Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Missään cubessahan ei ole integroitua akkua vaan akku on kyllä rugon sisällä mutta irroitettavissa suojakuoren alla ilman työkaluja.
 
Suomeen ei kannata integroitua akkua (ellet okt-asuja). Lisäksi onko tuossa bosch gen 3, kun oliko niin että kannattaa olla gen 4? En muista.
SIlti tuo on hyvä pyörä, vaikka vähän kritisoinkin.
Mulla on talon alla talli se ei paljon pakkaselle mene, Säilynee ihan ok siellä. Voipihan sen pyörän joskus vaihtaakkin jos siltä tuntuu tässä oli vaan just nyt semmonen ongelma että kaikki on loppu joka paikasta.
 
Lähes päivälleen vuosi sitten tuli ajatus sähköpyöräilystä töihin ja viikko siitä eteenpäin aloin kulkea tuota matkaa. Nyt noin 5300km myöhemmin voi kyllä viimeistään sanoa että Bilteman halpispyörä on kyllä haukkunut hintansa. Vielä 28 työssäkäyntiä ja se on maksanut peräkärryineen itsensä takaisin pelkissä bensoissa ja kun kesällä luovuttiin kakkosautosta kokonaan niin sen ylläpidon kulujen säästyminen on pelkkää plussaa. Puhumattakaan liikunnan terveysvaikutuksista :)

Pyörällä on siis ajettu säälimättä säässä kuin säässä ja siitä on tosiaan pitänyt huolen myös se, että enää ei ole backuppina autoa, mentävä on jos töihin haluaa ajoissa päästä ja pojan päiväkotiin.

5300km on nyt mittarissa ja ilman isompaa remppaa on menty, ketjuja välillä öljytty ja renkaat vaihdoin nastoitettuihin. Siis ilman isompaa remppaa... viimeviikkoon saakka. Viimeviikon pahimmat lumikelit pisti niin pyörän kuin kuskinkin aika tiukoille, ja pahimpana päivänä suurin osa 16km työmatkasta oli auraamatonta tietä, johon päälle oli lentänyt viereisen autotien aurauksesta vielä lumet, jolloin eteneminen oli siinä kintaalla että jaksaako painaa. Lunta oli paikoin niin paljon että kenkiä sai potkia puhtaaksi. Ketjut rupesivat hyppimään puolessa matkaa ja kotona sitten analyysi paljasti, että lumen paakkuuntumisen sijasta ketjut vaan eivät pysyneet enää takahampailla. Olisihan ne tosin pitäny vaihtaa jo pari tuhatta kilometriä aikaisemmin...

Yllätyksenä ei enää tullut, että uudet ketjut eivät enää asettuneet takarattaille, vaan vaihtoon meni myös takapakka. Ja pahimmilla pakkasilla vapaaratas oli ruvennut oireilemaan niin siinä samalla vaihtui sekin kun on tuossa samaa pakettia. Ja vaihtajan ja korvakkeen vaihdoin myös samaan syssyyn, korvake oli jossain välissä päässytkin hieman taipumaan josta johtui lievä empiminen alas vaihdettaessa.

Kaikki nuo osat olin hommannut jo hyllyyn aika pian pyörän hommaamisen jälkeen, joten oli mukava remppa siinä mielessä. Uudet osat pistin tilalle tulemaan Bikesteristä. Rempalle hintaa tuli vain noin 50€, mikä on aika mitätön hinta, kun ketjulinjassa on uutta nyt kaikki paitsi eturatas. Pääsee taas seuraavat 5000km :) Ehkä vaihdan ketjuja silti jatkossa vähän tiheämmin...

Ilmojen mukaan oon ottanut välillä pyörän sisälle, pahimpia kelejä oikeastaan nollan molemmin puolin sahaavat lämmöt kun märkä pyörä jäätyy yön aikana. Kuitenkin suurimman osan vuodesta on saanut olla ulkona puolittain sateelta suojassa.

Sähköiltään pyörä on toiminut kuin ajatus myös pahimmilla pakkasilla. Akkukin on vielä voimissaan enkä ole huomannut sen kapasiteetissa laskua paitsi toki pakkasilla. Aikomuksena kyllä nyt hommata toinen akku kun niitä vielä saa, hintaa on 325€.

Tässä pyörä nyt vaihteeksi sisällä lämmittelemässä :)
2B958BB7-581F-409F-B873-F17CB688A91E.jpeg
Ja uusittua osaa, kelpaa taas sotkea menemään.
C61F7D5D-C3CE-4BE3-8F30-3713AAB307D1.jpeg
 
Lähes päivälleen vuosi sitten tuli ajatus sähköpyöräilystä töihin ja viikko siitä eteenpäin aloin kulkea tuota matkaa. Nyt noin 5300km myöhemmin voi kyllä viimeistään sanoa että Bilteman halpispyörä on kyllä haukkunut hintansa. Vielä 28 työssäkäyntiä ja se on maksanut peräkärryineen itsensä takaisin pelkissä bensoissa ja kun kesällä luovuttiin kakkosautosta kokonaan niin sen ylläpidon kulujen säästyminen on pelkkää plussaa. Puhumattakaan liikunnan terveysvaikutuksista :)

Pyörällä on siis ajettu säälimättä säässä kuin säässä ja siitä on tosiaan pitänyt huolen myös se, että enää ei ole backuppina autoa, mentävä on jos töihin haluaa ajoissa päästä ja pojan päiväkotiin.

5300km on nyt mittarissa ja ilman isompaa remppaa on menty, ketjuja välillä öljytty ja renkaat vaihdoin nastoitettuihin. Siis ilman isompaa remppaa... viimeviikkoon saakka. Viimeviikon pahimmat lumikelit pisti niin pyörän kuin kuskinkin aika tiukoille, ja pahimpana päivänä suurin osa 16km työmatkasta oli auraamatonta tietä, johon päälle oli lentänyt viereisen autotien aurauksesta vielä lumet, jolloin eteneminen oli siinä kintaalla että jaksaako painaa. Lunta oli paikoin niin paljon että kenkiä sai potkia puhtaaksi. Ketjut rupesivat hyppimään puolessa matkaa ja kotona sitten analyysi paljasti, että lumen paakkuuntumisen sijasta ketjut vaan eivät pysyneet enää takahampailla. Olisihan ne tosin pitäny vaihtaa jo pari tuhatta kilometriä aikaisemmin...

Yllätyksenä ei enää tullut, että uudet ketjut eivät enää asettuneet takarattaille, vaan vaihtoon meni myös takapakka. Ja pahimmilla pakkasilla vapaaratas oli ruvennut oireilemaan niin siinä samalla vaihtui sekin kun on tuossa samaa pakettia. Ja vaihtajan ja korvakkeen vaihdoin myös samaan syssyyn, korvake oli jossain välissä päässytkin hieman taipumaan josta johtui lievä empiminen alas vaihdettaessa.

Kaikki nuo osat olin hommannut jo hyllyyn aika pian pyörän hommaamisen jälkeen, joten oli mukava remppa siinä mielessä. Uudet osat pistin tilalle tulemaan Bikesteristä. Rempalle hintaa tuli vain noin 50€, mikä on aika mitätön hinta, kun ketjulinjassa on uutta nyt kaikki paitsi eturatas. Pääsee taas seuraavat 5000km :) Ehkä vaihdan ketjuja silti jatkossa vähän tiheämmin...

Ilmojen mukaan oon ottanut välillä pyörän sisälle, pahimpia kelejä oikeastaan nollan molemmin puolin sahaavat lämmöt kun märkä pyörä jäätyy yön aikana. Kuitenkin suurimman osan vuodesta on saanut olla ulkona puolittain sateelta suojassa.

Sähköiltään pyörä on toiminut kuin ajatus myös pahimmilla pakkasilla. Akkukin on vielä voimissaan enkä ole huomannut sen kapasiteetissa laskua paitsi toki pakkasilla. Aikomuksena kyllä nyt hommata toinen akku kun niitä vielä saa, hintaa on 325€.

Tässä pyörä nyt vaihteeksi sisällä lämmittelemässä :)
2B958BB7-581F-409F-B873-F17CB688A91E.jpeg
Ja uusittua osaa, kelpaa taas sotkea menemään.
C61F7D5D-C3CE-4BE3-8F30-3713AAB307D1.jpeg

Erittäin kova, tulipa hyvä mieli tämmöisestä!

Itsellä ketju ja takapakka meni vaihtoon jo 1500km, jälkiviisaana jos olis halunnut sniiduilla niin olisi ajanut niillä vielä toisen mokoman. Eturatas on niin paksua terästä ettei varmaan kulu ikinä.

Aina kannattaa pitää hyllyssä ketju, takapakka, jarrupalat ja pari sisäkumia, niillä pääsee aika pitkälle.
 
Ehkä vaihdan ketjuja silti jatkossa vähän tiheämmin
Ehkä kannattaa vähän useammin vaihtaa. 5000 km on liikaa ihan jo tavalliselle polkupyörälle vaikka olisi kalleinta ketjua paikoillaan, saatika sitten sähkölle. Syö nopeasti takapakan, jos ketju on liian kulunut. Ketjuhan olisi hyvä vaihtaa jo 0,25% kulumasta ja viimeistään 0,5% kulumasta. 1% kuluma syö jo pakkaa.

Edit. toki jos takapakkana on joku 10 euron pakka, niin silloin nyt ei ole niin justiinsa. Sitten kun mennään hintaluokassa pykäliä ylöspäin, niin alkaa näkymään jo se jos joka vuosi pitää parin sadan euron pakka vaihtaa.
 
Ehkä kannattaa vähän useammin vaihtaa. 5000 km on liikaa ihan jo tavalliselle polkupyörälle vaikka olisi kalleinta ketjua paikoillaan, saatika sitten sähkölle. Syö nopeasti takapakan, jos ketju on liian kulunut. Ketjuhan olisi hyvä vaihtaa jo 0,25% kulumasta ja viimeistään 0,5% kulumasta. 1% kuluma syö jo pakkaa.

Edit. toki jos takapakkana on joku 10 euron pakka, niin silloin nyt ei ole niin justiinsa. Sitten kun mennään hintaluokassa pykäliä ylöspäin, niin alkaa näkymään jo se jos joka vuosi pitää parin sadan euron pakka vaihtaa.
Näinhän se on. Takapakka maksaa tuohon 15€, joten ei ole hinnan kiroissa. Saa tosiaan miettiä säästeleekö osia vaihtamalla ketjuja tiheämmin vaiko ajaako osat ihan finaaliin, kuten nyt ja vaihtaa kaiken kerralla.

Tässä on vähän tavallaan myös loukussa, tuohon pyörään on niin halvat ja yleiset varaosat, että päivittäminen laadukkaampaan pyörään ei ole järkisyin perusteltavissa, varsinkin kun itelle osa pyöräilyn iloa on just mahdollisimman pienellä footprintillä ja pienillä kuluilla selviäminen. Ja aidosti tykkään kyllä tuolla ajaa, vaikkakin siihen vaikuttanee vähän se, etten ole paremmilla sähköpyörillä koskaan ajanutkaan :)

Mutta valehtelisin jos väittäisin etten katselisi ja kuolaisi välillä vähän hienompien pyörien perään. Ehkäpä joskus!

Ps. Itseasiassa takanapamoottorilla varustetussa pyörässä ketju kuluu vähemmän varsinkin jos laiskottelee kovasti polkimissa. Mitä en kyllä tunnusta! Kärryäkin vedetty tuhansia kilometrejä prkl.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs ootte muuten mieltä tuosta Bikesteristä pyörien/osien hankintakanavana? Bikediscountia täällä ilmeisesti porukka enempi käyttänyt.

Ensimmäiset osat Bikesteristä tuli jo kun viimeviikolla tilauksen tein, oon ollut kyllä tyytyväinen heidän toimitusaikoihin ja hyvään pakkaukseen. Mietin vain että uskaltaisinohan tuolta ihan kokonaisen pyörän tulevaisuudessa tilata...

Vaimokin olisi mukava saada innostumaan sähköpyöräilystä. Vois sitten retkiä tehdä koko perheen voimin, poikakin kulkisi mukavasti kärryssä mukana tai paremmilla keleillä istuimessa jonka myös juuri tilasin Bikesteristä.
 
Bikesterista paljon tilannut bike-discountin ohella. Hyvin toiminut ja ihan kohtuu hintastakin tavaraa
 
Mitäs ootte muuten mieltä tuosta Bikesteristä pyörien/osien hankintakanavana? Bikediscountia täällä ilmeisesti porukka enempi käyttänyt.

Ensimmäiset osat Bikesteristä tuli jo kun viimeviikolla tilauksen tein, oon ollut kyllä tyytyväinen heidän toimitusaikoihin ja hyvään pakkaukseen. Mietin vain että uskaltaisinohan tuolta ihan kokonaisen pyörän tulevaisuudessa tilata...

Vaimokin olisi mukava saada innostumaan sähköpyöräilystä. Vois sitten retkiä tehdä koko perheen voimin, poikakin kulkisi mukavasti kärryssä mukana tai paremmilla keleillä istuimessa jonka myös juuri tilasin Bikesteristä.
kolme pyörää on tullu bikesteristä tilattua. ei oo ainakaan tähän asti moittimista.
 
Mitäs ootte muuten mieltä tuosta Bikesteristä pyörien/osien hankintakanavana? Bikediscountia täällä ilmeisesti porukka enempi käyttänyt.

Ensimmäiset osat Bikesteristä tuli jo kun viimeviikolla tilauksen tein, oon ollut kyllä tyytyväinen heidän toimitusaikoihin ja hyvään pakkaukseen. Mietin vain että uskaltaisinohan tuolta ihan kokonaisen pyörän tulevaisuudessa tilata...

Vaimokin olisi mukava saada innostumaan sähköpyöräilystä. Vois sitten retkiä tehdä koko perheen voimin, poikakin kulkisi mukavasti kärryssä mukana tai paremmilla keleillä istuimessa jonka myös juuri tilasin Bikesteristä.

Ei yleensä se halvin paikka mutta hyvät fiilikset jääny. Paljon osia ja pari pyörää tilannut sieltä.

Eka pyörä oli joku halpis-graveli ja sen kasaukseen en ollut tyytyväinen. Kampilaakeri oli jotenkin huolella juntattu kiinni ja vaihtaessa meni myös kierteet uusiksi. Voi olla että jo alkujaankin vedetty väärille kierteille voimalla. Toinen pyörä oli Cuben sähköpyörä jolla nyt n. 1500 km myöhemmin ei mitään valittamista.
 
Akkuostoksille oli viikonloppuna tarkoitus lähteä hakemaan se toinen akku, mutta jos pistäisin sittenkin siihen 325€:n päälle vielä vajaa 300€ lisää niin saisin paljon modernimmat Bafangin sähköt värinäytöllä ja valo- ja usb-latausliitännöillä. Sekä puolet suuremmalla akulla... Samalla vaihtuisi moottori sellaiseksi, että siihen käy kasetit kierrepakkojen sijasta, jolloin saisin 9-vaihteisia takapakkoja kiinni, on nimittäin alusta saakka suurin harmituksen aihe ollut vaihteiden vähyys. Ja liian pitkä alinvaihde ja liian lyhyt suurinvaihde. Vaihtaisi ehkä osasarjaakin sitten Altuksesta pykälää tai paria parempaan...

Tässä voi jo olla varmaan montaa mieltä siitä onko järkeä sähköistää uudelleen Bilteman sähköpyörää, mutta on tässä rassailuaspektikin mukana, kiinnostaisi rakennella tuosta sellanen oman näkönen härveli, joka ei kuitenkaan kiinnitä vorojen huomiota. Uudessa hintavassa merkkipyörässä nimittäin sekin puoli huolettaa.
 
37942B5F-42B7-47B1-8869-565196400EFD.jpeg
Vaihdoin nyt sitten eturattaankin ja kammet ja suuremmat polkimet. Ei siksi että olisi tarvinut, mutta kokeiluksi, tuossa rattaassa on vähemmän hampaita kuin alkuperäisessä, josko se vähän lyhentäisi välityksiä näille lumikeleille ensihätään. Ja suuremmilla polkimilla pysyy tassut paremmin.

Edit. Ai niin ja lisäsin tommosen kura/lumisuojan alaputkeen. Josko vähän hillitsisi lumen kertymistä runkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Rouvan kolmekymppiset ovat lähestymässä maaliskuussa ja lahjatoiveena olisi sähköpyörä. Hän ajaa tyypillisesti 5-15km matkaa. Mukana toisinaan taapero takana istuimessa. Toiveet olisi seuraavat:
- Kevyt ja mukava ajaa
- Penkki, jossa ”pillu ei tule kipeäksi” (suora lainaus)
- Laadukas, mutta ei prameileiva. Keskihintainen.

Olisko teillä suosituksia moisia speksejä huomioiden? (:
 
Tuo taapero takana istuimeissa linee se hankalin? Laitetaan pari



Penkki on isossa osassa, eli sen voi tilata vaikka erikseen esim. bikester.fi ja sieltä vaikka joku "red cyckling" 30-50e hintaan oleva leveä juttu.

Irrallinen akku ehdottomasti, jos talviajoa ja asut jossain rivari/kerrostalo, okt:ssä mennee muutkin.

Sit jos enemmän maastopyörää, niin joku cube acces hybrid pro tms..

Moottoriksi bosch, shimano tai yamaha. Broset yms. liian kalliita höntsäpyörään.
Jokerina voi tutkia Canyonin malliston netistä, ne on monesti myös "parhaita".

Pyörässä on ihan turha tuo korkea ylin runkoputki, naisten ja touring pyörissä se on just hyvä. Itelläki korkea, mut en tiedä onko se kestävyyden vai minkä takia. Paljon mukavampi ois arjessa ja metsässä kaatuessaan, et se ois tosi alhaalla et vois vähä rennommin tipahtaa "penkin ja tangon väliin" kun rymähtää.
 
Pyörässä on ihan turha tuo korkea ylin runkoputki, naisten ja touring pyörissä se on just hyvä. Itelläki korkea, mut en tiedä onko se kestävyyden vai minkä takia. Paljon mukavampi ois arjessa ja metsässä kaatuessaan, et se ois tosi alhaalla et vois vähä rennommin tipahtaa "penkin ja tangon väliin" kun rymähtää.
Tästä olen erimieltä. Yläputkesta helppo nostaa pyörää. Kerrostalon kellariin kun pyörääni kuljetan niin tätä ominaisuutta osaa arvostaa. Ilman yläputkea pyörää tulee sitten nostettua satulatolpasta, joka on aina jossain rasvassa.
Totta se silti on että helpottaa kyytiinnousua kun yläputkea ei ole. Jos on tottunut ajamaan naistenpyörällä ilman yläputkea, ja hyppää kyydistä pois vauhdissa siirtämällä jalan satulan etupuolelta rungon yli, niin saattaa käydä nopeasti vahinko kun siirtyy pyörään jossa se yläputki onkin paikallaan :asif:.
 
Tästä olen erimieltä. Yläputkesta helppo nostaa pyörää. Kerrostalon kellariin kun pyörääni kuljetan niin tätä ominaisuutta osaa arvostaa. Ilman yläputkea pyörää tulee sitten nostettua satulatolpasta, joka on aina jossain rasvassa.
Totta se silti on että helpottaa kyytiinnousua kun yläputkea ei ole. Jos on tottunut ajamaan naistenpyörällä ilman yläputkea, ja hyppää kyydistä pois vauhdissa siirtämällä jalan satulan etupuolelta rungon yli, niin saattaa käydä nopeasti vahinko kun siirtyy pyörään jossa se yläputki onkin paikallaan :asif:.

No joo, totta muuten että yläputkestahan tuota tulee kannettua. Itse ajattelen asiaa lähinnä kaatumisen kannalta, kun tuntuu että munasuojat jalassa ois kivempi ajaa rytäkässä. Ei tuo nyt mikään "oikea ongelma ole", mutta mikäli itse saisin valita ois se yläputki mallia "lähtee tangon yläreunasta ja maltillisesti laskeutuu" eli kuten vaikka Cube Access Women pyörissä.

EDIT: Onko muuten jo kokemuksia Bosch Gen 4 -virittämisestä? Onnistuuko se, kun oli niitä huhuja että Bosch estää moisen yms.?
 
Onko muuten jo kokemuksia Bosch Gen 4 -virittämisestä? Onnistuuko se, kun oli niitä huhuja että Bosch estää moisen yms.?
Noin 1200km ajanut Bosch CX Gen 4 + Volspeed V3 palikalla, eikä yhtään vikakoodia ole tullut. Firmwaret olen säännöllisesti päivitellyt eikä niistä tai niiden päivittämisessä ole ollut mitään poikkeavaa. Vierintävastus tuossa moottorissa on täysin mitätön, niin hienosti sillä polkee 2,6" renkailla 2bar paineilla 30kmh ilman mitään huijausboksejakaan jos urheilla mielii. Jeesustelukeskustelu lienee oman topicin arvoinen.

Jossain kohtaa firmwaressa oli liian tiukka huijauksenesto ja 504 koodeja tuli orkkiskuntoisiinkiin pyöriin. Huhu kertoo, että algoritmiä olisi sittemmin jouduttu lieventämään.
 
Tästä olen erimieltä. Yläputkesta helppo nostaa pyörää. Kerrostalon kellariin kun pyörääni kuljetan niin tätä ominaisuutta osaa arvostaa. Ilman yläputkea pyörää tulee sitten nostettua satulatolpasta, joka on aina jossain rasvassa.
Totta se silti on että helpottaa kyytiinnousua kun yläputkea ei ole. Jos on tottunut ajamaan naistenpyörällä ilman yläputkea, ja hyppää kyydistä pois vauhdissa siirtämällä jalan satulan etupuolelta rungon yli, niin saattaa käydä nopeasti vahinko kun siirtyy pyörään jossa se yläputki onkin paikallaan :asif:.

Huollon kannalta tuo korkea, suora yläputki on myös hyvä, saa huoltotelineeseen parhaiten siitä kiinni. Kestävyyskin on varmasti erilainen kun on kunnon kolmio rungossa.

Mutta muuten olen kyllä sitä mieltä että jako "naisten ja miesten" pyöriin voisi loppua, ihan turha tuo on varsinkin jossain halvassa arkipyörässä. Esim. paksurunkoisissa mummopyörissä tuo miesten malli on täysin tarpeeton keksintö.
 
Oon itekin miettinyt että miksi nykyäänkin vielä pyörät jaotellaan miesten ja naisten malleihin, vaikkakin alkaahan noita unisex-pyöriä olla ja erot jaottelussa hämärtyä.

Toisaalta tulipa itsekin hommattua kunnon rassausteline ja siinäpä tuo yläputki on tosiaankin paikallaan!

Kävin tuon Suntourin rupulihaarukan läpi että onko sille tahmaamiselle mitään tehtävissä ja mielenkiinnosta muutenkin että miltä nuo haarukat edes sisältä näyttävät. Alhaalta pari mutteria irti ja haarukkarunko lähtikin vähän vasaralla kierretankojen päähän napauttamalla irti. Yläpäästä preload-säädön ja lukitusvivun sai kiertämällä irti haka-avaimella ja toiselta puolelta tuli ylös iskunvaimennin ja toiselta jousi. Hyvin simppeli.

Vettä oli about desi molemmissa pohjalla kun alamutterit irrottaessa lorahti ja liukuputket stefojen kohdalta ruosteessa. Hioin pahimmat ruosteet putkista, putsasin ja mätin paikat vaseliinia täyteen ja kappas, tuohan toimii nyt paremmin kuin uutena. Vois noihin putkiin lisätä haitarikumit niin sittenhän se pysyiskin kunnossa kun ei lika ja vesi pääse ö-luokan o-renkaista sitte vääriin paikkoihin.
CDDD3317-2135-4975-BFE9-7FE50D685D34.jpeg

48480FB7-55AF-4E0C-A8A5-BE6C5197EFBD.jpeg

Sopiva työkalu yläpään nuppien irroitukseen.

B640808F-A81E-44C1-A356-7DDED4114EBE.jpeg

Ja kasassa, tuli kuin uusi.
48B0ACE4-230E-4CB9-A4FD-FFDFF637FF39.jpeg
 
Pyysin tarjouksia biltema-pommin akun kennotuksesta. Alkaa olla aika loppu, 10 kilsaa pääsin pakkaskelillä. No, on se 5 vuotta ja 3tkm jo mennyt.

Pari vastausta tullut, kummassakin sama sisältö; päivitys 12ah alkuperäisen 8,8ah sijaan, laatukennot, testaukset sun muut.

Halvin tarjous on 380€

Tuntuu kalliilta, mutta se hinta lienee tuon tyyppinen aina. Sitten miettii että mitä järkeä on laittaa rahaa fillariin jonka arvo on varmana alle tuon työn :rofl:

Toisaalta pyörä on hyvässä kunnossa, kestävä ja ollut justiinsa sopiva peli satunnaisiin ajeluihini.

Joten ei uuden vastaavan pyörän hankkimisessakaan tunnu olevan mitään järkeä.

Missään ei ole enää mitään järkeä :D

Ehkä kumminkin kennotan sen, ja ajelen hyväksi havaitulla fillarilla vielä muutaman vuoden.
 
Pyysin tarjouksia biltema-pommin akun kennotuksesta. Alkaa olla aika loppu, 10 kilsaa pääsin pakkaskelillä. No, on se 5 vuotta ja 3tkm jo mennyt.

Pari vastausta tullut, kummassakin sama sisältö; päivitys 12ah alkuperäisen 8,8ah sijaan, laatukennot, testaukset sun muut.

Halvin tarjous on 380€

Tuntuu kalliilta, mutta se hinta lienee tuon tyyppinen aina. Sitten miettii että mitä järkeä on laittaa rahaa fillariin jonka arvo on varmana alle tuon työn :rofl:

Toisaalta pyörä on hyvässä kunnossa, kestävä ja ollut justiinsa sopiva peli satunnaisiin ajeluihini.

Joten ei uuden vastaavan pyörän hankkimisessakaan tunnu olevan mitään järkeä.

Missään ei ole enää mitään järkeä :D

Ehkä kumminkin kennotan sen, ja ajelen hyväksi havaitulla fillarilla vielä muutaman vuoden.
Akun kapasiteetista päätellen sulla on siis sama pyörä varmaan kuin mulla? Siihen saa vielä uusia akkuja Biltemasta, hintaan 325€. Kysyin aspasta sähköpostilla. Tosin mulla kyllä vielä akussa erittäin hyvin henkeä jäljellä yli 5000km ajojenkin jälkeen, mutta johtunee siitä että on jatkuvassa käytössä.

Mutta tulin tuon järkevyyden suhteen lopulta kummiskin ehkä siihen lopputulemaan, että parasta silti hommata kokonaisuudessaan uudet modernimmat sähköt pyörään tuossa keväämmällä, vain pieni lisäonvestointi ja paljon muitakin plussia kuin pelkkä uusi akku.
 
Pyysin tarjouksia biltema-pommin akun kennotuksesta. Alkaa olla aika loppu, 10 kilsaa pääsin pakkaskelillä. No, on se 5 vuotta ja 3tkm jo mennyt.

Pari vastausta tullut, kummassakin sama sisältö; päivitys 12ah alkuperäisen 8,8ah sijaan, laatukennot, testaukset sun muut.

Halvin tarjous on 380€

Tuntuu kalliilta, mutta se hinta lienee tuon tyyppinen aina. Sitten miettii että mitä järkeä on laittaa rahaa fillariin jonka arvo on varmana alle tuon työn :rofl:

Toisaalta pyörä on hyvässä kunnossa, kestävä ja ollut justiinsa sopiva peli satunnaisiin ajeluihini.

Joten ei uuden vastaavan pyörän hankkimisessakaan tunnu olevan mitään järkeä.

Missään ei ole enää mitään järkeä :D

Ehkä kumminkin kennotan sen, ja ajelen hyväksi havaitulla fillarilla vielä muutaman vuoden.
Ilmeisesti 36 V systeemi eli 440 Wh akkua olisi tarjolla kennotuksen jälkeen. Paremmat akut maksaa yleensä noin 1 e/Wh eli ihan linjassa mielestäni tuo halvin tarjous on. Ihan reilun parannuksen kapasiteettin tuolla saisi.
 
Tuo taapero takana istuimeissa linee se hankalin? Laitetaan pari



Penkki on isossa osassa, eli sen voi tilata vaikka erikseen esim. bikester.fi ja sieltä vaikka joku "red cyckling" 30-50e hintaan oleva leveä juttu.

Irrallinen akku ehdottomasti, jos talviajoa ja asut jossain rivari/kerrostalo, okt:ssä mennee muutkin.

Sit jos enemmän maastopyörää, niin joku cube acces hybrid pro tms..

Moottoriksi bosch, shimano tai yamaha. Broset yms. liian kalliita höntsäpyörään.
Jokerina voi tutkia Canyonin malliston netistä, ne on monesti myös "parhaita".

Pyörässä on ihan turha tuo korkea ylin runkoputki, naisten ja touring pyörissä se on just hyvä. Itelläki korkea, mut en tiedä onko se kestävyyden vai minkä takia. Paljon mukavampi ois arjessa ja metsässä kaatuessaan, et se ois tosi alhaalla et vois vähä rennommin tipahtaa "penkin ja tangon väliin" kun rymähtää.

Kiitos vinkeistä! Kävin tänään Velo & Oxygen -liikkeessä tsekkaamassa Crescentin uusia malleja. Elda-malli vaikutti kelvolta peliltä. Tuleeko tästä mieleen jotain plussaa/miinusta?

 
Millaisia kokemuksia Fazuasta koneena ja käytössä? Näyttäisi sopivan hyvin kevyempään pakettiin ja erityisesti noihin gravrl/maantiemalleihin.

Erityisesti Cairnin E-Adventure pistänyt viime aikoina silmään, pystyisi polkemaan vähän huonommallakin hiekkatiellä ja akkupaketti pitäisi irrota helposti esim töihin mentäessä.

Itselläni on Fazuan moottorilla tulossa fillari.
Suomessa hämentävän vähän kokemusta Fazuan moottoreista.
 
Poika kipeänä joten aamupäivä menee kotona, asentelin sitten tämän huoltokierroksen viimeisen Bikesteristä saapuneen paketin, Bobiken lastenistuimen/tarakkayhdistelmän. Lastenistuimenkaan ei tarvi ihan susiruma olla :)

Toki tuossa ei ihan pienimpiä palleroita voi kuljettaa sivutukien puutteessa, mutta vähän vanhemmille oivan oloinen istuin. Menee käyttöön kyllä vasta keväämmällä. Aika painavakin kyllä että en tiedä tuleeko jätettyä kiinni pelkäksi tavaratelineeksi.

Joka tapauksessa nyt loppuu taas hetkeksi pyörän rassailu ja jatkossa taas vaan kovaa ajoa. Keväämmällä/kesälläbsitten kattoa oisko se sähkösarjan uusiminen sitten ajankohtainen...

15A451F7-1D9F-4007-A12E-DC5CBC3C2560.jpeg

AD859CE0-A972-4EDC-B6E1-978C450D6986.jpeg

3E495ECE-EA64-4A9B-AFD3-37E5F830AFD4.jpeg
 
Työsuhdepyörän hankinta muuttunut houkuttelevampaan suuntaan verottajan linjauksien muutoksen myötä ja itse hieman katselin mitä meillä olisi tarjolla. Budjettina pyörälle lisävarusteineen noin 3000e niin menee sopivasti tuohon 3 vuoden leasingiin ja max 100e/kk haarukkaan. Onko ehdotuksia tuon hintaluokan sähköpyörälle? Pyörä tulisi itselle varmasti pääosin käyttöön keväälle ja alkutalvelle ajalle kun luomugravelilla ei viitsi vielä liikkua ja kesälle pyöräkärryn vetoon. Itse katsoin Canyonin valikoimaa, kun myös se oli valittavissa ja siellä olisi tuo Grand Canyon:ON AL 8.0 tuohon hintaan sopivana. Ei ole itse tullut sähköpyöriä juuri seurattua, mutta työsuhdepyörämahdollisuuden myötä ajatus noussut houkuttelevaksi.
 
Vanha fillari pöllittiin ja tilalle tuli uusi (propsit OP:lle, homma hoitui niin että 6 päivässä oli uus pihassa) niin pääsin testaamaan Bosch vs Shimano koneiden eroja. Fillarit on muuten melko identtiset, vanha oli Radon ZR Team 7 ja uusi Tunturi E290. Radonissa Active Line Plus ja Tunturissa E7000 eli suunnilleen saman tason koneet.

Pääosin ovat melko samankaltaiset mutta silti Bosch oli kyllä oma suosikki, alla tärkeimmät erot

Shimano

+ Avustustasoja saa säädettyä sovelluksella
+ 3 avustustasoa (Boschin 4 on mielestäni 1 liikaa)
+ Ärhäkkä teho, jaksaa vääntää kovempaa
+ Latauspistoke akun kyljessä, saa ladattua kiinni pyörässä

- Vapaarattaan puute (polkimet pyörii taaksepäin tyhjää moottorin kohdalla), ketjujen rasvaus huomattavasti ärsyttävämpää
- Huomattavasti äänekkäämpi
- Vaihteenvaihdossa moottori puskee todella pitkään veto päällä, aihettaa joko pitkät vaihteenvaihtovälit tai kovat rutinat. Tähän auttaa kun vähän potkaisee polkimia taaksepäin mutta ero on iso Boschiin verrattuna. Tää on isoin ongelma
- Akun kesto, ensimmäinen akullinen kesti huikeat 35km ja oli enää 1/5 palkkia jäljellä. Tässä toki iso osuus kovaa ajoa hangessa mutta silti yllätti
- Akussa ei kahvaa, tuollainen painava liukas torpedo ei niin kiva

Jos saisin valita niin ottaisin epäilemättä uudestaan mieluummin Boschin kuin Shimanon.

Jatkoa kylmemmästä ilmasta, ei vakuuta Shimanon tekniikka. Akkua 3/5 jäljellä ja sähköt menee pois päältä jos yrittää käyttää avustusta. Mittarissa -16 astetta, voisin vaikka väittää että Bosch ei ollut pakkasesta millään.

Muilla kokemuksia nyt kun etelässäkin kylmempää?
 
Työsuhdepyörän hankinta muuttunut houkuttelevampaan suuntaan verottajan linjauksien muutoksen myötä ja itse hieman katselin mitä meillä olisi tarjolla. Budjettina pyörälle lisävarusteineen noin 3000e niin menee sopivasti tuohon 3 vuoden leasingiin ja max 100e/kk haarukkaan. Onko ehdotuksia tuon hintaluokan sähköpyörälle? Pyörä tulisi itselle varmasti pääosin käyttöön keväälle ja alkutalvelle ajalle kun luomugravelilla ei viitsi vielä liikkua ja kesälle pyöräkärryn vetoon. Itse katsoin Canyonin valikoimaa, kun myös se oli valittavissa ja siellä olisi tuo Grand Canyon:ON AL 8.0 tuohon hintaan sopivana. Ei ole itse tullut sähköpyöriä juuri seurattua, mutta työsuhdepyörämahdollisuuden myötä ajatus noussut houkuttelevaksi.
Tuli hieman tutkittua lisää tuota valikoimaa mitä olisi käytettävissä ja osui tämäkin vastaan: Technibike Votaro täysjousitettu sähkömaastopyörä Brose moottorilla

Onko täällä kenelläkään kokemuksia tuosta pyörästä tai kommentteja muuten?

Hinta toki kasvaa sen verran, että menisi 48kk leasingiin, mutta tuskin tuosta ongelmaa tulisi. Omaan silmääni vaikuttaisi ainakin saavan aika paljon enemmän pienellä lisäpanostuksella. Ja tuota pääsisi kokeilemaankin liikkeeseen ennen päätöksiä.

Canyonillekin näy juuri tulleen tämän vuoden mallit saataville ja jotain eroja noihin näytti tulleen.
 
Jatkoa kylmemmästä ilmasta, ei vakuuta Shimanon tekniikka. Akkua 3/5 jäljellä ja sähköt menee pois päältä jos yrittää käyttää avustusta. Mittarissa -16 astetta, voisin vaikka väittää että Bosch ei ollut pakkasesta millään.

Muilla kokemuksia nyt kun etelässäkin kylmempää?
Ei ollut ongelmaa -19 pakkasissa. Toki siinä kohtaa kun akku loppui niin loppui myös nopea eteneminen. Sähköt kyllä pysyi päällä näyttämässä hidasta nopeutta. :darra:
 
Tuli hieman tutkittua lisää tuota valikoimaa mitä olisi käytettävissä ja osui tämäkin vastaan: Technibike Votaro täysjousitettu sähkömaastopyörä Brose moottorilla

Onko täällä kenelläkään kokemuksia tuosta pyörästä tai kommentteja muuten?

Hinta toki kasvaa sen verran, että menisi 48kk leasingiin, mutta tuskin tuosta ongelmaa tulisi. Omaan silmääni vaikuttaisi ainakin saavan aika paljon enemmän pienellä lisäpanostuksella. Ja tuota pääsisi kokeilemaankin liikkeeseen ennen päätöksiä.

Canyonillekin näy juuri tulleen tämän vuoden mallit saataville ja jotain eroja noihin näytti tulleen.


Pyörä näyttää mielenkiintoiselta ja hämmästyttävän edulliselta osasarjoihin nähden. Jo pelkästään tuo Foxin etuhaarukka on erikseen ostettuna n. 1200e luokkaa (Osta Fox 34 Factory 2021 Float FIT4 MTB-Federgabel | ROSE Bikes)
Mutta... Valmistaja on tuntematon ja Suomessakin näyttää jälleenmyyjää olevan vaan noilla pienillä liikkeillä, samaan 3650 euron hintaan. Pyörästä tai merkistä ei itsessään löytynyt nopealla Googlauksella mitään, vain yksi saksankielinen testi vuodelta 2018. Eli miten hyvä runko todellisuudessa on, miten takuuasiat hoituvat jne. Olen hieman skeptinen asiassa.
 
Jatkoa kylmemmästä ilmasta, ei vakuuta Shimanon tekniikka. Akkua 3/5 jäljellä ja sähköt menee pois päältä jos yrittää käyttää avustusta. Mittarissa -16 astetta, voisin vaikka väittää että Bosch ei ollut pakkasesta millään.

Muilla kokemuksia nyt kun etelässäkin kylmempää?
Hyvin toimi viimeyönä puolen yön aikaan ja tänä aamuna, -17 oli mittarissa. Yosemite Bafang-tekniikalla siis. Toiminut tosiaan -28 asteen pakkasessakin muutama viikko sitten.
 
-29 oli joku aika sit ja tunturi emaxilla noin 10 kilometrin matkoilla ei ollu muuta ongelmaa ku pirun jäykät vaihteet.
toki jos se akku on käyttämättä pakkasessa nii varmasti sekoilee/tyhjenee.
 
Jatkoa kylmemmästä ilmasta, ei vakuuta Shimanon tekniikka. Akkua 3/5 jäljellä ja sähköt menee pois päältä jos yrittää käyttää avustusta. Mittarissa -16 astetta, voisin vaikka väittää että Bosch ei ollut pakkasesta millään.

Muilla kokemuksia nyt kun etelässäkin kylmempää?
Itsellä sama pyörä, kovimmat pakkaset oli noin -30 ja ei ongelmia, toki akku aina lämpimässä mutta pyörä kylmässä. Ajomatka 6km.
- 15 pakkasilla ei myöskään ongelmia 20km lenkeillä.

Fillarifoorumilla oli jotain tuosta ongelmasta, liittyi johonkin kytkimeen tms, toinen vaihtoehto oli että akusta 2 tolppaa varattu valojen käyttöön, pitäisi poistaa ohjelmoimalla pois.
Ei vaan nyt toimi tuo fillarifoorumin sivut.
 
Itsellä sama pyörä, kovimmat pakkaset oli noin -30 ja ei ongelmia, toki akku aina lämpimässä mutta pyörä kylmässä. Ajomatka 6km.
- 15 pakkasilla ei myöskään ongelmia 20km lenkeillä.

Fillarifoorumilla oli jotain tuosta ongelmasta, liittyi johonkin kytkimeen tms, toinen vaihtoehto oli että akusta 2 tolppaa varattu valojen käyttöön, pitäisi poistaa ohjelmoimalla pois.
Ei vaan nyt toimi tuo fillarifoorumin sivut.

Okei, pitää varmaan jatkossa ottaa akku sisään jos on näin kylmä. Ihmeellisesti kyllä tosiaan hyytyi sillä hetkellä kun putosi 2/5 lataus, ihme juttu jos on tosiaan joku softahärö.
 
Juu ei shimano e8000 jos ulkona pitää, voi häröillä kovilla pakkasilla ja jäätyillä/sammua.
Lämpimänä lähtiessä ei ongelmaa vaikka -25. Kylmällä akulla ongelmia on.
 
Okei, pitää varmaan jatkossa ottaa akku sisään jos on näin kylmä. Ihmeellisesti kyllä tosiaan hyytyi sillä hetkellä kun putosi 2/5 lataus, ihme juttu jos on tosiaan joku softahärö.
En ole varma mutta saattoi pystyä shimanon omalla e-tube ohjelmalla ottamaan valon varauksen pois.
 
Pyörä näyttää mielenkiintoiselta ja hämmästyttävän edulliselta osasarjoihin nähden. Jo pelkästään tuo Foxin etuhaarukka on erikseen ostettuna n. 1200e luokkaa (Osta Fox 34 Factory 2021 Float FIT4 MTB-Federgabel | ROSE Bikes)
Mutta... Valmistaja on tuntematon ja Suomessakin näyttää jälleenmyyjää olevan vaan noilla pienillä liikkeillä, samaan 3650 euron hintaan. Pyörästä tai merkistä ei itsessään löytynyt nopealla Googlauksella mitään, vain yksi saksankielinen testi vuodelta 2018. Eli miten hyvä runko todellisuudessa on, miten takuuasiat hoituvat jne. Olen hieman skeptinen asiassa.
Jep osien puolesta todella houkutteleva kokonaisuus. Enemmän kun tutki tuota niin ilmeisesti kyseessä on malli jonka tuotanto on jo lopetettu ja Suomen maahantuoja ostanut nuo itselleen varastoon ja myy siksi edullisesti pois. Ongelmana mahdollisesti se, että tuossa on Continentalin sähköt, ja Continental lopetti ilmeisesti sähköpyörätoimintansa, tiedä sitten miten tuohon saisi tulevaisuudessa varaosia yms. Voisihan tuota käydä katsomassa ja kokeilemassa ja jututtamassa myyjää tuon tulevaisuuden osalta..
 
Kerrotaanpas tänne hifistelijöiden joukkoon tällainen pappatunturitarina, jossa ei erään tämän ketjun palstailijan sataan kertaan vaatimaan täysjoustoon ole suostuttu:) Yksitoista vuotta hyvin palvelleen ja omaan käyttööni tuunaamalleni Nishiki-hybridille piti rakennella seuraaja. Vähän aiottua aikaisemmin törmäsin hyvässä tarjouksessa olevaan Tunturi E290 -maasturiin, jonka totesin hyväksi alustaksi tarpeilleni. Tarvitsin siis pyörää kurautumattomaan arkikäyttöön, retkeilyyn ja luontoharrastuksilleni. Mistään extreme-poluista ei pyörän tarvitse selviytyä vaan ainoastaan metsäautoteistä ja tavallisista poluista pitää päästä läpi.

Ensimmäisenä tietenkin pyörään piti sovitella lokasuojat, tarakka ja hankkia kunnon lukitukset. Ne sain muutaman kiemuran, sovitteiden teettämisten ja lukuisien ärräpäiden säestämänä tukevasti ja omaa silmää hivelevästikin asennettua. Seuraavaksi piti löytää hyvät valot, joihin olin ajatellut kuluvan 150 €. Mitään ladattavia tuikkuja en vaivoikseni halunnut, sillä pyörässähän oli jo sähköt tarjolla. Kun etulamppujen valokuvioita netissä vertailin, niin hyvin äkkiä selvisi, että enemmillä euroilla saa enemmän ja laajemmin ja tasaisemmin valoa. Lopuksi lompakkoa piti raottaa usean satasen verran, kun valoiksi kirvelevin mielin valitsin Lupine SL SF -etuvalon sekä taakse makuuni soveltuvan Lezyne Super Bright Ebike -valon. Etuvaloissa on kuten autoissa huomiovalot sekä lyhyet ja pitkät valot.

Lupinen johto pujottautui oikeastaan aika helposti eturungon läpi moottorille. Takavalon johdon vedin lokasuojan pinnalle pulttaamieni pienten nippusideankkureiden avulla moottorin lähistölle. Puisella grillitikulla tökkien löysin juuri riittävän raon moottorin vasemmalta puolelta johdon pujottamiseksi sisäpuolelle. Takavalon johtimien kuparit olivat vain vähän hiusta paksummat, joten toiminnan varmistamiseksi juotin ne yhteen etuvalon johtimien kanssa. Sitten vain johdot kiinni E7000-moottorin liittimiin, ja lopuksi valojen aktivointi STunlockerilla.

Pyörän ominaisuuksiin ja sen tuunauksiin olen erittäin tyytyväinen, sain juuri sellaisen kulkuvälineen kuin tarvitsinkin. Tunturin mukana tulleet heijastimet olivat aika kökön näköisiä, pinnaheijastimetkin tympeän keltaiset, mutta onneksi CatEyeltä löytyi nätit vaaleat kiekkoja koristamaan. Tulossa on vielä huomattavasti paremmat SRAM Eagle X01 -ketjut huoltotarvetta pienentämään, ja nykyketjut jäävät huoltolaukkuun varaketjuiksi. Nyt on mukava ollut lenkkeillä pimeillä teillä, kun on kunnon valot, ja pyöräkin on toiminut moitteetta kovassa pakkasessa. Pyörän varusteluun on tähän mennessä kulunut 700 €, jossa on mukana myös harrastuksieni vaatima Atran-adapterilla tarakkaan napsahtava kuljetuslaatikko, toinen siistimpi kori arkikäyttöön on vielä hakusessa.

E290a.jpg


E290b.jpg


E290c.jpg


E290d.jpg


E290e.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tällaisen Abus-kypärän ostin Saksan Amazonilta, kun ei kylmässä Suomessa kukaan tätä mainiota kypärää myy, ja hyvin pysyy pää lämpimänä paukkupakkasilla. Miedommille keleille kypärästä voi riisua aukkojen peitetulpat, korvasuojukset ja sisäpipon pois, jolloin jäljelle jää ihan tavallinen Abus Scraper 3.0.

Abus1.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Okei, pitää varmaan jatkossa ottaa akku sisään jos on näin kylmä. Ihmeellisesti kyllä tosiaan hyytyi sillä hetkellä kun putosi 2/5 lataus, ihme juttu jos on tosiaan joku softahärö.
Mitäs se ohjekirja sanoo akusta ja pakkasesta... :think:
 
Mitäs se ohjekirja sanoo akusta ja pakkasesta... :think:

Kas, kävit sitten editoimassa turhat vittuilut pois. Kiitos siitä.

Tosiaan, näyttää olevan -10 Shimanon suositus, täytyy kokeilla tuota STUnlockeria josko sillä saa sen lampun varauksen pois, ihan mielenkiinnosta onko vika siinä.

Jos ostan kotimaisen pyörän voisin olettaa että kestää normaalit Etelän talvet, jos kyse olisi Lapin -30 niin ymmärrän.
 
Kas, kävit sitten editoimassa turhat vittuilut pois. Kiitos siitä.

Tosiaan, näyttää olevan -10 Shimanon suositus, täytyy kokeilla tuota STUnlockeria josko sillä saa sen lampun varauksen pois, ihan mielenkiinnosta onko vika siinä.

Jos ostan kotimaisen pyörän voisin olettaa että kestää normaalit Etelän talvet, jos kyse olisi Lapin -30 niin ymmärrän.
Ja sitten vielä ihmettelet miksi käyttäytyy oudosti kun säilytät akkua tuplat kylmemmässä :facepalm:

Kuka kotimainen valmistaja valmistaa akkuja jotka kestää enemmän kylmää kun muiden valmistajien akut?

Voin vastata, ei kukaan, sellaista akkua ei ole keksitty, siksi sähköautoissakin käytetään aktiivista lämmitystä akuille koska akku ei kestä kylmää, ei voi olla uusi asia.
 
Suomalainen valmistuttaja voi speksata pakkasta kestävät akut pyöräänsä. Valmistaja voi olla sitten kuka tahansa. Ei kaikissa sähköautoissa ole akun lämmitystä ja lataus onnistuu -20°c asti.
 
Suomalainen valmistuttaja voi speksata pakkasta kestävät akut pyöräänsä. Valmistaja voi olla sitten kuka tahansa. Ei kaikissa sähköautoissa ole akun lämmitystä ja lataus onnistuu -20°c asti.
No tässä tapauksessa speksattu - 10c, kysehän ei ollut latauksesta vaan siitä kun ihmeteltiin että kylmä akku ei anna virtaa kunnolla.
 
Kas, kävit sitten editoimassa turhat vittuilut pois. Kiitos siitä.

Tosiaan, näyttää olevan -10 Shimanon suositus, täytyy kokeilla tuota STUnlockeria josko sillä saa sen lampun varauksen pois, ihan mielenkiinnosta onko vika siinä.

Jos ostan kotimaisen pyörän voisin olettaa että kestää normaalit Etelän talvet, jos kyse olisi Lapin -30 niin ymmärrän.
Tällä palstalla tuntuu olevan muutama kaveri, joiden kommenteista suurin osa on jonkinlaista oman ylemmyytensä esiintuomista tai jonkun sortin vittuilua. Olen minäkin erään alan asiantuntija, mutten silti vastauksissani tietämättömille tai väärinymmärtäneille nälvi.

Sovellus ainakin Apple Storessa maksaa euron verran. Tässä kuitenkin photoshopattuna STunlockerin halpisversion valoasetukset:

StUnlocker Valoasetukset.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 600
Viestejä
4 552 011
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom