Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Nordnetin Suomi rahasto. Eli todellinen tuotto. Vai onko sulla parempi tapalaskea todellinen tuotto sijoituksille Helsingin pörssiin ?

Ei, kysyin vain koska puhuit Helsingistä ja indeksistä, mutta et maininnut mikä indeksi etkä puhunut rahastosta. Ja toiselle esimerkille annoit sen rahaston etkä indeksiä. Kysyin vain että mistä ne luvut on otettu. Todellinen tuotto on ihan hyvä verrokki jos toki vaihtelee jonkin verran rahastosta toiseen.

Itse törmännyt ihan samaan. Tekniseen kysymykseen kierrellen ja kaarrellen esittää vakuuttavaa ja asiasisältö ihan täyttä paskaa. Kun huomauttaa, vastaa ”olet todellakin oikeassa ja liipalaapa”.

Ehkä joku räätälöity malli on parempi kuin joku chatgpt, jonka tehtävä on vain jutella mukavia.
Omalla kohdalla Chatgpt on useamman kerran nostanut kädet pystyyn ja sanonut että ei onnistu sen sijaan että olisi hallusinoinut vastauksia. mutta välissä kyllä tulee puuta heinää kun ei osaa plus laskuja laskea. pitäisi nämä. asiat varmaan muussa ketjussa sitten jatkaa.

IMG-20250113-WA0005(1).jpg

Itse törmännyt ihan samaan. Tekniseen kysymykseen kierrellen ja kaarrellen esittää vakuuttavaa ja asiasisältö ihan täyttä paskaa. Kun huomauttaa, vastaa ”olet todellakin oikeassa ja liipalaapa”.

Ehkä joku räätälöity malli on parempi kuin joku chatgpt, jonka tehtävä on vain jutella mukavia.
Ei ollut minulla tarkoitus aloittaa mitään chatgpt keskustelua sijoitusketjuun. o4 on hallusinointimoottori. Deep research on 200$/kk tilauksen takana. Käyttää o3 miniä, referoi ja tarjoaa lähteet kaikelle. Upouusi systeemi mikä on parin päivän ikäinen. Voi laskea 10min-30min vastausta eikä syötä sitä heti ruudulle, tarkistelee asioita monesta kulmasta. Laatu on ihan jotain muuta kuin ilmainen chatgpt o4. Toki edelleen voi hallusinoida, mutta ei ne ihmisetkään aina ole oikeassa.

Se mikä mua tuossa kiehtoi niin deep research tuntuu ainakin minulle hyvältä työkalulta. Ei sen syötettä kannata ottaa totuutena kuten ei pankin asiakaspalvelijankaan selittelyjä. Yksi työkalu muiden joukossa jolla voi yrittää jäsentää ja tutkia asioita.

Varmaan hyvä valinta jos haluaa SP500:aan sijoittaa. Halpa on. Mutta ei taida olla Nordnetin kuukausisäästössä mukana, eli menee NN:n kautta korkeampi ostokulu.

Okei, jos ei SP500, niin mihin sitten?
Ja onko tuo korkeampi ostokulu merkittävä? Paljonko on ero?
(olen siis tähän mennessä itse vain roiskinut menemään, kun tulot vaihtelevat kuukausittain, niin olisi vaikea laittaa kiinteä summa. Etenkin kun haluan makseja painaa, silloin kun se on mahdollista)

Viimeksi muokattu:
Kk-säästössä saa ostettua enintään 4 eriä ETF:ää 2,5e/kerta. Normikulu normiasiakkaalle on alkaen 15e/kauppa.

Tuntuu oudolta, että tuota kk-säästämistä noin paljon suositaan. Miksei yksittäinen suuri summa säännöllisesti saa samaa? Voisit kerätä vaikka "bonusta" ja jotain muuta vastaavaa. Minähän saatan kuukaudessa laittaa enemmän kuin joku vuodessa ja kustaan silmään siitä?

Ja onko se tuon 2,5€ per ETF vai neljästä 2,5€?

