Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sillä tarkennuksella, että yleensä nuo oikeat nollakorko diilit menee maahantuojan piikkiin. Autoliikkeiden myyntikatteet ja vingutusrajat aikalailla vakiot uusissa autoissa. Autoliikkeille noissa caseissa aivan sama otatko auton nollakorolla vai ilman..
Vaihtakaa pankkia tai kehottakaa pankin juristia lukemaan holhoustoimilaki läpi ja/tai ottamaan yhteyttä DVV:hen. Viimeksi lahjoitimme erikoissijoitusrahastoa (ei voi ostaa lapsen rahoilla ilman DVV:m erillispäätöstä) ja pienen nikottelun jälkeen homma onnistui kun taivutin riittävästi ratakiskoa että miksi kyseessä ei ole eturistiriita. Viittaa holhoustoimilakii ja tuohon lahjanlupauslakiin (notariaattilahja).Mitenkä menee lapselle arvopapereiden lahjoitus? Lahjoittaisimme lapsellemme 5000 euron edestä osakkeita vaimoni kanssa ja nyt pankki vaatii ennen toimenpiteen suorittamista edunvalvojan sijaista. Onko tosiaan näin, että tästä arvopapereiden lahjoituksesta on tehty näin hankalaa? Se on sanottu selvästi, että jos lahjoittaa kiinteää omaisuutta niin tarvitsee tuon edunvalvojan sijaisen mutta että myös arvopapereissa?
Satuitko juuri yrittämään käyttää IB:tä päivittäisen reset/huolto/mikälie ajanjakson aikana? Esim. arkiaamuisin jos ennen klo 9 yrittää käyttää, niin saattaa törmätä tuohon. Viikonloppuisin siellä on myös aina välillä jotain maintenancea, jolloin systeemit toimii enemmän tai vähemmän heikosti. Itse en ole kyllä pahemmin törmännyt ongelmiin ilmoitettujen ajanjaksojen ulkopuolella, mutta käytän TWS:ää, jos sillä jotain merkitystä on.Täällä silloin tällöin joku valittaa kun Nordean investorissa ei jokin toimi ja muut tarttuu ja suosittelee vaihtamaan palvelua. Täytyy nyt sanoa monikäyttäjänä (Nordea Investor + IB), että ei se heinikko ole yhtään parempi IB:n puolella. EI nyt ihan joka kerta kun sisään kirjaudun, mutta useammin kuin Nordeassa niin IB:ssä on jotain ongelmaa.
Nyt tänä aamuna ei näe omistuksia eikä pääse tekemään toimeksiantoja "You have not signed in for trading" vaan tulee joka paikassa. Kun koittaa kirjautua treidaajaksi tulee teksti "
You are currently logged in without Trading/Market Data permissions" ja connecting pallurat jää ikuiseen luuppiin.
Eli muistutuksena vain, että mikään näistä systeemeistä ei ole täydellinen, saati sitten toimisi yli 70% ajasta. Tai sitten vaan käyttäjässä on vika
On ne IB:n sivuilla listattuna tuolla alalaidassa nuo päivittäiset vakioajat:Hyvinkin mahdollista, ja vielä todennäköisempää että aika usein käytän. Osuu omaan päiväohjelmaan hyvin niin että aamusella zekkailen menoja ja teen toimeksiantoja (jos oon jotain tekemässä).
Huonompi homma minun kohdalla jos heidän päivittäiset(???) huoltokatkot osuu juuri mun sopivaan slottiin
Voisivat edes sivuilla ilmoittaa että tälläisiä tekevät. Investorissa on aina huom kenttä jossa kerrotaan päivä, kello ja missä on puutteita.
Oletteko lahjoittaneet osakkeita? Ajattelin kiertä... siis tehdä verosuunnittelua paljon nousseen osakkeen kanssa. Eli jos nyt oikein ymmärsin niin homma toimii kaikessa yksinkertaisuudessaan siten että lahjoitan osakkeita vaimolleni hieman alle 5k€ edestä. Vuoden jälkeen hän myy osakkeet (mahdollisesti) samaan hintaan ja nostaa tililleen 5k€ jonka siirtää minulle. Sen sijaan että itse myydessä maksaisin myyntivoittoveroa ~1300€ saan koko summan käteen. Tietysti vaimolle menee pieni vaivan palkka ja Nordnetille 30€ mutta noin niinkuin muuten vaikuttaa aika huikealta. Enkä näe tässä edes mitään laitonta?
Mitenköhän noi lahjoitetut osakkeet näkyvät saajan AOT hankintahinnan osalta? Eli pitääköhän siinä vuoden jälkeen tehdä jotain paperitöitä vai näyttääköhän se hankintahinnaksi sitä lahjoitushetken arvoa?
Kuvailemasi lahjoitus tulkitaan varmasti veronkierroksi jos joku keksii asian huomata ja viitsii siihen puuttua. Vaikka toimet erillään ihan laillisia onkin niin yhdistelmä ei ole. Vedenpitävän tuosta saa kun vaimo maksaa sinun kuluja tuolla 5ke:llä, normaalissa "perheessä" tuon rahan polttamiseen ei tarvita edes puolta vuotta.
Se on kai jonkinlainen painotettu keskiarvo.Miten tuo Nordnetin oma tuottokäppyrä toimii? Tällä hetkellä näyttää YTD:tä eräälle riskisalkulle pari prosenttia plussalle, mutta tuotto euroina silti hieman pakkasella. Liittyykö jotenkin osto/myyntikuluihin vai mistä tuo johtuu?
viittaus oli varmaan lähinnä viimeisen kuukauden kehitykseen.Eikait tuo nyt mitenkää missää lennossa ole jos vertaa muihin viime vuosien nousijoihin.
Eikait tuo nyt mitenkää missää lennossa ole jos vertaa muihin viime vuosien nousijoihin.
Tarkoitit varmaan "enää sekaisin". Kyllähän se joskus menneinä vuosina sekoili ihan omiaan, sittemmin varmaan korjanneet sitä. Lopputuloksena siis kuitenkin, että en ko. arvoa niin kovin vakavasti ole koskaan ottanut.Ei se ole mitenkään sekaisin, laskee TWR-tuoton. Tuosta voi syntyä tilanne, että suhteellinen ja absoluuttinen tuotto ovat eri etumerkillä.
TWR-tuoton laskeminen
Yksi yleisimmistä kysymyksistä mitä sähköpostiini saan koskee TWR-tuoton (Time-Weighted Rate of Return) laskemista. Saman asian selittämin...www.taloudellinenriippumattomuus.com
Omistat osakkeita jossain toisessa valuutassa kuin euroissa? Jos ostat osakkeita esim. dollareissa ja dollarin arvo laskee, niin sinun euromääräinen arvo voi tippua, vaikka osakkeen arvo olisi noussut. Ollaksesi reaalisesti voitolla, pitää osakkeen arvon nousta enemmän kuin osakkeen valuutan kurssi heikentyy.Miten tuo Nordnetin oma tuottokäppyrä toimii? Tällä hetkellä näyttää YTD:tä eräälle riskisalkulle pari prosenttia plussalle, mutta tuotto euroina silti hieman pakkasella. Liittyykö jotenkin osto/myyntikuluihin vai mistä tuo johtuu?
Osakeannit ainakin tuntuu tuolle aiheuttavan ongelmia. Varmasti myös muutkin tilanteet, joissa salkkuun tulee tai poistuu lappuja muuten kuin ostamalla tai myymällä. Sinäänsä myös aika selkeä missä ongelma on noissa listautumisanneissa, ensin salkussa on merkintäoikeuksia joille on asetettu arvo x, sitten ne muuttuu osakkeiksi, mutta kun kaupankäynti alkaakin näillä vasta parin päivän päästä niin osakkeiden arvo on nuo pari päivää 0. Järjestelmä sitten luulee, että ensin arvo laskee x -> 0 ja sitten kun kaupankäynti alkaa niin arvo nouseekin 0 -> hinta millä kauppaa käydään. Varsinkin jos noiden osuus muuhun salkkuun nähden on iso niin käppyrään voi tulla isokin kupru.Tarkoitit varmaan "enää sekaisin". Kyllähän se joskus menneinä vuosina sekoili ihan omiaan, sittemmin varmaan korjanneet sitä. Lopputuloksena siis kuitenkin, että en ko. arvoa niin kovin vakavasti ole koskaan ottanut.
Joskus 2011-2013 mulla se näytti ihan outoa käppyrää, kun olin ottanut vajaa puolet säästöistä parempaan käyttöön. Siis tuoton ajallinen kehitys. Muistelisin, että ihan ilmoittivat joskus jonkun vian olevan korjatun. Ei tuota mun kommenttia pidä mitenkään erityisenä kritiikkinä ottaa ko. näyttämää kohtaan, ihan tyytyväinen olen. Komea vihreä prosentti aina tietysti lämmittää mieltä, mutta huomattavasti enemmän kiinnostaa se € merkin edessä oleva luku ja sen kasvaminen. Prosenteista katson oikeastaan vain, että miten yleisindeksiin nähden on menty - Jolloin on hyvä, että ko. käppyrä on vertailukelpoinen.Osakeannit ainakin tuntuu tuolle aiheuttavan ongelmia. Varmasti myös muutkin tilanteet, joissa salkkuun tulee tai poistuu lappuja muuten kuin ostamalla tai myymällä. Sinäänsä myös aika selkeä missä ongelma on noissa listautumisanneissa, ensin salkussa on merkintäoikeuksia joille on asetettu arvo x, sitten ne muuttuu osakkeiksi, mutta kun kaupankäynti alkaakin näillä vasta parin päivän päästä niin osakkeiden arvo on nuo pari päivää 0. Järjestelmä sitten luulee, että ensin arvo laskee x -> 0 ja sitten kun kaupankäynti alkaa niin arvo nouseekin 0 -> hinta millä kauppaa käydään. Varsinkin jos noiden osuus muuhun salkkuun nähden on iso niin käppyrään voi tulla isokin kupru.
Normaalitilanteissa tuo käppyrä kuitenkin ainakin itsellä on toiminut oikein. Tuntuu, että monen valitus johtuu siitä kun ei ymmärretä että tuo on TWR-tyyppinen, että se ottaa huomioon mm. valuuttojen arvojen muutoksen suhteessa euroon, osingot, salkusta veloitetut maksut, yms. tai sitten odotetaan että se käppyrä toimisi jotenkin kummallisesti eri tavalla. Tuo että prosenttikasvu ja euromääräinen kasvu eroaa toisistaan on sekin vain ominaisuus. Euromääräinen kasvukin on itseasiassa TWR-tyyppinen, mutta siitä ei voi täysin eliminoida sen vaikutusta että isommilla sijoituksilla myös muutokset ovat suurempia euromääräisesti. Tuosta sitten seuraa se, että joskus prosentti ja euromääräisen kehityksen etumerkki on eri.
Juu, ei tuo vastaus pelkästään sulle ollut ja onhan tuossa joskus voinut olla ihan oikeastikin vikaa.Joskus 2011-2013 mulla se näytti ihan outoa käppyrää, kun olin ottanut vajaa puolet säästöistä parempaan käyttöön. Siis tuoton ajallinen kehitys. Muistelisin, että ihan ilmoittivat joskus jonkun vian olevan korjatun. Ei tuota mun kommenttia pidä mitenkään erityisenä kritiikkinä ottaa ko. näyttämää kohtaan, ihan tyytyväinen olen. Komea vihreä prosentti aina tietysti lämmittää mieltä, mutta huomattavasti enemmän kiinnostaa se € merkin edessä oleva luku ja sen kasvaminen. Prosenteista katson oikeastaan vain, että miten yleisindeksiin nähden on menty - Jolloin on hyvä, että ko. käppyrä on vertailukelpoinen.
Joo onOnko muilla onglemia Morningstarin salkkutyökalussa Seligsonin rahastojen arvojen päivittymisessä? Mulla näköjään 20.8.2021 viimeksi päivittyneet Seligsonin rahastoarvot. Kaikki muut sijoitukset päivittyvät normaalisti.
Ei, vaan ajavat 5% _lisäveroa_ osingoille rahastoissa joissa on kasvuosuudet ts. tuota ei mitenkään kompensoida rahastoa myytäessä. Jos oletetaan että rahaston arvonnousu perustuu pelkästään osinkoihin eli osakkeen hinta nousee vuosittain osingon verran pysyen siis vakiona osto ja myyntihetkien välissä. Esimerkki: arvo nyt 100e, osinkoja 5e joista 5% veroa -> rahaston arvo 104,75, myyt ja maksat 30% 4,75:stä -> voittoa 3,325e. Ilman osinkoveroa voittoa 3,5. (3,5-3,325)/3,5 => 1-3,325/3,5=0,05 aka 5%.Kiistelty lähdevero palaa budjettipöytään riisuttuna – ay-liike ja säätiöt rajattiin pois, Finanssialan mukaan eläkemaksut voisivat nousta
SDP ja vasurit ajavat 5% lähdeveroa rahastojen kasvuosuuksille, joita nykyään verotetaan vasta rahasto-osuuksia myydessä.
No tuota selittäämäsi tarkoitin, mutta ilmeisesti ilmaisin asian epäselvästi, kun yritin tiivistää sen lyhyeen.Ei vaan ajavat 5% _lisäveroa_ osingoille rahastoissa joissa on kasvuosuudet.
Veikkaan että tässäkin on klassiset, eli vanhemmat on itse varakkaita/sijoittajia ja maksaneet nuren kaikki kulut ja silti maksaneet viikkorahan ja lapsilisän sillä ehdolla että sälli sijoittaa ne uudelleen. Ja sitten kouluaikanaasustelee vanhempien omistamassa sijoituskämpässä missä kaikki käytännössä maksetaan ja sitten ottaa opintolainaa ja sijoittaa sen eteenpäin koska tietää vanhempiensa kuitenkin maksavan elämisen ja sillä saadaan hyvä pesämuna osakkeisiin.Oksaharjusta taas Hesarissa juttu. 1,5 miljoonan omaisuus. Iltalehden jutussa vuodelta 2016 salkku on jo miljoonaluokassa.
2016 kertoo syyksi sijoitusmenestykseensä nuorena aloitetun sijoittamisen ja sen ettei ole maksanut euroakaan rahastoyhtiöille.
Kuka tahansa jonne voi siis olla miljonääri kolmikymppisenä kun alkaa sijoittaa 13-vuotiaana viikkorahansa suoraan osakkeisiin.
Kuinkahan paljon Jukan omaisuus olisi nyt, jos hän olisikin vain sijoittanut rahastoyhtiöiden indeksirahastoihin, eikä ottanut näkemystä ja realisoinut sijoituksiaan 2020.
Harmi ettei kukaan media tee tutkivaa journalismia näissä jutuissaan ja avaa sitä miten ne rahat on oikeasti tehty. Tietysti miljoonaluokkaan nouseminen on helpompaa kuusinumeroisilla vuosituloilla, mutta näitäkin voisi lehtien tarinoissa avata.
Sanoisin, että parempi tuo sinun tarinasi on kuin se, että pappa betalar pistää koko nuoruutensa haisemaan ja rällää satojen tuhansien edestä autoihin ja bileisiin.Veikkaan että tässäkin on klassiset, eli vanhemmat on itse varakkaita/sijoittajia ja maksaneet nuren kaikki kulut ja silti maksaneet viikkorahan ja lapsilisän sillä ehdolla että sälli sijoittaa ne uudelleen. Ja sitten kouluaikanaasustelee vanhempien omistamassa sijoituskämpässä missä kaikki käytännössä maksetaan ja sitten ottaa opintolainaa ja sijoittaa sen eteenpäin koska tietää vanhempiensa kuitenkin maksavan elämisen ja sillä saadaan hyvä pesämuna osakkeisiin.
Toivottavasti olen väärässä.
Jukalla on elämässään monta asiaa, jotka ovat auttaneet vaurastumaan harvinaisen nopeasti:Veikkaan että tässäkin on klassiset, eli vanhemmat on itse varakkaita/sijoittajia ja maksaneet nuren kaikki kulut ja silti maksaneet viikkorahan ja lapsilisän sillä ehdolla että sälli sijoittaa ne uudelleen. Ja sitten kouluaikanaasustelee vanhempien omistamassa sijoituskämpässä missä kaikki käytännössä maksetaan ja sitten ottaa opintolainaa ja sijoittaa sen eteenpäin koska tietää vanhempiensa kuitenkin maksavan elämisen ja sillä saadaan hyvä pesämuna osakkeisiin.
Toivottavasti olen väärässä.
Vanhalla autolla ajaminen selitti sun mielestä monta prosenttia omaisuudesta? Oksaharju voisi ostaa vaikka uuden Corollan, eikä asia näkyisi taloudessa mitenkään. Vanhalla Fiatilla ajaminen on siis joku statement tai brändi kun sitä pitää erityisesti tuoda esille. Mediaan kerrotaan juttuja vanhasta auton rämästä ja annetaan ymmärtää kuin sillä olisi suurikin merkitys.Jukalla on elämässään monta asiaa, jotka ovat auttaneet vaurastumaan harvinaisen nopeasti:
1. Itsevarmuus.
2. Aloitti salkun perustan alaikäisenä.
3. Tulot ovat erittäin hyvät ikäisekseen, kts. liite.
4. Sijoitusalan ammattilainen 13 vuotta, 2009 alkaen Nordnet Suomessa ensin meklari ja nykyään osakestrategi, meklari EQ:ssa 08-09, yläasteen ja lukion työskenteli osa-aikaisena hanttihommissa.
5. Nosti sijoituslainaa 300 k€ ja laittoi koko rahan finanssikriisin pohjilta Nordeaan, Nokian Renkaisiin ja Sampoon.
6. Osti lainalla ensimmäisen sijoitusasunnon Jyväskylästä 2013 käyttäen salkkua vakuutena.
7. Vuonna 2016 oli jo kolme kämppää ja 2017 neljä kpl. Kaikissa kunnon vipu.
8. On kirjoittanut kuusi kirjaa sijoittamisesta ja kirjoittaa talousaiheisia kolumneja/blogeja moneen eri julkaisuun.
9. Kauppatieteiden tohtorin väikkäri menossa.
10. Edellämainituista tuloista ja salkusta tai kämpistä huolimatta ei ole materian perään, eikä anna rahan näkyä lastensa päällä/leluissa.
11. Ajaa autolla, jonka arvo on 0,1 % rahoitusvarallisuudesta (kyljestä rutattu vanha Fiat Linea).
Suurimmalla osalla tuon tuloluokan geelitukista on alla 50-150 k€ maksava kärry ja muukin kulutus samaa sarjaa. Eipä tarvitse silloin ihmetellä, miksei säästössä ole juuri enempää kuin säästäväisellä keskituloisella ikätoverilla.
Kohta viisi selittää varallisuudesta aika paljon, koska nuo laput ovat suunnilleen triplanneet ja osingot päälle. Harva 22 v kuitenkaan saa 300 k€ tuosta vaan. Jukalla asiaa on auttanut itsevarmuus, kerätty salkku, meklarin palkka ja pienet menot.
Sijoitusasuntojen velka on vivunnut tuottoa ylös. Lopun selittää kova palkka ja kuluttamisen vähyys vanhoine koslineen.
@roystered
Vanhalla autolla ajaminen selitti sun mielestä monta prosenttia omaisuudesta?
Tässä kritisoidaan mediaa ja sen tapaa tehdä juttuja. Eihän tämä ole ainoa juttu. Lehdet on nykyään täynnä juttuja, miten joku on noussut ryysyistä rikkauksiin ihan vaan päättämällä aloittaa säästämisen. Aina jätetään kertomatta jotain olennaista. Esim. case Oksaharjussa omaisuutta ei selitä vanhalla Fiatilla ajaminen vaan 300 000 euron sijoituslaina. Tästä kiinnostaisi vielä tietää, että miten hänen on ollut mahdollista tällainen saada 22v vuotiaana. Hänellä tuskin on tuolloin ollut 600 000 osakesalkku viikkorahoista säästettynä selän takana. Ja eihän Oksaharju missään välissä omaisuuttaan Fiatilla selittänytkään. Sijoituslainan lisäksi on tietysti palkittu riskinotosta ja on ollut tuuri mukana. Varsinkin jos on perinteisten sijoitusoppien vastaisesti sijoitettu koko summa vain kolmeen osakkeeseen.Mitäpäs tuossa nyt sitten on pahaa ? Sinun kateutesi lisäsiksi.
Itse olen 2015 vuodesta lähtien halunnut tietää, että miten se on saanut sen 300k lainan. Vituttaa näissä jutuissa aina kun tulee joku helvetin "sijoitusnero" kertomaan jotain tarinaansa....mutta ei voi kertoa sitä KOKO tarinaa.Tässä kritisoidaan mediaa ja sen tapaa tehdä juttuja. Eihän tämä ole ainoa juttu. Lehdet on nykyään täynnä juttuja, miten joku on noussut ryysyistä rikkauksiin ihan vaan päättämällä aloittaa säästämisen. Aina jätetään kertomatta jotain olennaista. Esim. case Oksaharjussa omaisuutta ei selitä vanhalla Fiatilla ajaminen vaan 300 000 euron sijoituslaina. Tästä kiinnostaisi vielä tietää, että miten hänen on ollut mahdollista tällainen saada 22v vuotiaana. Hänellä tuskin on tuolloin ollut 600 000 osakesalkku viikkorahoista säästettynä selän takana. Ja eihän Oksaharju missään välissä omaisuuttaan Fiatilla selittänytkään. Sijoituslainan lisäksi on tietysti palkittu riskinotosta ja on ollut tuuri mukana. Varsinkin jos on perinteisten sijoitusoppien vastaisesti sijoitettu koko summa vain kolmeen osakkeeseen.
2016 jutussa hän itse selittää omaisuuttaan sillä, että pysynyt kaukana rahoitusyhtiöiden tuotteista. Onko vielä tuolloin ollut Nordnetilla töissä? Aika laajoja vapauksia sallinut Nordnet työntekijälleen… Kuitenkin kuinka paljon se hänen aktiivinen salkku on sitten tuottanut verrattuna esim. Suomi tai Maailma Indeksiin? Varsinkin jos hän on realisoinut salkkunsa 2018 ja jäänyt isot tuotot viime vuosilta saamatta.
Joo ja ei siinä mitään, mutta voisi kertoa sen koko tarinan eikä vaan siitä ruusuilla "kaunisteltua" osaa. En nyt Warrenia ja Jukkaa ehkä laittaisi samaan kategoriaa, kun toinen on tehnyt fyrkkaa varmaan 70 vuotta ja toinen reilu 10 vuotta.Ylipäätänsä jos joku hyvin nuorena rikastuu osakesijoittamisella tuntuvasti yli esim. Warren Buffetin tai jonkun muun "sijoituslegendan" tuoton, on kyseessä joko a) poikkeuksellinen näkemys ja informaatioetu tai b) tuuria. Itse laittaisin todennäköisyydet prosentteina n. 99,999999% b:n puolelle.
En nyt tiedä pahasta, mutta kyllä toi melkoisen iso muuttuja koko paletissa on. En ole lukenut juttua, koska maksumuurin takana, mutta tällaset tarinat on nykyjournalismilla kiirjoitettu yleensä aika "anyone can do this" -kulmalla, vaikka se ei todellakaan pidä paikkaansa. Vähättelemättä liiaksi Oksaharjun ammattitaitoa ja efforttia, niin ei se varallisuus olisi todellakaan noin lööppejä kiihottavilla numeroilla ilman selkeän poikkeuksellisia taloudellisia tukimia menneisyydessä.Mitäpäs tuossa nyt sitten on pahaa ? Sinun kateutesi lisäsiksi.