Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei ollut minulla tarkoitus aloittaa mitään chatgpt keskustelua sijoitusketjuun. o4 on hallusinointimoottori. Deep research on 200$/kk tilauksen takana. Käyttää o3 miniä, referoi ja tarjoaa lähteet kaikelle. Upouusi systeemi mikä on parin päivän ikäinen. Voi laskea 10min-30min vastausta eikä syötä sitä heti ruudulle, tarkistelee asioita monesta kulmasta. Laatu on ihan jotain muuta kuin ilmainen chatgpt o4. Toki edelleen voi hallusinoida, mutta ei ne ihmisetkään aina ole oikeassa.Itse törmännyt ihan samaan. Tekniseen kysymykseen kierrellen ja kaarrellen esittää vakuuttavaa ja asiasisältö ihan täyttä paskaa. Kun huomauttaa, vastaa ”olet todellakin oikeassa ja liipalaapa”.
Ehkä joku räätälöity malli on parempi kuin joku chatgpt, jonka tehtävä on vain jutella mukavia.
Jos painaisi tuohon seuraavan erän?
Vaihto on kyllä pieni, en itse uskaltaisi koskeaJos Nordnetin kk-säästö on kriteeri, niin tämä on kelpo vaihtoehto: XDPU
Varmaan hyvä valinta jos haluaa SP500:aan sijoittaa. Halpa on. Mutta ei taida olla Nordnetin kuukausisäästössä mukana, eli menee NN:n kautta korkeampi ostokulu.
Okei, jos ei SP500, niin mihin sitten?
Ja onko tuo korkeampi ostokulu merkittävä? Paljon on ero?
Kk-säästössä saa ostettua enintään 4 eriä ETF:ää 2,5e/kerta. Normikulu normiasiakkaalle on alkaen 15e/kauppa.
Missä lista niistä, jotka ovat kk-säästämisen piirissä?
Yritin kookelilla, mutta vie vain tuolle sivulle X, jossa pitäisi summa päättää...
Tuohan tosiaan vaihtelee jos sillä on mitään väliä.Vaihto on kyllä pieni, en itse uskaltaisi koskea
Enpä ollut tuota suodatinta huomannut.
Kuinka monta vaihtoa on päivän aikana tehty. Korreloi aika hyvin aktiivisten sijoittajien määrään.Tuohan tosiaan vaihtelee jos sillä on mitään väliä.Itse oon nähnyt tuossa huomattavasti isompiakin lukuja, en tiedä miten tuo siis lasketaan. Mutta ihan vaan siis fyi:nä.
Kk-säästössä saa ostettua enintään 4 eriä ETF:ää 2,5e/kerta. Normikulu normiasiakkaalle on alkaen 15e/kauppa.
Ainakin Nordnetissa sitä kuukausierää voi säätää mielensä mukaan, joten aivan helposti voi ostaa joka kuukausi sillä hintaa millä haluaa. Se miksi se on halvempaa, pohjautuu osin samaan asiaan, että miksi ryhmämatkat ovat halvempia kuin yksin matkustaminen.Miksei yksittäinen suuri summa säännöllisesti saa samaa?
eToro:lla ei ole samanlaisia kuluja.Tuntuu oudolta, että tuota kk-säästämistä noin paljon suositaan. Miksei yksittäinen suuri summa säännöllisesti saa samaa? Voisit kerätä vaikka "bonusta" ja jotain muuta vastaavaa. Minähän saatan kuukaudessa laittaa enemmän kuin joku vuodessa ja kustaan silmään siitä?
Ja onko se tuon 2,5€ per ETF vai neljästä 2,5€?
Muut alustat ei ole tosiaankaan ensimmäistä kertaa esillä ja vastaus on yhä että helppous. Se että palvelu suoraan laskee ja ilmoittaa voitot/tappiot verottajalle on yksinkertaisesti selkeää. Asiakaspalvelua saa suomeksi jne...eToro:lla ei ole samanlaisia kuluja.
Help Center
help.etoro.com
Ja on muitakin alustoja. Ihmettelen hieman miksi täällä puhutaan melkein vain tuosta yhdestä vaihtoehdosta.
eToro:lla ei ole samanlaisia kuluja.
Help Center
help.etoro.com
Ja on muitakin alustoja. Ihmettelen hieman miksi täällä puhutaan melkein vain tuosta yhdestä vaihtoehdosta.
"OP Ryhmään kuuluvat osuuspankit lahjoittavat kaikille tänä vuonna Suomessa syntyville vauvoille OP Ensisijoituksen eli 100 euroa OP-Maailma Indeksi -sijoitusrahastoon."
Lisäksi vievät rahaa spreadistä eli kuluja vedetään piilossa. Itse en ainakaan tuonne eToroon laittaisi mitään noista kaikista syistä johtuen.Kannattaa huomata tuon jo mainitun veroilmoitus-asian lisäksi myös ainakin se, että tuolla on osa lapuista CFD:itä ja Suomen verotuksessa ei CFD:istä syntyneitä tappioita voi vähentää. Ymmärtääkseni kyseisessä palvelussa voi olla vaikea tunnistaa, ostaako itse lappua vai CFD:tä.
Henkilökohtaista kokemusta tuosta palvelusta ei tosin ole, koska olen toistaiseksi katsonut parhaaksi toimia ihan tavallisen perinteisen välittäjän kautta.
Hyviä pointteja. Kulut ovat kuitenkin esillä minun käsittääkseni.Lisäksi vievät rahaa spreadistä eli kuluja vedetään piilossa. Itse en ainakaan tuonne eToroon laittaisi mitään noista kaikista syistä johtuen.
Hyviä pointteja. Kulut ovat kuitenkin esillä minun käsittääkseni.
Ainakin Nordnetissa sitä kuukausierää voi säätää mielensä mukaan, joten aivan helposti voi ostaa joka kuukausi sillä hintaa millä haluaa. Se miksi se on halvempaa, pohjautuu osin samaan asiaan, että miksi ryhmämatkat ovat halvempia kuin yksin matkustaminen.
Lue alkuun nämä:Lähinnä ajattelin, että taidan tuon kuukausisäästämisen nyt tehdä tämän kuun vika päivä, että saa nuo ostamisen kulut pienemmiksi.
Hyviä pointteja. Kulut ovat kuitenkin esillä minun käsittääkseni.
Help Center
help.etoro.com
![]()
eToro Fees - What they are & how they are calculated
Read about eToro fees. Opening an account and making a deposit is free, however, some actions do incur fees, and they are transparently displayed here.www.etoro.com
![]()
Spreads on CFD trading at eToro
Find out more about spreads and how they are charged when you trade CFDs on the eToro platformwww.etoro.com
Joka tapauksessa, on hyvä että vaihtoehtoja löytyy.
Lue alkuun nämä:
![]()
ETF-kuukausisäästäminen
Tee säästämisestä osakkeisiin & rahastoihin hauskempaa. Sijoittaminen osakkeisiin, rahastoihin ja ETF:iin ilman tarpeettomia kuluja. Tervetuloa Suomen tyytyväisimpien sijoittajien joukkoon! Avaa tili jo tänään!www.nordnet.fi
![]()
ETF-kuukausisäästäminen
ETF-kuukausisäästäminen on säännöllistä ja helppoa säästämistä. Nordnet tarjoaa ainoana pankkina Suomessa kuukausisäästämistä ETF:iin edullisin kuluin.www.nordnet.fi
Onneksi NN:n kuukausisäästö ei mitenkään pois sulje etteikö dipeistä voisi laittaa suurempaa summaa sisälle ja maksaa 15e kulut. Mutta aina on myös mahdollista, että laitat kerrasta ison summan sisään luullaksesi olevan oikeassa ja lasku jatkuukin pidempäänkin.Teoriassa tuon ennaltamäärätyn ostopäivän takia voi joissain tilanteissa "säästää" ajoittamalla ostoksensa itse (maksaen normaalin ostokulun) sen kuukausisäästäjäohjelman sijaan (vaikka menee se 15e min vs. 2,5e kuluihin). Pitkällä ajalla isompaa merkitystä tuskin on ja tietysti on riskinä, että ostaisikin kalliiseen aikaan milloin koko ajoitusidea onkin se huonompi vaihtoehto.
Esim. jos haluaa kerralla sijoittaa isomman summan ETF:iin (5000e tai vaikka 10 000e) niin voi ajoituksen takia olla lopulta kannattavampaa ostaa normaalina ostona eli, jos haluaisi vaikka juuri nyt sijoittaa eikä odottaa seuraavaa kuukausisäästäjäostopäivää (mikä olisi seuraavassa kuussa vasta) niin tässä aikavälissä voisi arvo nousta jo sen verran, että se ostokulu ei ole niin merkittävä summa (kun jos hyvin menee niin kuukaudessa voi tulla jopa yli 1% arvonnousua) vs. että saa sijoitukset ostettua juuri nyt.
Mutta, jos tarkoituksena on antaa sijoitusten olla kymmeniä vuosia niin mahdollisesti sellainen kuukausisäästöohjelma voi olla keskimääräisesti tehokkaampi vaihtoehto sen sijaan, että yrittää ajoittaa ostoja sen tarkemmin.
Eipä tuolla ostopäivällä ole oikeastaan mitään väliä. Itellä menee 15. Päivä, eli palkkapäivänä aina rahat Nordnettiin ja se hoitaa ostot sit 5. Päivä. Ja sama toistuu joka kk. Ei tarvii ihmetellä tai kyttäillä mitää vaan homma rullaa taustalla itekseen. Ostan pelkästään yhtä ETF:ää niin olen laittanut säästösopimukseen yli tuplasumman siitä mitä siirrän kuukausittain rahaa NN:n, tämä takaa sen että jos joskus saa osinkoja tai vaikka jotain ylimääräistä niin sen voi vaan heittää Nordnettiin ja se ui tuohon ETF:n sopimuksen mukaisesti. Tämä ei ehkä toimi niin hyvin jos on useampi eri etf, voi suhdeluku mennä pieleen.Tuossahan nuo vastaukset melkein oli.
5. päivä ostot. Kai siihen on taivuttava.
On kuitenkin mennyt rahaa hukkaan aika paljon maksellessa noita palvelumaksuja. Olisiko ollut 17€ per osto?
Normaaleja toimeksiantomaksuja ei saa, nehän otetaan huomioon siinä kohti kun myyt (lisätään ostohintaan).Miten muuten oli, mahtoiko noi NN ostokulut, kuukausisäätstön tai muuten, saada pistettyä johonkin verovähennyksiin?
Tai tuota jäin pohtimaan että mahtoiko kuitenkaan mennä ihan täysin ns. harakoille...
Arvopapereiden hoito- ja säilyttämismenot
Voit vähentää pääomatuloista arvopapereiden ja sijoitusrahasto-osuuksien hoito- ja säilytysmenot. Saamme yleensä tiedot hoitomenoista pankeilta, muilta arvopaperien säilyttäjiltä ja rahastoyhtiöiltä sekä Suomesta että ulkomailta.
Arvopaperien hoito- ja säilytysmenoissa on 50 euron omavastuu. Ilmoita menot vähentämättä omavastuuta.
Eipä tuolla ostopäivällä ole oikeastaan mitään väliä. Itellä menee 15. Päivä, eli palkkapäivänä aina rahat Nordnettiin ja se hoitaa ostot sit 5. Päivä. Ja sama toistuu joka kk. Ei tarvii ihmetellä tai kyttäillä mitää vaan homma rullaa taustalla itekseen. Ostan pelkästään yhtä ETF:ää niin olen laittanut säästösopimukseen yli tuplasumman siitä mitä siirrän kuukausittain rahaa NN:n, tämä takaa sen että jos joskus saa osinkoja tai vaikka jotain ylimääräistä niin sen voi vaan heittää Nordnettiin ja se ui tuohon ETF:n sopimuksen mukaisesti. Tämä ei ehkä toimi niin hyvin jos on useampi eri etf, voi suhdeluku mennä pieleen.
Toimii juuri noin. Esim itselläni on laitettu kk-soppariin 800e/kk, mutta summat vaihtelee 300 - 800e välillä mitä pystyn pistämään kuukausittain. Ostot toteutuu sitten sillä summalla miten rahaa on nordnetissä.Toimiko tuo siis niin, että jos sinulla on esimerkiksi 1000 euron kk-säästösopimus mutta vain 800 euroa käteistä AOT:llä, niin tuolla kk-sopimuksella kuitenkin saa ostettua sen verran lappuja, mihin tuo käteismäärä riittää? Kuvittelin itse, että jos käteiskassan suuruus olisi alle kk-säästösopimuksen suuruuden, niin kauppa ei toteutuisi lainkaan![]()
Sillä erolla että IBM:llä ei ole toimituskykyä* vaan vahvasti kumppaneiden (konsulttitalot) harteilla.Ei kai se juuri eroa muista isoista konsulttitaloista, jotain enterprise-softaa, usein varmaan hirveään legacy-kamaan perustuvaa.
Lajunen kovasti mainostaa itseään sijoittajaguruksi, mutta sellainen pikkujuttu kuin hajauttaminen on häneltä unohtunut. Hotellirahaston kaikki rahat olivat kiinni Hotel Mariassa, kuten myös iso osa Toimitilat II varoista ja osa asuntorahaston varoistakin.Ei ole suljetuissa kiinteistörahastoissakaan tarjolla pelkästään kovia tuottoja. Yksi menossa kokonaan nolliin ja pesuveden mukana mahdollisesti kaksi muutakin:
Samppa Lajunen johdatti asuntosijoittajien rahaa ultraluksushotelliinsa – hotellirahaston arvo katosi yllättäen
Tämän jälkeen ei taida olla tarvetta palata enää sijoitusalalle. Tuon jutun perusteella hotellin oman pääoman ja velkojen suhde on täysin epärealistinen. Liekö kustannukset karanneet ja oman pääoman sijoituksien hanat olleet ehtyneet niin ryöstetty muiden rahastojen rahat paikkaamaan tilannetta.Lajunen kovasti mainostaa itseään sijoittajaguruksi, mutta sellainen pikkujuttu kuin hajauttaminen on häneltä unohtunut. Hotellirahaston kaikki rahat olivat kiinni Hotel Mariassa, kuten myös iso osa Toimitilat II varoista ja osa asuntorahaston varoistakin.
Lajunenkin lähti isosti kiinteistöbisnekseen "sopivasti" juuri nollakorkoajan alettua niin osaamisen ei tarvinnut niin rautaista ollakaan, kun raha oli ilmaista. Toki se osaamattomuus kostautui korkojen noustessa ja toki Ukrainan sodallakin on oma vaikutuksensa, kun rikkaita venäläisiä turisteja ei ole ihan hetkeen tulossa.
300 000 työntekijää, mitä ne oikein kaikki tekevät?Sillä erolla että IBM:llä ei ole toimituskykyä* vaan vahvasti kumppaneiden (konsulttitalot) harteilla.
* alueellista eroa on mutta pääosin homma on lisenssibisnestä
Useampi yllättäväkin nimi kun googletteli mitkä on maailman isoimmat yritykset työntekijämäärällä mitattuna. Tuota kun katsoo niin ehkä amazon voisi disruptoida itsensä ai+robotiikalla jossain kohtaa ja työntekijämäärä vähenee + voitto optimoituu. Amazon toki jo nykyään satsannut paljon ai+robotiikka, mutta vielä olisi paljon mahdollisuuksia jäljellä. Ehkä pitäisi tän teesin pohjalta ostaa amazonia todella pitkään salkkuun lisää(20v+).
![]()
lähde: Top 10 Largest & Most Valuable Companies in the World / Axi
Miten se valuis vain bezosille eikä kaikille osakkeenomistajille? Osingot, osakkeen arvonnousu tms. kaikkia omistajia koskeva asia.Eiköhän Amazonin "AI-optimoinnit" valu Bezosin taskuun eikä osinkoina sijoittajille.
Kumma juttu että en ikinä ole mitään ostanut Amazonista.