Sähköauton kotilataus

Taloyhtiön keskus ja sähkömittarit & pääsulakkeet on autotallin vieressä mihin ajattelin latausasemaa, voiko aseman kytkeä suoraan siihen kiertämättä talon ryhmäkeskuksen kautta?

Talo on tuosta erillään ja nykyisellään autotalliin menee vain 1x8A mikä ei riitä, helpointa olisi vetää suoraan pääkeskuksesta seinän toiselle puolelle. En tarvitse kuormanhallintaa tai mitään muutakaan ekstraa
Jos saat oman mittarin taakse niin ei pitäisi olla ongelmaa. Kysy taloyhtiön hallitukselta lupa.
 
Lupa talonyhtiöltä ja sen jälkeen sovitte miten ja millä hinnalla maksat käytetyn sähkön Eli sinne varmastikin tarvitaan mittari ja sitten sopimuksen mukaan kuka lukee ja miten useasti ja miten laskutetaan.
 
Taloyhtiön keskus ja sähkömittarit & pääsulakkeet on autotallin vieressä mihin ajattelin latausasemaa, voiko aseman kytkeä suoraan siihen kiertämättä talon ryhmäkeskuksen kautta?

Talo on tuosta erillään ja nykyisellään autotalliin menee vain 1x8A mikä ei riitä, helpointa olisi vetää suoraan pääkeskuksesta seinän toiselle puolelle. En tarvitse kuormanhallintaa tai mitään muutakaan ekstraa

Riippuen yhtiön yhteistyöhalusta, tuossa kannattaisi melkein ehdottaa että sille laturille otetaan syöttö suoraan sinun oman sähkömittarin takaa, jos ne kerran oli myös siellä keskuksella.

Silloin ei yhtiön tarvi sekaantua laskutukseen yms mitenkään ja saat halutessasi ottaa pörssisähkösopparilla yöllä halpoja kilowattitunteja akkuun.

Kuormanhallintaa et välttämättä sinä tarvitse, mutta se ei ole niin yksinkertaista.

Riippuen taloyhtiön iästä pääsulakkeiden riittävyys saattaa olla rajoilla ja jos yksi lataaja saa luvan laturin asennukseen, sellainen tulee antaa muillekin. (Yhdenvertaisuusperiaate)

Siksi ehkä ehdottaisin ratkaisua jossa valitaan joku tietty laturimalli jolle valmistaja lupaa pitkän tuen ja kuormanhallinta, tai ainakin valmius sille jo tässä kohtaa.

Sitten jos muutkin innostuu niin ei tarvi vetää koko hommaa uusiksi vaan voi vain lisäillä latureita tarpeen mukaan.
 
Riippuen yhtiön yhteistyöhalusta, tuossa kannattaisi melkein ehdottaa että sille laturille otetaan syöttö suoraan sinun oman sähkömittarin takaa, jos ne kerran oli myös siellä keskuksella.

Silloin ei yhtiön tarvi sekaantua laskutukseen yms mitenkään ja saat halutessasi ottaa pörssisähkösopparilla yöllä halpoja kilowattitunteja akkuun.

Kuormanhallintaa et välttämättä sinä tarvitse, mutta se ei ole niin yksinkertaista.

Riippuen taloyhtiön iästä pääsulakkeiden riittävyys saattaa olla rajoilla ja jos yksi lataaja saa luvan laturin asennukseen, sellainen tulee antaa muillekin. (Yhdenvertaisuusperiaate)

Siksi ehkä ehdottaisin ratkaisua jossa valitaan joku tietty laturimalli jolle valmistaja lupaa pitkän tuen ja kuormanhallinta, tai ainakin valmius sille jo tässä kohtaa.

Sitten jos muutkin innostuu niin ei tarvi vetää koko hommaa uusiksi vaan voi vain lisäillä latureita tarpeen mukaan.

Kiitos, tää olikin se kysymys eli en ollut varma voiko mittarilta ottaa suoraan syötön. Perjantaina tulee sähkäri niin tietää vähän mihin varautua, asema onkin jo postissa.
 
Tämä bemarin värkki itsellä ja on kätevä kun saa olla tallin seinällä telineessä ja sit on helppo nostaa reissuun mukaan ja saa vaihto päitä eri rasioihin. Itsellä tuo 11kw voimavirtapää käytössä ja mukana tuleva valovirtapää reissussa matkassa jos sattuu tulla paikka jossa ei voimavirtapistorasiaa tarjolla.

Itsellä vastaava Audin laite mökkikäyttöön yms. reissuun, vaikka alla kansanauto. On muuten suorastaan halpa hinta BMW:n laitteesta kun vertaa Audin tuotteeseen. Taitaa listahinta olla 2,5x. OEM-tuote kuitenkin laadukkaampi kuin joku Peran sähkö ja CE-merkintä Oy:n maahantuoma perus Kiina-laite.
 
Itsellä vastaava Audin laite mökkikäyttöön yms. reissuun, vaikka alla kansanauto. On muuten suorastaan halpa hinta BMW:n laitteesta kun vertaa Audin tuotteeseen. Taitaa listahinta olla 2,5x. OEM-tuote kuitenkin laadukkaampi kuin joku Peran sähkö ja CE-merkintä Oy:n maahantuoma perus Kiina-laite.

Joo audin vastaavassa minusta parempi tuo oma seinäteline kun siinä valmiiksi avainlukitus. Muuten aika vastaavat ovat. Muistaakseni omasta maksoin kun oli jokin kamppanja 515€ tuon voimavirtapään ja seinätelineen kanssa. 8A schukopää ja kantokassi tulee tuossa vakiona mukana.
 
Ei kai siinä ole mitään syytä miksei nuo valmistajien omat toimisi missä tahansa autossa?

Saman standardin mukaanhan ne autolle juttelee, ellei sitten valmistaja ole lähtenyt kehittämään jotain aivan omaa purkkaviritystä.
 
Ei kai siinä ole mitään syytä miksei nuo valmistajien omat toimisi missä tahansa autossa?

Saman standardin mukaanhan ne autolle juttelee, ellei sitten valmistaja ole lähtenyt kehittämään jotain aivan omaa purkkaviritystä.

Joo toki toimii kaikissa merkeissä.
 
Polestar 2/Tesla: miten heikoilla olisin, jos kotona mahd ladata 8A suko ja päivittäiset ajot 40-120km?
Toisaalta saattaa auto välillä seista viikollaki kokonaisen päivän.
Taivasalla auto, jotta kylmästä lähtö.
Taitaa joutua kerran pari täyttämään akkua ulkopuolisella laturilla viikon aikana, noita kyllä ihan hyvin lähistöllä.

Mut jos joku seikkailee näin, niin kiva olisi kuulla miten pärjää.
 
Viimeksi muokattu:
Polestar 2/Tesla: miten heikoilla olisin, jos kotona mahd ladata 8A suko ja päivittäiset ajot 40-120km?
Toisaalta saattaa auto välillä seista viikollaki kokonaisen päivän.
Taivasalla auto, jotta kylmästä lähtö.
Taitaa joutua kerran pari täyttämään akkua ulkopuolisella laturilla viikon aikana, noita kyllä ihan hyvin lähistöllä.

Mut jos joku seikkailee näin, niin kiva olisi kuulla miten pärjää.

Ton 1,8kW latauksen kanssa voi laskeskella että noin 10km/h tulee rangea akkuun. Riippuu tosiaan mikä on se aikajakso jonka auto on keskimäärin omassa ruudussa, joku klo 18 - 06 olisi jo noin 120km edestä rangea vuorokaudessa.

Edit: Kylmässä voi varmaan laskea noin 30% lisää kulutusta, todella lyhyillä matkoilla enemmän. Omassa volkkarissa joku 5km kauppareissu vie äkkiä 30kWh/100km kun lämmitykseen menee sen verran paljon, mutta pidemmällä matkalla sitten asettuu lähemmäs kahtakymmentä.
 
Viimeksi muokattu:
Polestar 2/Tesla: miten heikoilla olisin, jos kotona mahd ladata 8A suko ja päivittäiset ajot 40-120km?
Valitettavasti jää vähän pelleilyksi tuolla teholla. Täyteen lataus kestää liki 2 vuorokautta. Latauksessa on vielä muuntohäviöt ja auton muu "overhead", niin ei jää tehoksi kuin joku 1,5kW. Talvella vielä mahdollinen akun ja kabiinin lämmitys -> ei lataa akkua kovinkaan paljolla(?). Kesällä vielä menee varmaan, jos pystyy lataamaan 12h päivässä. Talvella lienee tekemätön paikka.
Juu, on varmaan monella tuo tilanne, mutta ei se mikään optimi ole, jos ei pysty ennustamaan kaikkia viikon ajoja etukäteen. 11 kW:kin on välistä turhan hidas.
Eli käytännössä on paikallisen pikalaturin (min 100kW) varassa. Ei siinäkään toki mitään vikaa muuta kuin hinta varauksella ja ehkä jonot.
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavasti jää vähän pelleilyksi tuolla teholla. Täyteen lataus kestää liki 2 vuorokautta. Latauksessa on vielä muuntohäviöt ja auton muu "overhead", niin ei jää tehoksi kuin joku 1,5kW. Talvella vielä mahdollinen akun ja kabiinin lämmitys -> ei lataa akkua kovinkaan paljolla(?). Kesällä vielä menee varmaan, jos pystyy lataamaan 12h päivässä. Talvella lienee tekemätön paikka.
Juu, on varmaan monella tuo tilanne, mutta ei se mikään optimi ole, jos ei pysty ennustamaan kaikkia viikon ajoja etukäteen. 11 kW:kin on välistä turhan hidas.
Eli käytännössä on paikallisen pikalaturin (min 100kW) varassa.
Milloinkas 11kW on liian hidas? Sillä saa akun kuin akun yössä täyteen.
 
Milloinkas 11kW on liian hidas? Sillä saa akun kuin akun yössä täyteen.
On se asiointilatauksessa (kauppa tms) niin hidas, että ei maksa vaivaa ladata jos ei ole vähintään 2 tunnin stoppi. Ja jos auto on välillä muualla kuin kotipihassa, ei ehdi latautua aina ajojen välissä tarpeeksi etteikö tarvitsisi mennä pikalaturiin.
Käyttöprofiilista kiinni joo. Kotona yön yli riittää aina. Pörssisähkön kanssa voi vielä säätää sitten ajoitusten kanssa. Nyt auto latauksessa tarkoituksella 8 tuntia, kun tuulee.
 
Valitettavasti jää vähän pelleilyksi tuolla teholla. Täyteen lataus kestää liki 2 vuorokautta. Latauksessa on vielä muuntohäviöt ja auton muu "overhead", niin ei jää tehoksi kuin joku 1,5kW. Talvella vielä mahdollinen akun ja kabiinin lämmitys -> ei lataa akkua kovinkaan paljolla(?). Kesällä vielä menee varmaan, jos pystyy lataamaan 12h päivässä. Talvella lienee tekemätön paikka.
Juu, on varmaan monella tuo tilanne, mutta ei se mikään optimi ole, jos ei pysty ennustamaan kaikkia viikon ajoja etukäteen. 11 kW:kin on välistä turhan hidas.
Eli käytännössä on paikallisen pikalaturin (min 100kW) varassa. Ei siinäkään toki mitään vikaa muuta kuin hinta varauksella ja ehkä jonot.
Kyllähän noin vähillä kilometreillä tuollakin latauksella pärjää hyvin. Jos tulee useita 120km päiviä peräkkäin jolloin auto ei ehdi olla yöllä pitkään laturissa, niin käy pikalaturilla ottamassa vähän lisää virtaa.
 
Kyllähän noin vähillä kilometreillä tuollakin latauksella pärjää hyvin. Jos tulee useita 120km päiviä peräkkäin jolloin auto ei ehdi olla yöllä pitkään laturissa, niin käy pikalaturilla ottamassa vähän lisää virtaa.
Sori mutta ei pärjää polestarilla talvella. Ei ehdi ladata edes 24h aikana sitä auton lämmitykseen ja 120 km ajoon mennyttä energiaa takaisin. Pikalaturin varassa siis on pääosin.
Ehkä vähän kärjistän, mutta oma kokemus sähköauton lataamisesta yksivaihe <10 A on että aika onnetonta.
Ja vielä siis huomio, että oletus että akku on sellainen, että ei suositella yli 80% latausta jatkuvasti eikä pidempää säilytystä alle 20%. Range oikeasti aika paljon pienempi, jos pidetään väliä 20-80%. Erityisesti siis talvella.
Kaikella varmasti pärjää, ylimääräistä miettimistä vaan tiedossa, jos schukon varassa latailee.

En tiedä miten auton ja akun esilämmitys toimii, jos verkosta ei saada kuin pieni teho. Ottaako pienen tehon verkosta ja akusta loput. Ainakin tuo Tesla näyttää ottavan useamman kilowatin tehoa laturista, kun auton laittaa ennen lähtöä lämpenemään pakkasella.
 
Viimeksi muokattu:
Polestar 2/Tesla: miten heikoilla olisin, jos kotona mahd ladata 8A suko ja päivittäiset ajot 40-120km?
Toisaalta saattaa auto välillä seista viikollaki kokonaisen päivän.
Taivasalla auto, jotta kylmästä lähtö.
Taitaa joutua kerran pari täyttämään akkua ulkopuolisella laturilla viikon aikana, noita kyllä ihan hyvin lähistöllä.

Mut jos joku seikkailee näin, niin kiva olisi kuulla miten pärjää.
Väitän että hyvin pärjää vaikka itsellä onkin pikkuakkuinen auto eikä ole kokemusta suuresta akusta. Tarvittaessa käväisee pikalaturissa vaikkapa kauppareissulla tai jos pidempää reissua heittää.
Itsellä työmatkaa yhteensä noin 70 km ja lataan pääasiassa suko latureilla töissä ja kotona. Töissä käytössä 16A pistorasiat mutta matkalaturilla siitä huolimatta siellä yleensä lataan. Kotona lataan sukosta.
 
En tiedä kuinka paljon energiatehokkaampia sähköautot ovat, mutta 8A teholla saa plugariin ihan sopivasti virtaa sen about viiden tunnin/50km matkan verran halvimman sähkön aikana. Tuon ulkopuolelle kun mennään, niin joo saahan sitä ladattua mutta ei ihan optimilla enää mennä.

Se sitten, että riittääkö se riippuu aika paljon ihmisestä itsestään eli haluaako siellä laturilla ja/tai palveluissa laturin lähellä viettää aikaa. Jos pikalatureita löytyy suht läheltä niin eipä tuossa sitten mitään. Jos pitää asiointilatauksella pärjätä niin sitten pitää melkein keksiä silloin tällöin muutama tunti ekstra ajanvietettä laturilla viikottain.

Noin yleisesti tuollakin latauksella varmasti pärjää. Jos mennään lähempänä 50km niin hyvin, jos päälle 100 päivittäin niin silloin pitää jo muinakin aikoina latailla kuin optimilla, mutta jos tapana on tökätä auto laturiin kun tulee kotiin ja latausaikaa on lähempänä 10h kuin 5h päivittäin niin eiköhän sillä hienosti pärjäile.

Osalla kun ei ole latausta kotona ollenkaan ja hekin pärjäävät niin kyse on aika pitkälle omasta motivaatiosta.
 
On se asiointilatauksessa (kauppa tms) niin hidas, että ei maksa vaivaa ladata jos ei ole vähintään 2 tunnin stoppi. Ja jos auto on välillä muualla kuin kotipihassa, ei ehdi latautua aina ajojen välissä tarpeeksi etteikö tarvitsisi mennä pikalaturiin.
Käyttöprofiilista kiinni joo. Kotona yön yli riittää aina. Pörssisähkön kanssa voi vielä säätää sitten ajoitusten kanssa. Nyt auto latauksessa tarkoituksella 8 tuntia, kun tuulee.
Onko henkilöautoissa edes yli 11kW laturia jos nyt puhutaan AC latauksesta?
 
Onhan noita jonkin verran. Tosin taitaa pääosin olla lisävarusteena.
Joo, jos olen oikein ymmärtänyt, niin 11 kW varten on auton sisäisessä laturissa kolmelle vaiheelle omat muuntaja/invertteripalikat. Ja joissain autoissa noita 11 kW laturipaketteja voi olla 2 kpl. Tai sitten ovat tehneet suoraan 32A per vaihe.
Taycan, jotkin Renaultit, isot mersut nyt ainakin saatavilla. S Teslassa oli aiemmin optio 22kW lataukselle, ei enää.
 
Joo, jos olen oikein ymmärtänyt, niin 11 kW varten on auton sisäisessä laturissa kolmelle vaiheelle omat muuntaja/invertteripalikat. Ja joissain autoissa noita 11 kW laturipaketteja voi olla 2 kpl. Tai sitten ovat tehneet suoraan 32A per vaihe.
Taycan, jotkin Renaultit, isot mersut nyt ainakin saatavilla. S Teslassa oli aiemmin optio 22kW lataukselle, ei enää.
Renaulteissa noi 22kW laturit ovat melko yleisiä. Niillä on jokin patentti jolla käyttävät sähkömoottorin käämejä osana laturia, ja siten se 22kW latausteho ei ole merkittävä kustannus.

Itseasiassa renu taitaa olla ainoa valmistaja jolla on (ollut?) 44kW ac latureita.
 
Joo, jos olen oikein ymmärtänyt, niin 11 kW varten on auton sisäisessä laturissa kolmelle vaiheelle omat muuntaja/invertteripalikat. Ja joissain autoissa noita 11 kW laturipaketteja voi olla 2 kpl. Tai sitten ovat tehneet suoraan 32A per vaihe.
Taycan, jotkin Renaultit, isot mersut nyt ainakin saatavilla. S Teslassa oli aiemmin optio 22kW lataukselle, ei enää.
Uusissa bemareissa on myös lisävarusteena 22kW (i5, i7, iX1, iX2)
 
En tiedä kuinka paljon energiatehokkaampia sähköautot ovat, mutta 8A teholla saa plugariin ihan sopivasti virtaa sen about viiden tunnin/50km matkan verran halvimman sähkön aikana. Tuon ulkopuolelle kun mennään, niin joo saahan sitä ladattua mutta ei ihan optimilla enää mennä.

Se sitten, että riittääkö se riippuu aika paljon ihmisestä itsestään eli haluaako siellä laturilla ja/tai palveluissa laturin lähellä viettää aikaa. Jos pikalatureita löytyy suht läheltä niin eipä tuossa sitten mitään. Jos pitää asiointilatauksella pärjätä niin sitten pitää melkein keksiä silloin tällöin muutama tunti ekstra ajanvietettä laturilla viikottain.

Noin yleisesti tuollakin latauksella varmasti pärjää. Jos mennään lähempänä 50km niin hyvin, jos päälle 100 päivittäin niin silloin pitää jo muinakin aikoina latailla kuin optimilla, mutta jos tapana on tökätä auto laturiin kun tulee kotiin ja latausaikaa on lähempänä 10h kuin 5h päivittäin niin eiköhän sillä hienosti pärjäile.

Osalla kun ei ole latausta kotona ollenkaan ja hekin pärjäävät niin kyse on aika pitkälle omasta motivaatiosta.

BMW:n 12kwh mallit eli käytännössä kaikki (en ole varma 225e mallista) vm.2019 -> lataa sen 5 ... 5,5h akustonsa tyhjästä täyteen. Nettikapasiteetti noissa on eri lähteiden mukaan 10,8kwh.

Mutta ...

Eipä tulisi mieleenikään kuormittaa normaalia shukotöpseliä edes 8A virralla jotain 12 ... saatika 24h yhtä soittoa, eli ladata jatkuvasti täyssähköautoa moisesta. Tämmöiseen käyttöön ehdottomasti ns. "supershuko". Onko tähän asiantuntijoilla faktaa tai edes MuTua? Viekö mikään normaali kotilaite vuorokaudessa töpselistä noin paljoa virtaa, pakastin / jääkaappi? Rehellisesti minulla ei ole hajuakaan.
 
BMW:n 12kwh mallit eli käytännössä kaikki (en ole varma 225e mallista) vm.2019 -> lataa sen 5 ... 5,5h akustonsa tyhjästä täyteen. Nettikapasiteetti noissa on eri lähteiden mukaan 10,8kwh.

Mutta ...

Eipä tulisi mieleenikään kuormittaa normaalia shukotöpseliä edes 8A virralla jotain 12 ... saatika 24h yhtä soittoa, eli ladata jatkuvasti täyssähköautoa moisesta. Tämmöiseen käyttöön ehdottomasti ns. "supershuko". Onko tähän asiantuntijoilla faktaa tai edes MuTua? Viekö mikään normaali kotilaite vuorokaudessa töpselistä noin paljoa virtaa, pakastin / jääkaappi? Rehellisesti minulla ei ole hajuakaan.

Lämpöpatterit varmaan yleisin mikä ottaa tuon verran töpselistä virtaa, kyllä ne normipistorasiat on mitoitettu 8A - se on myös TUKES suositus

 
BMW:n 12kwh mallit eli käytännössä kaikki (en ole varma 225e mallista) vm.2019 -> lataa sen 5 ... 5,5h akustonsa tyhjästä täyteen. Nettikapasiteetti noissa on eri lähteiden mukaan 10,8kwh.

Mutta ...

Eipä tulisi mieleenikään kuormittaa normaalia shukotöpseliä edes 8A virralla jotain 12 ... saatika 24h yhtä soittoa, eli ladata jatkuvasti täyssähköautoa moisesta. Tämmöiseen käyttöön ehdottomasti ns. "supershuko". Onko tähän asiantuntijoilla faktaa tai edes MuTua? Viekö mikään normaali kotilaite vuorokaudessa töpselistä noin paljoa virtaa, pakastin / jääkaappi? Rehellisesti minulla ei ole hajuakaan.
Kyllä se 1-vaiheiseen lataukseen paras on ns. Caravan töpseli joka on oikeasti mitoitettu jatkuvalla 16A kuormalle.
 
Mikä laturi sopii caravan pistokkeeseen?
Ainakin Tesloissa tulee mukana laturi johon tesla myy caravan vaihtopäätä. Samalla myös laturi antaa täydet 16A. Sukopäällä 13A.
IMG_4320.png
 
Onhan noitakin jonkun verran, ainakin yli 5 erilaista tullut vastaan tuossa nyt ensimmäinen googlesta:

 
Kiitos, hyvä tietää! Tuohan se olisi yksinkertainen ja taatusti turvallinen vaihtoehto kotikäyttöön.
 
Kyllä se 1-vaiheiseen lataukseen paras on ns. Caravan töpseli joka on oikeasti mitoitettu jatkuvalla 16A kuormalle.
Kiitos, hyvä tietää! Tuohan se olisi yksinkertainen ja taatusti turvallinen vaihtoehto kotikäyttöön.

Edellyttäen, että se johtoveto keskukselta sinne caravan-pistokkeelle on kunnossa, liitokset on hyvät ja kunnossa. Ja kaapeli asennettu oikein sen kuormitettavuus huomioiden.

Ei se aina ole se pistorasia siellä seinällä joka ladatessa kärähtää, vaikka se yleisin onkin.
 
Edellyttäen, että se johtoveto keskukselta sinne caravan-pistokkeelle on kunnossa, liitokset on hyvät ja kunnossa. Ja kaapeli asennettu oikein sen kuormitettavuus huomioiden.

Ei se aina ole se pistorasia siellä seinällä joka ladatessa kärähtää, vaikka se yleisin onkin.
Tuo CEE pistorasia on kuitenkin turvallisin pistokeliitäntäinen vaihtoehto.

Jos nyt jäädään murehtimaan sitä koko energiansiirtoketjua, niin eihän noita voi silloin ladata ollenkaan, eikä mitään sähkölaitteita käyttää.
 
Jos nyt jäädään murehtimaan sitä koko energiansiirtoketjua, niin eihän noita voi silloin ladata ollenkaan, eikä mitään sähkölaitteita käyttää.

Käytännössä kotitalouksissa ei juuri koskaan ole mitään pistokeliitäntäistä sähkölaitetta, joka kuormittaa asennusta nimellisvirrallaan ja vaikka kuormittaisi, niin se kuormitus kestää enemmänkin minuutteja kuin tunteja.

Monen vakuutusyhtiön suojeluohjeissa taidetaan mainita, että sähköauton laturia asennettaessa asennuksen soveltuvuus tulee varmistaa ennen käyttöönottoa. Ja sille on ihan hyvä syy, koska laturin aiheuttama kuormitus asennuksille on ihan eri luokkaa kuin satunnaisen sirkkelin tai porakoneen.
 
Käytännössä kotitalouksissa ei juuri koskaan ole mitään pistokeliitäntäistä sähkölaitetta, joka kuormittaa asennusta nimellisvirrallaan ja vaikka kuormittaisi, niin se kuormitus kestää enemmänkin minuutteja kuin tunteja.

Monen vakuutusyhtiön suojeluohjeissa taidetaan mainita, että sähköauton laturia asennettaessa asennuksen soveltuvuus tulee varmistaa ennen käyttöönottoa. Ja sille on ihan hyvä syy, koska laturin aiheuttama kuormitus asennuksille on ihan eri luokkaa kuin satunnaisen sirkkelin tai porakoneen.
No silläpä tuo CEE pistoke, koska se on suunniteltu toimimaan nimellisvirrallaan 24/7. Asuntomessuilla huomasin useammassa talossa olevan lämmitysjärjestelmän juurikin CEE pistokkeella kytkettynä, eli siinähän niitä on todennäköisesti nimellisvirralla kuormittavia laitteita. Tosin eipä tuo taida kovin yleinen tapa olla.

Jos sähköauton latauslaitteen kytkee CEE pistorasiaan, se kyllä varmistaa sen soveltuvuuden siihen käyttöön. Tietysti se pistorasia pitää olla asianmukaisesti asennettu, eikä mikään tein-itse-säästin patentti.
 

Innohome Charlie latureita motonetissä todella edullisesti kanta-asiakkaille kun ostaa laturin ja suojalipan samalla kertaa.
 

Innohome Charlie latureita motonetissä todella edullisesti kanta-asiakkaille kun ostaa laturin ja suojalipan samalla kertaa.

Saakos noita etäohjattua mitenkään?
 
Ensimmäinen talvi sähköautoillen ja lataus hoituu Gridiolla kuinka ajastaa lataus/lämmitys pakkasessa siten, että kabiini on lähtiessä lämmin ja akku 100%? edit. auto vag meb jos vaikuttaa.
 
Polestar 2/Tesla: miten heikoilla olisin, jos kotona mahd ladata 8A suko ja päivittäiset ajot 40-120km?
Toisaalta saattaa auto välillä seista viikollaki kokonaisen päivän.
Taivasalla auto, jotta kylmästä lähtö.
Taitaa joutua kerran pari täyttämään akkua ulkopuolisella laturilla viikon aikana, noita kyllä ihan hyvin lähistöllä.

Mut jos joku seikkailee näin, niin kiva olisi kuulla miten pärjää.
Tuli noin vuosi ajeltua noin ja pääsääntöisesti pärjäsi ihan hyvin. Toisin kuin nopeammilla lataustavoilla, 6A tai 8A latauksessa akkua ei paljoa lämmitetä, joten ei tule kummempia droppeja hyötysuhteeseen talvellakaan.

Voit ajatella tuon vaikka niin, että jos keskimääräisesti päivän lataus riittää päivän ajoihin, pärjäät. Karkeasti matikka menee tähän tyyliin (tee toki omat laskut omilla luvuilla):
- akussa kapasitettia ajaa 300km
- saat ladattua päivässä 100km
- tuleekin poikkeuksellisen paljon ajoa, vaikka 120km päivä monta päivää putkeen
- eli lähdet 300 -> 180, lataat 100, seuraavana päivänä 280 -> 160, lataat sata, seuraavana päivänä 260 -> 140 jne.
- Eli jos jätetään vaikka 40km bufferi, voit ajaa 8 päivää peräkkäin vajaalla lautaksella, jonka jälkeen piipahdat pikalaturilla.
- Vastaavasti jokainen päivä jona ajat vähemmän tietty palauttaa rangea.
 
Ensimmäinen talvi sähköautoillen ja lataus hoituu Gridiolla kuinka ajastaa lataus/lämmitys pakkasessa siten, että kabiini on lähtiessä lämmin ja akku 100%? edit. auto vag meb jos vaikuttaa.
Jos Gridioon luotat niin lataukseen ei tarvitse koskea. Oman kokemuksen mukaan auto saattaa kyllä silloin ladata miten sattuu välillä.

Äpin kautta ilmastoinnin hallinnasta sitten lähtöaika. Ottaa kabiinin lämmitystehon töpselistä, välittämättä mitä Gridio sanoo latauksesta.

Jos haluat maksimoida rangen ja minimoida energiakulutuksen niin tallennat latauspaikan. Asetat lähtöajan ja valitset ilmastointi + lataus ennen lähtö. Silloin on kabiini lämmin, akku lämmitetty ja ladattu juuri ennen lähtöä. Gridio pitää olla pois käytöstä.
 
Jos Gridioon luotat niin lataukseen ei tarvitse koskea. Oman kokemuksen mukaan auto saattaa kyllä silloin ladata miten sattuu välillä.

Äpin kautta ilmastoinnin hallinnasta sitten lähtöaika. Ottaa kabiinin lämmitystehon töpselistä, välittämättä mitä Gridio sanoo latauksesta.

Jos haluat maksimoida rangen ja minimoida energiakulutuksen niin tallennat latauspaikan. Asetat lähtöajan ja valitset ilmastointi + lataus ennen lähtö. Silloin on kabiini lämmin, akku lämmitetty ja ladattu juuri ennen lähtöä. Gridio pitää olla pois käytöstä.

Muutoin toiminut kuin junan vessa esilämmitys vaan imee hiukan akusta, vaikka gridio vetää täyteen ja kovassa pakkasessa range hilkulla, koska ajoprofiili töihin 130km suuntaansa ja auto seisoo 24h kylmässä seuraavaan aamuun.
 
Muutoin toiminut kuin junan vessa esilämmitys vaan imee hiukan akusta, vaikka gridio vetää täyteen ja kovassa pakkasessa range hilkulla, koska ajoprofiili töihin 130km suuntaansa ja auto seisoo 24h kylmässä seuraavaan aamuun. Ja tietysti lataus mahdollisuutta ei ole.
 
Muutoin toiminut kuin junan vessa esilämmitys vaan imee hiukan akusta, vaikka gridio vetää täyteen ja kovassa pakkasessa range hilkulla, koska ajoprofiili töihin 130km suuntaansa ja auto seisoo 24h kylmässä seuraavaan aamuun.
Ei taida valitettavasti 1x8A:lla riittää yksinkertaisesti virta että voisi lämmittää kabiinia sekä akkua, etenkaan kovemmilla pakkasilla.
 
Muutoin toiminut kuin junan vessa esilämmitys vaan imee hiukan akusta, vaikka gridio vetää täyteen ja kovassa pakkasessa range hilkulla, koska ajoprofiili töihin 130km suuntaansa ja auto seisoo 24h kylmässä seuraavaan aamuun.
Se on hyvä jos Gridio toimii. Sillon kun käytin tuota niin ei mielestäni estänyt tolpasta virran ottoa lämmitystä varten. Ehkä ne on muuttanut jotain.

Oman laturini mukaan lämmitys ottaa 6-7kW eli pitäisi olla varaa vielä pitää akkukin latingissa.

Oletko koittanut ilman gridiota auton omalla ajastimella, käyttäytyykö samoin?
 
Se on hyvä jos Gridio toimii. Sillon kun käytin tuota niin ei mielestäni estänyt tolpasta virran ottoa lämmitystä varten. Ehkä ne on muuttanut jotain.

Oman laturini mukaan lämmitys ottaa 6-7kW eli pitäisi olla varaa vielä pitää akkukin latingissa.

Oletko koittanut ilman gridiota auton omalla ajastimella, käyttäytyykö samoin?
No ei se 6-7kW voi kovin montaa minuuttia ottaa. Toihan on keskivertosaunan lämmitysteho. Kun auto on lämmin, niin lämmitysteho lienee jonkun sata Wattia.
 
Tuota en ole seurannut, varmasti tippuu. Ehkä se akun lämmitys se isompi kuluttaja?

Nyt juuri ollut asetus klo 6 lataukselle aamulla, kun töihin lähtö 6.15 pitää kokeilla säätää samaan lähtöajan kanssa josko saisi viimeisetkin prosentit talteen. Käytännössä lähtiessä 93-98% + keleillä 100% mikä riittää kyllä normaalisti, mutta jos oikein haastavaa keliä tiukille menee.
 
Nyt juuri ollut asetus klo 6 lataukselle aamulla, kun töihin lähtö 6.15 pitää kokeilla säätää samaan lähtöajan kanssa josko saisi viimeisetkin prosentit talteen. Käytännössä lähtiessä 93-98% + keleillä 100% mikä riittää kyllä normaalisti, mutta jos oikein haastavaa keliä tiukille menee.

Jos useinkin lataat akun noin täyteen, niin ei tykkää akku tuosta ja alkaapi range tippumaan jossain kohtaa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 480
Viestejä
4 558 193
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom