Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hieno etappi ! Muistan itse kun pääsin aikanaan tilaan "velaton" asunnon suhteen. Sitten seuraava etappi oli sama auton suhteen. Siihenkin päästiin ja sillä tiellä on pysytty.Käteisvaroilla ja sijoituksilla saisi kuitattua asuntovelan pois (unohtamalla veroseuraamukset). Pienehkö etappi kai tämäkin.
Tommosta mustaa aukkoa tuskin tulee kun jokin voima aja pitämään semmosta 10k€ balanssia käteistilillä jatkuvasti. Ylimääräiset vaihtelevasti sijoituksiin tai sitten lainanlyhennyksiin. Ylimääräiset lyhennykset ehkä tauolle nyt.Hieno etappi ! Muistan itse kun pääsin aikanaan tilaan "velaton" asunnon suhteen. Sitten seuraava etappi oli sama auton suhteen. Siihenkin päästiin ja sillä tiellä on pysytty.
Mutta........silloin luulin , että nyt se elämä alkaa kun jää pätäkkää touhuta jotain muuta kun pankin kassan tankkaus. No , enpä juuri huomannut muutosta, rahat katosivat johonkin mustaan aukkoon kuukausi toisensa jälkeen ja tili huusi tyhjyyttään kuukauden lopussa. Tätäkö tämä nyt sittenkin on? Persaukisen elämä jatkuu.....ja jatkuu. Onneksi jotain järkeä oli näköjään silloinkin päässä, sillä osa mustasta aukosta oli kuitenkin rahastot !!
Käteisvaroilla ja sijoituksilla saisi kuitattua asuntovelan pois (unohtamalla veroseuraamukset). Pienehkö etappi kai tämäkin.
Tästä kirjoittaminen ei vaan lopu, vaikka tuo Titanium taisi keskeyttää jo kaksi viikkoa sitten:
Jo kymmenen kiinteistörahastoa säpissä – tilanne voi vielä pahentua, varoittaa Finanssivalvonta
Finanssivalvonnan mukaan noin kolmasosa rahastoista on lykännyt tai rajoittanut lunastuksia. Joukkoon saattaa liittyä uusia rahastoja.yle.fi
Tommosta mustaa aukkoa tuskin tulee kun jokin voima aja pitämään semmosta 10k€ balanssia käteistilillä jatkuvasti. Ylimääräiset vaihtelevasti sijoituksiin tai sitten lainanlyhennyksiin. Ylimääräiset lyhennykset ehkä tauolle nyt.
Käteistili on vähän huono suurien summien säilyttämiseen. Ja nyt säästötilien korot ovat laskussa, niin pitää varmaan työntää ylimääräiset säästötililtä sijoituksiin.Tommosta mustaa aukkoa tuskin tulee kun jokin voima aja pitämään semmosta 10k€ balanssia käteistilillä jatkuvasti. Ylimääräiset vaihtelevasti sijoituksiin tai sitten lainanlyhennyksiin. Ylimääräiset lyhennykset ehkä tauolle nyt.
Mua lähinnä ahdistaisi tuo. Sitten mulla olis iso summa rahaa kiinni esineessä, minkä arvo tulee alas korkealta ja kovaa. Ainakin uusien/uudehkojen autojen tapauksissa. En siis tekisi tuota edes lottovoiton jälkeen. Itse saan mielenrauhaa siitä, että mulla on melkein kaikki velalla, mitä on mahdollista vaan ottaa. Pystyn silloin maksimoida sen rahan, minkä saan sijoituksiin tekemään itselleni lisää rahaa.Onhan se toisaalta kiva ajatus, että voisi esim. vaan kävellä autokauppaan ja ostaa auton ilman rahoitusta.
Käteistili on vähän huono suurien summien säilyttämiseen. Ja nyt säästötilien korot ovat laskussa, niin pitää varmaan työntää ylimääräiset säästötililtä sijoituksiin.
Onhan se toisaalta kiva ajatus, että voisi esim. vaan kävellä autokauppaan ja ostaa auton ilman rahoitusta.
On se janna kuinka eri mielta ihmiset voivat olla. Itse en osta mitaan minka arvo tippuu velaksi. Sijoituksiin taas on ihan ok ottaa velkaa. Koska jos se sijoitus ei ole mikaan ihan vammainen niin voin hetkena mina hyvansa luopua sijoituksesta ja maksaa velan mutta jonkun auton kanssa pankilla on ote palleistasi.Mua lähinnä ahdistaisi tuo. Sitten mulla olis iso summa rahaa kiinni esineessä, minkä arvo tulee alas korkealta ja kovaa. Ainakin uusien/uudehkojen autojen tapauksissa. En siis tekisi tuota edes lottovoiton jälkeen. Itse saan mielenrauhaa siitä, että mulla on melkein kaikki velalla, mitä on mahdollista vaan ottaa. Pystyn silloin maksimoida sen rahan, minkä saan sijoituksiin tekemään itselleni lisää rahaa.
Kyllä. Tämä minun tapani on hyvin epäsuomalainen. Kun perinteisesti kaikki pitävät jonain virstanpylväänä sitä, että asuntolaina on maksettu ja autokin on velaton. Mutta sitten monessa tapauksessa eläkkeellä ollessaan ne ovatkin ainoa varallisuus mitä olemassa on. Ja kumpikaan ei ole ainakaan mun näkemyksen mukaan rahaa. Koska kumpikin pitäisi myydä kokonaan pois, ennen kuin ne voi muuttaa rahaksi.On se janna kuinka eri mielta ihmiset voivat olla. Itse en osta mitaan minka arvo tippuu velaksi. Sijoituksiin taas on ihan ok ottaa velkaa. Koska jos se sijoitus ei ole mikaan ihan vammainen niin voin hetkena mina hyvansa luopua sijoituksesta ja maksaa velan mutta jonkun auton kanssa pankilla on ote palleistasi.
Eihän ne sulje toisiaan pois. Vaikka olisi lainoja, niin säästää ja sijoittaa voi kunhan kokonaisuus on mitoitettu järkevästi. Vaikka sijoittaisi pienemmillä summilla, niin kyllä siitä pitäisi jonkinlainen potti jäädä eläkeikään mennessä.Kyllä. Tämä minun tapani on hyvin epäsuomalainen. Kun perinteisesti kaikki pitävät jonain virstanpylväänä sitä, että asuntolaina on maksettu ja autokin on velaton. Mutta sitten monessa tapauksessa eläkkeellä ollessaan ne ovatkin ainoa varallisuus mitä olemassa on.
Monet tutut on ottaneet käänteisen asuntolainan eläkkeellä. Eli sopineet pankin kanssa että tilille tipahtaa touhutonni kuussa ja asunto siirtyy pikkuhiljaa osittain takaisin pankin omaisuudeksi.Kyllä. Tämä minun tapani on hyvin epäsuomalainen. Kun perinteisesti kaikki pitävät jonain virstanpylväänä sitä, että asuntolaina on maksettu ja autokin on velaton. Mutta sitten monessa tapauksessa eläkkeellä ollessaan ne ovatkin ainoa varallisuus mitä olemassa on. Ja kumpikaan ei ole ainakaan mun näkemyksen mukaan rahaa. Koska kumpikin pitäisi myydä kokonaan pois, ennen kuin ne voi muuttaa rahaksi.
On se janna kuinka eri mielta ihmiset voivat olla. Itse en osta mitaan minka arvo tippuu velaksi. Sijoituksiin taas on ihan ok ottaa velkaa. Koska jos se sijoitus ei ole mikaan ihan vammainen niin voin hetkena mina hyvansa luopua sijoituksesta ja maksaa velan mutta jonkun auton kanssa pankilla on ote palleistasi.
Siina kohtaa kun omaisuudesta loytyy omakotitalo niin ei ole mitenkaan hullua pitaa 10t helposti vapautettavaa rahaa valmiina. Kun pilppi vilppi milppi tulee tiensa paahan niin se on ihan hyva jos saa kuukauden mittaan irroitettua 10t.
Tämä on totta. Nytkin maailma on melkoinen ruutitynnyri; USA, venäjä, lähi-itä, kiina+Taiwan. Mitä käy tekoäly ja teknofirmoille jos taiwanille käy ohraiset (siellä tehdään >90% maailman mikrosiruista)? Ei ainakaan liito jatku. Eurooppa vanhenee ja putoaa kilpailusta. Jenkkipörssin pudotus tulee olemaan karu jos jokin isompi kriisi tulee.Ei sen sijoituksen tarvi "ihan vammainen" olla. Ihan normi osakeindeksit saattaa laskea kymmeniä prosentteja, vuosien ajan. Lainan määrä ei sen sijaan pienene kuin lyhentämällä. Monella voi olla aika ruusuinen kuva sijoittamisesta, jos on 2008 tai 2020 kevään jälkeen aloitellut. Viime vuosina on ollut hankala epäonnistua osakemarkkinoilla ja tuotot ovat olleen aika poikkeuksellisia.
Eikö näissä käytännössä aina ole joku ulkopuolinen ostaja, eli ei se palvelu ole pankin +saatava hinta talosta on myös todella matala?Monet tutut on ottaneet käänteisen asuntolainan eläkkeellä. Eli sopineet pankin kanssa että tilille tipahtaa touhutonni kuussa ja asunto siirtyy pikkuhiljaa osittain takaisin pankin omaisuudeksi.
Joku voi ajattella niita virstan pylvaina ja jotkut vain eivat halua olla velkaa.Kun perinteisesti kaikki pitävät jonain virstanpylväänä sitä, että asuntolaina on maksettu ja autokin on velaton.
Näin se menee. Me olemme kai sitten erilaisia. Itselleni velkaa oleminen mahdollistaa varallisuuden kasvattamisen, niin siksi tykkään olla veloissa.Joku voi ajattella niita virstan pylvaina ja jotkut vain eivat halua olla velkaa.
Sananlaskut 22:7
Köyhä on rikkaan vallassa,
velallisesta tulee velkojan orja.
Samaa mieltä. Ns. hukkaan heitettyä rahaa.Mua lähinnä ahdistaisi tuo. Sitten mulla olis iso summa rahaa kiinni esineessä, minkä arvo tulee alas korkealta ja kovaa. Ainakin uusien/uudehkojen autojen tapauksissa. En siis tekisi tuota edes lottovoiton jälkeen. Itse saan mielenrauhaa siitä, että mulla on melkein kaikki velalla, mitä on mahdollista vaan ottaa. Pystyn silloin maksimoida sen rahan, minkä saan sijoituksiin tekemään itselleni lisää rahaa.
Kyllä. Tämä minun tapani on hyvin epäsuomalainen. Kun perinteisesti kaikki pitävät jonain virstanpylväänä sitä, että asuntolaina on maksettu ja autokin on velaton. Mutta sitten monessa tapauksessa eläkkeellä ollessaan ne ovatkin ainoa varallisuus mitä olemassa on. Ja kumpikaan ei ole ainakaan mun näkemyksen mukaan rahaa. Koska kumpikin pitäisi myydä kokonaan pois, ennen kuin ne voi muuttaa rahaksi.
Toinen pitaa sita lapinakyvana etta joka viides vuosi taytyy painaa kateista 25t systeemiin ja toinen sita etta sen saa pilkottua pieneksi kuukausieriksi.Touhun läpinäkyvyyden kannalta mulle on selkentä, että näen mitä siihen kuukaudessa menee heti.
Googleen "käänteinen asuntolaina"Eikö näissä käytännössä aina ole joku ulkopuolinen ostaja, eli ei se palvelu ole pankin +saatava hinta talosta on myös todella matala?
Itsellä suunnitteilla vastaavantyylinen kuvio eläkeikäisille vanhemmille, josko joku sisaruksista haluaisi ostaa talon tuollaisella kuviolla kuukausimaksulla
Time in the market vs timing the market..Nyt olisi pörssin ath tilanteessa hyvä viheltää peli hetkeksi poikki ja kotiuttaa rahat. Mutta eipä tuota itsekään viitsi, jos liito jatkuukin niin jää vielä vuoden-parin voitot saamatta
Joo helposti häviää kun lähtee taktikoimaan. Sitten toisaalta raha on mukavampaa käyttää kuin pitää bitteinä pankkitilillä.Time in the market vs timing the market..
Kesken matkan sijoitukset sileäksi ja ei koskaan pääse korkoa korolle laukkaamaan. Vaurastuminen jää välistä. Jokainen toki tavallaan, ei ole pakko tavoitella vaurastumista/taloudellista riippumattomuutta/tms.Joo helposti häviää kun lähtee taktikoimaan. Sitten toisaalta raha on mukavampaa käyttää kuin pitää bitteinä pankkitilillä.
Nyt olisi +80% salkku ja kymmeniätuhansia "ilmaista" rahaa. Tietysti pitäisi jotain käyttöäkin niille keksiä. Auto ja kämppä on kunnossa, mökit vuokraan mieluummin kuin ostan, välivuosi paratiisisaarella ei onnistu kun lapset kouluiässä ja itsekin kiinnostavissa töissä joista ei halua siirtyä syrjään. Ihan positiivisia ongelmia
Kaipaisin kokemuksia muistakin kuin Helsingissä sijaitsevista kerrostalo-osakkeistaGoogleen "käänteinen asuntolaina"
KotiJousto - Vapauta asunnossa kiinni olevaa varallisuutta
KotiJousto on laina, jonka avulla voit vapauttaa velattomassa tai lähes velattomassa asunnossasi kiinni olevaa varallisuuttasi. Arkikielessä tällaisesta lainasta käytetään usein termiä käänteinen asuntolaina. Lue lisää täältä.www.nordea.fi
Nyt olisi pörssin ath tilanteessa hyvä viheltää peli hetkeksi poikki ja kotiuttaa rahat. Mutta eipä tuota itsekään viitsi, jos liito jatkuukin niin jää vielä vuoden-parin voitot saamatta
Tämäpä tässä kun en koe vaurastumista mitenkään itseisarvona niin ajattelee kokoajan että mikä tässä (sijoittamisessa) tavoitteena on. Elämä on hyvää enkä pyri mihinkään työelämä exitiin vaan vien mieluummin työuraa mielekkääseen suuntaan. Tuntuisi tyhmältä että eläkkeelle jäädessä sitten olisi moni miljonääri ja juoksevat kulut pienet kun lapset muuttaneet pois ja velat maksettu. Toki voisi sitten vaikka hyväntekeväisyyssäätiön perustaa, sen kokisin mielekkäänäKesken matkan sijoitukset sileäksi ja ei koskaan pääse korkoa korolle laukkaamaan. Vaurastuminen jää välistä. Jokainen toki tavallaan, ei ole pakko tavoitella vaurastumista/taloudellista riippumattomuutta/tms.
Voihan sitä sijoittamalla muutakin tavoitella, ei itselläni ole koskaan ollut noin suureelliset teemat mielessä. Itse ostin joskus osingoilla auton renkaat.Kesken matkan sijoitukset sileäksi ja ei koskaan pääse korkoa korolle laukkaamaan. Vaurastuminen jää välistä. Jokainen toki tavallaan, ei ole pakko tavoitella vaurastumista/taloudellista riippumattomuutta/tms.
Se on aika vanhana missä saa eläkkeen. Eniten kyllä saa rahaa elämän aikana käyttää jos malttaa pitää sijoituksia pidempään kuin lyhyempään markkinoilla.Tämäpä tässä kun en koe vaurastumista mitenkään itseisarvona niin ajattelee kokoajan että mikä tässä (sijoittamisessa) tavoitteena on. Elämä on hyvää enkä pyri mihinkään työelämä exitiin vaan vien mieluummin työuraa mielekkääseen suuntaan. Tuntuisi tyhmältä että eläkkeelle jäädessä sitten olisi moni miljonääri ja juoksevat kulut pienet kun lapset muuttaneet pois ja velat maksettu. Toki voisi sitten vaikka hyväntekeväisyyssäätiön perustaa, sen kokisin mielekkäänä
Tuskinpa se kuoleman jälkeen mitään haittaa. Veikaan että madot syö ja ei ole kuolemanjälkeistä vitutusta. Se kyllä voi vituttaa huolella olla töissä vielä 68-vuotiaana samalla kun eläkeleikkuri nakuttaa.Toisaalta tuo on riskialttiimpaa, koska hyöty säästämisestä on 0 jos sattuu kuolemaan ennen kun realisoi...ja silti on pakko säästää valtion eläkejärjestelmäänkin.
Ei, mutta käytetty raha jää vähemmälle jos säästää eläköityäkseen 50 vuotiaana ja saa slaakin 49 vuotiaana. Siksi näkisin, että sijoittamisella voi olla muitakin tavoitteita kuin vain eläkesäästäminen. Toki yleensä vaan markkinoidaan että ikuisuuksiin pitäisi säästää, se on välittäjälle ja rahastojen hoitajille paras diili.Tuskinpa se kuoleman jälkeen mitään haittaa. Veikaan että madot syö ja ei ole kuolemanjälkeistä vitutusta. Se kyllä voi vituttaa huolella olla töissä vielä 68-vuotiaana samalla kun eläkeleikkuri nakuttaa.
Tuskinpa tuossa tilanteessa vituttaa, kun elämässä ei ole gameover ruutua missä voi surra tekemättömiä asiota. Sen tietää varmuudella että 68 vuotiaana töissä käyminen ei olisi herkkua.Ei, mutta käytetty raha jää vähemmälle jos säästää eläköityäkseen 50 vuotiaana ja saa slaakin 49 vuotiaana. Siksi näkisin, että sijoittamisella voi olla muitakin tavoitteita kuin vain eläkesäästäminen. Toki yleensä vaan markkinoidaan että ikuisuuksiin pitäisi säästää, se on välittäjälle ja rahastojen hoitajille paras diili.
Kyllä ihmiset kuolinvuoteellaan niitä tekemättömiä asioita tuntuu päivittelevän...Tuskinpa tuossa tilanteessa vituttaa, kun elämässä ei ole gameover ruutua missä voi surra tekemättömiä asiota. Sen tietää varmuudella että 68 vuotiaana töissä käyminen ei olisi herkkua.
Tämäpä tässä kun en koe vaurastumista mitenkään itseisarvona niin ajattelee kokoajan että mikä tässä (sijoittamisessa) tavoitteena on.
Tän ajatusmallin takana on se miksi köyhät pysyy köyhinä ja rikkaat rikastuu. Raha valuu sormienvälistä kun ei haluta tai osata miettiä pidempää aikaväliä. Tilit ja aäästöt sileäksi.Kyllä ihmiset kuolinvuoteellaan niitä tekemättömiä asioita tuntuu päivittelevän...
Edelleen se sijoittamisen aikajänne riippuu tavoitteista, kaikkien tavoite ei ole aikaisempi eläköityminen saati että olisi edes mahdollisuutta siihen. Maailmassa on aika paljon muitakin tavoitteita missä sijoitustiottoja voi hyödyntää.
en kyllä ihan noinkaan yksniittisesti sanoisi.Tän ajatusmallin takana on se miksi köyhät pysyy köyhinä ja rikkaat rikastuu.
Vaikea vaurastua kun vetää tilit ja säästöt sileäksi. Samalla kaavalla lottovoittajakin päätyy takaisin köyhäksi tai muksu syö joulukalenterin tyhjäksi eka aamuna. Tätä voi 68 vuotiaana miettiä kun pomo hönkii niskaan ja eläkeleikkuri nakuttanut.en kyllä ihan noinkaan yksniittisesti sanoisi.
Ei, mutta käytetty raha jää vähemmälle jos säästää eläköityäkseen 50 vuotiaana ja saa slaakin 49 vuotiaana. Siksi näkisin, että sijoittamisella voi olla muitakin tavoitteita kuin vain eläkesäästäminen. Toki yleensä vaan markkinoidaan että ikuisuuksiin pitäisi säästää, se on välittäjälle ja rahastojen hoitajille paras diili.
Tässä on sulla sellanen ajatusvirhe, että kuvittelet että kaikkien ihmisten ylimmäinen tavoite olisi joku vaurastuminen, mitä ikinä sillä tarkoitetaankaan. Fakta vaan on, että elämälle on muitakin tavoitteita eikä suurinta osaa juurikaan kiinnosta joku vaurastuminen itsessään. Sijoittamista voi kyllä käyttää muihinkin tavoitteisiin esim. pääoman kerryttämiseen asunnon/talon ostoon tai remppaan tai johonkin muuhun. Ei siinä tilanteessa ole väärin realisoida jos tavoite ei ole ikuinen numeron kasvattaminen tiliotteella vaan joku muu.Vaikea vaurastua kun vetää tilit ja säästöt sileäksi. Samalla kaavalla lottovoittakin päätyy takaisin köyhäksi tai muksu syö joulukalenterin tyhjäksi eka aamuna.
No yleensä ne rahat "taviksilla" on joko ns. selkänahasta revittyjä jotain perittyä omaisuutta. Aika usein kuolin vuoteella päivitellään että olisi vähän vähemmän voinu tehdä töitä ja enemmän viettää aikaa muulla tavoin. Eli jos on lähinnä käynyt kotona nukkumassa päästäkseen eläkkeelle aikasemmin niin saattaa se aika paljon harmittaa jos niitä eläkepäiviä ei tulekkaan milloin piti viettää laatuaikaa läheisten kanssa.Tuskin käytetyn rahamäärän huono optimointi on se juttu, mikä vituttaa jos on vituttaakseen...
Nyt ollaan sijoitusketjussa ei tilit sileäksi lifestyle tai kela gold politiikkaketjussa.Tässä on sulla sellanen ajatusvirhe, että kuvittelet että kaikkien ihmisten ylimmäinen tavoite olisi joku vaurastuminen, mitä ikinä sillä tarkoitetaankaan. Fakta vaan on, että elämälle on muitakin tavoitteita eikä suurinta osaa juurikaan kiinnosta joku vaurastuminen itsessään. Sijoittamista voi kyllä käyttää muihinkin tavoitteisiin esim. pääoman kerryttämiseen asunnon/talon ostoon tai remppaan tai johonkin muuhun. Ei siinä tilanteessa ole väärin realisoida jos tavoite ei ole ikuinen numeron kasvattaminen tiliotteella vaan joku muu.
No yleensä ne rahat "taviksilla" on joko ns. selkänahasta revittyjä jotain perittyä omaisuutta. Aika usein kuolin vuoteella päivitellään että olisi vähän vähemmän voinu tehdä töitä ja enemmän viettää aikaa muulla tavoin. Eli jos on lähinnä käynyt kotona nukkumassa päästäkseen eläkkeelle aikasemmin niin saattaa se aika paljon harmittaa jos niitä eläkepäiviä ei tulekkaan milloin piti viettää laatuaikaa läheisten kanssa.
Niin ollaan, jolloin voi puhua sijoittamisesta myös muussa kuin FIRE/vaurastuminen kontekstissa. Sille on oma ketjunsa, joten turha pakottaa sitä kontekstia ainoana oikeana tänne. On vaan vaikka talon ostamiseen paljon järkevämpää napata osakemarkkinalta korko säästämisen ajaksi ja realisoida ennen ostoa kuin säästää johonkin käyttötilille.Nyt ollaan sijoitusketjussa ei tilit sileäksi lifestyle tai kela gold politiikkaketjussa.