Sähköauton kotilataus

Itse olen kanssa tämän kannalla, kun on pidempiä kausia pois. Onko ulkona olevan laturin pitäminen virroissa riskialtista ollessa esim. parin viikon ajan poissa, vai onko sääsuojaukset niin hyvät ettei asiasta tarvitse huolehtia? Ja laturilla tarkoitan esim. Enston Onen tai Webaston Pure 2:n tyyppistä kiinteää laturia, en schuko- tai voimavirta-adapterisysteemejä.
Ymmärrät kai että sähkölaitteita on ulkona joka paikassa. Mm valaisimia vaikka kuinka paljon ilman että asiaa tarvitsee stressata.
 
Isoin riski kai tuossa on se, että joku käy sen itse laturin pöllimässä mutta sähköttömyyshän ei siihen vaikuta mitenkään.
Kaikenlaisilla asioilla ihmiset jaksavatkin nostaa verenpainettaan..
 
Tosiaan Suomessa on satoja tuhansia vapaa-ajan kiinteistöjä, joissa on seinäpistokkeet virrassa ja valvomatta läpi vuoden :) Pitää olla kyllä joku erikoinen syy, että kuvittelisi ihmisten siellä viihtyvän autoaan latailemassa...
 
Jos ei mökillä mitään sähköä kaipaavaa ole päällä niin eikö se ihan hyvä toimenpide ole muutenkin pääkatkaisiasta ottaa virrat pois?
 
Pienenä korjauksena et ei pääkatkaisijasta vaan mittarin napeilla katkoo niin ei tarvitse ihmetellä minkä takia tulee arviolaskua sähkönmyyjältä.

Jos ja kun ihan oikeasti haluaa, että sähköt eivät palaudu automaattisesti/yksin/etäohjattuna sähköyhtiön toimesta takaisin, niin silloin vain ja ainoastaan pääkytkimellä sähköt pois.
 
Jos ei mökillä mitään sähköä kaipaavaa ole päällä niin eikö se ihan hyvä toimenpide ole muutenkin pääkatkaisiasta ottaa virrat pois?
Ei se kovin hyvä toimenpide ole, sillä perästä kuuluu jos tilanne jatkuu päiväkausia.

Aika harvinaiselta tapaukselta kuulostaa, että ns. kylmällä mökillä suunnitellaan sähköauton kolmivaihelatausta. Toki tällaisia aivan varmasti muutamia maassa on, mutta tämän itsestäänselvyyden sanon vain siksi ettei kenenkään muun tarvitse. Jos mökki ei ole sähkötön tukkikämppä ulkohuussilla, se on usein pitkälti omakotitalo.

Nykynormin mukaisesti - varmaankin sähköautoilijoilla yliedustetusti - on mökillä yleensä jatkuvaa sähköä kaipaavia järjestelmiä kuten lämmityslaitteita, kylmäkoneita jne.
 
Miten kotilatauksessa on tyyppillisesti toteutettu virran varastamisen estäminen kun ei ole itse kotona tms.? Perheessä laturin asentamista suunnitellaan pihalle ja ehdotuksena on asentaa sisälle kytkin, jolla latausasemalta saa virrat pois aina kun ei ole käytössähkl. Varastamisen estämisen lisäksi tämä toisi mielenrauhaa, kun pihassa ei ole voimavirtaa saatavilla ilman valvontaa. Itse en ole tästä ratkaisusta erityisen innostunut, koska kytkimen renkkaaminen unohtuu varmasti aika ajoin ja sitten auto jää lataamatta tai virrat unohtuvat laturiin päälle. Lisäksi en koe voimavirran olemassa oloa ilman valvontaa kovin suurena uhkana. Ajatuksia? Onko laturin asentaminen kytkimen taakse järkevää?
Jos jotain varastetaan niin enemmän olisin huolissani sen latausaseman varastamisesta. Tonnin latausasema vs 7 eurolla sähköä.

Voimavirrasta vapaana pihalla ei tarvi huolestua, sähköauton latauspistokkesta ei tule sähköä ennenkuin sen on liittänyt autoon. Jos kyseessä olisi normaali 3-vaihepistorasia niin se on suojattava (omilta ja vierailta) lapsilta, joko lukollinen lataustolppa tai asennuskorkeus vähintään 1.7m

kuten todettua niin pääkytkimeltä sähköjä ei kannata katkaista, mutta sinne sähkökaappiin pitäisi tulla ”sulakkeet”(johdonauojakatkaisija) ja vikavirtasuoja, kummalta tahansa voi katkaista laturille menevän sähkön. Itse en kyllä vaivautuisi kuin yli vuoden poissaoloja varten.
 
Miten kotilatauksessa on tyyppillisesti toteutettu virran varastamisen estäminen kun ei ole itse kotona tms.? Perheessä laturin asentamista suunnitellaan pihalle ja ehdotuksena on asentaa sisälle kytkin, jolla latausasemalta saa virrat pois aina kun ei ole käytössä. Varastamisen estämisen lisäksi tämä toisi mielenrauhaa, kun pihassa ei ole voimavirtaa saatavilla ilman valvontaa. Itse en ole tästä ratkaisusta erityisen innostunut, koska kytkimen renkkaaminen unohtuu varmasti aika ajoin ja sitten auto jää lataamatta tai virrat unohtuvat laturiin päälle. Lisäksi en koe voimavirran olemassa oloa ilman valvontaa kovin suurena uhkana. Ajatuksia? Onko laturin asentaminen kytkimen taakse järkevää?
Teslan omassa laturissa pystyy lisää VIN koodin tai useammankin mitä se suostuu lataa.
 
Teslan omassa laturissa pystyy lisää VIN koodin tai useammankin mitä se suostuu lataa.
Lisäksi taitaa pystyä estämään lataukset muilta kuin Tesloilta, joka varmaan auttanee aikas paljon, tietysti jos sattuu vaan teslakuskeja liikkumaan alueella etsimässä vapaita pistokkeita niin VIN pohjainen esto varmaan ihan hyvä :)
 
Eiköhän noissa ole käytännössä varsin monessa mahdollista estää lataaminen jollain tapaa. Omassa voi vaatia tunnistautumisen joko RFID-kortilla tai kännykkäappilla, lisäksi appilla näkee kaikki latauskerrat ja voi vaikka säätää etänä laitteen lataustehon nollaan/hyvin alhaiseksi valmiiksi ja varalta, jos on vaikka pitempään poissa. Suurempana riskinä tosiaan pitäisin myös sitä, että itse laite irrotetaan ja varastetaan, koska kuitenkin vähintään useita satoja euroja nuo laturivat maksavat.
 
Juu monissa on ihan suoraan RFID tuki ja mukana tulee muutama erillinen lätkä joilla aseman käytön voi sallia.
 
Oliko täällä Zaptec Go/Pro omistajia joilla olisi jotain 3. osapuolen palikoita tms. "älyä" pultattu laturiin?
 
No nyt on Garon latausasema pihassa ja lataa hyvin. Olisin toivonut että voin omasta appista ajastaa latauksen yön tunteihin ja ehkä vielä matalammalla virralla mutta se onnistuu vain (taloyhtiön) pääkäyttäjän softalla, toimii hyvin yhtäkaikki.

Lataustolpassa pitäisi olla RFID-kortti sisällä. Appissa voi itse liittää tuon RFID- tagin Avaimia ei kuitenkaan ole vielä tilattu. Tuli mieleen kysyä:
-onko avaimia useamman laisia ja jos, niin millainen mahtaa tähän sopia.
-saako jostain halvalla ihan kappaleittain noita rfid-tageja? Yleensä tarjotaan viittäkymmentä...
- voiko käyttää samaa tagia useampaan sovellukseen, esim voinko esim minulla jo olevan Virta-latausaseman tagin määrittää tälle niin että se toimii molemmissa?
 
Laturi vihdoin seinällä. Mites pörssisähköllä, Gridio vs Vool vs "manuaali ajastaminen" halvoille tunneille.

Kattelin tuota Gridiota ja se oli jotenkin sekava tuo käyttöliittymä ja sinne ei saa esim marginaalia laitettua että näkis suoraan että milloin jää oikeasti miinukselle marginaalin jälkeenkin.
 
Laturi vihdoin seinällä. Mites pörssisähköllä, Gridio vs Vool vs "manuaali ajastaminen" halvoille tunneille.

Kattelin tuota Gridiota ja se oli jotenkin sekava tuo käyttöliittymä ja sinne ei saa esim marginaalia laitettua että näkis suoraan että milloin jää oikeasti miinukselle marginaalin jälkeenkin.
Gridiota kokeillut ja hyvin toiminut, lataa halvoilla tunneilla mutta nämä ovatkin ohjausta varten pääosin, eikä laskentaan. Voolia en ole kokeillut.
Kunhan automatiikka toimii, niin se on paras tapa kuin herätä yöllä vaihtamaan ajanjaksoa.
 
No nyt on Garon latausasema pihassa ja lataa hyvin. Olisin toivonut että voin omasta appista ajastaa latauksen yön tunteihin ja ehkä vielä matalammalla virralla mutta se onnistuu vain (taloyhtiön) pääkäyttäjän softalla, toimii hyvin yhtäkaikki.

Lataustolpassa pitäisi olla RFID-kortti sisällä. Appissa voi itse liittää tuon RFID- tagin Avaimia ei kuitenkaan ole vielä tilattu. Tuli mieleen kysyä:
-onko avaimia useamman laisia ja jos, niin millainen mahtaa tähän sopia.
-saako jostain halvalla ihan kappaleittain noita rfid-tageja? Yleensä tarjotaan viittäkymmentä...
- voiko käyttää samaa tagia useampaan sovellukseen, esim voinko esim minulla jo olevan Virta-latausaseman tagin määrittää tälle niin että se toimii molemmissa?
No niin, vastaus tähän:.garon appilla voi määrittää minkä tahansa kaupallisen latausfirman rfid-pulikan toimimaan myös Garossa.
 
Kellään kokemuksia tuosta Schneiderin EVlink Home asennuksista ja käyttöönotosta?
Sähkäri kävi kytkemässä tuon ja kuormanhallintapalikan. Asema toimii hienosti, mutta ei saatu Schneiderin eSetup appia yhdistämään ko. asemaan.
Eli ei saada kytkettyä tuota ns. käyttöön ja siten en saa sitä myöskään etähallittavaksi Scheiderin Wiser appiin.
Laitteessa ei tunnu olevan mitään ns. reset nappulaa, josta sen saisi naittamistilaan ja wifi direct yhteyden auki.
 
Kellään kokemuksia tuosta Schneiderin EVlink Home asennuksista ja käyttöönotosta?
Sähkäri kävi kytkemässä tuon ja kuormanhallintapalikan. Asema toimii hienosti, mutta ei saatu Schneiderin eSetup appia yhdistämään ko. asemaan.
Eli ei saada kytkettyä tuota ns. käyttöön ja siten en saa sitä myöskään etähallittavaksi Scheiderin Wiser appiin.
Laitteessa ei tunnu olevan mitään ns. reset nappulaa, josta sen saisi naittamistilaan ja wifi direct yhteyden auki.

Laitteen käyttöohjeessa luvussa 11 on ohjeet yhteyden luomiseen. Latauslaitteesta pitää katkaista virrat sulakkeiden avulla ja kytkeä virrat takaisin. Laite menee tällöin access point -tilaan neljäksi minuutiksi ja siihen pitäisi saada puhelinappilla yhteys ja pystyä tekemään tarpeelliset asetukset.

Itselläni ei ole tuosta Schneiderista kokemusta, mutta Defa Powerissa on samankaltainen toimintatapa, kun pitää mm. Wifi-asetukset saada kohdilleen.
 
Yllä olevaan liittyen, onko joku saanut ABB Terran onnistuneesti wifiin? Kokeiltu 5GHz pois päältä, eri SSID:tä, passuja jne., mutta Terra ei halua yhdistää verkkoon. Verkko kyllä löytyy ja signaali kantaa, mutta yhdistäminen ei tunnu onnistuvan. Bluetoothilla käyttö painajaista.
 
Kellään kokemuksia tuosta Schneiderin EVlink Home asennuksista ja käyttöönotosta?
Sähkäri kävi kytkemässä tuon ja kuormanhallintapalikan. Asema toimii hienosti, mutta ei saatu Schneiderin eSetup appia yhdistämään ko. asemaan.
Eli ei saada kytkettyä tuota ns. käyttöön ja siten en saa sitä myöskään etähallittavaksi Scheiderin Wiser appiin.
Laitteessa ei tunnu olevan mitään ns. reset nappulaa, josta sen saisi naittamistilaan ja wifi direct yhteyden auki.

Todennäköisin syy on se, että tuo ei ole EV Link Home Smart -laturi.
 
Todennäköisin syy on se, että tuo ei ole EV Link Home Smart -laturi.
Tämä se oli. Kyllä voi ihminen olla tyhmä, mutta näin se on… Eli ei tullut aikoinaan katsottua sen tarkemmin mallikoodia ja tuli tilattua ns. tyhmä versio laturista Amazonin alesta.
 
11kW johdollinen kotilaturi 199€. Hinnat alkaa olemaan kohdillaan. edit: Ja vielä made in Germany eikä mikään aliexpress.

 
11kW johdollinen kotilaturi 199€. Hinnat alkaa olemaan kohdillaan. edit: Ja vielä made in Germany eikä mikään aliexpress.

On kyllä edullinen.
Mutta mitä tässä kohtaa tarkoittaa "made in Germany"? Kasattu saksassa, kiinalaisista komponenteista?
 
1 tyhmä kysymys kun tuo tolppa lopulta saatiin: Lämmittääkö lataaminen akkua ja antaako akku näin enemmän virtaa ulos? Oma vanha hybridini rullailee helteellä 30km sähköllä mutta oikein kovalla pakkasella vain muutaman kilometrin. Nyt kun on toi tolppa niin olen lataillut yöllä, mutta ennen lähtöä pannut lämmöt ja latauksen päälle. Näin auto olis sisältä lämmin, akku kuitenkin täysi, ja jos teoriani pitää paikkansa, siitä saisi enemmän kilometrejä?
 
1 tyhmä kysymys kun tuo tolppa lopulta saatiin: Lämmittääkö lataaminen akkua ja antaako akku näin enemmän virtaa ulos? Oma vanha hybridini rullailee helteellä 30km sähköllä mutta oikein kovalla pakkasella vain muutaman kilometrin. Nyt kun on toi tolppa niin olen lataillut yöllä, mutta ennen lähtöä pannut lämmöt ja latauksen päälle. Näin auto olis sisältä lämmin, akku kuitenkin täysi, ja jos teoriani pitää paikkansa, siitä saisi enemmän kilometrejä?
Kyllä se lataaminen jonkun verran lämmittää akkua. Lisäksi aika monessa autossa on akun lämmitys pakkaskelejä varten, litium-akut kun tykkäävät paskaa miinusaasteilla lataamisesta. Ja lataus/lämmitys kannattaa ajoittaa niin että akku on just ehtinyt latautua täyteen ennen töihin lähtöä, tosin iso osa huonosta rangesta/lisääntyneestä kulutuksesta on sisätilojen lämmitykseen menevää sähköä.
 
1 tyhmä kysymys kun tuo tolppa lopulta saatiin: Lämmittääkö lataaminen akkua ja antaako akku näin enemmän virtaa ulos? Oma vanha hybridini rullailee helteellä 30km sähköllä mutta oikein kovalla pakkasella vain muutaman kilometrin. Nyt kun on toi tolppa niin olen lataillut yöllä, mutta ennen lähtöä pannut lämmöt ja latauksen päälle. Näin auto olis sisältä lämmin, akku kuitenkin täysi, ja jos teoriani pitää paikkansa, siitä saisi enemmän kilometrejä?
Kotona tehtävä hidas ac-lataus ei lämmitä akkua kovinkaan paljoa. Jos akku on kovin kylmä auto saattaa ohjata osan tehosta akun lämmitykseen jotta akku pystyisi vastaanottamaan virtaa vioittumatta. Eri merkeillä kuitenkin lienee eri systeemit eikä näistä ole mitään julkista dokumentaatiota.
 
Kotona tehtävä hidas ac-lataus ei lämmitä akkua kovinkaan paljoa. Jos akku on kovin kylmä auto saattaa ohjata osan tehosta akun lämmitykseen jotta akku pystyisi vastaanottamaan virtaa vioittumatta. Eri merkeillä kuitenkin lienee eri systeemit eikä näistä ole mitään julkista dokumentaatiota.
Tässä siis BMW:n vanhan polven hybridi 225xe, vm -17 . Uskoisin että tuossa ei mitään akun esilämmitystä olekaan, ikävä kuulla että pakkasella lataaminen syö akkua. Ymmärtääkseni tuo lämmittää nimenomaan akkuvirralla ja siksi yöllä sataan prosenttiin ladattu akku rupeaa lataamaan uudelleen kun sisätilaa lämmittää Lähtiessä on sitten konttori lämmin ja akku täynnä.
 
Miten näissä "koti latausasemissa" tapahtuu virran säätö? Kotelothan ovat täysin umpinaisia, eikä lämpenemistä juuri tapahdu! (Varsinainen laturihan on autossa)
 
Miten näissä "koti latausasemissa" tapahtuu virran säätö? Kotelothan ovat täysin umpinaisia, eikä lämpenemistä juuri tapahdu! (Varsinainen laturihan on autossa)

Blaupunktin laturissa (näitä kolmivirtaan kytkettäviä) painetaan nappulaa pitkään ja tämän jälkeen naputellaan samaa nappulaa lyhyesti niin amppeerimäärä vaihtuu (vakiona 16A ja muut järjestyksessä 13,10,8) ja kun painetaan kauan niin aktivoituu ko. valinta. Toinen nappula on ajastukselle (varmaan aika samoin toimii) mutta käytän auton ajastusta joten en ole tutustunut.

Eiköhän se aika vastaavasti tapahdu muissakin. En ole tutustunut että muistaako ko. valinnan virtakatkon yli (kuten Kian plugarissa mukana tullut shukolaturi muistaa).
 
(Varsinainen laturihan on autossa)

Vastasit oikeastaan kysymykseen tässä. Latausasema ei itsessään säädä mitään vaan toimii kytkimenä ja suojalaitteena sekä kommunikaatiorajapintana auton ja verkon välillä.

Laturista voidaan sitten kytkimillä/appilla tms lähettää tieto autolle, että latausrsjoitus x ampeeria ja auto oman sisäisen laturin tehoelektroniikkansa toimesta rajoittaa ottamaansa latausvirtaa x ampeeriin.
 
Vastasit oikeastaan kysymykseen tässä. Latausasema ei itsessään säädä mitään vaan toimii kytkimenä ja suojalaitteena sekä kommunikaatiorajapintana auton ja verkon välillä.

Laturista voidaan sitten kytkimillä/appilla tms lähettää tieto autolle, että latausrsjoitus x ampeeria ja auto oman sisäisen laturin tehoelektroniikkansa toimesta rajoittaa ottamaansa latausvirtaa x ampeeriin.
Kiitos! Nyt ei tarvi ihmetellä, miksei tuo kotelo lämpene!
 
Lyhyet ensikokemukset tästä laturista:
Laite tuli kotiin kotiinkuljetuksella noin viikossa tilauksesta. Mukana tulee laukku, laturi ja seinäteline. Kaapeli on kiitettävän pitkä auton mukana tulleeseen laturiin verrattuna. Kaapelit ja liittimet tuntuvat käteen laadukkailta. Itse laturi on aika muovisen oloinen mutta ihan vaikuttaa ihan OK:lta ulkoisesti.
Käyttöohje on hieman suppea mutta perustoiminnot hyvin kuvattu siinä. Yllätys tuli kun asensin Android sovellusta, tämähän on Tuya laite! Joten meni sujuvasti Nedis sovellukseen. Asetukset ovat kohtuullisen karut, eli voit asettaa latauksen alkamaan myöhemmin kokonaisten tuntien mukaan ja rajoittaa latausvirtaa. Sovelluksessa on virrankulutus osio, mutta tämä laite ei näytä sitä tukevan.
Eilen kokeilin asettaa latauksen alkamaan parin tunnin viiveellä 10 ampeerilla ja hyvin näytti toimivan. Tosin näytti lataavan 9 ampeerilla mutta pääasia että rajoitus toimii jos lataa vaikkapa tavallisesta schuko pistorasiasta.
Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen siihen mitä sai 130 eurolla.
Lopullisesta asennuksesta laitan tietoja sitten kun saan sen valmiiksi :)
 
11kW johdollinen kotilaturi 199€. Hinnat alkaa olemaan kohdillaan. edit: Ja vielä made in Germany eikä mikään aliexpress.

Täyttääkö nämä suomalaiset lait ja asetukset?
 
Onkos fiksummissa latureissa mahdollisuus myös estää ettei auto saa verkosta mitään tietyn kellonajan jälkee?

Tällaisella älyttömällä laturilla käy ainakin Enyaqin kanssa niin että auto lataa akkua asetettuina kellonaikoina. Mutta kun akun ja kabiinin lämmitys lähtee päälle niin se virta otetaan taas töpselistä. En ole itse mitannut mutta ilmeisesti noin 6 kW tuo lämmitys nappaa noin 30 min ajan. Eli esimerkiksi tänään tuolle tuli melkein 1 € hintaa. Vertailuna jos olisi käyttäny yöllä akkun ladattua tavaraa niin hinta olisi ollut noin 0,15 €.
 
Kai noissa ainakin osassa pystyy laittamaan rajoituksia. Itsellä nyt ei ole kokemuista kun Teslan gen3:sta ja siinä pystyy nykyisin asettamaan aikavälin millä lataus/sähkönotto on mahdollista sallittua
 
Kai noissa ainakin osassa pystyy laittamaan rajoituksia. Itsellä nyt ei ole kokemuista kun Teslan gen3:sta ja siinä pystyy nykyisin asettamaan aikavälin millä lataus/sähkönotto on mahdollista sallittua
Onkos siinä erikseen milloin saa ladata ja milloin ottaa muuhun käyttöön sähköä? Tässä Skodassa ei tosiaan ajoilla voi vaikuttaa kuin lataukseen.
 
Onkos siinä erikseen milloin saa ladata ja milloin ottaa muuhun käyttöön sähköä? Tässä Skodassa ei tosiaan ajoilla voi vaikuttaa kuin lataukseen.
Ei pysty tuollaista erottelua tekemään. Laturista voi siis asettaa tuon ajan milloin laturi antaa sähköä. Auton sovelluksesta voi sitten määritellä ns "off-peak" ajan ja itse auton latauksen tehdä niin että lataa vaan off-peak aikana.

ei ole itsellä ollut tarvetta kun pörssisähköllä nuo lataukset hoidan Vool:lla. Enkä ole toistaiseksi laturiin asettanut myöskään tuota sähkönsaanti rajaa.
 
Ei pysty tuollaista erottelua tekemään. Laturista voi siis asettaa tuon ajan milloin laturi antaa sähköä. Auton sovelluksesta voi sitten määritellä ns "off-peak" ajan ja itse auton latauksen tehdä niin että lataa vaan off-peak aikana.

ei ole itsellä ollut tarvetta kun pörssisähköllä nuo lataukset hoidan Vool:lla. Enkä ole toistaiseksi laturiin asettanut myöskään tuota sähkönsaanti rajaa.
Selvä juttu, nyt ymmärsin.

Pörssisähkö mullakin ja siitähän tämä "ongelma" juontaa juurensa, auto lataa yöllä energian hinnan ollessa 5 c/kWh. Sitten aamulla klo 8:00 auto lähtee ajastetusti lämmittämään ja ottaa seinästä 40 c/kWh sähköä.
 
Selvä juttu, nyt ymmärsin.

Pörssisähkö mullakin ja siitähän tämä "ongelma" juontaa juurensa, auto lataa yöllä energian hinnan ollessa 5 c/kWh. Sitten aamulla klo 8:00 auto lähtee ajastetusti lämmittämään ja ottaa seinästä 40 c/kWh sähköä.
Joo tuo on ongelma mutta ei sille oikein voi mitään tälläisinä aamuina kun pörssissä on hinnat tapissa. Tietysti laturin vaihto sellaiseen joka tuollaisen aikamäärityksen mahdollistaa jolloin lämmitys otettaisiin akusta.
 
Onkos fiksummissa latureissa mahdollisuus myös estää ettei auto saa verkosta mitään tietyn kellonajan jälkee?

Tällaisella älyttömällä laturilla käy ainakin Enyaqin kanssa niin että auto lataa akkua asetettuina kellonaikoina. Mutta kun akun ja kabiinin lämmitys lähtee päälle niin se virta otetaan taas töpselistä. En ole itse mitannut mutta ilmeisesti noin 6 kW tuo lämmitys nappaa noin 30 min ajan. Eli esimerkiksi tänään tuolle tuli melkein 1 € hintaa. Vertailuna jos olisi käyttäny yöllä akkun ladattua tavaraa niin hinta olisi ollut noin 0,15 €.
Eiköhän kaikissa älylatureissa ole joku tapa estää lataus tiettyinä kellonaikoina. Jos laturin käyttöliittymässä ei itsessään ole ajastusta, niin nettiyhteyden kautta voi pysäyttää / estää latauksen.

Ehkä gridio myös hoitaa tuon suoraan, sehän keskittää auton latauksen halvimmille tunneille joka tapauksessa, niin se estänee latausvirran käytön lämmitykseen aamulla?
 
Eiköhän kaikissa älylatureissa ole joku tapa estää lataus tiettyinä kellonaikoina. Jos laturin käyttöliittymässä ei itsessään ole ajastusta, niin nettiyhteyden kautta voi pysäyttää / estää latauksen.

Ehkä gridio myös hoitaa tuon suoraan, sehän keskittää auton latauksen halvimmille tunneille joka tapauksessa, niin se estänee latausvirran käytön lämmitykseen aamulla?
Gridio taitaa tosiaan latauksen pysäyttää mutta ei ”lämmityssähköä”. Pitää testata vielä.
 
Täällä tulikin suunnitelmiin muutos ja sähköauton sijasta pihaan tuleekin nyt toistaiseksi lataushybridi. Mitä arvon raati on mieltä, kannattaako silti suoraan laittaa se kolmivaihelatauspömpeli vaikka tuo hybridi ei siitä iloa saakaan, koska kuitenkin tässä sanotaan parin-kolmen vuoden sisällä olisi tarkoitus täyssähköön siirtyä?
Itse samassa tilanteessa päädyin sellaiseen, että 2,5 neliömillimetrin halkaisijan johdon päähän supershucko. 16A (hidas johdonsuoja) nalli sähköpääkeskuksessa. Tarkistin vanhan talon kaikki kyseisen piirin jakorasiat ja varmistin että on kunnolliset vipuwagot siellä matkalla.

On toiminu 1/2 vuotta ilman mitään ongelmia.
13A enimillään ui autoon tuosta pistokkeesta. Sähköjakamo on uusittu 3 vuotta takaperin (tai 2, pysy näissä remppaamisissa perässä).

Laitan joka tapauksessa jonkin sortin autokatoksen/tallin tohon pihalle ja vasta sitten mä liipaisen talliin kahdelle latauspaikalle kaapeloinnit ja muutkin sähköt. Taidan laitattaa 5x6 syötön koko hökötykseen. Pitäs riittää ihan sujuvasti.

Olin ensin 3-vaihe latausaseman kannalla (abb) mutta kaapelin vedot ja kaikki huomioiden, totesin että turha neppailla ja hötkyillä nyt sellaista latausasemaa. Mieluummin sitten aikanaan kunnolla ja isosti.
 
Taidan laitattaa 5x6 syötön koko hökötykseen. Pitäs riittää ihan sujuvasti.
Kunnon kaapelilla saa rauhalliset yöt. Mulla menee ulkorakennukseen 4x16+10 siellä päässä sitten aurinkovoimala ja latausasema.
 
Onko täällä mistä ihmiset ostaneet Super sukon 16a pinta-asennettavia rasioita? Tulisi hybridille kotilatausta varten. Näyttäisi melko hankalia olevan löytää järkevällä hinnalla. Tuli vastaan Amazonin Amazon 16a suko Uskaltaisikohan näihin saksalaisiin malleihin koskea?
 
Onko täällä mistä ihmiset ostaneet Super sukon 16a pinta-asennettavia rasioita? Tulisi hybridille kotilatausta varten. Näyttäisi melko hankalia olevan löytää järkevällä hinnalla. Tuli vastaan Amazonin Amazon 16a suko Uskaltaisikohan näihin saksalaisiin malleihin koskea?
Äkkiseltään tuo vaikuttaa tavalliselta sukolta joka on vaan sininen. En ainakaan nähnyt mainintaa, että olisi Super.
 
Onko täällä mistä ihmiset ostaneet Super sukon 16a pinta-asennettavia rasioita? Tulisi hybridille kotilatausta varten. Näyttäisi melko hankalia olevan löytää järkevällä hinnalla. Tuli vastaan Amazonin Amazon 16a suko Uskaltaisikohan näihin saksalaisiin malleihin koskea?
Rakidea verkkokaupasta ostin omani ja toimi hyvin, ei lämmennyt 13A virralla ainakaan vaikka oli yön latauksessa. Ei halvin, mutta toimi. Nyt tuolla ei ollut enää pintarasiamallia, mutta samanlainen kuin tässä linkissä oleva on.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 368
Viestejä
4 548 597
Jäsenet
74 978
Uusin jäsen
Omi77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom