Toinen tappio tulee siinä, että kun 'pörssisähkösi' ei ole tuntihintaista, niin et pääse mitenkään hyötymään vuorokauden halvoista tunneista (menetetty etu).
Mä asun siis kaukolämmöllä varustetussa kerrostalossa. Mulla ei ole mitään saumaa käyttää sähköä silloin kun se on halvimmillaan. Ainoa suurempi sähkölaite mulla on 6 kW kiuas eikä senkään käytössä oikein kauhean vapaasti voi valita koska sitä käyttää.(naapurit jne)
Kaikki muu sähkönkulutus on aika tasaista ympäri vuorokauden, tietysti iltaisin ja silloin kun olen kotona reippaasti enemmän, kuin pelkkä jääkaappi-pakastin kuluttaa silloin kun en ole.
Pörssisähkö on ihan mielenkiintoinen ihan näin kerrostalossakin asuvan näkökulmasta, kuitenkin. Tässähän on pääasiassa kaksi vaihtoehtoa.
Joko se kaikkien suosima kuukausimaksuton, kiinteähintainen sopimus, 6kk, 12kk tai 24kk.
Mä just katselin noita vanhempia viestejä esim. viime vuoden lopulta, kun missään ei tilastoida noiden kiinteiden sopimusten hintoja, mutta täällä niitä voi selailla. Monet piti hyvänä diilinä 5+ ja liki 6 sentinkin kiinteitä hintoja seuraavaksi 2 vuodeksi. Mutta tällä hetkellä eivät varmaan pidä, kun ovat liki koko ajan maksaneet liki kaksinkertaista hintaa ja tulevat jatkossakin maksamaan. Tälläistä mä en halua itsellenikään.
Pörssisähköä täsmällisempää "käypää hintaa" ei ole olemassa. Se on kalliimpaa silloin kun se on, ja halvempaa silloin kun se on. Mutta se on aina senhetkinen käypä hinta.
Noissa kiinteissä hinnoissa siis on kyse viime kädessä vedonlyönnistä. Niitä tarjoavat sähköyhtiöt lyövät vetoa sen puolesta että siihen tarjottuun hintaan, ne silti tekevät sopivaksi katsomaansa voittoa. Kuluttaja taas lyö vetoa sen puolesta, että se tarjottu hinta on lähellä keskimääräistä hintaa sillä ajanjaksolla. En ole katsonut että esim. kesällä ja keväällä kun sähkön hinta on ennätysalhaalla, että millaisia tuolloin oli määräaikaiset hinnat.
Tällä hetkellä mulla on siis tuollainen halpayhtiön tarjoushinta joka on reilusti alle pörssihinnan. Mutta se tarjous päättyy tämän kuun lopussa joten mieluummin vaihdan seuraavaan tarjoukseen niin kauan kuin niitä on. Pörssihinta toki nousee jatkuvasti talven tullessa, mutta tän koronapöhinän 6 kuukauden vaikutuksia ei kai tiedä kukaan. Jos black friday tulisi joku hyvä kiinteähintainen tarjous niin sellaista voisi harkita, mutta mieluiten 6kk tai maksimissaan 12kk. Mä en haluaisi lähteä lyömään 24kk vetoa kun vastapuolella on kuitenkin parempaa dataa säästä sun muista tekijöistä.