Tuntuu oudolta, että tuota kk-säästämistä noin paljon suositaan. Miksei yksittäinen suuri summa säännöllisesti saa samaa? Voisit kerätä vaikka "bonusta" ja jotain muuta vastaavaa. Minähän saatan kuukaudessa laittaa enemmän kuin joku vuodessa ja kustaan silmään siitä?

Ja onko se tuon 2,5€ per ETF vai neljästä 2,5€?
eToro:lla ei ole samanlaisia kuluja.

Ja on muitakin alustoja. Ihmettelen hieman miksi täällä puhutaan melkein vain tuosta yhdestä vaihtoehdosta.

"OP Ryhmään kuuluvat osuuspankit lahjoittavat kaikille tänä vuonna Suomessa syntyville vauvoille OP Ensisijoituksen eli 100 euroa OP-Maailma Indeksi -sijoitusrahastoon."

Tuohan kannattaa hyödyntää jos jälkikasvua tulossa... :)

Ja on muitakin alustoja. Ihmettelen hieman miksi täällä puhutaan melkein vain tuosta yhdestä vaihtoehdosta.
Muut alustat ei ole tosiaankaan ensimmäistä kertaa esillä ja vastaus on yhä että helppous. Se että palvelu suoraan laskee ja ilmoittaa voitot/tappiot verottajalle on yksinkertaisesti selkeää. Asiakaspalvelua saa suomeksi jne...

Nordnetin normaalit toimeksiantopalkkiot ovat tosiaan ryöstöä, mutta ETF-kuukausisäästön veloitus taas on pörssilistatuista tuotteista mielestäni hyvinkin kohtuullinen kun samalla palkkiolla koko homma on automatisoitu eikä tarvitse kuin siirtää rahaa. Lisäksi niihin säästäminen ei tulevaisuudessa sido kiinni yhteen palveluntarjoajaan toisin kuin pankkien rahastot.

Yleisesti hyväksytty "sääntö" on jo vuosikaudet ollut, että toimeksiantokulut eivät saisi ylittää yhtä prosenttia hankintahinnasta jolloin kannattava kuukausisäästön summa olisi vähintään 250 euroa. Jos nyt välttämättä haluaa ETF:ään pienemmällä summalla säästää, niin mielestäni asiaa voisi ajatella myös niin, että kuinka moneen turhempaan asiaan saattaa kulua 2,5 euroa joka kuukausi? Suklaalevykin maksaa nykyään enemmän ja kahvi huoltoasemalla taitaa olla samaa luokkaa.

Osakepoimintoihin tai muihin kuin kuukausisäästön piirissä oleviin ETF:iin Nordnetia ei kyllä voi suositella mitenkään, järkyttävän hintaista.

Kannattaa huomata tuon jo mainitun veroilmoitus-asian lisäksi myös ainakin se, että tuolla on osa lapuista CFD:itä ja Suomen verotuksessa ei CFD:istä syntyneitä tappioita voi vähentää. Ymmärtääkseni kyseisessä palvelussa voi olla vaikea tunnistaa, ostaako itse lappua vai CFD:tä.

Henkilökohtaista kokemusta tuosta palvelusta ei tosin ole, koska olen toistaiseksi katsonut parhaaksi toimia ihan tavallisen perinteisen välittäjän kautta.

Kannattaa huomata tuon jo mainitun veroilmoitus-asian lisäksi myös ainakin se, että tuolla on osa lapuista CFD:itä ja Suomen verotuksessa ei CFD:istä syntyneitä tappioita voi vähentää. Ymmärtääkseni kyseisessä palvelussa voi olla vaikea tunnistaa, ostaako itse lappua vai CFD:tä.

Henkilökohtaista kokemusta tuosta palvelusta ei tosin ole, koska olen toistaiseksi katsonut parhaaksi toimia ihan tavallisen perinteisen välittäjän kautta.
Lisäksi vievät rahaa spreadistä eli kuluja vedetään piilossa. Itse en ainakaan tuonne eToroon laittaisi mitään noista kaikista syistä johtuen.

Lisäksi vievät rahaa spreadistä eli kuluja vedetään piilossa. Itse en ainakaan tuonne eToroon laittaisi mitään noista kaikista syistä johtuen.
Hyviä pointteja. Kulut ovat kuitenkin esillä minun käsittääkseni.

Joka tapauksessa, on hyvä että vaihtoehtoja löytyy.

Älä sitten vahingossa sijoita CFD-tuotteisiin. Eivät ole osakkeita, paska verokohtelu.

Muutoin en ole eToroon tutustunut. Ei ole ollut pitkään välittäjä, enkä tiedä miten se toimii (myykö käyttöjien order flown, lainaako osakkeita jne.). Ilmeisesti tekee rahaa spreadilla eli antaa huonomman hinnan osakkeille kuin välittäjät jotka eivät tuota tee. Riippuu sitten tilanteessa ja käyttäjästä, mikä on nettovaikutus.

Ainakin Nordnetissa sitä kuukausierää voi säätää mielensä mukaan, joten aivan helposti voi ostaa joka kuukausi sillä hintaa millä haluaa. Se miksi se on halvempaa, pohjautuu osin samaan asiaan, että miksi ryhmämatkat ovat halvempia kuin yksin matkustaminen.

Mikä tuossa oli minimi summa kk?
Ja miten tuo menee, jos vaikka kilon laittaa? Ottaako se kalleimman ensin? esim SP500 (620€). Sitten jää 380€ jotain SP500 Information Tech tusinan kappaletta? Miten tuon järjestyksen saa säädettyä?
Ja voiko sinne kk-säästö "tilille" vain laittaa rahaa? Esim siirtää OST puolelta tai vain omalta tililtä ja sitten se suorittaa ostot sen mukaan paljon siellä on? Minä päivänä nuo ostot tapahtuvat ja voiko sitä säätää?

Lähinnä ajattelin, että taidan tuon kuukausisäästämisen nyt tehdä tämän kuun vika päivä, että saa nuo ostamisen kulut pienemmiksi.

Lähinnä ajattelin, että taidan tuon kuukausisäästämisen nyt tehdä tämän kuun vika päivä, että saa nuo ostamisen kulut pienemmiksi.
Lue alkuun nämä:

Joka tapauksessa, on hyvä että vaihtoehtoja löytyy.

Andan viittasi nähdäkseni siihen, että tällainen epämääräisempi välittäjä saattaa reitittää toimeksiannon pörssin sijaan jollekin toiselle taholle eli ennalta sovitulle vastapuolelle, joka ottaa spreadin itselleen ja palauttaa osan välittäjälle komissiona. Tällaisen kaupan toteutunut hinta ei ole välttämättä toimeksiannon tekijän kannalta paras mahdollinen. Käsittääkseni tämä on osa eToron ansaintamallia, jonka he myös itse sivuillaan kertovat: US Help Center

Lue alkuun nämä:

Tuossahan nuo vastaukset melkein oli.
5. päivä ostot. Kai siihen on taivuttava.

On kuitenkin mennyt rahaa hukkaan aika paljon maksellessa noita palvelumaksuja. Olisiko ollut 17€ per osto?

Teoriassa tuon ennaltamäärätyn ostopäivän takia voi joissain tilanteissa "säästää" ajoittamalla ostoksensa itse (maksaen normaalin ostokulun) sen kuukausisäästäjäohjelman sijaan (vaikka menee se 15e min vs. 2,5e kuluihin). Pitkällä ajalla isompaa merkitystä tuskin on ja tietysti on riskinä, että ostaisikin kalliiseen aikaan milloin koko ajoitusidea onkin se huonompi vaihtoehto.

Esim. jos haluaa kerralla sijoittaa isomman summan ETF:iin (5000e tai vaikka 10 000e) niin voi ajoituksen takia olla lopulta kannattavampaa ostaa normaalina ostona eli, jos haluaisi vaikka juuri nyt sijoittaa eikä odottaa seuraavaa kuukausisäästäjäostopäivää (mikä olisi seuraavassa kuussa vasta) niin tässä aikavälissä voisi arvo nousta jo sen verran, että se ostokulu ei ole niin merkittävä summa (kun jos hyvin menee niin kuukaudessa voi tulla jopa yli 1% arvonnousua) vs. että saa sijoitukset ostettua juuri nyt.

Mutta, jos tarkoituksena on antaa sijoitusten olla kymmeniä vuosia niin mahdollisesti sellainen kuukausisäästöohjelma voi olla keskimääräisesti tehokkaampi vaihtoehto sen sijaan, että yrittää ajoittaa ostoja sen tarkemmin.

Teoriassa tuon ennaltamäärätyn ostopäivän takia voi joissain tilanteissa "säästää" ajoittamalla ostoksensa itse (maksaen normaalin ostokulun) sen kuukausisäästäjäohjelman sijaan (vaikka menee se 15e min vs. 2,5e kuluihin). Pitkällä ajalla isompaa merkitystä tuskin on ja tietysti on riskinä, että ostaisikin kalliiseen aikaan milloin koko ajoitusidea onkin se huonompi vaihtoehto.

Esim. jos haluaa kerralla sijoittaa isomman summan ETF:iin (5000e tai vaikka 10 000e) niin voi ajoituksen takia olla lopulta kannattavampaa ostaa normaalina ostona eli, jos haluaisi vaikka juuri nyt sijoittaa eikä odottaa seuraavaa kuukausisäästäjäostopäivää (mikä olisi seuraavassa kuussa vasta) niin tässä aikavälissä voisi arvo nousta jo sen verran, että se ostokulu ei ole niin merkittävä summa (kun jos hyvin menee niin kuukaudessa voi tulla jopa yli 1% arvonnousua) vs. että saa sijoitukset ostettua juuri nyt.

Mutta, jos tarkoituksena on antaa sijoitusten olla kymmeniä vuosia niin mahdollisesti sellainen kuukausisäästöohjelma voi olla keskimääräisesti tehokkaampi vaihtoehto sen sijaan, että yrittää ajoittaa ostoja sen tarkemmin.
Onneksi NN:n kuukausisäästö ei mitenkään pois sulje etteikö dipeistä voisi laittaa suurempaa summaa sisälle ja maksaa 15e kulut. Mutta aina on myös mahdollista, että laitat kerrasta ison summan sisään luullaksesi olevan oikeassa ja lasku jatkuukin pidempäänkin.

Ajoittamisen vaikeuden takia itse antanut tietyn perussumman juosta kuukausittain ettei jää täysin nousumarkkinasta pois ja samalla ajallinen hajautus. Nykyisessä tilanteessa olen kerännyt samalla pikkuhiljaa käteispuskuria myymättä mitään (atm 15% luokkaa). Tuntuu aika räjähdysherkkää hetkeä olevan markkinoilla niin on sit tietty osa käteisenä valmiina. Tietysti näin jälkikäteen on helppo todeta, että olisi kannattanut olla koko ajan all-in.

Tuossahan nuo vastaukset melkein oli.
5. päivä ostot. Kai siihen on taivuttava.

On kuitenkin mennyt rahaa hukkaan aika paljon maksellessa noita palvelumaksuja. Olisiko ollut 17€ per osto?
Eipä tuolla ostopäivällä ole oikeastaan mitään väliä. Itellä menee 15. Päivä, eli palkkapäivänä aina rahat Nordnettiin ja se hoitaa ostot sit 5. Päivä. Ja sama toistuu joka kk. Ei tarvii ihmetellä tai kyttäillä mitää vaan homma rullaa taustalla itekseen. Ostan pelkästään yhtä ETF:ää niin olen laittanut säästösopimukseen yli tuplasumman siitä mitä siirrän kuukausittain rahaa NN:n, tämä takaa sen että jos joskus saa osinkoja tai vaikka jotain ylimääräistä niin sen voi vaan heittää Nordnettiin ja se ui tuohon ETF:n sopimuksen mukaisesti. Tämä ei ehkä toimi niin hyvin jos on useampi eri etf, voi suhdeluku mennä pieleen.

Muistelisin lukeneeni tutkimuksia siitä, mihin aikaan kuukaudesta pitäkäaikaissäästäjän kannattaa ostonsa ajoittaa (eli haetaan sitä päivää, jolloin osakkeet ovat kuukauden sisällä keskimäärin halvimmillaan). Jotain säännönmukaisuutta ilmeisesti löytyy, mutta yleensä tuodaan kyllä esille se, että pääsääntöisesti ostot kannattaa tehdä heti kun mahdollista, koska se lisää markkinoillaoloaikaa, joka voittanee muut mahdolliset säännönmukaisuudet. Eli toisin sanoen esim. palkkapäivänä kannattaa tämän ohjeen mukaan sijoittaa.

• Tykkää
Reactions: eba
Miten muuten oli, mahtoiko noi NN ostokulut, kuukausisäätstön tai muuten, saada pistettyä johonkin verovähennyksiin?
Tai tuota jäin pohtimaan että mahtoiko kuitenkaan mennä ihan täysin ns. harakoille...

Miten muuten oli, mahtoiko noi NN ostokulut, kuukausisäätstön tai muuten, saada pistettyä johonkin verovähennyksiin?
Tai tuota jäin pohtimaan että mahtoiko kuitenkaan mennä ihan täysin ns. harakoille...
Normaaleja toimeksiantomaksuja ei saa, nehän otetaan huomioon siinä kohti kun myyt (lisätään ostohintaan).
Tuo kk-säästösopparin 2,5€ menee, mutta siinä on 100€ tai joku sellainen omavastuu eli pitää olla muutakin siihen samaan menevää kulua (tilinhoitomaksuja yms.).

EDIT:
Arvopapereiden hoito- ja säilyttämismenot

Voit vähentää pääomatuloista arvopapereiden ja sijoitusrahasto-osuuksien hoito- ja säilytysmenot. Saamme yleensä tiedot hoitomenoista pankeilta, muilta arvopaperien säilyttäjiltä ja rahastoyhtiöiltä sekä Suomesta että ulkomailta.

Arvopaperien hoito- ja säilytysmenoissa on 50 euron omavastuu. Ilmoita menot vähentämättä omavastuuta.

Viimeksi muokattu:
Eipä tuolla ostopäivällä ole oikeastaan mitään väliä. Itellä menee 15. Päivä, eli palkkapäivänä aina rahat Nordnettiin ja se hoitaa ostot sit 5. Päivä. Ja sama toistuu joka kk. Ei tarvii ihmetellä tai kyttäillä mitää vaan homma rullaa taustalla itekseen. Ostan pelkästään yhtä ETF:ää niin olen laittanut säästösopimukseen yli tuplasumman siitä mitä siirrän kuukausittain rahaa NN:n, tämä takaa sen että jos joskus saa osinkoja tai vaikka jotain ylimääräistä niin sen voi vaan heittää Nordnettiin ja se ui tuohon ETF:n sopimuksen mukaisesti. Tämä ei ehkä toimi niin hyvin jos on useampi eri etf, voi suhdeluku mennä pieleen.

Toimiko tuo siis niin, että jos sinulla on esimerkiksi 1000 euron kk-säästösopimus mutta vain 800 euroa käteistä AOT:llä, niin tuolla kk-sopimuksella kuitenkin saa ostettua sen verran lappuja, mihin tuo käteismäärä riittää? Kuvittelin itse, että jos käteiskassan suuruus olisi alle kk-säästösopimuksen suuruuden, niin kauppa ei toteutuisi lainkaan :D

Toimiko tuo siis niin, että jos sinulla on esimerkiksi 1000 euron kk-säästösopimus mutta vain 800 euroa käteistä AOT:llä, niin tuolla kk-sopimuksella kuitenkin saa ostettua sen verran lappuja, mihin tuo käteismäärä riittää? Kuvittelin itse, että jos käteiskassan suuruus olisi alle kk-säästösopimuksen suuruuden, niin kauppa ei toteutuisi lainkaan :D
Toimii juuri noin. Esim itselläni on laitettu kk-soppariin 800e/kk, mutta summat vaihtelee 300 - 800e välillä mitä pystyn pistämään kuukausittain. Ostot toteutuu sitten sillä summalla miten rahaa on nordnetissä.

Statistiikka

Viestiketjuista
267 320
Jäsenet
76 021
Uusin jäsen
kestivaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom