Sähköauton kotilataus

Riippuu tietysti sähköverkkoyhtiöstä, mutta ainakin Vantaan sähköverkkojen alueella kannattaa melkein suurentaa sulakekokoa, koska ei tule merkittävästi kalliimmaksi kuin kuormanhallinta, joka teknisenä ratkaisuna kuitenkin pitää jossain kohtaa uusia. Isompi liittymä nostaa myös teoriassa kiinteistön arvoa.

Jos pitää varanalleja varastossa, niin ei tuossa nyt isoa riskiä ota jos kokeilee terveellä järjellä riittääkö liittymä.

Jos meillä 3x35A ei riitä 2x sähkäriin, ja kaikkeen lämmitykseen yöaikaan, tilaan 3x63A liittymän ennemmin kuin vaihtelen latureita. Menee vielä samalla kk maksulla ja maksaa liittymän avauksen erotuksen verran (1050e). Tähän mennessä korkein tuntitason keskimääräinen virta näyttää olleen 24A.
Kannattaa muistaa tuon 35 A ylittävän osuuden siirtävän talon varmennustarkastuksen piiriin, joka myös maksaa rahaa.
 
Yks mikä hirvittää kun välistä näkee noita jatkoroikan päässä latauksia...
Syy lienee se että useimmille taviksille ei ole selvää, miksi jatkojohdon käyttäminen olisi jotenkin pahaksi ja mitä se vaarantaa. Sitä vasten ei ole yhtään kummalista että niitä näkee.
 
Syy lienee se että useimmille taviksille ei ole selvää, miksi jatkojohdon käyttäminen olisi jotenkin pahaksi ja mitä se vaarantaa. Sitä vasten ei ole yhtään kummalista että niitä näkee.
Mulla on jatkoroikka vähän väliä käytössä. En näe ongelmaa.
 
Mulla on jatkoroikka vähän väliä käytössä. En näe ongelmaa.
Yhden kerran latasin autoa käyttäen kahta ketjutettua monikymmenmetristä jatkojohtokelaa + auton suko-latausjohto, koska vaihtoehtona oli etten olisi voinut ladata autoa enkä olisi päässyt kotiin. Vapaa maadoitettu suko-pistorasia oli niin kaukana autosta.

Kyllä se itseänikin silloin hirvitti ja osasin arvella ettei näin tulisi tehdä, mutta auto kyllä latautui hitaasti siinä. Seinän pistorasia kyllä lämpeni selvästi. No, se jäi yhdeksi kokeiluksi, muulloin ei ole tarvinnut jatkojohtoa käyttää mutta hätätilanteessa kyllä käyttäisin koska sähköauton työntäminen on tosi arsesterista kotoisin olevaa puuhaa.
 
Itsekin kyllä käytän schukolataukseen jatkoroikkaa jos ei saa autoa riittävän lähelle. Tätä ei kovin usein tapahdu, mutta joskus kuitenkin. Toki se on kuitenkin suhteellisen lyhyt versio ja sama musta johto jota käytän lämppärinkin kytkemiseen tarvittaessa (kyseessä siis plugari ja 8-12A latausteholla yhdestä vaiheesta). Useampaa jatkoroikkaa en ole käyttänyt kuin kerran 8A lataukseen.
 
Syy lienee se että useimmille taviksille ei ole selvää, miksi jatkojohdon käyttäminen olisi jotenkin pahaksi ja mitä se vaarantaa. Sitä vasten ei ole yhtään kummalista että niitä näkee.
Mulla on jatkoroikka vähän väliä käytössä. En näe ongelmaa.
Yhden kerran latasin autoa käyttäen kahta ketjutettua monikymmenmetristä jatkojohtokelaa + auton suko-latausjohto, koska vaihtoehtona oli etten olisi voinut ladata autoa enkä olisi päässyt kotiin. Vapaa maadoitettu suko-pistorasia oli niin kaukana autosta.

Kyllä se itseänikin silloin hirvitti ja osasin arvella ettei näin tulisi tehdä, mutta auto kyllä latautui hitaasti siinä. Seinän pistorasia kyllä lämpeni selvästi. No, se jäi yhdeksi kokeiluksi, muulloin ei ole tarvinnut jatkojohtoa käyttää mutta hätätilanteessa kyllä käyttäisin koska sähköauton työntäminen on tosi arsesterista kotoisin olevaa puuhaa.
Itsekin kyllä käytän schukolataukseen jatkoroikkaa jos ei saa autoa riittävän lähelle. Tätä ei kovin usein tapahdu, mutta joskus kuitenkin. Toki se on kuitenkin suhteellisen lyhyt versio ja sama musta johto jota käytän lämppärinkin kytkemiseen tarvittaessa (kyseessä siis plugari ja 8-12A latausteholla yhdestä vaiheesta). Useampaa jatkoroikkaa en ole käyttänyt kuin kerran 8A lataukseen.

Hätätilanteessa tietysti voidaan hyväksyä kaikenlaisia ratkaisuja, mutta niitä tulisi käyttää vain hätätilanteissa ja ei jättää valvomatta.

Pitkän jatkoroikan käytössä on useampiakin riskitekijöitä, mutta tuodaan nyt vielä se yksi jota moni ei tule ajatelleeksi ja josta moni maallikko ei ole koskaan edes kuullutkaan: Oikosulkuvirta (Edit: vikatilanteessa, esim.roikan fyysisesti vioittuessa)

Pitkällä jatkojohdolla sopivissa olosuhteissa(tyypillisesti haja-asutusalueella) saattaa saada aikaan tilanteen, jossa virtapiirin oikosulkuvirta ei riitä laukaisemaan johdon suojalaitetta. Verkon oikosulkuvirran ollessa pieni, ryhmäjohdon sallittu maksimipituus on yllättävän pieni, riippuen hieman käytettävästä suojalaitteesta. Ja kun siihen laitetaan roikka taikka pari perään niin yhteisvaikutus on se, että oikosulkuvirta voi jäädä alle suojalaitteen toimintavirran ja virtapiirissä pysyy virta päällä kunnes joku muu suojamekanismi aktivoituu(jos aktivoituu).

No sitten sulakkeena toimii seuraavaksi heikoin osa, eli se huono liitos, pistorasia tai joku muu paikka. Ja seurauksena on hyvin mahdollisesti tulipalo. Meinaan käy kohtuullisen kuumana joku 1,5mm2 tai 2,5mm2 kupari, kun siitä puskee läpi vaikka 50A, joka ei oikosulkutilanteessa vielä lähellekään riitä laukaisemaan johdonsuojakatkaisijaa.
 
Viimeksi muokattu:
Hätätilanteessa tietysti voidaan hyväksyä kaikenlaisia ratkaisuja, mutta niitä tulisi käyttää vain hätätilanteissa ja ei jättää valvomatta.

Pitkän jatkoroikan käytössä on useampiakin riskitekijöitä, mutta tuodaan nyt vielä se yksi jota moni ei tule ajatelleeksi ja josta moni maallikko ei ole koskaan edes kuullutkaan: Oikosulkuvirta

Pitkällä jatkojohdolla sopivissa olosuhteissa(tyypillisesti haja-asutusalueella) saattaa saada aikaan tilanteen, jossa virtapiirin oikosulkuvirta ei riitä laukaisemaan johdon suojalaitetta. Verkon oikosulkuvirran ollessa pieni, ryhmäjohdon sallittu maksimipituus on yllättävän pieni, riippuen hieman käytettävästä suojalaitteesta. Ja kun siihen laitetaan roikka taikka pari perään niin yhteisvaikutus on se, että oikosulkuvirta voi jäädä alle suojalaitteen toimintavirran ja virtapiirissä pysyy virta päällä kunnes joku muu suojamekanismi aktivoituu(jos aktivoituu).

No sitten sulakkeena toimii seuraavaksi heikoin osa, eli se huono liitos, pistorasia tai joku muu paikka. Ja seurauksena on hyvin mahdollisesti tulipalo. Meinaan käy kohtuullisen kuumana joku 1,5mm2 tai 2,5mm2 kupari, kun siitä puskee läpi vaikka 50A, joka ei vielä lähellekään riitä laukaisemaan johdonsuojakatkaisijaa.
Oikosulkuvirta ja se, että menisit kytkemään jotain laitteita mitkä kuormittaisivat 50A edestä ovat kaksi täysin eri asiaa. Oikosulkuvirta tarkoittaa sitä, että aiheutat kaapelissa oikosulun eli laitat vaikka nollan ja vaiheen yhteen ja siitä pitää tulla riittävän iso virta, että sulake varmasti laukeaa ja tarkoitus on se, että kaapeli ei saa hajota vaan sulakkeen tarkoitus laueta ennen kaapelin hajoamista.

Ylikuormittamalla sulake kyllä laukeaa ja sillä ei ole oikosulkuvirran kanssa mitään tekemistä. Jos vaikka jostain syystä kytket liikaa laitteita yhden sulakkeen taakse jatkojohdoilla esim.
 
Viimeksi muokattu:
Järjen käyttö toki sallittu roikan käytössä. Itselläni tähän varattuna 5m ja 10m johdot jotka molemmat 2,5mm2 johdolla ja kunnollisilla tulpilla/rasioilla. Näistä siis valitsen tarvittavan johdon.
13A ottaa tuo minun schukolaturi, ei säädettävä.
 
Oikosulkuvirta ja se, että menisit kytkemään jotain laitteita mitkä kuormittaisivat 50A edestä ovat kaksi täysin eri asiaa. Oikosulkuvirta tarkoittaa sitä, että aiheutat kaapelissa oikosulun eli laitat vaikka nollan ja vaiheen yhteen ja siitä pitää tulla riittävän iso virta, että sulake varmasti laukeaa ja tarkoitus on se, että kaapeli ei saa hajota vaan sulakkeen tarkoitus laueta ennen kaapelin hajoamista.

Ylikuormittamalla sulake kyllä laukeaa ja sillä ei ole oikosulkuvirran kanssa mitään tekemistä. Jos vaikka jostain syystä kytket liikaa laitteita yhden sulakkeen taakse jatkojohdoilla esim.

Pointti oli se, että moni maallikko ei osaa edes ajatella kaikkia riskejä mitä roikkahärdelleissä on. Ja kyllä, oikosulku ja ylikuormitus on kaksi eri asiaa enkä mitään muuta väittänytkään, mutta selvensin nyt tuonne, että tarkoitin nimenomaan oikosulussa syntyvää oikosulkuvirtaa, jolloin kuvailluissa tapauksissa on hyvinkin mahdollista, että johdonsuoja/sulake ei toimi.

Ja ylikuormittamalla sulake kyllä laukeaa, mutta valistahan meitä sitten että kuinka nopeasti? Ja mitä veikkaat, estääkö tulipalon syntymisen?
(Esimerkkinä mainitsemani 50A tapauksessa se tapahtuu toki varsin nopeasti, mutta aika nopeasti siellä heikko liitos ottaa lämpöä kun laittaa 2x nimellisvirran, jolloin johdonsuojan laukaisu kestää kymmeniä sekunteja)
 
Viimeksi muokattu:
Mökki on tien päässä ts. viimeinen muuntajalta katsottuna eli jännite ei ole ihan 240v. Pihalla on lämmitystolppa 90-luvun alusta jossa (muistaakseni) 16A sulakkeet joten oletan että johdotus sen mukaan. Johtovetoa tuonne on ehkä vähintään 40 metriä talolta. Mielestäni Teslan schuko-laturi ei suostunut tuosta lataamaan kuin 10 ampeerilla. Jännite laski karvan alle 220v auton äppin mukaan. Lieneekö tuossa laturissa joku haistelu, että ei anna virtaa jos jännite tai muu laatu kyykkää? Joku 218v olisi liian vähän?
 
Mökki on tien päässä ts. viimeinen muuntajalta katsottuna eli jännite ei ole ihan 240v. Pihalla on lämmitystolppa 90-luvun alusta jossa (muistaakseni) 16A sulakkeet joten oletan että johdotus sen mukaan. Johtovetoa tuonne on ehkä vähintään 40 metriä talolta. Mielestäni Teslan schuko-laturi ei suostunut tuosta lataamaan kuin 10 ampeerilla. Jännite laski karvan alle 220v auton äppin mukaan. Lieneekö tuossa laturissa joku haistelu, että ei anna virtaa jos jännite tai muu laatu kyykkää? Joku 218v olisi liian vähän?


Sivu 11 alkaen merkkivalot


Vihreät merkkivalotPunainen merkkivaloMerkitys
Pois
Vilkkuu neljä kertaa
Yli- tai alijännitesuojaus
 
Dynaaminen kuormanhallinta on muuten mukava ominaisuus, kun on käytössä pörssisähköohjattu latauslaite. Saa painettua keskihinnan tosi alas.

Ei tarvitse kitsastella lataustehon kanssa, vaan laite painaa kunnon teholla hinnan ollessa halpa. Kuormanhallinta sitten pudottaa ampeereita, jos sattuu maalämpökompura/kiuas/liesi/poreallas tai jotkut muut sähköä syövät laitteet olemaan samaan aikaan päällä ja mentäisiin 25A yli vaihekohtaisesti.
 
Tuo schukon 8A suositus tulee suoraan sfs standardista ja samoin jatkoroikan käyttökielletty. Tosin 2022 tullut standardiin tuo ns. Super schuko josta voi ottaa 16A ja tietty karavaani pistokkeesta saa 16A. Noita tosin harvemmin vastaan tulee.
 
Mökki on tien päässä ts. viimeinen muuntajalta katsottuna eli jännite ei ole ihan 240v. Pihalla on lämmitystolppa 90-luvun alusta jossa (muistaakseni) 16A sulakkeet joten oletan että johdotus sen mukaan. Johtovetoa tuonne on ehkä vähintään 40 metriä talolta. Mielestäni Teslan schuko-laturi ei suostunut tuosta lataamaan kuin 10 ampeerilla. Jännite laski karvan alle 220v auton äppin mukaan. Lieneekö tuossa laturissa joku haistelu, että ei anna virtaa jos jännite tai muu laatu kyykkää? Joku 218v olisi liian vähän?

Kotipaikalla kans vähän vastaavaa. Talo maaseudulla sähkölinjan päässä viimeisenä. Nyt laitettiin talliin/varastoon sähköasentajan kanssa voimavirtarasia, kun tallille tuli talolta jo valmiiksi kolmivaihekaapeli (vanha tosin, mutta sähkäri totesi että pitäisi riittää) talliin sulaketaululle, mutta sen takana oli vain tavallisia sukoja.
Vedettiin tallin sulaketaululta uusi 5x2,5 kaapeli voimavirtarasialle, ja väliin vikavirtasuoja. Tuli sulaketaululla kukin vaihe oman 16A sulakkeen taakse.
eLoadin laturin kun tyrkkäsi sitten uuteen voimavirtapistokkeeseen niin näytti jotain 395v jännitettä, ja kun tyrkkäsi 10A asetuksella auton lataukseen niin tippui muistaakseni johonkin 386v tienoille.
Arvelen vähän ettei oikein tuota 10A suurempaa asetusta uskalla/voi käytellä. Onneksi tuo ei ole ainakaan tällä hetkellä se pääasiallinen latauspaikka, ja sähköyhtiö on uusimassa kaapelointejaan jotka tulee meillekin, tulee uusia muuntoasemia ja uutta ilma/maakaapelia. Josko siinä paranisi.
Muistaakseni talossakin näkyy sukoissa jännitteitä välillä jotain 220v tienoilla ja allekin tainnut joskus näkyä.
 
10m 3-vaihe jatkojohdon kanssa täällä latailtu nyt vuoden verran. Alkuperäinen rasia suli jostain syystä mutta uusi ei ole lämmennyt. Epäilen ettei ollut jatkojohdon vika. Kuva taitaa olla tässäkin ketjussa.
 
Pointti oli se, että moni maallikko ei osaa edes ajatella kaikkia riskejä mitä roikkahärdelleissä on.
Mikä on ymmärrettävää koska noita asioita ei opeta peruskoulussa tai edes lukiossa, ja suurin osa ei ole saanut sähköasentajan tai sähköinsinöörin koulutusta.

Siksi noista riskeistä ja mitä ne aiheuttavat pitäisi saada täysin maallikon ymmärrettäviä, missä tilanteessa voi aiheutua mitä, ilman luentoa kuinka nollasulkuvirran kapasitanssin ohmimäärä ylittää volttikertoimen kulmakierteen viisivaiheisella kaksoissalkovilla, ja muka että pitäisihän kaikkien tuo nyt tietää.

Esimerkkinä maallikon ajatuksista: jos jatkojohdon käyttäminen on niin hirmuisen vaarallista, miksi niitä sitten saa myydä rautakaupoissa? Pitäisikö jatkojohdot ehkä kieltää lailla?

Jos vastaus on että kyllä niitä voi käyttää pienellä kuormalla, seuraava maallikon kysymys on että kuinka pieni on tarpeeksi pieni kuorma turvalliseen käyttöön. Tai jos asiaan vaikuttaa monet asiat kuten johdon pituus, kuinka kauan kuormitetaan ja millaista kuormaa johto on suunniteltu kestämään, antaa jonkinlaisia esimerkkejä jatkojohdon turvallisesta käytöstä, vaikka sitten auton hidaslatauksessa tai missä vaan. Onko esim. 6A lataaminen kymmenmetrisellä ulkokäyttöön tarkoitetulla perusjatkojohdolla kuinka suuri riski? Tulipaloa pukkaa, teki mitä vaan?
 
Jatkoroikasta tuli mieleen, että saako kerrostalossa asuva ladata autoaan omasta pistorasiasta, jos saa auton parkkiin laillisesti oman ikkunan alle, ja vetää laturin piuhan ikkunasta ulos autolle?

Sanotaan että ei edes tarvitse jatkoroikkaa, pistorasia ihan ikkunan vieressä.

Sanottakoon tähän että hyvälaatuisenkaan jatkoroikan kanssa en suosittelisi lataamista yli 6A virralla yön yli. Jos jatkuvasti mittaa liittimien ja johtimien lämpötilaa niin voi enemmänkin toki
 
Dynaaminen kuormanhallinta on muuten mukava ominaisuus, kun on käytössä pörssisähköohjattu latauslaite. Saa painettua keskihinnan tosi alas.

Ei tarvitse kitsastella lataustehon kanssa, vaan laite painaa kunnon teholla hinnan ollessa halpa. Kuormanhallinta sitten pudottaa ampeereita, jos sattuu maalämpökompura/kiuas/liesi/poreallas tai jotkut muut sähköä syövät laitteet olemaan samaan aikaan päällä ja mentäisiin 25A yli vaihekohtaisesti.
Kuuluuko pörssisähköseurantaan joku pakollinen maksullinen tilaus? Oletan että jostain netistä palvelutarjoajan palvelusta sen pitää käydä tarkistamassa vähintään kerran vuorokaudessa, paljonkos se sähkö huomenna maksaa minäkin tuntina?

Mulle henkilökohtaisesti riittäisi se että lataa lähinnä vain yöllä esim. klo 23 ja 05 välillä, sitten on ainakin erittäin suuri todennäköisyys että latailut osuvat, ainakin sen vuorokauden, halvimmille tunneille.
 
Mulle henkilökohtaisesti riittäisi se että lataa lähinnä vain yöllä esim. klo 23 ja 05 välillä, sitten on ainakin erittäin suuri todennäköisyys että latailut osuvat, ainakin sen vuorokauden, halvimmille tunneille.

Senhän saa autostakin ajastettua, siihen ei mitään lisäpalveluja tai laitteita tarvita. Day ahead hinnat on ihan julkisesti saatavilla ilmaiseksi henkilökohtaiseen käyttöön.
 
Kuuluuko pörssisähköseurantaan joku pakollinen maksullinen tilaus? Oletan että jostain netistä palvelutarjoajan palvelusta sen pitää käydä tarkistamassa vähintään kerran vuorokaudessa, paljonkos se sähkö huomenna maksaa minäkin tuntina?

Mulle henkilökohtaisesti riittäisi se että lataa lähinnä vain yöllä esim. klo 23 ja 05 välillä, sitten on ainakin erittäin suuri todennäköisyys että latailut osuvat, ainakin sen vuorokauden, halvimmille tunneille.

Ei tarvitse seurata itse ollenkaan, Gridio appi ilmainen kertoo autolle milloin ottaa virtaa. Lähtöajan ja valitun % mukaan täyttää akun. Toimii ilman säätöä.
 
Jatkoroikasta tuli mieleen, että saako kerrostalossa asuva ladata autoaan omasta pistorasiasta, jos saa auton parkkiin laillisesti oman ikkunan alle, ja vetää laturin piuhan ikkunasta ulos autolle?

Sanotaan että ei edes tarvitse jatkoroikkaa, pistorasia ihan ikkunan vieressä.

Sanottakoon tähän että hyvälaatuisenkaan jatkoroikan kanssa en suosittelisi lataamista yli 6A virralla yön yli. Jos jatkuvasti mittaa liittimien ja johtimien lämpötilaa niin voi enemmänkin toki
Veikkaan että nopeasti tulee taloyhtiön hallitukselta kieltoa koska sitä väitetään riskitekijäksi kun joku kompastuu johtoon tai koira puree johtoon tms., kyllä syitä keksitään ja osa syistä voi olla ihan validejakin.

Yleisesti ottaen se vaan voi johtaa aikamoiseen härdelliin jos joka toinen asukas yrittää ladata sähköautoaan tuolla tavalla, vetelemällä jatkoroikkia sisältä autolleen. Minäkin olen sitä miettinyt kuinka mieluummin lataisin autoani halvalla sähkösopparillani kuin taloyhtiön laskuttamalla 19c/kWh hinnalla, ajaisi auton rapun eteen ja viidennestä kerroksesta jatkroikka alas autolle... :)
 
Ei tarvitse seurata itse ollenkaan, Gridio appi ilmainen kertoo autolle milloin ottaa virtaa. Lähtöajan ja valitun % mukaan täyttää akun. Toimii ilman säätöä.
Siis pelkästään latauslaitteen ostamalla (vain yksi maksu) saa hamaan tulevaisuuteen ilmaisen palvelun tuolle pörssiseurannalle? Kuulostaa toki hyvältä.
 
Veikkaan että nopeasti tulee taloyhtiön hallitukselta kieltoa koska sitä väitetään riskitekijäksi kun joku kompastuu johtoon tai koira puree johtoon tms., kyllä syitä keksitään ja osa syistä voi olla ihan validejakin.

Yleisesti ottaen se vaan voi johtaa aikamoiseen härdelliin jos joka toinen asukas yrittää ladata sähköautoaan tuolla tavalla, vetelemällä jatkoroikkia sisältä autolleen.

Oletetaan nyt että siitä ei tarvitse kävellä, samalla tavalla kuin polttiksen lämmitystolppien välistä ei tarvitse kompastella eikä koirat niitä lämmitysroikkiakaan luule metrilakuksi :D

Liekö mitään oikeaa juridista estettä?
 
Siis pelkästään latauslaitteen ostamalla (vain yksi maksu) saa hamaan tulevaisuuteen ilmaisen palvelun tuolle pörssiseurannalle? Kuulostaa toki hyvältä.

Tyhmä halvin 3-vaihe laturi mitä kaupasta saa, jos Gridio tukee autoasi asennat apin ja tämä kertoo autolle milloin lataa / ei lataa. Kaikista helpoin tapa pörssiohjata ei tarvitse ajastella mitään. Taisi olla ettei Stellantis tuettuna, ainakin Vagin kanssa ollut käytössä jo tovin ja hyvin toimii.
 
Senhän saa autostakin ajastettua, siihen ei mitään lisäpalveluja tai laitteita tarvita. Day ahead hinnat on ihan julkisesti saatavilla ilmaiseksi henkilökohtaiseen käyttöön.
Kyllä juuri näin, ja näin olen itsekin joskus tehnyt omalla sähköautollani vaikka tasahintaa lataussähköstäni maksan, mutta yleisestä solidaarisuudesta ajoitin latailut vain yön tunneille varsinkin silloin kun varoiteltiin sähköpulasta ja pörssisähkön huippuhinnoista päiväsaikaan.

Nyt vaan autovalmistajani tuntuu poistaneen äpistä mahdollisuuden ajastaa latauksia, perskeles! Tai sitten piilottaneet sen jonnekin minne aurinko ei paista.
 
Oletetaan nyt että siitä ei tarvitse kävellä, samalla tavalla kuin polttiksen lämmitystolppien välistä ei tarvitse kompastella eikä koirat niitä lämmitysroikkiakaan luule metrilakuksi :D

Liekö mitään oikeaa juridista estettä?
Täytyy myöntää etten tiedä, mutta mietin voiko taloyhtiö kieltää moisen toiminnan vaikka lakikirja ei siihen suoraan ottaisi kantaa? Vaikka sitten yleisen järjestyksen ja naapurisovun nimissä, tai vedoten asukkaiden yhdenvertaisuuteen koska kaikilla ei ehkä ole samaa mahdollisuutta, tms.

Sen tiedän kokemuksesta että taloyhtiö joutuu käymään aikamoisen anomushärdellin yms. läpi esim. kieltääkseen parveketupakoinnin tai tupakoinnin rapun edessä, mutta luulisin tähän liittyvän se että lainsäätäjät ovat tähän asiaan ottaneet oikeasti kantaa, eli ettei taloyhtiö voi ihan tuosta vaan kieltää ihmisiltä omalla parvekkeella tupakointia, tai tupakointia pihalla rapun edessä.

Kotiensa sisällä tupakointia ei voida yleisesti kieltää, ei vaikka tupakoisi avoimen ikkunan vieressä ja puhaltelisi savut ulos yläkerran naapurin kiusaksi. Ainoa keino kieltää tuo olisi tapauskohtaisesti, jos voitaisiin osoittaa että toiseen asuntoon tulee jotain kautta näkyvää tupakansavua (pelkkä asuntoon kulkeutuva tupakanhaju ei riitä).

Voit toki tuossa latausasiassa toimia päänavaajana, ala ladata ja katso alkaako tulla vaatimusta sen lopettamisesta, ja keksivätkö he sille juridista perustetta. Sitä en usko että poliisi tulisi sinua samantien siitä sakottamaan, jos sitä pelkäät. Tosin en ota vastuuta jos tulevatkin.
 
Jatkoroikasta tuli mieleen, että saako kerrostalossa asuva ladata autoaan omasta pistorasiasta, jos saa auton parkkiin laillisesti oman ikkunan alle, ja vetää laturin piuhan ikkunasta ulos autolle?

Sanotaan että ei edes tarvitse jatkoroikkaa, pistorasia ihan ikkunan vieressä.

Sanottakoon tähän että hyvälaatuisenkaan jatkoroikan kanssa en suosittelisi lataamista yli 6A virralla yön yli. Jos jatkuvasti mittaa liittimien ja johtimien lämpötilaa niin voi enemmänkin toki

Pitkä vastaus.


Kuluttajalle
Sähköajoneuvon lataaminen vaatii suuren tehon ja/tai se kestää pitkän aikaa. Latausta tehdään myös kesähelteillä. Tämän takia olemassa olevat sähköasennukset eivät yleensä sovellu hidaslatausta (enintään 8–10 A) tehokkaampaan sähköajoneuvon lataamiseen ilman muutoksia.

Sähköajoneuvojen lataamiseen on käytettävä niiden lataamiseen suunniteltuja tai muutoin latauskäyttöön sopiviksi todettuja latauspisteitä..

Suositeltavinta ja myös helppokäyttöisintä lataustapaa kutsutaan peruslataukseksi. Tällöin ajoneuvon lataus tapahtuu sähköalan ammattilaisen asentamalla kiinteästi sähköasennukseen liitetyllä lataustavan 3 latausasemalla. Katso tarkempi kuvaus kohdasta Peruslataus.

Nykyiset autolämmityspistorasiat ja muut kotitalouspistorasiat eivät sovellu peruslataukseen teknisten rajoitusten vuoksi.

Vaihtoehtoisessa hidaslatauksessa sähköajoneuvoa ladataan kotitalouspistorasiasta käyttämällä lataustavan 2 latausjohtoa, johon on integroitu vikavirtasuojaus suojalaiteyksikössä. Katso kohdasta Hidaslataus kotitalouspistokytkimen käyttöä koskevat rajoitukset. Suositellaan, että myös pistorasia on vikavirtasuojattu (A-tyyppi 30 mA) kiinteän asennuksen puolelta

Kun käytetään kotitalouspistorasiaa, on varmistettava, että pistorasia on ehjä ja hyväkuntoinen. Etenkin vanhoissa kiinteistöissä on syytä tarkastuttaa myös pistorasiaa syöttävän kaapelin kunto ja sijoitus. Esimerkiksi ulkopistorasian syöttökaapeli voi olla poikkipinta-alaltaan riittämätön ja asennettu lämpöeristeen sisälle (suoraan tai putkitettuna), jolloin sähköauton latauksen kaltainen pitkäkestoinen kuormitus aiheuttaa tulipalovaaran, koska johtimien lämpö ei eristeen takia pääse siirtymään ympäristöön.

Lataustavan 2 latausjohdossa oleva painava suojalaiteyksikkö on tuettava latauksen ajaksi, jotta se ei rasittaisi tai vahingoittaisi pistokytkintä. Vaatimustenmukaista latausjohtoa on käytettävä..

Lataussähköä ei saa ottaa rakennuksen sisätiloista esimerkiksi ikkunoiden tai ovien kautta. Jatkojohtoja ja johtokeloja ei saa käyttää. Jos latausjohdon pituus ei riitä, ongelma tulee ratkaista asennuttamalla riittävän lähelle auton pysäköintipaikkaa pistorasia tai latausasema tai toteuttamalla tilapäinen latausratkaisu työmaakeskuksen avulla (ks. SFS 6000-7-722)..

Jos pistotulppa tuntuu kuumalta latauksen aikana, on pistotulpassa tai –rasiassa vikaa tai kulumia eikä latausta saa jatkaa. Pistotulpan ja -rasian kuntoa on suositeltavaa tarkkailla säännöllisesti kokeilemalla kädellä pistotulpan lämpötilaa latauksen aikana. Turvallisin ratkaisu hidaslatauksessa on käyttää latausjohtoa, jossa on lämpötila-anturoitu pistotulppa.

Lataus keskeytetään joko autosta tai irrottamalla latausjohdon pistoke ensin auton vastakkeesta.

Pistorasiaan liitettyjä kellokytkimiä, energiamittareita tai vastaavia ei saa käyttää sähköiskun ja tulipalon vaaran vuoksi, ellei niitä ole erityisesti suunniteltu latauskäyttöön. Myös auton lämmittäminen tai muu vastaava toiminto voidaan toteuttaa latauspisteestä siihen käyttöön soveltuvan adapterin (siirtymispistokytkimen) avulla.

Ladatessa kevyitä sähköajoneuvoja lataustavan 1 mukaisesti on käytettävä siirrettävää vikavirtasuojaa, mikäli pistorasiaa ei ole suojattu kiinteällä vikavirtasuojalla. Kevyiden sähköajoneuvojen latausteho on niin pieni (alle 1 kW), että siirrettävän vikavirtasuojan käyttö on mahdollista.

 
Tyhmä halvin 3-vaihe laturi mitä kaupasta saa, jos Gridio tukee autoasi asennat apin ja tämä kertoo autolle milloin lataa / ei lataa. Kaikista helpoin tapa pörssiohjata ei tarvitse ajastella mitään. Taisi olla ettei Stellantis tuettuna, ainakin Vagin kanssa ollut käytössä jo tovin ja hyvin toimii.
Aaa, appi ohjaa siis auton latauskäyttäytymistä, ei sen latauspisteen? Selkis.

No, tuskin tukee Renault Zoea.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu tietysti sähköverkkoyhtiöstä, mutta ainakin Vantaan sähköverkkojen alueella kannattaa melkein suurentaa sulakekokoa, koska ei tule merkittävästi kalliimmaksi kuin kuormanhallinta, joka teknisenä ratkaisuna kuitenkin pitää jossain kohtaa uusia. Isompi liittymä nostaa myös teoriassa kiinteistön arvoa.

Jos pitää varanalleja varastossa, niin ei tuossa nyt isoa riskiä ota jos kokeilee terveellä järjellä riittääkö liittymä.

Jos meillä 3x35A ei riitä 2x sähkäriin, ja kaikkeen lämmitykseen yöaikaan, tilaan 3x63A liittymän ennemmin kuin vaihtelen latureita. Menee vielä samalla kk maksulla ja maksaa liittymän avauksen erotuksen verran (1050e). Tähän mennessä korkein tuntitason keskimääräinen virta näyttää olleen 24A.
Ei taida mennä 3x63A sulakkeet samaan kaappiin kuin 3x35A. Ihan halvaksi ei tule uusi kaappi + vanhan purku ja uuden kytkentä. Itsekin hetken mietin 3x25A --> 3x35A vaihtoa, mutta hintaa olisi tullut joku 2te luokkaa ainakin.

Meillä on siis 3x25A ja talossa 2 sähkäriä + plugari ja ensi kesänä 3x sähkäri. Talossa tosin kaukolämpö, eli peruskuormaa ei juuri ole.

Päädyin 2 x Wallbox Pulsar plus ja dynaaminen kuormanhallinta. Laturit asennuksineen sain 2100€ ja se ovat toiminut viime keväästä moitteetta. Toinen laturi on varattu meillä plugarille ja toisella ladataan kahta sähkäriä. Hineosti laskee latausteho, jos talossa kuormaa (uuni, induktiesi) ja lataus katkeaa kun laittaa 11kW saunan tulille. Jakaa myös hienosti kuorman kahdelle laturille, jos molemmissa auto kiinni. Appikin on mielestäni helppokäyttöinen ja toimii hyvin. Ainoa, joka olisi kiva olla olisi pörssisähköohjaus.
 
Ovat kiat yms. myös tuettuna (gridiossa), mutta ainakaan omassa Ceedissä se ei toiminut riittävän luotettavasti. Jossain vaiheessa auto luuli olevansa jossain muussa maassa gps signaalin pohjalta ja muuta jännää..

Olen auton laittanut autosta lataamaan ajastetusti ja kun ko. ajastukseen ei koske kännykkäsovelluksen kautta niin toimii itsellä luotettavasti.
 
Ei taida mennä 3x63A sulakkeet samaan kaappiin kuin 3x35A. Ihan halvaksi ei tule uusi kaappi + vanhan purku ja uuden kytkentä. Itsekin hetken mietin 3x25A --> 3x35A vaihtoa, mutta hintaa olisi tullut joku 2te luokkaa ainakin.

Meillä on siis 3x25A ja talossa 2 sähkäriä + plugari ja ensi kesänä 3x sähkäri. Talossa tosin kaukolämpö, eli peruskuormaa ei juuri ole.

Päädyin 2 x Wallbox Pulsar plus ja dynaaminen kuormanhallinta. Laturit asennuksineen sain 2100€ ja se ovat toiminut viime keväästä moitteetta. Toinen laturi on varattu meillä plugarille ja toisella ladataan kahta sähkäriä. Hineosti laskee latausteho, jos talossa kuormaa (uuni, induktiesi) ja lataus katkeaa kun laittaa 11kW saunan tulille. Jakaa myös hienosti kuorman kahdelle laturille, jos molemmissa auto kiinni. Appikin on mielestäni helppokäyttöinen ja toimii hyvin. Ainoa, joka olisi kiva olla olisi pörssisähköohjaus.
3x63A sulakkeet näyttävät menevän samanlaiseen DIN kiskoon sopivaan pesään kuin nykyinenkin. Kaappi saattaa olla jo valmiiksi tavallista järeämpi kun on kahdelle kiinteistölle tarkoitettu (molemmilla tosin omat pääsulakkeet ja mittarit).

Latauslaitteisiin olen käyttänyt noin 100e joten budjettia jää vielä vaikka kaappia pitäisi muokata.
 
3x63A sulakkeet näyttävät menevän samanlaiseen DIN kiskoon sopivaan pesään kuin nykyinenkin. Kaappi saattaa olla jo valmiiksi tavallista järeämpi kun on kahdelle kiinteistölle tarkoitettu (molemmilla tosin omat pääsulakkeet ja mittarit).

Latauslaitteisiin olen käyttänyt noin 100e joten budjettia jää vielä vaikka kaappia pitäisi muokata.
Vai 100e latausvehkeet... Mä kyllä uusisin ne johonkin järkevään kiinteästi asennettavaan kuormanhallinnalla, sillä 3x35A riittää pitkälle tulevaisuuteen, varsinkin kuormanhallinnan kanssa.

Sulla oli mainintana 1050e kulu tosta 3x63A vaihdosta, sulakepesien vaihto (jos siis edes mahdollista nykyiseen kaappiin, mitä epäilen) maksaavarmasti 200-400e sekin. Tolla summalla saat fiksun laitteen kuormanhallinnalla, joka on etäohjattava jne. (epäilen, että sun 100e laitteissa ei paljoa älyä ole?)
 
Hätätilanteessa tietysti voidaan hyväksyä kaikenlaisia ratkaisuja, mutta niitä tulisi käyttää vain hätätilanteissa ja ei jättää valvomatta.

Pitkän jatkoroikan käytössä on useampiakin riskitekijöitä, mutta tuodaan nyt vielä se yksi jota moni ei tule ajatelleeksi ja josta moni maallikko ei ole koskaan edes kuullutkaan: Oikosulkuvirta (Edit: vikatilanteessa, esim.roikan fyysisesti vioittuessa)

Pitkällä jatkojohdolla sopivissa olosuhteissa(tyypillisesti haja-asutusalueella) saattaa saada aikaan tilanteen, jossa virtapiirin oikosulkuvirta ei riitä laukaisemaan johdon suojalaitetta. Verkon oikosulkuvirran ollessa pieni, ryhmäjohdon sallittu maksimipituus on yllättävän pieni, riippuen hieman käytettävästä suojalaitteesta. Ja kun siihen laitetaan roikka taikka pari perään niin yhteisvaikutus on se, että oikosulkuvirta voi jäädä alle suojalaitteen toimintavirran ja virtapiirissä pysyy virta päällä kunnes joku muu suojamekanismi aktivoituu(jos aktivoituu).

No sitten sulakkeena toimii seuraavaksi heikoin osa, eli se huono liitos, pistorasia tai joku muu paikka. Ja seurauksena on hyvin mahdollisesti tulipalo. Meinaan käy kohtuullisen kuumana joku 1,5mm2 tai 2,5mm2 kupari, kun siitä puskee läpi vaikka 50A, joka ei oikosulkutilanteessa vielä lähellekään riitä laukaisemaan johdonsuojakatkaisijaa.

Mulle kävi viime vuonna juurikin näin. Olin laittanut ulkopistorasiaan kummemmin ajattelematta ja syynämättä talon edelliseltä asukkaalta jääneen (ulko)jatkoroikan päähän jouluvalot kiinni. Valot oli kelloajastimella päällä vain aamun ja illan hämärinä aikoina aina muutaman tunnin kerrallaan päällä.

Homma pelasi ihan hyvin useamman viikon, kunnes jouluaatton aamuna vaimo ihmetteli mikä haisee niin pahalta olkkarissa. Nuuhkin ympäriinsä ja sain paikallistettua kärtsänneen muovin hajun olohuoneen valokatkaisimiin, joista yksi tuntui myös selvästi lämpimältä. Eipä siinä, saman tien sulakkeesta virrat pois koko olkkarista kunnes saisi sähkärin paikalle sitten joskus pyhien jälkeen.

Siinä sitten kun kinkkuähkyn jälkeen ruvettiin asioita selvittelemään, huomasin että ulkoroikka oli aivan säädyttömässä kunnossa ja parissa kohtaa piuhaa oli kuparit ihan paljaana. Sähköyhtiön sivuilta kävin tsekkaamassa, että siinä aamulla oli useamman tunnin ajan ollut useampi tuhat wattia ylimääräistä kuormaa suunnilleen neljän tunnin ajan. Olkkarin valokatkaisijat on samassa piirissä tuon ulkoroikan kanssa, joten kun sähkäri otti valokatkaisijan auki, näki ihan selvästi että siinä kuumentuneessa katkaisijassa oli ollut vähän huonot liitokset ja se oli sitten ruvennut vähän käryämään.

Eli aivan kuten sanoit, ulkona sijaitseva oikkariin mennyt jatkojohto aiheutti sisälle vaaratilanteen. Onni onnettomuudessa oli, että ei oltu lähdetty muualle joulun viettoon jo edellisenä iltana kuten alunperin oli suunnitelmissa...

Toisaalta tässäkin oli kyse ihan puhtaasta käyttäjän huolimattomuudesta ja jatkojohto oli oikeasti ihan muutenkin suorastaan hengenvaarallisen huonossa kunnossa.
 
Kuuluuko pörssisähköseurantaan joku pakollinen maksullinen tilaus? Oletan että jostain netistä palvelutarjoajan palvelusta sen pitää käydä tarkistamassa vähintään kerran vuorokaudessa, paljonkos se sähkö huomenna maksaa minäkin tuntina?

Mulle henkilökohtaisesti riittäisi se että lataa lähinnä vain yöllä esim. klo 23 ja 05 välillä, sitten on ainakin erittäin suuri todennäköisyys että latailut osuvat, ainakin sen vuorokauden, halvimmille tunneille.
Pelkän sovelluksen osalta gridio voisi hoitaa homman.

Minulla on laturissa pörssisähköohjaus mahdollinen. Kyseessä on Go-e Charger Gemini Flex. Pörssisähkötieto pilvestä ei maksa mitään. Lisäksi minulla on Go-e Controller, joka hoitaa kuormanhallintaa sekä mittaa lämmitysjärjestelmän energiankäyttöä.
 
Jos laturista ei löydy suoraan tukea niin Gridio, Vool tai suomalainen Synergi hoitaa nuo hommat helposti ja automaattisesti.

Vool:ssa pystyy esim asettamaan hintarajan suoraan jonka yli ei latausta sallita, eli sinällään ei tarvitse tarkistella hintoja mutta ne näkee kyllä suoraan sovelluksesta tunneittain. Varmaan noissa muissakin pystyy hintarajan asettamaan.
 
Vai 100e latausvehkeet... Mä kyllä uusisin ne johonkin järkevään kiinteästi asennettavaan kuormanhallinnalla, sillä 3x35A riittää pitkälle tulevaisuuteen, varsinkin kuormanhallinnan kanssa.

Sulla oli mainintana 1050e kulu tosta 3x63A vaihdosta, sulakepesien vaihto (jos siis edes mahdollista nykyiseen kaappiin, mitä epäilen) maksaavarmasti 200-400e sekin. Tolla summalla saat fiksun laitteen kuormanhallinnalla, joka on etäohjattava jne. (epäilen, että sun 100e laitteissa ei paljoa älyä ole?)
En ole ostamassa 2000 eurolla releitä jotka ovat kulutuselektroniikkaa. Hyvin menee näköjään kaupaksi niille jotka luulevat näiden latausjohtojen olevan jotain high endiä. Äly on, ja sen kuuluu olla auton päässä, missä laturikin on.

Toki piti ostaa kuusinumeroisella summalla auto että sen mukana tuli "ilmainen" latauslaite. Toisen ostin satasella torista käyttämättömänä.

Vaikka sähkökaappiin menisi 2ke niin maksan mieluummin sen kun sen vastineeksi saa jotain lisäarvoa. Epäilen kuitenkin tuota kun olen peräti katsonut tuon kaapin sisällekin.

Latauslaitteet laitoin autotallin sisäpuolelle niin edes naapurit ei näe että meillä on vain tarkoitukseen soveltuvat laitteet.

Ja edelleen, maksimivirta on ollut 24A, joten minkään päivittäminen ei ole ajankohtaista.
 
Viimeksi muokattu:
En ole ostamassa 2000 eurolla releitä jotka ovat kulutuselektroniikkaa. Hyvin menee näköjään kaupaksi niille jotka luulevat näiden latausjohtojen olevan jotain high endiä. Äly on, ja sen kuuluu olla auton päässä, missä laturikin on.

Toki piti ostaa kuusinumeroisella summalla auto että sen mukana tuli "ilmainen" latauslaite. Toisen ostin satasella torista käyttämättömänä.

Vaikka sähkökaappiin menisi 2ke niin maksan mieluummin sen kun sen vastineeksi saa jotain lisäarvoa. Epäilen kuitenkin tuota kun olen peräti katsonut tuon kaapin sisällekin.

Latauslaitteet laitoin autotallin sisäpuolelle niin edes naapurit ei näe että meillä on vain tarkoitukseen soveltuvat laitteet.

Ja edelleen, maksimivirta on ollut 24A, joten minkään päivittäminen ei ole ajankohtaista.

Ei ne mitään high endiä olekaan. Eikä kukaan ole niin väittänytkään kai? Kuitenkin ostan mielellään fiksuja laitteita. Wallboxit on kyllä fiksuja vs. halpikset. Voihan sitä ostaa 100e jääkaapin, 50e euron ja 100e uuninkin esimerkiksi. Itse kuitenkin tykkään hommata vähän laadukkaampia laitteita. Ihan jo esim. toi etähallinta on sellainen joka on hyvä olla. Ja halusin ehdottomasti kiinteät latauslaitteet kiinteillä rittävän pitkillä (meillä 7m)johdoilla.

Yli 100te autoon ja vajaan tonnin laturi on liikaa? No, jokainen tyylillään toki.

Et ilmeisesti lataa 11kW sitten? Aika hiljakseen latailet jos on kaksi autoa ja maksimivirta ollut 24A (talossa kun on muutakin kulutusta varmasti).

No meillä tosiaan on 2 autoa, joita ladataan 11kW ja kohta 3 (se toki ei maksimivirtaan vaikuta, vaan latauksien määrään, eli useammin on laturit käytössä) Tai no on toi plugari tossa 1X16A latauksessa. Pelkän plugarinkin kanssa sain pariin kertaan 25A pääsulakkeen poltettua, kun epähuomiosssa tuli laitettua 11kW kiuas tulille samaan aikaan. Meillä siis toi kuormanhallinta on paikallaan 25A paukkujen kanssa. Muuten menee mahdottomaksi. Tai oikeastaan edes yhden auton lataus 3x16A on melkolailla hankalaa jos koskaan tarttee muuhun aikaan kuin yöllä ladata. Nyt autot voi laittaa milloin vaan lataukseen. Tai voisihan noita jollain 8A laitailla, mutta miksi? Meillä tulee noihin sähkäreihin 25tkm minimissään vuoteen ja mikään 8A lataus ei toimi, kun vain käytännössä yhtä laturia jakaa kaksi autoa ja ei nyt koko ajan jaksa piuhaan autoa laittaa. Vuoroöin noi autot on piuhassa.

Mulla oli tollainen muutaman satkun halpalaturi ekan vuoden plugarin kanssa, mutta tosiaan sain sillä pariin kertaan yhden vaiheen talosta pimeäksi ja ei jaksa säätää. Ja on meilläkin autojen kontissa mukana tulleet 8A laturit, mutta en ole edes testannut toimivatko...
 
Ei ne mitään high endiä olekaan. Eikä kukaan ole niin väittänytkään kai? Kuitenkin ostan mielellään fiksuja laitteita. Wallboxit on kyllä fiksuja vs. halpikset. Voihan sitä ostaa 100e jääkaapin, 50e euron ja 100e uuninkin esimerkiksi. Itse kuitenkin tykkään hommata vähän laadukkaampia laitteita. Ihan jo esim. toi etähallinta on sellainen joka on hyvä olla. Ja halusin ehdottomasti kiinteät latauslaitteet kiinteillä rittävän pitkillä (meillä 7m)johdoilla.

Yli 100te autoon ja vajaan tonnin laturi on liikaa? No, jokainen tyylillään toki.

Et ilmeisesti lataa 11kW sitten? Aika hiljakseen latailet jos on kaksi autoa ja maksimivirta ollut 24A (talossa kun on muutakin kulutusta varmasti).

No meillä tosiaan on 2 autoa, joita ladataan 11kW ja kohta 3 (se toki ei maksimivirtaan vaikuta, vaan latauksien määrään, eli useammin on laturit käytössä) Tai no on toi plugari tossa 1X16A latauksessa. Pelkän plugarinkin kanssa sain pariin kertaan 25A pääsulakkeen poltettua, kun epähuomiosssa tuli laitettua 11kW kiuas tulille samaan aikaan. Meillä siis toi kuormanhallinta on paikallaan 25A paukkujen kanssa. Muuten menee mahdottomaksi. Tai oikeastaan edes yhden auton lataus 3x16A on melkolailla hankalaa jos koskaan tarttee muuhun aikaan kuin yöllä ladata. Nyt autot voi laittaa milloin vaan lataukseen. Tai voisihan noita jollain 8A laitailla, mutta miksi? Meillä tulee noihin sähkäreihin 25tkm minimissään vuoteen ja mikään 8A lataus ei toimi, kun vain käytännössä yhtä laturia jakaa kaksi autoa ja ei nyt koko ajan jaksa piuhaan autoa laittaa. Vuoroöin noi autot on piuhassa.

Mulla oli tollainen muutaman satkun halpalaturi ekan vuoden plugarin kanssa, mutta tosiaan sain sillä pariin kertaan yhden vaiheen talosta pimeäksi ja ei jaksa säätää. Ja on meilläkin autojen kontissa mukana tulleet 8A laturit, mutta en ole edes testannut toimivatko...
Ei etähallinnalla latauslaitteessa tee mitään kun se on jo autoissa.

Laitteet ei ole millään mittarilla halpiksia. Niissä ei ole vaan samaan malliin vanhentuvaa ja vikaantuvaa elektroniikkaa. Ja ne on hankittu huomattavasti alle ovh hinnan.

Ihan äärettömän paljon parempi vaihtoehto investoida kiinteistön sähköihin kun se on tuon kuormanhallintatarpeen juurisyy. Sitä arvostaa tulevaisuudessa myös talon ostaja. Esim. 10 vuotta vanhoista releistä vaikea sanoa samaa. Onko ostajalla tarvetta tai ei ja onko ne edes ajanmukaisia silloin.

On tässä jo kohta 7 vuotta ladattu ja lämmitetty. Pörssisähkön keskihinta tältä kuulta on vielä alle 2snt/kWh, joten yölle ohjaus toimii vähintään riittävästi. Lataan päivittäiseen käyttöön yleensä 3x5A ja ajan omallani yli 30tkm vuodessa. Toiseen autoon tullee alle 15tkm.
 
Ei etähallinnalla latauslaitteessa tee mitään kun se on jo autoissa.

Laitteet ei ole millään mittarilla halpiksia. Niissä ei ole vaan samaan malliin vanhentuvaa ja vikaantuvaa elektroniikkaa. Ja ne on hankittu huomattavasti alle ovh hinnan.

Ihan äärettömän paljon parempi vaihtoehto investoida kiinteistön sähköihin kun se on tuon kuormanhallintatarpeen juurisyy. Sitä arvostaa tulevaisuudessa myös talon ostaja. Esim. 10 vuotta vanhoista releistä vaikea sanoa samaa. Onko ostajalla tarvetta tai ei ja onko ne edes ajanmukaisia silloin.

On tässä jo kohta 7 vuotta ladattu ja lämmitetty. Pörssisähkön keskihinta tältä kuulta on vielä alle 2snt/kWh, joten yölle ohjaus toimii vähintään riittävästi. Lataan päivittäiseen käyttöön yleensä 3x5A ja ajan omallani yli 30tkm vuodessa. Toiseen autoon tullee alle 15tkm.
Katsot asiaa aika pienestä saunanikkunasta.

Autojen etähallinnalla ei kaikkea latauslaitteen etähallintaa korvata. Aloitetaan vaikka dynaamisesta kuormanhallinnasta. Lisäksi yksikään autovalmistajan appi ei taida pörssisähköohjausta tukea. Tarvitsee Gridion tai vastaavan. Jos laturi on tyhmä kuin saapas, niin silloin etähallinnalla ei toki tee mitään.

Voi olla, että jossain kannattaa pääsulakkeiden suurennus latauksen takia, mutta ei kaikkialla. Maaseutuverkkoyhtiöillä hyppy 3x25A --> 3x35A voi olla sen verran reipas kuukausimaksussa, että dynaaminen kuormanhallinta maksaa itsensä nopeasti takaisin, minulla alle vuodessa. Eikä se minullavkoko ajan leikkaa latausta, vaan silloin tällöin.

Minä lataan täysillä silloin, kun pörssisähkö on alle 1,5c. Toisena ehtona on, että 20kWh pitää akkuun pumpata päivittäin vuorokauden halvimmilla tunneilla. Veikkaan, että tuollakin logiikalla säästää jokusen pennin ajan mittaan.
 
Jos laturista ei löydy suoraan tukea niin Gridio, Vool tai suomalainen Synergi hoitaa nuo hommat helposti ja automaattisesti.

Vool:ssa pystyy esim asettamaan hintarajan suoraan jonka yli ei latausta sallita, eli sinällään ei tarvitse tarkistella hintoja mutta ne näkee kyllä suoraan sovelluksesta tunneittain. Varmaan noissa muissakin pystyy hintarajan asettamaan.
Ai näitä on muitakin gridio. Sen käytöstä tuli luovuttua kun ei ollut kovin luotettava ainakaan Skodan kanssa. Pitää noita kahta muuta kokeilla, veikkaan kyllä että juurisyy on epäluotettava yhteys auton ja palvelimen välillä. Eikä sitä millään toisella kolmannen osapuolen softalla korjata.
 
Katsot asiaa aika pienestä saunanikkunasta.

Autojen etähallinnalla ei kaikkea latauslaitteen etähallintaa korvata. Aloitetaan vaikka dynaamisesta kuormanhallinnasta. Lisäksi yksikään autovalmistajan appi ei taida pörssisähköohjausta tukea. Tarvitsee Gridion tai vastaavan. Jos laturi on tyhmä kuin saapas, niin silloin etähallinnalla ei toki tee mitään.

Voi olla, että jossain kannattaa pääsulakkeiden suurennus latauksen takia, mutta ei kaikkialla. Maaseutuverkkoyhtiöillä hyppy 3x25A --> 3x35A voi olla sen verran reipas kuukausimaksussa, että dynaaminen kuormanhallinta maksaa itsensä nopeasti takaisin, minulla alle vuodessa. Eikä se minullavkoko ajan leikkaa latausta, vaan silloin tällöin.

Minä lataan täysillä silloin, kun pörssisähkö on alle 1,5c. Toisena ehtona on, että 20kWh pitää akkuun pumpata päivittäin vuorokauden halvimmilla tunneilla. Veikkaan, että tuollakin logiikalla säästää jokusen pennin ajan mittaan.
Vastaukseni oli viestiin jossa huudeltiin saunan ikkunasta että väärin lämmitetty.

Kauanko aikaa 2000e älyreleet vaativat takaisinmaksuun, kun tässäkin kuussa keskihintani koko liittymän käytöstä on alle 2snt.

Minulla on vastaava pörssisähkö-logiikka käytössä Themo DIN ohjaimen kautta kahdessa liittymässä (lvv ja lattialämmöt), mutta en nähnyt tarpeelliseksi kytkeä sähköautojen latausta sellaisen taakse. Hinta asennettuna oli noin 200e.
 
Vastaukseni oli viestiin jossa huudeltiin saunan ikkunasta että väärin lämmitetty.

Kauanko aikaa 2000e älyreleet vaativat takaisinmaksuun, kun tässäkin kuussa keskihintani koko liittymän käytöstä on alle 2snt.

Minulla on vastaava pörssisähkö-logiikka käytössä Themo DIN ohjaimen kautta kahdessa liittymässä (lvv ja lattialämmöt), mutta en nähnyt tarpeelliseksi kytkeä sähköautojen latausta sellaisen taakse. Hinta asennettuna oli noin 200e.
Minulla maksoi 840€ koko systeemi kuormanhallinnan kanssa, että se siitä kahden tonnin älyreleestä. Sähköasentajan keikka olisi maksanut noin satkun, mutta kun löytyy luvat omasta takaa.
 
Vastaukseni oli viestiin jossa huudeltiin saunan ikkunasta että väärin lämmitetty.

Kauanko aikaa 2000e älyreleet vaativat takaisinmaksuun, kun tässäkin kuussa keskihintani koko liittymän käytöstä on alle 2snt.

Minulla on vastaava pörssisähkö-logiikka käytössä Themo DIN ohjaimen kautta kahdessa liittymässä (lvv ja lattialämmöt), mutta en nähnyt tarpeelliseksi kytkeä sähköautojen latausta sellaisen taakse. Hinta asennettuna oli noin 200e.
En mä kyllä laske kaikelle mitään takaisinmaksuaikaakaan. Kyse on ihan myös mukavuudesta. Mulle noi Wallboxit oli ihan vain mukavuushankinta, toki myös aito tarve helpottaa latauksia. Eipä meillä ilmalämpöpumppukaan mitään tuottaisi, silti sellaisen ajattelun hommata kun ylimmässä kerroksessa on kesällä liian kuuma. Eli viilennys ainoa käyttö.

Jos sulla on 100te auto, niin eipä sekään itseään maksa takaisin. 50te autolla tekee aivan varmasti samat matkat jne.
 
Minulla maksoi 840€ koko systeemi kuormanhallinnan kanssa, että se siitä kahden tonnin älyreleestä. Sähköasentajan keikka olisi maksanut noin satkun, mutta kun löytyy luvat omasta takaa.
Meinaatko että satasella saat sähkärin asentamaan latasaseman, vetämään kaapelit ja kuormanhallintapalikan sähkökaappiin? Viitisen sadan pintaan monet firmat tota perusasennusta näyttäis tarjoavan. En sitten tiedä jos ostaa kamppeet erikseen ja pyytää paikallisesta sähköliikkeestä asentajan.
 
Meinaatko että satasella saat sähkärin asentamaan latasaseman, vetämään kaapelit ja kuormanhallintapalikan sähkökaappiin? Viitisen sadan pintaan monet firmat tota perusasennusta näyttäis tarjoavan. En sitten tiedä jos ostaa kamppeet erikseen ja pyytää paikallisesta sähköliikkeestä asentajan.
En. Go-e Charger on voimavirtaan liitettävä latausasema ja jos vv-pistoke on valmiina sopivassa paikassa, ei sähkäriä tarvita. Ainoa homma on kytkeä kuormanhallintaa varten controller sähköpääkeskuksen din-kiskoon, ryöstää sille vaihejännitteet ja laittaa virtamuuntajat syöttökaapelien ympärille. Sellainen 30-60 min homma.
 
En. Go-e Charger on voimavirtaan liitettävä latausasema ja jos vv-pistoke on valmiina sopivassa paikassa, ei sähkäriä tarvita. Ainoa homma on kytkeä kuormanhallintaa varten controller sähköpääkeskuksen din-kiskoon, ryöstää sille vaihejännitteet ja laittaa virtamuuntajat syöttökaapelien ympärille. Sellainen 30-60 min homma.
Tota Go-e chargeria saa myös kiinteänä ja ei ole voimavirta pistoketta meillä. On siis hankinta kohta puoliin ajankohtaista itsellä ja tuon Go-e kiinteän version olin ajatellut hankkia ja on tullut pyöriteltyä kuormanhallinta palikan ottamista tai jättämistä kuten joku muukin näköjään. Toi viisi sataa kyllä kuulostaa aika paljolta kaapelin vedosta sähkökeskukselta ja aseman kytkemisestä jo ilman kuorman hallintaakin.
 
Tota Go-e chargeria saa myös kiinteänä ja ei ole voimavirta pistoketta meillä. On siis hankinta kohta puoliin ajankohtaista itsellä ja tuon Go-e kiinteän version olin ajatellut hankkia ja on tullut pyöriteltyä kuormanhallinta palikan ottamista tai jättämistä kuten joku muukin näköjään. Toi viisi sataa kyllä kuulostaa aika paljolta kaapelin vedosta sähkökeskukselta ja aseman kytkemisestä jo ilman kuorman hallintaakin.
Aivan. Kyllä se jonkin verran maksaa, jos vv-pistoketta ei ole. Johtovedon määrä ja työläys, keskuksen ahtaus ja pari muuta juttua merkkaa. Jos keskuksessa on hyvin tilaa ja johdotuksen saa nätisti, ei lasku voi olla iso.

Kuormanhallinta voi olla tarpeen, jos on isotalo sähkölämmityksellä, poreallas ja/tai saunominen on runsasta. Kaukolämpötalossa harvemmin on tarve tai jos maltillisilla tehoilla lataa.

Minulla menee 100-130 kWh vuorokaudessa pakkasilla, löytyy vinokuormaa ja on kaikenlaista vempelettä muutenkin. Lisäksi haluan hyödyntää halvat tunnit tehokkaasti. Siksi dynaamimen kuormanhallinta on ollut tarpeen ja pääsulakkeet olisivat useasti palaneet ilman sitä. Vielä kun on kaksi sähköautoa, niin nopea lataus on mukava juttu. Go-e:n kuormanhallinnassa on kolme ylimääräistä virtamittausta, joilla voi seurata esim. lvv:tä, lämmitystä tai mitä sitten haluaakaan.
 
Taloyhtiön keskus ja sähkömittarit & pääsulakkeet on autotallin vieressä mihin ajattelin latausasemaa, voiko aseman kytkeä suoraan siihen kiertämättä talon ryhmäkeskuksen kautta?

Talo on tuosta erillään ja nykyisellään autotalliin menee vain 1x8A mikä ei riitä, helpointa olisi vetää suoraan pääkeskuksesta seinän toiselle puolelle. En tarvitse kuormanhallintaa tai mitään muutakaan ekstraa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 485
Viestejä
4 558 207
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom