Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Pidetään peukkuja että AMD:ltä tulee kova tulos, 20 minuutin päästä taitaa alkaa tulosjulkistus jos oikein muistan. Yhden asunnon jo ostanut velattomasti AMD tuotoilla (hyppäsin junaan kun oli 10$/osake) ja vielä on kuusinumeroinen summa siinä kiinni.

Pidetään peukkuja että AMD:ltä tulee kova tulos, 20 minuutin päästä taitaa alkaa tulosjulkistus jos oikein muistan. Yhden asunnon jo ostanut velattomasti AMD tuotoilla (hyppäsin junaan kun oli 10$/osake) ja vielä on kuusinumeroinen summa siinä kiinni.
Vähän semmoinen tulos, että ei oikein tiedä mitä tuosta miettisi. Kohta alkaa sijoittajapuhelu missä saa lisää ymmärrystä. Vähän yllättää että q1 liikevaihdon ennustetaan olevan melko merkittävästi pienemmän kuin q4:en. Ei enää(merkittävää?) kasvua konesalissa?

Jos nvidia myös ohjeistaa laskevaan liikevaihtoon niin AI puolen osakkeissa voi rommata oikein kunnolla.
For the first quarter of 2025, AMD expects revenue to be approximately $7.1 billion, plus orminus $300 million. At the mid-point of the revenue range, this represents year-over-year growthof approximately 30% and a sequential decline of approximately 7%.

------------------------

Viestiä editoitu sijoittajapuhelun jälkeen.

Alkoi rommaan kurssi, kun sijoittajapuhelussa oli kysymyksiä joiden vastaukset eivät miellyttäneet. Mulle jäi fiilis, että luvut pitää paremmin purkaa auki ennen kuin tajuaa mikä lopputulos on. Mitä AI GPU konesalissa tapahtuu oikeasti versus amd:n antamat numerot? Voipi olla, että huomenna ei näytä tilanne näin pahalta osakekurssin kannalta. Nyt jäi mielikuva, että ai gpu myynti vois olla laskussakin 2025 aikana vaikka amd väitti toisin.
1738710621358.png

Viimeksi muokattu:
Vähän semmoinen tulos, että ei oikein tiedä mitä tuosta miettisi. Kohta alkaa sijoittajapuhelu missä saa lisää ymmärrystä. Vähän yllättää että q1 liikevaihdon ennustetaan olevan melko merkittävästi pienemmän kuin q4:en. Ei enää(merkittävää?) kasvua konesalissa?

Jos nvidia myös ohjeistaa laskevaan liikevaihtoon niin AI puolen osakkeissa voi rommata oikein kunnolla.

------------------------

Viestiä editoitu sijoittajapuhelun jälkeen.

Alkoi rommaan kurssi, kun sijoittajapuhelussa oli kysymyksiä joiden vastaukset eivät miellyttäneet. Mulle jäi fiilis, että luvut pitää paremmin purkaa auki ennen kuin tajuaa mikä lopputulos on. Mitä AI GPU konesalissa tapahtuu oikeasti versus amd:n antamat numerot? Voipi olla, että huomenna ei näytä tilanne näin pahalta osakekurssin kannalta. Nyt jäi mielikuva, että ai gpu myynti vois olla laskussakin 2025 aikana vaikka amd väitti toisin.
1738710621358.png
ETF-kuukausisäästäjänä pikku droppi tähän 5 päivään sopii oikeen hyvin. Noustaan sitten loppu kuukausi 👍

Lapsille mennyt kuukausittain roposia Storebrand maailmarahastoon. Mahtaakohan Nordnetin valikoimassa löytyä mitään järkevää tech / innovaatio / tms "tulevaisuuden rahastoa" kohtuullisilla kuluilla? Jos hakisi jotain riskisempää rinnalle sijoitusajan ollessa pitkä. Äkkiseltään katsottuna vain Nordnet Teknologia indeksissä alle 1% kulut. Toki aina vaihtoehtona on vaikka bitcoin...

ETF ei ole vaihtoehto, kun nyt puhutaan tosiaan kympeistä.

edit: onko btw tuo ETF-kuukausisäästämisen 2,5e/kk vähennyskelpoinen verotuksessa vai meneekö jonkun omavastuun tms piikkiin? Tekeehän tuo kuitenkin muhevat 30e vuodessa oletuksella että joka kk säästösopimus aktiivisena :P

Viimeksi muokattu:
Lapsille mennyt kuukausittain roposia Storebrand maailmarahastoon. Mahtaakohan Nordnetin valikoimassa löytyä mitään järkevää tech / innovaatio / tms "tulevaisuuden rahastoa" kohtuullisilla kuluilla? Jos hakisi jotain riskisempää rinnalle sijoitusajan ollessa pitkä. Äkkiseltään katsottuna vain Nordnet Teknologia indeksissä alle 1% kulut. Toki aina vaihtoehtona on vaikka bitcoin...

Pikaisesti katsottuna en itsekään löytänyt parempaa vaihtoehtoa.

Miksi IBM? Suhteellisen läheltä kun toimintaa näkee niin oma usko mennyt tarjoamaan. Kvanttipuolella jotain miele kiintoista kehitystä mutta muuten ei ole vielä vakuuttanut.
IBM:n AI business käytännössä nollasta 5 miljardiin 18 kuukaudessa. Kvanttilaskennassa tosiaan paalupaikalla. Sininen valas on herännyt.

edit: onko btw tuo ETF-kuukausisäästämisen 2,5e/kk vähennyskelpoinen verotuksessa vai meneekö jonkun omavastuun tms piikkiin? Tekeehän tuo kuitenkin muhevat 30e vuodessa oletuksella että joka kk säästösopimus aktiivisena :P

2,5 € menee vähennyksiin, mutta omavastuu taitaa olla 50 € verotuksessa.

Itse olen tehnyt lapsen kohdalla niin, että Storebrandiä joulukuussa luovusvoitosta verovapaa summa (enintään 1000 € luovutus) lihoiksi ja tammikuun kuukausisäästöllä EUNL-ETF:ään 2,5 €:lla. Helmikuusta eteenpäin taas Storebrand, kunnes seuraavassa joulukuussa sama kuvio.

Täällä kun hehkuteltiin aiemmin salkkujen nousuja, niin pakko taas todeta että itse on kyllä harvinasen tehokkaasti onnistunut poimimaan kaikki rommaavat puukot. Tämä yhdistettynä liian isoihin positioihin ja puutteeliseen hajautukseen, ja taipumukseen jossa epäonnistumisista ei osaa luopua, johtaa siihen että salkussa on esim

Neste -55%
Intel -35%
Outokumpu -46%
Ja orastavana uutena tulokkaan Nokian Renkaat -17%

Toki matkalla on käyty myös Nokian pohjat MS sekoilujen aikana ja myös Talvivaarat. Nyt Nokia on jo plussalla, mutta ehkä ~15 vuoden odottaminen ei ole se paras strategia, kun kakka osuu tuulettimeen,

Ilmaisia harrastuksia ei ole, mutta jos haluaa vain sijoittaa eikä harrastaa, niin riittävä hajautus esim. ETF:n kautta on kyllä avain onneen :)

Mielipiteitä seuraavasta?

Sijoitettu on nyt seuraavalla jaolla:

• 47% iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc)
  • 43% Suomi Indeksi Nordnet
  • 10% iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc)

Jos joku menee tässä katastrofaalisesti pieleen niin olen kiinnostunut.

MSCI EM on aika säälittävällä painotuksella eli ehkä sitä sitten pitäis vähän lisätä jotta nuo aasian firmat tulisi myös mukaan peliin.

Mitenköhän tuota ois viisainta tehdä, nyt kun olen viimein tuon säästötouhun saanut joltain osin aloitettua, satanen sinne toinen tänne ja kun olen tähän mennessä koko elämäni makuuttanut "säästöjä" toisella tilillä joka ei kerrytä korkoja tai muutakaan. Siellä on ollut se ns. pahan päivän vara tai jos tekee mieli ostaa jotain isompaa niin saa kertarysäyksellä sen myös maksettua pois. Ja tietty se on tuonut myös tiukkana hetkenä sen rauhan, että siinä ne rahat on ja ne on tarvittaessa heti käytettävissä.

Tuossahan nyt ei tietty ole mitään järkeä, mutta nyt sitten taas kun tässä on asuntoa katseltu jo jonkun tovin ja tuolta tililtä missä olen makuuttanut eurojani niin pitäisi mahdollisuuksien mukaan olla maksamassa käsirahaa johon menisi käytännössä kaikki käteisvarat.

Toki asunnon ostaminen ei ole vielä ajankohtainen, mutta kukatietää josko kuukauden päästä jo ollaan kirjoittamassa kauppakirjoja niin onko kuitenkin se korkoperustainen perussäästötili viisain ajatus, jos nyt vielä viime hetkellä lähtisi siirtämään niitä muualle makuutililtä?

Mielipiteitä seuraavasta?

Sijoitettu on nyt seuraavalla jaolla:

• 47% iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc)
  • 43% Suomi Indeksi Nordnet
  • 10% iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc)

MSCI EM on aika säälittävällä painotuksella eli ehkä sitä sitten pitäis vähän lisätä jotta nuo aasian firmat tulisi myös mukaan peliin.
EM:n painotus on oikeaa luokkaa, mutta Suomi on merkittävässä ylipainossa.

No Suomi-paino tuossa on aika hurja. Itse en Suomea painottaisi noin. Mutta joka tapauksessa ihan hyvä hajautus kun vertaa tavalliseen muutaman osakkeen hankkineeseen suomalaiseen. Ei siis katastrofi.

Oma painotus on indeksirahastoissa seuraava:

OP Maailma indeksi 50 %
OP Eurooppa indeksi 20 %
OP Amerikka Indeksi 20 %
OP Aasia indeksi 10 % ( viimeisin lisäys )

Ihan OK on tuo setti on ollut.

Mitenköhän tuota ois viisainta tehdä, nyt kun olen viimein tuon säästötouhun saanut joltain osin aloitettua, satanen sinne toinen tänne ja kun olen tähän mennessä koko elämäni makuuttanut "säästöjä" toisella tilillä joka ei kerrytä korkoja tai muutakaan. Siellä on ollut se ns. pahan päivän vara tai jos tekee mieli ostaa jotain isompaa niin saa kertarysäyksellä sen myös maksettua pois. Ja tietty se on tuonut myös tiukkana hetkenä sen rauhan, että siinä ne rahat on ja ne on tarvittaessa heti käytettävissä.

Tuossahan nyt ei tietty ole mitään järkeä, mutta nyt sitten taas kun tässä on asuntoa katseltu jo jonkun tovin ja tuolta tililtä missä olen makuuttanut eurojani niin pitäisi mahdollisuuksien mukaan olla maksamassa käsirahaa johon menisi käytännössä kaikki käteisvarat.

Toki asunnon ostaminen ei ole vielä ajankohtainen, mutta kukatietää josko kuukauden päästä jo ollaan kirjoittamassa kauppakirjoja niin onko kuitenkin se korkoperustainen perussäästötili viisain ajatus, jos nyt vielä viime hetkellä lähtisi siirtämään niitä muualle makuutililtä?
No eihän siitä haittaa ole jos nyt laitat vielä kuukaudeksi pariksi rahat jonnekin säästötilille kunhan se on sellainen missä ei ole esim. vuoden sitoutumispakkoa tms.

Ehkä arvokkain oppi on kuitenkin se että olet ymmärtänyt ettei ole ihan nappiin mennyt jos rahoja on vuosikausia käyttötilillä makuuttanut. Jatkossa sitten täälläkin rummutettua kuukausisäästämistä.

Äkkiä Collectorin säästötilille 3,5% korolle.

Täällä kun hehkuteltiin aiemmin salkkujen nousuja, niin pakko taas todeta että itse on kyllä harvinasen tehokkaasti onnistunut poimimaan kaikki rommaavat puukot. Tämä yhdistettynä liian isoihin positioihin ja puutteeliseen hajautukseen, ja taipumukseen jossa epäonnistumisista ei osaa luopua, johtaa siihen että salkussa on esim
Viime vuonna sai melkoisia plussaprosentteja. Nyt on salkku miinuksella YTD:lla mitattuna. Mut mitäpä tuosta, silmät kiinni ja lehmänhermot tms. Edelleen uskon, että nvidia saa 2025 aikana vielä tuulta allensa ja "paras" hetki myydä myöhemmin kuin 2.1.2025
1738765789561.png

Nyt tunnustan tappioni. Ostin tammikuussa kahta suomiosaketta salkkuun ”kannatuksen vuoksi” ja toinen oli Nokian Renkaat. Turpaan tullut jo melkein 20 pinnaa jos nyt myisi.

Olisi pitänyt pysyä pois koko paskamarkkinalta..

Nyt tunnustan tappioni. Ostin tammikuussa kahta suomiosaketta salkkuun ”kannatuksen vuoksi” ja toinen oli Nokian Renkaat. Turpaan tullut jo melkein 20 pinnaa jos nyt myisi.

Olisi pitänyt pysyä pois koko paskamarkkinalta..
Kuulostaa itsensä pettämiseltä jos löytää syyn huonosti onnistuneelle hankinnalle Helsingin pörssistä peilin sijaan.

Nyt ei poiminta osunut oikeaan marjaan, mutta tulevaisuus voi silti olla tuottoisa.
Onneksi et sentään langennut esim näihin:
BBS-Bioactive Bone Substitutes
Meriaura Group Plc
Betolar Oyj

Tuli auto myytyä ja ajatuksena oli jos laittaisi siitä pari tonnia salkkuun hajautus mielessä. Lisätäkkö eurooppaa, kehittyviä, maailmaa vai mitä tässä tekisi? Lisää Usaa? :kahvi:
USA Indeksi on ainut kk säästössä oleva tällä hetkellä.

Salkku:
Handelsbanken USA Indeksi 79%
ASWC 11%
NUKL 10%

Itselleni tuli joulukuussa ilmoitus, että valuuttatili menee kevään aikana kiinni, jos ei tee luottohakemusta ja uusi tietämystestiä. Tein testin ja laitoin hakemuksen sisään, mutta reilun kuukauden aikana siitä ei ole kuulunut mitään.
Nyt puolitoista kuukautta hakemuksen lähettämisen jälkeen tuli Nordnetistä kuittaus, että hakemus on vastaanotettu, mutta käsittelyssä on ruuhkaa. Lupasivat olla laittamatta valuuttatiliä kiinni ennen kuin hakemus on käsitelty.

Kuulostaa itsensä pettämiseltä jos löytää syyn huonosti onnistuneelle hankinnalle Helsingin pörssistä peilin sijaan.
Voi se sitäkin olla mutta onhan tämä suomiosakkeiden kehitys ollut viime vuosina surullista. Osin toki naapurin luoman geopoliittisen riskin takia, pääoma pelkää Putinin Venäjää.

edit: salkku kuitenkin +6% vuoden alusta joten eiköhän se jotain indeksejäkin voita..

Neste -55%
Intel -35%
Outokumpu -46%
Ja orastavana uutena tulokkaan Nokian Renkaat -17%

Toki matkalla on käyty myös Nokian pohjat MS sekoilujen aikana ja myös Talvivaarat. Nyt Nokia on jo plussalla, mutta ehkä ~15 vuoden odottaminen ei ole se paras strategia, kun kakka osuu tuulettimeen,

Ilmaisia harrastuksia ei ole, mutta jos haluaa vain sijoittaa eikä harrastaa, niin riittävä hajautus esim. ETF:n kautta on kyllä avain onneen :)
Citycon -18 (ja en tajunnut, vaikka tuossahan se sana on lopussa)
Neste -41
Nokian renkaat -29
SSAB -14

Noiden kohdalla vielä "ajattelin", että nyt ovat laskenut aika paljon, joten ovat varmaan halpoja ja kohta nousevat.

Vielä puoli tuntia aikaa, mutta ajattelin nuo Suomet jättää salkkuun, muistutuksena omista kyvyistä. Kaikki tulevat menevät eri ETF:iin

Viimeksi muokattu:
Voi se sitäkin olla mutta onhan tämä suomiosakkeiden kehitys ollut viime vuosina surullista. Osin toki naapurin luoman geopoliittisen riskin takia, pääoma pelkää Putinin Venäjää.

Riskin? Eiköhän se oikea syy tuossa ole pakotteet ja nollakauppa Venäjän kanssa. Raja ja markkinat kun joku päivä aukeaa Venäjän kanssa niin anna niiden Nokian Renkaiden vaan olla siellä salkussa.

Statistiikka

Viestiketjuista
267 055
Jäsenet
75 980
Uusin jäsen
sifu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom