Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt ollaan sijoitusketjussa ei tilit sileäksi lifestyle tai kela gold politiikkaketjussa.
Tässä on sulla sellanen ajatusvirhe, että kuvittelet että kaikkien ihmisten ylimmäinen tavoite olisi joku vaurastuminen, mitä ikinä sillä tarkoitetaankaan. Fakta vaan on, että elämälle on muitakin tavoitteita eikä suurinta osaa juurikaan kiinnosta joku vaurastuminen itsessään. Sijoittamista voi kyllä käyttää muihinkin tavoitteisiin esim. pääoman kerryttämiseen asunnon/talon ostoon tai remppaan tai johonkin muuhun. Ei siinä tilanteessa ole väärin realisoida jos tavoite ei ole ikuinen numeron kasvattaminen tiliotteella vaan joku muu.

No yleensä ne rahat "taviksilla" on joko ns. selkänahasta revittyjä jotain perittyä omaisuutta. Aika usein kuolin vuoteella päivitellään että olisi vähän vähemmän voinu tehdä töitä ja enemmän viettää aikaa muulla tavoin. Eli jos on lähinnä käynyt kotona nukkumassa päästäkseen eläkkeelle aikasemmin niin saattaa se aika paljon harmittaa jos niitä eläkepäiviä ei tulekkaan milloin piti viettää laatuaikaa läheisten kanssa.
Itse kun aloitin sijottelemaan varovaisesti rahastoihin 18 vuotiaana ensimmäisen työpaikan myötä, niin jo silloin todella moni neuvoi miten rahat pitää käyttää nyt ja elää eikä vaan tunkea sijoituksiin ja kitkuttaa.

Ainakin omassa tuttavapiirissä tuntui monelle olevan ylitsepääsemättömän vaikea ajatus, että nämä kaksi asiaa ei sulje toisiaan pois. Nyt +30v ja matkalla kohti puoltamiljoonaa sijoitukset niin vieläkin jatkuu se sama keskustelu, toki samalla sitten samat tutut stressaa itse et jos työt lähtee alta niin ovat ihan kusessa.

On tuossa aika iso jakolinja erilaisten ihmistyyppien välillä ja joillekin ajatus siitä, et jos laitat sen 50-1000€/kk sijotuksiin, niin se ei tarkoita ettetkö hassais sitä rahaa samalla hedonismiin. Huomannut myös asuntolainoissa paljon samaa, meillä on aina ollut maksimilaina-aika minimilyhennyksillä ja ollaan sitten aina ylimääräsiä lyhennyksiä tehty jos on löysää.

Tästä saa kuulla vieläkin vähän väliä, miten on tehty hirveä virhe kun ei otettu minimilaina-aikaa ja maksettu asuntolainaa äkkiä pois. Turhan monesti oon yrittänyt kertoa, että vaikka mun laina-aika on 25v, niin voin maksaa sen pois 10v jos huvittaa.

Nyt ollaan sijoitusketjussa ei tilit sileäksi lifestyle tai kela gold politiikkaketjussa.
Joo, vähän jäi noista @3dfx viesteistä sellainen kuva, ettei herralla itse ole penniäkään kiinni missään tuottavassa omaisuudessa, mutta silti pakottava tarve tulla pätemään asiasta.

Jos ei ole valmis sijoittamaan pitkäjänteisesti, niin sitten tuottojen perässä juokseminen menee äkkiä kirjaimellisesti uhkapelaamiseksi ja siinä sulaa pääoma äkkiä pois alta. Korolle korkoa on se tapa, jolla tavallinen pulliainen vaurastuu. Se vain vaatii sitä pitkäjänteisyyttä, että joka kuukausi tai vuosineljännes lyö jonkun summan indeksiin kiinni ja odottaa.
Niin ollaan, jolloin voi puhua sijoittamisesta myös muussa kuin FIRE/vaurastuminen kontekstissa. Sille on oma ketjunsa, joten turha pakottaa sitä kontekstia ainoana oikeana tänne. On vaan vaikka talon ostamiseen paljon järkevämpää napata osakemarkkinalta korko säästämisen ajaksi ja realisoida ennen ostoa kuin säästää johonkin käyttötilille.

Kelarahoista ei paljoa säästellä joten mikä relevanssi?
Ei ole mitään järkeä realisoida tuottavaa omaisuutta ja pistää rahoja kiinni sellaiseen, joka ei tuota mitään. Jos saat pankista lainaa selvästi pienemmällä korkoprosentilla, kuin sijoitetun varallisuuden tuotto, niin teet taloudellisesti tappiota pistäessäsi lypsävän lehmän teuraalle.

Joo, vähän jäi noista @3dfx viesteistä sellainen kuva, ettei herralla itse ole penniäkään kiinni missään tuottavassa omaisuudessa, mutta silti pakottava tarve tulla pätemään asiasta.
Itse olen sijoittanut erilaisiin tavoitteisiin päästäkseni. Vaikee ymmärtää mihin tarvitaan erillistä fire ketjua jos ainoa hyväksyttävä motivaatio sijoittamiselle ja sijoittamisen tavoitteille tässäkin ketjussa on fire.

Ei ole mitään järkeä realisoida tuottavaa omaisuutta ja pistää rahoja kiinni sellaiseen, joka ei tuota mitään. Jos saat pankista lainaa selvästi pienemmällä korkoprosentilla, kuin sijoitetun varallisuuden tuotto, niin teet taloudellisesti tappiota pistäessäsi lypsävän lehmän teuraalle.
Pankissa sijoitusvarallisuus on ainakin ennen arvotettu huomattavasti alemmas mitä käteinen, eikä omarahoitusosuus 0% asunnosta tai talosta ole pankille kovin mieluisa luototettava. Eli jos tavoite on ostaa talo tai asunto niin realisoimatta jättäminen ei ole optimi strategia, kuten ei myöskään esim. 10v säästäminen käyttötilille 0% reaalikorolla.

Itse kun aloitin sijottelemaan varovaisesti rahastoihin 18 vuotiaana ensimmäisen työpaikan myötä, niin jo silloin todella moni neuvoi miten rahat pitää käyttää nyt ja elää eikä vaan tunkea sijoituksiin ja kitkuttaa.

Suomessa on yhä valtavasti ihmisiä, joille ei edes ole koko sijoittamisen tai osakesäästämisen käsitettä. Raha laitetaan väliaikaisesti tilille vain, jotta se voidaan kuluttaa myöhemmin. Enkä voi syyttää, jos ei koskaan kukaan ole pitkäaikaiseen osakesäästämiseen ja sen taloudellisiin hyötyihin tutustuttanut, niin vaikea sitä on sitten muillekaan neuvoa. Jolloin neuvoksi jää että "nyt pitää elää, ja eläminen == kuluttaminen". Toi on se mihin lottokansa kykenee. Ei muuhun.

Suomi on köyhä maa sijoitusvarallisuuden osalta. Ruotsissa esim. kasvuyritysten rahoituksessa kotitalouksilla iihan keskeinen rooli, suomessa vain 3%:lla kansalaisista on lainkaan listaamattomien osakkeita. Suomessa valtiolla ja pankeilla on poikkeuksellisen suuri rooli rahoituksessa. Ja tälle on varmasti historialliset syyt.

Mutta onneksi on tällaiset ketjut ja lisääntynyt kiinnostus osakkeisiin ja sijoittamiseen. Hissukseen yhä useampi alkaa hoitaa talouttaan vähän toisella tavalla kuin sosialismi-Suomessa on aiemmin totuttu. Mutta tie on pitkä ja valistukselle on tarvetta. Ei voi tehdä järkevää päätöstä rahankäytöstä, jos ei edes kunnolla tunne vaihtoehtoja.

Ainakin omassa tuttavapiirissä tuntui monelle olevan ylitsepääsemättömän vaikea ajatus, että nämä kaksi asiaa ei sulje toisiaan pois

Juuri näin. Voi säästää ja kuluttaa samanaikaisesti, ei tarvitse kituuttaa Ja suurin osa osakesäästäjistä niin luultavasti tekeekin. Elää ihan normaalia elämää, ei kuluta kuitenkaan kaikkea minkä tuloina saa, ja säästämiseen kuuluvat keskeisenä osakesijoitukset, ei vain tilit. Lopulta sijoittaminen on helppoa ja vaatii lähinnä hiukan itsehillintää ja kykyä kontrolloida kulutustaan.

Ainakin omassa tuttavapiirissä tuntui monelle olevan ylitsepääsemättömän vaikea ajatus, että nämä kaksi asiaa ei sulje toisiaan pois. Nyt +30v ja matkalla kohti puoltamiljoonaa sijoitukset niin vieläkin jatkuu se sama keskustelu, toki samalla sitten samat tutut stressaa itse et jos työt lähtee alta niin ovat ihan kusessa.
Jos on kolmikymppisenä 500k niin kuuskymppisenä lienee 5M. Mitä sillä sitten tekee? Tämä on se mikä itsellä tökkii tässä loputtomassa sijoittamisessa.
Ja tuo että sijoitukset mahdollistaa osa-aikatyön seniorina. Olen tehnyt 50% työaikaa kun lapsiarki oli kiireisinä ja silti jäi säästöön, tietysti vähemmän kuin nyt 80-100 työajalla. Tässä toki auttaa että kuukauden bruttopalkka on 5-numeroinen :psmoke:

Vaihtoehto sille että olisi töissä 68v:na. Voi miettiä mitä sijoittaminen tekee elämänlaadulle versus teet töitä, töitä, töitä ja vanha ikä yllätti työläisen.
Mun mielestä on aika väärin olettaa toisen puolesta, että eläkeikään asti työskentely olisi jotenkin huono vaihtoehto. Se henkilö on voinut työskennellä niin, että koko elämän ajan on ollut aikaa itselleen ja perheelleen sekä on voinut nauttia asioista perheen kanssa, koska ei ole pitänyt yrittää säästää kaikesta parempia eläkevuosia ajatellen. Vaikka rahaa ei olekaan kuin kroisoksella eläkkeellä, niin ei sekään kuulosta kovin hyvältä vaihtoehdolta, että parhaassa työiässä on henkisesti niin rikki, että burnoutin takia töihin paluu tuntuu yhtä pahalta kuin itsemurha. En ainakaan itse antaisi rahalle kovinkaan paljon arvoa, jos sen hankinta on aiheuttanut itselle täydellisen psyykkisen sortumisen. Tasaisen hyvä elämä eläkeikään asti voi olla paljon nautinnollisempi kuin parhaassa iässä kasetti rikki uupumuksen takia useita vuosia.

Jos on kolmikymppisenä 500k niin kuuskymppisenä lienee 5M. Mitä sillä sitten tekee? Tämä on se mikä itsellä tökkii tässä loputtomassa sijoittamisessa.
Vaikka jälkikasvulle jemmaisi pesämunaksi ? Eihän sitä kaikkea tarvii itse käyttää. Miellelläni säästän omille lapsilleni kun ei oiken muutakaan järkevää keksi.

Tässä toki auttaa että kuukauden bruttopalkka on 5-numeroinen :psmoke:
No kyllähän tuo hieman jeesaa 👍. Hyvin on sulla pullat uunissa.

Hyvä että koulussakin (lukio ) on nykyään mahdollisuus opetella sijoittamista ja raha-aisoiden hoitoa. Saisi vaan olla kaikille pakollista siellä.

Kyllähän se avain varallisuuden kavattamiseen on ne pienet menot, ei suuret tulot. Tämä ohje on suhteutettavissa kaikkiin tuloluokkiin ja on hyvä ohjenuora kaikille.

Juuri eilen julkaistiin tutkimusta.

Evan arvo- ja asennetutkimuksen perusteella 57 prosenttia suomalaisista omistaa osakkeita tai rahasto-osuuksia.

"Jossain määrin" erilainen tulos verrattuna Tilastokeskuksen dataan 3v takaa:

Tilastokeskuksen mukaan sijoitusrahastoja tai kotimaassa noteerattuja pörssiosakkeita omisti 1,85 miljoonaa henkilöä vuoden 2021 lopussa. Omistajia oli 34 % asuntoväestöstä.​

Vaikka noissa on 3v eroa, niin ero on yllättävän suuri. Tuo 57% on saatu ilmiesesti kysymyksestä "Onko itsellä sijoituksia osakkeissa tai sijoitusrahastoissa" ja sieltä ynnätty kolme ensimmäistä vaihtoehtoa. Mutta en tiedä, mikä tuon eron voisi aiheuttaa. Toisessa toki puhutaan vain kotimaisista osakkeista, mutta se tuskin selittää eroa. Kotimaiset osakkeet ovat joka tapauksessa huomattavasti yleisempi kohde kuin ulkomaiset.

Jos on kolmikymppisenä 500k niin kuuskymppisenä lienee 5M. Mitä sillä sitten tekee?

No sähän itse juuri kerroit, että voisi perustaa hyväntekeväisyysjärjestön. Harvassa on hyväntekeväisyysjärjestöt, jotka eivät saisi enemmän aikaa isommilla pääomilla. Tuolla summalla saisi palkattua motivoitunutta työvoimaa pidemmäksi ajaksi ja varmasti voisi saada konkreettisia asioita aikaiseksi. Tai voisit perustaa hyväntekeväisyyssäätiön, joka jää toimimaan kun aika sinusta jättää. Sekin on tapa jättää jälki tähän maailmaan. Kyllä sille rahalle yleensä käyttökohde löytyy jos haluaa.

Ja tuo että sijoitukset mahdollistaa osa-aikatyön seniorina. Olen tehnyt 50% työaikaa kun lapsiarki oli kiireisinä ja silti jäi säästöön, tietysti vähemmän kuin nyt 80-100 työajalla. Tässä toki auttaa että kuukauden bruttopalkka on 5-numeroinen :psmoke:
Pitkäjänteinen sijoittaminen mahdollistaa tämän saman meille, jotka joudumme tyytymään 4-numeroiseen palkkaan :smoke:

• Tykkää
Reactions: aop
TikTokissa oli video joka kerto että indeksirahastossa toimii korkoakorollelaskuri

Mutta mie oon aina ajatellu, että ei se indeksirahasto mitään korkoakorolle tuota.

1737822555037.png

Miten esimerkiksi tälläinen tilanne. Vihreän ja Punaisen pallon välillä 100 vuotta.
Vihreä pallo: Ostettu 10 euroa.
Punainen pallo: eikös siellä edelleen ole 10 euroa kun myy pois, vai kasvaako se muka korkoa?

Tuo on kärjistetty esimerkki vaa, että kurssi olis muka tismalleen samana.

TikTokissa oli video joka kerto että indeksirahastossa toimii korkoakorollelaskuri

Mutta mie oon aina ajatellu, että ei se indeksirahasto mitään korkoakorolle tuota.

1737822555037.png

Miten esimerkiksi tälläinen tilanne. Vihreän ja Punaisen pallon välillä 100 vuotta.
Punainen pallo: eikös siellä edelleen ole 10 euroa kun myy pois, vai kasvaako se muka korkoa?

Tietenkin tässä skenaariossa alussa ja lopussa on saman verran arvoa. Tilanne toki muuttuu jos lisäät tohon 1200 palloa väliin (kuvaisi 100 vuoden ajalta 12 ostoa vuoteen) - tällöin olisit reilusti voitolla koska kaikki ne noiden pallojen väliset ostokset olisivat voitollisia.

Se korkoa-korolle laskuri pätee sillä oletuksella että rahaston arvo nousee jatkuvasti keskimäärin saman verran vuodessa.

Tietenkin tässä skenaariossa alussa ja lopussa on saman verran arvoa. Tilanne toki muuttuu jos lisäät tohon 1200 palloa väliin (kuvaisi 100 vuoden ajalta 12 ostoa vuoteen) - tällöin olisit reilusti voitolla koska kaikki ne noiden pallojen väliset ostokset olisivat voitollisia.

Se korkoa-korolle laskuri pätee sillä oletuksella että rahaston arvo nousee jatkuvasti keskimäärin saman verran vuodessa.
Joo eli ei se mitään korkoa milloinkaan kasva. Ja toistapäin tietty sitten rahaa on menny. Eli lopullisessa myynnissä on hyvä kattoa että vihreitä palloja on enemmän alempana kuin punainen.

/Aloin juuri miettii, että sitähän kannattaa ostaa isommalla rahalla silloin jos saa ostoja tehtyä omien vihreiden pallojen alapuolelta, nii silloi ei ehkä häviäkkään.

//On mulla 5 eriä indeksirahastoa nyt ostettu (kuukausiveloitus), niin vähän nyt alkanu miettimään että onkohan se järkevää laittaa jokaiseen vähän, vai olisko parempi laittaa yhteen enemmän.. Tarkoituksen pitää siellä siihen saakka kun lopetan työnteon.

1737823367829.png

Viimeksi muokattu:

Korkoa korolle kuvaa tilannetta, jossa saat tuottoa paitsi sijoitetulle pääomalle, myös sen jo kerryttämille tuotoille. Eli myös ne korot tuottavat sulle lisää korkoja. Tästä syntyy eksponentiaalinen kasvu kun se korko on positiivinen. Kirjaimellisesti tuo kuvaa korkosijoituksen käyttäytymistä kun sijoitat korot uudestaan ja saat niille aina saman koron. Mutta sama periaate toimii osakkeissa ja tätä voisi kutsua "tuottoa tuotolle" -periaatteeksi. Tai rahastoissa ihan yhtä lailla. Mutta vuosittainen tai päivittäinen tuotto vaihtelee osakkeissa hyvin paljon, joten ilmiötä on hankalampi havaita samalla tavalla.

Mutta tämä toki toimii myös toiseen suuntaan, eli jos tuotto on negatiivinen, niin se vaikuttaa myös niihin aiempiin tuottoihin ja euromääräinen muutos on näin isompi. Se ei tarkoita, että minkään rahaston tai osakkeen arvo kehittyisi tasaisin suhteellisin portain, siitä ei ole kyse. Enemmän vain periaate, joka auttaa hahmottamaan miksi pitkällä aikavälillä osakesijoittaminen on niin kannattavaa. Pitkällä aikavälillä osakkeiden tuotto on voimakkaan positiivinen, ja tästä muodostuu se tuottoa tuotolle -efekti sijoitajilla. Lyhyellä aikavälillä voi tulla takkiin.

En tiedä onko moni ajatellut sitä, että jos on paljon eri asioista velkaa ja paljon sijoituksia, niin kuoleman kohdatessa perikunnalle jää hetkeksi hiton hankala tilanne vaikka kokonaispotti olisikin plussan puollella reilusti. Sijoitukset ovat lukittu ennekuin peruskirjoitus on tehty ja pesä jaettu, mutta velkojen lyhennykset jatkuvat. Inhottava tilanne perillisille. Jo ilman velkojakin perikunta saa raapia päätään muiden maksujen kanssa.

Tätä asia olen yrittänyt taklata velattomuudella ja sijoitusvakuutuksella, joka edunsaajat saavat heti kun noutaja tulee. Helpottaa heidän elämäänsä kummasti tuossa tilanteessa maksujen osalta ja antaa aikaa hoidella asiat kuntoon rauhassa.

Hieman tullut näitäkin asioita mietittyä.....
Perhe-eläkkeen saanee kuitenkin kuukaudessa rullaamaan. Se on kahden lapsen perheessä koko laskennallisen eläkkeen kokoinen. Lisäksi henkivakuutukset on aika halpoja. Ja usein töistäkin ryhmähenkivakuutus.

Henkivakuutuksissa on tietty se ongelma , että mitä vanhemmaksi elää, korvaussummat pienenee sen myötä. Mutta hyvä sekin on olla. Sijoitusvakuutus ja henkivakuutus täydentävät toisiaan. Sijoitusvakuutuksen arvo nousee mitä kauemmin elää ja vakuutuksen taas pienenee.

1737822555037.png

Itse olen ajatellut indeksirahastojen korkoa korolle -efektin niin, että rahasto saa osingot verottomana ja ne päätyvät rahaston sijoituksiin tuottamaan lisää.

Mun mielestä on aika väärin olettaa toisen puolesta, että eläkeikään asti työskentely olisi jotenkin huono vaihtoehto.
En mä näin edes tarkoittanut. Tarkoitus oli herättää miettimään korkoa korolle efektiä ja mitä sijoitusten sileäksi vetäminen tarkoittaa. Se on pitkä aika duunata nollasäästöillä 70-vuotiaaksi. Työt jos lähtee alta 50v jälkeen niin voi olla haasteita työllistyä uudestaan. 50v rajapyykistä vielä mukavat 20v eläkeikään ellei ala harrastamaan kela goldilla downshiftiä.

Sijoitusketjussa kun ollaan niin perspektiivi sijoittaminen. Tilanne olis eri jos oltaisiin elä hetkessä - rahat sileäksi ketjussa

Itse olen ajatellut indeksirahastojen korkoa korolle -efektin niin, että rahasto saa osingot verottomana ja ne päätyvät rahaston sijoituksiin tuottamaan lisää.

Tää on musta väärä ajattelumalli. Toisin kuin korkosijoituksissa, joissa sä todella saat koron sen sijoitetun pääoman lisäksi, osingoissa näin ei käy, vaan se sun position arvo laskee osingon verran kun osinko irtoaa. Ja sulla on keskimäärin ihan yhtä paljon omaisuutta ennen ja jälkeen osingonirtoamisen. Jos piirtäisit yrityksen käppyrän niin, että osakkeen kurssiin lisätään osinko kun se irtoaa, niin et näkisi käppyrästä oikein mitenkään, milloin se osinko irtoaa. (Ja siksi on käytännössä ihan se ja sama, maksaako se firma osingon vai jättääkö kassaan, jos sillä on yhtään järkevää hinnanmuodostusta. Ja miksi osinkokiima on niin irrationaalista.)

Tää on musta väärä ajattelumalli. Toisin kuin korkosijoituksissa, joissa sä todella saat koron sen sijoitetun pääoman lisäksi, osingoissa näin ei käy, vaan se sun position arvo laskee osingon verran kun osinko irtoaa. Ja sulla on keskimäärin ihan yhtä paljon omaisuutta ennen ja jälkeen osingonirtoamisen. Jos piirtäisit yrityksen käppyrän niin, että osakkeen kurssiin lisätään osinko kun se irtoaa, niin et näkisi käppyrästä oikein mitenkään, milloin se osinko irtoaa. (Ja siksi on käytännössä ihan se ja sama, maksaako se firma osingon vai jättääkö kassaan, jos sillä on yhtään järkevää hinnanmuodostusta. Ja miksi osinkokiima on niin irrationaalista.)
En ymmärrä mitä tuo ajattelumallina haittaa. Rahaston tapauksessa se uudelleensijoittaa osingot, ja tästä syntyy sama efekti ajan kuluessa. Mikä olisi parempi tapa selittää asia auki?

Oli osingot miten typeriä tahansa jonkun mielestä niin en usko että maailmantalous toimisi niinkään että jokainen yritys investoisi tuotot loputtomiin sataprosenttisesti eikä yksikään jakaisi voittoja osakkeenomistajille.

Henkivakuutuksissa on tietty se ongelma , että mitä vanhemmaksi elää, korvaussummat pienenee sen myötä. Mutta hyvä sekin on olla. Sijoitusvakuutus ja henkivakuutus täydentävät toisiaan. Sijoitusvakuutuksen arvo nousee mitä kauemmin elää ja vakuutuksen taas pienenee.
Ainakin omassa henkivakuutuksessa summa vain kasvaa koko ajan indeksitarkistusten myötä, mutta tietyssä iässä se vakuutus loppuu kokonaan. Toisaalta omalla kohdalla sijoitusvakuutuksen sijaan sijoitukset hoitavat itse kuolinpesän sijoituslainojen korot ja lyhennykset ts. osinkoja tulee enemmän kuin sijoituslainojen kulut :)

Miettinyt vähän onko tuo henkivakuutus jo turha, mutta toisaalta siihen rahaan pääsee edunsaajat paljon nopeammin käsiksi kuin kuolinpesään.

Viimeksi muokattu:
Toimeentulotuen perusosa 593,55 €/kk on viisinumeroinen

Tosin osingon irtoaminen historiallisesti laskee osakkeen hintaa vain hetkellisesti, koska kurssiin diskontataan enemmän se tulevaisuuden liiketoiminnan arvo kuin tuo lyhytaikainen varojen irtoaminen. Mitä useammin ja pienemmissä erissä se osinko maksetaan, niin sitä nopeammin tuo osakkeen arvo myös näyttää palautuvan. Suurin ongelma suorissa osakeomistuksissa noissa osingoissa on verotuksen kanssa, mutta ainakin fyysisissä kasvuindeksirahastoissa verotusongelmakin on pienempi ts. osingot menevät pienemmällä vähennyksellä arvon kasvuksi.

Oli osingot miten typeriä tahansa jonkun mielestä niin en usko että maailmantalous toimisi niinkään että jokainen yritys investoisi tuotot loputtomiin sataprosenttisesti eikä yksikään jakaisi voittoja osakkeenomistajille.

Osinkojen jakamisen sijaan yhtiö voi myös ostaa omia osakkeitaan pois markkinoilta. Se on toinen tapa jakaa tuottoa omistajille ja sitä jonkin verran käytetään.

Sikäli myöskään tuo osinkokeskeinen "tuottoa tuotolle"-ajattelu ei täysin toimi osakemarkkinoilla, vaikka ihan saman tyyppinen ilmiö siellä vaikuttaa. Se on vain vaikeampi selittää ja ymmärtää kuin korkosijoituksessa. Tuon osingon kautta se on toki helpompi selittää, vaikkei kuvaakaan täysin tuota osakemarkkinoiden kannalta.

Osinkojen jakamisen sijaan yhtiö voi myös ostaa omia osakkeitaan pois markkinoilta. Se on toinen tapa jakaa tuottoa omistajille ja sitä jonkin verran käytetään.

Sikäli myöskään tuo osinkokeskeinen "tuottoa tuotolle"-ajattelu ei täysin toimi osakemarkkinoilla, vaikka ihan saman tyyppinen ilmiö siellä vaikuttaa. Se on vain vaikeampi selittää ja ymmärtää kuin korkosijoituksessa. Tuon osingon kautta se on toki helpompi selittää, vaikkei kuvaakaan täysin tuota osakemarkkinoiden kannalta.
Täysin totta, osakemarkkinoilla se sijoitusten tuotto on huomattavasti moniulotteisempi asia. Sitten jos otetaan kaikki muutkin sijoitusinstrumentit mukaan, niin homma menee aika villiksi sen suhteen millä kaikilla tavoilla sitä tuottoa voi tulla :) Säästötilin pääoma, korko ja korkoa korolle on todella suoraviivainen systeemi.

Terve! Olisi tarkoitus aloittaa sijoittamaan Nordean rahastoihin, noin 200-500e kuukaudessa. Onko suosituksia mihin kannattaa rahat laittaa kiinni jos haluaa turvallisen vaihtoehdon?

Viimeksi muokattu:
Terve! Olisi tarkoitus aloittaa sijoittamaan Nordean rahastoihin, noin 200-500e kuukaudessa. Onko suosituksia mihin kannattaa rahat laittaa kiinni, jos haluaa turvallisen vaihtoehdon?
Jos nimenomaan Nordean omiin rahastoihin, niin tämä taitaa olla edelleen se lähinnä jotain halpaa maailman indeksi kasvuETF:ää oleva: Maailma Passiivinen B Vuosikulut tosin on 0,5%, kun on Nordean oma eli selvästi korkeampi kuin halvimmat vastaavat ETF:ät, mutta ei kuitenkaan niitä törkeitä ns. aktiivisien rahastojen kuluja.

Sitten jos haluaa jonkin oikein turvallisen, niin säästötili taitaa olla se paras, koska tuollakin koko maailman hajautuksella joutuu kuitenkin markkinoiden armoille eli suositeltava kuukausisäästön horisontti on sellaisen 10+ vuoden luokkaa.

Ainakin itse olen aina ajatellut, että ei oma sukupolveni eläkkeelle pääse, ellei sitä itse tee. Joten jos vaikka olisi niinkin hieno tilanne, että 60v olisi miljoonia säästössä niin lähtisin eläkkeelle silloin, enkä jotain +72v mihin tuo eläkeikä karkaa kokoajan edemmäs ja edemmäs.

Molempien puolen suvuista oikeastaan kaikki miehet on vielä kuolleet eri sydänhommiin ennen vuotta 65v, niin ehkäpä sitä itsekkin saisi muutaman vuoden eläkettä railatella ennenkuin genetiikka ottaa kiinni. 😁

Niin ollaan, jolloin voi puhua sijoittamisesta myös muussa kuin FIRE/vaurastuminen kontekstissa. Sille on oma ketjunsa, joten turha pakottaa sitä kontekstia ainoana oikeana tänne. On vaan vaikka talon ostamiseen paljon järkevämpää napata osakemarkkinalta korko säästämisen ajaksi ja realisoida ennen ostoa kuin säästää johonkin käyttötilille.

Kelarahoista ei paljoa säästellä joten mikä relevanssi?
Tuossa osaksi Kelarahoista säästettiin/sijoitettiin kymmenen vuotta 50% ja tehtiin yli kuusinumeroinen salkku.

Viimeksi muokattu:
.

Sijoitusketjussa kun ollaan niin perspektiivi sijoittaminen. Tilanne olis eri jos oltaisiin elä hetkessä - rahat sileäksi ketjussa
Edelleen korostan että tämä on juurikin sijoitusketju eikä mikään fire ketju, millaseksi tätä nyt yrität jostain syystä pakottaa. Sille firelle on ihan oma ketjunsa vai onko peräti kaksikin. Täällä pitäisi tajuta ne erilaiset perspektiivit ja tavoitteet, muutkin kuin joku fire.

Ehkä tästäkin voi miettiä miksei suomessa sijoiteta jos sijoittajien omat asenteet on noin pielessä ja mustavalkoisia, että se on fire tai ei mitään ja tuputetaan jotain mallia mikä ei kaikille vaan sovi. Sijoittaa kannattaa jos kerää rahaa mihin tahansa vuosien säästämisen vaativaan, vaikka asuntolainan omarahoitusosuuteen. Ei se ole mitään "rahat sileeksi" elämistä vaan tavoitteellista säästämistä.

Viimeksi muokattu:
Käteistili on vähän huono suurien summien säilyttämiseen. Ja nyt säästötilien korot ovat laskussa, niin pitää varmaan työntää ylimääräiset säästötililtä sijoituksiin.
Onhan se toisaalta kiva ajatus, että voisi esim. vaan kävellä autokauppaan ja ostaa auton ilman rahoitusta.
Ulkopuolisen on aika mahdotonta sanoa, että mikä on kenellekin suuri summa säilytettäväksi käyttötilillä. Riippuu ihan talouden tuloista ja menoista, että paljonko välitöntä likvidiä on syytä olla tarjolla.w

Ulkopuolisen on aika mahdotonta sanoa, että mikä on kenellekin suuri summa säilytettäväksi käyttötilillä. Riippuu ihan talouden tuloista ja menoista, että paljonko välitöntä likvidiä on syytä olla tarjolla.w
Siirryin työsuhdeautoiluun muutama vuosi sitten ja myin velattoman oman auton jolla oli arvoa pari kymppiä. Sen verran piti olla turvallisuushakuinen että jätin tämän koko summan säästötilille normaalin kulutuspuskurin päälle jos vaikka tulee lomautus tai muu tilanne ja pitää saada auto käyttöön. Nyt sitten säännöllisesti kaduttaa kun olisi ihan hyvin voinut laittaa tämän summan johonkin esim. maailmaindeksiin joka olisi kasvanut reilusti tähänkin saakka. Sama summa on säästötilillä edelleen (onneksi edes korot vähän nousivat tällä välillä, nyt taas laskusuunnassa) enkä uskalla sitä sijoittaa kun kurssit on olevinaan korkealla, jatkan ainoastaan normaalia kuukausisäästöä. :btooth:

Siirryin työsuhdeautoiluun muutama vuosi sitten ja myin velattoman oman auton jolla oli arvoa pari kymppiä. Sen verran piti olla turvallisuushakuinen että jätin tämän koko summan säästötilille normaalin kulutuspuskurin päälle jos vaikka tulee lomautus tai muu tilanne ja pitää saada auto käyttöön. Nyt sitten säännöllisesti kaduttaa kun olisi ihan hyvin voinut laittaa tämän summan johonkin esim. maailmaindeksiin joka olisi kasvanut reilusti tähänkin saakka. Sama summa on säästötilillä edelleen (onneksi edes korot vähän nousivat tällä välillä, nyt taas laskusuunnassa) enkä uskalla sitä sijoittaa kun kurssit on olevinaan korkealla, jatkan ainoastaan normaalia kuukausisäästöä. :btooth:
Pari kymppiä on Suomessa etenkin työsuhdeautoilijalle varmaan melkein aina aika paljon.

Meidän perheellä kiinteät kk-menot ovat luokkaa 7 tonnia kuussa, joten kymppitonnin puskuri on aika minimi, mutta olen kyllä aika eri tulo + kulutusprofiilissa Sveitsiläisen menotason ja liksan takia.

Mutta joo, itse miettisin asiaa ehkä siltä kannalta, että paljonko kymppitonni enemmän tuottaa korkoa korolle efekteineen vaikka 10 ja 20v säästöajalla ja koittaisin sen perusteella päätellä vähän, että paljonko käyttötilipuskurin pito maksaa realistisesti itselle omalla säästöhorisontilla tjmv.

Tietty jos ikää on 70, niin horisontti varmaan lyhenee verrattuna kolmi/nelikymppisen horisonttiin.

Itse ajattelen sen käteispuskurin vähän kuin vakuutuksena, mikä on saatavana heti kun sitä tarvitaan. Tyyliin jos talossa hajoaa jotain, auto pitää korjata vähän isommin tai laittaa yllättäen jostain syystä vaihtoon, tai tulee joku muu vähän isompi kustannus hetkellisesti. Tai jos lähtee duuni alta jostain syystä, niin ei ole heti ns. perse paljaana sen takia. Silloin pystyy myös pitämään aika hyvin kiinni säästämis- tai lainanlyhennyssuunnitelmista. Korkotuloa ei tietysti ihan valtavan paljoa ole saatavana tällä hetkellä niin, että rahat ovat käytettävissä välittömästi tarvittaessa. Lienee se hinta mikä pitää maksaa ns. mielenrauhasta.

Itse ajattelen sen käteispuskurin vähän kuin vakuutuksena, mikä on saatavana heti kun sitä tarvitaan. Tyyliin jos talossa hajoaa jotain, auto pitää korjata vähän isommin tai laittaa yllättäen jostain syystä vaihtoon, tai tulee joku muu vähän isompi kustannus hetkellisesti. Tai jos lähtee duuni alta jostain syystä, niin ei ole heti ns. perse paljaana sen takia. Silloin pystyy myös pitämään aika hyvin kiinni säästämis- tai lainanlyhennyssuunnitelmista. Korkotuloa ei tietysti ihan valtavan paljoa ole saatavana tällä hetkellä niin, että rahat ovat käytettävissä välittömästi tarvittaessa. Lienee se hinta mikä pitää maksaa ns. mielenrauhasta.
TikTokissa oli yks video missä joku oli ostanut 2 sähköautoa velalla. Kun sillä oli työmatka-ajoa joka päivä 100 km. Sitten kun se auto saapui noin 5 kuukauden kuluttua, niin sen työ muuttuikin ja nykyisin ajoa tuleekin vain korkeintaan 20 km.
Sitten sen jälkeen joutui lomaututetuksi. Siinä tilanteessa kun juuri oli ostanut toisenkin sähköauton velalla, eli 2 autoa yhtäaikaa lyhentää. Niin siinä tilanteessa ei taida enää puskuriraha toimia.

/se oli sen toisen sähköauton hankinnan laskenut siten, että aikaisemmin oli ollut 2000 euron diisseli, että tulee edullisemmaksi nuilla kilometreillä ostaa uusi sähköauto. (puolisolla toinen auto käytössä)

Jos maksaa veroprosenttia enemmän, siten että tulee veronpalautusta. Niin veronpalautuksessahan on 2,5% korkoa. Niin meneekö tuosta 2,5%:sta viellä verot päälle?
Kun mietin että jos säästötilillä on vaikka rahaa ja svean säästötilin korko on 2,9% tuosta korostahan taitaa sitten lähteä se 30% vero viellä? niin eikös se oli jotain 2% korkoa?

Jos maksaa veroprosenttia enemmän, siten että tulee veronpalautusta. Niin veronpalautuksessahan on 2,5% korkoa. Niin meneekö tuosta 2,5%:sta viellä verot päälle?
Kun mietin että jos säästötilillä on vaikka rahaa ja svean säästötilin korko on 2,9% tuosta korostahan taitaa sitten lähteä se 30% vero viellä? niin eikös se oli jotain 2% korkoa?

Toi hyvityskorko on verotonta. Ja tosiaan 0.7*2.9% = 2.03%. Mutta ota huomioon, että veronpalautusten hyvityskorko alkaa kertyä vasta verovuoden jälkeisen helmikuun alusta. Eli ne liiat verot kannattaa maksaa vasta viime tingassa (lisäennakko tammikuussa?) jos tuon koron haluaisi järkevästi hyödyntää. Esim. nyt voisi maksaa lisäennakkoa viime vuoden verotukseen ja saada tälle tuota korkoa.

TikTokissa oli yks video missä joku oli ostanut 2 sähköautoa velalla. Kun sillä oli työmatka-ajoa joka päivä 100 km. Sitten kun se auto saapui noin 5 kuukauden kuluttua, niin sen työ muuttuikin ja nykyisin ajoa tuleekin vain korkeintaan 20 km.
Sitten sen jälkeen joutui lomaututetuksi. Siinä tilanteessa kun juuri oli ostanut toisenkin sähköauton velalla, eli 2 autoa yhtäaikaa lyhentää. Niin siinä tilanteessa ei taida enää puskuriraha toimia.

/se oli sen toisen sähköauton hankinnan laskenut siten, että aikaisemmin oli ollut 2000 euron diisseli, että tulee edullisemmaksi nuilla kilometreillä ostaa uusi sähköauto. (puolisolla toinen auto käytössä)
Tubesta ilmeisesti saman videon katsoin osittain. Ei avannut sitä sähköpakun hankintaa, mutta kertoi ettei vaimo suostu sillä ajamaan.
Tyyppi ei huomioinut riskejä et tilanne voi muuttua. Nyt onkin ongelmissa kun hankittu 2 liian kallista autoa velaksi joille ei käyttöä ja tulot putosi lomautuksen vuoksi.
Opetus: Hanki vain auto mihinkä on varaa. Velaksi vain jos korko tarpeeksi pieni ja pystyt hoitamaan maksut työttömyyden kohdatessakin.

Tubesta ilmeisesti saman videon katsoin osittain. Ei avannut sitä sähköpakun hankintaa, mutta kertoi ettei vaimo suostu sillä ajamaan.
Tyyppi ei huomioinut riskejä et tilanne voi muuttua. Nyt onkin ongelmissa kun hankittu 2 liian kallista autoa velaksi joille ei käyttöä ja tulot putosi lomautuksen vuoksi.
Opetus: Hanki vain auto mihinkä on varaa. Velaksi vain jos korko tarpeeksi pieni ja pystyt hoitamaan maksut työttömyyden kohdatessakin.
Joo se taisikin olla juuri sama video youtubesta, sekoitin platformin.

Miksi pitää käyttö/säästötilillä olla välitöntä likvidiä tonneja tai kymppitonneja ? Mitä sellaista voi tapahtua mihin nuo rahat tarvitsee juuri nyt ilman "järjestelyaikaa"?

Itsellä on korteilla käytettävissä reilu 30t€, tuolla saa ilman korkoa kuukauden pelivaraa.. lisäksi Nordbetiltä saa salkkua vastaan nostettua useamman kymppitonnin kohtuukorolla. Ei tarvitse sijoituksia realisoida jollei halua.

Jokainen taplaa tyylillään mutta tämän olen nähnyt parhaaksi ratkaisuksi omalla kohdalla.

Toinen autokeissi (eli autossa enemmän velkaa kuin jälleenmyyntiarvoa), mutta ehkä tässä vaiheessa jo kaikki keskustelijat ymmärtävät, ettei autoihin kannata laittaa rahaa kiinni

Miksi pitää käyttö/säästötilillä olla välitöntä likvidiä tonneja tai kymppitonneja ?
Unohdat etta taalla on muropalkat ja joillekkin se ei ole kuin kuukauden palkka. Itsellani vaihtelee ansiot alkuvuoden ja loppuvuoden valilla niin varaudun 10t loppuvuoteen. Siina muuten menettaa 1000 euron verottomat myynnit jos joutuu osakkeita joka vuosi 2000e realisoimaan etta saa jonkun yllattavan menon maksettua.

Itse en pitäisi vain tilillä makaamassa. Joku pieni kuluinen ETF vaan ostoon. Niitä mitä täälläkin mainostetaan.

Unohdat etta taalla on muropalkat ja joillekkin se ei ole kuin kuukauden palkka. Itsellani vaihtelee ansiot alkuvuoden ja loppuvuoden valilla niin varaudun 10t loppuvuoteen. Siina muuten menettaa 1000 euron verottomat myynnit jos joutuu osakkeita joka vuosi 2000e realisoimaan etta saa jonkun yllattavan menon maksettua.

Ei tarvitse realisoida.. Nordnetillä saa salkkua vastaan luottoa kohtuukorolla, pistää vastaan hetkeksi kuukausisäästön pois tai pienemmälle. Esim. 20k€ käyttötilillä tuottaisi keskivertorahastossa (7% tuotto) 1400€/vuosi. Kallista mielenrauhaa omasta mielestäni.

Miksi pitää käyttö/säästötilillä olla välitöntä likvidiä tonneja tai kymppitonneja ? Mitä sellaista voi tapahtua mihin nuo rahat tarvitsee juuri nyt ilman "järjestelyaikaa"?

Itsellä on korteilla käytettävissä reilu 30t€, tuolla saa ilman korkoa kuukauden pelivaraa.. lisäksi Nordbetiltä saa salkkua vastaan nostettua useamman kymppitonnin kohtuukorolla. Ei tarvitse sijoituksia realisoida jollei halua.

Jokainen taplaa tyylillään mutta tämän olen nähnyt parhaaksi ratkaisuksi omalla kohdalla.
Kyllä mäkin toisessa elämäntilanteessa elin käyttötili nollissa ja höyläsin päivittäismenot luottokortille + maksoin palkkaa omasta firmasta ulos pari päivää ennenkuin luottokortti erääntyi ja asuntolaina + vastike meni maksuun.

Ainakin meidän kotitaloudessa tilanne on se, että yhteisen taloustilin toisen käyttäjän ahdistuminen alkaa olla sitä luokkaa saldon laskiessa alle 1kk normaalimenojen, että muutama satanen menetettyä sijoitusten vuosituottoa on mitätön hinta sen ahdistuksen välttämisestä. Ja sanotaanko nyt niin että en ajatellut luennoida ja excelöidä ensimmäisenä tästä asiasta - aivan muut asiat ovat prioriteettilistalla tämän meille pienen vaihtoehtokustannuksen yläpuolella.

Tämän takia sanonkin että jokaisen kannattaa laskea ja miettiä itse itselleen ne asiat.

Miettimättä ei ole hyvä vetää, koska silloin tulee vedettyä usein lonkalta vähän hutilaakeja omaan riskinsietoon ja vaurastumispotentiaaliin nähden.
-
Sveitsissä ei muuten huvita vivuttaa salkkua kun seurauksena on helposti verottajan tulkinta että olet ammattisijoittaja. Silloin myyntivoitot verotetaan tuloverona kun muuten ne ovat verottomia mikäli kaupankäynti on ”vähäistä”.

Viimeksi muokattu:
Uusi auto on kyllä tuote, jonka saa omassa päässän huijattua/jotenkin aina laskettua kannattavaksi, vaikka se ei sitä ole. Autokuume on paha jos sitä ei osaa kontrolloida. Tuo esimerkki laitetusta kk määrästä on hyvä. Sitä ajattelee, että se nyt on vaan "300e" tai "500e kuussa.. ja sitten se on sitä seuraavat 5 vuotta, mikä on hemmetin pitkä aika. Kaikkiin kulutustavaraanhan tuo ajattelu käy. Aina saa sen tarpeen itselle selitettyä jos jotain haluaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
265 956
Jäsenet
75 742
Uusin jäsen
Innokentii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom