Kerrotaanpas tänne hifistelijöiden joukkoon tällainen pappatunturitarina, jossa ei erään tämän ketjun palstailijan sataan kertaan vaatimaan täysjoustoon ole suostuttu
Yksitoista vuotta hyvin palvelleen ja omaan käyttööni tuunaamalleni Nishiki-hybridille piti rakennella seuraaja. Vähän aiottua aikaisemmin törmäsin hyvässä tarjouksessa olevaan Tunturi E290 -maasturiin, jonka totesin hyväksi alustaksi tarpeilleni. Tarvitsin siis pyörää kurautumattomaan arkikäyttöön, retkeilyyn ja luontoharrastuksilleni. Mistään extreme-poluista ei pyörän tarvitse selviytyä vaan ainoastaan metsäautoteistä ja tavallisista poluista pitää päästä läpi.
Ensimmäisenä tietenkin pyörään piti sovitella lokasuojat, tarakka ja hankkia kunnon lukitukset. Ne sain muutaman kiemuran, sovitteiden teettämisten ja lukuisien ärräpäiden säestämänä tukevasti ja omaa silmää hivelevästikin asennettua. Seuraavaksi piti löytää hyvät valot, joihin olin ajatellut kuluvan 150 €. Mitään ladattavia tuikkuja en vaivoikseni halunnut, sillä pyörässähän oli jo sähköt tarjolla. Kun etulamppujen valokuvioita netissä vertailin, niin hyvin äkkiä selvisi, että enemmillä euroilla saa enemmän ja laajemmin ja tasaisemmin valoa. Lopuksi lompakkoa piti raottaa usean satasen verran, kun valoiksi kirvelevin mielin valitsin Lupine SL SF -etuvalon sekä taakse makuuni soveltuvan Lezyne Super Bright Ebike -valon. Etuvaloissa on kuten autoissa huomiovalot sekä lyhyet ja pitkät valot.
Lupinen johto pujottautui oikeastaan aika helposti eturungon läpi moottorille. Takavalon johdon vedin lokasuojan pinnalle pulttaamieni pienten nippusideankkureiden avulla moottorin lähistölle. Puisella grillitikulla tökkien löysin juuri riittävän raon moottorin vasemmalta puolelta johdon pujottamiseksi sisäpuolelle. Takavalon johtimien kuparit olivat vain vähän hiusta paksummat, joten toiminnan varmistamiseksi juotin ne yhteen etuvalon johtimien kanssa. Sitten vain johdot kiinni E7000-moottorin liittimiin, ja lopuksi valojen aktivointi STunlockerilla.
Pyörän ominaisuuksiin ja sen tuunauksiin olen erittäin tyytyväinen, sain juuri sellaisen kulkuvälineen kuin tarvitsinkin. Tunturin mukana tulleet heijastimet olivat aika kökön näköisiä, pinnaheijastimetkin tympeän keltaiset, mutta onneksi CatEyeltä löytyi nätit vaaleat kiekkoja koristamaan. Tulossa on vielä huomattavasti paremmat SRAM Eagle X01 -ketjut huoltotarvetta pienentämään, ja nykyketjut jäävät huoltolaukkuun varaketjuiksi. Nyt on mukava ollut lenkkeillä pimeillä teillä, kun on kunnon valot, ja pyöräkin on toiminut moitteetta kovassa pakkasessa. Pyörän varusteluun on tähän mennessä kulunut 700 €, jossa on mukana myös harrastuksieni vaatima Atran-adapterilla tarakkaan napsahtava kuljetuslaatikko, toinen siistimpi kori arkikäyttöön on vielä hakusessa.