Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Mulla on talon alla talli se ei paljon pakkaselle mene, Säilynee ihan ok siellä. Voipihan sen pyörän joskus vaihtaakkin jos siltä tuntuu tässä oli vaan just nyt semmonen ongelma että kaikki on loppu joka paikasta.Suomeen ei kannata integroitua akkua (ellet okt-asuja). Lisäksi onko tuossa bosch gen 3, kun oliko niin että kannattaa olla gen 4? En muista.
SIlti tuo on hyvä pyörä, vaikka vähän kritisoinkin.
Lähes päivälleen vuosi sitten tuli ajatus sähköpyöräilystä töihin ja viikko siitä eteenpäin aloin kulkea tuota matkaa. Nyt noin 5300km myöhemmin voi kyllä viimeistään sanoa että Bilteman halpispyörä on kyllä haukkunut hintansa. Vielä 28 työssäkäyntiä ja se on maksanut peräkärryineen itsensä takaisin pelkissä bensoissa ja kun kesällä luovuttiin kakkosautosta kokonaan niin sen ylläpidon kulujen säästyminen on pelkkää plussaa. Puhumattakaan liikunnan terveysvaikutuksista
Pyörällä on siis ajettu säälimättä säässä kuin säässä ja siitä on tosiaan pitänyt huolen myös se, että enää ei ole backuppina autoa, mentävä on jos töihin haluaa ajoissa päästä ja pojan päiväkotiin.
5300km on nyt mittarissa ja ilman isompaa remppaa on menty, ketjuja välillä öljytty ja renkaat vaihdoin nastoitettuihin. Siis ilman isompaa remppaa... viimeviikkoon saakka. Viimeviikon pahimmat lumikelit pisti niin pyörän kuin kuskinkin aika tiukoille, ja pahimpana päivänä suurin osa 16km työmatkasta oli auraamatonta tietä, johon päälle oli lentänyt viereisen autotien aurauksesta vielä lumet, jolloin eteneminen oli siinä kintaalla että jaksaako painaa. Lunta oli paikoin niin paljon että kenkiä sai potkia puhtaaksi. Ketjut rupesivat hyppimään puolessa matkaa ja kotona sitten analyysi paljasti, että lumen paakkuuntumisen sijasta ketjut vaan eivät pysyneet enää takahampailla. Olisihan ne tosin pitäny vaihtaa jo pari tuhatta kilometriä aikaisemmin...
Yllätyksenä ei enää tullut, että uudet ketjut eivät enää asettuneet takarattaille, vaan vaihtoon meni myös takapakka. Ja pahimmilla pakkasilla vapaaratas oli ruvennut oireilemaan niin siinä samalla vaihtui sekin kun on tuossa samaa pakettia. Ja vaihtajan ja korvakkeen vaihdoin myös samaan syssyyn, korvake oli jossain välissä päässytkin hieman taipumaan josta johtui lievä empiminen alas vaihdettaessa.
Kaikki nuo osat olin hommannut jo hyllyyn aika pian pyörän hommaamisen jälkeen, joten oli mukava remppa siinä mielessä. Uudet osat pistin tilalle tulemaan Bikesteristä. Rempalle hintaa tuli vain noin 50€, mikä on aika mitätön hinta, kun ketjulinjassa on uutta nyt kaikki paitsi eturatas. Pääsee taas seuraavat 5000km Ehkä vaihdan ketjuja silti jatkossa vähän tiheämmin...
Ilmojen mukaan oon ottanut välillä pyörän sisälle, pahimpia kelejä oikeastaan nollan molemmin puolin sahaavat lämmöt kun märkä pyörä jäätyy yön aikana. Kuitenkin suurimman osan vuodesta on saanut olla ulkona puolittain sateelta suojassa.
Sähköiltään pyörä on toiminut kuin ajatus myös pahimmilla pakkasilla. Akkukin on vielä voimissaan enkä ole huomannut sen kapasiteetissa laskua paitsi toki pakkasilla. Aikomuksena kyllä nyt hommata toinen akku kun niitä vielä saa, hintaa on 325€.
Tässä pyörä nyt vaihteeksi sisällä lämmittelemässä
Ja uusittua osaa, kelpaa taas sotkea menemään.
Ehkä kannattaa vähän useammin vaihtaa. 5000 km on liikaa ihan jo tavalliselle polkupyörälle vaikka olisi kalleinta ketjua paikoillaan, saatika sitten sähkölle. Syö nopeasti takapakan, jos ketju on liian kulunut. Ketjuhan olisi hyvä vaihtaa jo 0,25% kulumasta ja viimeistään 0,5% kulumasta. 1% kuluma syö jo pakkaa.Ehkä vaihdan ketjuja silti jatkossa vähän tiheämmin
Näinhän se on. Takapakka maksaa tuohon 15€, joten ei ole hinnan kiroissa. Saa tosiaan miettiä säästeleekö osia vaihtamalla ketjuja tiheämmin vaiko ajaako osat ihan finaaliin, kuten nyt ja vaihtaa kaiken kerralla.Ehkä kannattaa vähän useammin vaihtaa. 5000 km on liikaa ihan jo tavalliselle polkupyörälle vaikka olisi kalleinta ketjua paikoillaan, saatika sitten sähkölle. Syö nopeasti takapakan, jos ketju on liian kulunut. Ketjuhan olisi hyvä vaihtaa jo 0,25% kulumasta ja viimeistään 0,5% kulumasta. 1% kuluma syö jo pakkaa.
Edit. toki jos takapakkana on joku 10 euron pakka, niin silloin nyt ei ole niin justiinsa. Sitten kun mennään hintaluokassa pykäliä ylöspäin, niin alkaa näkymään jo se jos joka vuosi pitää parin sadan euron pakka vaihtaa.
kolme pyörää on tullu bikesteristä tilattua. ei oo ainakaan tähän asti moittimista.Mitäs ootte muuten mieltä tuosta Bikesteristä pyörien/osien hankintakanavana? Bikediscountia täällä ilmeisesti porukka enempi käyttänyt.
Ensimmäiset osat Bikesteristä tuli jo kun viimeviikolla tilauksen tein, oon ollut kyllä tyytyväinen heidän toimitusaikoihin ja hyvään pakkaukseen. Mietin vain että uskaltaisinohan tuolta ihan kokonaisen pyörän tulevaisuudessa tilata...
Vaimokin olisi mukava saada innostumaan sähköpyöräilystä. Vois sitten retkiä tehdä koko perheen voimin, poikakin kulkisi mukavasti kärryssä mukana tai paremmilla keleillä istuimessa jonka myös juuri tilasin Bikesteristä.
Mitäs ootte muuten mieltä tuosta Bikesteristä pyörien/osien hankintakanavana? Bikediscountia täällä ilmeisesti porukka enempi käyttänyt.
Ensimmäiset osat Bikesteristä tuli jo kun viimeviikolla tilauksen tein, oon ollut kyllä tyytyväinen heidän toimitusaikoihin ja hyvään pakkaukseen. Mietin vain että uskaltaisinohan tuolta ihan kokonaisen pyörän tulevaisuudessa tilata...
Vaimokin olisi mukava saada innostumaan sähköpyöräilystä. Vois sitten retkiä tehdä koko perheen voimin, poikakin kulkisi mukavasti kärryssä mukana tai paremmilla keleillä istuimessa jonka myös juuri tilasin Bikesteristä.
Tästä olen erimieltä. Yläputkesta helppo nostaa pyörää. Kerrostalon kellariin kun pyörääni kuljetan niin tätä ominaisuutta osaa arvostaa. Ilman yläputkea pyörää tulee sitten nostettua satulatolpasta, joka on aina jossain rasvassa.Pyörässä on ihan turha tuo korkea ylin runkoputki, naisten ja touring pyörissä se on just hyvä. Itelläki korkea, mut en tiedä onko se kestävyyden vai minkä takia. Paljon mukavampi ois arjessa ja metsässä kaatuessaan, et se ois tosi alhaalla et vois vähä rennommin tipahtaa "penkin ja tangon väliin" kun rymähtää.
Tästä olen erimieltä. Yläputkesta helppo nostaa pyörää. Kerrostalon kellariin kun pyörääni kuljetan niin tätä ominaisuutta osaa arvostaa. Ilman yläputkea pyörää tulee sitten nostettua satulatolpasta, joka on aina jossain rasvassa.
Totta se silti on että helpottaa kyytiinnousua kun yläputkea ei ole. Jos on tottunut ajamaan naistenpyörällä ilman yläputkea, ja hyppää kyydistä pois vauhdissa siirtämällä jalan satulan etupuolelta rungon yli, niin saattaa käydä nopeasti vahinko kun siirtyy pyörään jossa se yläputki onkin paikallaan .
Noin 1200km ajanut Bosch CX Gen 4 + Volspeed V3 palikalla, eikä yhtään vikakoodia ole tullut. Firmwaret olen säännöllisesti päivitellyt eikä niistä tai niiden päivittämisessä ole ollut mitään poikkeavaa. Vierintävastus tuossa moottorissa on täysin mitätön, niin hienosti sillä polkee 2,6" renkailla 2bar paineilla 30kmh ilman mitään huijausboksejakaan jos urheilla mielii. Jeesustelukeskustelu lienee oman topicin arvoinen.Onko muuten jo kokemuksia Bosch Gen 4 -virittämisestä? Onnistuuko se, kun oli niitä huhuja että Bosch estää moisen yms.?
Tästä olen erimieltä. Yläputkesta helppo nostaa pyörää. Kerrostalon kellariin kun pyörääni kuljetan niin tätä ominaisuutta osaa arvostaa. Ilman yläputkea pyörää tulee sitten nostettua satulatolpasta, joka on aina jossain rasvassa.
Totta se silti on että helpottaa kyytiinnousua kun yläputkea ei ole. Jos on tottunut ajamaan naistenpyörällä ilman yläputkea, ja hyppää kyydistä pois vauhdissa siirtämällä jalan satulan etupuolelta rungon yli, niin saattaa käydä nopeasti vahinko kun siirtyy pyörään jossa se yläputki onkin paikallaan .
Akun kapasiteetista päätellen sulla on siis sama pyörä varmaan kuin mulla? Siihen saa vielä uusia akkuja Biltemasta, hintaan 325€. Kysyin aspasta sähköpostilla. Tosin mulla kyllä vielä akussa erittäin hyvin henkeä jäljellä yli 5000km ajojenkin jälkeen, mutta johtunee siitä että on jatkuvassa käytössä.Pyysin tarjouksia biltema-pommin akun kennotuksesta. Alkaa olla aika loppu, 10 kilsaa pääsin pakkaskelillä. No, on se 5 vuotta ja 3tkm jo mennyt.
Pari vastausta tullut, kummassakin sama sisältö; päivitys 12ah alkuperäisen 8,8ah sijaan, laatukennot, testaukset sun muut.
Halvin tarjous on 380€
Tuntuu kalliilta, mutta se hinta lienee tuon tyyppinen aina. Sitten miettii että mitä järkeä on laittaa rahaa fillariin jonka arvo on varmana alle tuon työn
Toisaalta pyörä on hyvässä kunnossa, kestävä ja ollut justiinsa sopiva peli satunnaisiin ajeluihini.
Joten ei uuden vastaavan pyörän hankkimisessakaan tunnu olevan mitään järkeä.
Missään ei ole enää mitään järkeä
Ehkä kumminkin kennotan sen, ja ajelen hyväksi havaitulla fillarilla vielä muutaman vuoden.
Ilmeisesti 36 V systeemi eli 440 Wh akkua olisi tarjolla kennotuksen jälkeen. Paremmat akut maksaa yleensä noin 1 e/Wh eli ihan linjassa mielestäni tuo halvin tarjous on. Ihan reilun parannuksen kapasiteettin tuolla saisi.Pyysin tarjouksia biltema-pommin akun kennotuksesta. Alkaa olla aika loppu, 10 kilsaa pääsin pakkaskelillä. No, on se 5 vuotta ja 3tkm jo mennyt.
Pari vastausta tullut, kummassakin sama sisältö; päivitys 12ah alkuperäisen 8,8ah sijaan, laatukennot, testaukset sun muut.
Halvin tarjous on 380€
Tuntuu kalliilta, mutta se hinta lienee tuon tyyppinen aina. Sitten miettii että mitä järkeä on laittaa rahaa fillariin jonka arvo on varmana alle tuon työn
Toisaalta pyörä on hyvässä kunnossa, kestävä ja ollut justiinsa sopiva peli satunnaisiin ajeluihini.
Joten ei uuden vastaavan pyörän hankkimisessakaan tunnu olevan mitään järkeä.
Missään ei ole enää mitään järkeä
Ehkä kumminkin kennotan sen, ja ajelen hyväksi havaitulla fillarilla vielä muutaman vuoden.
Tuo taapero takana istuimeissa linee se hankalin? Laitetaan pari
Cube Touring Hybrid Pro 500 Easy Entry grey´n´orange | Women Shop
Buy Touring Hybrid Pro 500 Easy Entry grey´n´orange at BEST PRICE ✓ Order Cube Women at Bike-Discount now! ➤ Cube Online Shopwww.bike-discount.de
Cube Touring Hybrid ONE 500 Easy Entry grey´n´black | Women Shop
Buy Touring Hybrid ONE 500 Easy Entry grey´n´black at BEST PRICE ✓ Order Cube Women at Bike-Discount now! ➤ Cube Online Shopwww.bike-discount.de
Penkki on isossa osassa, eli sen voi tilata vaikka erikseen esim. bikester.fi ja sieltä vaikka joku "red cyckling" 30-50e hintaan oleva leveä juttu.
Irrallinen akku ehdottomasti, jos talviajoa ja asut jossain rivari/kerrostalo, okt:ssä mennee muutkin.
Sit jos enemmän maastopyörää, niin joku cube acces hybrid pro tms..
Moottoriksi bosch, shimano tai yamaha. Broset yms. liian kalliita höntsäpyörään.
Jokerina voi tutkia Canyonin malliston netistä, ne on monesti myös "parhaita".
Pyörässä on ihan turha tuo korkea ylin runkoputki, naisten ja touring pyörissä se on just hyvä. Itelläki korkea, mut en tiedä onko se kestävyyden vai minkä takia. Paljon mukavampi ois arjessa ja metsässä kaatuessaan, et se ois tosi alhaalla et vois vähä rennommin tipahtaa "penkin ja tangon väliin" kun rymähtää.
Itselläni on Fazuan moottorilla tulossa fillari.Millaisia kokemuksia Fazuasta koneena ja käytössä? Näyttäisi sopivan hyvin kevyempään pakettiin ja erityisesti noihin gravrl/maantiemalleihin.
Erityisesti Cairnin E-Adventure pistänyt viime aikoina silmään, pystyisi polkemaan vähän huonommallakin hiekkatiellä ja akkupaketti pitäisi irrota helposti esim töihin mentäessä.
Vanha fillari pöllittiin ja tilalle tuli uusi (propsit OP:lle, homma hoitui niin että 6 päivässä oli uus pihassa) niin pääsin testaamaan Bosch vs Shimano koneiden eroja. Fillarit on muuten melko identtiset, vanha oli Radon ZR Team 7 ja uusi Tunturi E290. Radonissa Active Line Plus ja Tunturissa E7000 eli suunnilleen saman tason koneet.
Pääosin ovat melko samankaltaiset mutta silti Bosch oli kyllä oma suosikki, alla tärkeimmät erot
Shimano
+ Avustustasoja saa säädettyä sovelluksella
+ 3 avustustasoa (Boschin 4 on mielestäni 1 liikaa)
+ Ärhäkkä teho, jaksaa vääntää kovempaa
+ Latauspistoke akun kyljessä, saa ladattua kiinni pyörässä
- Vapaarattaan puute (polkimet pyörii taaksepäin tyhjää moottorin kohdalla), ketjujen rasvaus huomattavasti ärsyttävämpää
- Huomattavasti äänekkäämpi
- Vaihteenvaihdossa moottori puskee todella pitkään veto päällä, aihettaa joko pitkät vaihteenvaihtovälit tai kovat rutinat. Tähän auttaa kun vähän potkaisee polkimia taaksepäin mutta ero on iso Boschiin verrattuna. Tää on isoin ongelma
- Akun kesto, ensimmäinen akullinen kesti huikeat 35km ja oli enää 1/5 palkkia jäljellä. Tässä toki iso osuus kovaa ajoa hangessa mutta silti yllätti
- Akussa ei kahvaa, tuollainen painava liukas torpedo ei niin kiva
Jos saisin valita niin ottaisin epäilemättä uudestaan mieluummin Boschin kuin Shimanon.
Tuli hieman tutkittua lisää tuota valikoimaa mitä olisi käytettävissä ja osui tämäkin vastaan: Technibike Votaro täysjousitettu sähkömaastopyörä Brose moottorillaTyösuhdepyörän hankinta muuttunut houkuttelevampaan suuntaan verottajan linjauksien muutoksen myötä ja itse hieman katselin mitä meillä olisi tarjolla. Budjettina pyörälle lisävarusteineen noin 3000e niin menee sopivasti tuohon 3 vuoden leasingiin ja max 100e/kk haarukkaan. Onko ehdotuksia tuon hintaluokan sähköpyörälle? Pyörä tulisi itselle varmasti pääosin käyttöön keväälle ja alkutalvelle ajalle kun luomugravelilla ei viitsi vielä liikkua ja kesälle pyöräkärryn vetoon. Itse katsoin Canyonin valikoimaa, kun myös se oli valittavissa ja siellä olisi tuo Grand Canyon:ON AL 8.0 tuohon hintaan sopivana. Ei ole itse tullut sähköpyöriä juuri seurattua, mutta työsuhdepyörämahdollisuuden myötä ajatus noussut houkuttelevaksi.
Ei ollut ongelmaa -19 pakkasissa. Toki siinä kohtaa kun akku loppui niin loppui myös nopea eteneminen. Sähköt kyllä pysyi päällä näyttämässä hidasta nopeutta.Jatkoa kylmemmästä ilmasta, ei vakuuta Shimanon tekniikka. Akkua 3/5 jäljellä ja sähköt menee pois päältä jos yrittää käyttää avustusta. Mittarissa -16 astetta, voisin vaikka väittää että Bosch ei ollut pakkasesta millään.
Muilla kokemuksia nyt kun etelässäkin kylmempää?
Tuli hieman tutkittua lisää tuota valikoimaa mitä olisi käytettävissä ja osui tämäkin vastaan: Technibike Votaro täysjousitettu sähkömaastopyörä Brose moottorilla
Onko täällä kenelläkään kokemuksia tuosta pyörästä tai kommentteja muuten?
Hinta toki kasvaa sen verran, että menisi 48kk leasingiin, mutta tuskin tuosta ongelmaa tulisi. Omaan silmääni vaikuttaisi ainakin saavan aika paljon enemmän pienellä lisäpanostuksella. Ja tuota pääsisi kokeilemaankin liikkeeseen ennen päätöksiä.
Canyonillekin näy juuri tulleen tämän vuoden mallit saataville ja jotain eroja noihin näytti tulleen.
Hyvin toimi viimeyönä puolen yön aikaan ja tänä aamuna, -17 oli mittarissa. Yosemite Bafang-tekniikalla siis. Toiminut tosiaan -28 asteen pakkasessakin muutama viikko sitten.Jatkoa kylmemmästä ilmasta, ei vakuuta Shimanon tekniikka. Akkua 3/5 jäljellä ja sähköt menee pois päältä jos yrittää käyttää avustusta. Mittarissa -16 astetta, voisin vaikka väittää että Bosch ei ollut pakkasesta millään.
Muilla kokemuksia nyt kun etelässäkin kylmempää?
Itsellä sama pyörä, kovimmat pakkaset oli noin -30 ja ei ongelmia, toki akku aina lämpimässä mutta pyörä kylmässä. Ajomatka 6km.Jatkoa kylmemmästä ilmasta, ei vakuuta Shimanon tekniikka. Akkua 3/5 jäljellä ja sähköt menee pois päältä jos yrittää käyttää avustusta. Mittarissa -16 astetta, voisin vaikka väittää että Bosch ei ollut pakkasesta millään.
Muilla kokemuksia nyt kun etelässäkin kylmempää?
Itsellä sama pyörä, kovimmat pakkaset oli noin -30 ja ei ongelmia, toki akku aina lämpimässä mutta pyörä kylmässä. Ajomatka 6km.
- 15 pakkasilla ei myöskään ongelmia 20km lenkeillä.
Fillarifoorumilla oli jotain tuosta ongelmasta, liittyi johonkin kytkimeen tms, toinen vaihtoehto oli että akusta 2 tolppaa varattu valojen käyttöön, pitäisi poistaa ohjelmoimalla pois.
Ei vaan nyt toimi tuo fillarifoorumin sivut.
En ole varma mutta saattoi pystyä shimanon omalla e-tube ohjelmalla ottamaan valon varauksen pois.Okei, pitää varmaan jatkossa ottaa akku sisään jos on näin kylmä. Ihmeellisesti kyllä tosiaan hyytyi sillä hetkellä kun putosi 2/5 lataus, ihme juttu jos on tosiaan joku softahärö.
Jep osien puolesta todella houkutteleva kokonaisuus. Enemmän kun tutki tuota niin ilmeisesti kyseessä on malli jonka tuotanto on jo lopetettu ja Suomen maahantuoja ostanut nuo itselleen varastoon ja myy siksi edullisesti pois. Ongelmana mahdollisesti se, että tuossa on Continentalin sähköt, ja Continental lopetti ilmeisesti sähköpyörätoimintansa, tiedä sitten miten tuohon saisi tulevaisuudessa varaosia yms. Voisihan tuota käydä katsomassa ja kokeilemassa ja jututtamassa myyjää tuon tulevaisuuden osalta..Pyörä näyttää mielenkiintoiselta ja hämmästyttävän edulliselta osasarjoihin nähden. Jo pelkästään tuo Foxin etuhaarukka on erikseen ostettuna n. 1200e luokkaa (Osta Fox 34 Factory 2021 Float FIT4 MTB-Federgabel | ROSE Bikes)
Mutta... Valmistaja on tuntematon ja Suomessakin näyttää jälleenmyyjää olevan vaan noilla pienillä liikkeillä, samaan 3650 euron hintaan. Pyörästä tai merkistä ei itsessään löytynyt nopealla Googlauksella mitään, vain yksi saksankielinen testi vuodelta 2018. Eli miten hyvä runko todellisuudessa on, miten takuuasiat hoituvat jne. Olen hieman skeptinen asiassa.
STunlockerilla valojen varauksen saa nollattua.En ole varma mutta saattoi pystyä shimanon omalla e-tube ohjelmalla ottamaan valon varauksen pois.
Mitäs se ohjekirja sanoo akusta ja pakkasesta...Okei, pitää varmaan jatkossa ottaa akku sisään jos on näin kylmä. Ihmeellisesti kyllä tosiaan hyytyi sillä hetkellä kun putosi 2/5 lataus, ihme juttu jos on tosiaan joku softahärö.
Mitäs se ohjekirja sanoo akusta ja pakkasesta...
Ja sitten vielä ihmettelet miksi käyttäytyy oudosti kun säilytät akkua tuplat kylmemmässäKas, kävit sitten editoimassa turhat vittuilut pois. Kiitos siitä.
Tosiaan, näyttää olevan -10 Shimanon suositus, täytyy kokeilla tuota STUnlockeria josko sillä saa sen lampun varauksen pois, ihan mielenkiinnosta onko vika siinä.
Jos ostan kotimaisen pyörän voisin olettaa että kestää normaalit Etelän talvet, jos kyse olisi Lapin -30 niin ymmärrän.
No tässä tapauksessa speksattu - 10c, kysehän ei ollut latauksesta vaan siitä kun ihmeteltiin että kylmä akku ei anna virtaa kunnolla.Suomalainen valmistuttaja voi speksata pakkasta kestävät akut pyöräänsä. Valmistaja voi olla sitten kuka tahansa. Ei kaikissa sähköautoissa ole akun lämmitystä ja lataus onnistuu -20°c asti.
Tällä palstalla tuntuu olevan muutama kaveri, joiden kommenteista suurin osa on jonkinlaista oman ylemmyytensä esiintuomista tai jonkun sortin vittuilua. Olen minäkin erään alan asiantuntija, mutten silti vastauksissani tietämättömille tai väärinymmärtäneille nälvi.Kas, kävit sitten editoimassa turhat vittuilut pois. Kiitos siitä.
Tosiaan, näyttää olevan -10 Shimanon suositus, täytyy kokeilla tuota STUnlockeria josko sillä saa sen lampun varauksen pois, ihan mielenkiinnosta onko vika siinä.
Jos ostan kotimaisen pyörän voisin olettaa että kestää normaalit Etelän talvet, jos kyse olisi Lapin -30 niin ymmärrän.