Itseä koskee sama varmaan, kuin monia muitakin "tavissijoittajia" tai sijoittamatta jättäneitä. Eli ei minua kiinnosta, että 50v minulla on vaikka 400 000e, vaan paljon mieluummin ottaisin sen 100 000e tai edes 75 000e keskellä ruuhkavuosia..Laitetaan nyt vaikka 40e kuussa, 9.2% historiallisella osaketuotolla 50v ajan niin päästään tällaiseen graafiin. Mut suomalainen voittaa aina ja veikkaus ja silleen.
edit. Jos vielä uskaltais salkun vivuttaa tai käyttää salkkua esim. asuntosijoitusimperiumin(velaksi vuokrakämppiä) takuuna niin alkaa oikeasti vaurastumaan reilusti.
Itselle sijoittamisen tarkoitus on puhdas vivutus --> kun jonkin verran olen saanut sijoitettua ja "tuloja" tulee, niin käytän sijoitussalkkua vakuutenaa sijoituslainalle tai ihan puhtaalle oman elämisen lainalle (=okt-talolaina). Tokihan voisin teoriassa ottaa lainaa esim. sijoitusasuntoa vastaan, mutta ite taviksena minun pitää valita ---> hieno "ylikallis" okt, vai että sijoitusasunto + kohtuullinen kämppä missä haaveilee kokoajan paremmasta kämpästä. Molempiin vaan ei millään riitä rahat (=sijoitusasunto + 400k kämppä). Mieluummin vietän sen 5v-7v siinä hienossa kämpässä ja hyväksyn, että en ihan niin rikas olekaan kuin siinä tapauksessa, että olisinkin ostanut sijjoituskämpän ja "sopivan hintaisen" okt:n.
Toki optio on aina olemassa, että se 400k kämppälaina lyhenee ja saa siitä vakuuksia sitten irti sijoittamiseen --> mutta se on vain hypoteettista, ennen arviointia.
Pointti oli siis, että ite ymmärrän ihan hyvin miksi omat kaikki kaverit ei sijoittele. Heillä on hienot okt ja riittävät ajoneuvot/palkkatulot hyvään elämään. Jos siitä jää lainan lyhennysten jälkeen vaikka 400e puhtaana näppiin, niin käyttääkö se sitten vaikkapa ravintolaan/lapsiin/harrastuksiin vaiko laittaa vähän rahaa sijoituksiin... Kummassa sitten isompi hyöty loppujen lopuksi, jos on ruuhkavuodet menossa.. Molempi toki parempi, mutta kyllä sijoittaminen on kaikista rasittavinta just sillä alle 20 000e salkulla - se kun ei ole merkityksellistä "isossa kuvassa" kellekään, mutta tokihan jos malttaa, niin se kasvaa merkittäväksi.
Viimeksi muokattu: