Ikää on 34 ja tässä tuli erinäisistä syistä tossa 4 vuotta sitten sellainen taloudellinen täys resetti. Eli nollasta, tai oikeastaan pienestä pakkasesta lähdettiin liikkeelle. Tulot oli tuossa pari vuotta todella pienet, mutta päätin aloittaa pientä säästämistä, edes muutamista kympeistä ja nyt kasvattanut sitä kun tulot nousseet edes kohtuulliselle tasolle.
Tiedän että täällä valtaosa sijoittaa kuukaudessa isomman summan kuin minulla tällä hetkellä kiinni missään, mutta toivon että tänne mahtuu myös meitä pienemmän luokan säästäjiä kysymään neuvoja.
Avaan tähän alle vähän nykytilannetta:
- Säästötilille kerännyt 4kk menoja vastaavan summan. Katson nyt vuosittain aina sille sopivan mahdollisimman korkeakorkoisen tilin.
- Nordnetissä on tällä hetkellä 2500€ seuraavasti jaettuna:
Handelsbanken Eurooppa
Handelsbanken USA
Storebrand Japan A
Näissä kaikissa 0,20% kulut.
Näihin meni aluksi kuukaudessa 50€, sitten 100€ ja nyt viimeiset kuukaudet olen laittanut 200€. Nyt pystyn kuitenkin nostamaan summan 500€ kuukaudessa.
- S-pankissa tili ja siellä bonukset menee automaattisesti rahastoon, jossa semmoinen 1200€ tällä hetkellä. Miettinyt että pitäiskö tuo myydä, mutta toisaalta tuntuu tuommoisesta ylimääräiseltä rahalta kun menee tuolta täysin itsekseen ja nuo bonukset nyt ovat pelkkää plussaa kun ei tule mitenkään pelkkää Ässää suosittua, vaan käyn kaupassa vähän siellä sun täällä.
Tällä hetkellä asun vuokralla, tuossa jokunen vuosi sitten tosiaan edellisen velallisen asunnon myin avioeron vuoksi ja siitä tuli jonkin verran turskaa. Nyt siitä viisastuneena huomattavasti pienemmällä velkamäärällä voisi mutta vähän kauemmaksi ja ostaa taas asunnon. Saisi hajautettua säästöjä sitäkin kautta.
Onko vinkkejä/viisaita neuvoja, että jatkanko samalla tavalla vai pitäisikö tehdä muutoksia. Olen sijoittajana melko laiska ja arvostan huolettomuutta. En siis kaipaa tilannetta jossa pitäisi tunnin välein seurailla graafeja ja käppyröitä. Olen myös herkkä stressaamaan asioista, joten arvostan helppoutta tässäkin mielessä.
Unelmana olisi aikaistaa eläkeikää huomattavasti, tai vähintäänkin siirtyä tekemään osa-aika työtä jo vaikka 50 vuotiaana. Onko näillä summilla ihan haihattelua, tai jos ei ole, niin mikä olisi järkevin keino? En ole mikään uraohjus, veikkaan ettei tässä ole ainakaan lähivuosina tulossa mitään merkittäviä palkankorotuksia.