Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Olen samaa mieltä asuntorahastojen kohteiden myynnistä kuin professori:

Tällä tavalla sijoittajat voivat myös ottaa tappiot vähennyksiin. Järjetöntä roikottaa rahaa tuolla kun se ei (ainakaan lähiaikoina) tuota mitään.
Vähän jännästi kirjoitettu kun toisessa kohtaa puhutaan sijoitetusta summasta ja toisesta nykyarvosta, molempien paikkaansa pitäminen lienee mahdotonta tässä markkinassa.

Mutta voisihan nuo laittaa tosiaan kohteita myyntiin, katsoa mitä niistä saa ja sen mukaan sitten korjata arvon ja maksaa lunastukset sillä perusteella, veikkaan vaan, että ihmiset odotusarvo saatavalla rahalle on vain toinen, jolloin rahastoon jäävät kantaisivat kaiken riskin kun toiset nostavat maksimit pois. Kummassakin tilanteessa kiukuttelun määrä on maksimit.

Varmaan ”fiksuin” tilanne olisi lyödä lappu luukulle ja kaikki omistukset myyntiin, jonka jälkeen jaetaan se mitä saatiin, jokainen vaan arvaa mitä arvolle käy tässä kohtaa.

Eikö tuo ole huono hajautuksen kannalta? Miksei samantien OMXH25 indeksiin?
Ei jaksa aloittaa taas jankkausta joten sanotaan vain näin että MINÄ olen osikojen ja suorien suomalaisten perässä enkä laske pennilleen mikä sijoitusmuoto on absoluuttisesti halvin ja tuottavin. Ikää sen verran kuitenkin että mitään kymmenien vuosien suunnitelmia turha tehdä.

• Tykkää
Reactions: 3me
Ei jaksa aloittaa taas jankkausta joten sanotaan vain näin että MINÄ olen osikojen ja suorien suomalaisten perässä enkä laske pennilleen mikä sijoitusmuoto on absoluuttisesti halvin ja tuottavin. Ikää sen verran kuitenkin että mitään kymmenien vuosien suunnitelmia turha tehdä.
Aika usein täällä käydään läpi tätä Mikkoksen sijoitusstrategiaa. Joka kerta samat väännöt asiasta.

muutenkin "maitorahojen" kanssa pelatessa tulee äkkiä se vastaan että käytetylle ajalle ei tuntihintaa juurikaan saa

Lähinnä mulla pointtina että munkin kaltainen tampio voi tehdä sijoittamista ilman että tietää oikein mistään mitään tai maksaa itseään kipeäksi tai joutuu tekemisiin pykälien ja kiemuroiden ja sellaisten kanssa. Ei tarvita kuin Nordea (omassa tapauksessa) ja avata osaketili ja se on siinä. Sitten ostelemaan ja myymään. EIkä tarvii tehdä mitään kymmenien vuosien suunnitelmia ja laskelmia. Ostaa osakkeita, saa osinkoja. Käytä osingot tai sijoita uudelleen. Helppoa.
Töissäkin moni luulee että tuo on hirveän kallista ja monimutkaista ja yritän selitää että ei se nykyään ole.

Minkälaisia summia / prosenttiosuuksia nettopalkasta pystytte kuukaudessa säästämään kaiken kaikkiaan? Olisi mielenkiintoista tietää, kun aina artikkeleissa yms. on viitteellisiä "X-prosenttia palkasta" summia, niin miten lähellä nuo käytäntöä ovat.
Itsellä menee tällä hetkellä karkeasti noin 150% sijoituksiin ja näin on nyt jatkettu useampi vuosi. Muutamia isompia kertasijoituksia sitten tehty matkan varrella.

Kysymys tosin oli, että paljonko palkasta meneen sijoituksiin. Ei kai se 100% enempää voi olla.

Mutta hyvin on asiat jos kaiken voi laittaa sijoituksiin ja jostain riitää vielä rahaa elämiseenkin ja lisäsijoittamiseen.

Tai ihan vain säästöjä sijoittelee. Silloinkin sijoitusaste voi olla yli 100% nettopalkasta.
Säästöjähän ne on esimerkiksi muissa sijoituskohteissa kuten säästötilit / määräaikaistalletukset. Ainakin vuosi olisi vielä tarkoitus jatkaa näin ja katsotaan sitten uudestaan tilannetta.

Kysymys tosin oli, että paljonko palkasta meneen sijoituksiin. Ei kai se 100% enempää voi olla.

No mä vaan kerroin, miten tuon saattoi tulkita - tai miten itse tulkitsen. Kun selvästi tulkittiin, että voi olla yli 100%. Eli säästösumman suhde siihen nettopalkkaan. Muutoinkin rahaa on hankala korvamerkitä. Saat 3000e nettopalkkaa, joka menee tilille jossa on tilisiirron jälkeen 6000e ja käytät 3000e osakkeisiin. Käytitkö koko nettopalkan (100%) vai pelkästään säästöt (0%) vai ehkä vähän kumpaakin (vaikka 60%/40%). Eli ehkä parempi miettiä vain noiden suhdetta, joka tosiaan voi olla yli myös 100% jolloin päättelemme että käytettiin enemmän kuin nettopalkka, esim. säästöjä.

Mutta voisihan nuo laittaa tosiaan kohteita myyntiin, katsoa mitä niistä saa ja sen mukaan sitten korjata arvon ja maksaa lunastukset sillä perusteella, veikkaan vaan, että ihmiset odotusarvo saatavalla rahalle on vain toinen, jolloin rahastoon jäävät kantaisivat kaiken riskin kun toiset nostavat maksimit pois. Kummassakin tilanteessa kiukuttelun määrä on maksimit.

Varmaan ”fiksuin” tilanne olisi lyödä lappu luukulle ja kaikki omistukset myyntiin, jonka jälkeen jaetaan se mitä saatiin, jokainen vaan arvaa mitä arvolle käy tässä kohtaa.

Mitäs jos tehtäisiin niin, että kyseiset asunto- jne. rahastot jaettaisiin kahtia:

Oletuksena omistajat jäisivät siihen puoliskoon joka jatkaa nykyistä pidättelypolitiikkaa.

Halukkaat voisivat siirtyä toiseen puoliskoon, jossa omaisuus realisoitaisiin lunastuspyyntöjen mukaisesti, maksoi mitä maksoi, ja viimeisimmistä myynneistä laskettaisiin jollain fiksulla kaavalla koko rahaston kulloinenkin nimellinen arvo.

Tietenkin asiakkaalle päätös olisi kertaluonteinen ja jakautumisen jälkeen puoliskot olisivat toisistaan erillisiä. Kuulostaa siltä, että kummankin tyyppisille rahastoille olisi kysyntää, joten ehkä palveluntarjoajien kannattaisi tarjota kumpaakin vaihtoehtoa? Rahaston pyörittäjä kuitenkin voittaa joka tapauksessa.

Onko tässä joku huonous, mitä en tule ajatelleeksi?

Statistiikka

Viestiketjuista
265 012
Jäsenet
75 538
Uusin jäsen
Jallinaama

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom