Sähköauton kotilataus

Nihkeä kyllä jos kaikki lataa. Itse lähinnä tarkastelin oman navan kautta asiaa, kun muilla asukkailla ei ole minkäänlaista mielenkiintoa sähköautoja kohtaan.
Lisäksi kun tarkoitus on itse tässä asustaa se max 1.vuosi.

Jos kaikki haluisivat niin sitten asia menisi uusiksi.

...
Asuntoyhtiössä vähän se että jos yhdelle lupa, niin sitten myös muillekkin annettava,

Se meni vähän ohi oletko osakas ja jos olet niin oletko myymässä, jos saat luvan niin ei muuta kuin menoksi, paikalliselta sähkäriltä kyselet sellaista toteutusta mikä kelpaa yhtiölle ja sähkärisuostuu asentaa. Todennäköisesti ainakin se ominaisuus että muun kuorman mukaan tiputtaa tehoja.

Jos siis myymässä asuntoa niin latauspiste lisää ostajaehdokkaita. Välittäjä kanssa sitten pitää huolen että viritys on asianmukaisesti kerrottu.

Jos lisäksesi kahden muun osakkaan yhtiö ja muut ottavat kopin siitä että aikanaan kun he alkavat laturia viritteleen, niin sitten joudutaan liittymää suurentaa, niin se maksaa yhtiölle, sinullekkin se vain hyvä että maksu siirtyy myöhäisemmäksi.
 
Noita on Suomessa vielä monessa talossa.

Jep. Itselläkin hyvin vastaavan oloinen, mutta isompi. Vuosien aikana tuohon muokattu "tyhjien" luukkujen alle kiskot vikavirroille ja kontaktoreille.. Lisäksi aina voi tehdä viereen tai vaikka kauemmaksi ryhmäkeskuksen tuon alaisuuteen.
 
Onko kenelläkään käytössä go-e charger ja controller aurinkosähkön ohjauksen kanssa? Itselläni tänään tapahtui jotain outoa kun päivällä auto ei suostunut lataamaan vaikka aurinkosähköä oli ja apissa laitettu että lataa aurinkosähköllä (auto ei rajoittanut, laturi vain ilmoitti eco-taukoa). Aiemmin tuo toimi ja asetuksia en ole muuttanut.

En ehtinyt päivällä tuota katsomaan tarkemmin, joten aloin katsomaan sitä tuossa n. tunti sitten kun aurinkosähkön tuotto oli jo hyvin pientä (alle 500w). Go-e päätti että nyt ladataan 4kw teholla ja aivan sama miten vaihdoin noita pv-asetuksia niin se jyräsi tuolla (pörssisähkön ohjaus oli pois, ajastettu lataus oli pois jne). Ainoa jolla sain tuon lopettamaan oli jos otin kokonaan pv-latauksen eco -asetuksista pois päältä. Asetuksissa oli että aurinkosähkön tuotto pitää olla yli 1kw jotta lataus käynnistyy.

Päivitin sitten firmiksen chargerin osalta (apissa jo uusin) ja ilman muutosta. Loppupeleissä vetäsin virrat pois sekä laturista että controllerista ja tämän jälkeen tuo asettui aloilleen ja nyt ilmoittaa "eco-tila -latauksen tauko" eli ei ainakaan enää väkisin puske virtaa autoon.

Takaraivossa nyt pyörii vaan se että onkohan sittenkin tuossa controllerin asetuksissa jotain hämminkiä joka tämän sekoittaa. Mulla on sensorit 1-3 pääsulakkeiden takana mittaamassa verkosta tulevaa virtaa ja sensorit 4-6 invertterin vaiheissa kiinni. Olen määritellyt sensoreille 1-3 verkon ja kodin arvoksi "1", sensorit 4-6 aurinko "1" ja verkko "-1" ohjeen mukaan.

Jää nähtäväksi huomenna varmaan että oliko joku bugi joka vaati IVO-resetin vai onko tuossa nyt mennyt joku solmuun.
 
No nyt alkaa jo keskus olemaan vintagea. Taloyhtiössä kannattaa henkisesti alkaa varautumaan, että kaikki keskukset saneerataan modernimmaksi, sähkökalusteiden käyttöikä kun on rajallinen.
Henkisesti ollaan jo varauduttu keskusten vaihtamiseen, mutta priorisoitu muita remontteja tässä ensin.

Onko tuo "Autot. Var" nyt sulake jonka takana on se pistorasia josta on aikomus ladata vai joku muu?
Tuo on se ulkopistorasioiden sulake millä nykyäänkin autot lämpiää. Minkä korvaamista ajattelut. Tutkin tänään kokonaisuutta ja tuo on autotallin/varaston sulake. Autotallista on vedetty sitten rasialta johdot myös ulos ulkopistorasioille.

Selvennän tuota aiempaa viestiäni sen verran, että kolmivaiheista latausta ei kannata sulkea pois sen takia, että se on kolmivaiheinen vaan sen takia, että jos aiot muuttaa lähitulevaisuudessa muualle niin investoinnin kannattavuus on siinä ja tässä.
Ehkä vähän tuossa omassa aloituspostauksessa korostui liikaa tuo 9kk päästä muutto. Tarkoituksena lähinnä tehdä toteutus jolla voi turvallisin mielin ladata autoa eikä vaikuta ihan sepitykseltä. Lisäksi rahallisen investoinnin takaisinmaksun edelle siirtäisin myös kämpän houkuttelemman jälleenmyynnin.

Nyt tässä puntaroinut koko asunnon keskuksen uusimisen (kallis kyllä?), mutta silloin siinä olisi oleellisimmat muutokset tehty. Siihen samaan konkurssiin voisi varmaan sen kuormanhallinta maltaita maksaisi (?)
 
Asuntoyhtiössä vähän se että jos yhdelle lupa, niin sitten myös muillekkin annettava,

Lähinnä tuolla omaan napaan tuijottamisella tarkoitin, että hoidan tässä tapauksessa asiat suotuisasti omalle kohdalleni, omalla rahalla omaan asuntoon. Toki muut asukkaat huomioiden.
Jos enemmän olisi kiinnostusta, niin tottakai sitten porukalla kerralla katsottaisiin koko taloyhtiön puolesta homma jiiriin kaikille suotuisaksi ratkaisuksi. Tulevaisuudessa jos sähköautojen määrä kasvaa, niin sitten homma uudestaan pöydälle ja mietittävä isommalla kuviolla homma
 
Henkisesti ollaan jo varauduttu keskusten vaihtamiseen, mutta priorisoitu muita remontteja tässä ensin.

Ei noissa vanhoissa keskuksissa sinänsä rakenteellisesti ole välttämättä vikaa, kuin että asioilla on yleensä jokin tekninen käyttöikä. Ja mitä tulee lisäyksiin ja muutoksiin, niin joskus on helpompaa saneerata koko keskus eikä yrittää vääntää muutoksia johonkin vanhaan, kun monesti se vanhan keskuksen kanssa pelaaminen voi olla työkustannusten takia kalliimpaa

Tuo on se ulkopistorasioiden sulake millä nykyäänkin autot lämpiää. Minkä korvaamista ajattelut. Tutkin tänään kokonaisuutta ja tuo on autotallin/varaston sulake. Autotallista on vedetty sitten rasialta johdot myös ulos ulkopistorasioille.

Ok, eli siinä näyttäisi olevan 10A tulppasulake autotallin/varaston/pistorasioiden sulake. Tämän perusteella voi tehdä olettamuksen, että myös johdotus saattaa olla vain 1,5mm2 poikkipinta-ala joten tehoja siitä ei väistämättä pysty paljoa repimään turvallisesti irti. Ottaen huomioon asennusten iän niin se 8A latausvirta on ihan hyvä suositus tuossa kohtaa ja silloinkin ei haittaa, jos sähkäri tarkistaa kytkennät ja asentaa sen kuormitusta kestävän "super-sukon".

Ehkä vähän tuossa omassa aloituspostauksessa korostui liikaa tuo 9kk päästä muutto. Tarkoituksena lähinnä tehdä toteutus jolla voi turvallisin mielin ladata autoa eikä vaikuta ihan sepitykseltä. Lisäksi rahallisen investoinnin takaisinmaksun edelle siirtäisin myös kämpän houkuttelemman jälleenmyynnin.

Nyt tässä puntaroinut koko asunnon keskuksen uusimisen (kallis kyllä?), mutta silloin siinä olisi oleellisimmat muutokset tehty. Siihen samaan konkurssiin voisi varmaan sen kuormanhallinta maltaita maksaisi (?)

Yksi vaihtoehto voisi olla keskustella etukäteen muiden asukkaiden kanssa, että onko he valmis ratkaisuun jossa latausasema olisi jotain tiettyä mallia jossa on langaton kuormanhallinta. Ellei tietoliikennekaapelointia ole helposti vedettävissä pääkeskukselta latureille.

Sitten asunnon keskukselta voisi vetää uuden kolmivaiheisen syötön sille laturille, rajoittaa laturi sellaiseen virtaan ettei ne asunnon keskuksen sulakkeet pala ja sitten langaton kuormanhallinta talon pääkeskuksella pitää huolen, ettei talon pääsulakkeet pala. Tässä kohtaa tulee kysymykseen tuo nykyisen keskuksen laajennusvara.
 
Onko muuten saatavilla ns. kelattavia type2 kaapeleita jotka saisi siististi piiloon kelan sisään kun ei käytössä? Vai onko ainoa vaihtoehto normaali kaapeliteline johon pitää itse kieputtaa kaapeli?
 
Ainakin Webasto Puren ympärille voi kieputtaa sen vapaana olevan kaapelin. Ei tarvitse erillistä telinettä.
 
Aliexpressissähän noita on. Uskaltaako sitten käyttää ja pitääkö aina kelata koko pituus ulos kun käyttää?
 
Teslan oma laturi hommattu lähinnä hinnan takia. Pörssisähkö/kuorma viritykset voi tehä Home Assistantil jos tarvetta.
 
Jos tietysti haluaa säädellä jne niin onnistuneen hyvin myös HA:lla mutta helpommin pääsee Gridio tai VOOL sovelluksilla.
 
Jos tietysti haluaa säädellä jne niin onnistuneen hyvin myös HA:lla mutta helpommin pääsee Gridio tai VOOL sovelluksilla.
Synergi ei valitettavasti aina toimi vaikka siinä olisi aurinkolatauskin. Idea hyvä, mutta eilenkin auto jatkoi latausta vaikka invertterin teho putosi alle asetetun rajan. Hidasta tuo ”pilvien välinen” kommunikointi.
 
Tietoa kaivataan kotilatauslaitteista. Samaa on ehkä aiemmin käsitelty, mutta en puolen tunninkaan googlauksella löytänyt vastatusta. Pahoittelut jos toistan vanhaa.

Onko Walle25A ja Accelev V2 latauslaitteiden lisäksi muita jotka yhdistäisivät 2 vaihetta yksivaihelaturilla varustetulle autolle? Julmetun kalliita molemmat...
 
Tietoa kaivataan kotilatauslaitteista. Samaa on ehkä aiemmin käsitelty, mutta en puolen tunninkaan googlauksella löytänyt vastatusta. Pahoittelut jos toistan vanhaa.

Onko Walle25A ja Accelev V2 latauslaitteiden lisäksi muita jotka yhdistäisivät 2 vaihetta yksivaihelaturilla varustetulle autolle? Julmetun kalliita molemmat...

Ei tietääkseni. Samaa asiaa pöyhinyt. Aika huonosti noita käytettyinäkään markkinoilla, vaikka luulisi niitä jäävän porukalla yli kun autot vaihtuu ja sitäkautta laturikin on pian päivitystarpeessa. Wallella oli aikanaan jopa 35A vai oliko 32A malli tuollain vaiheet yhdistäen.
 
Ei tietääkseni. Samaa asiaa pöyhinyt. Aika huonosti noita käytettyinäkään markkinoilla, vaikka luulisi niitä jäävän porukalla yli kun autot vaihtuu ja sitäkautta laturikin on pian päivitystarpeessa. Wallella oli aikanaan jopa 35A vai oliko 32A malli tuollain vaiheet yhdistäen.
Ei se ihan täyttä 32A voi olla koska tuo toteutetaan tavallisella muuntajalla, joka ei ole häviötön.

En nyt muista mikä se yksi pykälä 32Asta alaspäin on.
 
Ei se ihan täyttä 32A voi olla koska tuo toteutetaan tavallisella muuntajalla, joka ei ole häviötön.

En nyt muista mikä se yksi pykälä 32Asta alaspäin on.
noin isot muuntajat ovat jo hyötysuhteeltaan 95% tai yli, siinä ei isoa eroa synny. Mutta tehohan tossa otetaan kahden vaiheen välistä, kolmatta vaihetta ei pysty käyttämään.
2 vaiheen välistä saa max 400v*16A = 6400W tehon, muuntajasta teoriassa ulos 230v ja 27.8A. Hyötysuhde huomioiden tuo on himppasen päälle 25A.
 
noin isot muuntajat ovat jo hyötysuhteeltaan 95% tai yli, siinä ei isoa eroa synny. Mutta tehohan tossa otetaan kahden vaiheen välistä, kolmatta vaihetta ei pysty käyttämään.
2 vaiheen välistä saa max 400v*16A = 6400W tehon, muuntajasta teoriassa ulos 230v ja 27.8A. Hyötysuhde huomioiden tuo on himppasen päälle 25A.
Aivan. En nyt oikein tiedä minkä aivopierun taas kehitin, kun ajattelin että sieltä voisi irrota ~7,2kW.
 
Testailtiin tuota gridio sovellusta meidän seat mii electricin kanssa. Ei kuitenkaan missään vaiheessa saatu sitä ladattua yli 80% varaustasoon tuolla sovelluksella. Seat connect sovelluksesta ei ole mitään rajoituksia varaustasolle asetettu. Ei siis hajua mistä johtui tuo ongelma.
 
Täällä tulikin suunnitelmiin muutos ja sähköauton sijasta pihaan tuleekin nyt toistaiseksi lataushybridi. Mitä arvon raati on mieltä, kannattaako silti suoraan laittaa se kolmivaihelatauspömpeli vaikka tuo hybridi ei siitä iloa saakaan, koska kuitenkin tässä sanotaan parin-kolmen vuoden sisällä olisi tarkoitus täyssähköön siirtyä?
 
Täällä tulikin suunnitelmiin muutos ja sähköauton sijasta pihaan tuleekin nyt toistaiseksi lataushybridi. Mitä arvon raati on mieltä, kannattaako silti suoraan laittaa se kolmivaihelatauspömpeli vaikka tuo hybridi ei siitä iloa saakaan, koska kuitenkin tässä sanotaan parin-kolmen vuoden sisällä olisi tarkoitus täyssähköön siirtyä?
Jos pitää tehdä sähkötöitä niin kannattaa kerralla tehdä valmiiksi 3-vaihelaturille.
Jos auton mukana ei tule 1-vaihelaturia niin kannattaa ostaa suoraan 3-vaiheversio.
Jos talouden sähköt eivät tarvi päivitystä ja auton mukana tulee laturi niin ei kannata tehdä vielä mitään tässä vaiheesssa.
 
Täällä tulikin suunnitelmiin muutos ja sähköauton sijasta pihaan tuleekin nyt toistaiseksi lataushybridi. Mitä arvon raati on mieltä, kannattaako silti suoraan laittaa se kolmivaihelatauspömpeli vaikka tuo hybridi ei siitä iloa saakaan, koska kuitenkin tässä sanotaan parin-kolmen vuoden sisällä olisi tarkoitus täyssähköön siirtyä?
Jos pömpelin laittaa, niin saman tein kolmevaiheinen.

Plugarilla pärjäisi tietysti pelkällä sukollakin, joten sen puolesta asialle ei ole mikään pakko tehdä mitään.
 
Tuli hankittua kesällä pieni voimala katolle ja mietin miten voisi optimoida tuon kulutuksen siten että talosta ylijäävä sähkö varastoituisi Teslaan. Go-e vanhemmassa laturissa tehonsäätö onnistuu vain 3-vaiheisena välillä 5-32A joka meni yli. Tarkoitus olisi saada kulutus olemaan mahdollisimman lähellä nollaa ilman että auton laturia tarvitsee pätkiä. Huomasin että Teslan oman API:n kautta tehon voi säätää alkaen yhdestä ampeerista joten tein pienen python softan mikä säätää tehoa tuoton mukaan. Sekä verkossa että invertterin syötössä on Shellyn 3EM Pro mittarit ja sovellus on yhteydessä molempiin MQTT:n kautta josta tuo lasketaan. Pistin sen konttina ajoon raspiin AWS Greengrassin kanssa ja aika hyvin tuon säätää tehoa tuolla alueella ja viellä näin loppukesästä sain 8.8kWh varastoitua Teslaan.

1694340772976.png
 
Tuli hankittua kesällä pieni voimala katolle ja mietin miten voisi optimoida tuon kulutuksen siten että talosta ylijäävä sähkö varastoituisi Teslaan. Go-e vanhemmassa laturissa tehonsäätö onnistuu vain 3-vaiheisena välillä 5-32A joka meni yli. Tarkoitus olisi saada kulutus olemaan mahdollisimman lähellä nollaa ilman että auton laturia tarvitsee pätkiä. Huomasin että Teslan oman API:n kautta tehon voi säätää alkaen yhdestä ampeerista joten tein pienen python softan mikä säätää tehoa tuoton mukaan. Sekä verkossa että invertterin syötössä on Shellyn 3EM Pro mittarit ja sovellus on yhteydessä molempiin MQTT:n kautta josta tuo lasketaan. Pistin sen konttina ajoon raspiin AWS Greengrassin kanssa ja aika hyvin tuon säätää tehoa tuolla alueella ja viellä näin loppukesästä sain 8.8kWh varastoitua Teslaan.

1694340772976.png
Onko pörssisähköä? Se jos löytyy, niin joskus voi kannattaa myydä sähköt mielummin pörssiin kuin ladata omaan autoon.

Kaipa se on melko se ja sama, että komennatko Teslan vai Go-e:n apilla latausta.
 
noin isot muuntajat ovat jo hyötysuhteeltaan 95% tai yli, siinä ei isoa eroa synny. Mutta tehohan tossa otetaan kahden vaiheen välistä, kolmatta vaihetta ei pysty käyttämään.
2 vaiheen välistä saa max 400v*16A = 6400W tehon, muuntajasta teoriassa ulos 230v ja 27.8A. Hyötysuhde huomioiden tuo on himppasen päälle 25A.

Ei kuulemma enää tuotannossa mutta näkyy vielä tukun valikoimassa. Isoin walle ollut siis 32A ja toteutus "perinteisesti" kahden vaiheen välistä mutta 20A tappien takaa.

 
Onko pörssisähköä? Se jos löytyy, niin joskus voi kannattaa myydä sähköt mielummin pörssiin kuin ladata omaan autoon.

Kaipa se on melko se ja sama, että komennatko Teslan vai Go-e:n apilla latausta.

Ei ole pörssisähköä ja kyllä, sovelluksessa on logiikka mikä ei lataa autoa jos spot hinta oli on yli tietyn arvon. Jos luit viestini tarkemmin niin vanhempi Go-e ei tue vaiheiden säätöä ja minimi on 3x5A missä taas Teslan kautta minimi on 3x1A ja sitä voi nostaa yhden ampeerin kerrallaan.
 
Ei ole pörssisähköä ja kyllä, sovelluksessa on logiikka mikä ei lataa autoa jos spot hinta oli on yli tietyn arvon. Jos luit viestini tarkemmin niin vanhempi Go-e ei tue vaiheiden säätöä ja minimi on 3x5A missä taas Teslan kautta minimi on 3x1A ja sitä voi nostaa yhden ampeerin kerrallaan.
Niin siis luin, mutta en keksi miksi et halunnut käyttää auton omaa api:a kun ensin sanoit että alunperin et halunnut.

Toki nyt on päivitettävä automaatio jos vaihdat automerkkiä.
 
Niin siis luin, mutta en keksi miksi et halunnut käyttää auton omaa api:a kun ensin sanoit että alunperin et halunnut.

Toki nyt on päivitettävä automaatio jos vaihdat automerkkiä.

Jeps, sen takia olisi parempi jos laturin kautta tuon saisi niin pysyisi omassa verkossa ja MQTT:n avulla eikä merkillä olisi väliä. Teslan oma rajapinta vaatii tokenin joka pitää uusia ja se pätkii aikalailla.
 
Jeps, sen takia olisi parempi jos laturin kautta tuon saisi niin pysyisi omassa verkossa ja MQTT:n avulla eikä merkillä olisi väliä. Teslan oma rajapinta vaatii tokenin joka pitää uusia ja se pätkii aikalailla.
Asennat wifi-bridgen joka kantaa parkkikselle ja komennat teslaa oman verkon sisällä? Vai pitääkö sitä silti käyttää teslan palvelimen kautta?
 
Ei tietääkseni. Samaa asiaa pöyhinyt. Aika huonosti noita käytettyinäkään markkinoilla, vaikka luulisi niitä jäävän porukalla yli kun autot vaihtuu ja sitäkautta laturikin on pian päivitystarpeessa. Wallella oli aikanaan jopa 35A vai oliko 32A malli tuollain vaiheet yhdistäen.
Kiitos. Taitaa jäädä hankkimatta, koska jo 8A 1-vaihelatauksesta saa hieman yli päivittäisen tarpeen yön aikana, ja LFP-akku sallii täytenä pidon myös pitempää siivua varten. Auto on MG4 51kwh.

Olisi mukava optimoida lataukset yön halvimmille tunneille, mutta 1300e latauslaitteen kanssa en saa päässä laskien järkeviä takaisinmaksuaikoja, vaikka jokunen tunti pitäisi ladata kalliimpaan aikaan.

Jää nähtäväksi riittääkö tuo lataustahti talvella kun akku pitää myös lämmittää. Mahdollisuus olisi tietysti hankkia muu latauslaite joka antaa 1 vaiheesta 16A jos tarvitsee. Tällä hetkellä latailen eLoad 3-vaihelaturin 1 vaiheesta.
 
Asennat wifi-bridgen joka kantaa parkkikselle ja komennat teslaa oman verkon sisällä? Vai pitääkö sitä silti käyttää teslan palvelimen kautta?

Pitää käyttää Teslan omaa rajapintaa, autoon ei pääse käsiksi suoraan. Laturi on autotallissa jossa on oma WLAN tukari. Uudempi Go-e:n malli tukee vaiheiden säätöä mutta ei viitsi päivittää kun Teslan kaveriksi in tulossa EV9. Siinä on V2G/V2H joka vaatii laturin päivityksen joka tukee sitä.
 
Ei ole pörssisähköä ja kyllä, sovelluksessa on logiikka mikä ei lataa autoa jos spot hinta oli on yli tietyn arvon. Jos luit viestini tarkemmin niin vanhempi Go-e ei tue vaiheiden säätöä ja minimi on 3x5A missä taas Teslan kautta minimi on 3x1A ja sitä voi nostaa yhden ampeerin kerrallaan.
Type2 liitäntä/standardissa minimi latausvirta mitä latausasema voi ”ehdottaa” on (3x) 6A, eli tuo ei toimi sen paremmin millään muullakaan latausasemalla. Tuossa kohtaa olisi selkee parannustarve jos ajatellaan esim just jotain aurinkosähkölatausta.
Teslassa säätö toimii alemmaksikin mutta ohjaus pitää tulla epästandardilla tavalla apin/netin kautta.
 
Täällä tulikin suunnitelmiin muutos ja sähköauton sijasta pihaan tuleekin nyt toistaiseksi lataushybridi. Mitä arvon raati on mieltä, kannattaako silti suoraan laittaa se kolmivaihelatauspömpeli vaikka tuo hybridi ei siitä iloa saakaan, koska kuitenkin tässä sanotaan parin-kolmen vuoden sisällä olisi tarkoitus täyssähköön siirtyä?

No vähintään se kaapeli kannattaa olla 5-johtiminen, jos ei muuta toteuta kolmivaiheisena.

Mutta 1-vaihe vs. kolmivaihe latausasemilla ei juurikaan ole hintaeroa niin kun työkustannukset on tuossa aika isossa osassa niin kannattaa asennuttaa suoraan se 3-vaiheinen.
 
Pitää käyttää Teslan omaa rajapintaa, autoon ei pääse käsiksi suoraan. Laturi on autotallissa jossa on oma WLAN tukari. Uudempi Go-e:n malli tukee vaiheiden säätöä mutta ei viitsi päivittää kun Teslan kaveriksi in tulossa EV9. Siinä on V2G/V2H joka vaatii laturin päivityksen joka tukee sitä.
Uudempikaan go-e laturi ei kai kykene kovin kummoiseen säätöön vaiheiden välillä, se kun vaatisi auton päästä epästandardeja ominaisuuksia.
osaa ilmeisesti vaihtaa 1-vaiheisen ja kolmivaiheisen latauksen välillä ja rajoittaa maksimivirtaa eniten kuormitetun vaiheen mukaan. Ja taitaa osata vaihtaa vähiten kuormitetun vaiheen yksvaiheisena?
Mutta kolmivaihelatauksessa säätö menee eniten kuormitetun vaiheen mukaan.
Jos sulla olisi vaikka 6A, 6A ja 0A vapaata kapasiteettiä niin kolmivaiheisena osaa ladata tosta 0,0,0A ja yksvaiheisena 6A
 
Pitää käyttää Teslan omaa rajapintaa, autoon ei pääse käsiksi suoraan. Laturi on autotallissa jossa on oma WLAN tukari. Uudempi Go-e:n malli tukee vaiheiden säätöä mutta ei viitsi päivittää kun Teslan kaveriksi in tulossa EV9. Siinä on V2G/V2H joka vaatii laturin päivityksen joka tukee sitä.
Energian mittaus muuten kait netotetaan 15min aikaikkunassa, joten yksi mahis on myös pulssittaa latausta 6A virralla 5min on - 10min off ja sähkön myynnin kannalta se vastaa 2A jatkuvaa latausta.

Tai jos oma firmasi ei ole siirtynyt vielä vartteihin, niin tuntinetotuksena. Tosin 15min netotukseen on pakko siirtyä pian.
 
Uudempikaan go-e laturi ei kai kykene kovin kummoiseen säätöön vaiheiden välillä, se kun vaatisi auton päästä epästandardeja ominaisuuksia.
osaa ilmeisesti vaihtaa 1-vaiheisen ja kolmivaiheisen latauksen välillä ja rajoittaa maksimivirtaa eniten kuormitetun vaiheen mukaan. Ja taitaa osata vaihtaa vähiten kuormitetun vaiheen yksvaiheisena?
Mutta kolmivaihelatauksessa säätö menee eniten kuormitetun vaiheen mukaan.
Jos sulla olisi vaikka 6A, 6A ja 0A vapaata kapasiteettiä niin kolmivaiheisena osaa ladata tosta 0,0,0A ja yksvaiheisena 6A

Uudempi osaa tosiaan ottaa vain yhdestä vaiheesta jolloin minimi on sen 1,4kW. Tämä olisi hyvä mutta harmillisesti tuon ensimmäisen generaation laite ei sitä tue.
 
Eikös ne aika hyvin silloin halvimpien tuntien kohdalle satu lataukset?
No sepä, ja siksi mikään reilusti toista tonnia maksava keksintö ei maksa itseään takaisin. Kannattaisi nekin rahat laittaa aurinkopaneeleihin. Eilen tosin laitoin auton johdon päähän 19% akussa ja se näytti 100%:ia 16h päähän. Meillä tämä auto ei kuitenkaan liiku kauas joka päivä joten tuonkin voi jakaa useammalle yölle.
3-vaiheisena on helpompi ottaa päivän ajot muutaman halvimman tunnin aikana. Miksi et lataa 3-v?
Tässä halpamallissa auton oma laturi on 1-vaiheinen. Hankin 3-vaiheisen latauslaitteen, koska voin käyttää sitä myös toiselle autolle.
 
Oman auton mukana tuli 8A töpselilaturi ja kun auto ja matkat on molemmat kaupunkia niin tuolla on pärjännyt hienosti. Tuossa vaihdoin pörssisähköön ja pientä tarvetta tuli nopeampaan lataukseen.

Hommasin aliexpressistä ranskasta 99€ 8-10-13-16A laturin. Varmuuden vuoksi karavaanaritöpselillä ja adapterilla. Laitatin sähkötauluun karavaanarinartun ja latailin menemään. Sitten kokeilin myös sitä töpseli-adapteria. No karavaanaritöpselin kautta koko latausketju on jääkylmä. Kokeilin myös adapterin kautta ja seinäpistoke (aika uus kämppä eli 2.5mm² menee seinässä) eikä pistorasia lämmennyt edes 35C°. Jätin adapterin käyttöön kun se lisää 1,5m ulottuvuutta autolle. Varmuuden vuoksi rajoitan tehon 13A (3kw) eli ero 8A (1,7kw) on huikea.

Nyt pääsee nauttimaan lyhyemmistäkin pätkistä kun pörssisähkö on hal.. vähemmän kallista.

 
Oman auton mukana tuli 8A töpselilaturi ja kun auto ja matkat on molemmat kaupunkia niin tuolla on pärjännyt hienosti. Tuossa vaihdoin pörssisähköön ja pientä tarvetta tuli nopeampaan lataukseen.

Hommasin aliexpressistä ranskasta 99€ 8-10-13-16A laturin. Varmuuden vuoksi karavaanaritöpselillä ja adapterilla. Laitatin sähkötauluun karavaanarinartun ja latailin menemään. Sitten kokeilin myös sitä töpseli-adapteria. No karavaanaritöpselin kautta koko latausketju on jääkylmä. Kokeilin myös adapterin kautta ja seinäpistoke (aika uus kämppä eli 2.5mm² menee seinässä) eikä pistorasia lämmennyt edes 35C°. Jätin adapterin käyttöön kun se lisää 1,5m ulottuvuutta autolle. Varmuuden vuoksi rajoitan tehon 13A (3kw) eli ero 8A (1,7kw) on huikea.

Nyt pääsee nauttimaan lyhyemmistäkin pätkistä kun pörssisähkö on hal.. vähemmän kallista.


Kiitos ideasta! Jos ei 8A riitä niin hommaan varalla olevaan Teslan gen 2 UMC-laturiin 16A karavaanari-sovittimen ja laitatan myös karavaani-seinäpistorasian sopivaan kohtaan.

Samalla vapautuisi tuo 3-vaiheinen varalaitteeksi, mistä hyötyy myös toinen auto enemmän.

Vähän pitää miettiä jo pääsulakkeiden (3x35A) kestävyyttä kun on 2 x auto, ILP, LVV ja 168 neliötä lattialämmitystä - ja tavoitteena kikkailla pörssisähköllä tai vähintään kulutusvaikutuksellisella sopimuksella tämä talvi.
 
Miten kotilatauksessa on tyyppillisesti toteutettu virran varastamisen estäminen kun ei ole itse kotona tms.? Perheessä laturin asentamista suunnitellaan pihalle ja ehdotuksena on asentaa sisälle kytkin, jolla latausasemalta saa virrat pois aina kun ei ole käytössä. Varastamisen estämisen lisäksi tämä toisi mielenrauhaa, kun pihassa ei ole voimavirtaa saatavilla ilman valvontaa. Itse en ole tästä ratkaisusta erityisen innostunut, koska kytkimen renkkaaminen unohtuu varmasti aika ajoin ja sitten auto jää lataamatta tai virrat unohtuvat laturiin päälle. Lisäksi en koe voimavirran olemassa oloa ilman valvontaa kovin suurena uhkana. Ajatuksia? Onko laturin asentaminen kytkimen taakse järkevää?
 
Miten kotilatauksessa on tyyppillisesti toteutettu virran varastamisen estäminen kun ei ole itse kotona tms.? Perheessä laturin asentamista suunnitellaan pihalle ja ehdotuksena on asentaa sisälle kytkin, jolla latausasemalta saa virrat pois aina kun ei ole käytössä. Varastamisen estämisen lisäksi tämä toisi mielenrauhaa, kun pihassa ei ole voimavirtaa saatavilla ilman valvontaa. Itse en ole tästä ratkaisusta erityisen innostunut, koska kytkimen renkkaaminen unohtuu varmasti aika ajoin ja sitten auto jää lataamatta tai virrat unohtuvat laturiin päälle. Lisäksi en koe voimavirran olemassa oloa ilman valvontaa kovin suurena uhkana. Ajatuksia? Onko laturin asentaminen kytkimen taakse järkevää?
Jos tuo huolena niin osassa laturimalleista on rfid lukija, jolla voidaan nämä luvattomat lataukset estää.
 
Sitä sisällä olevaa sähkötaulua. Sieltä virrat poikki jos et oo paikalla.
 
Sitä sisällä olevaa sähkötaulua. Sieltä virrat poikki jos et oo paikalla.
Itse olen kanssa tämän kannalla, kun on pidempiä kausia pois. Onko ulkona olevan laturin pitäminen virroissa riskialtista ollessa esim. parin viikon ajan poissa, vai onko sääsuojaukset niin hyvät ettei asiasta tarvitse huolehtia? Ja laturilla tarkoitan esim. Enston Onen tai Webaston Pure 2:n tyyppistä kiinteää laturia, en schuko- tai voimavirta-adapterisysteemejä.
 
Itse olen kanssa tämän kannalla, kun on pidempiä kausia pois. Onko ulkona olevan laturin pitäminen virroissa riskialtista ollessa esim. parin viikon ajan poissa, vai onko sääsuojaukset niin hyvät ettei asiasta tarvitse huolehtia? Ja laturilla tarkoitan esim. Enston Onen tai Webaston Pure 2:n tyyppistä kiinteää laturia, en schuko- tai voimavirta-adapterisysteemejä.

Ainakin Defa Powerissa voi ymmärtääkseni latauksen käynnistämiseen vaatia tunnistautumisen appilla ja oikeuden ladata voi jakaa puhelimella toiselle käyttäjälle joko pysyvänä oikeutena tai 24h kerrallaan. Vaatinee ilmeisesti toki sen, että itse latauslaitteella yhteys nettiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 394
Viestejä
4 549 738
Jäsenet
74 982
Uusin jäsen
Ramihy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom