Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Tuli itsekkin hankittu työmatkakulkineeksi sähköavusteinen fillari. Malli on runkoakulla oleva.
Se mitä mietiskelin oli akun irroitus työpäivän ajaksi. Varmasti on fiksu viedä akku sisälle lämpimään, mutta tarvitseeko akun kontakteja suojata pyörän päässä sateelta ja erityisesti nyt lumelta?
Onko muut tämmöistä tehneet?

Töissä on kehnohko katos, mutta luultavasti huominen pyry sataa kyllä pyörän päällekkin.

Ainakin Boschin moottoreille on ns. kumitulppia, joilla suojata kyseiset kontaktit.

Omani tilasin Amazonista: https://www.amazon.de/gp/product/B01MXUSRMN/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o09_s00?ie=UTF8&psc=1

Edit. Jostain syystä mulle näyttää ettei ilman kovia postimaksuja sais tänne. Vaan eiköhän noita saa Suomenkin puolelta vähänkään isompien pyöräkauppojen kautta.
 
Tuli itsekkin hankittu työmatkakulkineeksi sähköavusteinen fillari. Malli on runkoakulla oleva.
Se mitä mietiskelin oli akun irroitus työpäivän ajaksi. Varmasti on fiksu viedä akku sisälle lämpimään, mutta tarvitseeko akun kontakteja suojata pyörän päässä sateelta ja erityisesti nyt lumelta?
Onko muut tämmöistä tehneet?

Töissä on kehnohko katos, mutta luultavasti huominen pyry sataa kyllä pyörän päällekkin.

Jos akun liitin on märkä kun kytket akun, niin kun otat akun taas irti, huomaat että liittimiin on ilmestynyt vihreää töhnää. Peruskoulun kemian ymmärryksellä sanoisin että kyseessä on elektrolyyttinen hapettuminen. Riippuen liittimien tyypistä saat sitten viettää x-määrän aikaa hammastikun kanssa poistaen tätä töhnää.

Akun liittimien on siis oltava täysin kuivia, kytkettäessä akku. Ostin varuilta vielä päälle Motonetistä kontaktispraytä ja käytän sitä ehkä kerran kuukaudessa.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Ainakin Boschin moottoreille on ns. kumitulppia, joilla suojata kyseiset kontaktit.

Omani tilasin Amazonista: Bosch Pin Abdeckung zum Schutz der Kontakte Kontaktschutz, schwarz, One Size: Amazon.de: Sport & Freizeit

Edit. Jostain syystä mulle näyttää ettei ilman kovia postimaksuja sais tänne. Vaan eiköhän noita saa Suomenkin puolelta vähänkään isompien pyöräkauppojen kautta.
Bosch täälläkin on, joten etsimpä siihen tuollaista suojaksi. Kiitoksia!

Edit. Larun pyörältä (BOSCH suoja akun telakan liittimille | Larunpyörä | Polkupyörät - Sähköpyörät, Maastopyörät, Cyclocrossit, Hybridit) ja verkkiksestä (Bosch Powerpack suojatulppa 6,90) löytyi suomesta. Tilasin Larulta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: |le
Jos akun liitin on märkä kun kytket akun, niin kun otat akun taas irti, huomaat että liittimiin on ilmestynyt vihreää töhnää. Peruskoulun kemian ymmärryksellä sanoisin että kyseessä on elektrolyyttinen hapettuminen. Riippuen liittimien tyypistä saat sitten viettää x-määrän aikaa hammastikun kanssa poistaen tätä töhnää.

Hmm, mulla on fillari katoksessa ja akku irti, mutta en ole huomannut liittimien hapettumista :hmm: Tosin se on kyllä tuota uudempaa mallia jossa akun kiinnitys on putken sisälle alapuolelta, niin sinne ei juuri vesi pääse eikä jää seisomaan vaikka pääsisi.
 
Hmm, mulla on fillari katoksessa ja akku irti, mutta en ole huomannut liittimien hapettumista :hmm: Tosin se on kyllä tuota uudempaa mallia jossa akun kiinnitys on putken sisälle alapuolelta, niin sinne ei juuri vesi pääse eikä jää seisomaan vaikka pääsisi.

Sinne ei vesi pääse. Itsellä on rungon ulkopuolinen akku, jossa liittimet on ilman akkua taivasalla. Fillaria ei voi jättää ulos ilman akkua. Toisaalta en sitä kyllä ole jättänyt muutenkaan.
 
Oma itsetehty fillari hailong akulla on ollut 4,5vuotta sään armoilla ja hyvin on kestänyt ilman ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Kommentteja näistä fillareista:
Serious Bear peak 8000
Canyon Grand Canyon:ON AL 8.0

Vai jotain muuta samaan rahaan? Haussa satunnaiseen metsäpolku-mökkitie menoon. Ei siis mitään erityisen rajua käyttöä. Missä olisi paras hinta-laatu tuossa hintaluokassa? Tällä hetkellä fillarina Radon ZR Team 7, olikohan 2012. Täytyy sanoa, että olen aivan ulkona uusista sähköfillareista.
 
Kommentteja näistä fillareista:
Serious Bear peak 8000
Canyon Grand Canyon:ON AL 8.0

Vai jotain muuta samaan rahaan? Haussa satunnaiseen metsäpolku-mökkitie menoon. Ei siis mitään erityisen rajua käyttöä. Missä olisi paras hinta-laatu tuossa hintaluokassa? Tällä hetkellä fillarina Radon ZR Team 7, olikohan 2012. Täytyy sanoa, että olen aivan ulkona uusista sähköfillareista.

E8000 on hyvä moottori. Toki Boch Gen 4 on nyt se "uudempi ja parempi".
Hinta-laatua tarjonnee nuo molemmat ihan ok. Itse ostaisin varmaan Spectral on 8.0 nyt tai sit Bosch gen 4 Focus jam 6.7plussan tms.. (en itekkää oo seurannu viimeisen 0,5v aikana).
Hyviä molemmat. Ostaisin sellaisen, missä akun saa irti ja sisälle lataukseen - ellei nyt satu just okt-talossa asumaan missä pyörälle hyvä paikka.
Vahva suositus täysjoustolle, jos on varaa laittaa se 3400-3800e niin saa jo priimaa.

Canyonilla parempi jälleenmyyntiarvo, näistä ottaisin sen.. Jaa ne on näköjään kaikki canyonit nykyään integroituja.. en ottaisi - siis siksi koska itellä ei oo mahdollisuutta ladata järkevästi rungossa olevalla akulla.
 
Viimeksi muokattu:
Canyonilta on tulossa uudet sähkömaastopyörät julki 2.2. En sano, että tuohon budjettiin välttämättä mitään sattuu, mutta itse ainakin odottaisin julkaisut ja katsoisin mitä tulossa. Käyttävät Shimanon uusinta EP8-moottoria, joka on vähintään tuon Bosch Gen 4:n tasoinen, ellei parempi.

 
Itse ostin integroidulla akulla olevan Canyon Spectral:ONin syksyllä. Muuten olen ollut tyytyväinen, mutta pakkasten alettua on ollut hankalaa, kun pyörä ei käynnisty jos se on säilytetty ulkovarastossa. Akun irroittaminen ehkä auttaisi, mutta se on arkikäyttöön liian suuri homma. Kun pyörän tuo lämpenemään sisään, akku näyttää täyttä latausta ja kaikki toimii.

Tuo ikävästi estää pyörän talvikäytön jos ei ole lämmintä autotallia eikä halua tuoda pyörää kotiin.

Tosin on se lataaminen irtoakku-pyörää hankalampaa jo lämpimilläkin keleillä, kun koko pyörä pitää siirtää pistokkeen lähelle. Lisäksi latausluukun kansi on surkea ja avautuu helposti vahingossa, minkä jälkeen kurat pääsevät liittimeen.
 
Itse ostin integroidulla akulla olevan Canyon Spectral:ONin syksyllä. Muuten olen ollut tyytyväinen, mutta pakkasten alettua on ollut hankalaa, kun pyörä ei käynnisty jos se on säilytetty ulkovarastossa. Akun irroittaminen ehkä auttaisi, mutta se on arkikäyttöön liian suuri homma. Kun pyörän tuo lämpenemään sisään, akku näyttää täyttä latausta ja kaikki toimii.

Tuo ikävästi estää pyörän talvikäytön jos ei ole lämmintä autotallia eikä halua tuoda pyörää kotiin.

Tosin on se lataaminen irtoakku-pyörää hankalampaa jo lämpimilläkin keleillä, kun koko pyörä pitää siirtää pistokkeen lähelle. Lisäksi latausluukun kansi on surkea ja avautuu helposti vahingossa, minkä jälkeen kurat pääsevät liittimeen.
Itselläkin on kylmä ulkovarasto, missä säilytän sähkömaasturia, joten tämän takia yksi tärkeimmistä prioriteeteista oli ostaa sellainen malli, minkä akun saa irti helposti ja nopeasti. Tämän lisäksi töissä lukittu häkkivarasto kylmässä parkkihallissa, niin ei napostele mahdollinen keissi, missä akun varaus onkin heikentynyt pakkasen takia työpäivän yli.
 
Hyviä pointteja. Säilytystilat on kylmät, joten irroitetteva akku olisi plussaa. Akkujen osalta taitaa olla suuntaus enemmän täysin integroituihin. Onhan noi paremman näköisiä integroituna, mutta pakkasessa käytön kannalta ei kovin optimi.

Pitää tsekata Radonin mallisto ja Cubella olisi Cube Reaction Hybrid Pro 625 29.

Joku plus-koon renkailla oleva on lähimpänä hakua tällä hetkellä. Mietin aiemmin myös fattiä, mutta epäilen, että sellainen jäisi lopulta vähemmälle käytölle. Plus yhdistäisi sitten molemmat.
 
Itse ostin integroidulla akulla olevan Canyon Spectral:ONin syksyllä. Muuten olen ollut tyytyväinen, mutta pakkasten alettua on ollut hankalaa, kun pyörä ei käynnisty jos se on säilytetty ulkovarastossa. Akun irroittaminen ehkä auttaisi, mutta se on arkikäyttöön liian suuri homma. Kun pyörän tuo lämpenemään sisään, akku näyttää täyttä latausta ja kaikki toimii.

Tuo ikävästi estää pyörän talvikäytön jos ei ole lämmintä autotallia eikä halua tuoda pyörää kotiin.

Tosin on se lataaminen irtoakku-pyörää hankalampaa jo lämpimilläkin keleillä, kun koko pyörä pitää siirtää pistokkeen lähelle. Lisäksi latausluukun kansi on surkea ja avautuu helposti vahingossa, minkä jälkeen kurat pääsevät liittimeen.
Ilmeisesti toi EW-SW100 katkasin ei kestä pakkasta, fillarifoorumilla jotain höpinää siitä.
 
Itse ostin integroidulla akulla olevan Canyon Spectral:ONin syksyllä. Muuten olen ollut tyytyväinen, mutta pakkasten alettua on ollut hankalaa, kun pyörä ei käynnisty jos se on säilytetty ulkovarastossa. Akun irroittaminen ehkä auttaisi, mutta se on arkikäyttöön liian suuri homma. Kun pyörän tuo lämpenemään sisään, akku näyttää täyttä latausta ja kaikki toimii.

Tuo ikävästi estää pyörän talvikäytön jos ei ole lämmintä autotallia eikä halua tuoda pyörää kotiin.

Tosin on se lataaminen irtoakku-pyörää hankalampaa jo lämpimilläkin keleillä, kun koko pyörä pitää siirtää pistokkeen lähelle. Lisäksi latausluukun kansi on surkea ja avautuu helposti vahingossa, minkä jälkeen kurat pääsevät liittimeen.

Mullaki on integroitu, tosin myös "lisäakku" jonka saa irti. Eli kaks akkua.
Säilytän itse pakkasessa kylmässä ulkovarastossa . Käynnistyy se mulla, tänäänkin -15 ja käynnistyi. Sen teen voidessani, että töissä vien sisälle ja lämpeää siellä. Eikö tosiaan käynnisty muka, kohtuu täydellä akulla? Shimano E8000 täällä..
 
Onko porukalla kokemusta täällä noista halvemmissa verkkokaupan sähköfateista (GZR Black Raw 2020 26" -sähköfatbike, 17" 1 990,00 )? Pistin tilaukseen joulun alla ja maaliskuussa mahdollisesti sais käpisteltäväksi. Kokemusta yhdestä vuokrapyörästä (tunturi emax) ja hommaan tuntui jäävän päivässä koukkuun. Verkkokaupan halpiksessa näyttäisi olevan Kiinan osat, mutta vaikuttaisi, että noita voisi saada varaosinakin, mikäli jotain hajoaa.
 
Tossa kun joulun alla kirjoittelin hyvin palvelleen Giant Dirt E+1 2016 runkon rikkoontumisesta. Lähin tosiaan selvittelee runkotakuu asiaa. Tietenkään noin vanhaa runkoa ei enää ollut saatavilla ja korjaaminenkin on aika riskaabelia kuinka kestävä siitä tulee. Kolmantena vaihtoehtona oli fillarin lunastus 500 €:lla.

Mutta bonustarjouksena tarjosivat tätä Fathom E+ 29 2 (2021) | Men Trail bike | Giant Bicycles Suomi puoleen hintaan. Hetken mietittyäni ja sivua tutkittuani katsastin Fathom E+ 29 EX (2021) | Men Trail bike | Giant Bicycles Suomi, joka on paremmin varusteltu malli ja isommalla akulla. Kysäisin sitten saisinko tuon EX mallin samalla tarjouksella ja Giantilta hyväksyttiin, joten Giantissa pysytään toistaiseksi.

Jossain määrin uusi fillari on kiinostellu varsinkin kun tosiaan reilu neljä vuotta ollu aika aktiivisessa käytössä, joten akku on parhaat päivänsä nähny. Lisäksi joitain muita pikku vikoja on esiintyny, tosin kaikki sinänsä korjattavissa, mutta rahaa ois jo pelkkään akkuun menny lähiaikoina 600-700€. Muut varaosat ja huollot päälle, niin tonni ois varmaan jo menny tohon. Ja jos oisin tosiaan itse ostanu uuden fillarin ja myyny vanhan pois, niin tuskin olisin kovinkaan paljoa tuosta saanu ilman rungon rikkoontumistakaan.

Joten siinä mielessä kävi hyvin, että runko ei rikkoontunut niin, että en telonu itseäni ja sain ajettua (ammattilaisen varoituksesta huolimatta) vanhan fillarin kotiin, eikä tarvinnu hylätä korpeen sitä ja ihmetellä miten sen saisi kotiin. Ja nyt sai periaatteessa parhaan mahdollisen vaihtotarjouksen mitä saatavilla oli. Ainut mikä harmittaa, että nyt ois kerrankin oivalliset talvikelit ja aikaakin olisi, mutta uutta fillaria joutuu odottelemaan helmi-maaliskuun vaihteeseen. Ei oo pahemmin nastoja tarvinnu parina edellisenä talvena laittaa fillariin ja nyt jää 27.5" Schwalben Ice Spiker Evo:t, tyhjän pantiksi kun Fathomissa on nimensä mukaisesti 29" renkaat.
 
Onko porukalla kokemusta täällä noista halvemmissa verkkokaupan sähköfateista (GZR Black Raw 2020 26" -sähköfatbike, 17" 1 990,00 )? Pistin tilaukseen joulun alla ja maaliskuussa mahdollisesti sais käpisteltäväksi. Kokemusta yhdestä vuokrapyörästä (tunturi emax) ja hommaan tuntui jäävän päivässä koukkuun. Verkkokaupan halpiksessa näyttäisi olevan Kiinan osat, mutta vaikuttaisi, että noita voisi saada varaosinakin, mikäli jotain hajoaa.


Ostin 2019 Blackfriday alesta GZR Black Rambler sähköfätin. Ei siis ihan sama kuin tuo. Takanapamoottori ja olikohan 36v akku. Samalla luovuin autosta ja tuolla fillarilla on hoidettu melkolailla kaikki liikkuminen kaikilla keleillä. noin 3800km ajettu nyt reilun vuoden aikana.

Tämä siis ihan perus arki käytössä. Pisin matka minkä tehnyt oli yhtensä 110km ja akku riitti. Kesäkelillä ja pienellä avustuksella, loppu matkasta jo puolvälin avustuksella.

Vähän löytyy moitittavaakin. Joskus, aika harvoin, avustus lakkaa toimimasta. Alkaa toimimaan heti uudelleen kun vaihtaa avustuksen tasoa. Tämä kait olisi takuuseenkin mennyt, mutta kun kyselin voiko sen hoitaa paikallisessa fillari korjaamossa jäi vastaus aika pyörittelyksi että kyllä se pitäisi heille hoitaa. Se ei oikein onnistu. Toinen on takavanne. Siinä on se vanteen kehän liitoskohta huono ja vaikea saada pinnojen avulla kunnolliseksi, ettei olisi heittoa.

Pääosin tyytyväinen. Töihin päästy viimepäivien lumimyräköis ja paukkupakkasissakin yöllä. Toki hankitahintakin oli todella halpa ja vaikuttaa tyytyväisyyteen.
 
Onko porukalla kokemusta täällä noista halvemmissa verkkokaupan sähköfateista (GZR Black Raw 2020 26" -sähköfatbike, 17" 1 990,00 )? Pistin tilaukseen joulun alla ja maaliskuussa mahdollisesti sais käpisteltäväksi. Kokemusta yhdestä vuokrapyörästä (tunturi emax) ja hommaan tuntui jäävän päivässä koukkuun. Verkkokaupan halpiksessa näyttäisi olevan Kiinan osat, mutta vaikuttaisi, että noita voisi saada varaosinakin, mikäli jotain hajoaa.

Tuossa lie muuta kiinalaista kuin ehkä runko ja sähkömoottorikamppeet. Bafang on osoittautunut IMO yhtä luotettavaksi kuin muutkin merkit, huolto ja takuupuoli toimii. Kaverilla Shimano ja siinä joku hieman erikoisempi virtakytkintoteutus, jonka takia virrat katoaa kovilla pakkasilla koska kytkimen sisäinen akku ei enää jaksa... :rolleyes:

3 tkm tuli juuri täyteen Turun toreilla ja metsissä rymytessä nyt reiluun vuoteen omaan fillariin, tännekin lopulta saatiin lunta niin ei voi muuta kuin nauttia!
 
Vanha fillari pöllittiin ja tilalle tuli uusi (propsit OP:lle, homma hoitui niin että 6 päivässä oli uus pihassa) niin pääsin testaamaan Bosch vs Shimano koneiden eroja. Fillarit on muuten melko identtiset, vanha oli Radon ZR Team 7 ja uusi Tunturi E290. Radonissa Active Line Plus ja Tunturissa E7000 eli suunnilleen saman tason koneet.

Pääosin ovat melko samankaltaiset mutta silti Bosch oli kyllä oma suosikki, alla tärkeimmät erot

Shimano

+ Avustustasoja saa säädettyä sovelluksella
+ 3 avustustasoa (Boschin 4 on mielestäni 1 liikaa)
+ Ärhäkkä teho, jaksaa vääntää kovempaa
+ Latauspistoke akun kyljessä, saa ladattua kiinni pyörässä

- Vapaarattaan puute (polkimet pyörii taaksepäin tyhjää moottorin kohdalla), ketjujen rasvaus huomattavasti ärsyttävämpää
- Huomattavasti äänekkäämpi
- Vaihteenvaihdossa moottori puskee todella pitkään veto päällä, aihettaa joko pitkät vaihteenvaihtovälit tai kovat rutinat. Tähän auttaa kun vähän potkaisee polkimia taaksepäin mutta ero on iso Boschiin verrattuna. Tää on isoin ongelma
- Akun kesto, ensimmäinen akullinen kesti huikeat 35km ja oli enää 1/5 palkkia jäljellä. Tässä toki iso osuus kovaa ajoa hangessa mutta silti yllätti
- Akussa ei kahvaa, tuollainen painava liukas torpedo ei niin kiva

Jos saisin valita niin ottaisin epäilemättä uudestaan mieluummin Boschin kuin Shimanon.
 
Reilu tuhat kilsaa nyt boschilla takana ja huomasin että näyttöön on ilmestynyt ilmeisesti huollosta kertova jakoavaimen kuva. Itse olen tähän mennessä luomupyörät huoltanut mutta mitä tämmöisen sähköpyörän huoltoon kuuluu ja voiko sen tehdä itse? Tai onko suosituksia osaavasta huollosta jyväskylän seudulta?
 
Reilu tuhat kilsaa nyt boschilla takana ja huomasin että näyttöön on ilmestynyt ilmeisesti huollosta kertova jakoavaimen kuva. Itse olen tähän mennessä luomupyörät huoltanut mutta mitä tämmöisen sähköpyörän huoltoon kuuluu ja voiko sen tehdä itse? Tai onko suosituksia osaavasta huollosta jyväskylän seudulta?

Itsellä oli sama yllätys 500km kohdalla, ymmärsin että tuo on valmistajan koodaamaa automaattisesti tuleva huomautus että huolto olisi ajankohtainen.

Käsittääkseni ei siis välttämättä liity mihinkään todelliseen huollon tarpeeseen vaan ajettuihin kilometreihin. Itse vein lopulta kiltisti huoltoon kun logo alkoi hermostuttaa, muuten huolto oli perus mutta tietysti päivittävät softat siinä samalla mikä ei itse onnistu.
 
Itsellä oli sama yllätys 500km kohdalla, ymmärsin että tuo on valmistajan koodaamaa automaattisesti tuleva huomautus että huolto olisi ajankohtainen.

Käsittääkseni ei siis välttämättä liity mihinkään todelliseen huollon tarpeeseen vaan ajettuihin kilometreihin. Itse vein lopulta kiltisti huoltoon kun logo alkoi hermostuttaa, muuten huolto oli perus mutta tietysti päivittävät softat siinä samalla mikä ei itse onnistu.

Ei ole ainakaan omassa Boschin Gen4:ssa näkynyt vielä ja mittarissa on noin 800km. Hyvä ois varmaan silti alkaa tutkia mihin tuon voi tuollaiseen huoltoon viedä. Oulun Cuben jälleenmyyjä kun ei ota huoltoon pyöriä, joita ei ole suoraan ostettu heiltä...En usko, että ottavat siis mun moottoriakaan huoltoon tämän takia.
 
Ei ole ainakaan omassa Boschin Gen4:ssa näkynyt vielä ja mittarissa on noin 800km. Hyvä ois varmaan silti alkaa tutkia mihin tuon voi tuollaiseen huoltoon viedä. Oulun Cuben jälleenmyyjä kun ei ota huoltoon pyöriä, joita ei ole suoraan ostettu heiltä...En usko, että ottavat siis mun moottoriakaan huoltoon tämän takia.

Se taitaa olla diilerin itse määriteltävä matka, jossain 500km ja jossain 1000km tai jollain se kai on otettu pois päältä kokonaan. Vaikutukset takuuseen kävi itsellä mielessä jos ajelee pitkäänkin jakoavaimen kuva ruudulla...

Sinänsä oikein fiksu ajatus muistuttaa että olis huollon aika, 1000km välein olis ihan hyvä tsekata jarrut ja voimansiirto. Itsellä söi ketjun ja takapakan 1500km, olis ehkä säästynyt takapakan vaihdolta jos olis kiltisti totellut huoltoilmoitusta.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Se taitaa olla diilerin itse määriteltävä matka, jossain 500km ja jossain 1000km tai jollain se kai on otettu pois päältä kokonaan. Vaikutukset takuuseen kävi itsellä mielessä jos ajelee pitkäänkin jakoavaimen kuva ruudulla...

Sinänsä oikein fiksu ajatus muistuttaa että olis huollon aika, 1000km välein olis ihan hyvä tsekata jarrut ja voimansiirto. Itsellä söi ketjun ja takapakan 1500km, olis ehkä säästynyt takapakan vaihdolta jos olis kiltisti totellut huoltoilmoitusta.

Jostain lueskelin että se huollon ilmaisin tosiaan ei varsinaisesti liity sähkömoottoriin (joka on sinetöity) vaan on lähinnä yleisiä tarkistuksia varten kuten jarrut, vaihteet yms. kuten normipyörissäkin.

Pikaisesti katselin netistä huoltohintoja niin 69-119 euroa näyttäis olevan. Jännästi halvimman huollon yhteydessä oli mainittu että kiekko rihdataan, mutta joku toinen liike halusi ottaa 30 euroa ekstraa siitä hommasta. Tähän tietysti vielä kaikki osat päälle.

Paljon kun ajaa työmatkaa niin luulempa että jatkan ti-linjalla, tuolla huollon hinnalla kun saa jo uuden 12-pakan ja tarkistukset tulee tehtyä viikoittain jo muutenkin.
 
Jostain lueskelin että se huollon ilmaisin tosiaan ei varsinaisesti liity sähkömoottoriin (joka on sinetöity) vaan on lähinnä yleisiä tarkistuksia varten kuten jarrut, vaihteet yms. kuten normipyörissäkin.

Pikaisesti katselin netistä huoltohintoja niin 69-119 euroa näyttäis olevan. Jännästi halvimman huollon yhteydessä oli mainittu että kiekko rihdataan, mutta joku toinen liike halusi ottaa 30 euroa ekstraa siitä hommasta. Tähän tietysti vielä kaikki osat päälle.

Paljon kun ajaa työmatkaa niin luulempa että jatkan ti-linjalla, tuolla huollon hinnalla kun saa jo uuden 12-pakan ja tarkistukset tulee tehtyä viikoittain jo muutenkin.

Täysin OT, mutta tuo rihtaus on vähän kuin kahvin myynti huoltamolla. Osaava ukko(tai akka) vetää vanteen suoraksi ammattitaidolla 5 minuutissa. Nm. itsekin joskus ässälle vedetyn vanteen pyöräliikkeeseen vieneenä ehdin hädin tuskin tien toiselle puolelle kun soitteli jo takaisin kun homma purkissa. Voihan niissä toki kauemminkin mennä, mutta tuollainen peruskiristely on pari minuuttia ja kiero vannekin vie silti vain minuutteja enemmän.

Edit. Toki näin muutoin tuo pyörähuoltotoiminta on huonosti kannattavaa, joten hinnatkin on korkeita siitä johtuen.
 
Jostain lueskelin että se huollon ilmaisin tosiaan ei varsinaisesti liity sähkömoottoriin (joka on sinetöity) vaan on lähinnä yleisiä tarkistuksia varten kuten jarrut, vaihteet yms. kuten normipyörissäkin.

Pikaisesti katselin netistä huoltohintoja niin 69-119 euroa näyttäis olevan. Jännästi halvimman huollon yhteydessä oli mainittu että kiekko rihdataan, mutta joku toinen liike halusi ottaa 30 euroa ekstraa siitä hommasta. Tähän tietysti vielä kaikki osat päälle.

Paljon kun ajaa työmatkaa niin luulempa että jatkan ti-linjalla, tuolla huollon hinnalla kun saa jo uuden 12-pakan ja tarkistukset tulee tehtyä viikoittain jo muutenkin.

Kannattaa muuten varautua varaosien erittäin huonoon saatavuuteen, juttelin parissa pyöräliikkeessä ja tiettyjen Shimanon osien esim. tiettyjen pakkojen saatavuus on luokkaa 6 kuukautta.

Toi rihtaus on tosiaan niin että vanha tekijä hoitaa 5 minuutissa mutta itse saan siihen kyllä aina menemään huomattavasti pidempään kun hieroo välillä väärään suuntaan ja korjailee omia virheitään. :D Silti kyllä varsin viisasta tsekata ne kireydet, varsinkin tehdaskootut kiekot taitaa tulla kohtuu löysinä joten ne voi aluksi vetääkin kieroon. Bonuksena tulee nippoja pyöriteltyä ettei ne hitsaudu kiinni, nimimerkillä alumiininipat jotka lähti ainoastaan sivuleikkureilla.
 
Uskottavassa fillarikaupassa eli siis Prismassa törmäsin tälläiseen Helkaman sok:lle valmistamaan erikoismalliin https://www.prisma.fi/fi/prisma/helkama-e-force-e-fat-8-v-26-18-harmaa . Ilmeisesti hieman karsittu malli, akku hieman pieni, mutta moottori kuitenkin E7000 sarjaa.. Mutta eiköhän tuolla 20km työmatkan aja mukavasti ja välillä käy jossain kikkailemassa sen verran kuin vanhoilla päivillä ehtii. Muuten tuollanen olis passeli, mahdollisimman vähän liikkuvia osia. Laitanko heräteostorahat tuohon kiinni vai ostanko jotain muuta vai jatkanko autolla ajamista :)

Mukava puoli tuossa on se että hinnasta saa vielä tammikuun -20% pois + äss-bonukset, jolloin todellinen hinta on luokkaa 1750e
 
Uskottavassa fillarikaupassa eli siis Prismassa törmäsin tälläiseen Helkaman sok:lle valmistamaan erikoismalliin https://www.prisma.fi/fi/prisma/helkama-e-force-e-fat-8-v-26-18-harmaa . Ilmeisesti hieman karsittu malli, akku hieman pieni, mutta moottori kuitenkin E7000 sarjaa.. Mutta eiköhän tuolla 20km työmatkan aja mukavasti ja välillä käy jossain kikkailemassa sen verran kuin vanhoilla päivillä ehtii. Muuten tuollanen olis passeli, mahdollisimman vähän liikkuvia osia. Laitanko heräteostorahat tuohon kiinni vai ostanko jotain muuta vai jatkanko autolla ajamista :)

Mukava puoli tuossa on se että hinnasta saa vielä tammikuun -20% pois + äss-bonukset, jolloin todellinen hinta on luokkaa 1750e

Peruskysymys - miksi läski eikä ns tavallinen maastopyörä?

Ellet asu pohjoisessa ja aja ympäri vuoden niin todelliset läskipyöräkelit on erittäin vähäiset ja polkeminen ilman sähköä on kyllä jo todellista urheilua, miettisin vaihtoehtona esim:

 
Peruskysymys - miksi läski eikä ns tavallinen maastopyörä?

Ellet asu pohjoisessa ja aja ympäri vuoden niin todelliset läskipyöräkelit on erittäin vähäiset ja polkeminen ilman sähköä on kyllä jo todellista urheilua, miettisin vaihtoehtona esim:

Niin vai pitäiskö sittenkin hybridi tai jotain ihan muuta. :-) Ilman sähköavustusta ei varmaan tarkoituskaan ole ajaa, kuin äärimmäisessä hädässä. Arkiajot itsellä tulee ajeltua G-mersulla, joten eiköhän tuossakin ole yhtä paljon järkeä..

Mutta jos katsoin oikein niin ei tuolta bike-discountiltakaan mitään alle parin tonniin irtoa, ja kaikissa edulliseen pään malleissa saatavuus joskus keväällä..
 
Niin vai pitäiskö sittenkin hybridi tai jotain ihan muuta. :) Ilman sähköavustusta ei varmaan tarkoituskaan ole ajaa, kuin äärimmäisessä hädässä. Arkiajot itsellä tulee ajeltua G-mersulla, joten eiköhän tuossakin ole yhtä paljon järkeä..

Mutta jos katsoin oikein niin ei tuolta bike-discountiltakaan mitään alle parin tonniin irtoa, ja kaikissa edulliseen pään malleissa saatavuus joskus keväällä..

No ainakin tässä 2. halvimmassa varastossa kaikkia kokoja.
 
Peruskysymys - miksi läski eikä ns tavallinen maastopyörä?

Ellet asu pohjoisessa ja aja ympäri vuoden niin todelliset läskipyöräkelit on erittäin vähäiset ja polkeminen ilman sähköä on kyllä jo todellista urheilua, miettisin vaihtoehtona esim:

Enemmänkin kysyisin että miksei fat. Toki jos ei aja koko vuotta tai asuu hesassa niin silloin aika turhake. Lumi/loskakeleillä paljon mukavampi päästellä fatin kanssa ja aika harva ostaa sähköpöyrää tarkoituksenaan ajaa ilman sähköjä. Miksei ostaisi samantien ihan luomupyörää?

Ps. Fatti ei ole kovin raskas poljettava kun heittää vähän enemmän painetta renkaisiin. Toki jos vertaus on samanhintaiseen katupyörään 8 barin renkailla niin toki siinä on eroa.
 
Enemmänkin kysyisin että miksei fat. Toki jos ei aja koko vuotta tai asuu hesassa niin silloin aika turhake. Lumi/loskakeleillä paljon mukavampi päästellä fatin kanssa ja aika harva ostaa sähköpöyrää tarkoituksenaan ajaa ilman sähköjä. Miksei ostaisi samantien ihan luomupyörää?

Ps. Fatti ei ole kovin raskas poljettava kun heittää vähän enemmän painetta renkaisiin. Toki jos vertaus on samanhintaiseen katupyörään 8 barin renkailla niin toki siinä on eroa.

Kysymyksen voi siis tiivistää - haluanko Fatbiken jossa on vähän heikommat osat vai maastopyörän jossa on vähän paremmat osat. Ei ole jättimäinen ero noissa ja fatissa on jopa jäykkä keula mikä on varmaan ihan fiksu ratkaisu, noilla kumeilla löytyy joustoa muutenkin. Molemmilla ei muuta kuin kovaa ajoa, sitten kun on ensimmäisen pyörän hankkinut niin tietää paremmin mistä tykkää.
 
No tuo on nyt haettu, jos tulee katumapäälle niin varmaan keväällä saa sesongin loppupuolella myytyä vielä hyvään hintaan kun muualla myydään vaan ei-oota, tai näin ainakin uskottelin itselleni :-)

Eipä tuo nyt valtavan raskas ollut ilman tehostustakaan, eli hätätapauksessa pystyy nilkuttamaan kotiin.

Kesäksi voisi kokeilla ihan testiksi täysin sliksiä rengasta, mutta hieman hintavia ovat ...
 
Onko kukaan perehtynyt että saako valtion (auton)romutuspalkkion hyödynnettyä ulkomailta tilattavaan sähköpyörään?

edit. Löytyikin helposti googlella, eli voi ostaa saksasta.
 
Boschin Powertube akulle on tullut päivitys, versio numero näkyy olevan 1.10.1.0, tuota ei näy vielä edes Boschin sivuilla. Kävi pyörä huollossa, niin samalla päivittivät tuon. Kuulemma akun kestoon huomattava parannus tulee tuolla. Lyhyen testin perusteella jopa 10% vähemmän kuluisi akku nyt, mutta niin vähän vielä ajoa tällä uudella firmwarella, että tuota ei voi pitää kuin vasta mutu-arviona. Kunhan kuukauden vielä ajaa, niin rupeaa varmemmin näkemään onko miten vaikutusta tuolla. Asentaja kyllä puhui, että huomattava parannus akun kestoon pitäisi tulla.

Jännä kun aika huonosti tuosta päivityksestä löytyy mistään mainintoja. Joulukuun alusta taisin löytää joltain saksalaiselta foorumilta ensimmäisiä mainintoja...
 
Enemmänkin kysyisin että miksei fat. Toki jos ei aja koko vuotta tai asuu hesassa niin silloin aika turhake. Lumi/loskakeleillä paljon mukavampi päästellä fatin kanssa ja aika harva ostaa sähköpöyrää tarkoituksenaan ajaa ilman sähköjä. Miksei ostaisi samantien ihan luomupyörää?

Ps. Fatti ei ole kovin raskas poljettava kun heittää vähän enemmän painetta renkaisiin. Toki jos vertaus on samanhintaiseen katupyörään 8 barin renkailla niin toki siinä on eroa.
No onhan se fätti nyt ihan eri luokkaa rullaavuudeltaan. Kesällä siirtymätaipaleella kapeammilla renkailla rullaa heittämällä ohi. Ei siihen eroon mitään 8barin katurengasta tarvitse, kun ihan normi maastorengaskin rullaa nopealla polulla ja varsinkin kovalla pinnalla todella paljon kovempaa (olettaen että kumi ja kuviointi samaa luokkaa). Toki sillä 5” levellä kumilla on omat hyvät puolensa jos haluaa ajaa mättäiköllä ja maastossa se on anteeksi antavampi.

Pelkästään jo plus kumi on nopeampi hyvällä pohjalla ja ketterämpi taittumaan.
 
Jos sähköllä ajaa niin en näe mitään estettä fätin käyttämiseen asfaltilla ajoon tai poluilla ajoon. Se pitää ostaa sellainen pyörä, millä on ostajan mielestä hauskinta ajaa. Kyllä minunkin mielestä 29" 2.4" renkailla rullasi paljon paremmin kuin nykyinen täysjousto 27+ 3" renkailla, mutta hauskempi peli se 27+ silti on.
 
No tuolla markettipyörällä ajeltu nyt 40km ja ihan pätevältä tuntui varsinkin aamulla, ainakin siinä kohtaa missä Kaarina vaihtui Turuksi, ilmeisesti Turun puolella ei ole ideana aurata pyöräteitä, vaan tampata se se 5cm paksuksi matoksi. Jäljistä päätellen kapeampi rengas paikoitellen puhkaisi tuon tamppauksen ja aikamoisia kiemuroita siellä oli tehty, onneksi ei kuitenkaan oltu nupitettu..

Toinen ihmettelyn aihe on valot, ilmeisesti tuossa moottorimodulissa on 6v ulostulo, jota voisi ohjata jotenkin.. mutta todellinen järkytys oli valojen hinnat verrattuna akkukäyttöisiin, no varmaan niissä on valokuviokin vähän parempikin (?).
 
Toinen ihmettelyn aihe on valot, ilmeisesti tuossa moottorimodulissa on 6v ulostulo, jota voisi ohjata jotenkin.. mutta todellinen järkytys oli valojen hinnat verrattuna akkukäyttöisiin, no varmaan niissä on valokuviokin vähän parempikin (?).
Jos kaipaat perus työmatkalle riittävää valoa niin tällä pärjää:

Itse maksoin tuosta 13 gbp loppukesästä. Valokeila hyvin kapea ja valo spottimainen, mutta kadulle sopii oikein hyvin. Ohjaus suoraan shimanon valikosta, tosin tuota valikkoa ei saa ajossa auki. :facepalm:

Maastoajoon tuota en voi suositella, mutta perus työmatkoille yms oikein riittävä.
 
Boschin Powertube akulle on tullut päivitys, versio numero näkyy olevan 1.10.1.0, tuota ei näy vielä edes Boschin sivuilla. Kävi pyörä huollossa, niin samalla päivittivät tuon. Kuulemma akun kestoon huomattava parannus tulee tuolla. Lyhyen testin perusteella jopa 10% vähemmän kuluisi akku nyt, mutta niin vähän vielä ajoa tällä uudella firmwarella, että tuota ei voi pitää kuin vasta mutu-arviona. Kunhan kuukauden vielä ajaa, niin rupeaa varmemmin näkemään onko miten vaikutusta tuolla. Asentaja kyllä puhui, että huomattava parannus akun kestoon pitäisi tulla.

Jännä kun aika huonosti tuosta päivityksestä löytyy mistään mainintoja. Joulukuun alusta taisin löytää joltain saksalaiselta foorumilta ensimmäisiä mainintoja...

Tarkoitatko nimenomaan akun ohjelmistopäivitystä?

Tiedän ja ymmärrän, että myös akussa on ohjelmisto, mutta viimeisin akun kestoon tai konkreettisemmin pyörän rangea parantanut päivitys Bosch CX-moottoreihin on Trek-spesifinen EMTB Lite-moodi, joka korvaa käyttäjän niin halutessaan Tour-moodin. Aika täsmäisi tuon joulukuun kanssa.

Missään muilla forumeilla ei ole pelkästä akun ohjelmistopäivityksestä puhuttu ja siksi tämä on kiinnostava. EMTB Lite-moodin yhteydessä omaan pyörään päivittyi muistaakseni tuo akunkin firmware.
 
Tarkoitatko nimenomaan akun ohjelmistopäivitystä?

Tiedän ja ymmärrän, että myös akussa on ohjelmisto, mutta viimeisin akun kestoon tai konkreettisemmin pyörän rangea parantanut päivitys Bosch CX-moottoreihin on Trek-spesifinen EMTB Lite-moodi, joka korvaa käyttäjän niin halutessaan Tour-moodin. Aika täsmäisi tuon joulukuun kanssa.

Missään muilla forumeilla ei ole pelkästä akun ohjelmistopäivityksestä puhuttu ja siksi tämä on kiinnostava. EMTB Lite-moodin yhteydessä omaan pyörään päivittyi muistaakseni tuo akunkin firmware.
Juu, nimenomaan akun firmware oli ainut joka oli muuttunut. Itsellä Cuben pyörä, jos tuolla on merkitystä. Siinä ollut käytössä tavallinen emtb -moodi, tuota liteä ei taida saada kuin Trekin pyöriin? Se vaikuttaisi ehkä omaankin käyttöön paremmalta avustustasojen perusteella.
sonstige(s) - Softwareversion Power Pack & Power Tube: 1.10.0.0 oder 1.10.1.0

Tuolla oli edes jotain mainittu tuosta päivityksestä, mutta ei oikeastaan sen kummempaa tietoa mitä vaikuttaa. Luulisi kyllä että jos olisi merkittävämpi päivitys tuo niin kyllä tuosta sitten kuulisikin enemmän.
 
Kerrotaas nyt pikakokemukset "the talvesta" sähköpyörälijänä, jossa integroitu akku.
- säilytys varastossa, joka kylmä. Näillä kylmillä pakkasilla -15--25 välillä, niin ei ota välttämättä latausta sisään (tai jos työpaikalta kotiin polkee, niin ottaa, mutta vain siksi että työpaikalla ollut lämpimässä
- virrat voi katketa 2km jälkeen tosi kylmällä, uudelleen käynnistys saattaa auttaa ja antaa lisää virtaa
- lämpimästä kun lähtee, ei mitään ongelmaa ja range ok
- kylmästä lähtiessä ongelmia on runsaahkosti, mutta kun on lämpimämpää kuin -10 astetta niin toimii iha ok
- Ei missään nimessä integroitua akkua talvipyörään, jos ei lämmintä hallia
Pakkasraja integroidulle akulle menee empiriisten kokemusten mukaan noin 10-12 asteen tienoilla, siis jos ulkona säilyttää. Muuten on kyllä lepposta matkantekoa. Tämä siksi, että ei pysty lataamaan kylmemmässä luotettavasti (pari kertaa kävi kylmillä säillä, että ei ladannut ollenkaan lisää virtaa, vaikka oli pistoke seinässä ihan oikein.

Eli: suomeen ehdottomasti irrallinen akku, ellei ole sitten okt jossa halli, tai töissä sama homma.

Itse pidin välillä kämpän sisässä, jossa se oli haittona.
 
Viimeksi muokattu:
Kerrotaas nyt pikakokemukset "the talvesta" sähköpyörälijänä, jossa integroitu akku.
- säilytys varastossa, joka kylmä. Näillä kylmillä pakkasilla -15--25 välillä, niin ei ota välttämättä latausta sisään (tai jos työpaikalta kotiin polkee, niin ottaa, mutta vain siksi että työpaikalla ollut lämpimässä
- virrat voi katketa 2km jälkeen tosi kylmällä, uudelleen käynnistys saattaa auttaa ja antaa lisää virtaa
- lämpimästä kun lähtee, ei mitään ongelmaa ja range ok
- kylmästä lähtiessä ongelmia on runsaahkosti, mutta kun on lämpimämpää kuin -10 astetta niin toimii iha ok
- Ei missään nimessä integroitua akkua talvipyörään, jos ei lämmintä hallia
Pakkasraja integroidulle akulle menee empiriisten kokemusten mukaan noin 10-12 asteen tienoilla, siis jos ulkona säilyttää. Muuten on kyllä lepposta matkantekoa. Tämä siksi, että ei pysty lataamaan kylmemmässä luotettavasti (pari kertaa kävi kylmillä säillä, että ei ladannut ollenkaan lisää virtaa, vaikka oli pistoke seinässä ihan oikein.

Eli: suomeen ehdottomasti irrallinen akku, ellei ole sitten okt jossa halli, tai töissä sama homma.

Itse pidin välillä kämpän sisässä, jossa se oli haittona.

Mikä pyörä kyseessä?

Itsellä ollut nyt toista talvea 24/7/365 pyörä ulkona ja tasan nolla ongelmaa. Aina toiminut sähköt ja en juuri ole huomannut rangen lyhenemistäkään. Pakkasta on tainnut olla pahimmillaan -20 enkä huomannut mitään ihmeellistä.

Ensin Radon Boschin tekniikalla ja nyt Tunturi Shimanon.

Lataukset itsellä 1-2 viikon välein, akku silloin toki sisälle. Integroitu akku on kyllä Suomen oloihin melko järjetön ellei saa fillaria sisään lataukseen, akkukaan ei tykkää jos noin kylmänä työntää virtaa.
 
Onko prophete merkistä kokemuksia? AEG:n moottorilla näytti olevan. Sähköpyörä keskuksella näytti olevan joku tarjous, tai oisko suosituksia maastopyöristä 2500€ hintaluokkaan? Käyttö ois lähinnä muutaman kilometrin työmatkaa saattaishan sitä jollekin mehtäpolullekin joskus eksyä. On niin Mäkinen työmatka että alkaa tympimään + täällä rannikolla tuulee aina.
 
Olikohan niin että aeg:n moottorin valmistus on loppunut ja samalla myös tulevaisuuden tuki. Suosittelisin ehkä valtamerkeissä pysymään (shimano, bosch, brose..)
 
Juu "kannattaa" ostaa shimano, bosch, brose, yahama tai bafang varauksin.
Jos yhtään metsäpolkua, niin täyssjoustoa alle - on se vaan niin kivaa! 3400e alkaen ok täysjoustot (Focus, Cube, Canyon)
 
Olikohan niin että aeg:n moottorin valmistus on loppunut ja samalla myös tulevaisuuden tuki. Suosittelisin ehkä valtamerkeissä pysymään (shimano, bosch, brose..)
Ok. Jätetään se pois harkinnasta. Oon koittanut sivistää ihtiäni sähköpyörä tietoudella mutta melko loputon suo meinaa olla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 783
Viestejä
4 565 701
Jäsenet
75 021
Uusin jäsen
nlksu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom