Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Julkaistut diilit on jo hinnoiteltu sisään osakkeisiin. Jos ei tule jotain merkittävää uutta tietoa niin voi hyvin olla ettei esim. nvidian osakekurssi kauheasti enää nouse. Viime kvartaalitulos oli upea ja kurssireaktio laskusuuntainen. Osakemarkkina hinnoittelee tehokkaasti
1764961620595.png
Jännitykset aina korkealla NVIDIA:n tulosjulkistuksen jälkeen, vaikka tulokset olisivat selkeää plussaa. Arvailuksi jää, mitä olisi tapahtunut, jos kehitys ei olisi vastannut analyytikkojen odotuksia. Itse olen tyytyväinen jo siihenkin, jos NVIDIA:n kurssi ei liiku ollenkaan vähään aikaan. Ollaan niin sanotusti aika "aallon harjalla". Jos yhtiön kurssi taas alkaa laskemaan, niin seuraukset voivat olla "odottamattomia" koko AI-puolella, eli itse näen NVIDIA:n jonkinlaisena "veturina" teknologiaosakkeissa.

Viimeksi muokattu:
Miten tuon Nordnetin "monimutkaiset ETF:t" tietämystestin voi päästä läpi? Suurin osa kysymyksistä on itsestään selviä, mutta näköjään en sitä pääse läpi. Ehkä on parempi sijoittaa yksinkertaisempiin kohteisiin.
ETF:t jäänyt kokeilematta. Ehkä ihan hyvä, että tuossa on jonkinlainen "pällitesti" (minunlaisia henkilöitä varten :)).

Viimeksi muokattu:
Jännitykset aina korkealla NVIDIA:n tulosjulkistuksen jälkeen, vaikka tulokset olisivat selkeää plussaa. Arvailuksi jää, mitä olisi tapahtunut, jos kehitys ei olisi vastannut analyytikkojen odotuksia. Itse olen tyytyväinen jo siihenkin, jos NVIDIA:n kurssi ei liiku ollenkaan vähään aikaan. Ollaan niin sanotusti aika "aallon harjalla". Jos yhtiön kurssi taas alkaa laskemaan, niin seuraukset voivat olla "odottamattomia" koko AI-puolella, eli itse näen NVIDIA:n jonkinlaisena "veturina" teknologiaosakkeissa.
Helppo noita tuloksia miettiä 2026 loppuun asti kun nvidia&co asiakkaat ovat jo kertoneet mitkä ovat 2025 ja 2026 budjetit AI:hin liittyen. Se mitä microsoft, amazon, meta jne. kertoneet infran rakentamisesta laskettu jo sisään osakekurssiin. Nvidia helpotti entisestään tätä kun antoivat gtc-messuilla 500 miljardia slaidin. Tämä slaidi tosin harhaanjohtava kun tarkoitti koko 2025 ja 2026 myyntiä. Tässä slaidissa ei ole työn alla oleva openai 100 miljardia diili(nvidian CFO vahvisti tämän tällä viikolla, en jaksa kaivaa linkkiä).

Nyt lähinnä jännätään miten asiat jatkuvat 2027 kun 2026 on jo "pankissa". Nvidia lähtee syöksyyn alaspäin heti kun ensimmäinen iso asiakas kertoo, että infra satsauksia skaalataan alaspäin.

Jos nyt jotain takavasemmalta nvidiaan liittyen niin itseajavat autot ja robotiikka. Noista voi löytyä kasvua vaikka ai-konesalipuoli alkaisi olemaan maksimoitu.

1764965750669.png

Itse olisin puoliriskillä valmis sijoittamaan johonkin AI-osakkeeseen. Maksoin viime vuonna 5000 euroa pääomaveroja, nuohan tulisi kivasti takaisin veronpalautuksina, jos kurssit kusee (huomioiden 5 vuoden takaisinmaksuaika).

Itse olisin puoliriskillä valmis sijoittamaan johonkin AI-osakkeeseen. Maksoin viime vuonna 5000 euroa pääomaveroja, nuohan tulisi kivasti takaisin veronpalautuksina, jos kurssit kusee (huomioiden 5 vuoden takaisinmaksuaika).
Ostaisin ja olen ostanut QQQ. Oli se helposti sijoitettavissa oleva AI voittaja sitten google tai microsoft softa+palvelupuolella tai amd/nvidia/broadcom rautapuolella niin löytynee qqq:sta. Jos anthropic/openai/... voittaa kisan ja listautuu niin ihme jos eivät ole qqq:ssa tulevaisuudessa. Toki jos megariskillä niin huawei ja baba kiinasta tai vaikka google ja amazon amerikasta.

1764966933287.png

Lähdin rigetin mukaan tässä loppukesästä niin se raketoi sinne johonkin 250% parhaimmillaan. No roposia kun laittoi, niin ei ollut intoa nostaa pois... Tällä hetkellä rigetti 90% plussalla

Statistiikka

Viestiketjuista
294 225
Jäsenet
80 663
Uusin jäsen
kolaolli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom