Suhtaudun toki itsekin skeptisesti noihin liimatukkiin, mutta he todennäköisesti ymmärtäisivät tiedustella vähän enemmän siitä mikä kysyjän tilanne ja taloudelliset tavoitteet on. Täällä annetut neuvot on suurimmaksi osaksi suoraan sanottuna p*skoja, jos rahoja on tarkoitus käyttää seuraavan 10:n vuoden aikana.
Tämä on toki hyvin yleistä tänä päivänä, että moni ajattelee sijoittamisen olevan helppoa kun on eletty niin pitkässä nousumarkkinassa. Seuraavan karhumarkkinan jälkeen moni näistä on entinen sijoittaja. Täytyy muistaa, että historiaan perustuen esim. niinkin pitkä aikajakso kuin 15 vuotta saattaa huonolla tuurilla mennä, että saa nyt sijoittamansa osakesäästönsä takaisin, jos huonosti käy. Kukaan ei osaa todellisuudessa ennustaa tulevaa etenkään lyhyemmälle aikavälille.
Kuitenkin, jos sijoitushorisontti on todella pitkä, eli yli tuon 15 vuotta, eikä sillä ole väliä, jos salkun arvo droppaisi jossain vaiheessa vaikka 50%:ia, niin pidän tuota sinun suosittelemaasi strategiaa oikein hyvänä ja olen samaa mieltä, että sijoittaminen on silloin yksinkertaista. Todellisuudessa aika harva ihminen on vaan tuollainen kone, joka tietää noin pitkäksi aikaa ettei rahantarvetta tule. Nimenomaan sitten, kun niillä sijoituksilla on tarkoitus elää ja nostaa niitä rahoja muuttuu sijoittaminen huomattavasti monimutkaisemmaksi.
Ja lisäyksenä minun neuvoni Pokkukselle olisi edelliseenkin viestiin perustuen ainakin jutustella jonkun ammattilaisen kanssa. Ei niitä neuvoja / kaupattuja palveluita ole pakko ottaa, mutta tuskin on haitaksikaan.
Ainakin minun viestini oli juuri
@pokkus :lle sopiva, eikä kenen tahansa tilanteeseen sopiva neuvo. Palkka on kohdallaan, ja maailma-ETF:iin on säästetty jo useita vuosia.
Hän puhui viime viikonloppuna, että tuli muutama satku ylimääräistä, jonka voisi sijoittaa. Sanoi, että pörssi on ATH, eikä siksi meinaa tohtia laittaa kaikkea kerralla sisään.
Ylimääräiset rahat ovat hänelle ylimääräisiä:
Itse olen firmaa valitessani myös hieman miettinyt tulevaisuutta, että onko 5v päästä kysyntää tuotteille enää. Esim lentoyhtiöt, turkistarhaus yms vastaavia toimialueita.
bbs.io-tech.fi
Pokkus kyseli ohimennen sopivia sijoituskohteita, mutta ydinongelma nähdäkseni oli tämä:
"Lähinnä kauhistuttaa laittaa all-in kertasijoituksena.". Hän oli tietoinen, että all-in olisi tilastojen mukaan järkevintä, mutta tunnepuoli harasi vastaan. Tämän perusteella suosittelin hänelle, että 2/3 heti sisään ja lopuille ajallinen hajautus. Näin järki ja tunne tulevat molemmat huomioiduksi.
Itse väitän, että pokkuksen harrastamiin maailma-ETF:iin riittää 15 vuoden sijaan 10 v. Viimeisten 120 vuoden aikana ei nimittäin ole ollut yhtään hetkeä, jolloin kertapompsi olisi yli 10 vuoden kuluttua miinuksella.
Pokkuksen kaltaiselle sijoittajalle pankin pukumiehet eivät tuo mitään lisäarvoa. Kahvia ja keksejä toki saa, mutta niiden hintana on se vaiva, että joudut joka hetki pitämään tiukasti penneistäsi kiinni.
Kävin 90-luvulla maistelemassa Helsingissä Alexandrian pullat. Joskus tuli käytyä Tapiolassa kuuntelemassa jonkun pankin private banking -myyntipuheet. Käyntikortti oli komeasti "Private banker" ja huoneeseen järjestyi vihreää teetä sekä pieni leivonnainen. Ei kuitenkaan tullut kauppoja, koska juippi olisi vienyt minulta 500 €/a antamatta juuri mitään hyödyllistä takaisin. Keskustelu oli niin pitkä, että pankki oli jo ehtinyt sulkeutua. Hän lähti siksi saattamaan minua sokkeloita ja ahtaita kierreportaita pitkin ulos. Siinä kävellessä tyyppi hämmästeli, että miten olen saanut salkkua kasvatettua ja alkoi kyselemään minulta vinkkejä menojen pienentämiseen! Hänen tekisi kovasti mieli ostaa järjestelmäkamera hyvällä yleisobjektiivilla, mutta palkasta säästyneet rahat tuntuivat aina hupenevan johonkin. Vähän tuntui kääntyvän roolit ympäri siinä "epävirallisessa" käytäväkeskustelussa. Itse taisin silloin olla 37-39v ja banker noin 5v nuorempi, mutta kyllä minulla oli raha-asiat paremmin hallussa jo hänen iässään tai nuorempanakin. No, ehkä kyseessä oli "suutarin lapsen kengät", ja hän osasi hoitaa paremmin muiden rahoja kuin omiaan.