Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Nordnetin Suomi rahasto. Eli todellinen tuotto. Vai onko sulla parempi tapalaskea todellinen tuotto sijoituksille Helsingin pörssiin ?

Ei, kysyin vain koska puhuit Helsingistä ja indeksistä, mutta et maininnut mikä indeksi etkä puhunut rahastosta. Ja toiselle esimerkille annoit sen rahaston etkä indeksiä. Kysyin vain että mistä ne luvut on otettu. Todellinen tuotto on ihan hyvä verrokki jos toki vaihtelee jonkin verran rahastosta toiseen.

Itse törmännyt ihan samaan. Tekniseen kysymykseen kierrellen ja kaarrellen esittää vakuuttavaa ja asiasisältö ihan täyttä paskaa. Kun huomauttaa, vastaa ”olet todellakin oikeassa ja liipalaapa”.

Ehkä joku räätälöity malli on parempi kuin joku chatgpt, jonka tehtävä on vain jutella mukavia.
Omalla kohdalla Chatgpt on useamman kerran nostanut kädet pystyyn ja sanonut että ei onnistu sen sijaan että olisi hallusinoinut vastauksia. mutta välissä kyllä tulee puuta heinää kun ei osaa plus laskuja laskea. pitäisi nämä. asiat varmaan muussa ketjussa sitten jatkaa.

IMG-20250113-WA0005(1).jpg

Itse törmännyt ihan samaan. Tekniseen kysymykseen kierrellen ja kaarrellen esittää vakuuttavaa ja asiasisältö ihan täyttä paskaa. Kun huomauttaa, vastaa ”olet todellakin oikeassa ja liipalaapa”.

Ehkä joku räätälöity malli on parempi kuin joku chatgpt, jonka tehtävä on vain jutella mukavia.
Ei ollut minulla tarkoitus aloittaa mitään chatgpt keskustelua sijoitusketjuun. o4 on hallusinointimoottori. Deep research on 200$/kk tilauksen takana. Käyttää o3 miniä, referoi ja tarjoaa lähteet kaikelle. Upouusi systeemi mikä on parin päivän ikäinen. Voi laskea 10min-30min vastausta eikä syötä sitä heti ruudulle, tarkistelee asioita monesta kulmasta. Laatu on ihan jotain muuta kuin ilmainen chatgpt o4. Toki edelleen voi hallusinoida, mutta ei ne ihmisetkään aina ole oikeassa.

Se mikä mua tuossa kiehtoi niin deep research tuntuu ainakin minulle hyvältä työkalulta. Ei sen syötettä kannata ottaa totuutena kuten ei pankin asiakaspalvelijankaan selittelyjä. Yksi työkalu muiden joukossa jolla voi yrittää jäsentää ja tutkia asioita.

Varmaan hyvä valinta jos haluaa SP500:aan sijoittaa. Halpa on. Mutta ei taida olla Nordnetin kuukausisäästössä mukana, eli menee NN:n kautta korkeampi ostokulu.

Okei, jos ei SP500, niin mihin sitten?
Ja onko tuo korkeampi ostokulu merkittävä? Paljonko on ero?
(olen siis tähän mennessä itse vain roiskinut menemään, kun tulot vaihtelevat kuukausittain, niin olisi vaikea laittaa kiinteä summa. Etenkin kun haluan makseja painaa, silloin kun se on mahdollista)

Viimeksi muokattu:
Kylläpäs tänään on kivaa viherrystä, mukavaa katsella kun tulee uudet huiput omalle salkulle :) Nyt on päästy viime syksyn huippujen päälle.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
267 217
Jäsenet
76 002
Uusin jäsen
Veba

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom