Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Onkos täällä valuuttatiliä kellään Nordnetissä? Marraskuussa huomasin että se on suljettu, ja laitoin uutta hakemusta sisään. Olen nyt pariin kertaan kysellyt koska se saadaan auki, mutta ilmeisesti töitä riittää ja työntekijöitä ei.

Eli homma on hidasta kuin valtion byrokratiassa, kun hommat ei etene papereita pyöritellessä. Onkos täällä jengi avannut viime aikoina valuuttatiliä, ja onko hakemuksen käsittelyyn Nordnetissä mennyt montakin kuukautta?

Pitänee tehdä tili Interactive Brokersin kanssa, ja ihmetellä onko meininki yhtään vihreämpää aidan sillä puolen.

Itsellä oli myös dollaritili sulkeutunut ja huomasin tuon, kun tuli ilmoitus negatiivisesta tilisaldosta. Tein luottosopimushakemuksen joskus aikaa sitten eikä ole vieläkään kuulunut. Tuo pitää ilmeisesti olla, jotta saa valuuttatilin auki.

E: Laitoin aspaan kyssärin.

Tossa on näköjään eri deadlinejä eri asiakkailla. Mulla sulkeutuu valuuttatilit 10.2. jos en tee luottosopparia. Tein joku 2vk sitten sen, mutta ei ole kuulunut vielä mitään. En suoraan sanottuna tiedä, mistä edes näen lähettämäni hakemuksen. No, kai sieltä jotain kuuluu joskus.

Tossa on näköjään eri deadlinejä eri asiakkailla. Mulla sulkeutuu valuuttatilit 10.2. jos en tee luottosopparia. Tein joku 2vk sitten sen, mutta ei ole kuulunut vielä mitään. En suoraan sanottuna tiedä, mistä edes näen lähettämäni hakemuksen. No, kai sieltä jotain kuuluu joskus.
Mulla sulkeutui valuuttatilit jo viime marraskuussa, mutta enpä ole varsinaisesti tuota Nordnettiä enää käyttänyt moneen vuoteen eli ei mikään ihme :) En siis lähtenyt mitään soppareitakaan tekemään.

Saas nähdä miten tänään käynnistyy. Mitään en siis eilen myynyt.
Taitaa olla plussahenkistä paluuta. Vähän isona ihmeenä pidän jos tuo Deepseek kaataisi koko korttitalon. Salaliittoreoriana Deepseekistä liikkuu huhuja, että eivät ihan rehellisellä pelillä edes olisi liikenteessä. Heillä olisi huhun mukaan iso määrä pakotteiden ohi kierrätettyjä piirejä, joita nyt ei voi oikein mainostaa. Tämä siis huhu.

Isompi ongelma voi olla että jenkit laittavat valtiontuet paussille. Se voi heijastua tänään hyvin negatiivisesti kursseihin. Premarket aukesi nyt, kannattaa seurata.

Jos haluaa Nvidia:sta eroon niin nyt on varmaan hyvä hetki kun tässä on pientä burning platform fiilistä, toki ihan minimaalista. Voi olla että joitain datakeskus-hankkeitakin harkitaan nyt uudelleen. Reagointi oli kyllä nopeaa ja sijoittajat ovat tässä asiassa valveutuneita.

Mä ostin eilen. Katsotaan että miten markkina kehittyy mutta enemmän olisin Deepseekin pohjalta AI softataloista huolissani kuin raudasta. Rautaa ja lisätehoa kuitenkin tarvitaan aina. Epäsuoria vaikutuksia investointeihin tietysti tulee.

Mä ostin eilen. Katsotaan että miten markkina kehittyy mutta enemmän olisin Deepseekin pohjalta AI softataloista huolissani kuin raudasta. Rautaa ja lisätehoa kuitenkin tarvitaan aina. Epäsuoria vaikutuksia investointeihin tietysti tulee.
Rautavalmistajien osalta ongelmaksi voi muodostua katteet, eli niillä on tapana rymistä kehityksen ja kilpailun myötä alas. Nvidian osakekurssin osalta ei riitä, että yritys tekee jatkuvasti hyvää tulosta, vaan joka kvartaali pitää tehdä paljon parempaa tulosta kuin edellisellä kvartaalilla, muuten osakkeen nykyhinnoittelulta katoaa pohja, ts. yrityshän on hurjassa tuloskunnossa ja bisnes terveellä pohjalla, mutta osakkeen hintaan on diskontattu sellaista unelmaa, että jossain vaiheessa näihin on enää mahdotonta vastata ja käy niin, että yritys julkaisee ennätystuloksen, mutta kurssi kyykkää 10%, kun se hyvä tulos ei enää riitä, vaan pitäisi olla megahyvä.

NVIDIA markkina-arvo on pitkälti pohjautunut siihen oletukseen että kaikki isot softatalot tulevat ostamaan siltä miljardikaupalla rautaa lähivuosina. Nyt DeepSeekin ulostulo on kyseenalaistanut koko tuon kuvion, eli osoittanut että vähemmälläkin pärjää. Toki AI-rauta tulee jatkossakin NVIDIAlta kunnes varteenotettava kilpailija ilmestyy (joka voi hyvin olla Kiinasta), mutta todennäköisesti ei siinä skaalassa mitä on aiemmin odotettu, jolla on suora vaikutus firman myyntiin. Siksi näkisin että osakkeen lasku on oikeutettu eikä pelkkää irrationaalista panikointia. Toki tänään tuo melko varmasti nousee taas kun dippiostajat iskevät kiinni.

Omasta mielestä olisi selkeämpää, jos kaupankäynti osakkeilla tehtäisiin oletuksena sillä valuutalla millä kauppaa käydään. Ja jos haluaa tehdä jotain valuuttamuunnoksia lennosta ostosten yhteydessä, vain ne ihmiset joutuisivat tekemään luottosopimukset ja erilliset valuuttatilit. Näin ollen kaikkien elämään ei sotkettaisi noilla valuuttaluottohommilla kuten Nordnet tekee. Eli jos haluat ostaa Electroluxia pitäisi ennen sitä vaihtaa valuuttaa itse, ja ostaa voi vain sen verran mitä tilillä on kruunuja, jos pyörittää ns cash only tiliä.

Erikseen sitten hakisi lisävaltuutuksia ja luottosopimuksia jos haluaa käyttää velkaa osana kaupankäyntiä.

Interactive brokersin tili hyväksyttiin tänään, ja 1. tilisiirto meni perille. Pitänee vähän testailla palvelun käyttöä tarkemmin ja pohtia onko Nordnetin käyttö kaikessa kaupankäynnistä ylipäätään jatkossa tarpeellista. Jos IB:n kautta jotkut asiat hoituvat helpommin, halvemmin ja nopeammin niin lienee fiksumpaa käyttää sitä. Suomalaiset ovat jo vuosikymmeniä käyttäneet sitä internetin kautta, joten ei kai siinä sen kummempaa.

NVIDIA markkina-arvo on pitkälti pohjautunut siihen oletukseen että kaikki isot softatalot tulevat ostamaan siltä miljardikaupalla rautaa lähivuosina. Nyt DeepSeekin ulostulo on kyseenalaistanut koko tuon kuvion, eli osoittanut että vähemmälläkin pärjää. Toki AI-rauta tulee jatkossakin NVIDIAlta kunnes varteenotettava kilpailija ilmestyy (joka voi hyvin olla Kiinasta), mutta todennäköisesti ei siinä skaalassa mitä on aiemmin odotettu, jolla on suora vaikutus firman myyntiin. Siksi näkisin että osakkeen lasku on oikeutettu eikä pelkkää irrationaalista panikointia. Toki tänään tuo melko varmasti nousee taas kun dippiostajat iskevät kiinni.
Eihän tuo deep seek ole mikään end game AI-ratkaisuissa. Yksi kehitysvaihe vaan ja sekin nvidian radasta riippuvainen. Jos se on oikeasti saatu väitetyllä resurssilla tehtyä niin mitä saadaan kun on 10x käytettävissä resursseja? Nvidian kurssissa on tietysti älyttömästi unelmia ja toiveita sisällä, mutta ei tämä nyt mielestäni muuttanut asiaa mitenkään. Näkisin, että tämä on vain seuraava kehitysaskel tekoälyn laajenemisessa ( mikäli väitetty resurssien säästö on edes totta).

Omasta mielestä olisi selkeämpää, jos kaupankäynti osakkeilla tehtäisiin oletuksena sillä valuutalla millä kauppaa käydään. Ja jos haluaa tehdä jotain valuuttamuunnoksia lennosta ostosten yhteydessä, vain ne ihmiset joutuisivat tekemään luottosopimukset ja erilliset valuuttatilit.

