Lähes päivälleen vuosi sitten tuli ajatus sähköpyöräilystä töihin ja viikko siitä eteenpäin aloin kulkea tuota matkaa. Nyt noin 5300km myöhemmin voi kyllä viimeistään sanoa että Bilteman halpispyörä on kyllä haukkunut hintansa. Vielä 28 työssäkäyntiä ja se on maksanut peräkärryineen itsensä takaisin pelkissä bensoissa ja kun kesällä luovuttiin kakkosautosta kokonaan niin sen ylläpidon kulujen säästyminen on pelkkää plussaa. Puhumattakaan liikunnan terveysvaikutuksista
Pyörällä on siis ajettu säälimättä säässä kuin säässä ja siitä on tosiaan pitänyt huolen myös se, että enää ei ole backuppina autoa, mentävä on jos töihin haluaa ajoissa päästä ja pojan päiväkotiin.
5300km on nyt mittarissa ja ilman isompaa remppaa on menty, ketjuja välillä öljytty ja renkaat vaihdoin nastoitettuihin. Siis ilman isompaa remppaa... viimeviikkoon saakka. Viimeviikon pahimmat lumikelit pisti niin pyörän kuin kuskinkin aika tiukoille, ja pahimpana päivänä suurin osa 16km työmatkasta oli auraamatonta tietä, johon päälle oli lentänyt viereisen autotien aurauksesta vielä lumet, jolloin eteneminen oli siinä kintaalla että jaksaako painaa. Lunta oli paikoin niin paljon että kenkiä sai potkia puhtaaksi. Ketjut rupesivat hyppimään puolessa matkaa ja kotona sitten analyysi paljasti, että lumen paakkuuntumisen sijasta ketjut vaan eivät pysyneet enää takahampailla. Olisihan ne tosin pitäny vaihtaa jo pari tuhatta kilometriä aikaisemmin...
Yllätyksenä ei enää tullut, että uudet ketjut eivät enää asettuneet takarattaille, vaan vaihtoon meni myös takapakka. Ja pahimmilla pakkasilla vapaaratas oli ruvennut oireilemaan niin siinä samalla vaihtui sekin kun on tuossa samaa pakettia. Ja vaihtajan ja korvakkeen vaihdoin myös samaan syssyyn, korvake oli jossain välissä päässytkin hieman taipumaan josta johtui lievä empiminen alas vaihdettaessa.
Kaikki nuo osat olin hommannut jo hyllyyn aika pian pyörän hommaamisen jälkeen, joten oli mukava remppa siinä mielessä. Uudet osat pistin tilalle tulemaan Bikesteristä. Rempalle hintaa tuli vain noin 50€, mikä on aika mitätön hinta, kun ketjulinjassa on uutta nyt kaikki paitsi eturatas. Pääsee taas seuraavat 5000km
![Smile :) :)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png)
Ehkä vaihdan ketjuja silti jatkossa vähän tiheämmin...
Ilmojen mukaan oon ottanut välillä pyörän sisälle, pahimpia kelejä oikeastaan nollan molemmin puolin sahaavat lämmöt kun märkä pyörä jäätyy yön aikana. Kuitenkin suurimman osan vuodesta on saanut olla ulkona puolittain sateelta suojassa.
Sähköiltään pyörä on toiminut kuin ajatus myös pahimmilla pakkasilla. Akkukin on vielä voimissaan enkä ole huomannut sen kapasiteetissa laskua paitsi toki pakkasilla. Aikomuksena kyllä nyt hommata toinen akku kun niitä vielä saa, hintaa on 325€.
Tässä pyörä nyt vaihteeksi sisällä lämmittelemässä
![2B958BB7-581F-409F-B873-F17CB688A91E.jpeg 2B958BB7-581F-409F-B873-F17CB688A91E.jpeg](https://bbs.io-tech.fi/data/attachments/528/528672-8a347b51f7076ea016d92ae494214060.jpg?hash=ijR7UfcHbq)
Ja uusittua osaa, kelpaa taas sotkea menemään.