Jatkoroikasta tuli mieleen, että saako kerrostalossa asuva ladata autoaan omasta pistorasiasta, jos saa auton parkkiin laillisesti oman ikkunan alle, ja vetää laturin piuhan ikkunasta ulos autolle?
Sanotaan että ei edes tarvitse jatkoroikkaa, pistorasia ihan ikkunan vieressä.
Sanottakoon tähän että hyvälaatuisenkaan jatkoroikan kanssa en suosittelisi lataamista yli 6A virralla yön yli. Jos jatkuvasti mittaa liittimien ja johtimien lämpötilaa niin voi enemmänkin toki
Pitkä vastaus.
Kuluttajalle
Sähköajoneuvon lataaminen vaatii suuren tehon ja/tai se kestää pitkän aikaa. Latausta tehdään myös kesähelteillä. Tämän takia olemassa olevat sähköasennukset eivät yleensä sovellu hidaslatausta (enintään 8–10 A) tehokkaampaan sähköajoneuvon lataamiseen ilman muutoksia.
Sähköajoneuvojen lataamiseen on käytettävä niiden lataamiseen suunniteltuja tai muutoin latauskäyttöön sopiviksi todettuja latauspisteitä..
Suositeltavinta ja myös helppokäyttöisintä lataustapaa kutsutaan peruslataukseksi. Tällöin ajoneuvon lataus tapahtuu sähköalan ammattilaisen asentamalla kiinteästi sähköasennukseen liitetyllä lataustavan 3 latausasemalla. Katso tarkempi kuvaus kohdasta Peruslataus.
Nykyiset autolämmityspistorasiat ja muut kotitalouspistorasiat eivät sovellu peruslataukseen teknisten rajoitusten vuoksi.
Vaihtoehtoisessa hidaslatauksessa sähköajoneuvoa ladataan kotitalouspistorasiasta käyttämällä lataustavan 2 latausjohtoa, johon on integroitu vikavirtasuojaus suojalaiteyksikössä. Katso kohdasta Hidaslataus kotitalouspistokytkimen käyttöä koskevat rajoitukset. Suositellaan, että myös pistorasia on vikavirtasuojattu (A-tyyppi 30 mA) kiinteän asennuksen puolelta
Kun käytetään kotitalouspistorasiaa, on varmistettava, että pistorasia on ehjä ja hyväkuntoinen. Etenkin vanhoissa kiinteistöissä on syytä tarkastuttaa myös pistorasiaa syöttävän kaapelin kunto ja sijoitus. Esimerkiksi ulkopistorasian syöttökaapeli voi olla poikkipinta-alaltaan riittämätön ja asennettu lämpöeristeen sisälle (suoraan tai putkitettuna), jolloin sähköauton latauksen kaltainen pitkäkestoinen kuormitus aiheuttaa tulipalovaaran, koska johtimien lämpö ei eristeen takia pääse siirtymään ympäristöön.
Lataustavan 2 latausjohdossa oleva painava suojalaiteyksikkö on tuettava latauksen ajaksi, jotta se ei rasittaisi tai vahingoittaisi pistokytkintä. Vaatimustenmukaista latausjohtoa on käytettävä..
Lataussähköä ei saa ottaa rakennuksen sisätiloista esimerkiksi ikkunoiden tai ovien kautta. Jatkojohtoja ja johtokeloja ei saa käyttää. Jos latausjohdon pituus ei riitä, ongelma tulee ratkaista asennuttamalla riittävän lähelle auton pysäköintipaikkaa pistorasia tai latausasema tai toteuttamalla tilapäinen latausratkaisu työmaakeskuksen avulla (ks. SFS 6000-7-722)..
Jos pistotulppa tuntuu kuumalta latauksen aikana, on pistotulpassa tai –rasiassa vikaa tai kulumia eikä latausta saa jatkaa. Pistotulpan ja -rasian kuntoa on suositeltavaa tarkkailla säännöllisesti kokeilemalla kädellä pistotulpan lämpötilaa latauksen aikana. Turvallisin ratkaisu hidaslatauksessa on käyttää latausjohtoa, jossa on lämpötila-anturoitu pistotulppa.
Lataus keskeytetään joko autosta tai irrottamalla latausjohdon pistoke ensin auton vastakkeesta.
Pistorasiaan liitettyjä kellokytkimiä, energiamittareita tai vastaavia ei saa käyttää sähköiskun ja tulipalon vaaran vuoksi, ellei niitä ole erityisesti suunniteltu latauskäyttöön. Myös auton lämmittäminen tai muu vastaava toiminto voidaan toteuttaa latauspisteestä siihen käyttöön soveltuvan adapterin (siirtymispistokytkimen) avulla.
Ladatessa kevyitä sähköajoneuvoja lataustavan 1 mukaisesti on käytettävä siirrettävää vikavirtasuojaa, mikäli pistorasiaa ei ole suojattu kiinteällä vikavirtasuojalla. Kevyiden sähköajoneuvojen latausteho on niin pieni (alle 1 kW), että siirrettävän vikavirtasuojan käyttö on mahdollista.
Sähköajoneuvojen (täyssähköautot, lataushybridit ja kevyet sähköajoneuvot) lataamiseen käytettävissä sähköverkoissa ja niiden suunnittelussa on noudatettava pienjänniteasennuksia käsittelevässä standardisarjassa SFS 6000 esitettyjä perusvaatimuksia.
sesko.fi