finWeazel
Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Kun näin tietotekniikkafoorumilla ollaan ajattelin sohaista muurahaispesään ja kysellä mitä mieltä porukka on Intelistä sijoituskohteena (erityisesti nyt osarin jälkeisen dropin ja tuleva gpu bisness huomioiden)?
Vaikeat ajat ovat intelillä edessä. Marginaalit kutistuvat ja kilpailu kovenee. Iso kysymysmerkki on, että voiko intel oikeasti saada etumatkaa takaisin valmistuspuolella vai onko sijoitus omiin tehtaisiin lähinnä kuluerä. AMD ja Nvidia myös ovat kovia kilpailijoita. Tällä kertaa amd ei taida kompuroida vaan kilpailu lähennä kovenee. Konesalipuolella intel oli pitkään herra, mutta nyt kun amd on saanut siellä jalansijaa niin vaikea nähdä miksei kilpailu konesalipuolella myös kiristyisi.
Olen miettinyt, että pitäisikö ostaa inteliä lisää vai ei. En ole vielä kiskomassa ostohousuja jalkaan. Intelin gpu:t tulevat kyllä hyvään aikaan myyntiin, kun on piiripula + oletettavasti nvidia ja amd päivittävät gpu-valikoimaansa vasta loppuvuodesta. Intel saa hetkellisesti hyvän raon, mutta en koe tuota gpu bisnestä ainakaan vielä sellaiseksi, että sen takia lähtisin inteliin sijoittamaan. Voi olla floppikin.
Inteliä tutkiessa kannattaa miettiä myös mobile eye:ta ja itseajavia autoja/robotteja. Intelhän osti mobile eye:n. Pysyykö intel autoissa pelaajana/kasvattaako osuuksia vai tuleeko mobile eye:sta samanlainen tuhoutunut bisnes kuin "wearables"-ostoksista?
Mä olen sellaisella kannalla, että nyt kannattaisi miettiä missä kohtaa piiripula+virus luovuttaa ja johtaako se kautta linjan tekkiyhtiöiden arvostuksen vähenemiseen. Voi olla, että piiripulan luovutettua amd, nvidia, intel,... kaikki syöksyvät alaspäin(aka. normalisointi). Samaan syssyyn voi tulla rajusti alaspäin myös amazon, facebook, netflix,... kun ihmiset siirtyvät takaisin normaalielämään ja normaalikuluttamiseen. Ylipäänsä nyt voi olla huono hetki sijoittaa tekkiosakkeisiin(tai sitten ei, kukapa sen tietäisi varmaksi)