Sähköauton kotilataus

Sinänsä jos käyttää plugarin lataukseen, niin eipä sitä kuutta tuntia pidempään koskaan ladatakaan (varsinkaan noilla tehoilla). Osa autoista saattaa toki käyttää jotain lämmitykseenkin (jolloin aika kasvaa), mutta jollain 10kW akulla pääsee siihen "akku täynnä" -tilaan about viiden tunnin aikaan ihan 8A latauksellakin. Näin ollen 20kW akkuunkin riittää kyllä kuusi tuntia 16A teholla vaikka akku olisi ihan tyhjä.

13A latausteho ei tosin mielestäni välttämättä vielä lämmitä oikein mitään uudempaa pistorasiaa (toki kun ei puhuta väliaikaislatauksesta, niin nämä kannattaa laittaa kuntoon). Ainoa jossa olen laskenut lataustehoa 12A:sta on vanhan navetan pistorasia kun laturin schuko lämpisi aika iloisesti. Noin muuten noilla tehoilla ainakaan 80 -luvun pistorasiat (toinen autotallissa ja toinen ulkopistorasia ulko-oven vieressä eri kiinteistössä) eivät lämmenneet yhtään. 13A on toki enemmän kuin tuo maksimissaan 12A jota ekan vuoden käytin ajastimen takana. Nykyinen laturi kolmivaihepistokkeessa vakiona kiinni (vaikka auto ei tietty osaa kuin yhdestä vaiheesta virtaa ottaa) niin ei tartte irti ja kiinni nykiä ja auton mukana tullut schukolaturi(tämä 8/10/12A laturi) kulkee aina mukana.
 
Omat kokemukset Motonetin Deltaco ns. "matkalaturilla" (schuko -> Type 2), laitteessa valittavina vain 10A ja 16A -lataustilat:

Deltaco e-Charge kannettava sähköauton laturi 10-16 A Schuko - Type 2 5 m 3,6 kW


-Latailin vanhassa asunnossani 4 vuoden ikäisestä lämpötolpasta sekä töissä todella vanhasta, 90-luvun alun lämpötolpasta plugariautoa. Molemmat paikat taivasalla, autokatoksessa. Kumpikaan pistorasia ei edes 16A-latausvirralla lämmennyt käsinkosketeltaen kuumaksi, korkeintaan "kädenlämpöiseksi". Seurasin asiaa aktiivisesti, luonnollisesti tulipalo/vahinkopelon vuoksi. Kävin seuraamassa lämpötolppaa latauksen aikana useita kertoja, kesällä ja talvella. Silloisen plugarin akuston nettokapasiteetti oli 7,4kwh. Toimin näin yli vuoden, koska BMW:n omalla "matkalaturilla" kiinteä rajoitus oli 8A eli auton lataus puolet hitaampaa (4,5h vs 2-2,5h) - ei havaittavia ongelmia.

-Käytin rajoitettua 10A -latausnopeutta vain kuumilla kesähelteillä sillä kotona lämpötolppa oli auringonpaahteessa aamusta iltaan. Jos akusto oli vaikkapa 50% ja olin lähdössä jonnekin, käytin helteelläkin 16A. Ei havaittavia ongelmia.

*Järkeilin täysin maallikkona, että vielä tuollaisen ajan ... 2-2,5h ... lämpötolppa kestää jatkuvaa 16A virtaa. Ja tosiaan molemmat kesti, myös työpaikan 90-luvun alun lämpötolppa. Latailin molemmista ~1,5 vuoden ajan, sitten muutti työpaikka ja minä perässä.


Tarina jatkuu:

-Muutin uuteen asuntoon jossa oma autotalli ja siellä pistorasia, upouusia. Liki heti muuton jälkeen plugariautoni joutui pitkään huoltoon ja sain käyttööni isolla, nettokapasiteetiltaan 10,8kwh akustolla varustetun sijaisauton. Tuon kokoista akustoa 16A -virralla schukosta lataamalla (tyhjästä täyteen noin 4 ... 4,5h) töpseli lämpenee huomattavasti. Tosin latauspaikkana lämmin autotalli, 21 C. Töpseli kuumenee sen verran, etten uskalla käyttää 16A ellei akusto ole 50%-70% täynnä ja ellen varmasti tarvitse "nopeampaa latausta".

*Järkeilin täysin maallikkona, että pitkään jatkuva schukotöpselin "maksimikuormitus" on vaarallista, aiheuttaa todellisen ylikuumenemis / tulipalovaaran.


Alleviivasin nettokapasiteetteja, koska oleellinen asia ja jengillä tuntuu menevän akustoissa aika usein puurot ja vellit sekaisin. Jos Passatissa tai Hyundaissa on myyntiesitteen mukaan 10kwh akusto ei tarkoita että siitä olisi käytössä 10kwh. Plugariautoissa brutto vs netto, eli kokonais- vs. käyttökapasiteeteissä on usein jopa yli 2kwh ero.

EDIT: Linkki lisätty.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, aika monessa sinisessä pistorasiassa lukee se 16A, mutta lisänä on 6h.
Sinisessä CEE 230V voimavirtapistorasiassa se 6h tarkoittaa että maadoituspiikki on alareunassa, ei 6 tunnin kuormitusta. Ne CEE voimavirtarasiat kestävät täyttä kuormitusta 24/7. Myös 230V yksivaiheiset.

Sen sijaan sininen sukopistorasia on vaan sininen sukopistorasia. Sininen väri kyllä kertoo jännitealueen, jonka takia niitä esim työmaakeskuksissa käytetään, mutta kuormitettavuuteen ei oteta mitään kantaa värillä.
 
Meille sähkäri asensi supersukorasian, pinta-asenteinen, ja toki sininen. Valitsi toki sellaisen tarpeeksi kestävän. Kaapelointi oli kuulemma hyvä, ja sanoi että antaa vaan päristää 16A minkä kehtaan. Ja onhan sitä kehdannut. Toki vain plugari, mutta kyllä se kiireisimpinä päivinä on useaan otteeseen latauksessa täydellä höökillä, eikä lämpene lainkaan. Samainen Deltacon latauslaite myös käytössä. Rasia ei ole auringossa, joten se varmasti auttaa. Ulkona katoksessa.
 
Siis tosiaan se rasian väri ei ole nyt latauksen kannalta mitenkään merkityksellinen.

Eri jännitteille nyt on vaan määritelty värit CEE standardissa, ja niitä värejä käytetään muuallakin, mutta tosiaan ei liity siihen tehonkestoon.
 
Uusi schukorasia lämpötolpassa ja pistokkeen kosketuspinnat lämpiää täyssähköpösöä ladattaessa 10 amppeerilla niin että ei kädellä kestä koskea. Ei tule mieleenkään ladata 16A tehoilla
 
Uusi schukorasia lämpötolpassa ja pistokkeen kosketuspinnat lämpiää täyssähköpösöä ladattaessa 10 amppeerilla niin että ei kädellä kestä koskea. Ei tule mieleenkään ladata 16A tehoilla

Lämpeääkö ne heti vai vasta pidemmän lataussession myötä?

Äkkiseltään sanoisin että vielä 10A virta ei pitäisi noin pahasti lämmittää edes tavallista pistorasiaa, jos kontaktit ja liitokset on kunnossa.
 
Joo, ladatessani plugarin 10kwh akuston täyteen 8A -virralla töpseli on juuri ja juuri lämmin 5h yhtäjaksoisen lataamisen jälkeen. Ne töpselin metallipinnit siis.

Lisäksi asiaa sivuten, tässä Sähköauton kotilataus linkittämäni Deltacon "matkalaturi" on osoittautunut luotettavaksi kapistukseksi. Se oli ulkosalla, säiden armoilla, lämpötolpan kyljessä ~1,5v eikä ollut siitä moksiskaan. Nykyään sen käyttö jatkuu autotallissa ja on ollut siis oikeasti aktiivikäytössä; kytkin plugarini kotona lataukseen ihan vain tunnin ajaksi (töistä kotiin kotona -> 1h päästä lähtö harrastuksiin tms.).

Mutta koen, että jo tähän mennessä sen nopeampi lataus (BMW:n tehdaslaturit 8A vs. tämän 10/16A) ovat säästäneet omassa käytössäni polttoainekuluissa laitteen ostohinnan, n.229e takaisin. Toki kontekstinä sen verran, että oma plugari oli niin iso (BWM 7-sarja), että ilman sähkölatausta sen kulutus pyöri 9-11L/100km. Vs. viitseliään latailun kanssa 3-4-5L/100km.
 
Viimeksi muokattu:
Otetaas vähän muistutusta taas, että minkä takia minä(ja muutama muu postaaja) on paasannut näistä kiinan poikien latureista.

Ei varmaan tarvitse aloittaa sivukaupalla käytävää vääntöä aiheesta, kunhan tiedostaa asiaan liittyvät riski ja sen, että markkinoilla(myös suomessa) on monenlaista toimijaa.

bc33932e-7a09-48dd-9d3d-09b237a07b1c_JAT-20230330-03y.jpg


db2e3cf5-50cc-41aa-b57a-d4bee979a5d7_YNS-20220429-01y.jpg


Ylemmässä laturissa puute liittyy käyttöohjeissa oleviin tietoihin ja ilmeisesti se dc-vikavirran tunnistus sentään löytyy kyseisestä asemasta.
(Edit. poistettu maininta "samasta" kotelosta)
Alemmassa on sitten mm. eristyksissä puutteita joten riski on suurempi, eikä tuote täytä ilmoitetun kotelointiluokan vaatimuksia.

Eli tuotteen ulkonäön perusteella tai sen perusteella että se muistuttaa jotain hyväksi todettua ja laadukasta tuotetta, ei voi tehdä mitään päätelmiä siitä, että sisältääkö vai eikö se sisällä tarvittavia suojalaitteita. Tai että täyttääkö se luvattuja ominaisuuksia muutenkaan.

Toki on mahdollista, että myös suomalaiselta toimijalta tilaamalla saa määräysten vastaista tavaraa käsiinsä, mutta silloin sentään on vastuullinen taho helposti tavoitettavissa.
Kukin tyylillään, mutta sitten jos jotain sattuu niin kannattaa varmaan marssia ensimmäisenä peilin eteen ja kysyä, että kannattiko :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Uusi schukorasia lämpötolpassa ja pistokkeen kosketuspinnat lämpiää täyssähköpösöä ladattaessa 10 amppeerilla niin että ei kädellä kestä koskea. Ei tule mieleenkään ladata 16A tehoilla
Olisin sinuna varovainen ja mieluusti tarkistaisin.

Meillä töissä kärähti ehkä puolisen vuotta sitten yksi lataukseen käytetty suko-rasia (latailtu 8A ja 10A), ja kun se alkoi oireilla, pistotulpan sauvat kuumenivat kovasti, niin kovasti että sormella kosketettuani tuli pieni palorakko sormenpäähän, hetken kosketuksesta. Tulikuumat siis olivat, ja pistorasiassa näkyikin mustaa nokea joten vaihtoon meni. Vikaannuttuaan se kuumeni kovasti vaikka latasi vain 6A.

Toimivalla sukolla tai supersukolla 7 tuntia 10A tai jopa 12A ladatesssa sauvat lämpenevät ainakin minulla vain hieman, silleen että hieman lämpimiltä tuntuvat sormissa. Se että ne kuumenevat niin paljon ettei tohdi koskea kertoo mielestäni että jotain on vialla.

Kuumeneeko se selvästi vaikka rajoittaisit latauksen 8A tai 6A?
 
Tämmöinen maallikko arvaus että kun se Suko on kerran lämmennyt kovasti ihan mistä vaan syystä kuten liasta tapeissa niin sen jousivoiman voi olettaa olevan mennyttä ja sen jälkeen olisi vaihtokamaa koska hyvää kontaktia ei oikein enää tule.
 
Sukon jouset voivat löystyä, mutta luulisin isomman riskin olevan johdon irrottaminen kuormallisena. Silloin syntyy pintojen välille pieni valokaari, joka tuottaa nokea. Pikkuhiljaa noen määrä kasvaa ja lopulta vastusta alkaa olemaan liikaa. Lämpötila nousee ja roihu on valmis.

Niin ja huono liitos myös aiheuttaa kuumentumista, joka lopulta johtaa samaan lopputulokseen.
 
Tämmöinen maallikko arvaus että kun se Suko on kerran lämmennyt kovasti ihan mistä vaan syystä kuten liasta tapeissa niin sen jousivoiman voi olettaa olevan mennyttä ja sen jälkeen olisi vaihtokamaa koska hyvää kontaktia ei oikein enää tule.
Lähinnä mietitytti kun kerrottiin upouuden suko-rasiankin kuumentavan pistotulppaa niin ettei tohdi koskea... ei kai se ihan tavanomaista ole? Jotain mokaa tullut asennuksessa, valmistusvika tms.?
 
Lähinnä mietitytti kun kerrottiin upouuden suko-rasiankin kuumentavan pistotulppaa niin ettei tohdi koskea... ei kai se ihan tavanomaista ole? Jotain mokaa tullut asennuksessa, valmistusvika tms.?
Jos läpimenevä virta on reippaasti suurempi kuin laitteiston (=rasian) mitoitus, niin lämpeneehän se. Myös valmistusvika tai löysä liitos voi tuollaista tehdä.

En lataisi yhtään kunnes lämpenemisen syy selviää.
 
Olisin sinuna varovainen ja mieluusti tarkistaisin.

Meillä töissä kärähti ehkä puolisen vuotta sitten yksi lataukseen käytetty suko-rasia (latailtu 8A ja 10A), ja kun se alkoi oireilla, pistotulpan sauvat kuumenivat kovasti, niin kovasti että sormella kosketettuani tuli pieni palorakko sormenpäähän, hetken kosketuksesta. Tulikuumat siis olivat, ja pistorasiassa näkyikin mustaa nokea joten vaihtoon meni. Vikaannuttuaan se kuumeni kovasti vaikka latasi vain 6A.

Toimivalla sukolla tai supersukolla 7 tuntia 10A tai jopa 12A ladatesssa sauvat lämpenevät ainakin minulla vain hieman, silleen että hieman lämpimiltä tuntuvat sormissa. Se että ne kuumenevat niin paljon ettei tohdi koskea kertoo mielestäni että jotain on vialla.

Kuumeneeko se selvästi vaikka rajoittaisit latauksen 8A tai 6A?
Miten nämä samat schukot ovat kestäneet lohko+sisälämppäri käyttöä vuosikymmeniä?
 
Kylla ne rasiat kuumenivat sisatilamppari kaytossakin jos vaan oli vanha rasia.
 
Jos lohkolämppäri on vaikka 400-500w ja sisälämppäri 1000-1400w virtamäärä on noin 6-8a, ja monella työpaikalla autot lämpiää koko työpäivän ajan vaikka ei saisi.
Toki noin on, mutta vain murto-osalla autoista ja kylmään aikaan talvella. Suuressa osassa tolppia on kuitenkin kellokytkimet. Sähköautolla töpseli on kiinni niin helteellä kuin paukkupakkasella. Itse asiassa helteellä ei ole jäähdytys apuna, joten lämpeneminen on entistä kovempaa.
 
Sukon jouset voivat löystyä, mutta luulisin isomman riskin olevan johdon irrottaminen kuormallisena. Silloin syntyy pintojen välille pieni valokaari, joka tuottaa nokea. Pikkuhiljaa noen määrä kasvaa ja lopulta vastusta alkaa olemaan liikaa. Lämpötila nousee ja roihu on valmis.

Niin ja huono liitos myös aiheuttaa kuumentumista, joka lopulta johtaa samaan lopputulokseen.

Kyllä.

Mielestäni lataus kannattaa aina katkaista ensiksi autosta (esim. lukitus avaamalla) kuin vetäistä ns. "matkalaturin" töpseli irti. Uskokaa tai älkää, mutta jälkimmäinen tapa oli ihan normaalia toimintaa mm. eräälle työkaverilleni "hinnat alkaen" plugarin kanssa, eli autossa ei ollut mitään "keyless go":ta vaan lukitus aukesi comfort entryllä kahvoihin koskemalla. Tämä työkaveri repäisi työpaikalla aina schukon irti, sitten vasta takaluukun auki (= avasi auton luketuksen) :beye:

Meitä on niin uskomattoman moneen junaan...
 
Viimeksi muokattu:
No kyllä sisätilan lämppärikin johto vain nyppäistään irti ilman että Tukes siitä sekoaa.
 
Kyllä minä sen nykäisen auton päästä ensi irti vai mitä tarkoitat?
No kai se defan pikkupää siitä yhtälailla kärsii. Itsellä oli lämppärin johdossa naru lenkillä jonka heitin mersun konepelti merkkiin kiinni kun lähdin liikenteeseen ja se defaliitin oli kiinni koko talvikauden.
 
No kai se defan pikkupää siitä yhtälailla kärsii. Itsellä oli lämppärin johdossa naru lenkillä jonka heitin mersun konepelti merkkiin kiinni kun lähdin liikenteeseen ja se defaliitin oli kiinni koko talvikauden.

Tuo defa-liitin on erilainen eli siinä ei käsittääkseni ole mitään jousia auton päässä ja muutenkin pinnit on autossa joka oman ymmärryksen mukaan rajoittaa mahdollisia vaurioita enemmän johtoon kuin auton pistokkeeseen?
 
Miten nämä samat schukot ovat kestäneet lohko+sisälämppäri käyttöä vuosikymmeniä?
En tiedä mutta kuumenivatko pistotulpan metallisauvat silloinkin polttavan kuumiksi?

Lähinnä kannan juuri tuosta huolta jos oikeasti kuumenee niin paljon koska minun tapauksessani se tarkoitti että jotain oli oikeasti vialla, ja pistorasia alkoikin vähitellen kärventyä (kolojen reunoilla alkoi näkyä palanutta mustaa jne.). Lopetettiin pistorasian käyttö heti kun tuo huomattiin, tilalle vaihtui supersuko.

Nykyisin kun latailen 12A supersukosta tai viereisestä tavallisesta sukosta joko 8A tai joskus 10A, seitsemänkin tuntia putkeen, pistotulpan sauvat tuntuvat sen jälkeen vain hieman lämpimiltä kädessä, ei tulikuumilta kuten silloin kun vikaa ilmeni. Ja silloin vikatilanteessa edes 6A lataaminen ei auttanut, silloinkin kuumeni kovasti, mutta auto kyllä latautui edelleen...
 
Pitäisi kiinteä kotilatausasema uusia, kun Webasto Puren 4.5m kaapeli jää lyhyeksi jos talouteen tulee toinen ladattava auto. Samalla vaatii kuormanhallintaa kun sähköauto vetää isompaa virtaa plugin-vehkeen sijaan, ja tuon olisi kiva olla automaattinen/dynaaminen, kun ei jaksa räpeltää joka päivä tuota (tietysti lähtökohtaisesti yöllä vain ladataan mutta joskus voi saunassa venyä...).

Nykyisen aseman kaapelia saa pidennettyä, mutta samalla vaivalla melkein vaihdatan koko boksin ja otetaan kuormanhallintaa mukaan.

Vaihtoehtoja:
* Defa Power 22kW 6m + Defa Balancer = noin 1050 €
* Wallbox Pulsar Max 22kW 7m+ Wallbox Kuormanhallinta =noin 950 €

TAI
* Webasto Pureen uusi kaapeli, ~250 €. Saa vain ON/OFF kuormanhallintaa (+ pari satkua €) = yht. noin 500 €

Vanhan laturin myynnistä saanee pari satkua, eli hintaero kokonaan uuteen vaihtaessa jää pieneksi. 22kW asemalla ei sinänsä tee mitään mutta kaikki nuo uudet on näköjään 22 eikä 11, eli vaihtoehto vois myös olla Pulsar Plus 11 kW..(?)


Defa kiinnostaa eniten, koska uusi ja esim. pörssisähköohjauksella. Wallbox ei espanjalaisena tuollaisista tiedä mitään, mutta Wallboxin saa halvemmalla. Pulsar Plussan saisi vielä halvemmalla (n.900€) kun poistuu valikoimasta.

Onko muita suosituksia, tai kokemuksia tuosta uudesta Defan laturista. Miten kännyappsit toimii, onko pörssisähköohjaus oikeasti toimiva?
 
Viimeksi muokattu:
Muutama tuttu ainakin tykännyt tuosta uudesta Defasta juuri tuon toimivan pörssiohjauksen kanssa. Tosin tuon pörssiohjauksen hoitaa kyllä esim Vool/Gridio/Synergi -sovelluksillakin.

Yksi vaihtoehto myös voisi olla go-e gemini + kuormanhallinta. Tähän tosin joudut sitten ostamaan erillisen latauskaapelin halutulla pituudella. Tästä löytyy myös ominaisuuksia vaikka muille jaettavaksi ja myös se pörssisähköohjaus, joka tosin tuntuu olevan välillä vähän rikki kun hinnat näkyy väärin
 
Onko muita suosituksia

Jos matalan budjetin perusratkaisu kiinnostaa niin Innohome Charlie sarjassa saa tehtyä maksimissaan neljälle asemalle staattisen kuormanhallinnan.

Eli yksi asema on master ja muut maksimissaan kolme on slaveja ja niille ohjelmoidaan masterin dip-kytkimillä, että maksimi latausvirta yhteensä x A.

Noita Charlieta on näkynyt välillä tarjouksissa todella edullisesti.
 
Jos matalan budjetin perusratkaisu kiinnostaa niin Innohome Charlie sarjassa saa tehtyä maksimissaan neljälle asemalle staattisen kuormanhallinnan.

Eli yksi asema on master ja muut maksimissaan kolme on slaveja ja niille ohjelmoidaan masterin dip-kytkimillä, että maksimi latausvirta yhteensä x A.

Noita Charlieta on näkynyt välillä tarjouksissa todella edullisesti.
Multitronicilla yksivaihelaturi 199€
CDONilla vain 150€, myyjänä ComputerSalg A/S
 
Talouteen tulossa sähköbemari ja tarttis varmaan ruveta ihmettelemään tätäkin osuutta. Autossa on 11kW AC-töpseli ja kun torppa on sähkölämmitteinen niin varmaankin aktiivinen kuormanhallinta olis vähintäänkin hyvä olla? Sen verran ollut kaukonäköä kun taloa rakennettiin, että autotalliin menee 3x16A sähkö talosta, joten isoa sähköremppaa ei toivottavasti tartte.

Varsinaisen latauslaitteen pikkudetaljit sitten on varmaan enemmän henkilökohtaisia preferenssejä - noi pörssisähköseurannat sun muut. Näitä pitää ruveta selailemaan netistä. Onneksi ei ihan huomenna tartte ruveta tekemään asialle mitään. Mutta onko näissä jotakin selkeetä aloittelijan sudenkuoppaa joka olis hyvä tiedostaa ennen kuin tilaa sen markkinan huonoimman laitteen?
 
Talouteen tulossa sähköbemari ja tarttis varmaan ruveta ihmettelemään tätäkin osuutta. Autossa on 11kW AC-töpseli ja kun torppa on sähkölämmitteinen niin varmaankin aktiivinen kuormanhallinta olis vähintäänkin hyvä olla? Sen verran ollut kaukonäköä kun taloa rakennettiin, että autotalliin menee 3x16A sähkö talosta, joten isoa sähköremppaa ei toivottavasti tartte.

Varsinaisen latauslaitteen pikkudetaljit sitten on varmaan enemmän henkilökohtaisia preferenssejä - noi pörssisähköseurannat sun muut. Näitä pitää ruveta selailemaan netistä. Onneksi ei ihan huomenna tartte ruveta tekemään asialle mitään. Mutta onko näissä jotakin selkeetä aloittelijan sudenkuoppaa joka olis hyvä tiedostaa ennen kuin tilaa sen markkinan huonoimman laitteen?

Rajoitat latauksen 3 * 4A niin saat 200km latauksen päivässä ja etkä tarvitse mitään kuorman hallintoja. Jos pörssiä haluat seurata niin sitten kyllä tarvitaan sitä kuormanhallintaa ja ehkä jopa sulakkeiden päivitys 3*35A jotta auton saa ladattua 6 tunnissa ja kämpään muutama aste ylimääräistä.
 
Talouteen tulossa sähköbemari ja tarttis varmaan ruveta ihmettelemään tätäkin osuutta. Autossa on 11kW AC-töpseli ja kun torppa on sähkölämmitteinen niin varmaankin aktiivinen kuormanhallinta olis vähintäänkin hyvä olla? Sen verran ollut kaukonäköä kun taloa rakennettiin, että autotalliin menee 3x16A sähkö talosta, joten isoa sähköremppaa ei toivottavasti tartte.

Varsinaisen latauslaitteen pikkudetaljit sitten on varmaan enemmän henkilökohtaisia preferenssejä - noi pörssisähköseurannat sun muut. Näitä pitää ruveta selailemaan netistä. Onneksi ei ihan huomenna tartte ruveta tekemään asialle mitään. Mutta onko näissä jotakin selkeetä aloittelijan sudenkuoppaa joka olis hyvä tiedostaa ennen kuin tilaa sen markkinan huonoimman laitteen?

Kyllähän tuota olemassa olevaa syöttöä autotalliin voi hyödyntää, mutta jos on tiedossa tallissa jotain muuta kuormaa niin rajoittaisin ehkä hieman laturin ottamaa tehoa tarvittaessa.

Defa Power + Balancer kuormanhallintapalikkaa on monet kehuneet. Ilmeisesti aika monipuolinen asema pörssisähköohjauksineen. Laturi + kuormanhallintapalikka yhteensä yli tonnin + asennus näköjään.
Schneiderin EVlink Home + Peak controller toimii vaihejohtimen välityksellä, ei tarvitse siis tiedonsiirtokaapelia. Tätä saa selvästi edullisemmin, mutta ominaisuudet suppeammat.

Rajoitat latauksen 3 * 4A niin saat 200km latauksen päivässä ja etkä tarvitse mitään kuorman hallintoja. Jos pörssiä haluat seurata niin sitten kyllä tarvitaan sitä kuormanhallintaa ja ehkä jopa sulakkeiden päivitys 3*35A jotta auton saa ladattua 6 tunnissa ja kämpään muutama aste ylimääräistä.

Onko markkinoilla yhtäkään laturia, jossa virran saa rajoitettua noin alas? Yleensä minimi on 6A.

Ei se pörssisähkön käyttäminen kuormanhallintaa välttämättä tarvitse, vaan se on huolettomuus joka siinä tulee kun tietää, että autoa voi ladata "täysillä" milloin vain eikä tule pääsulakkeiden kestävyyden kanssa ongelmaa.
 
Talouteen tulossa sähköbemari ja tarttis varmaan ruveta ihmettelemään tätäkin osuutta. Autossa on 11kW AC-töpseli ja kun torppa on sähkölämmitteinen niin varmaankin aktiivinen kuormanhallinta olis vähintäänkin hyvä olla? Sen verran ollut kaukonäköä kun taloa rakennettiin, että autotalliin menee 3x16A sähkö talosta, joten isoa sähköremppaa ei toivottavasti tartte.

Jos ajastat latauksen 00-06 välille niin kaikella todennäköisyydellä voit vetää täysillä ilman mitään kuormanhallintaa kun muut kuormat öisin ovat yleensä pienempiä (ellet sauno öisin).

Ei kannata tehdä liian monimutkaista.
 
Itse rajoittaisin varmaan 3x10A tms aika paljon antaa jo anteeksi, toki paljon riippuu onko kuormat ylipäätään jaettu taloudessa tasaisesti eri vaiheille. Toki myös riippuu onko tällä hetkellä jo 25A vai 35A pääsulakkeet.

Toki jos ei kuormanhallinnalla oleva malli maksa merkittävästi enempää niin toki menisin sellaisella helppouden ja huolettomuuden takia. Kuorman hallinta hommissa otettava vaan mahdollinen lisäjohdotus huomioon laturin ja pääsähkökeskuksen välillä, toki näistäkin taitaa löytyä langattomia malleja nykyisin.
 
Lähinnä kannattaa kuormanhallinta ottaa ja sellainen, ettei lisäpiuhaa tartte vetää sen takia. Riippuen vähän kiinteistöstä tuolle voi olla tarvetta (varsinkin jos käyttövesi lämpiää yöllä). Tokihan latausnopeutta rajoittamalla päästään melko lailla samaan, mutta kuormanhallinta varmistaa sen että voi lätkiä latauksen päälle ilman että tarvitsee tuosta stressata. Varsinkin jos myöhemmin on mahdollisesti tulossa aurinkopaneeleita tms. niin tietty jotain älyäkin voisi olla mutta etäohjaus kännyllä nyt ainakin.
 
Itse rajoittaisin varmaan 3x10A tms aika paljon antaa jo anteeksi, toki paljon riippuu onko kuormat ylipäätään jaettu taloudessa tasaisesti eri vaiheille. Toki myös riippuu onko tällä hetkellä jo 25A vai 35A pääsulakkeet.
Keltaiset kannat näyttäis olevan pääsulakkeissa, eli 25A
Toki jos ei kuormanhallinnalla oleva malli maksa merkittävästi enempää niin toki menisin sellaisella helppouden ja huolettomuuden takia.
Helppous ja huolettomuus on aika tärkeitä kriteereitä. Yrittää minimoida tän sähköautosiirtymän kipupisteitä siellä missä siihen voi itte vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se kuormanhallinta kannattaa ollaa jos on mahdollista että pääsulakkeen koko ei riitä worst case scenarioon. Eipähän tarvi miettiä jos pitää autoa saada ladattua päivällä ja tulikin laitettua sauna päälle ja rouva paistaa liedellä makkaraa neljällä pannulla. Virtamittari tulee käytännössä sähkökaappiin eli jokusen satasen lisäkustannus. Hölmöläisen hommaa kitsastella tuommoisessa.

Toinen vaihtoehto on tietenkin ostaa sähköliittymä joka kestää kuorman, mutta voi olla kallis tikki.
 
Onko markkinoilla yhtäkään laturia, jossa virran saa rajoitettua noin alas? Yleensä minimi on 6A
Standardin minimi on tuo 6A joten ei mikään latauslaite tai auto tue alhaisempaa rajoitusta.

Mulla on vastaava tilanne kuin aloittajalla, sähkölämmitys talossa ja 25A pääsulakkeet, talliin menee 3*16A syöttö .

Olen ohjelmoinut latauslaitteen antamaan autolle 3*12A kaikkina muina aikoina paitsi klo 15-22 välillä 3*6A. Näillä on pärjännyt hyvin. Latausta himmataan sille ajalle kun sähkökiuasta käytetään ja muina aikoina annetaan enemmän.

Jos tykkää lämmittää sähkökiuasta myös aamuisin tai jaksaa kikkailla pörssisähkön kanssa niin sitten varmaan tarvitaan jotain monimutkaisempaa. Mikään kaikkien ehdottomasti tarvitsema ominaisuus se aktiivinen kuormanhallinta ei kuitenkaan ole.
 
En lähtenyt vielä kahlaamaan ketjua läpi joten asia lyhyesti: Loppukuusta pitäisi tupsahtaa pihaan Mokka-E 3-vaihe laturilla. Autotalli vielä keskeneräinen ja sinne olisi tarkoitus latausasema asennuttaa tulevaisuudessa. Siihen asti täytyisi latailla tonttikeskuksesta voimavirralla, mutta mitä latauskaapelia suosittelette? Tätä katsellut Blaupunkt sähköauton voimavirta-latauslaite säätimellä 8m, Voimavirta-Type 2, 11 kW
Meneekö ihan metsään tuolla rahalla? Tarkoitus olisi tosiaan kaapelia roudata mukana esim. mökille eli myöskin sen kotilatausaseman hankinnan jälkeen. Toisessa ketjussa Blaupunkt ei saanut merkkinä kehuja. Varmaan tässä 400-500 euron hintaluokassa nuo liikkuvat, mutta onko porukalla suosituksia/kokemuksia tietyn valmistajan kaapeleista?

Muita speksejä: 3x35A pääsulakkeet ja pääasiassa lataus tapahtuisi yöllä.

Tämä bemarin värkki itsellä ja on kätevä kun saa olla tallin seinällä telineessä ja sit on helppo nostaa reissuun mukaan ja saa vaihto päitä eri rasioihin. Itsellä tuo 11kw voimavirtapää käytössä ja mukana tuleva valovirtapää reissussa matkassa jos sattuu tulla paikka jossa ei voimavirtapistorasiaa tarjolla.

 
Kyllä se kuormanhallinta kannattaa ollaa jos on mahdollista että pääsulakkeen koko ei riitä worst case scenarioon. Eipähän tarvi miettiä jos pitää autoa saada ladattua päivällä ja tulikin laitettua sauna päälle ja rouva paistaa liedellä makkaraa neljällä pannulla. Virtamittari tulee käytännössä sähkökaappiin eli jokusen satasen lisäkustannus. Hölmöläisen hommaa kitsastella tuommoisessa.

Toinen vaihtoehto on tietenkin ostaa sähköliittymä joka kestää kuorman, mutta voi olla kallis tikki.
Riippuu tietysti sähköverkkoyhtiöstä, mutta ainakin Vantaan sähköverkkojen alueella kannattaa melkein suurentaa sulakekokoa, koska ei tule merkittävästi kalliimmaksi kuin kuormanhallinta, joka teknisenä ratkaisuna kuitenkin pitää jossain kohtaa uusia. Isompi liittymä nostaa myös teoriassa kiinteistön arvoa.

Jos pitää varanalleja varastossa, niin ei tuossa nyt isoa riskiä ota jos kokeilee terveellä järjellä riittääkö liittymä.

Jos meillä 3x35A ei riitä 2x sähkäriin, ja kaikkeen lämmitykseen yöaikaan, tilaan 3x63A liittymän ennemmin kuin vaihtelen latureita. Menee vielä samalla kk maksulla ja maksaa liittymän avauksen erotuksen verran (1050e). Tähän mennessä korkein tuntitason keskimääräinen virta näyttää olleen 24A.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa olla poikkeuksia noi samat hinnat Suomessa jos tarkastellaan eri alueita. Täkäläisesti ainakin kaikki yli 25A tehot saa kk hinnaltaan keskimäärin tuplata jokaisella portaalla. Tai no ehkä useammin lisätä sen halvimman hinnan aina vanhan hinnan päälle jokaisella portaalla. 2021 hinnaston mukaan omalla alueella itsellä nosto 25:sta 63A ero on kk hinnassa 33e vs 160e.
 
Itse rajoittaisin varmaan 3x10A tms aika paljon antaa jo anteeksi, toki paljon riippuu onko kuormat ylipäätään jaettu taloudessa tasaisesti eri vaiheille. Toki myös riippuu onko tällä hetkellä jo 25A vai 35A pääsulakkeet.

Toki jos ei kuormanhallinnalla oleva malli maksa merkittävästi enempää niin toki menisin sellaisella helppouden ja huolettomuuden takia. Kuorman hallinta hommissa otettava vaan mahdollinen lisäjohdotus huomioon laturin ja pääsähkökeskuksen välillä, toki näistäkin taitaa löytyä langattomia malleja nykyisin.

Työmaan parkkipaikalle tuli asenneltua tollaset wallen tolppamallit langattomilla kuormanhallinnalla. Oli ns. Budjetti tolpanvaihdot kun 3x25A syöttö vanhoille lämmitys pöntöille. Säästyi maankaivuu/kaapelin vaihto jos olisi ruvennut sulakkeitta suurentamaan. Kohtuu hyvin tuntuu wallen kuorman hallinta lähetin kantavan teollisuus hallin sisältä tuonne parkkipaikalle etäisyys antennilta jotain. 15-40M
 
Viimeksi muokattu:
Joo, ladatessani plugarin 10kwh akuston täyteen 8A -virralla töpseli on juuri ja juuri lämmin 5h yhtäjaksoisen lataamisen jälkeen. Ne töpselin metallipinnit siis.

Lisäksi asiaa sivuten, tässä Sähköauton kotilataus linkittämäni Deltacon "matkalaturi" on osoittautunut luotettavaksi kapistukseksi. Se oli ulkosalla, säiden armoilla, lämpötolpan kyljessä ~1,5v eikä ollut siitä moksiskaan. Nykyään sen käyttö jatkuu autotallissa ja on ollut siis oikeasti aktiivikäytössä; kytkin plugarini kotona lataukseen ihan vain tunnin ajaksi (töistä kotiin kotona -> 1h päästä lähtö harrastuksiin tms.).

Mutta koen, että jo tähän mennessä sen nopeampi lataus (BMW:n tehdaslaturit 8A vs. tämän 10/16A) ovat säästäneet omassa käytössäni polttoainekuluissa laitteen ostohinnan, n.229e takaisin. Toki kontekstinä sen verran, että oma plugari oli niin iso (BWM 7-sarja), että ilman sähkölatausta sen kulutus pyöri 9-11L/100km. Vs. viitseliään latailun kanssa 3-4-5L/100km.

Normaali suomessa käytettävä schuko pistoke specsattu 10A jatkuvalle virralle ja hetkellisesti 16A. Eli on omalla vastuulla ladata sähköautoja 16A virralla schuko pistorasiasta ja ihan syystä valmistajien omat schuko laturit on max 8A. On tullut sulanutta vastaan kun ollut kulunut pistorasia jo 6A laturillakin. Monesti vielä saattaa olla se missä ladataan autoa jo kaukanakin keskuskuselta pitkän kaapelin päässä niin pahentaa tilannetta sekin osaltaan. Yks mikä hirvittää kun välistä näkee noita jatkoroikan päässä latauksia...

 
Viimeksi muokattu:
. Eli on omalla vastuulla ladata sähköautoja 16A virralla schuko pistorasiasta ja ihan syystä valmistajien omat schuko laturit on max 8A.

Virran määrästä ja muusta samaa mieltä, mutta Kian mukana tuleva laturi on 8/10/12A myös plugarilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 394
Viestejä
4 549 738
Jäsenet
74 982
Uusin jäsen
Ramihy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom