Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Mua ei niinkään kiinnosta se kuinka paljon salkun arvo sattuu olemaan tai kuinka paljon se on plussalla. Ne on pelkkiä numeroita nettipankissa mistä ei ole mitään iloa.
Eikös nuo numerot nettipankissa ole kuitenkin rahaa eikä pelkkiä numeroita? Rahasta on monille paljonkin hyötyä ja iloa. Mutta jos sinulle ei ja kyse on vain siitä, että tykkäät veivailla osakkeilla, niin se on eri asia ja silloin kannattaa sitä jatkaa jos se tuo sitä iloa.

Eikös nuo numerot nettipankissa ole kuitenkin rahaa eikä pelkkiä numeroita? Rahasta on monille paljonkin hyötyä ja iloa. Mutta jos sinulle ei ja kyse on vain siitä, että tykkäät veivailla osakkeilla, niin se on eri asia ja silloin kannattaa sitä jatkaa jos se tuo sitä iloa.
No eikös mikkos juuri sanonut että tykkää saada osinkoja? Ei puhunut veivaamisesta mitään?

Näköjään tänkin voi ymmärtää väärin. Tarkoitin lähinnä sitä että kun ne numerot pyörii salkussa eikä niitä koskaan käytä.

No eikös mikkos juuri sanonut että tykkää saada osinkoja? Ei puhunut veivaamisesta mitään?
Kyllä mä silloin tällöin veivaan jos ei ole tullut myyntejä sinä vuonna. En ole tosin laskenut onko se kannattavaa :D Mutta tänä vuonna Nordean kanssa oli vissiin jo ihan suht kannattavaa.

Kyllähän verosuunnittelua voi monella tapaa tehdä sijoittamisen yhteydessä. Itse olen esim tehnyt tietoisesti tappiota, että saan siirrettyä pääomia osakkeista pois etf-rahastoihin. Samalla tietysti tehnyt voittoa etf-rahastoilla. Ihan hyvä tapa on miettiä ensi vuoden veroja jo nyt, koska vielä kerkeää tekemään toimenpiteitä, jos niin haluaa. Tällä hetkellä, laskujen mukaan mätkyjä tulisi tarkalleen 207,10e, joten hieman pitäisi vielä myydä tappiolla, että saisi nollaveroituksen pääomien osalta.

Eikös tuossa ihan muutama viesti taaksepäin käyty läpi juuri yksi hänen tekemä veivaus? Vai muistanko väärin. Luit varmaan itse tämän ja edellisen sivun viestit ennen tämän kysymyksen esittämistä?

Osinkosijoittajien kritisointi tuntuu hieman jeesustelulta. Jokaisella on omat syynsä. Ymmärrän neuvomisen, mutta tuo "tyhmää sijoittaa noin" -arvostelu on turhaa. Tuskin kukaan hoitaa asioitaan täydellisen optimaalisesti, vaikka tietää toisin. Kukaan kritisoijista ei varmaankaan käytä alkoholia tai tupakkaa/syö epäterveellisesti/liiku vähän/nuku alle suositusten, koska se ei ole optimaalista.

Eikös tuossa ihan muutama viesti taaksepäin käyty läpi juuri yksi hänen tekemä veivaus? Vai muistanko väärin. Luit varmaan itse tämän ja edellisen sivun viestit ennen tämän kysymyksen esittämistä?
Ai tarkoitit sitä veroveivausta. Ymmärsin väärin.

Osinkosijoittajien kritisointi tuntuu hieman jeesustelulta. Jokaisella on omat syynsä.

Ei kannata kaikesta loukkaantua. Tämä on keskustelufoorumi ja sijoitusaiheinen ketju. Täällä nimenomaan on tarkoitus keskustella sijoittamisesta esim. siitä miten voi maksimoida tuotot ja minimoida verot. Ja siitä on kyse. En tiedä, mitä ihmeen "jeesustelua" on siinä että puhutaan eri sijoitustapojen verovaikutuksista. Jos aiheesta ei halua puhua, niin ehkä tämä on väärä ketju.

Jos joku haluaa osinkoja ihan vain osinkojen ilosta, niin siihen ei kellään ole mitään vastaansanomista. Mutta jos sanoo, että omistuksista ei voisi nauttia ellei saa osinkoja, tai jos sanoo että osingot olisivat verotehokkain tapa saada säännöllistä kassavirtaa, niin toki täällä saa tuollaiset väitteet ampua alas. Mikkos on tainnut monta kertaa kuitenkin todeta, että haluaa osinkoja vaikka tietää ettei se ole verotehokkain tapa toimia.

Kukaan kritisoijista ei varmaankaan käytä alkoholia tai tupakkaa/syö epäterveellisesti/liiku vähän/nuku alle suositusten, koska se ei ole optimaalista.

Mitä ihmeen whatabautismia tuo oikein on? Tämä on sijoitusketju. Epäterveellisistä elintavoista voi varmaan mussuttaa toisessa ketjussa. Optimoidaan täällä sitä sijoittamista ja alkoholit optimoidaan muualla.

Viimeksi muokattu:
Kyllä mä silloin tällöin veivaan jos ei ole tullut myyntejä sinä vuonna. En ole tosin laskenut onko se kannattavaa :D Mutta tänä vuonna Nordean kanssa oli vissiin jo ihan suht kannattavaa.

Kannattavampaa olisi ollut siirtää veivauksesta saadut rahat OST:n puolelle ja ostaa ne Nordeat uudelleen sinne.

Ymmärretään. Sinä haluat osinkoja. Teet vain kaikki uudet osakkeiden ostot tuon OST:n puolella. Saat edelleen kaikista vanhoista sijoituksista nuo osingot kilautettua tilille kuten ennenkin. Joka vuosi myyt joulukuussa eniten tuottanutta osaketta 990€ ja siirrät rahat OST puolelle ja ostat osakkeet sinne takaisin. Luulisi tuossa veivaamisessa menevän 10-20 vuotta ja koko ajan voit nauttia niistä vanhojen osakkeiden osingoista. Kun se hupi loppuu, rupeat nostamaan rahaa sieltä OST puolelta...

Ei kannata kaikesta loukkaantua. Tämä on keskustelufoorumi ja sijoitusaiheinen ketju. Täällä nimenomaan on tarkoitus keskustella sijoittamisesta esim. siitä miten voi maksimoida tuotot ja minimoida verot. Ja siitä on kyse. En tiedä, mitä ihmeen "jeesustelua" on siinä että puhutaan eri sijoitustapojen verovaikutuksista. Jos aiheesta ei halua puhua, niin ehkä tämä on väärä ketju.

Jos joku haluaa osinkoja ihan vain osinkojen ilosta, niin siihen ei kellään ole mitään vastaansanomista. Mutta jos sanoo, että omistuksista ei voisi nauttia ellei saa osinkoja, tai jos sanoo että osingot olisivat verotehokkain tapa saada säännöllistä kassavirtaa, niin toki täällä saa tuollaiset väitteet ampua alas. Mikkos on tainnut monta kertaa kuitenkin todeta, että haluaa osinkoja vaikka tietää ettei se ole verotehokkain tapa toimia.

Mitä ihmeen whatabautismia tuo oikein on? Tämä on sijoitusketju. Epäterveellisistä elintavoista voi varmaan mussuttaa toisessa ketjussa. Optimoidaan täällä sitä sijoittamista ja alkoholit optimoidaan muualla.
Nimenomaan, ei keskustelu aiheesta tarkoita vain sen optimointia. Tarkoitin jeesustelulla sitä, että kun joku ilmoittaa tiedostavansa sen, että toimintatapa x ei ole sijoitusmielessä optimaalista, niin turha sitä sen jälkeen on arvostella. Jos asia on jo tiedossa on tuon jälkeen arvostelu sitä jeesustelua.

Kannattavampaa olisi ollut siirtää veivauksesta saadut rahat OST:n puolelle ja ostaa ne Nordeat uudelleen sinne.

Ymmärretään. Sinä haluat osinkoja. Teet vain kaikki uudet osakkeiden ostot tuon OST:n puolella. Saat edelleen kaikista vanhoista sijoituksista nuo osingot kilautettua tilille kuten ennenkin. Joka vuosi myyt joulukuussa eniten tuottanutta osaketta 990€ ja siirrät rahat OST puolelle ja ostat osakkeet sinne takaisin. Luulisi tuossa veivaamisessa menevän 10-20 vuotta ja koko ajan voit nauttia niistä vanhojen osakkeiden osingoista. Kun se hupi loppuu, rupeat nostamaan rahaa sieltä OST puolelta...

OST on oikeasti aika paskaa. Kestää lähemmäs kymmenen vuotta, että korkoa korolle -efekti voittaa osinkojen matalamman verotuksen, eikä sillä ole mitään muita arvo-osuustilin etuja. Esimerkiksi vaikka tuota tonnin veroveiviä tai ennenkaikkea hankintameno-olettamaa.

OST on oikeasti aika paskaa. Kestää lähemmäs kymmenen vuotta, että korkoa korolle -efekti voittaa osinkojen matalamman verotuksen, eikä sillä ole mitään muita arvo-osuustilin etuja. Esimerkiksi vaikka tuota tonnin veroveiviä tai ennenkaikkea hankintameno-olettamaa.
Pitkäänhän siinä menee tosiaan että hyötyjä saa osinkoverotuksesta ja holdaukselle menettää tuon olettaman. Ainut plussa on sijoitusten säätäminen ilman verohaukkaa välissä, tuo verotus kun kypsyttää aina kun on tarpeen jotain myydä. Itselläni on nyt tuolla joku 5% koko potista vähän kuin henkilökohtaisena kasvu-ETF:nä kokeilussa (tosin ilman sitä hankintameno-olettaman käyttömahdollisuutta) ja tuskin enempää laitan.

Eikös kymmenen vuotta ole lyhyt aika? Kaikki mainostaa kuinka 20 - 30 vuoden päästä olet miljonääri?

Itse laitan kaikki uudet sijoitukset AOT puolelle. Taas meni rahaa Nordnettiin huomista kuukausisäästöä varten.
Karmean hyvä vuosi on ollut. Kai tässä voi vielä joku suursota syttyä tai Trump röyhtäisee.

Itselläni on nyt tuolla joku 5% koko potista vähän kuin henkilökohtaisena kasvu-ETF:nä kokeilussa (tosin ilman sitä hankintameno-olettaman käyttömahdollisuutta) ja tuskin enempää laitan.

Minulla 33%. En kyllä myöskään ajatellut laittaa sinne enää yhtään euroa lisää. Ostan tulevilla osingoilla lisää osinkoja maksavia osakkeita, mutta jääköön tosiaan omaksi ETF-kokeiluksi.
Mutta kaikki sijoituspäätökset olen tehnyt sen hetkisen parhaan tietoni valossa. Olen pikku hiljaa siirtynyt tasosta "tiedän olemattoman vähän" tasolle "tiedän aivan liian vähän" tasolle.
Yritän oppia koko ajan. Teen seuraavan päätöksen sen hetkisen oman parhaan tiedon mukaan. Todennäköisesti tämä johtaa sarjaan erilaisia päätöksiä. Nytkin pyörii mielessä, että mikä on vuoden 2026 suunnitelma ja vielä tarkemmin, mihin menee rahat tammikuun viides 2026?
Mutta en kyllä parjaa itseäni matkan varrella tehdyistä sijoituspäätöksistä. Niistä voi oppia ja yrittää tehdä parempia. Tämä on mielestäni myös ihan hyvä neuvo elämän suhteen.

Eikös kymmenen vuotta ole lyhyt aika? Kaikki mainostaa kuinka 20 - 30 vuoden päästä olet miljonääri?

Itse laitan kaikki uudet sijoitukset AOT puolelle. Taas meni rahaa Nordnettiin huomista kuukausisäästöä varten.
Karmean hyvä vuosi on ollut. Kai tässä voi vielä joku suursota syttyä tai Trump röyhtäisee.

Ei se oikein ole jos vertaillaan kahta eri vaihtoehtoa, ja hyödyt alkaa näkyä vasta kymmenen vuoden päästä ja haitat on olemassa heti ja jatkuvat hamaan tulevaisuuteen. :)

Varmaan molempia parempi vaihtoehto on indeksi-ETF arvo-osuustilillä.

Täällä kans Mikkos-heimolaisia eli iloinen veronmaksaja (osinkosijoittaja). Laitoin kesällä postauksen, niin vois laittaa vuoden lopussa/2026 alussa tilannekatsauksen projektin osalta. Hyvä vuosi tulossa, osinkoja karvan alle 100% enemmän kuin viime vuonna. Salkku +17% YTD. Toki paska vuosi muiden mielestä, kun helvetisti menetetty veroina :D
Meikäläisellä on vaan 8% YTD. 3v on 56%.

Ei se oikein ole jos vertaillaan kahta eri vaihtoehtoa, ja hyödyt alkaa näkyä vasta kymmenen vuoden päästä ja haitat on olemassa heti ja jatkuvat hamaan tulevaisuuteen. :)

Varmaan molempia parempi vaihtoehto on indeksi-ETF arvo-osuustilillä.

Ihan varma en ole, mitä tässä mainostetaaan, mutta itsellä menee indeksi-ETFään.

Löysin tällaisen suomalaisen IBKR verolaskurin se sylkee ulos noi tulot kun laittaa CSV:n sinne. Vaikuttaa näppärältä, itse ilmoitus on maksullinen, testaan varmaan keväällä miten se toimii.

Sun viestihistoriasi perusteella et ole täällä puhunut oikeastaan muusta kuin tuon saman yrityksen parista maksullisesta sivustosta. Jos siis olet näiden tekijä - ja oletan että sä olet - niin tiedäthän että sääntöjen mukaan tällä foorumilla ei saa harrastaa mainostamista.

Viimeksi muokattu:
Tulipa vihdoin hyödynnettyä tuota 1000 € verovapaata myyntiä. Aiemmin jäänyt tekemättä, kun olen pelännyt sen sotkevan jotenkin hankintameno-olettaman hyödyntämisen tulevaisuudessa.

Funtsin, että vaikka 10 vuoden kello nollautuukin ja 40 % olettamaa ei saisi tälle erälle heti käyttää (jos siis ostaisin samat osakkeet takaisin), niin ei se varsinaisesti ole ongelma, koska voitot saa nyt kotiutettua täysin verovapaasti ja hankintahinnan hilattua ylös.

Laitoin erän Wärtsilää myyntiin (33kpl kurssiin 30,06€/kpl = 991,98 €), kun siinä on ollut kiva noste päällä. Samalla suora osakepaino pienemmäksi ja voitot "turvaan" maailma-ETF:ään (EUNL). 186€ taisi jäädä hyödyksi tästä veivistä kun kulut otetaan huomioon.

Kun haen ennakkoveroa vuodelle 2026, miten minun tulisi arvioida mahdollisia osinkotuloja, jotka vaihtelevat vuosittain? Vai tuleeko osinkotuloja ylipäätään ilmoittaa ennakkoon, jos niiden määrä ei ole etukäteen tiedossa?

Tottakai sijoitan, mutta en tyylin osta ja unohda. Osingot tulee aina tilille jotka sitten käytän tai sijoitan uudeelleen. Ja joojoo, verot sitä ja tätä, mutta osingot on juuri sitä sijoituksestaan nauttimista nyt enkä 15v päästä. Vaikka toki kuten sanottu usein sijoitan ne uudelleen, mutta esim tänä vuonna käytin osingot ja ostin niillä uuden tietokoneen.

En tiedä kuinka tavanomaista on yleisesti, mutta osinkoa hyvin maksavissa osakkeissa on näkymäheiluntaa kvartaalitasolla. Kun kurssi sitten yllättäen alhaisella tasolla niin keskimääräistää ostoja sisään ja saa aika hyvän GAV position.

Niissä on sellainen positiivinen puoli, että osingonmaksu muodostaa ihan omanlaisia nousupaineita. Ei ole harvinaista, että otat parit osingot ja sitten sykli sattuu niin, että välissä kurssi raketoi 15%. Saat siis koron holdaukselle ja kohtuullisen myyntivoiton (monillehan joku 10% ei ole mitään kun haaveissa on 1000%). Tämä on yksi paikka missä ETF ei oikein toimi, mutta riski on tietenkin isompi myös.

Tämän kuun kuukausisäästö meni taas Nasdaq 100:seen.
Se alkaa sitten olla tämä vuosi 2025 taputeltu sijoituksien suhteen. SPYI, S&P 500 ja Nasdaq 100 oli tämän vuoden teema.
Enää jää tehtäväksi seurata kursseja ja miettiä, mitä ostan ja kuukausisäästän ensi vuonna?

Se alkaa sitten olla tämä vuosi 2025 taputeltu sijoituksien suhteen. SPYI, S&P 500 ja Nasdaq 100 oli tämän vuoden teema.
Enää jää tehtäväksi seurata kursseja ja miettiä, mitä ostan ja kuukausisäästän ensi vuonna?
Oletko todennut kannatavaksi tuollaisen mietinnän? Vai saisiko saman lopputuloksen vuodesta toiseen vain laittamalla kaikki SPYI tai vaikkapa SP500. Tai vaikka sekä että.

Kun haen ennakkoveroa vuodelle 2026, miten minun tulisi arvioida mahdollisia osinkotuloja, jotka vaihtelevat vuosittain? Vai tuleeko osinkotuloja ylipäätään ilmoittaa ennakkoon, jos niiden määrä ei ole etukäteen tiedossa?
Ihan oma valinta miten haluat toimia. Voi riippua esim. siitä maksatko mieluummin mätkyjä vai ei.

Ajatuksia tekoälykuplasta. Onko "Dot-com"-kupla toistumassa? AI-osakkeet junnaa tällä hetkellä paikallaan eli ei tiedä minä päivänä "paukahtaa". NVIDIA:n tulos oli jälleen loistava, mutta onko markkinat silti ylihinnnoiteltuja?

Ajatuksia tekoälykuplasta. Onko "Dot-com"-kupla toistumassa? AI-osakkeet junnaa tällä hetkellä paikallaan eli ei tiedä minä päivänä "paukahtaa". NVIDIA:n tulos oli jälleen loistava, mutta onko markkinat silti ylihinnnoiteltuja?
Riippuu keneltä kysyt, ketjussa puolentusinaa kertaa käyty läpi asia ja yksimielisyyttä ei ole löytynyt. Minun mielestä dot.com kupla on eri asia kuin AI-kupla, koska dot.com kuplassa yritysten tulos ei seurannut osakekurssia ja monella yrityksellä ei ollut oikeaa bisnestä. Ciscoa tykätään verrata nvidiaan. Iso ero, että ciscon valokaapelit jäivät käyttämättä kun taasen gpu-konesalit jauhaa täydellä kapasiteetilla. Nvidia tekee tulosta, cisco ei tehnyt.

Jos joku on vaaravyöhykkeellä AI:ssa niin imho. openai. OpenAI vetää all in tyylillä sijoituksia ja voi olla että töräyttää seinään. Esim. nvidian 100miljardia openai:lle ei ole vielä kirkossa kuulutettu: Nvidia Says $100bn OpenAI Deal Still Not Finalised | Silicon UK Kaikki eivät tule selviämään AI ryysiksestä, google näyttäisi tällä hetkellä vahvalta ehdokkaalta isoimmaksi voittajaksi.

Parhaassakin mahdollisessa tapauksessa puolijohdepuoli on syklinen. Jossain kohtaa konesaleihin ei tarvita lisäkapasiteettia ja puolijohdepuoli syöksyy. Tässä kohtaa taas softa/palvelupuoli voi painaa rahaa kun ei tarvi investoida lisärautaan,...

Julkaistut diilit on jo hinnoiteltu sisään osakkeisiin. Jos ei tule jotain merkittävää uutta tietoa niin voi hyvin olla ettei esim. nvidian osakekurssi kauheasti enää nouse. Viime kvartaalitulos oli upea ja kurssireaktio laskusuuntainen. Osakemarkkina hinnoittelee tehokkaasti
1764961620595.png

Viimeksi muokattu:
Paljonko kerta ostot? Ostatko kuukausittain vai mitenkä? Itse vaan tuupannut lähinnä indekseihin kulujen takia

Alphabetin kehitys tosiaan häikäisevää +37%/3kk sykliltä. Itsellä jonkin verran sijoituksia teknologiarahastoissa ja tämä tasapainottaa kivasti omistamani rahaston kehitystä. Siivu rahastossa tosin vain muutama prosentti.

Riippuu keneltä kysyt, ketjussa puolentusinaa kertaa käyty läpi asia ja yksimielisyyttä ei ole löytynyt. Minun mielestä dot.com kupla on eri asia kuin AI-kupla, koska dot.com kuplassa yritysten tulos ei seurannut osakekurssia ja monella yrityksellä ei ollut oikeaa bisnestä. Ciscoa tykätään verrata nvidiaan. Iso ero, että ciscon valokaapelit jäivät käyttämättä kun taasen gpu-konesalit jauhaa täydellä kapasiteetilla. Nvidia tekee tulosta, cisco ei tehnyt.

Se mikä on murroksessa AI takia juuri nyt niin tiedon haku. Googlen paniikin näet niiden hakusivusta, se muistuttaa jätekasaa erilaisia kuolleita , vanhentuneita ja LLM ai ominaisuuksia. Kuin Yahoon portalin sivu 2005.

Google ei voi nyt ostaa uusia hakukoneita pois vaan ne tulevat listautumaan.

Google elää adwords klikkimainonnasta ja siellä erityisesti fradulent ja moniklikeistä. Esimerkiksi ihminen kliksauttelee pari väärää ja viisi muuta auki taustalle ja unohtaa koko asian. Sitten tekee sen uudelleen minuutin päästä. Tämä tapahtuma kerää 20€ potin muutamassa sekunnissa. Miten klikkimainonta mutatoituu AI syötteeseen samalla volyymillä? Olisin helvetin varovainen ainakin Googlen osakkeen hinnan kanssa.

En näe potentiaalista kilpailijaa Googlelle hakukoneiden saralla. Myös Android tykyttää vahvasti menemään ja on kyllä jäädäkseen.

Miten tuon Nordnetin "monimutkaiset ETF:t" tietämystestin voi päästä läpi? Suurin osa kysymyksistä on itsestään selviä, mutta näköjään en sitä pääse läpi. Ehkä on parempi sijoittaa yksinkertaisempiin kohteisiin.

En näe potentiaalista kilpailijaa Googlelle hakukoneiden saralla. Myös Android tykyttää vahvasti menemään.
Indekseissä sijoitat voittajaan. Itse ostin Metan ja Microsoftin osaketta ainoastaan siksi, että niiden kurssikorjaus oli naurettava ja ajoitus hypeaallon keskellä, ETF on siellä aikasta paljon turvallisempi. Aakkoset löytyy yllättävän monestakin ETF, esim. autonomiset ajoneuvot ja sen sellaista.

Takseilla ja adroideilla ei google tee muuta kuin turskaa. Youtube on googlen ykkösnyrkki adwordsin jälkeen.

Julkaistut diilit on jo hinnoiteltu sisään osakkeisiin. Jos ei tule jotain merkittävää uutta tietoa niin voi hyvin olla ettei esim. nvidian osakekurssi kauheasti enää nouse. Viime kvartaalitulos oli upea ja kurssireaktio laskusuuntainen. Osakemarkkina hinnoittelee tehokkaasti
1764961620595.png
Jännitykset aina korkealla NVIDIA:n tulosjulkistuksen jälkeen, vaikka tulokset olisivat selkeää plussaa. Arvailuksi jää, mitä olisi tapahtunut, jos kehitys ei olisi vastannut analyytikkojen odotuksia. Itse olen tyytyväinen jo siihenkin, jos NVIDIA:n kurssi ei liiku ollenkaan vähään aikaan. Ollaan niin sanotusti aika "aallon harjalla". Jos yhtiön kurssi taas alkaa laskemaan, niin seuraukset voivat olla "odottamattomia" koko AI-puolella, eli itse näen NVIDIA:n jonkinlaisena "veturina" teknologiaosakkeissa.

Viimeksi muokattu:
Miten tuon Nordnetin "monimutkaiset ETF:t" tietämystestin voi päästä läpi? Suurin osa kysymyksistä on itsestään selviä, mutta näköjään en sitä pääse läpi. Ehkä on parempi sijoittaa yksinkertaisempiin kohteisiin.
ETF:t jäänyt kokeilematta. Ehkä ihan hyvä, että tuossa on jonkinlainen "pällitesti" (minunlaisia henkilöitä varten :)).

Viimeksi muokattu:
Jännitykset aina korkealla NVIDIA:n tulosjulkistuksen jälkeen, vaikka tulokset olisivat selkeää plussaa. Arvailuksi jää, mitä olisi tapahtunut, jos kehitys ei olisi vastannut analyytikkojen odotuksia. Itse olen tyytyväinen jo siihenkin, jos NVIDIA:n kurssi ei liiku ollenkaan vähään aikaan. Ollaan niin sanotusti aika "aallon harjalla". Jos yhtiön kurssi taas alkaa laskemaan, niin seuraukset voivat olla "odottamattomia" koko AI-puolella, eli itse näen NVIDIA:n jonkinlaisena "veturina" teknologiaosakkeissa.
Helppo noita tuloksia miettiä 2026 loppuun asti kun nvidia&co asiakkaat ovat jo kertoneet mitkä ovat 2025 ja 2026 budjetit AI:hin liittyen. Se mitä microsoft, amazon, meta jne. kertoneet infran rakentamisesta laskettu jo sisään osakekurssiin. Nvidia helpotti entisestään tätä kun antoivat gtc-messuilla 500 miljardia slaidin. Tämä slaidi tosin harhaanjohtava kun tarkoitti koko 2025 ja 2026 myyntiä. Tässä slaidissa ei ole työn alla oleva openai 100 miljardia diili(nvidian CFO vahvisti tämän tällä viikolla, en jaksa kaivaa linkkiä).

Nyt lähinnä jännätään miten asiat jatkuvat 2027 kun 2026 on jo "pankissa". Nvidia lähtee syöksyyn alaspäin heti kun ensimmäinen iso asiakas kertoo, että infra satsauksia skaalataan alaspäin.

Jos nyt jotain takavasemmalta nvidiaan liittyen niin itseajavat autot ja robotiikka. Noista voi löytyä kasvua vaikka ai-konesalipuoli alkaisi olemaan maksimoitu.

1764965750669.png

Itse olisin puoliriskillä valmis sijoittamaan johonkin AI-osakkeeseen. Maksoin viime vuonna 5000 euroa pääomaveroja, nuohan tulisi kivasti takaisin veronpalautuksina, jos kurssit kusee (huomioiden 5 vuoden takaisinmaksuaika).

Itse olisin puoliriskillä valmis sijoittamaan johonkin AI-osakkeeseen. Maksoin viime vuonna 5000 euroa pääomaveroja, nuohan tulisi kivasti takaisin veronpalautuksina, jos kurssit kusee (huomioiden 5 vuoden takaisinmaksuaika).
Ostaisin ja olen ostanut QQQ. Oli se helposti sijoitettavissa oleva AI voittaja sitten google tai microsoft softa+palvelupuolella tai amd/nvidia/broadcom rautapuolella niin löytynee qqq:sta. Jos anthropic/openai/... voittaa kisan ja listautuu niin ihme jos eivät ole qqq:ssa tulevaisuudessa. Toki jos megariskillä niin huawei ja baba kiinasta tai vaikka google ja amazon amerikasta.

1764966933287.png

Lähdin rigetin mukaan tässä loppukesästä niin se raketoi sinne johonkin 250% parhaimmillaan. No roposia kun laittoi, niin ei ollut intoa nostaa pois... Tällä hetkellä rigetti 90% plussalla

Paljonko kerta ostot? Ostatko kuukausittain vai mitenkä? Itse vaan tuupannut lähinnä indekseihin kulujen takia

Ostot 500 - 4000 suuruisia. Kuukausisäästöön soveltuvia ETF:iä joka kuun viides päivä. Siis käytän tuota kuukausisäästöä sijoittamiseen, kun kulut ovat vain 2,5€ per laaki eli jäävät helposti promille luokkaan.
Jos oli isompi summa laittaa, niin iShares S&P 500 tai SPDR MSCI ACWI IMI. Pienemmällä summalla Xtrackers NASDAQ 100 ja syynä ihan tuo yksikkö hinta. Ajatuksena, että käytettävästä summasta jää mahdollisimman pieni jakojäännös. Toihan kusahti kerran, kun tilille jäi 593€ ja iShares S&P 500 yksikkö hinta oli jotain 558€. Siitäkin opittiin.

Viimeksi muokattu:
Mitä yrität tällä sanoa, et voi tappiota jo vahvistetusta verotuksesta vähentää, vai enkö ymmärtänyt ajatusta?

Melko surullinen tuo Hesarin juttu Strategystä. Nimittäin Hesarin mukaan oli ennen laskua suomalaisten yksityissijoittajien suosikkiosakkeita. Taas kerran jenkit koijanneet hyvät rahat ulkomailta. Eipä ainakaan voi syyttää, ettei täällä olisi varoiteltu.

Jutun mukaan keräsivät juuri miljardin osakeannilla ja rahat käytetään osinkojen maksamiseen. Mikähän järki siinä on? Kaikkien omistusta laimennetaan ja jaetaan osinkona.

Melko surullinen tuo Hesarin juttu Strategystä. Nimittäin Hesarin mukaan oli ennen laskua suomalaisten yksityissijoittajien suosikkiosakkeita. Taas kerran jenkit koijanneet hyvät rahat ulkomailta. Eipä ainakaan voi syyttää, ettei täällä olisi varoiteltu.

Jutun mukaan keräsivät juuri miljardin osakeannilla ja rahat käytetään osinkojen maksamiseen. Mikähän järki siinä on? Kaikkien omistusta laimennetaan ja jaetaan osinkona.

Ikävästi maksumuurin takana. Mikäs tämän tarina oikein oli?

Ikävästi maksumuurin takana. Mikäs tämän tarina oikein oli?

Se että Strategyllä ei ole strategiaa.

Jees veti hyvin yhteen jutun pääkohdat. Ei siinä mitään syvällisempää ollut.

Jos nyt jonkun kohdan haluaa lisäksi nostaa artikkelista niin Michael Saylor sanoi viime viikolla että Strategy voi myös myydä Bitcoineja, joka on merkittävä muutos aiempaan ja alleviivaa tuota strategian epämääräisyyttä.

Merkittävin syy tuollle artikkelille on varmaan se että niin monet Suomalaiset on Strategyyn sijoittaneet, mutta sitä ei siinä enempää käsitelty.

Merkittävin syy tuollle artikkelille on varmaan se että niin monet Suomalaiset on Strategyyn sijoittaneet, mutta sitä ei siinä enempää käsitelty.

Epäonnistumisista on aina tykätty kirjoittaa. Ja mikäs sen mukavampaa kuin lukea, että joku on menettänyt rahaa. Talvivaara!
Ei kuitenkaan Wincapitaan verrattava, kun sillä joku arvo vielä on?

Statistiikka

Viestiketjuista
296 184
Jäsenet
81 042
Uusin jäsen
HuTSon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom