- Liittynyt
- 23.08.2020
- Viestejä
- 1 467
Joo, aika monessa sinisessä pistorasiassa lukee se 16A, mutta lisänä on 6h.Äkkiseltään tuo vaikuttaa tavalliselta sukolta joka on vaan sininen. En ainakaan nähnyt mainintaa, että olisi Super.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo, aika monessa sinisessä pistorasiassa lukee se 16A, mutta lisänä on 6h.Äkkiseltään tuo vaikuttaa tavalliselta sukolta joka on vaan sininen. En ainakaan nähnyt mainintaa, että olisi Super.
Sinisessä CEE 230V voimavirtapistorasiassa se 6h tarkoittaa että maadoituspiikki on alareunassa, ei 6 tunnin kuormitusta. Ne CEE voimavirtarasiat kestävät täyttä kuormitusta 24/7. Myös 230V yksivaiheiset.Joo, aika monessa sinisessä pistorasiassa lukee se 16A, mutta lisänä on 6h.
Uusi schukorasia lämpötolpassa ja pistokkeen kosketuspinnat lämpiää täyssähköpösöä ladattaessa 10 amppeerilla niin että ei kädellä kestä koskea. Ei tule mieleenkään ladata 16A tehoilla
Uusi schukorasia lämpötolpassa ja pistokkeen kosketuspinnat lämpiää täyssähköpösöä ladattaessa 10 amppeerilla niin että ei kädellä kestä koskea. Ei tule mieleenkään ladata 16A tehoilla
Mun silmään nuo on aivan eri kotelot.
Olisin sinuna varovainen ja mieluusti tarkistaisin.Uusi schukorasia lämpötolpassa ja pistokkeen kosketuspinnat lämpiää täyssähköpösöä ladattaessa 10 amppeerilla niin että ei kädellä kestä koskea. Ei tule mieleenkään ladata 16A tehoilla
Lähinnä mietitytti kun kerrottiin upouuden suko-rasiankin kuumentavan pistotulppaa niin ettei tohdi koskea... ei kai se ihan tavanomaista ole? Jotain mokaa tullut asennuksessa, valmistusvika tms.?Tämmöinen maallikko arvaus että kun se Suko on kerran lämmennyt kovasti ihan mistä vaan syystä kuten liasta tapeissa niin sen jousivoiman voi olettaa olevan mennyttä ja sen jälkeen olisi vaihtokamaa koska hyvää kontaktia ei oikein enää tule.
Jos läpimenevä virta on reippaasti suurempi kuin laitteiston (=rasian) mitoitus, niin lämpeneehän se. Myös valmistusvika tai löysä liitos voi tuollaista tehdä.Lähinnä mietitytti kun kerrottiin upouuden suko-rasiankin kuumentavan pistotulppaa niin ettei tohdi koskea... ei kai se ihan tavanomaista ole? Jotain mokaa tullut asennuksessa, valmistusvika tms.?
Miten nämä samat schukot ovat kestäneet lohko+sisälämppäri käyttöä vuosikymmeniä?Olisin sinuna varovainen ja mieluusti tarkistaisin.
Meillä töissä kärähti ehkä puolisen vuotta sitten yksi lataukseen käytetty suko-rasia (latailtu 8A ja 10A), ja kun se alkoi oireilla, pistotulpan sauvat kuumenivat kovasti, niin kovasti että sormella kosketettuani tuli pieni palorakko sormenpäähän, hetken kosketuksesta. Tulikuumat siis olivat, ja pistorasiassa näkyikin mustaa nokea joten vaihtoon meni. Vikaannuttuaan se kuumeni kovasti vaikka latasi vain 6A.
Toimivalla sukolla tai supersukolla 7 tuntia 10A tai jopa 12A ladatesssa sauvat lämpenevät ainakin minulla vain hieman, silleen että hieman lämpimiltä tuntuvat sormissa. Se että ne kuumenevat niin paljon ettei tohdi koskea kertoo mielestäni että jotain on vialla.
Kuumeneeko se selvästi vaikka rajoittaisit latauksen 8A tai 6A?
On hieman eri virtamäärät ja etenkin kestot kerrallaan kyseessä. Siksi.Miten nämä samat schukot ovat kestäneet lohko+sisälämppäri käyttöä vuosikymmeniä?
Jos lohkolämppäri on vaikka 400-500w ja sisälämppäri 1000-1400w virtamäärä on noin 6-8a, ja monella työpaikalla autot lämpiää koko työpäivän ajan vaikka ei saisi.On hieman eri virtamäärät ja etenkin kestot kerrallaan kyseessä. Siksi.
Toki noin on, mutta vain murto-osalla autoista ja kylmään aikaan talvella. Suuressa osassa tolppia on kuitenkin kellokytkimet. Sähköautolla töpseli on kiinni niin helteellä kuin paukkupakkasella. Itse asiassa helteellä ei ole jäähdytys apuna, joten lämpeneminen on entistä kovempaa.Jos lohkolämppäri on vaikka 400-500w ja sisälämppäri 1000-1400w virtamäärä on noin 6-8a, ja monella työpaikalla autot lämpiää koko työpäivän ajan vaikka ei saisi.
Sukon jouset voivat löystyä, mutta luulisin isomman riskin olevan johdon irrottaminen kuormallisena. Silloin syntyy pintojen välille pieni valokaari, joka tuottaa nokea. Pikkuhiljaa noen määrä kasvaa ja lopulta vastusta alkaa olemaan liikaa. Lämpötila nousee ja roihu on valmis.
Niin ja huono liitos myös aiheuttaa kuumentumista, joka lopulta johtaa samaan lopputulokseen.
No kyllä sisätilan lämppärikin johto vain nyppäistään irti ilman että Tukes siitä sekoaa.
No kai se defan pikkupää siitä yhtälailla kärsii. Itsellä oli lämppärin johdossa naru lenkillä jonka heitin mersun konepelti merkkiin kiinni kun lähdin liikenteeseen ja se defaliitin oli kiinni koko talvikauden.Kyllä minä sen nykäisen auton päästä ensi irti vai mitä tarkoitat?
No kai se defan pikkupää siitä yhtälailla kärsii. Itsellä oli lämppärin johdossa naru lenkillä jonka heitin mersun konepelti merkkiin kiinni kun lähdin liikenteeseen ja se defaliitin oli kiinni koko talvikauden.
En tiedä mutta kuumenivatko pistotulpan metallisauvat silloinkin polttavan kuumiksi?Miten nämä samat schukot ovat kestäneet lohko+sisälämppäri käyttöä vuosikymmeniä?
Onko muita suosituksia
Multitronicilla yksivaihelaturi 199€Jos matalan budjetin perusratkaisu kiinnostaa niin Innohome Charlie sarjassa saa tehtyä maksimissaan neljälle asemalle staattisen kuormanhallinnan.
Eli yksi asema on master ja muut maksimissaan kolme on slaveja ja niille ohjelmoidaan masterin dip-kytkimillä, että maksimi latausvirta yhteensä x A.
Noita Charlieta on näkynyt välillä tarjouksissa todella edullisesti.
Se pitää irroittaa ensin tolpasta ja vasta sitten autosta jos puhutaan irroituksesta jännitteet päällä. Jos tolpassa ei ole sähköt päällä niin sitten sama missä järjestyksessä ottaa pois. Defan omista ohjeista löytyy maininta asiasta.Kyllä minä sen nykäisen auton päästä ensi irti vai mitä tarkoitat?
Talouteen tulossa sähköbemari ja tarttis varmaan ruveta ihmettelemään tätäkin osuutta. Autossa on 11kW AC-töpseli ja kun torppa on sähkölämmitteinen niin varmaankin aktiivinen kuormanhallinta olis vähintäänkin hyvä olla? Sen verran ollut kaukonäköä kun taloa rakennettiin, että autotalliin menee 3x16A sähkö talosta, joten isoa sähköremppaa ei toivottavasti tartte.
Varsinaisen latauslaitteen pikkudetaljit sitten on varmaan enemmän henkilökohtaisia preferenssejä - noi pörssisähköseurannat sun muut. Näitä pitää ruveta selailemaan netistä. Onneksi ei ihan huomenna tartte ruveta tekemään asialle mitään. Mutta onko näissä jotakin selkeetä aloittelijan sudenkuoppaa joka olis hyvä tiedostaa ennen kuin tilaa sen markkinan huonoimman laitteen?
Talouteen tulossa sähköbemari ja tarttis varmaan ruveta ihmettelemään tätäkin osuutta. Autossa on 11kW AC-töpseli ja kun torppa on sähkölämmitteinen niin varmaankin aktiivinen kuormanhallinta olis vähintäänkin hyvä olla? Sen verran ollut kaukonäköä kun taloa rakennettiin, että autotalliin menee 3x16A sähkö talosta, joten isoa sähköremppaa ei toivottavasti tartte.
Varsinaisen latauslaitteen pikkudetaljit sitten on varmaan enemmän henkilökohtaisia preferenssejä - noi pörssisähköseurannat sun muut. Näitä pitää ruveta selailemaan netistä. Onneksi ei ihan huomenna tartte ruveta tekemään asialle mitään. Mutta onko näissä jotakin selkeetä aloittelijan sudenkuoppaa joka olis hyvä tiedostaa ennen kuin tilaa sen markkinan huonoimman laitteen?
Rajoitat latauksen 3 * 4A niin saat 200km latauksen päivässä ja etkä tarvitse mitään kuorman hallintoja. Jos pörssiä haluat seurata niin sitten kyllä tarvitaan sitä kuormanhallintaa ja ehkä jopa sulakkeiden päivitys 3*35A jotta auton saa ladattua 6 tunnissa ja kämpään muutama aste ylimääräistä.
Talouteen tulossa sähköbemari ja tarttis varmaan ruveta ihmettelemään tätäkin osuutta. Autossa on 11kW AC-töpseli ja kun torppa on sähkölämmitteinen niin varmaankin aktiivinen kuormanhallinta olis vähintäänkin hyvä olla? Sen verran ollut kaukonäköä kun taloa rakennettiin, että autotalliin menee 3x16A sähkö talosta, joten isoa sähköremppaa ei toivottavasti tartte.
Se on paha sanoa paljonko se sähkölämmitys imee ja myöskään auton kilometrit eivät ole selvillä niin paha sanoa tarvitaanko.Ei se pörssisähkön käyttäminen kuormanhallintaa välttämättä tarvitse,
Keltaiset kannat näyttäis olevan pääsulakkeissa, eli 25AItse rajoittaisin varmaan 3x10A tms aika paljon antaa jo anteeksi, toki paljon riippuu onko kuormat ylipäätään jaettu taloudessa tasaisesti eri vaiheille. Toki myös riippuu onko tällä hetkellä jo 25A vai 35A pääsulakkeet.
Helppous ja huolettomuus on aika tärkeitä kriteereitä. Yrittää minimoida tän sähköautosiirtymän kipupisteitä siellä missä siihen voi itte vaikuttaa.Toki jos ei kuormanhallinnalla oleva malli maksa merkittävästi enempää niin toki menisin sellaisella helppouden ja huolettomuuden takia.
Standardin minimi on tuo 6A joten ei mikään latauslaite tai auto tue alhaisempaa rajoitusta.Onko markkinoilla yhtäkään laturia, jossa virran saa rajoitettua noin alas? Yleensä minimi on 6A
En lähtenyt vielä kahlaamaan ketjua läpi joten asia lyhyesti: Loppukuusta pitäisi tupsahtaa pihaan Mokka-E 3-vaihe laturilla. Autotalli vielä keskeneräinen ja sinne olisi tarkoitus latausasema asennuttaa tulevaisuudessa. Siihen asti täytyisi latailla tonttikeskuksesta voimavirralla, mutta mitä latauskaapelia suosittelette? Tätä katsellut Blaupunkt sähköauton voimavirta-latauslaite säätimellä 8m, Voimavirta-Type 2, 11 kW
Meneekö ihan metsään tuolla rahalla? Tarkoitus olisi tosiaan kaapelia roudata mukana esim. mökille eli myöskin sen kotilatausaseman hankinnan jälkeen. Toisessa ketjussa Blaupunkt ei saanut merkkinä kehuja. Varmaan tässä 400-500 euron hintaluokassa nuo liikkuvat, mutta onko porukalla suosituksia/kokemuksia tietyn valmistajan kaapeleista?
Muita speksejä: 3x35A pääsulakkeet ja pääasiassa lataus tapahtuisi yöllä.
Riippuu tietysti sähköverkkoyhtiöstä, mutta ainakin Vantaan sähköverkkojen alueella kannattaa melkein suurentaa sulakekokoa, koska ei tule merkittävästi kalliimmaksi kuin kuormanhallinta, joka teknisenä ratkaisuna kuitenkin pitää jossain kohtaa uusia. Isompi liittymä nostaa myös teoriassa kiinteistön arvoa.Kyllä se kuormanhallinta kannattaa ollaa jos on mahdollista että pääsulakkeen koko ei riitä worst case scenarioon. Eipähän tarvi miettiä jos pitää autoa saada ladattua päivällä ja tulikin laitettua sauna päälle ja rouva paistaa liedellä makkaraa neljällä pannulla. Virtamittari tulee käytännössä sähkökaappiin eli jokusen satasen lisäkustannus. Hölmöläisen hommaa kitsastella tuommoisessa.
Toinen vaihtoehto on tietenkin ostaa sähköliittymä joka kestää kuorman, mutta voi olla kallis tikki.
Itse rajoittaisin varmaan 3x10A tms aika paljon antaa jo anteeksi, toki paljon riippuu onko kuormat ylipäätään jaettu taloudessa tasaisesti eri vaiheille. Toki myös riippuu onko tällä hetkellä jo 25A vai 35A pääsulakkeet.
Toki jos ei kuormanhallinnalla oleva malli maksa merkittävästi enempää niin toki menisin sellaisella helppouden ja huolettomuuden takia. Kuorman hallinta hommissa otettava vaan mahdollinen lisäjohdotus huomioon laturin ja pääsähkökeskuksen välillä, toki näistäkin taitaa löytyä langattomia malleja nykyisin.
Joo, ladatessani plugarin 10kwh akuston täyteen 8A -virralla töpseli on juuri ja juuri lämmin 5h yhtäjaksoisen lataamisen jälkeen. Ne töpselin metallipinnit siis.
Lisäksi asiaa sivuten, tässä Sähköauton kotilataus linkittämäni Deltacon "matkalaturi" on osoittautunut luotettavaksi kapistukseksi. Se oli ulkosalla, säiden armoilla, lämpötolpan kyljessä ~1,5v eikä ollut siitä moksiskaan. Nykyään sen käyttö jatkuu autotallissa ja on ollut siis oikeasti aktiivikäytössä; kytkin plugarini kotona lataukseen ihan vain tunnin ajaksi (töistä kotiin kotona -> 1h päästä lähtö harrastuksiin tms.).
Mutta koen, että jo tähän mennessä sen nopeampi lataus (BMW:n tehdaslaturit 8A vs. tämän 10/16A) ovat säästäneet omassa käytössäni polttoainekuluissa laitteen ostohinnan, n.229e takaisin. Toki kontekstinä sen verran, että oma plugari oli niin iso (BWM 7-sarja), että ilman sähkölatausta sen kulutus pyöri 9-11L/100km. Vs. viitseliään latailun kanssa 3-4-5L/100km.
. Eli on omalla vastuulla ladata sähköautoja 16A virralla schuko pistorasiasta ja ihan syystä valmistajien omat schuko laturit on max 8A.