Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Eikös nuo numerot nettipankissa ole kuitenkin rahaa eikä pelkkiä numeroita? Rahasta on monille paljonkin hyötyä ja iloa. Mutta jos sinulle ei ja kyse on vain siitä, että tykkäät veivailla osakkeilla, niin se on eri asia ja silloin kannattaa sitä jatkaa jos se tuo sitä iloa.Mua ei niinkään kiinnosta se kuinka paljon salkun arvo sattuu olemaan tai kuinka paljon se on plussalla. Ne on pelkkiä numeroita nettipankissa mistä ei ole mitään iloa.
No eikös mikkos juuri sanonut että tykkää saada osinkoja? Ei puhunut veivaamisesta mitään?Eikös nuo numerot nettipankissa ole kuitenkin rahaa eikä pelkkiä numeroita? Rahasta on monille paljonkin hyötyä ja iloa. Mutta jos sinulle ei ja kyse on vain siitä, että tykkäät veivailla osakkeilla, niin se on eri asia ja silloin kannattaa sitä jatkaa jos se tuo sitä iloa.
Näköjään tänkin voi ymmärtää väärin. Tarkoitin lähinnä sitä että kun ne numerot pyörii salkussa eikä niitä koskaan käytä.Eikös nuo numerot nettipankissa ole kuitenkin rahaa eikä pelkkiä numeroita? Rahasta on monille paljonkin hyötyä ja iloa. Mutta jos sinulle ei ja kyse on vain siitä, että tykkäät veivailla osakkeilla, niin se on eri asia ja silloin kannattaa sitä jatkaa jos se tuo sitä iloa.
Kyllä mä silloin tällöin veivaan jos ei ole tullut myyntejä sinä vuonna. En ole tosin laskenut onko se kannattavaaNo eikös mikkos juuri sanonut että tykkää saada osinkoja? Ei puhunut veivaamisesta mitään?
Eikös tuossa ihan muutama viesti taaksepäin käyty läpi juuri yksi hänen tekemä veivaus? Vai muistanko väärin. Luit varmaan itse tämän ja edellisen sivun viestit ennen tämän kysymyksen esittämistä?No eikös mikkos juuri sanonut että tykkää saada osinkoja? Ei puhunut veivaamisesta mitään?
Ai tarkoitit sitä veroveivausta. Ymmärsin väärin.Eikös tuossa ihan muutama viesti taaksepäin käyty läpi juuri yksi hänen tekemä veivaus? Vai muistanko väärin. Luit varmaan itse tämän ja edellisen sivun viestit ennen tämän kysymyksen esittämistä?
Osinkosijoittajien kritisointi tuntuu hieman jeesustelulta. Jokaisella on omat syynsä.
Kukaan kritisoijista ei varmaankaan käytä alkoholia tai tupakkaa/syö epäterveellisesti/liiku vähän/nuku alle suositusten, koska se ei ole optimaalista.
Kyllä mä silloin tällöin veivaan jos ei ole tullut myyntejä sinä vuonna. En ole tosin laskenut onko se kannattavaaMutta tänä vuonna Nordean kanssa oli vissiin jo ihan suht kannattavaa.
Nimenomaan, ei keskustelu aiheesta tarkoita vain sen optimointia. Tarkoitin jeesustelulla sitä, että kun joku ilmoittaa tiedostavansa sen, että toimintatapa x ei ole sijoitusmielessä optimaalista, niin turha sitä sen jälkeen on arvostella. Jos asia on jo tiedossa on tuon jälkeen arvostelu sitä jeesustelua.Ei kannata kaikesta loukkaantua. Tämä on keskustelufoorumi ja sijoitusaiheinen ketju. Täällä nimenomaan on tarkoitus keskustella sijoittamisesta esim. siitä miten voi maksimoida tuotot ja minimoida verot. Ja siitä on kyse. En tiedä, mitä ihmeen "jeesustelua" on siinä että puhutaan eri sijoitustapojen verovaikutuksista. Jos aiheesta ei halua puhua, niin ehkä tämä on väärä ketju.
Jos joku haluaa osinkoja ihan vain osinkojen ilosta, niin siihen ei kellään ole mitään vastaansanomista. Mutta jos sanoo, että omistuksista ei voisi nauttia ellei saa osinkoja, tai jos sanoo että osingot olisivat verotehokkain tapa saada säännöllistä kassavirtaa, niin toki täällä saa tuollaiset väitteet ampua alas. Mikkos on tainnut monta kertaa kuitenkin todeta, että haluaa osinkoja vaikka tietää ettei se ole verotehokkain tapa toimia.
Mitä ihmeen whatabautismia tuo oikein on? Tämä on sijoitusketju. Epäterveellisistä elintavoista voi varmaan mussuttaa toisessa ketjussa. Optimoidaan täällä sitä sijoittamista ja alkoholit optimoidaan muualla.
Kannattavampaa olisi ollut siirtää veivauksesta saadut rahat OST:n puolelle ja ostaa ne Nordeat uudelleen sinne.
Ymmärretään. Sinä haluat osinkoja. Teet vain kaikki uudet osakkeiden ostot tuon OST:n puolella. Saat edelleen kaikista vanhoista sijoituksista nuo osingot kilautettua tilille kuten ennenkin. Joka vuosi myyt joulukuussa eniten tuottanutta osaketta 990€ ja siirrät rahat OST puolelle ja ostat osakkeet sinne takaisin. Luulisi tuossa veivaamisessa menevän 10-20 vuotta ja koko ajan voit nauttia niistä vanhojen osakkeiden osingoista. Kun se hupi loppuu, rupeat nostamaan rahaa sieltä OST puolelta...
Pitkäänhän siinä menee tosiaan että hyötyjä saa osinkoverotuksesta ja holdaukselle menettää tuon olettaman. Ainut plussa on sijoitusten säätäminen ilman verohaukkaa välissä, tuo verotus kun kypsyttää aina kun on tarpeen jotain myydä. Itselläni on nyt tuolla joku 5% koko potista vähän kuin henkilökohtaisena kasvu-ETF:nä kokeilussa (tosin ilman sitä hankintameno-olettaman käyttömahdollisuutta) ja tuskin enempää laitan.OST on oikeasti aika paskaa. Kestää lähemmäs kymmenen vuotta, että korkoa korolle -efekti voittaa osinkojen matalamman verotuksen, eikä sillä ole mitään muita arvo-osuustilin etuja. Esimerkiksi vaikka tuota tonnin veroveiviä tai ennenkaikkea hankintameno-olettamaa.
OST on oikeasti aika paskaa. Kestää lähemmäs kymmenen vuotta, että korkoa korolle -efekti voittaa osinkojen matalamman verotuksen, eikä sillä ole mitään muita arvo-osuustilin etuja. Esimerkiksi vaikka tuota tonnin veroveiviä tai ennenkaikkea hankintameno-olettamaa.
Itselläni on nyt tuolla joku 5% koko potista vähän kuin henkilökohtaisena kasvu-ETF:nä kokeilussa (tosin ilman sitä hankintameno-olettaman käyttömahdollisuutta) ja tuskin enempää laitan.
Eikös kymmenen vuotta ole lyhyt aika? Kaikki mainostaa kuinka 20 - 30 vuoden päästä olet miljonääri?
Itse laitan kaikki uudet sijoitukset AOT puolelle. Taas meni rahaa Nordnettiin huomista kuukausisäästöä varten.
Karmean hyvä vuosi on ollut. Kai tässä voi vielä joku suursota syttyä tai Trump röyhtäisee.
Meikäläisellä on vaan 8% YTD. 3v on 56%.Täällä kans Mikkos-heimolaisia eli iloinen veronmaksaja (osinkosijoittaja). Laitoin kesällä postauksen, niin vois laittaa vuoden lopussa/2026 alussa tilannekatsauksen projektin osalta. Hyvä vuosi tulossa, osinkoja karvan alle 100% enemmän kuin viime vuonna. Salkku +17% YTD. Toki paska vuosi muiden mielestä, kun helvetisti menetetty veroina![]()
Ei se oikein ole jos vertaillaan kahta eri vaihtoehtoa, ja hyödyt alkaa näkyä vasta kymmenen vuoden päästä ja haitat on olemassa heti ja jatkuvat hamaan tulevaisuuteen.
Varmaan molempia parempi vaihtoehto on indeksi-ETF arvo-osuustilillä.
Löysin tällaisen suomalaisen IBKR verolaskurin se sylkee ulos noi tulot kun laittaa CSV:n sinne. Vaikuttaa näppärältä, itse ilmoitus on maksullinen, testaan varmaan keväällä miten se toimii.
Tottakai sijoitan, mutta en tyylin osta ja unohda. Osingot tulee aina tilille jotka sitten käytän tai sijoitan uudeelleen. Ja joojoo, verot sitä ja tätä, mutta osingot on juuri sitä sijoituksestaan nauttimista nyt enkä 15v päästä. Vaikka toki kuten sanottu usein sijoitan ne uudelleen, mutta esim tänä vuonna käytin osingot ja ostin niillä uuden tietokoneen.
Oletko todennut kannatavaksi tuollaisen mietinnän? Vai saisiko saman lopputuloksen vuodesta toiseen vain laittamalla kaikki SPYI tai vaikkapa SP500. Tai vaikka sekä että.Tämän kuun kuukausisäästö meni taas Nasdaq 100:seen.
Se alkaa sitten olla tämä vuosi 2025 taputeltu sijoituksien suhteen. SPYI, S&P 500 ja Nasdaq 100 oli tämän vuoden teema.
Enää jää tehtäväksi seurata kursseja ja miettiä, mitä ostan ja kuukausisäästän ensi vuonna?
Ihan oma valinta miten haluat toimia. Voi riippua esim. siitä maksatko mieluummin mätkyjä vai ei.Kun haen ennakkoveroa vuodelle 2026, miten minun tulisi arvioida mahdollisia osinkotuloja, jotka vaihtelevat vuosittain? Vai tuleeko osinkotuloja ylipäätään ilmoittaa ennakkoon, jos niiden määrä ei ole etukäteen tiedossa?
@finWeazelAjatuksia tekoälykuplasta. Onko "Dot-com"-kupla toistumassa? AI-osakkeet junnaa tällä hetkellä paikallaan eli ei tiedä minä päivänä "paukahtaa". NVIDIA:n tulos oli jälleen loistava, mutta onko markkinat silti ylihinnnoiteltuja?
Riippuu keneltä kysyt, ketjussa puolentusinaa kertaa käyty läpi asia ja yksimielisyyttä ei ole löytynyt. Minun mielestä dot.com kupla on eri asia kuin AI-kupla, koska dot.com kuplassa yritysten tulos ei seurannut osakekurssia ja monella yrityksellä ei ollut oikeaa bisnestä. Ciscoa tykätään verrata nvidiaan. Iso ero, että ciscon valokaapelit jäivät käyttämättä kun taasen gpu-konesalit jauhaa täydellä kapasiteetilla. Nvidia tekee tulosta, cisco ei tehnyt.Ajatuksia tekoälykuplasta. Onko "Dot-com"-kupla toistumassa? AI-osakkeet junnaa tällä hetkellä paikallaan eli ei tiedä minä päivänä "paukahtaa". NVIDIA:n tulos oli jälleen loistava, mutta onko markkinat silti ylihinnnoiteltuja?
Paljonko kerta ostot? Ostatko kuukausittain vai mitenkä? Itse vaan tuupannut lähinnä indekseihin kulujen takiaTämän kuun kuukausisäästö meni taas Nasdaq 100:seen.
Se alkaa sitten olla tämä vuosi 2025 taputeltu sijoituksien suhteen. SPYI, S&P 500 ja Nasdaq 100 oli tämän vuoden teema.
Enää jää tehtäväksi seurata kursseja ja miettiä, mitä ostan ja kuukausisäästän ensi vuonna?
Riippuu keneltä kysyt, ketjussa puolentusinaa kertaa käyty läpi asia ja yksimielisyyttä ei ole löytynyt. Minun mielestä dot.com kupla on eri asia kuin AI-kupla, koska dot.com kuplassa yritysten tulos ei seurannut osakekurssia ja monella yrityksellä ei ollut oikeaa bisnestä. Ciscoa tykätään verrata nvidiaan. Iso ero, että ciscon valokaapelit jäivät käyttämättä kun taasen gpu-konesalit jauhaa täydellä kapasiteetilla. Nvidia tekee tulosta, cisco ei tehnyt.
Indekseillä itsekin liikun.Paljonko kerta ostot? Ostatko kuukausittain vai mitenkä? Itse vaan tuupannut lähinnä indekseihin kulujen takia
Indekseissä sijoitat voittajaan. Itse ostin Metan ja Microsoftin osaketta ainoastaan siksi, että niiden kurssikorjaus oli naurettava ja ajoitus hypeaallon keskellä, ETF on siellä aikasta paljon turvallisempi. Aakkoset löytyy yllättävän monestakin ETF, esim. autonomiset ajoneuvot ja sen sellaista.En näe potentiaalista kilpailijaa Googlelle hakukoneiden saralla. Myös Android tykyttää vahvasti menemään.
Jännitykset aina korkealla NVIDIA:n tulosjulkistuksen jälkeen, vaikka tulokset olisivat selkeää plussaa. Arvailuksi jää, mitä olisi tapahtunut, jos kehitys ei olisi vastannut analyytikkojen odotuksia. Itse olen tyytyväinen jo siihenkin, jos NVIDIA:n kurssi ei liiku ollenkaan vähään aikaan. Ollaan niin sanotusti aika "aallon harjalla". Jos yhtiön kurssi taas alkaa laskemaan, niin seuraukset voivat olla "odottamattomia" koko AI-puolella, eli itse näen NVIDIA:n jonkinlaisena "veturina" teknologiaosakkeissa.Julkaistut diilit on jo hinnoiteltu sisään osakkeisiin. Jos ei tule jotain merkittävää uutta tietoa niin voi hyvin olla ettei esim. nvidian osakekurssi kauheasti enää nouse. Viime kvartaalitulos oli upea ja kurssireaktio laskusuuntainen. Osakemarkkina hinnoittelee tehokkaasti
![]()
ETF:t jäänyt kokeilematta. Ehkä ihan hyvä, että tuossa on jonkinlainen "pällitesti" (minunlaisia henkilöitä vartenMiten tuon Nordnetin "monimutkaiset ETF:t" tietämystestin voi päästä läpi? Suurin osa kysymyksistä on itsestään selviä, mutta näköjään en sitä pääse läpi. Ehkä on parempi sijoittaa yksinkertaisempiin kohteisiin.
Helppo noita tuloksia miettiä 2026 loppuun asti kun nvidia&co asiakkaat ovat jo kertoneet mitkä ovat 2025 ja 2026 budjetit AI:hin liittyen. Se mitä microsoft, amazon, meta jne. kertoneet infran rakentamisesta laskettu jo sisään osakekurssiin. Nvidia helpotti entisestään tätä kun antoivat gtc-messuilla 500 miljardia slaidin. Tämä slaidi tosin harhaanjohtava kun tarkoitti koko 2025 ja 2026 myyntiä. Tässä slaidissa ei ole työn alla oleva openai 100 miljardia diili(nvidian CFO vahvisti tämän tällä viikolla, en jaksa kaivaa linkkiä).Jännitykset aina korkealla NVIDIA:n tulosjulkistuksen jälkeen, vaikka tulokset olisivat selkeää plussaa. Arvailuksi jää, mitä olisi tapahtunut, jos kehitys ei olisi vastannut analyytikkojen odotuksia. Itse olen tyytyväinen jo siihenkin, jos NVIDIA:n kurssi ei liiku ollenkaan vähään aikaan. Ollaan niin sanotusti aika "aallon harjalla". Jos yhtiön kurssi taas alkaa laskemaan, niin seuraukset voivat olla "odottamattomia" koko AI-puolella, eli itse näen NVIDIA:n jonkinlaisena "veturina" teknologiaosakkeissa.
Ostaisin ja olen ostanut QQQ. Oli se helposti sijoitettavissa oleva AI voittaja sitten google tai microsoft softa+palvelupuolella tai amd/nvidia/broadcom rautapuolella niin löytynee qqq:sta. Jos anthropic/openai/... voittaa kisan ja listautuu niin ihme jos eivät ole qqq:ssa tulevaisuudessa. Toki jos megariskillä niin huawei ja baba kiinasta tai vaikka google ja amazon amerikasta.Itse olisin puoliriskillä valmis sijoittamaan johonkin AI-osakkeeseen. Maksoin viime vuonna 5000 euroa pääomaveroja, nuohan tulisi kivasti takaisin veronpalautuksina, jos kurssit kusee (huomioiden 5 vuoden takaisinmaksuaika).
Lähdin rigetin mukaan tässä loppukesästä niin se raketoi sinne johonkin 250% parhaimmillaan. No roposia kun laittoi, niin ei ollut intoa nostaa pois... Tällä hetkellä rigetti 90% plussallaItse olisin puoliriskillä valmis sijoittamaan johonkin AI-osakkeeseen. Maksoin viime vuonna 5000 euroa pääomaveroja, nuohan tulisi kivasti takaisin veronpalautuksina, jos kurssit kusee (huomioiden 5 vuoden takaisinmaksuaika).
Paljonko kerta ostot? Ostatko kuukausittain vai mitenkä? Itse vaan tuupannut lähinnä indekseihin kulujen takia
Mitä yrität tällä sanoa, et voi tappiota jo vahvistetusta verotuksesta vähentää, vai enkö ymmärtänyt ajatusta?Itse olisin puoliriskillä valmis sijoittamaan johonkin AI-osakkeeseen. Maksoin viime vuonna 5000 euroa pääomaveroja, nuohan tulisi kivasti takaisin veronpalautuksina, jos kurssit kusee (huomioiden 5 vuoden takaisinmaksuaika).
Melko surullinen tuo Hesarin juttu Strategystä. Nimittäin Hesarin mukaan oli ennen laskua suomalaisten yksityissijoittajien suosikkiosakkeita. Taas kerran jenkit koijanneet hyvät rahat ulkomailta. Eipä ainakaan voi syyttää, ettei täällä olisi varoiteltu.
Jutun mukaan keräsivät juuri miljardin osakeannilla ja rahat käytetään osinkojen maksamiseen. Mikähän järki siinä on? Kaikkien omistusta laimennetaan ja jaetaan osinkona.
Ikävästi maksumuurin takana. Mikäs tämän tarina oikein oli?
Merkittävin syy tuollle artikkelille on varmaan se että niin monet Suomalaiset on Strategyyn sijoittaneet, mutta sitä ei siinä enempää käsitelty.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.