Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Indekseissä sijoitat voittajaan. Itse ostin Metan ja Microsoftin osaketta ainoastaan siksi, että niiden kurssikorjaus oli naurettava ja ajoitus hypeaallon keskellä, ETF on siellä aikasta paljon turvallisempi. Aakkoset löytyy yllättävän monestakin ETF, esim. autonomiset ajoneuvot ja sen sellaista.En näe potentiaalista kilpailijaa Googlelle hakukoneiden saralla. Myös Android tykyttää vahvasti menemään.
Jännitykset aina korkealla NVIDIA:n tulosjulkistuksen jälkeen, vaikka tulokset olisivat selkeää plussaa. Arvailuksi jää, mitä olisi tapahtunut, jos kehitys ei olisi vastannut analyytikkojen odotuksia. Itse olen tyytyväinen jo siihenkin, jos NVIDIA:n kurssi ei liiku ollenkaan vähään aikaan. Ollaan niin sanotusti aika "aallon harjalla". Jos yhtiön kurssi taas alkaa laskemaan, niin seuraukset voivat olla "odottamattomia" koko AI-puolella, eli itse näen NVIDIA:n jonkinlaisena "veturina" teknologiaosakkeissa.Julkaistut diilit on jo hinnoiteltu sisään osakkeisiin. Jos ei tule jotain merkittävää uutta tietoa niin voi hyvin olla ettei esim. nvidian osakekurssi kauheasti enää nouse. Viime kvartaalitulos oli upea ja kurssireaktio laskusuuntainen. Osakemarkkina hinnoittelee tehokkaasti
![]()
ETF:t jäänyt kokeilematta. Ehkä ihan hyvä, että tuossa on jonkinlainen "pällitesti" (minunlaisia henkilöitä vartenMiten tuon Nordnetin "monimutkaiset ETF:t" tietämystestin voi päästä läpi? Suurin osa kysymyksistä on itsestään selviä, mutta näköjään en sitä pääse läpi. Ehkä on parempi sijoittaa yksinkertaisempiin kohteisiin.
Helppo noita tuloksia miettiä 2026 loppuun asti kun nvidia&co asiakkaat ovat jo kertoneet mitkä ovat 2025 ja 2026 budjetit AI:hin liittyen. Se mitä microsoft, amazon, meta jne. kertoneet infran rakentamisesta laskettu jo sisään osakekurssiin. Nvidia helpotti entisestään tätä kun antoivat gtc-messuilla 500 miljardia slaidin. Tämä slaidi tosin harhaanjohtava kun tarkoitti koko 2025 ja 2026 myyntiä. Tässä slaidissa ei ole työn alla oleva openai 100 miljardia diili(nvidian CFO vahvisti tämän tällä viikolla, en jaksa kaivaa linkkiä).Jännitykset aina korkealla NVIDIA:n tulosjulkistuksen jälkeen, vaikka tulokset olisivat selkeää plussaa. Arvailuksi jää, mitä olisi tapahtunut, jos kehitys ei olisi vastannut analyytikkojen odotuksia. Itse olen tyytyväinen jo siihenkin, jos NVIDIA:n kurssi ei liiku ollenkaan vähään aikaan. Ollaan niin sanotusti aika "aallon harjalla". Jos yhtiön kurssi taas alkaa laskemaan, niin seuraukset voivat olla "odottamattomia" koko AI-puolella, eli itse näen NVIDIA:n jonkinlaisena "veturina" teknologiaosakkeissa.
Ostaisin ja olen ostanut QQQ. Oli se helposti sijoitettavissa oleva AI voittaja sitten google tai microsoft softa+palvelupuolella tai amd/nvidia/broadcom rautapuolella niin löytynee qqq:sta. Jos anthropic/openai/... voittaa kisan ja listautuu niin ihme jos eivät ole qqq:ssa tulevaisuudessa. Toki jos megariskillä niin huawei ja baba kiinasta tai vaikka google ja amazon amerikasta.Itse olisin puoliriskillä valmis sijoittamaan johonkin AI-osakkeeseen. Maksoin viime vuonna 5000 euroa pääomaveroja, nuohan tulisi kivasti takaisin veronpalautuksina, jos kurssit kusee (huomioiden 5 vuoden takaisinmaksuaika).
Lähdin rigetin mukaan tässä loppukesästä niin se raketoi sinne johonkin 250% parhaimmillaan. No roposia kun laittoi, niin ei ollut intoa nostaa pois... Tällä hetkellä rigetti 90% plussallaItse olisin puoliriskillä valmis sijoittamaan johonkin AI-osakkeeseen. Maksoin viime vuonna 5000 euroa pääomaveroja, nuohan tulisi kivasti takaisin veronpalautuksina, jos kurssit kusee (huomioiden 5 vuoden takaisinmaksuaika).
Paljonko kerta ostot? Ostatko kuukausittain vai mitenkä? Itse vaan tuupannut lähinnä indekseihin kulujen takia
Mitä yrität tällä sanoa, et voi tappiota jo vahvistetusta verotuksesta vähentää, vai enkö ymmärtänyt ajatusta?Itse olisin puoliriskillä valmis sijoittamaan johonkin AI-osakkeeseen. Maksoin viime vuonna 5000 euroa pääomaveroja, nuohan tulisi kivasti takaisin veronpalautuksina, jos kurssit kusee (huomioiden 5 vuoden takaisinmaksuaika).
Melko surullinen tuo Hesarin juttu Strategystä. Nimittäin Hesarin mukaan oli ennen laskua suomalaisten yksityissijoittajien suosikkiosakkeita. Taas kerran jenkit koijanneet hyvät rahat ulkomailta. Eipä ainakaan voi syyttää, ettei täällä olisi varoiteltu.
Jutun mukaan keräsivät juuri miljardin osakeannilla ja rahat käytetään osinkojen maksamiseen. Mikähän järki siinä on? Kaikkien omistusta laimennetaan ja jaetaan osinkona.
Ikävästi maksumuurin takana. Mikäs tämän tarina oikein oli?
Merkittävin syy tuollle artikkelille on varmaan se että niin monet Suomalaiset on Strategyyn sijoittaneet, mutta sitä ei siinä enempää käsitelty.
Laskee todennäköisesti osakkeen arvo muuten vielä jyrkemmin, jos ilmoittavat että osinkoja ei makseta, vaikka siinä ei sinänsä puhtaasti numeroiden pohjalta järkeä olekaan.Melko surullinen tuo Hesarin juttu Strategystä. Nimittäin Hesarin mukaan oli ennen laskua suomalaisten yksityissijoittajien suosikkiosakkeita. Taas kerran jenkit koijanneet hyvät rahat ulkomailta. Eipä ainakaan voi syyttää, ettei täällä olisi varoiteltu.
Jutun mukaan keräsivät juuri miljardin osakeannilla ja rahat käytetään osinkojen maksamiseen. Mikähän järki siinä on? Kaikkien omistusta laimennetaan ja jaetaan osinkona.
En ole koskaan kuullutkaan tästä, mikä siis oikein on kyseessä? Pikaisella haulla jokin kryptoon sijoittanut firma? Onko jotain ei-maksumuurillista linkkiä että miksi tämä on siis ollut suomalaisille relevantti?Melko surullinen tuo Hesarin juttu Strategystä. Nimittäin Hesarin mukaan oli ennen laskua suomalaisten yksityissijoittajien suosikkiosakkeita. Taas kerran jenkit koijanneet hyvät rahat ulkomailta. Eipä ainakaan voi syyttää, ettei täällä olisi varoiteltu.
Vielä ei voi tietää onko vuosi 2025 taputeltu. Onhan tässä aikaa tapahtua vielä vaikka mitä ja hyviä ostopaikkojakin voi aueta.Tämän kuun kuukausisäästö meni taas Nasdaq 100:seen.
Se alkaa sitten olla tämä vuosi 2025 taputeltu sijoituksien suhteen. SPYI, S&P 500 ja Nasdaq 100 oli tämän vuoden teema.
Enää jää tehtäväksi seurata kursseja ja miettiä, mitä ostan ja kuukausisäästän ensi vuonna?
Miten tuon Nordnetin "monimutkaiset ETF:t" tietämystestin voi päästä läpi? Suurin osa kysymyksistä on itsestään selviä, mutta näköjään en sitä pääse läpi. Ehkä on parempi sijoittaa yksinkertaisempiin kohteisiin.
Joo, vaikka osassa noissa Strategyn Preferredeissä on ehdoissa, että osingonmaksu voidaan pysäyttää, niin kyllä tuo se olisi niin iso osuma uskottavuudelle, etteivät sitä halua tehdä.Laskee todennäköisesti osakkeen arvo muuten vielä jyrkemmin, jos ilmoittavat että osinkoja ei makseta, vaikka siinä ei sinänsä puhtaasti numeroiden pohjalta järkeä olekaan.
Jos nyt jotain takavasemmalta nvidiaan liittyen niin itseajavat autot ja robotiikka. Noista voi löytyä kasvua vaikka ai-konesalipuoli alkaisi olemaan maksimoitu.
Et varmaan ymmärtänyt ajatusta. Olen maksanut valtiolle voitollisesta kaupankäynnistä 30% pääomaveron, joka oli noin 5000 euroa. Nyt jos tulevaisuudessa viiden vuoden ajanjaksolta kaupankäynnissä tulee sama summa "takkiin", niin valtio on velvollinen maksamaan minulle kyseisen summan takaisin. Tämänhän pitäisi olla ihan "perusasiaa", joka kaikkien säästäjien/sijoittajien kuuluisi tietää.Mitä yrität tällä sanoa, et voi tappiota jo vahvistetusta verotuksesta vähentää, vai enkö ymmärtänyt ajatusta?
Tappiot voi vähentää seuraavat 5 vuotta mutta en ole kuullut että voitoista voisi vähentää tappioita tulevina vuosina.Et varmaan ymmärtänyt ajatusta. Olen maksanut valtiolle voitollisesta kaupankäynnistä 30% pääomaveron, joka oli noin 5000 euroa. Nyt jos tulevaisuudessa viiden vuoden ajanjaksolta kaupankäynnissä tulee sama summa "takkiin", niin valtio on velvollinen maksamaan minulle kyseisen summan takaisin. Tämänhän pitäisi olla ihan "perusasiaa", joka kaikkien säästäjien/sijoittajien kuuluisi tietää.
En kannusta ketään riskisijoittamiseen, mutta tässä tilanteessa on kaikista mukavin paikka "hävitä".
Ottaen huomioon että kyseessä tosiaan on perusasia joka kaikkien pitäisi tietää, toi menee sulla ihan täysin väärin.Et varmaan ymmärtänyt ajatusta. Olen maksanut valtiolle voitollisesta kaupankäynnistä 30% pääomaveron, joka oli noin 5000 euroa. Nyt jos tulevaisuudessa viiden vuoden ajanjaksolta kaupankäynnissä tulee sama summa "takkiin", niin valtio on velvollinen maksamaan minulle kyseisen summan takaisin. Tämänhän pitäisi olla ihan "perusasiaa", joka kaikkien säästäjien/sijoittajien kuuluisi tietää.
En kannusta ketään riskisijoittamiseen, mutta tässä tilanteessa on kaikista mukavin paikka hävitä.
Et varmaan ymmärtänyt ajatusta. Olen maksanut valtiolle voitollisesta kaupankäynnistä 30% pääomaveron, joka oli noin 5000 euroa. Nyt jos tulevaisuudessa viiden vuoden ajanjaksolta kaupankäynnissä tulee sama summa "takkiin", niin valtio on velvollinen maksamaan minulle kyseisen summan takaisin.
Ok. Eli homma toimiikin päinvastoin. Käytännössä, jos teen nyt 5000 euroa tappiota ja myyn tulevaisuudessa maksaen 30% voitollista tuloveroa, niin tuloveroa ei tarvitse maksaa 5000 euroon asti (viiden vuoden aikaikkunassa). Menikö nyt oikein?Ottaen huomioon että kyseessä tosiaan on perusasia joka kaikkien pitäisi tietää, toi menee sulla ihan täysin väärin.
Luovutustappio on vähennyskelpoinen sen syntymisvuonna ja viitenä seuraavana vuonna. Ei suinkaan aiempina vuosina.
Käytännössä, jos teen nyt 5000 euroa tappiota ja myyn tulevaisuudessa maksaen 30% voitollista tuloveroa, niin tuloveroa ei tarvitse maksaa 5000 euroon asti (viiden vuoden aikaikkunassa). Menikö nyt oikein?
Asia kunnossa!Ei mennyt oikein. Tappiot vähennetään luovutusvoitoista ja jos niitä ei ole, ne voi vähentää muista pääomatuloista verovuoden ja 5 seuraavan vuoden ajan. Mutta niitä ei siis vähennetä verosta.
Vielä ei voi tietää onko vuosi 2025 taputeltu. Onhan tässä aikaa tapahtua vielä vaikka mitä ja hyviä ostopaikkojakin voi aueta.
Testi perustuu riskien ymmärtämiseen. Kysymyksiin ei voi vastata väärin jos on ymmärtänyt riskit.Miten tuon Nordnetin "monimutkaiset ETF:t" tietämystestin voi päästä läpi? Suurin osa kysymyksistä on itsestään selviä, mutta näköjään en sitä pääse läpi. Ehkä on parempi sijoittaa yksinkertaisempiin kohteisiin.
Itse kamppailin testin kanssa ja lopulta kirjoitin kysymykset ja niiden vastausvaihtoehdot ylös ja tarkistin jokaisen erikseen, että tiedän mikä on oikea vastaus. Sen jälkeen uudelleen tekemään testiä.Miten tuon Nordnetin "monimutkaiset ETF:t" tietämystestin voi päästä läpi? Suurin osa kysymyksistä on itsestään selviä, mutta näköjään en sitä pääse läpi. Ehkä on parempi sijoittaa yksinkertaisempiin kohteisiin.
Tämä selvä. Pitkäjänteinen ja säännöllinen säästäminen on hyväksi todettu taktiikka.Seuraava kuukausisäästö päivä on tammikuussa 2026. Yhtään luotia ei ole lippaassa. Ja ne mitä lisää tulee (onhan tässä liksapäiviä vielä jäljellä) sijoitetaan 5. tammikuuta ensi vuonna.
Kaikenlaisen veivaamisen ja päivä kaupankäynnin jätän suosiolla paremmilleni.
Kyllä S&P 500:ssa on ollut esim. 12-13 vuoden aikajänne, jona aikana alussa tehty sijoitus on ollut koko ajan tappiolla. Eihän noita usein ole, mutta kun on ollut ennenkin, aina se on mahdollista.Jos taskussa on yhtään ylimääräistä eikä rahoille ole mitään suunnitelmaa, niin mielestäni Yhdysvaltojen indeksirahastot tuottavat pitkällä aikavälillä aina. En tiedä, onko koskaan ollut esimerkiksi kolmen vuoden aikajännettä sijoittamisen alusta sijoittamisen loppuhetkeen niin, että olisit kolmen vuoden jälkeen jäänyt miinukselle.
Milloin tuollainen hetki on ollut?Kyllä S&P 500:ssa on ollut esim. 12-13 vuoden aikajänne, jona aikana alussa tehty sijoitus on ollut koko ajan tappiolla. Eihän noita usein ole, mutta kun on ollut ennenkin, aina se on mahdollista.
2000-2012 kieppeillä .com -kuplan jälkeen. Sitä ennen pitkiä kausia on ollut 1970 -luvulla jne.Milloin tuollainen hetki on ollut?
Ehdottomasti kannattaa hajauttaa. Itsellä noin 60-70% USA-indeksiä, 15% Eurooppaa ja loput sekalaisia markkinoita.2000-2012 kieppeillä .com -kuplan jälkeen. Sitä ennen pitkiä kausia on ollut 1970 -luvulla jne.
Ei niitä kovin usein ole ollut, mutta silti niitä on ollut. Sellaisella voi yksittäisen sijoittajan ainokaiselle sijoitusuralle olla merkittävä vaikutus, jos sattuu huonosti. Sen vuoksi se oman jäljellä olevan sijoitushorisontin pituus on hyvä ymmärtää, samoin kuin se että tuottoa ei ole ilman riskiä. Jos sijoitushorisontti on 30 vuotta, ei 13 vuotta tappiolla ole ongelma. Jos taas horisontti on 5-10 vuotta, sitten se voi jo ollakin ja ei ehkä kannata enää esim. koko eläkepottia pitää samassa korissa.
Jos kuukausisijoittaa alkaen tuosta huonoimmasta hetkestä lähtien niin tappiollinen aika tipahtaa alle neljään vuoteen.2000-2012 kieppeillä .com -kuplan jälkeen. Sitä ennen pitkiä kausia on ollut 1970 -luvulla jne.
Ei niitä kovin usein ole ollut, mutta silti niitä on ollut. Sellaisella voi yksittäisen sijoittajan ainokaiselle sijoitusuralle olla merkittävä vaikutus, jos sattuu huonosti. Sen vuoksi se oman jäljellä olevan sijoitushorisontin pituus on hyvä ymmärtää, samoin kuin se että tuottoa ei ole ilman riskiä. Jos sijoitushorisontti on 30 vuotta, ei 13 vuotta tappiolla ole ongelma. Jos taas horisontti on 5-10 vuotta, sitten se voi jo ollakin ja ei ehkä kannata enää esim. koko eläkepottia pitää samassa korissa.
Jos kuukausisijoittaa alkaen tuosta huonoimmasta hetkestä lähtien niin tappiollinen aika tipahtaa alle neljään vuoteen.
Riippuen riskinsietokyvystä ja summasta minkä tarvii käteen niin velkakirjat ja osinko etf:t. Tulee kuitenkin kuukausittainen/kvartaaleittainen suht vakaa tuotto heilui itse potin arvo sitten niin tai näin. Toki näissäkin on isompi ja pienempiriskisiä vaihtoehtoja. Tuotto toki historiallisesti jää verrattuna kasvuosakkeisiin, mutta jos se tarve oli vanhuuden turva eikä potin maksimaalinen kasvattaminen,... Toki nuorempanakin vois osan vaikka perinnöstä/lottovoitoasta/... noihin parkkeerata siksi aikaa kun miettii että mihin sijoittaisi ja haluaisiko enemmän ajallista hajautusta vai all in nopeasti.Joo, ajallinen hajautus erittäin tärkeä pointti. Samoin on pohdintojen kannalta eri asia, jos potti on vaikkapa miljoonia, eikä 50% pudotuskaan uhkaa esim. seuraavan 10 v toimeentuloa mitenkään. Verrattuna vaikka siihen, että on nippa-nappa se summa kasassa, jolla on arvellut pärjäävänsä vanhuuseläkkeen alkamiseen.
Tällä hetkellä aika moni tuntuu pitävän jonkinlaista käteispositiota odottamassa jotain hyvää ostopaikkaa, sitä kun ei tiedä tuleeko sellainen kuukauden vai vuoden sisällä, jos silloinkaan.
Miksei se tietysti hienoa olisi jos onnistuisi saamaan jonkin 15% - 20% position, niin kuin tämän vuoden alussa.
Uskaltaako sellaisessa ostopaikassa sitten tehdä oston? Ja kuinka kauan sitä ostopaikkaa pitää odottaa rahat tilillä inflaation niitä syödessä? Kuinka paljon menettää, kun sitä käteistä ei ole sijoitettu?
En ole kyllä tällä saitilla lukenut edes jälkikäteen mitään hehkutuksia siitä, että olisi painettu käteispositio sijoituksiin tämän vuoden huhtikuussa.

Jos kuukausisijoittaa alkaen tuosta huonoimmasta hetkestä lähtien niin tappiollinen aika tipahtaa alle neljään vuoteen.
Mielenkiintoista on myös, että ATH:ssa on kannattavampaa sijoittaa kuin ei-ATH:ssa. Huipulla sijoittava on saanut 2,4 prosenttiyksikköä paremman tuoton seuraavan vuoden sisällä kuin huipun ulkopuolella sijoittava.
Oot ymmärtänyt väärin, taas. Nimenomaan pitkällä aikavälillä sillä ei ole väliä.Varmaan pätee vuoden päähän, mutta entä vaikka 10 vuoden päähän? Olen ymmärtänyt että lyhyellä aikavälillä arvostustasolla ei ole juuri väliä, mutta pitkällä aikavälillä tuottoa määrittää eniten se, että kuinka kalliita sijoitukset oli ostettaessa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.