Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 191
Tää voi nyt olla vähän typerä juttu, mutta voisko joku heittää perus abc:n shimano-vaihteiden säätämisestä. Yritin etsiä Neuron ON6:lle sopivaa manuskaa ja minussa se vika varmasti on, mutta yksiselitteistä ohjetta säädölle ruuvikuvauksineen en löytänyt. Eli jos joku voi linkata ohjeen, niin olisin jo siitäkin iloinen.

Jos joku haluaa oikein irroitella, niin ohessa pari kuvaa. Aloitetaan oireista, vaihteet eivät aina vaihdu painalluksesta vaan hetki arvotaan. Joskus isoin vaihde (pienin ratas) ei löydy laisinkaan. Ja alla olevassa kuvassa tuo ketjuohjain, sen kumi on kulunut jo päästä koska pienimmällä rattaalla ketjut osuu kumiin. Eli arvatenkin säätöä vaille valmis.



No sitten se itse säätö:
Tämä ruuvi säätää vaijeria eikö vain ja siitä kannattaa aloittaa?



Ja nyt sitten vaihtajaan taakse. Näille ruuveille pitää ymmärtääkseni tehdä säätöä jos vaijerin säädöllä ei tokene?



Tuosta kannattaa lähteä liikkeelle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 176
Nyt löytyi mieluinen pyörä, jossa hinta sopiva:

Oletteko saaneet tuolta ostettua työsuhdenpyöränä vapaus.ion kautta? Tuo on sopivassa hintaluokassakin työsuhdepyöräksi kun ei pakotettu osamaksu ehdi syömään niin pahasti verohyötyä kuten kalliimmilla pyörillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 638
Nyt löytyi mieluinen pyörä, jossa hinta sopiva:

Oletteko saaneet tuolta ostettua työsuhdenpyöränä vapaus.ion kautta? Tuo on sopivassa hintaluokassakin työsuhdepyöräksi kun ei pakotettu osamaksu ehdi syömään niin pahasti verohyötyä kuten kalliimmilla pyörillä.

Saattaa olla vähän vaivalloista, jos edes onnistuu, mutta joka tapauksessa se onnistuu ainoastaan Aspan kautta. Eli aspaan viestiä ensimmäisenä.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
837
Pyörässä on tällainen takapakka:
Saako vaihdettua pelkän pikkurattaan?

Jos ei saa, mikä takapakka pitäisi laittaa tilalle, jotta pikkuratas olisi erikseen vaihdettavissa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 881
Pyörässä on tällainen takapakka:
Saako vaihdettua pelkän pikkurattaan?

Jos ei saa, mikä takapakka pitäisi laittaa tilalle, jotta pikkuratas olisi erikseen vaihdettavissa?
Tuolta Shimanon sivun alhaalta löytyy manuaali noille CS-M5100 pakoille https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/ev/ev/EV-CS-M5100-4665.pdf
Eli pikkuratas 11T olisi tuon mukaan koodilla Y1RK11000, jota löytyy ihan vaikka verkkiksestä Shimano CS-M8000 11T -ratas 9,99
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 485
Pyörässä on tällainen takapakka:
Saako vaihdettua pelkän pikkurattaan?

Jos ei saa, mikä takapakka pitäisi laittaa tilalle, jotta pikkuratas olisi erikseen vaihdettavissa?
Jos pikkuratas ei ole ottanut osumaa ja siinä mennyt rikki, niin vahva suositus kyllä uusia kerralla kaikki. Toki eihän tuo yksinään kallis "testi" ole, mutta veikkaan että kuluneen korvaaminen uudellla aiheuttaa vaan lisäongelmia seuraavan 500km aikana
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
837
Tuolta Shimanon sivun alhaalta löytyy manuaali noille CS-M5100 pakoille https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/ev/ev/EV-CS-M5100-4665.pdf
Eli pikkuratas 11T olisi tuon mukaan koodilla Y1RK11000, jota löytyy ihan vaikka verkkiksestä Shimano CS-M8000 11T -ratas 9,99
Kiitos. Laitoin kyselyn paikalliseen fillariliikkeseen.
Jos pikkuratas ei ole ottanut osumaa ja siinä mennyt rikki, niin vahva suositus kyllä uusia kerralla kaikki. Toki eihän tuo yksinään kallis "testi" ole, mutta veikkaan että kuluneen korvaaminen uudellla aiheuttaa vaan lisäongelmia seuraavan 500km aikana
Lähinnä vain pienimmällä rattaalla on ajettu, eli turha on vaihtaa kaikkia. Arvioin käytön jakaantuneen tähän tapaan: 60% pienin ratas, 30% toiseksi pienin ratas, 9% kolmanneksi pienin ratas ja 1% loput. Lisäksi on huomioitava, että 11 piikkiä on liian vähän ketjupyörälle, eli se nopeuttaa kulumista. Jo 13-piikkinen kuluu huomattavasti vähemmän samalla käytöllä. Edessä on niin iso ratas, kuin runkoa tai poljinta muuttamalla sopii, mutta silti ajo painottuu pienimmälle rattaalle.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 485
Kiitos. Laitoin kyselyn paikalliseen fillariliikkeseen.

Lähinnä vain pienimmällä rattaalla on ajettu, eli turha on vaihtaa kaikkia. Arvioin käytön jakaantuneen tähän tapaan: 60% pienin ratas, 30% toiseksi pienin ratas, 9% kolmanneksi pienin ratas ja 1% loput. Lisäksi on huomioitava, että 11 piikkiä on liian vähän ketjupyörälle, eli se nopeuttaa kulumista. Jo 13-piikkinen kuluu huomattavasti vähemmän samalla käytöllä. Edessä on niin iso ratas, kuin runkoa tai poljinta muuttamalla sopii, mutta silti ajo painottuu pienimmälle rattaalle.
Ajatus suositukseni takana oli, että mikäli pikkuratas on hyvin kulunut, on todennäköistä että myös ketjut ovat kuluneet -> Mikäli vaihdat sinne uuden rattaan, saattaa ketjut alkaa hyppimään, vaihteet ei vaihdu kunnolla tms. Eikä välttämättä heti, mutta uudella "pikkurattaalla" varmistat tilanteen, jossa ketjut ovat "eriparia" uuden rattaan kanssa. Eriparisuus taas lisää ketjujen kulumista entisestään, joka edistää taas muidenkin voimansiirron osien eritahtista kulumista ja siten riski ongelmiin kasvaa.
Huom! Tämä on omaa mutua, sillä en itse ole vastavaa tilannetta kokenut. Kaverilla tosin oli samanlainen tilanne maantiepyörässä ja hänellä yhden rattaan vaihto aiheutti ongelmia johtaen sadan kilometrin jälkeen koko voimansiirron uusimiseen (samalla hän myös vaihtoi välityksiä, jotta ei aina joudu ajamaan isoimmalla rattaalla).

Itse kylläkin vaihdoin hybridiini uudet ketjut, kun vanhat olivat venyneet (kaikki toimi kyllä edelleen hyvin) ja vaikka kaikki rattaat olivat silmämääräisesti hyväkuntoisia, alkoi uusi ketju pomppia kun voimaa laittoi kammille tai oikeammin kai on sanoa, että rattaan hampaat löivät tyhjää. Kuitenkin, rattaiden kulumista ei ollut havaittavissa silmämääräisesti mutta silti ongelmia tuli. Mikäli rattaat on kuluneet silminnähden huonoiksi, niin uskallan väittää että jotakin ongelmia tulee. Mutta itse tietenkin tiedät tilanteen paremmin ja toivottavasti kerrot tuloksista, mihin päädyit ja miten kävi.

Nykyään minulla on sähköpyörään 3*ketjut ja mittailen ketjuja säännöllisesti +joka ajon jälkeen pesu ja voimansiirron voitelu. Ajatuksena, että kun kulumamitta näyttää ensimmäisen kerran kulumista (onko se sitten 0.25 kulumamerkki tms, kun 0,75 on vaihtomerkki), niin vaihdan uudet ketjut käyttöön. Tarkoitus on kierrättää ainakin 2 tai kaikki 3 ketjua pyörässä, jotta ketjut kuluisivat tasatahtiin muun voimansiirron tahdissa. Tällä toivottavasti lisää rattaiden elinikää ja vähentää vaihtotarvetta. Ennenkaikkea pidän siitä, että polkiessa voima siirtyy takeltematta, voimansiirto ei äännä ja vaihteet toimivat optimaalisesti
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 822



Tuosta kannattaa lähteä liikkeelle.
Kiitos videosta, ja olikin tuttu jo entuudestaan. Ongelma tässä aloittelevalla harrastajalla on se, että on näitä yleisluonteisia ohjeita jotka toimivat varmasti 80% tapauksista, mutta oletan olevani se loput 20%. Ja nyt siis löysin vihdoin viimein Shimanon ohjeen juuri oikealle mallille ja siellä vaihtajan säätö H-ruuvilla pienimmälle rattaalle meneekin "kohdista rattaan reunan ulkopuolelle". Ei siis kuten 80% videoista opastaa, "kohdista vaihtaja pienimmän rattaan alle keskelle". L-ruuvin osalta sitten isoimman rattaan saakin kohdistaa suoraan keskelle. Kaikella tällä on varmasti jokin merkitys kun näin ohjeistetaan.

No sitten aloittelijana huomasin myös, että Shimanon nk. "lever switch" oli OFF-asennossa. Ja tämän switchin tarkoitus on (opettelin) kiristää ketjua päällä ollessaan. En ole kytkimeen koskenut joten oma arvioni on, että tehtaalta tullut Canyon on tullut minulle säädettynä lever switch off-asennossa. Onko vielä jopa niin, että kun kiristävät vaijerin asennettaessa kiinni, niin mitat on ihan muut jos switch on pois päältä.

Aloitin siis säätämällä H-ruuvin ohjeiden mukaan, sitten L-ruuvin. Sitten B-ruuvin ja sen jälkeen vaijerin kireyden stongasta. L ja H-ruuvit ok. B-ruuvin kanssa ohjeita seuraten "kun ei pidä ääntä, niin sitten on ok". Tuokin meni mielestäni ok. Sitten seuraavassa vaiheessa laitettiin toisiksi pienimmälle rattaalle ja stongasta kiristettiin vaijeria siihen asti kunnes viereistä ratasta alettiin hinkkaamaan. Sitten palattiin kireydessä taaksepäin kunnes ääni poistui. Sitten mentiin joka ratas läpi ja jos ääntä kuului, niin vaijerinkireyttä hienosäädettiin klikkaus kerrallaan.

Pitkä alustus ja nyt lopputulos. Sain jotenkin vaihteet säädettyä, mutta jotenkin se selkeä "parhain" lopputulos jäi puuttumaan. Vaihteet kyllä vaihtuu, mutta kun kaikki muu toimii ok niin toisiksi isoimman rattaan ja isoimman rattaan välillä sitten oli ongelmia. Tuntuu jotenkin, että ketju on lever switch kytkin päällä sen verran napakka, että kahden isoimman rattaan välillä vaihtaja tarvitsee oikein voimaa vaihtaakseen.

Ei siis auta muuta kuin yrittää ja vielä säätää. Olen joo amatööri, mutta kyllä ohjeita osaa lukea ja tulkita. Ei ihan pala kakkua vaikka muille onkin varmasti arkipäivää. Jo kyseisen Deoren tarkkaa mallinumeroa en löytänyt mistään, mutta Canyonin tuessa antoivat sarjanumeroa vastaa sitten tuon tiedon. On tää mielenkiintoista. :)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
18 961
Kiitos videosta, ja olikin tuttu jo entuudestaan. Ongelma tässä aloittelevalla harrastajalla on se, että on näitä yleisluonteisia ohjeita jotka toimivat varmasti 80% tapauksista, mutta oletan olevani se loput 20%. Ja nyt siis löysin vihdoin viimein Shimanon ohjeen juuri oikealle mallille ja siellä vaihtajan säätö H-ruuvilla pienimmälle rattaalle meneekin "kohdista rattaan reunan ulkopuolelle". Ei siis kuten 80% videoista opastaa, "kohdista vaihtaja pienimmän rattaan alle keskelle". L-ruuvin osalta sitten isoimman rattaan saakin kohdistaa suoraan keskelle. Kaikella tällä on varmasti jokin merkitys kun näin ohjeistetaan.

No sitten aloittelijana huomasin myös, että Shimanon nk. "lever switch" oli OFF-asennossa. Ja tämän switchin tarkoitus on (opettelin) kiristää ketjua päällä ollessaan. En ole kytkimeen koskenut joten oma arvioni on, että tehtaalta tullut Canyon on tullut minulle säädettynä lever switch off-asennossa. Onko vielä jopa niin, että kun kiristävät vaijerin asennettaessa kiinni, niin mitat on ihan muut jos switch on pois päältä.

Aloitin siis säätämällä H-ruuvin ohjeiden mukaan, sitten L-ruuvin. Sitten B-ruuvin ja sen jälkeen vaijerin kireyden stongasta. L ja H-ruuvit ok. B-ruuvin kanssa ohjeita seuraten "kun ei pidä ääntä, niin sitten on ok". Tuokin meni mielestäni ok. Sitten seuraavassa vaiheessa laitettiin toisiksi pienimmälle rattaalle ja stongasta kiristettiin vaijeria siihen asti kunnes viereistä ratasta alettiin hinkkaamaan. Sitten palattiin kireydessä taaksepäin kunnes ääni poistui. Sitten mentiin joka ratas läpi ja jos ääntä kuului, niin vaijerinkireyttä hienosäädettiin klikkaus kerrallaan.

Pitkä alustus ja nyt lopputulos. Sain jotenkin vaihteet säädettyä, mutta jotenkin se selkeä "parhain" lopputulos jäi puuttumaan. Vaihteet kyllä vaihtuu, mutta kun kaikki muu toimii ok niin toisiksi isoimman rattaan ja isoimman rattaan välillä sitten oli ongelmia. Tuntuu jotenkin, että ketju on lever switch kytkin päällä sen verran napakka, että kahden isoimman rattaan välillä vaihtaja tarvitsee oikein voimaa vaihtaakseen.

Ei siis auta muuta kuin yrittää ja vielä säätää. Olen joo amatööri, mutta kyllä ohjeita osaa lukea ja tulkita. Ei ihan pala kakkua vaikka muille onkin varmasti arkipäivää. Jo kyseisen Deoren tarkkaa mallinumeroa en löytänyt mistään, mutta Canyonin tuessa antoivat sarjanumeroa vastaa sitten tuon tiedon. On tää mielenkiintoista. :)
Eipä ole tullut vielä vastaan sellaista vaihteistoa, jossa ketjulinjan ei pitäisi olla suorassa. Katso edellisen lisäksi myös alla olevat videot ja tee säädöt niiden mukaan.

Sen lever switchin kuuluu olla normaalisti ON-asennossa, jotta ketju ei pompi poluilla/juurakoissa mihin sattuu. Ei se vaihteiden säätöön kuitenkaan mainittavasti vaikuta. Siellä pitäisi olla myös B-tension -niminen ruuvi, jolla sen asentoa ja samalla siis myös ketjujen kireyttä voi tarvittaessa säätää (alemmassa videossa noin 3min kohdalla esimerkki).




 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 638
Arvioin käytön jakaantuneen tähän tapaan: 60% pienin ratas, 30% toiseksi pienin ratas, 9% kolmanneksi pienin ratas ja 1% loput. Lisäksi on huomioitava, että 11 piikkiä on liian vähän ketjupyörälle, eli se nopeuttaa kulumista. Jo 13-piikkinen kuluu huomattavasti vähemmän samalla käytöllä. Edessä on niin iso ratas, kuin runkoa tai poljinta muuttamalla sopii, mutta silti ajo painottuu pienimmälle rattaalle.
Nyt kysyn ihan mielenkiinnosta, että mikä pyörä ja miten kovaa sillä oikein ajat?

Omassa Canyonissa on 12-lehtinen takapakka jossa vakiona on 11-51T pakka. Aion seuraavaksi pakaksi ostaa Shimanolta SLX sarjan pakan jossa on vaihtoehto 10-45T niin saan kuormitusta vähän paremmin jaettua. Ehkä samalla myös eturatas vaihtoon. Tuota lyhyintä pizzalautasen kokoista takaratasta tulee käytettyä todella harvoin, kun sähköllä varsinaisesti ei ole tehosta pulaa yleensä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 822
Eipä ole tullut vielä vastaan sellaista vaihteistoa, jossa ketjulinjan ei pitäisi olla suorassa. Katso edellisen lisäksi myös alla olevat videot ja tee säädöt niiden mukaan.

Sen lever switchin kuuluu olla normaalisti ON-asennossa, jotta ketju ei pompi poluilla/juurakoissa mihin sattuu. Ei se vaihteiden säätöön kuitenkaan mainittavasti vaikuta. Siellä pitäisi olla myös B-tension -niminen ruuvi, jolla sen asentoa ja samalla siis myös ketjujen kireyttä voi tarvittaessa säätää (alemmassa videossa noin 3min kohdalla esimerkki).




Jees katson. Kiitti taas.
Tuossa se mitä ihmettelit vai ymmärränkö mä tuon väärin.

Screenshot_20230913_225228_Drive.jpg
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
18 961
Jees katson. Kiitti taas.
Tuossa se mitä ihmettelit vai ymmärränkö mä tuon väärin.

Tekstissä näköjään on tosiaan tarkennettu hienosäädön osalta, että ylemmän ohjainpyörän keskikohdan tulee olla alimman rattaan ulkoreunan tasalla, mutta ei sitä niin pilkuntarkasti saa säädettyä, eikä se ole tuossa se juttu todellisuudessa muutenkaan. Se liittyy todennäköisesti pikemminkin rattaan muotoon. Olennaista tässä on, että ketjulinja on suorassa, ketju stoppaa oikeaan kohtaan, eikä "rallattele" yhtään ylimääräistä (alemmassa videossa kohdassa 3:55). Vaijerin hienosäätöä ei myöskään pidä tehdä joka rattaan kohdalla. Tsekkaa tosiaan nuo videot ja toimi niiden mukaan, niin kyllä se siitä lähtee sujumaan.

Niin, ja olihan ketju voideltuna?
 
Liittynyt
15.09.2023
Viestejä
1
Täällä taas yks miettimässä halpissähkistä työmatkoihin. Ajatuksena olis noin tonnin budjetilla ostella käytännössä vain työmatkoihin tarkoitettua sähköpolkupyörää. Syitä tälle lähinnä se etten tohdi sijoittaa joku 3k pyörään jonka vois aik helppoo varastaa. Ajatus myös vähän se et jos nyt jollai tonnin pyörällä kestäis sen 4v ilman et hajois käsii nii se ois vähä sama ku ois ollu kallis 3k pyörä 12v:tta.

Suunnitelmana ostaa kunnon jykevä Kryptonite Evo gen 4 ketjulukko viel siihe tonnin pyörään et ois mahdollisimman masentava varastettava.

Tärkeintä itelle olis se et tää tonnin pyörä kestäis mahdollisimman hyvin minimihuollolla/huolella. Mietin belt drivee mut ei oo tullu viel hyvän näkösii mallei hyvällä hinnalla vastaan.

Nää folding frame pyörät on myös suuresti kiinnostanut. Oishan se mukava vaa ottaa toimistoon mukaan sen enempää huolehtimista.

Onks kellää kokemuksia näistä ja osais suositella brändii/mallii? Tällä hetkellä mietinnässä HIMO:n tuotteet mut katellu vähä mitä ADO ja Engwe tarjoo myös. Radpower näyttää muuten hyvältä mut lopettavat toiminnan EU:ssa vuoden päättees nii ei sinänsä innosta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 881
Täällä taas yks miettimässä halpissähkistä työmatkoihin. Ajatuksena olis noin tonnin budjetilla ostella käytännössä vain työmatkoihin tarkoitettua sähköpolkupyörää. Syitä tälle lähinnä se etten tohdi sijoittaa joku 3k pyörään jonka vois aik helppoo varastaa. Ajatus myös vähän se et jos nyt jollai tonnin pyörällä kestäis sen 4v ilman et hajois käsii nii se ois vähä sama ku ois ollu kallis 3k pyörä 12v:tta.

Suunnitelmana ostaa kunnon jykevä Kryptonite Evo gen 4 ketjulukko viel siihe tonnin pyörään et ois mahdollisimman masentava varastettava.

Tärkeintä itelle olis se et tää tonnin pyörä kestäis mahdollisimman hyvin minimihuollolla/huolella. Mietin belt drivee mut ei oo tullu viel hyvän näkösii mallei hyvällä hinnalla vastaan.

Nää folding frame pyörät on myös suuresti kiinnostanut. Oishan se mukava vaa ottaa toimistoon mukaan sen enempää huolehtimista.

Onks kellää kokemuksia näistä ja osais suositella brändii/mallii? Tällä hetkellä mietinnässä HIMO:n tuotteet mut katellu vähä mitä ADO ja Engwe tarjoo myös. Radpower näyttää muuten hyvältä mut lopettavat toiminnan EU:ssa vuoden päättees nii ei sinänsä innosta
Tonnin sähköpyörä ja vielä joten kuten laadukas sellainen on melko mahdoton yhtälö, mutta tuonne tarjouksiin on postattu pari ketjua, jotka kannattanee ne katsastaa läpi (ehkä oletkin, kun mainitsit Radpowerin, joka ilmeisesti kuitenkin jatkaa varaosien jakelua euroopassa poistumisen jälkeenkin):
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 638
Melkein kysyjän tapauksessa katsoisin käytettyä pyörää torista tai fillaritorilta.

Kun ostaa kuitin ja historian kanssa niin todennäköisesti ei edes saa käsiinsä kuumaa kamaa.
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
27
Onko palstalaisilla mielipiteitä tästä pyörästä?

Cube Reaction Hybrid Pro 625 Allroad grey´n´red (2022)

Kyseessä on viime vuoden (2022) malli ja tässä ei taida olla Boschin smart systemiä. Tosin Purion näyttö taitaa olla parempi kun pelkkä Bosch Led (Ilman Kiox etc.). Laturi on vaan 2A kun se on 2023 mallissa 4A. Hintaero 2022 ja 2023 mallin välissä on noin 200€. Onko mitään syytä valita vuoden malli tohon verrattuna? Työmatkapyörä olisi kyseessä (kesät ja talvet), ja ei niinkään "maastotarkoitukseen".

Reaction Hybrid Pro 625 Allroad flashwhite´n´black (2023)
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 485
Onko palstalaisilla mielipiteitä tästä pyörästä?

Cube Reaction Hybrid Pro 625 Allroad grey´n´red (2022)

Kyseessä on viime vuoden (2022) malli ja tässä ei taida olla Boschin smart systemiä. Tosin Purion näyttö taitaa olla parempi kun pelkkä Bosch Led (Ilman Kiox etc.). Laturi on vaan 2A kun se on 2023 mallissa 4A. Hintaero 2022 ja 2023 mallin välissä on noin 200€. Onko mitään syytä valita vuoden malli tohon verrattuna? Työmatkapyörä olisi kyseessä (kesät ja talvet), ja ei niinkään "maastotarkoitukseen".

Reaction Hybrid Pro 625 Allroad flashwhite´n´black (2023)
Valitsisin itse sen, josta on oikea koko tarjolla. Mikäli molempia sattuisi satumaisesti olemaan oikeassa koossa, halvempi ajanee asiansa, sillä mainitsemasi erot ei mielestäni ole 200e arvoiset
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
837
Tuolta Shimanon sivun alhaalta löytyy manuaali noille CS-M5100 pakoille https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/ev/ev/EV-CS-M5100-4665.pdf
Eli pikkuratas 11T olisi tuon mukaan koodilla Y1RK11000, jota löytyy ihan vaikka verkkiksestä Shimano CS-M8000 11T -ratas 9,99
Kiitos. Laitoin kyselyn paikalliseen fillariliikkeseen.

Lähinnä vain pienimmällä rattaalla on ajettu, eli turha on vaihtaa kaikkia. Arvioin käytön jakaantuneen tähän tapaan: 60% pienin ratas, 30% toiseksi pienin ratas, 9% kolmanneksi pienin ratas ja 1% loput. Lisäksi on huomioitava, että 11 piikkiä on liian vähän ketjupyörälle, eli se nopeuttaa kulumista. Jo 13-piikkinen kuluu huomattavasti vähemmän samalla käytöllä. Edessä on niin iso ratas, kuin runkoa tai poljinta muuttamalla sopii, mutta silti ajo painottuu pienimmälle rattaalle.
Vaihdoin pikkurattaan ja kuntoon tuli. Ketjuilla on ajettu ~300km:ä ja rattailla ~2000km:ä. Tästä viisastuneena vaihdan pikkurattaan 2000km:n välein ja toisiksi pienimmän joka toinen kerta. Vaikka eturatas on alumiinia, uskon sen kestävän mukavammin, koska hampaita on paljon ja ketju peittää lähes puolet rattaasta. Taakse ratasta vaihtaessa harmitti taas todeta, millaista sontaa on arvokkaiden(kin) polkupyörien tekniikka. En haluaisi omalla ostopäätökselläni kannattaa, mutta on pakko, jos haluaa pyöräillä.
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
27
Noniin,
Vihdoinkin meni pyörä tilaukseen. Harmitti aikasemmin kun linkkasin Cube Reaction Hybrid Pro 625 Allroad grey´n´red (2022) ja pyörän saldo ehti mennä nollille ennenkuin itse sellaisen pääsin ostamaan. Noh tänään löytyi Cube Reaction Hybrid Pro 625 Allroad flashgrey´n´green (2023) samaan hintaan (2684€ posteineen). Varmaankin ihan ok hintaan kun Cube Reaction Hybrid Pro 625 flashgrey´n´green (2023) (normiversio) ja Cube Reaction Hybrid Pro 500 Allroad flashgrey´n´green (2023) (sama setti mutta pienemmällä akulla) maksaa vähän yli 100 euroa enemmän.

Tällä pyörällä pystyy myös suurempi henkilö turvallisin mielin pyöräilemään kun painoraja on 150kg (pyörä + ajaja). Monessa muussa pyörässä painoraja on 120kg/135kg.

Eli tämä on tämän vuoden pyörä ja tästä löytyy Smart system ja molemmat renkaat on läpiakselilla kiinni, 2022 malissa pelkästään eturengas oli läpiakselilla. Löytyy vielä M17", L19" ja XXL23" kokoja
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 059
Tietääkö joku miten tämän näytön saa avattua särkemättä? epäilen että sinne päässyt kosteutta ja voisi yrittää kuivata.
Pistä mieluummin kannelliseen purkkiin kuivan riisin, silikageelin tai jonkun muun kosteutta absorboivan aineen kanssa.


 
Liittynyt
12.01.2019
Viestejä
102
Noniin,
Vihdoinkin meni pyörä tilaukseen. Harmitti aikasemmin kun linkkasin Cube Reaction Hybrid Pro 625 Allroad grey´n´red (2022) ja pyörän saldo ehti mennä nollille ennenkuin itse sellaisen pääsin ostamaan. Noh tänään löytyi Cube Reaction Hybrid Pro 625 Allroad flashgrey´n´green (2023) samaan hintaan (2684€ posteineen). Varmaankin ihan ok hintaan kun Cube Reaction Hybrid Pro 625 flashgrey´n´green (2023) (normiversio) ja Cube Reaction Hybrid Pro 500 Allroad flashgrey´n´green (2023) (sama setti mutta pienemmällä akulla) maksaa vähän yli 100 euroa enemmän.

Tällä pyörällä pystyy myös suurempi henkilö turvallisin mielin pyöräilemään kun painoraja on 150kg (pyörä + ajaja). Monessa muussa pyörässä painoraja on 120kg/135kg.

Eli tämä on tämän vuoden pyörä ja tästä löytyy Smart system ja molemmat renkaat on läpiakselilla kiinni, 2022 malissa pelkästään eturengas oli läpiakselilla. Löytyy vielä M17", L19" ja XXL23" kokoja
Kunhan pyörä saapuu niin pistähän arviota lankaan.

Katselin että aikalailla samanlaiselle käytölle hommasit pyörän (työmatkapyöräilyä läpi vuoden, lapsen kuskausta pyöräkärryllä jne.)

Itellä työn ja paikkakunnan vaihtumisen myötä alkanut kiinnostamaan työmatkapyöräily läpi vuoden ja toivoisin että sähköpyörän hankkimalla ei tarvitsisi toista autoa ostaa talouteen.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 322
Kaverin puolesta kysyisin tietäjiltä, että jos sähköpyörän näytöstä on lukittu pyörän renkaan koko ja maksimi avustusnopeus niin onko tämä lukitus siinä näytössä vai itse ohjainlaitteessa?

Kyseessä on siis samanlainen näyttö kuin vaikkapa tässä videossa mutta nopeus on 25 eikä sitä pysty muuttamaan. Huomautan vielä, että tämä on ns. mökkipyöränä eikä sillä ajella julkisilla teillä mutta kuitenkin hiekkateillä on useampia pitkiä suoria, joissa olisi kuulemma mukavempi että avustus toimisi yli tuon 25km/h..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 638
Kunhan pyörä saapuu niin pistähän arviota lankaan.

Katselin että aikalailla samanlaiselle käytölle hommasit pyörän (työmatkapyöräilyä läpi vuoden, lapsen kuskausta pyöräkärryllä jne.)

Itellä työn ja paikkakunnan vaihtumisen myötä alkanut kiinnostamaan työmatkapyöräily läpi vuoden ja toivoisin että sähköpyörän hankkimalla ei tarvitsisi toista autoa ostaa talouteen.
Aika hyvältä tuo ympäri vuoden käytön näkökulmasta vaikuttaa. Iso rengastila on talvikäyttöä ajatellen tärkeä ja tuossa on vakiona 2,6" renkaat, eli isot ja leveät.

Taka-akseli on läpiakseli ja kärryn merkistä riippuen läpiakseliadapterin saa helposti tai vähemmän helposti.

Itse en hikoile kovin herkästi muutenkaan, mutta pystyin pahimmillakin kesähelteillä viemään lasta kärryssä päiväkotiin ja jatkaa siitä töihin hikoilematta niin paljoa että olisi tarvinnut suihkua työmaalla.
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
27
Kunhan pyörä saapuu niin pistähän arviota lankaan.

Katselin että aikalailla samanlaiselle käytölle hommasit pyörän (työmatkapyöräilyä läpi vuoden, lapsen kuskausta pyöräkärryllä jne.)

Itellä työn ja paikkakunnan vaihtumisen myötä alkanut kiinnostamaan työmatkapyöräily läpi vuoden ja toivoisin että sähköpyörän hankkimalla ei tarvitsisi toista autoa ostaa talouteen.
Juu laitan, pitäs kahen viikon sisään tulla perille. Toi tämänhetkinen hinta saattaa olla Bike-discountin hintatakuun (Best Price Inquiry) takia alhainen, en tiedä kuinka kauan tohon hintaan tota saa. Tosin jos Bike-discountista ostaa niin on hyvä tarkistaa sivu säännöllisin väliajoin, tänään sinne on ilmestynyt monta Easy Entry mallia halpaan hintaan jos sellainen kiinnostaa. Noissa Cuben pyörissä kannattaa olla tarkkana että ostaa oikean mallin (Performance/ONE/PRO/RACE/SLX/SLT). Noista SLT on paras ja Performance huonoin. Ymmärtääkseni noita seisontajalkoja/lokasuojia voi myös asentaa jälkikäteen jos niitä tarvitsee (sisältyy tietty alroadiin).

Itsellä oli tärkeimmät kriteerit: Bosch CX motor isolla akulla (Kaikki paitsi perfomerance) & leveämmät renkaat (kaikki paitsi performance ja ONE). Jos PRO:ta vertaa noihin parempiin malleihin nii erot löytyy mm. jarruista, etuhaarukoista ja näytöistä (SLX/SLT). PRO:ssa on tosin ilmajousi ja 2-mäntäiset hydrauliset jarrut nii en näe syytä ostaa järeämpiä osia kun pääkäyttö on juuri työmatkapyöräilyä ja lasten kuskausta päiväkotiin.

Tolla Prolla tosin kyllä pärjää myös hyvin maastossa jos sekin kiinnostaa. Tossa on arvostelu viimevuoden Pro mallille.

Cube Reaction Hybrid 2022 Review
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2019
Viestejä
102
Juu laitan, pitäs kahen viikon sisään tulla perille. Toi tämänhetkinen hinta saattaa olla Bike-discountin hintatakuun (Best Price Inquiry) takia alhainen, en tiedä kuinka kauan tohon hintaan tota saa. Tosin jos Bike-discountista ostaa niin on hyvä tarkistaa sivu säännöllisin väliajoin, tänään sinne on ilmestynyt monta Easy Entry mallia halpaan hintaan jos sellainen kiinnostaa. Noissa Cuben pyörissä kannattaa olla tarkkana että ostaa oikean mallin (Performance/ONE/PRO/RACE/SLX/SLT). Noista SLT on paras ja Performance huonoin. Ymmärtääkseni noita seisontajalkoja/lokasuojia voi myös asentaa jälkikäteen jos niitä tarvitsee (sisältyy tietty alroadiin).

Itsellä oli tärkeimmät kriteerit: Bosch CX motor isolla akulla (Kaikki paitsi perfomerance) & leveämmät renkaat (kaikki paitsi performance ja ONE). Jos PRO:ta vertaa noihin parempiin malleihin nii erot löytyy mm. jarruista, etuhaarukoista ja näytöistä (SLX/SLT). PRO:ssa on tosin ilmajousi ja 2-mäntäiset hydrauliset jarrut nii en näe syytä ostaa järeämpiä osia kun pääkäyttö on juuri työmatkapyöräilyä ja lasten kuskausta päiväkotiin.

Tolla Prolla tosin kyllä pärjää myös hyvin maastossa jos sekin kiinnostaa. Tossa on arvostelu viimevuoden Pro mallille.

Cube Reaction Hybrid 2022 Review
Vaikuttaa kyllä pätevältä pyörältä! Saako Cubessa akun irti fiksusti irti rungosta? Canyonin mallistoa tuossa myös katselin ja ne vaikutti myös todella päteviltä, mutta akkua ei saa ilman työkaluja irti niin lopahti mielenkiinto.

Täytyy tuossa vuoden vaihteen jälkeen katsella tarkemmin kun muutto yms maalissa. Kyllä tuo hiukan jo polttelisi.
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
27
Vaikuttaa kyllä pätevältä pyörältä! Saako Cubessa akun irti fiksusti irti rungosta? Canyonin mallistoa tuossa myös katselin ja ne vaikutti myös todella päteviltä, mutta akkua ei saa ilman työkaluja irti niin lopahti mielenkiinto.

Täytyy tuossa vuoden vaihteen jälkeen katsella tarkemmin kun muutto yms maalissa. Kyllä tuo hiukan jo polttelisi.
Juu helposti pitäs akku irrota.
CUBE sähköpyörän akun irroittaminen

Akkua ei tietenkään tarvitse pyörästä irroittaa jos pyörä säilytetään ja ladataan lämpimässä tilassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 881
Vaikuttaa kyllä pätevältä pyörältä! Saako Cubessa akun irti fiksusti irti rungosta? Canyonin mallistoa tuossa myös katselin ja ne vaikutti myös todella päteviltä, mutta akkua ei saa ilman työkaluja irti niin lopahti mielenkiinto.

Täytyy tuossa vuoden vaihteen jälkeen katsella tarkemmin kun muutto yms maalissa. Kyllä tuo hiukan jo polttelisi.
Tuosta linkatulta videolta napattuna tuo muovikuori siis irrotetaan ja siellä on sitten lukko joka pitää akun kiinni pyörässä ja varkaiden näpeistä.
Täysin työkaluvapaa siis, ellei tuota lukon avainta moiseksi laske.

1695578236417.png

Reation Hybrid SL 2022 löytyy siis itseltä, jossa vastaava toteutus.
 
Liittynyt
21.08.2020
Viestejä
30
En äkkiseltään löytänyt keskustelua tällaisesta kuviosta:


Ylen jutussa on aika hintsusti detaljeja, mutta kaipa liikennevakuutus tulisi tämän myötä pakolliseksi yli 25-kiloisille sähköpyörille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 638
En äkkiseltään löytänyt keskustelua tällaisesta kuviosta:


Ylen jutussa on aika hintsusti detaljeja, mutta kaipa liikennevakuutus tulisi tämän myötä pakolliseksi yli 25-kiloisille sähköpyörille.
Olisi kyllä tervetullut uudistus kun välillä katsoo jengin tuuhiointia noilla Kontio cruisereilla tjsp.

Muutenkin noissa saisi olla enemmän regulaatiota ja valvontaa, kun jengi päästelee tuollaisella jalankulkijoiden seassa varomatta. Tuollaisen alle jos jää niin luunmurtumat on melko todennäköisiä kun massaa on niin paljon.
 
Liittynyt
21.08.2020
Viestejä
30
Olisi kyllä tervetullut uudistus kun välillä katsoo jengin tuuhiointia noilla Kontio cruisereilla tjsp
Joo, nämä wolttimopot ajelemassa Helsingin kantakaupungin kapeilla pyöräteillä ja jalkakäytävillä on aivan älyvapaata puuhaa. Sama koskee skuutteja.

Toisaalta kuskaan itse lapsia laatikkopyörällä eikä ole kovin suurta kiinnostusta maksaa taas yhtä vakuutusta.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
5 628
Se on jännä, että jalankulkijoiden seassa on tänä päivänä ihan täysin villi länsi valvonnan ja vakuuttamisen suhteen. Siellä menee milloin mitäkin viritystä polttomoottorikäyttöisistä polkupyöristä lähtien ja noilla kun törmää muihin tienkäyttäjiin on jälki rumaa. Poliisin valvonta ei ulotu näihin sillä samat tyypit näen viikosta toiseen ajelemassa laittomilla virityksillään.
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
84
Sähköavusteisia polkupyöriähän tuo ei koske. Vain niitä vimpaimia, jotka liikkuu pelkällä sähkömoottorin voimalla.

e: tai vaikka bensa :D ei pelkästään siis sähkömoottorisille
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
805


Siitä tilausta kehiin. Melkoinen harppaus eteenpäin, ainakin näin äkkiä katsottuna.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
643


Siitä tilausta kehiin. Melkoinen harppaus eteenpäin, ainakin näin äkkiä katsottuna.
Mikäs tässä nyt oli mullistavaa? AutoShiftistäkin arvostelija kertoi seuraavaa:
"As for the AutoShift function, it does work, although not well enough that I'd want to go on a ride and not have the option to manually shift."

Pinionin MGU vaikuttaa paljon lupaavammalta.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
805
Mikäs tässä nyt oli mullistavaa? AutoShiftistäkin arvostelija kertoi seuraavaa:
"As for the AutoShift function, it does work, although not well enough that I'd want to go on a ride and not have the option to manually shift."

Pinionin MGU vaikuttaa paljon lupaavammalta.

Moni vaikuttaa lupaavalta mutta Sram/Brose yhdessä niin uskon että tulee joskus saataville oikeasti sellaisella hinnalla että pystyy ostamaan. Lisänä se että ei liikaa kalliita pienen valmistajan osia joita mahdoton saada varalle.

Olet oikeassa että ei ole se markkinoiden kehittynein juttu.

Mä näkisin tuossa isoinpana etuna integroidut sähköt ja kuitenkin osat joita helppo saada. Myös akku vaihtoehtoja useita. Propainista ei kokemusta mutta muistelisin että antavat rakentaa pyörän mieleisekseen tilausta tehdessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2018
Viestejä
198
Millaista valoa teiltä löytyy sähköpyöristä? Olisi tarve hankkia omaan Canyoniin Shimanon sähköillä jokin kohtuu hyvä valaisin. Onko suosituksia tai vältettäviä malleja?
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
537
Millaista valoa teiltä löytyy sähköpyöristä? Olisi tarve hankkia omaan Canyoniin Shimanon sähköillä jokin kohtuu hyvä valaisin. Onko suosituksia tai vältettäviä malleja?
Tässä pari vuotta sitten tekemäni valovertailu, ja sen perusteella valinta oli Lupine SL SF - eikä ole kaduttanut! Lisäksi tämä on saksalaisen STVZO-normin mukainen valo, jonka yläosastaan leikatut lyhyet eivät häikäise vastaantulijoita. Lisäksi tässä on tasaisempi valokeila kuin suunnilleen samanhintaisessa ja vähän tehokkaammassa Lupine SL X -lampussa.

Ebike-valoja.jpg
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 243
Millaista valoa teiltä löytyy sähköpyöristä? Olisi tarve hankkia omaan Canyoniin Shimanon sähköillä jokin kohtuu hyvä valaisin. Onko suosituksia tai vältettäviä malleja?
Light 5 EB2000 tuli vaihdettua omaan pyörään vakio tuikun tilalle ja onhan tuossa mahdoton teho. Siis sen verran mitä omassa pihassa ehti testata, vielä ei ole tullut pimeille poluille lähdettyä. Aika korkea valokuvio, että melko alas joutuu säätämään, kun ajelee ihmisten ilmoilla. Maastossa sitten voi kääntää ylemmäs. Jos taas ajelut kohdistuu enemmän sellaisiin paikkoihin, missä kulkee muitakin ja on riski häikäistä muita tiellä liikkujia, kannattaa harkita että sijoittaa enemmän ja ostaa stvzo standardin valon vaikka Lupinelta.

Tuossa EB2000:ssa on jonkinlainen valoautomatiikka mikä osaa säätää kirkkautta ympäröivän valaistuksen mukaan. Pitäisi siis heittää minimiteholle automaattisesti, jos tulee pimeältä reitiltä valaistulle osuudelle. Itse en tuota ole vielä käytännössä päässyt testaamaan, mutta ainakin jossain keskustelupalstalla tuota omaisuutta kehuttiin toimivaksi. Kädellä jos peittää valoanturin, niin osaa vaihtaa kirkkautta.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
537
Tuossa Lupine SL Sf -lampussa on valoautomatiikka, eli valoisalla on päivänvalot päällä, ja pimeämmässä vaihtuu lyhyet päälle. Minulle oli valinnassa itsestään selvää, etten halua vastaantulijoita häikäistä niillä aurinkovaloilla, joilla monet tuntuvat ihan kaupunkiliikenteessä terrorisoivan muita pyöräilijöitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 638
Valon valinnassa kannatta miettiä myös sitä mikä on käyttötarkoitus. Jos on tarkoitus vain näkyä muille, niin vähemmänkin lumeneita kelpaa. Jos taas on tarkoitus nähdä itse kelissä kuin kelissä niin tarvitaan enemmän lumeneita ja sitten riippuen ympäristöstä STVZO standardin mukainen tai ei.

Jos liikutaan tuolla alle satasen hintaluokassa niin Lezyne Classic E500 ja E800 vaikuttaa ihan lupaavilta.
 
Liittynyt
28.10.2018
Viestejä
198
Alkuperäinen viesti jäi vähän vajaaksi niin lisäillään tähän. Toisessa fillarissa, millä ajelen pääosin työmatkat ym ihmisten ilmoilla, on Lupinen SL B ja tarkoituksessaan ihan passeli. Valotehoa saisi sitten olla enemmän kun mennään pois asutusalueelta. Tähän toiseen pyörään hankkisin mieluummin sitten toisenlaisen, kun valoteho on pääasiassa eikä se, että häikäiseekö se metsäpolulla muita.
Tuo light 5 ainakin herätti mielenkiintoni, pitänee tutustua ainakin siihen tarkemmin. Kiitos kaikille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
643
Tässä pari vuotta sitten tekemäni valovertailu, ja sen perusteella valinta oli Lupine SL SF - eikä ole kaduttanut! Lisäksi tämä on saksalaisen STVZO-normin mukainen valo, jonka yläosastaan leikatut lyhyet eivät häikäise vastaantulijoita. Lisäksi tässä on tasaisempi valokeila kuin suunnilleen samanhintaisessa ja vähän tehokkaammassa Lupine SL X -lampussa.

Itselle on Lupinen uusi SL MiniMax tuloillaan. Ilmeisesti SL X:stä jatkokehitelmä, jossa optiikkaa paranneltu ja kokoa kutistettu. Ainakin Lupinen omien kuvien mukaan näyttäisi valon tasaisuus olevan vähintäänkin SL SF:n luokkaa, mutta valokeila on leveämpi ja tehoa selkeästi enemmän.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 243
Alkuperäinen viesti jäi vähän vajaaksi niin lisäillään tähän. Toisessa fillarissa, millä ajelen pääosin työmatkat ym ihmisten ilmoilla, on Lupinen SL B ja tarkoituksessaan ihan passeli. Valotehoa saisi sitten olla enemmän kun mennään pois asutusalueelta. Tähän toiseen pyörään hankkisin mieluummin sitten toisenlaisen, kun valoteho on pääasiassa eikä se, että häikäiseekö se metsäpolulla muita.
Tuo light 5 ainakin herätti mielenkiintoni, pitänee tutustua ainakin siihen tarkemmin. Kiitos kaikille.
Jos light5 päädyt, niin 1000 lumen ja 2000 lumen mallit molemmat on Valostoressa vielä tarjouksessa. FILLARIPVK10 koodilla taisi vielä saada tuosta jo alennetusta hinnasta 10 pinnaa pois
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 638
Jos light5 päädyt, niin 1000 lumen ja 2000 lumen mallit molemmat on Valostoressa vielä tarjouksessa. FILLARIPVK10 koodilla taisi vielä saada tuosta jo alennetusta hinnasta 10 pinnaa pois
Koodi emtbsuomi2023 taitaa myös toimia, bongattu vastaavasta face-ryhmästä

1696106743712.jpeg
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
225 336
Viestejä
3 979 812
Jäsenet
68 105
Uusin jäsen
OldGuardian

Hinta.fi

Ylös Bottom