Sähköavusteiset polkupyörät (tieliikennekelpoiset)

|le

Paljonko oli tämän rattaan arvo?
Onko kulutustavaraa vai ei?
Eikö semmosen olisi voinut käydä vaikka itse ostamassa ja vaihtaa. Jättää sitten sen takuusta saadun hyllyyn odottamaan seuraavaa kertaa... Näin siis olisin ainakin itse tehnyt, ellei kyse ole jostain kalliimmasta tai hankalammasta.
Tietäähän sen nyt jos tilaa jotain kauempaa, niin palvelu ei ole sama kuin kävelisi ovesta sisään.
Melko noviisi olen näiden kans, joten en lähtenyt askartelemaan itse, jotta lopputulos on varmasti sellainen kuin pitää. Tuohon huoltoon kuuluu muutoinkin ongelman etsiminen kun se ei välttämättä johdu yksinomaan tuosta eturattaasta.

Se, että kuinka hyvin ja millaisella asenteeella aspa toimii ja ottaa pallon haltuun tiketistä ei pitäisi olla riippuvainen siitä kuinka kaukana asiakas sijaitsee.

Kävi eilen sitten näin "iloisesti" eilen Giant Dirt-E +1:lle. Kotimatkaa oli reilu 10km, jotka vaarasta huolimatta ajelin hissukseen kotiin, ettei tarvii hylätä fillaria matkan varrelle. Vähän kyllä jännitti matkalla, kun perä heittelehtii ikävästi. Onneksi ei kuitenkaan hajonnu jossain metsän keskellä ja vielä pahemmin, kun viime ajoretki kohdistui Sipoonkorpeen.

Nyt sitten kysellään runkotakuun perään, jonka pitäisi käsittääkseni olla elinikäinen. Toisaalta tässä ois oiva tekosyy hommata uus sähköfillari, kun akku tietenkin neljässä vuodessa alkaa olemaan parhaat päivänsä nähny ja uusi maksaa jonkin verran. Toisaalta vielä tämä on riittäny omiin tarpeisiin, tosin pisimpiä retkiä ei enää uskalla ajella, kun kohtuu raskas ajettava ilman avustusta.

Jos sitä päätyisi uuteen fillariin, niin mikä olisi se moottori, johon suunnistaa katseensa?

Liitteet

Sitten kannattaa muistaa että tuolla on tuhansia kenellä kaikki on taas toiminut, ikävää että kokemukset on huonoja, mutta aina ei voi onnistua.
Ei noilla tuhansilla ”kaikki” ole toiminut, he ovat vain sattuneet samaan toimivan yksilön jonka vuoksi ”kaikki” on toiminut. Kyllähän tuo kerrottu kokemus viittaa siihen että jälkimarkkinointi ei nimenomaan ko. firmassa toimi, tuo on kuitenkin kohtuu olennainen sille promillelle jotka sattuvat saamaan sen huonon yksilön. Väistämättä sekundaakin tulee, jolloin nimenomaan mitataan se toimivuus. Tossakin kohtuu käsittämätöntä että a) ei kerrota koska varaosa on saatavilla b) jos ei tiedetä niin ei kerrota sitäkään c) huolto ei voi hoitaa tuota vaikka sen varaosan kanssa sinne samaan huoltoon on sitten kuitenkin ok mennä.

Ei noilla tuhansilla ”kaikki” ole toiminut, he ovat vain sattuneet samaan toimivan yksilön jonka vuoksi ”kaikki” on toiminut. Kyllähän tuo kerrottu kokemus viittaa siihen että jälkimarkkinointi ei nimenomaan ko. firmassa toimi, tuo on kuitenkin kohtuu olennainen sille promillelle jotka sattuvat saamaan sen huonon yksilön. Väistämättä sekundaakin tulee, jolloin nimenomaan mitataan se toimivuus. Tossakin kohtuu käsittämätöntä että a) ei kerrota koska varaosa on saatavilla b) jos ei tiedetä niin ei kerrota sitäkään c) huolto ei voi hoitaa tuota vaikka sen varaosan kanssa sinne samaan huoltoon on sitten kuitenkin ok mennä.
Millään yrityksellä ei aina kaikki toimi...

Ainakin itselläni tuli mitta täyteen Bike-Discountin kanssa ja en tilaa sieltä enää mitään, koskaan. Bike24.com toimii kuin junan vessa ja toimitusajatkin paljon lyhemmät kuin BD ssä.

Ihan täyttä perseilyä takuiden kanssa, vaihdetaan kysymättä halvempaa osaa (esim. viimeisimpänä 35mm stemmin tilalla 50mm ja uuden lähetykseen meni 10 mailia ja 2kk aikaa), sekä aivan tolkuttoman pitkät toimitusajat. Kaikkea tätä perseilyä perustellaan Coronalla, siis ihan kaikkea. Ei muilla vastaavilla firmoilla ole mitään ongelmia Coronan kanssa joten vähän ontuva selitys.

• Tykkää
Reactions: |le

|le

Tulipa hieman yllätyksenä, että ainakin Oulun suunnalla Pyörä-Suvala ei ota huoltoon muita kuin itse myymiään pyöriä. Oman sähkö-Cubeni olisin vienyt tuonne huoltoon (ovat Cuben jälleenmyyjä), mutta eivät ota pyörää vastaan kun en ole sitä ostanut suoraan heiltä. Jokseenkin ymmärrän, että on kiirettä ja haluavat toki palvella heiltä tuotteita ostaneita asiakkaita ensin, mutta silti tuntuu oudolta. Täytyy sitten viedä jo näköjään ihan pakostakin rahani muualle.

Tulipa hieman yllätyksenä, että ainakin Oulun suunnalla Pyörä-Suvala ei ota huoltoon muita kuin itse myymiään pyöriä. Oman sähkö-Cubeni olisin vienyt tuonne huoltoon (ovat Cuben jälleenmyyjä), mutta eivät ota pyörää vastaan kun en ole sitä ostanut suoraan heiltä. Jokseenkin ymmärrän, että on kiirettä ja haluavat toki palvella heiltä tuotteita ostaneita asiakkaita ensin, mutta silti tuntuu oudolta. Täytyy sitten viedä jo näköjään ihan pakostakin rahani muualle.
Ei muuta kuin palautetta facebookkiin niin tietää muutkin äänestää lompakolla, tarpeeksi kauan kuin yritys sahaa omaa oksaa poikki niin alkaa jossain näkymään...

• Tykkää
Kuluttajansuojalain vastaista toimintaa. EU-direktiivit edellyttää että merkkihuoltojen pitää huoltaa pyörä riippumatta mistä se on ostettu. Sama homma takuuasioiden kanssa.

Pyydä tuo kieltäytyminen kirjallisena ja vie asia kuluttaja-asiamiehelle.

Kannattaa huoltaa itse niin pääsee vähemmällä ja halvemmalla. Yhden huollon hinnalla ostaa tarvittavat työkalut ja netti on täynnä selkeitä ohjeita ja videoita. Melko yksinkertaistahan tuo huoltohomma on eikä sähköpyörä eroa mitenkään normipyörän huollosta kun sille moottorille ei voi itse tehdä mitään eikä se huoltokaan sille tee mitään vaikka enemmän veloittavat sähköpyörän huollosta.

No toki tekevät ehkä jotain, kuten päivittävät softan jolla pahimmassa tapauksessa tuhoat pyörän jälleenmyyntiarvosta siivun. Antituningsoftan päivitys voi tappaa viripalikan toiminnan ja käytetyn ostajalle tällä on paljonkin merkitystä.

|le

Kannattaa huoltaa itse niin pääsee vähemmällä ja halvemmalla. Yhden huollon hinnalla ostaa tarvittavat työkalut ja netti on täynnä selkeitä ohjeita ja videoita. Melko yksinkertaistahan tuo huoltohomma on eikä sähköpyörä eroa mitenkään normipyörän huollosta kun sille moottorille ei voi itse tehdä mitään eikä se huoltokaan sille tee mitään vaikka enemmän veloittavat sähköpyörän huollosta.

No toki tekevät ehkä jotain, kuten päivittävät softan jolla pahimmassa tapauksessa tuhoat pyörän jälleenmyyntiarvosta siivun. Antituningsoftan päivitys voi tappaa viripalikan toiminnan ja käytetyn ostajalle tällä on paljonkin merkitystä.
Pyörässä niin paha chainsuck ettei enää omat taidot rehellisesti sanottuna riitä ja kun on kuitenkin takuukin voimassa uudella pyörällä niin ottaisin siitä kaiken ilon irti, mutta hankalaa tuntuu olevan.

Kautium

IOdootti
Pyörässä niin paha chainsuck ettei enää omat taidot rehellisesti sanottuna riitä ja kun on kuitenkin takuukin voimassa uudella pyörällä niin ottaisin siitä kaiken ilon irti, mutta hankalaa tuntuu olevan.
Onhan tuo täälläkin tuotu moneen kertaan esille, että jos jotain takuuasioita pitää hoitaa, niin se on BikeDiscountista (tai mistä tahansa muualta ulkomailta) tilattaessa haastavaa, kun pyörä pitää lähettää sinne takaisin. Se on se riski mikä halvemmasta hinnasta pitää kärsiä. Samaten tosiaan BikeDiscountin aspa on ollut aina melkoisen tahmainen, mutta kaiken olennaisen olen kuitenkin saanut niiden kanssa hoidettua.

Tuo sinun ongelma kuulostaa uudessa pyörässä niin erikoiselta, että arvelen siinä olevan muutakin vikaa kuin vain se ratas. Paska mäihä, mutta minkäs teet.

Vaikea uskoa tuota nykypyörissä olevan. Joskus etuvaihtaja-aikoihin tuo oli yleistä kun pitkää ketjua vedetään ristiin ja tipautetaan jättimäiseltä etuleivältä pienelle nopeasti ja voimalla.

Itse olen sanonut kaikille jotka pyöriä minulle tuovat tuomiolle, että kaikkea muuta osaan ja teenkin mutta etuvaihtajan säätöä tai siitä johtuvia ongelmia en suostu tekemään. Ne ovat oikeasti pyöräilyn syöpä ja ihan hyvä kun muoti vei ne mennessään.

Jos kyseessä on 1X systeemi ja aiheuttaa "chainsuck", niin ei siinä montaa kohtaa ole tarkistettavana. Vikahan selviää kun laitat sen videon tänne, tai ennemmin filarifoorumille jossa saat varmasti vastauksen heti.

Vaikea uskoa tuota nykypyörissä olevan. Joskus etuvaihtaja-aikoihin tuo oli yleistä kun pitkää ketjua vedetään ristiin ja tipautetaan jättimäiseltä etuleivältä pienelle nopeasti ja voimalla.
Ainakin jälkiasennusmoottoreissa voi hyvinkin esiintyä liian huonoa ketjulinjaa. Esim. omassa maasturissa piti poistaa 4 pienintä vaihdetta kokonaan käytöstä (1X11), koska ketju ei vain pysy niillä vaihteilla paikoillaan. Tämä tosin johtuu siitä, että eturatas tulee noin 3 millimetriä enemmän ulospäin keskiöstä, kuin mitä ilman moottoria (keskiömoottori). Ei ehkä kuulosta suurelta luvulta, mutta Chiselissä on ketjulinja muutenkin aika äärimmilleen vedetty, Specializedin tapaan.

Chain guidella ehkä saisi vähän korjattua linjaa, mutta ei jaksa.

Ei tuo tosin itseä haittaa, koska käytän vain vaihteita 8-11 sähköistettynä.

• Tykkää
Pistä tosiaan videota tänne ja ehkä myös tuonne fillarifoorumiin. Facessa myös on maastopyöräryhmä missä monet kysyvät ongelmista ja sieltä saa hyviä vinkkejä mistä lähteä vikaa etsimään. Mitä googlettelin, niin tuo ketjun tahmaaminen ei monesta asiasta voi johtua eli sulje ne ensin itse pois. Katso ainakin että sen eturattaan kaikki piikit ovat suorat ja ehjät!

|le

Pistä tosiaan videota tänne ja ehkä myös tuonne fillarifoorumiin. Facessa myös on maastopyöräryhmä missä monet kysyvät ongelmista ja sieltä saa hyviä vinkkejä mistä lähteä vikaa etsimään. Mitä googlettelin, niin tuo ketjun tahmaaminen ei monesta asiasta voi johtua eli sulje ne ensin itse pois. Katso ainakin että sen eturattaan kaikki piikit ovat suorat ja ehjät!
Joo pitää joinia noille facen ryhmiin ja seurata muutoinkin tuota Fillarifoorumia. Varasin nyt huoltoajan toiselta pajalta asialle. Tässä pientä videota loppukesästä kuinka ketjut saattoi ajoittain napata kiinni. Kuva noin kuukausi sitten kun tunteroisen lenkin päätteeksi ketjut tarrasivat pyörätiellä kiinni ja menivät samantien poikki. Tuota ennen oli käytetty osaavamman fiksaajan pajalla, jossa vaihdettu ketjut ja hänen mukaan varman päälle tsekattu eturatas ettei ole teräviä pykäliä ja ovat muutoinkin suorassa. Omaan korvaan tuo ketjulinja kuulostais sellaiselta, että liekkö kohdillaan kun tätä tapahtuu yhä.

IMG_20201201_204654.jpg

Liitteet

Ok, eli kyseessä oli 1x systeemi. Veikkaisin vahvasti että tuollainen pitkäpiikkinen etuleipä ei oikein sovi tuohon runkoon. Varsinkin jos lyhyt chain stay niin ketju menee niin mutkalle että fysiikka tulee vastaan. Ehkä kannattaisi myös mitata onko tuo etuleipä edes sopiva 11s ketjulle (siis piikkien leveys). Jos se on joku 9s ratas niin selittäisi tuon efektin jossa ketju tarttuu kiinni. Ei vaikuta kyllä normaalilta jos ketju pysyy rattaan alapuolella piikeissä kiinni.

• Tykkää
Tuli itsekkin hankittu työmatkakulkineeksi sähköavusteinen fillari. Malli on runkoakulla oleva.
Se mitä mietiskelin oli akun irroitus työpäivän ajaksi. Varmasti on fiksu viedä akku sisälle lämpimään, mutta tarvitseeko akun kontakteja suojata pyörän päässä sateelta ja erityisesti nyt lumelta?
Onko muut tämmöistä tehneet?

Töissä on kehnohko katos, mutta luultavasti huominen pyry sataa kyllä pyörän päällekkin.

|le

Tuli itsekkin hankittu työmatkakulkineeksi sähköavusteinen fillari. Malli on runkoakulla oleva.
Se mitä mietiskelin oli akun irroitus työpäivän ajaksi. Varmasti on fiksu viedä akku sisälle lämpimään, mutta tarvitseeko akun kontakteja suojata pyörän päässä sateelta ja erityisesti nyt lumelta?

Töissä on kehnohko katos, mutta luultavasti huominen pyry sataa kyllä pyörän päällekkin.
Ainakin Boschin moottoreille on ns. kumitulppia, joilla suojata kyseiset kontaktit.

Omani tilasin Amazonista: https://www.amazon.de/gp/product/B01MXUSRMN/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o09_s00?ie=UTF8&psc=1

Edit. Jostain syystä mulle näyttää ettei ilman kovia postimaksuja sais tänne. Vaan eiköhän noita saa Suomenkin puolelta vähänkään isompien pyöräkauppojen kautta.

Jos akun liitin on märkä kun kytket akun, niin kun otat akun taas irti, huomaat että liittimiin on ilmestynyt vihreää töhnää. Peruskoulun kemian ymmärryksellä sanoisin että kyseessä on elektrolyyttinen hapettuminen. Riippuen liittimien tyypistä saat sitten viettää x-määrän aikaa hammastikun kanssa poistaen tätä töhnää.

Akun liittimien on siis oltava täysin kuivia, kytkettäessä akku. Ostin varuilta vielä päälle Motonetistä kontaktispraytä ja käytän sitä ehkä kerran kuukaudessa.

• Tykkää
Ainakin Boschin moottoreille on ns. kumitulppia, joilla suojata kyseiset kontaktit.

Omani tilasin Amazonista: Bosch Pin Abdeckung zum Schutz der Kontakte Kontaktschutz, schwarz, One Size: Amazon.de: Sport & Freizeit

Edit. Jostain syystä mulle näyttää ettei ilman kovia postimaksuja sais tänne. Vaan eiköhän noita saa Suomenkin puolelta vähänkään isompien pyöräkauppojen kautta.
Bosch täälläkin on, joten etsimpä siihen tuollaista suojaksi. Kiitoksia!

Edit. Larun pyörältä (BOSCH suoja akun telakan liittimille | Larunpyörä | Polkupyörät - Sähköpyörät, Maastopyörät, Cyclocrossit, Hybridit) ja verkkiksestä (Bosch Powerpack suojatulppa 6,90) löytyi suomesta. Tilasin Larulta.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Jos akun liitin on märkä kun kytket akun, niin kun otat akun taas irti, huomaat että liittimiin on ilmestynyt vihreää töhnää. Peruskoulun kemian ymmärryksellä sanoisin että kyseessä on elektrolyyttinen hapettuminen. Riippuen liittimien tyypistä saat sitten viettää x-määrän aikaa hammastikun kanssa poistaen tätä töhnää.
Hmm, mulla on fillari katoksessa ja akku irti, mutta en ole huomannut liittimien hapettumista :hmm: Tosin se on kyllä tuota uudempaa mallia jossa akun kiinnitys on putken sisälle alapuolelta, niin sinne ei juuri vesi pääse eikä jää seisomaan vaikka pääsisi.

Hmm, mulla on fillari katoksessa ja akku irti, mutta en ole huomannut liittimien hapettumista :hmm: Tosin se on kyllä tuota uudempaa mallia jossa akun kiinnitys on putken sisälle alapuolelta, niin sinne ei juuri vesi pääse eikä jää seisomaan vaikka pääsisi.
Sinne ei vesi pääse. Itsellä on rungon ulkopuolinen akku, jossa liittimet on ilman akkua taivasalla. Fillaria ei voi jättää ulos ilman akkua. Toisaalta en sitä kyllä ole jättänyt muutenkaan.

Oma itsetehty fillari hailong akulla on ollut 4,5vuotta sään armoilla ja hyvin on kestänyt ilman ongelmia.

Viimeksi muokattu:
Kommentteja näistä fillareista:
Serious Bear peak 8000
Canyon Grand Canyon:ON AL 8.0

Vai jotain muuta samaan rahaan? Haussa satunnaiseen metsäpolku-mökkitie menoon. Ei siis mitään erityisen rajua käyttöä. Missä olisi paras hinta-laatu tuossa hintaluokassa? Tällä hetkellä fillarina Radon ZR Team 7, olikohan 2012. Täytyy sanoa, että olen aivan ulkona uusista sähköfillareista.

Kommentteja näistä fillareista:
Serious Bear peak 8000
Canyon Grand Canyon:ON AL 8.0

Vai jotain muuta samaan rahaan? Haussa satunnaiseen metsäpolku-mökkitie menoon. Ei siis mitään erityisen rajua käyttöä. Missä olisi paras hinta-laatu tuossa hintaluokassa? Tällä hetkellä fillarina Radon ZR Team 7, olikohan 2012. Täytyy sanoa, että olen aivan ulkona uusista sähköfillareista.
E8000 on hyvä moottori. Toki Boch Gen 4 on nyt se "uudempi ja parempi".
Hinta-laatua tarjonnee nuo molemmat ihan ok. Itse ostaisin varmaan Spectral on 8.0 nyt tai sit Bosch gen 4 Focus jam 6.7plussan tms.. (en itekkää oo seurannu viimeisen 0,5v aikana).
Hyviä molemmat. Ostaisin sellaisen, missä akun saa irti ja sisälle lataukseen - ellei nyt satu just okt-talossa asumaan missä pyörälle hyvä paikka.
Vahva suositus täysjoustolle, jos on varaa laittaa se 3400-3800e niin saa jo priimaa.

Canyonilla parempi jälleenmyyntiarvo, näistä ottaisin sen.. Jaa ne on näköjään kaikki canyonit nykyään integroituja.. en ottaisi - siis siksi koska itellä ei oo mahdollisuutta ladata järkevästi rungossa olevalla akulla.

Viimeksi muokattu:
Canyonilta on tulossa uudet sähkömaastopyörät julki 2.2. En sano, että tuohon budjettiin välttämättä mitään sattuu, mutta itse ainakin odottaisin julkaisut ja katsoisin mitä tulossa. Käyttävät Shimanon uusinta EP8-moottoria, joka on vähintään tuon Bosch Gen 4:n tasoinen, ellei parempi.

Itse ostin integroidulla akulla olevan Canyon Spectral:ONin syksyllä. Muuten olen ollut tyytyväinen, mutta pakkasten alettua on ollut hankalaa, kun pyörä ei käynnisty jos se on säilytetty ulkovarastossa. Akun irroittaminen ehkä auttaisi, mutta se on arkikäyttöön liian suuri homma. Kun pyörän tuo lämpenemään sisään, akku näyttää täyttä latausta ja kaikki toimii.

Tuo ikävästi estää pyörän talvikäytön jos ei ole lämmintä autotallia eikä halua tuoda pyörää kotiin.

Tosin on se lataaminen irtoakku-pyörää hankalampaa jo lämpimilläkin keleillä, kun koko pyörä pitää siirtää pistokkeen lähelle. Lisäksi latausluukun kansi on surkea ja avautuu helposti vahingossa, minkä jälkeen kurat pääsevät liittimeen.

Itse ostin integroidulla akulla olevan Canyon Spectral:ONin syksyllä. Muuten olen ollut tyytyväinen, mutta pakkasten alettua on ollut hankalaa, kun pyörä ei käynnisty jos se on säilytetty ulkovarastossa. Akun irroittaminen ehkä auttaisi, mutta se on arkikäyttöön liian suuri homma. Kun pyörän tuo lämpenemään sisään, akku näyttää täyttä latausta ja kaikki toimii.

Tuo ikävästi estää pyörän talvikäytön jos ei ole lämmintä autotallia eikä halua tuoda pyörää kotiin.

Tosin on se lataaminen irtoakku-pyörää hankalampaa jo lämpimilläkin keleillä, kun koko pyörä pitää siirtää pistokkeen lähelle. Lisäksi latausluukun kansi on surkea ja avautuu helposti vahingossa, minkä jälkeen kurat pääsevät liittimeen.
Itselläkin on kylmä ulkovarasto, missä säilytän sähkömaasturia, joten tämän takia yksi tärkeimmistä prioriteeteista oli ostaa sellainen malli, minkä akun saa irti helposti ja nopeasti. Tämän lisäksi töissä lukittu häkkivarasto kylmässä parkkihallissa, niin ei napostele mahdollinen keissi, missä akun varaus onkin heikentynyt pakkasen takia työpäivän yli.

Hyviä pointteja. Säilytystilat on kylmät, joten irroitetteva akku olisi plussaa. Akkujen osalta taitaa olla suuntaus enemmän täysin integroituihin. Onhan noi paremman näköisiä integroituna, mutta pakkasessa käytön kannalta ei kovin optimi.

Pitää tsekata Radonin mallisto ja Cubella olisi Cube Reaction Hybrid Pro 625 29.

Joku plus-koon renkailla oleva on lähimpänä hakua tällä hetkellä. Mietin aiemmin myös fattiä, mutta epäilen, että sellainen jäisi lopulta vähemmälle käytölle. Plus yhdistäisi sitten molemmat.

Ilmeisesti toi EW-SW100 katkasin ei kestä pakkasta, fillarifoorumilla jotain höpinää siitä.

Mullaki on integroitu, tosin myös "lisäakku" jonka saa irti. Eli kaks akkua.
Säilytän itse pakkasessa kylmässä ulkovarastossa . Käynnistyy se mulla, tänäänkin -15 ja käynnistyi. Sen teen voidessani, että töissä vien sisälle ja lämpeää siellä. Eikö tosiaan käynnisty muka, kohtuu täydellä akulla? Shimano E8000 täällä..

Onko porukalla kokemusta täällä noista halvemmissa verkkokaupan sähköfateista (GZR Black Raw 2020 26" -sähköfatbike, 17" 1 990,00 )? Pistin tilaukseen joulun alla ja maaliskuussa mahdollisesti sais käpisteltäväksi. Kokemusta yhdestä vuokrapyörästä (tunturi emax) ja hommaan tuntui jäävän päivässä koukkuun. Verkkokaupan halpiksessa näyttäisi olevan Kiinan osat, mutta vaikuttaisi, että noita voisi saada varaosinakin, mikäli jotain hajoaa.

Tossa kun joulun alla kirjoittelin hyvin palvelleen Giant Dirt E+1 2016 runkon rikkoontumisesta. Lähin tosiaan selvittelee runkotakuu asiaa. Tietenkään noin vanhaa runkoa ei enää ollut saatavilla ja korjaaminenkin on aika riskaabelia kuinka kestävä siitä tulee. Kolmantena vaihtoehtona oli fillarin lunastus 500 €:lla.

Mutta bonustarjouksena tarjosivat tätä Fathom E+ 29 2 (2021) | Men Trail bike | Giant Bicycles Suomi puoleen hintaan. Hetken mietittyäni ja sivua tutkittuani katsastin Fathom E+ 29 EX (2021) | Men Trail bike | Giant Bicycles Suomi, joka on paremmin varusteltu malli ja isommalla akulla. Kysäisin sitten saisinko tuon EX mallin samalla tarjouksella ja Giantilta hyväksyttiin, joten Giantissa pysytään toistaiseksi.

Jossain määrin uusi fillari on kiinostellu varsinkin kun tosiaan reilu neljä vuotta ollu aika aktiivisessa käytössä, joten akku on parhaat päivänsä nähny. Lisäksi joitain muita pikku vikoja on esiintyny, tosin kaikki sinänsä korjattavissa, mutta rahaa ois jo pelkkään akkuun menny lähiaikoina 600-700€. Muut varaosat ja huollot päälle, niin tonni ois varmaan jo menny tohon. Ja jos oisin tosiaan itse ostanu uuden fillarin ja myyny vanhan pois, niin tuskin olisin kovinkaan paljoa tuosta saanu ilman rungon rikkoontumistakaan.

Joten siinä mielessä kävi hyvin, että runko ei rikkoontunut niin, että en telonu itseäni ja sain ajettua (ammattilaisen varoituksesta huolimatta) vanhan fillarin kotiin, eikä tarvinnu hylätä korpeen sitä ja ihmetellä miten sen saisi kotiin. Ja nyt sai periaatteessa parhaan mahdollisen vaihtotarjouksen mitä saatavilla oli. Ainut mikä harmittaa, että nyt ois kerrankin oivalliset talvikelit ja aikaakin olisi, mutta uutta fillaria joutuu odottelemaan helmi-maaliskuun vaihteeseen. Ei oo pahemmin nastoja tarvinnu parina edellisenä talvena laittaa fillariin ja nyt jää 27.5" Schwalben Ice Spiker Evo:t, tyhjän pantiksi kun Fathomissa on nimensä mukaisesti 29" renkaat.

Onko porukalla kokemusta täällä noista halvemmissa verkkokaupan sähköfateista (GZR Black Raw 2020 26" -sähköfatbike, 17" 1 990,00 )? Pistin tilaukseen joulun alla ja maaliskuussa mahdollisesti sais käpisteltäväksi. Kokemusta yhdestä vuokrapyörästä (tunturi emax) ja hommaan tuntui jäävän päivässä koukkuun. Verkkokaupan halpiksessa näyttäisi olevan Kiinan osat, mutta vaikuttaisi, että noita voisi saada varaosinakin, mikäli jotain hajoaa.

Ostin 2019 Blackfriday alesta GZR Black Rambler sähköfätin. Ei siis ihan sama kuin tuo. Takanapamoottori ja olikohan 36v akku. Samalla luovuin autosta ja tuolla fillarilla on hoidettu melkolailla kaikki liikkuminen kaikilla keleillä. noin 3800km ajettu nyt reilun vuoden aikana.

Tämä siis ihan perus arki käytössä. Pisin matka minkä tehnyt oli yhtensä 110km ja akku riitti. Kesäkelillä ja pienellä avustuksella, loppu matkasta jo puolvälin avustuksella.

Vähän löytyy moitittavaakin. Joskus, aika harvoin, avustus lakkaa toimimasta. Alkaa toimimaan heti uudelleen kun vaihtaa avustuksen tasoa. Tämä kait olisi takuuseenkin mennyt, mutta kun kyselin voiko sen hoitaa paikallisessa fillari korjaamossa jäi vastaus aika pyörittelyksi että kyllä se pitäisi heille hoitaa. Se ei oikein onnistu. Toinen on takavanne. Siinä on se vanteen kehän liitoskohta huono ja vaikea saada pinnojen avulla kunnolliseksi, ettei olisi heittoa.

Pääosin tyytyväinen. Töihin päästy viimepäivien lumimyräköis ja paukkupakkasissakin yöllä. Toki hankitahintakin oli todella halpa ja vaikuttaa tyytyväisyyteen.

Tuossa lie muuta kiinalaista kuin ehkä runko ja sähkömoottorikamppeet. Bafang on osoittautunut IMO yhtä luotettavaksi kuin muutkin merkit, huolto ja takuupuoli toimii. Kaverilla Shimano ja siinä joku hieman erikoisempi virtakytkintoteutus, jonka takia virrat katoaa kovilla pakkasilla koska kytkimen sisäinen akku ei enää jaksa... :rolleyes:

3 tkm tuli juuri täyteen Turun toreilla ja metsissä rymytessä nyt reiluun vuoteen omaan fillariin, tännekin lopulta saatiin lunta niin ei voi muuta kuin nauttia!

Vanha fillari pöllittiin ja tilalle tuli uusi (propsit OP:lle, homma hoitui niin että 6 päivässä oli uus pihassa) niin pääsin testaamaan Bosch vs Shimano koneiden eroja. Fillarit on muuten melko identtiset, vanha oli Radon ZR Team 7 ja uusi Tunturi E290. Radonissa Active Line Plus ja Tunturissa E7000 eli suunnilleen saman tason koneet.

Pääosin ovat melko samankaltaiset mutta silti Bosch oli kyllä oma suosikki, alla tärkeimmät erot

Shimano

+ Avustustasoja saa säädettyä sovelluksella
+ 3 avustustasoa (Boschin 4 on mielestäni 1 liikaa)
+ Ärhäkkä teho, jaksaa vääntää kovempaa
+ Latauspistoke akun kyljessä, saa ladattua kiinni pyörässä

- Vapaarattaan puute (polkimet pyörii taaksepäin tyhjää moottorin kohdalla), ketjujen rasvaus huomattavasti ärsyttävämpää
- Huomattavasti äänekkäämpi
- Vaihteenvaihdossa moottori puskee todella pitkään veto päällä, aihettaa joko pitkät vaihteenvaihtovälit tai kovat rutinat. Tähän auttaa kun vähän potkaisee polkimia taaksepäin mutta ero on iso Boschiin verrattuna. Tää on isoin ongelma
- Akun kesto, ensimmäinen akullinen kesti huikeat 35km ja oli enää 1/5 palkkia jäljellä. Tässä toki iso osuus kovaa ajoa hangessa mutta silti yllätti
- Akussa ei kahvaa, tuollainen painava liukas torpedo ei niin kiva

Jos saisin valita niin ottaisin epäilemättä uudestaan mieluummin Boschin kuin Shimanon.

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
113 722
Jäsenet
46 116
Uusin jäsen
Kar4iv

Hinta.fi

Ylös Bottom