Nordnetissahan voi ostaa ulkomaisissa valuutoissa noteerattuja ilman valuuttatilejäkin, jolloin NN tekee konversion automaattisesti hiukan huonommalla spreadilla. Se lienee yleisin ja helpon tapa. Se mikä on tässä uudistuksessa ehkä vähän outoa, että eivät mahdollista valuuttatiliä ILMAN mitään luototusta. Se on outo päätös mutta minkäs teet. Kyllä tuon varmasti olisi voinut toisinkin toteuttaa niin, että ostovoima olisi valuuttakohtaista tms. Mutta samapa tuo, kun nyt saisivat sopparit allekirjoitettua määräaikaan mennessä. Tosin, aika vähällä on NN:n valuuttatilit kun ostan siellä lähinnä suomalaisia ja välillä ruotsalaisia osakkeita. Muut sitten IB:n kautta.

Jos IB:n kautta jotkut asiat hoituvat helpommin, halvemmin ja nopeammin niin lienee fiksumpaa käyttää sitä. Suomalaiset ovat jo vuosikymmeniä käyttäneet sitä internetin kautta, joten ei kai siinä sen kummempaa.

No ainakin halvemmalla, siitä ei kahta sanaa. Muistat vain täpätä Tiered-hinnoittelun päälle, niin jenkkikaupat alkaen $0.35. IB:n asiakkaan ei pahemmin kannata NN:n kautta jenkkipörssistä osakkeita ostella. Hintaero on kova vaikka olisi NN:n Private Banking -asiakas.

Nordnetissahan voi ostaa ulkomaisissa valuutoissa noteerattuja ilman valuuttatilejäkin, jolloin NN tekee konversion automaattisesti hiukan huonommalla spreadilla. Se lienee yleisin ja helpon tapa. Se mikä on tässä uudistuksessa ehkä vähän outoa, että eivät mahdollista valuuttatiliä ILMAN mitään luototusta. Se on outo päätös mutta minkäs teet. Kyllä tuon varmasti olisi voinut toisinkin toteuttaa niin, että ostovoima olisi valuuttakohtaista tms. Mutta samapa tuo, kun nyt saisivat sopparit allekirjoitettua määräaikaan mennessä. Tosin, aika vähällä on NN:n valuuttatilit kun ostan siellä lähinnä suomalaisia ja välillä ruotsalaisia osakkeita. Muut sitten IB:n kautta.
Olisikohan tuohon syynä se, että sieltä pystyi ainakin joskus aikanaan helposti vetämään valuuttatilin luotolle, kun vaihtoi rahaa euroiksi ennen kuin myynnistä oli esim. dollarit tilillä ts. Nordnetin systeemi näytti saldoa ennakkoon ennen kuin kaupasta oli oikeasti valuutat perillä. Kerran tein tuon itsekin aikoinaan vahingossa, kun päivää liian aikaisin vaihdoin. Ja tuo ei siis vaatinut mitään luottosopparia, mutta jouduit silti luotolle ja maksamaan korkoja.

No ainakin halvemmalla, siitä ei kahta sanaa. Muistat vain täpätä Tiered-hinnoittelun päälle, niin jenkkikaupat alkaen $0.35. IB:n asiakkaan ei pahemmin kannata NN:n kautta jenkkipörssistä osakkeita ostella. Hintaero on kova vaikka olisi NN:n Private Banking -asiakas.
Jep, parhaimmillaan kaupoista jopa maksetaan kulujen sijaan, jos hyvin sattuu :) Ainut työläämpi on tuo verotuspuoli, mikä menee Nordnetillä helposti ja IB:n kanssa on enemmän tai vähemmän käsityötä myyntien osalta, varsinkin jos tekee kauppaa muilla kuin euromarkkinoilla, kun kurssien käsittely menee pieleen IB:n rapsoissa ostohinnoille.

Nordnetin aspan viiveistä: yleisluontoinen kysymys sai vastauksen vasta kolmen viikon päästä. Seuraavaksi suurennettiin Superluoton limiittiä ja hakemuksen toimittamisen jälkeen kesti viisi viikkoa, että se käsiteltiin. Nordnetissa on paljon hyvää, mutta asiakaspalvelun hitaus on katastrofaalisella tasolla.

Mut eiks näissä hankinnoissa ole se ongelma, ettei ostettavaa löydy, eli myyjät ovat jäädyttäneet myynnit...
Kyseinen rahasto mainostaa Helsingin Sanomien artikkelin mukaan ostavansa ihan yksittäisiä asuntoja. Kyllähän niitä koko ajan myydään ja huomattavasti halvemmalla kuin 3 vuotta sitten, nyt on ostajan markkinat. Toukokuusta 2024 tähän päivään on ostettu 150 asuntoa, lopullinen portfolion koko 200-300 asuntoa. Keskipinta-ala 70 neliötä. Asuntoja ostettu nyt yli 50 miljoonalla eurolla, josta saadaan keskihinnaksi noin 330 000 euroa.

Rahaston pihvi siis on odottaa pääkaupunkiseudulle ja Tampereelle asuntopulaa vuoteen 2027 mennessä. Tällöin hintataso luonnollisesti nousee.

Mielenkiintoinen rahasto jos olisi käteispuskuria "vähän" enemmän. Normaalia ei-muropalkkaa nostavalle on paljon realistisempi keino hakea pankista lainaa ja ostaa oma sijoitusasunto, sitä olen nyt harkinnut kun asuntojen hinnat on laskeneet. Silloin pitää tietysti sietää enemmän riskiä mm huonon vuokralaisen mahdollisuudesta. Toisaalta riskiä on mahdollista pienentää jos itse löytää hyvän vuokralaisen. Täytyy myös tykätä harrastaa asunnon kunnostamista ja vuokraamista mutta eipähän tarvitse elättää rahastonhoitajia.

Onko porukka täällä ollut miten kiinnostuneita AMD:n osakkeista?

Mitä itse olen keskusteluita lukenut niin jotkut pohtivat, että nyt voisi olla hyvä aika ostaa, kun on osakkeen arvo pudonnut viime kuukausina aika merkittävästi ja potentiaalia kuitenkin on, vaikka mitään Nvidian kaltaista menestystä AMD:sta tuskin moni edes uneksii.

Jotkut taas katsovat, että kurssi vaan jatkaisi putoamistaan.

Itse ajattelin ostaa kyseisiä osakkeita jollain maltillisella summalla (ehkä parilla tuhannella eurolla) ETF ja indeksirahastosijoitusten rinnalle, kun ihmisten tuomat pointit aiheesta saavat osakkeen arvon nousun kuulostamaan todennäköisemmältä kuin lasku puhumattakaan merkittävästä laskusta (ja olen yrittänyt lukea tosi kriittisesti kummankin näkökulman kirjoituksia).

Kiinnostaa silti, että onko täällä muut olleet kiinnostuneita kyseisen yrityksen osakkeesta.

Mitä itse olen keskusteluita lukenut niin jotkut pohtivat, että nyt voisi olla hyvä aika ostaa, kun on osakkeen arvo pudonnut viime kuukausina aika merkittävästi ja potentiaalia kuitenkin on, vaikka mitään Nvidian kaltaista menestystä AMD:sta tuskin moni edes uneksii.

Itse ajattelin ostaa kyseisiä osakkeita jollain maltillisella summalla (ehkä parilla tuhannella eurolla) ETF ja indeksirahastosijoitusten rinnalle, kun ihmisten tuomat pointit aiheesta saavat osakkeen arvon nousun kuulostamaan todennäköisemmältä kuin lasku puhumattakaan merkittävästä laskusta (ja olen yrittänyt lukea tosi kriittisesti kummankin näkökulman kirjoituksia).

Kiinnostaa silti, että onko täällä muut olleet kiinnostuneita kyseisen yrityksen osakkeesta.
Osakemarkkinoilla putoavaan puukkoon tarttuminen on harvoin viisasta. Se, että jonkun osakkeen hinta putoaa, ei ole kovin hyvä ostoindikaattori. Kannattaa ennemmin perehtyä firman liiketoimintaan, markkinoihin ja kilpailijoihin. Onko firman tuote kilpailukykyinen ja millä perusteella?
Kannattaa huomata, että AMDn osakkeen arvostuskertoimet ovat yhtä korkeat, elleivät korkeammat kuin NVIDIAn.

Pysyisin kaukana amd:sta, en tiedä ostaisinko nvidiaakaan enää. Perusteet, konesali ai:ssa kakkospaikan vie custom raudat, amazon, microsoft, google, tesla,... omat ai raudat + nvidiaa. Paha paikka amd:lle kun lukee mikä tilanne softatuen ja skaalautuvuuden kanssa: MI300X vs H100 vs H200 Benchmark Part 1: Training – CUDA Moat Still Alive

X86 puolella trumpin tullit ja arm koneet pelaa amd:ta vastaan sekä kotikoneissa että konesalissa: AMD Expected To Lose Out On Taiwan Semi Tariffs; Melius Research Thinks NVIDIA Is Going To "Come For Them" Via Arm-based CPUs

Peligpu:t, niin marginaalissa etteivät kurssia heiluta.

AI:ta jos haluaa pelata niin aika katsoa piin sijaan softiin ja palveluihin. Jos isoa riskiä haluaa niin robotiikka.

Viimeksi muokattu:
Ikää on 34 ja tässä tuli erinäisistä syistä tossa 4 vuotta sitten sellainen taloudellinen täys resetti. Eli nollasta, tai oikeastaan pienestä pakkasesta lähdettiin liikkeelle. Tulot oli tuossa pari vuotta todella pienet, mutta päätin aloittaa pientä säästämistä, edes muutamista kympeistä ja nyt kasvattanut sitä kun tulot nousseet edes kohtuulliselle tasolle.
Tiedän että täällä valtaosa sijoittaa kuukaudessa isomman summan kuin minulla tällä hetkellä kiinni missään, mutta toivon että tänne mahtuu myös meitä pienemmän luokan säästäjiä kysymään neuvoja.

Avaan tähän alle vähän nykytilannetta:
- Säästötilille kerännyt 4kk menoja vastaavan summan. Katson nyt vuosittain aina sille sopivan mahdollisimman korkeakorkoisen tilin.
- Nordnetissä on tällä hetkellä 2500€ seuraavasti jaettuna:
Handelsbanken Eurooppa
Handelsbanken USA
Storebrand Japan A
Näissä kaikissa 0,20% kulut.
Näihin meni aluksi kuukaudessa 50€, sitten 100€ ja nyt viimeiset kuukaudet olen laittanut 200€. Nyt pystyn kuitenkin nostamaan summan 500€ kuukaudessa.
- S-pankissa tili ja siellä bonukset menee automaattisesti rahastoon, jossa semmoinen 1200€ tällä hetkellä. Miettinyt että pitäiskö tuo myydä, mutta toisaalta tuntuu tuommoisesta ylimääräiseltä rahalta kun menee tuolta täysin itsekseen ja nuo bonukset nyt ovat pelkkää plussaa kun ei tule mitenkään pelkkää Ässää suosittua, vaan käyn kaupassa vähän siellä sun täällä. Tossa kuitenkin kova 1% korko.

Tällä hetkellä asun vuokralla, tuossa jokunen vuosi sitten tosiaan edellisen velallisen asunnon myin avioeron vuoksi ja siitä tuli jonkin verran turskaa. Nyt siitä viisastuneena huomattavasti pienemmällä velkamäärällä voisi mutta vähän kauemmaksi ja ostaa taas asunnon. Saisi hajautettua säästöjä sitäkin kautta.

Onko vinkkejä/viisaita neuvoja, että jatkanko samalla tavalla vai pitäisikö tehdä muutoksia. Olen sijoittajana melko laiska ja arvostan huolettomuutta. En siis kaipaa tilannetta jossa pitäisi tunnin välein seurailla graafeja ja käppyröitä. Olen myös herkkä stressaamaan asioista, joten arvostan helppoutta tässäkin mielessä.

Unelmana olisi aikaistaa eläkeikää huomattavasti, tai vähintäänkin siirtyä tekemään osa-aika työtä jo vaikka 50 vuotiaana. Onko näillä summilla ihan haihattelua, tai jos ei ole, niin mikä olisi järkevin keino? En ole mikään uraohjus, veikkaan ettei tässä ole ainakaan lähivuosina tulossa mitään merkittäviä palkankorotuksia.
Tää tarina on aika monesta kohtaa kuin suoraan omasta kynästä. Täys resetti vuosi-pari sitten avioeroineen ja tyhjällä pankkitilillä siitä sitten eteenpäin tappiolliset asuntokaupat niskassa.
Jossain kohtaa taloudellinen tilanne vei yöunetkin ja sitä kelaili että tässä on heitetty hukkaan 15v elämästä eikä millään ole mitään väliä. No eihän se tietty näin mene, kokemusta rikkaampana ja oppirahoja yms.

Nyt on uusi duuni merkittävästi korkeammalla liksalla (brutto +20k€/vuosi vrt aiempaan) ja rahaa jää 500-1000€/kk säästöön. Vanhat velat makseltu mutta opintolainaa on kympin verran. Alkuun säästelin ihan samalla tavalla Nordnettiin 50 -> 100 -> 200 ->250 /kk ja melkeinpä noihin samoihin rahastoihin. Nyt menee tosiaan tuo 250 yhteen maailmaindeksiin ja harkinnassa on summan nosto, ehkä jopa tuplaaminen. Kk-säästösumma on toistaiseksi pysynyt maltillisena, koska haluan mielenrauhan takia kerryttää puskuria käyttötilille. Tämän järkevyyttä täällä on paljon keskusteltu, mutta toimii itsellä.

Kait tässä vielä ehtii jonkinlaisen pesämunan kerryttämään ja josko uskaltautuisi vielä asuntokaupoille. Työuraakin vielä 30v jäljellä :)

Statistiikka

Viestiketjuista
266 329
Jäsenet
75 809
Uusin jäsen
Sevee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom