Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Käteisvaroilla ja sijoituksilla saisi kuitattua asuntovelan pois (unohtamalla veroseuraamukset). Pienehkö etappi kai tämäkin.
Hieno etappi ! Muistan itse kun pääsin aikanaan tilaan "velaton" asunnon suhteen. Sitten seuraava etappi oli sama auton suhteen. Siihenkin päästiin ja sillä tiellä on pysytty.

Mutta........silloin luulin , että nyt se elämä alkaa kun jää pätäkkää touhuta jotain muuta kun pankin kassan tankkaus. No , enpä juuri huomannut muutosta, rahat katosivat johonkin mustaan aukkoon kuukausi toisensa jälkeen :) ja tili huusi tyhjyyttään kuukauden lopussa. Tätäkö tämä nyt sittenkin on? Persaukisen elämä jatkuu.....ja jatkuu. Onneksi jotain järkeä oli näköjään silloinkin päässä, sillä osa mustasta aukosta oli kuitenkin rahastot !!

Viimeksi muokattu:
Hieno etappi ! Muistan itse kun pääsin aikanaan tilaan "velaton" asunnon suhteen. Sitten seuraava etappi oli sama auton suhteen. Siihenkin päästiin ja sillä tiellä on pysytty.

Mutta........silloin luulin , että nyt se elämä alkaa kun jää pätäkkää touhuta jotain muuta kun pankin kassan tankkaus. No , enpä juuri huomannut muutosta, rahat katosivat johonkin mustaan aukkoon kuukausi toisensa jälkeen :) ja tili huusi tyhjyyttään kuukauden lopussa. Tätäkö tämä nyt sittenkin on? Persaukisen elämä jatkuu.....ja jatkuu. Onneksi jotain järkeä oli näköjään silloinkin päässä, sillä osa mustasta aukosta oli kuitenkin rahastot !!
Tommosta mustaa aukkoa tuskin tulee kun jokin voima aja pitämään semmosta 10k€ balanssia käteistilillä jatkuvasti. Ylimääräiset vaihtelevasti sijoituksiin tai sitten lainanlyhennyksiin. Ylimääräiset lyhennykset ehkä tauolle nyt.

Käteisvaroilla ja sijoituksilla saisi kuitattua asuntovelan pois (unohtamalla veroseuraamukset). Pienehkö etappi kai tämäkin.

Onhan se hieno saavutus ja tunne kun on yhden asunnon verran säästänyt nettovarallisuutta! Onneksi olkoon. Suurimmalle osalle suomalaisista asunto on kuitenkin elämän suurin hankinta ja suurin omaisuuserä varallisuudessa lopun elämää. Seuraava etappi sitten se, että salkku ylittää asunnon arvon kun siitä putsaa velat pois.

Tästä kirjoittaminen ei vaan lopu, vaikka tuo Titanium taisi keskeyttää jo kaksi viikkoa sitten:

Kuten sanoin, niin tämä "uutisointi" ei vaan lopu, kun toimittajat ovat haistaneet aiheen, joka saa paljon klikkauksia. Siten he käytännössä aiheuttavat uutisia, kun ihmiset panikoivat ja yrittävät myydä kiinteistösijoituksiaan:

No onhan tuosta nyt aihettakin kirjoittaa. Eipä tarvitse tuollaiseen sontaan kättään työntää. Kiva kun miljoona kiinni jossain josta sitä ei näytä saavan koskaan pois

Kyllä siinä voi syyllistä lähinnä peilistä hakea jos laittaa kaikki rahansa yksittäiseen sijoitukseen joka on vielä luonteeltaan sellainen millä ei mitään päiväkauppaa käydä. Itse en pystyisi edes siihen että ainoa sijoitus olisi vaikka Nordnetissä yksittäinen maailma ETF vaikka siinä riski rahojen vastaavalle "lukkiutumiselle" on aivan äärettömän pieni.

• Tykkää
Reactions: 3me
Tommosta mustaa aukkoa tuskin tulee kun jokin voima aja pitämään semmosta 10k€ balanssia käteistilillä jatkuvasti. Ylimääräiset vaihtelevasti sijoituksiin tai sitten lainanlyhennyksiin. Ylimääräiset lyhennykset ehkä tauolle nyt.

Tarkoitatko ettei raha silleen polttele taskuissa? Ei sitä kaikilla tapahdu, esim. mullekin jää helposti ylimääräistä ilman kummempia tahdonponnisteluita. :hmm:

Käteistili on vähän huono suurien summien säilyttämiseen. Ja nyt säästötilien korot ovat laskussa, niin pitää varmaan työntää ylimääräiset säästötililtä sijoituksiin.
Onhan se toisaalta kiva ajatus, että voisi esim. vaan kävellä autokauppaan ja ostaa auton ilman rahoitusta.

Onhan se toisaalta kiva ajatus, että voisi esim. vaan kävellä autokauppaan ja ostaa auton ilman rahoitusta.
Mua lähinnä ahdistaisi tuo. Sitten mulla olis iso summa rahaa kiinni esineessä, minkä arvo tulee alas korkealta ja kovaa. Ainakin uusien/uudehkojen autojen tapauksissa. En siis tekisi tuota edes lottovoiton jälkeen. Itse saan mielenrauhaa siitä, että mulla on melkein kaikki velalla, mitä on mahdollista vaan ottaa. Pystyn silloin maksimoida sen rahan, minkä saan sijoituksiin tekemään itselleni lisää rahaa.

Käteistili on vähän huono suurien summien säilyttämiseen. Ja nyt säästötilien korot ovat laskussa, niin pitää varmaan työntää ylimääräiset säästötililtä sijoituksiin.

Karkeasti voi sanoa, että nyt on yhtä järkevää sulloa rahaa korkeakorkoiselle kuin oli silloin kun korot olivat 4%. Reaalituotto ei niin hirveästi ole muuttunut, ne korot kun tuppaavat kulkemaan käsi kädessä inflaation kanssa. Ei tarkasti koko ajan, mutta isossa kuvassa kun inflaatio kasvaa, nousevat korot, ja päinvastoin. Reaalituotto ei muutu läheskään niin paljon kuin korkoprosentti. Kun oli nollakorot, oli myös nollainflaatio tai hyvin pieni ainakin.

Eli en pelkästään korkojen laskun takia ainakaan itse lähtisi välttämättä muuttamaan allokaatiota vähäriskisten ja riskisempien välillä. Miettisin sen käteiskassan koon muin perustein.

Mua lähinnä ahdistaisi tuo. Sitten mulla olis iso summa rahaa kiinni esineessä, minkä arvo tulee alas korkealta ja kovaa. Ainakin uusien/uudehkojen autojen tapauksissa. En siis tekisi tuota edes lottovoiton jälkeen. Itse saan mielenrauhaa siitä, että mulla on melkein kaikki velalla, mitä on mahdollista vaan ottaa. Pystyn silloin maksimoida sen rahan, minkä saan sijoituksiin tekemään itselleni lisää rahaa.
On se janna kuinka eri mielta ihmiset voivat olla. Itse en osta mitaan minka arvo tippuu velaksi. Sijoituksiin taas on ihan ok ottaa velkaa. Koska jos se sijoitus ei ole mikaan ihan vammainen niin voin hetkena mina hyvansa luopua sijoituksesta ja maksaa velan mutta jonkun auton kanssa pankilla on ote palleistasi.

Siina kohtaa kun omaisuudesta loytyy omakotitalo niin ei ole mitenkaan hullua pitaa 10t helposti vapautettavaa rahaa valmiina. Kun pilppi vilppi milppi tulee tiensa paahan niin se on ihan hyva jos saa kuukauden mittaan irroitettua 10t.

On se janna kuinka eri mielta ihmiset voivat olla. Itse en osta mitaan minka arvo tippuu velaksi. Sijoituksiin taas on ihan ok ottaa velkaa. Koska jos se sijoitus ei ole mikaan ihan vammainen niin voin hetkena mina hyvansa luopua sijoituksesta ja maksaa velan mutta jonkun auton kanssa pankilla on ote palleistasi.
Kyllä. Tämä minun tapani on hyvin epäsuomalainen. Kun perinteisesti kaikki pitävät jonain virstanpylväänä sitä, että asuntolaina on maksettu ja autokin on velaton. Mutta sitten monessa tapauksessa eläkkeellä ollessaan ne ovatkin ainoa varallisuus mitä olemassa on. Ja kumpikaan ei ole ainakaan mun näkemyksen mukaan rahaa. Koska kumpikin pitäisi myydä kokonaan pois, ennen kuin ne voi muuttaa rahaksi.

Kyllä. Tämä minun tapani on hyvin epäsuomalainen. Kun perinteisesti kaikki pitävät jonain virstanpylväänä sitä, että asuntolaina on maksettu ja autokin on velaton. Mutta sitten monessa tapauksessa eläkkeellä ollessaan ne ovatkin ainoa varallisuus mitä olemassa on.
Eihän ne sulje toisiaan pois. Vaikka olisi lainoja, niin säästää ja sijoittaa voi kunhan kokonaisuus on mitoitettu järkevästi. Vaikka sijoittaisi pienemmillä summilla, niin kyllä siitä pitäisi jonkinlainen potti jäädä eläkeikään mennessä.

Kyllä. Tämä minun tapani on hyvin epäsuomalainen. Kun perinteisesti kaikki pitävät jonain virstanpylväänä sitä, että asuntolaina on maksettu ja autokin on velaton. Mutta sitten monessa tapauksessa eläkkeellä ollessaan ne ovatkin ainoa varallisuus mitä olemassa on. Ja kumpikaan ei ole ainakaan mun näkemyksen mukaan rahaa. Koska kumpikin pitäisi myydä kokonaan pois, ennen kuin ne voi muuttaa rahaksi.
Monet tutut on ottaneet käänteisen asuntolainan eläkkeellä. Eli sopineet pankin kanssa että tilille tipahtaa touhutonni kuussa ja asunto siirtyy pikkuhiljaa osittain takaisin pankin omaisuudeksi.

Siina kohtaa kun omaisuudesta loytyy omakotitalo niin ei ole mitenkaan hullua pitaa 10t helposti vapautettavaa rahaa valmiina. Kun pilppi vilppi milppi tulee tiensa paahan niin se on ihan hyva jos saa kuukauden mittaan irroitettua 10t.

Ei sen sijoituksen tarvi "ihan vammainen" olla. Ihan normi osakeindeksit saattaa laskea kymmeniä prosentteja, vuosien ajan. Lainan määrä ei sen sijaan pienene kuin lyhentämällä. Monella voi olla aika ruusuinen kuva sijoittamisesta, jos on 2008 tai 2020 kevään jälkeen aloitellut. Viime vuosina on ollut hankala epäonnistua osakemarkkinoilla ja tuotot ovat olleen aika poikkeuksellisia.

Ei sen sijoituksen tarvi "ihan vammainen" olla. Ihan normi osakeindeksit saattaa laskea kymmeniä prosentteja, vuosien ajan. Lainan määrä ei sen sijaan pienene kuin lyhentämällä. Monella voi olla aika ruusuinen kuva sijoittamisesta, jos on 2008 tai 2020 kevään jälkeen aloitellut. Viime vuosina on ollut hankala epäonnistua osakemarkkinoilla ja tuotot ovat olleen aika poikkeuksellisia.
Tämä on totta. Nytkin maailma on melkoinen ruutitynnyri; USA, venäjä, lähi-itä, kiina+Taiwan. Mitä käy tekoäly ja teknofirmoille jos taiwanille käy ohraiset (siellä tehdään >90% maailman mikrosiruista)? Ei ainakaan liito jatku. Eurooppa vanhenee ja putoaa kilpailusta. Jenkkipörssin pudotus tulee olemaan karu jos jokin isompi kriisi tulee.

Nyt olisi pörssin ath tilanteessa hyvä viheltää peli hetkeksi poikki ja kotiuttaa rahat. Mutta eipä tuota itsekään viitsi, jos liito jatkuukin niin jää vielä vuoden-parin voitot saamatta

Monet tutut on ottaneet käänteisen asuntolainan eläkkeellä. Eli sopineet pankin kanssa että tilille tipahtaa touhutonni kuussa ja asunto siirtyy pikkuhiljaa osittain takaisin pankin omaisuudeksi.
Eikö näissä käytännössä aina ole joku ulkopuolinen ostaja, eli ei se palvelu ole pankin +saatava hinta talosta on myös todella matala?

Itsellä suunnitteilla vastaavantyylinen kuvio eläkeikäisille vanhemmille, josko joku sisaruksista haluaisi ostaa talon tuollaisella kuviolla kuukausimaksulla

Kun perinteisesti kaikki pitävät jonain virstanpylväänä sitä, että asuntolaina on maksettu ja autokin on velaton.
Joku voi ajattella niita virstan pylvaina ja jotkut vain eivat halua olla velkaa.

Sananlaskut 22:7
Köyhä on rikkaan vallassa,
velallisesta tulee velkojan orja.

Samaa mieltä. Ns. hukkaan heitettyä rahaa.

Vähän käytetty takuullinen auto ja parin prosentin todellisella korolla oleva laina ja kk erä siihen suunilleen mitä korko+arvonlasku tulee olemaan. Ellei sitten suoraan pelaa vielä varmemman päälle ja joku liisari/takaisinosto soppari (tosin ne makaa yleensä vähän extraa). Tuolla saa auton kustannukset hyvin läpinäkyväksi eikä ole sidottuna negatiivisen tuoton asettiin yhtään ylimääräistä euroa. Varsinkin kun näitä nyt saa edullisella korolla. Ihan eri asia jos korko olisi luokkaa 6+.

Jos auto olisi omaisuutta tyyliin harrasteauto tai vastaava pitoon hankittu vekotin voisin ostaa sen käteisellä. Mulle auto on kuluerä joka vaihtuu 2-4v välein. Touhun läpinäkyvyyden kannalta mulle on selkentä, että näen mitä siihen kuukaudessa menee heti. Karsii kummasti mielitekoja ostaa liian kallista autoa vaikka siihen olisi varaa. Käteisellä ostaessa huijaa itseään koska harva osaa hahmottaa vaihtoehtokustannusta ja arvonlaskua todelliseksi kuluksi. Uskoisin, että todella moni ketä ostaa kalliihkon auton käteisellä ei todellakaan maksaisi siitä autosta samoja summia kuukaudessa. Eikä ks. henkilö todennäköisesti edes tule laskemaan noita kuluja koskaan auki jälkeenpäinkään koska se aiheuttaisi kohtalaista mielipahaa.

Suomessa kun yleensä velat pitää maksaa pois niin eläkkeellä jokatapauksessa päätyy tilanteeseen että asunto ja auto on velaton. Vanhemmat ihmiset pääsääntöisesti muuttavat vähemmän ja eläkkeellä ei välttämättä ihan parin vuoden välein autoakaan vaihdella.

Sen puolesta itsekin liputan että mahdollisimman pitkää lainaa vaan asunnoille ilman mitään ylimääräisiä lyhennyksiä. Nykyisen auton ostin käteisellä kun tarjolla ollut korko oli joku 7%, mutta tuo on toki tapauskohtaista.

Touhun läpinäkyvyyden kannalta mulle on selkentä, että näen mitä siihen kuukaudessa menee heti.
Toinen pitaa sita lapinakyvana etta joka viides vuosi taytyy painaa kateista 25t systeemiin ja toinen sita etta sen saa pilkottua pieneksi kuukausieriksi.

Tasta paastaa siihen etta kun ostaa uutta autoa niin sen paljon selvemmin kasittaa etta 50t ja 60t autot ovat eri hintaisia kun tilille jaa 10t vahemman rahaa kuin se etta kuukausi maksussa on 90 euron ero.

Tama asia ei nyt kauhean hyvin sovi taha ketjuun muuta kuin saastamisen osalta. Mutta kuukausimaksut ovat mita hienoin kapitalistinen systeemi saada ihmiset kayttamaan enemman rahaa kuin heidan ehka pitaisi. Asia on viela viimeisen paalle sumutettu silla etta osamaksut ovat korottomia ja ilmeisesti suoralla rahalla ostamalla ei tuotteeseen saa neuvoteltua sellaista alennusta joka vastaisi sita korottomuuden tuomaa etua. Sita voi sitten huijata itseaan etta tienaa 2% vuodessa kun loppujen lopuksi sita saattaa tyontaa 1-2 tonnia ylimaaraista lyhennyksiin koska osti loppujen lopuksi turhaan sen kalliimman version koska kuukausi era tuntui niin pienelta tuloihin nahtyna.

Pääasia tosiaan näissä että jokainen tekee juuri niin kuin itsestä tuntuu hyvältä, eikä ala tekemään jotain ratkaisuja koska joku toinen tekee. Itse roikotan (säästö)tilillä vuoden menoja vastaavaa summaa, koska haluan pystyä jättäytymään töistä pois vähintään vuodeksi jos haluan. On koettu työuupumista ja toista en kertaa en tuohon junaan lähde.
Jos se hetki tulee että irtisanoudun, en ala miettimään että onko nyt hyvä aika myydä sijoituksia. Sijoituksiin menee sitten joka kuukausi säännöllinen summa joka on pitkän aikavälin unelmia varten. Pyrin myöskin elämään velattomasti.

Joku ”fiksumpi” voisi tuostakin länkyttää, ettei kannata makuuttaa tilillä tuommoista summaa, mutta minä olen siinä se fiksu, koska tunnen itseni ja tarpeeni.

Eikö näissä käytännössä aina ole joku ulkopuolinen ostaja, eli ei se palvelu ole pankin +saatava hinta talosta on myös todella matala?

Itsellä suunnitteilla vastaavantyylinen kuvio eläkeikäisille vanhemmille, josko joku sisaruksista haluaisi ostaa talon tuollaisella kuviolla kuukausimaksulla
Googleen "käänteinen asuntolaina"

En tiedä onko moni ajatellut sitä, että jos on paljon eri asioista velkaa ja paljon sijoituksia, niin kuoleman kohdatessa perikunnalle jää hetkeksi hiton hankala tilanne vaikka kokonaispotti olisikin plussan puollella reilusti. Sijoitukset ovat lukittu ennekuin peruskirjoitus on tehty ja pesä jaettu, mutta velkojen lyhennykset jatkuvat. Inhottava tilanne perillisille. Jo ilman velkojakin perikunta saa raapia päätään muiden maksujen kanssa.

Tätä asia olen yrittänyt taklata velattomuudella ja sijoitusvakuutuksella, joka edunsaajat saavat heti kun noutaja tulee. Helpottaa heidän elämäänsä kummasti tuossa tilanteessa maksujen osalta ja antaa aikaa hoidella asiat kuntoon rauhassa.

Hieman tullut näitäkin asioita mietittyä.....

• Tykkää
Reactions: drc
Itse olen kuukausisäästön avulla pienentänyt säästösummaa ATH aikoina ja laskevissa hetkinä suurentanut.

En sanoisi tämänkään olevan hyvä vaihtoehto, koska tällaisina vahvoina nousukausina käteiskassa nousee tasaisesti entistä suuremmaksi.

Time in the market vs timing the market..
Joo helposti häviää kun lähtee taktikoimaan. Sitten toisaalta raha on mukavampaa käyttää kuin pitää bitteinä pankkitilillä.
Nyt olisi +80% salkku ja kymmeniätuhansia "ilmaista" rahaa. Tietysti pitäisi jotain käyttöäkin niille keksiä. Auto ja kämppä on kunnossa, mökit vuokraan mieluummin kuin ostan, välivuosi paratiisisaarella ei onnistu kun lapset kouluiässä ja itsekin kiinnostavissa töissä joista ei halua siirtyä syrjään. Ihan positiivisia ongelmia

Joo helposti häviää kun lähtee taktikoimaan. Sitten toisaalta raha on mukavampaa käyttää kuin pitää bitteinä pankkitilillä.
Nyt olisi +80% salkku ja kymmeniätuhansia "ilmaista" rahaa. Tietysti pitäisi jotain käyttöäkin niille keksiä. Auto ja kämppä on kunnossa, mökit vuokraan mieluummin kuin ostan, välivuosi paratiisisaarella ei onnistu kun lapset kouluiässä ja itsekin kiinnostavissa töissä joista ei halua siirtyä syrjään. Ihan positiivisia ongelmia
Kesken matkan sijoitukset sileäksi ja ei koskaan pääse korkoa korolle laukkaamaan. Vaurastuminen jää välistä. Jokainen toki tavallaan, ei ole pakko tavoitella vaurastumista/taloudellista riippumattomuutta/tms.

Nyt olisi pörssin ath tilanteessa hyvä viheltää peli hetkeksi poikki ja kotiuttaa rahat. Mutta eipä tuota itsekään viitsi, jos liito jatkuukin niin jää vielä vuoden-parin voitot saamatta

Ajoittaminen on tosiaan hyvin vaikeaa. Entä jos ATH:ta seuraa vain lisää ATH:ita? Kuten on niin usein käynyt. Historia on täynnä ATH:ita, joina ei ole kannattanut myydä. Niitä on ollut enemmän kuin ATH:ita joina on kannattanut myydä. Eli kannattaa tosiaan ajatella tuo niin, että se oma veikkaus ei toteudukaan, joten miten palataan markkinoille jos osakkeet jatkavat positiivista tuottoaan. Voi toki olla että rommataankin, mutta kummatkin tapaukset kannattaa miettiä läpi. Mitä tekee ja milloin. Ja verot ovat aina varmaa tappiota ja pienentävät tuottavaa pääomaa.

Kesken matkan sijoitukset sileäksi ja ei koskaan pääse korkoa korolle laukkaamaan. Vaurastuminen jää välistä. Jokainen toki tavallaan, ei ole pakko tavoitella vaurastumista/taloudellista riippumattomuutta/tms.
Tämäpä tässä kun en koe vaurastumista mitenkään itseisarvona niin ajattelee kokoajan että mikä tässä (sijoittamisessa) tavoitteena on. Elämä on hyvää enkä pyri mihinkään työelämä exitiin vaan vien mieluummin työuraa mielekkääseen suuntaan. Tuntuisi tyhmältä että eläkkeelle jäädessä sitten olisi moni miljonääri ja juoksevat kulut pienet kun lapset muuttaneet pois ja velat maksettu. Toki voisi sitten vaikka hyväntekeväisyyssäätiön perustaa, sen kokisin mielekkäänä

Voihan sitä sijoittamalla muutakin tavoitella, ei itselläni ole koskaan ollut noin suureelliset teemat mielessä. Itse ostin joskus osingoilla auton renkaat.

Tämäpä tässä kun en koe vaurastumista mitenkään itseisarvona niin ajattelee kokoajan että mikä tässä (sijoittamisessa) tavoitteena on. Elämä on hyvää enkä pyri mihinkään työelämä exitiin vaan vien mieluummin työuraa mielekkääseen suuntaan. Tuntuisi tyhmältä että eläkkeelle jäädessä sitten olisi moni miljonääri ja juoksevat kulut pienet kun lapset muuttaneet pois ja velat maksettu. Toki voisi sitten vaikka hyväntekeväisyyssäätiön perustaa, sen kokisin mielekkäänä
Se on aika vanhana missä saa eläkkeen. Eniten kyllä saa rahaa elämän aikana käyttää jos malttaa pitää sijoituksia pidempään kuin lyhyempään markkinoilla.

Toisaalta tuo on riskialttiimpaa, koska hyöty säästämisestä on 0 jos sattuu kuolemaan ennen kun realisoi...ja silti on pakko säästää valtion eläkejärjestelmäänkin.

Toisaalta tuo on riskialttiimpaa, koska hyöty säästämisestä on 0 jos sattuu kuolemaan ennen kun realisoi...ja silti on pakko säästää valtion eläkejärjestelmäänkin.
Tuskinpa se kuoleman jälkeen mitään haittaa. Veikaan että madot syö ja ei ole kuolemanjälkeistä vitutusta. Se kyllä voi vituttaa huolella olla töissä vielä 68-vuotiaana samalla kun eläkeleikkuri nakuttaa.

Tuskinpa se kuoleman jälkeen mitään haittaa. Veikaan että madot syö ja ei ole kuolemanjälkeistä vitutusta. Se kyllä voi vituttaa huolella olla töissä vielä 68-vuotiaana samalla kun eläkeleikkuri nakuttaa.
Ei, mutta käytetty raha jää vähemmälle jos säästää eläköityäkseen 50 vuotiaana ja saa slaakin 49 vuotiaana. Siksi näkisin, että sijoittamisella voi olla muitakin tavoitteita kuin vain eläkesäästäminen. Toki yleensä vaan markkinoidaan että ikuisuuksiin pitäisi säästää, se on välittäjälle ja rahastojen hoitajille paras diili.

Ei, mutta käytetty raha jää vähemmälle jos säästää eläköityäkseen 50 vuotiaana ja saa slaakin 49 vuotiaana. Siksi näkisin, että sijoittamisella voi olla muitakin tavoitteita kuin vain eläkesäästäminen. Toki yleensä vaan markkinoidaan että ikuisuuksiin pitäisi säästää, se on välittäjälle ja rahastojen hoitajille paras diili.
Tuskinpa tuossa tilanteessa vituttaa, kun elämässä ei ole gameover ruutua missä voi surra tekemättömiä asiota. Sen tietää varmuudella että 68 vuotiaana töissä käyminen ei olisi herkkua.

Tuskinpa tuossa tilanteessa vituttaa, kun elämässä ei ole gameover ruutua missä voi surra tekemättömiä asiota. Sen tietää varmuudella että 68 vuotiaana töissä käyminen ei olisi herkkua.
Kyllä ihmiset kuolinvuoteellaan niitä tekemättömiä asioita tuntuu päivittelevän...

Edelleen se sijoittamisen aikajänne riippuu tavoitteista, kaikkien tavoite ei ole aikaisempi eläköityminen saati että olisi edes mahdollisuutta siihen. Maailmassa on aika paljon muitakin tavoitteita missä sijoitustiottoja voi hyödyntää.

En ainakaan itse en elättele rikastuvani sijoituksilla miljonääriksi, mutta jos saisi sen verran kasaan että voisi sitten eläkkeellä harrastella vähän paremmin ja toisaalta taas mikäli taloudellisesti olisi mahdollista niin en laittaisi pahakseni jos viimeiset vuodet ennen eläkettä voisi tehdä sijoitusten turvin vaikka osa aikaista työtä ettei tarvitsisi täyttä työviikkoa hutkia. Se taloudellisen turvan parantaminen esim työttömyyden ja muun varalle on ainakin itsellä se numero 1. Varsinkin nykyään kun eläke ja työttömyysturvaa tunnnutaan haluttavan heikentää.

Tämäpä tässä kun en koe vaurastumista mitenkään itseisarvona niin ajattelee kokoajan että mikä tässä (sijoittamisessa) tavoitteena on.

Hyvä että miettii ja asettaa niitä tavoitteita. Usealla se tavoite on kasvattaa pääomatulojen (tai potentiaalisten pääomatulojen) määrää, eli kasvattaa mahdollisuutta generoida passiivisia tuloja sen työn ohella. Sen sijaan että syödään kuormaa, syödään vain ne tuotot ja jätetään potti tuottamaan loppuelämäksi. Se hyödyttää silloin hamaan tulevaisuuteen osaltaan muiden tulojen ohella ja mahdollistaa asioita. Osa sitten päätyy tämän seurauksena FIREeen, osa ei mutta kyllä se satanenkin kuussa lisätuloa voi tuoda iloa elämään.

Mutta ei tässä ole mitään oikeaa tapaa, jokainen tavallaan. Mutta asian pohtiminen ja suunnitelmassa pysyminen on ihan hyvä asia.

Kyllä ihmiset kuolinvuoteellaan niitä tekemättömiä asioita tuntuu päivittelevän...

Edelleen se sijoittamisen aikajänne riippuu tavoitteista, kaikkien tavoite ei ole aikaisempi eläköityminen saati että olisi edes mahdollisuutta siihen. Maailmassa on aika paljon muitakin tavoitteita missä sijoitustiottoja voi hyödyntää.
Tän ajatusmallin takana on se miksi köyhät pysyy köyhinä ja rikkaat rikastuu. Raha valuu sormienvälistä kun ei haluta tai osata miettiä pidempää aikaväliä. Tilit ja aäästöt sileäksi.

en kyllä ihan noinkaan yksniittisesti sanoisi.
Vaikea vaurastua kun vetää tilit ja säästöt sileäksi. Samalla kaavalla lottovoittajakin päätyy takaisin köyhäksi tai muksu syö joulukalenterin tyhjäksi eka aamuna. Tätä voi 68 vuotiaana miettiä kun pomo hönkii niskaan ja eläkeleikkuri nakuttanut.

Tuskin käytetyn rahamäärän huono optimointi on se juttu, mikä vituttaa jos on vituttaakseen...

Vaikea vaurastua kun vetää tilit ja säästöt sileäksi. Samalla kaavalla lottovoittakin päätyy takaisin köyhäksi tai muksu syö joulukalenterin tyhjäksi eka aamuna.
Tässä on sulla sellanen ajatusvirhe, että kuvittelet että kaikkien ihmisten ylimmäinen tavoite olisi joku vaurastuminen, mitä ikinä sillä tarkoitetaankaan. Fakta vaan on, että elämälle on muitakin tavoitteita eikä suurinta osaa juurikaan kiinnosta joku vaurastuminen itsessään. Sijoittamista voi kyllä käyttää muihinkin tavoitteisiin esim. pääoman kerryttämiseen asunnon/talon ostoon tai remppaan tai johonkin muuhun. Ei siinä tilanteessa ole väärin realisoida jos tavoite ei ole ikuinen numeron kasvattaminen tiliotteella vaan joku muu.

Tuskin käytetyn rahamäärän huono optimointi on se juttu, mikä vituttaa jos on vituttaakseen...
No yleensä ne rahat "taviksilla" on joko ns. selkänahasta revittyjä jotain perittyä omaisuutta. Aika usein kuolin vuoteella päivitellään että olisi vähän vähemmän voinu tehdä töitä ja enemmän viettää aikaa muulla tavoin. Eli jos on lähinnä käynyt kotona nukkumassa päästäkseen eläkkeelle aikasemmin niin saattaa se aika paljon harmittaa jos niitä eläkepäiviä ei tulekkaan milloin piti viettää laatuaikaa läheisten kanssa.

Tässä on sulla sellanen ajatusvirhe, että kuvittelet että kaikkien ihmisten ylimmäinen tavoite olisi joku vaurastuminen, mitä ikinä sillä tarkoitetaankaan. Fakta vaan on, että elämälle on muitakin tavoitteita eikä suurinta osaa juurikaan kiinnosta joku vaurastuminen itsessään. Sijoittamista voi kyllä käyttää muihinkin tavoitteisiin esim. pääoman kerryttämiseen asunnon/talon ostoon tai remppaan tai johonkin muuhun. Ei siinä tilanteessa ole väärin realisoida jos tavoite ei ole ikuinen numeron kasvattaminen tiliotteella vaan joku muu.

No yleensä ne rahat "taviksilla" on joko ns. selkänahasta revittyjä jotain perittyä omaisuutta. Aika usein kuolin vuoteella päivitellään että olisi vähän vähemmän voinu tehdä töitä ja enemmän viettää aikaa muulla tavoin. Eli jos on lähinnä käynyt kotona nukkumassa päästäkseen eläkkeelle aikasemmin niin saattaa se aika paljon harmittaa jos niitä eläkepäiviä ei tulekkaan milloin piti viettää laatuaikaa läheisten kanssa.
Nyt ollaan sijoitusketjussa ei tilit sileäksi lifestyle tai kela gold politiikkaketjussa.

Nyt ollaan sijoitusketjussa ei tilit sileäksi lifestyle tai kela gold politiikkaketjussa.
Niin ollaan, jolloin voi puhua sijoittamisesta myös muussa kuin FIRE/vaurastuminen kontekstissa. Sille on oma ketjunsa, joten turha pakottaa sitä kontekstia ainoana oikeana tänne. On vaan vaikka talon ostamiseen paljon järkevämpää napata osakemarkkinalta korko säästämisen ajaksi ja realisoida ennen ostoa kuin säästää johonkin käyttötilille.

Kelarahoista ei paljoa säästellä joten mikä relevanssi?

Statistiikka

Viestiketjuista
266 055
Jäsenet
75 730
Uusin jäsen
Maakka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom