EUR/USD, olisiko se dollari noin 4% pudonnut tuossa ajassa?ei kai nyt kolmessa kuukaudessa arvo voi heilahtaa niin pahasti
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
EUR/USD, olisiko se dollari noin 4% pudonnut tuossa ajassa?ei kai nyt kolmessa kuukaudessa arvo voi heilahtaa niin pahasti
Ymmärrän, että dollarin arvo suhteessa euroon muuttuu, mutta ei kai nyt kolmessa kuukaudessa arvo voi heilahtaa niin pahasti, että sadan dollarin tuotto kuihtuu euroissa pakkaselle
Kyllähän tuossa saa hermot pitää kylmänä noiden kanssa. Itse aloitin varsinaisesti sijoittamisen jenkkimarkkinoille, kun eurolla sai about 1,4 dollaria, jonka johdosta tuli siinä sitten aika hyvää plussaa useamman vuoden jälkeen pelkästään valuuttakurssista. Pidemmällä aikavälillä tuo on näyttänyt seilaavan tuossa karkeasti 1 - 1,5 haarukassa riippuen miten alueilla menee suhteessa toisiinsa, lähinnä talouden kannalta, mutta tietty muutkin asiat vaikuttavat. Eli lyhyellä aikavälillä ei välttämättä kannata valuuttariskiä ottaa, pidemmällä voi sitten katsoa koska on sopiva kurssi myydä, jos sen haluaa tehdä.No jo saatana on.
Itse en nyyppänä oikeen valuutta-arvojen suhteita ole koskaan seurannut, onko tämmösissä jotain sinikäyrämäistä syklisyyttä vai onko nyt vaan paskat housussa? Eikös tällaiset tapaukset tee tälleen ulkomaalaisena jenkkimeisinkeihin sijottamisen iha järjettömäks poislukien jotku kurssinsa tuplaavat lappuset?
Et ymmärrä että tappio valuuttakurssista realisoituu siinä kohtaa kun vaihdat taaloja euroiksi. Jos sinulla on valuuttatili Nordnetissä tai kiirettä myydä noita lappuja ei tuosta kannata välittää. Itselläni on ihan sama mm. Microsoftin osakkeiden kanssa, tuotto näyttää pienemmältä kuin itse laskemalla. Mutta ei paljon jaksa kiinnostaa, ei ole tarkoitus myydä kyseisiä lappuja koskaan:
Pistinkin tästä aiemmin viestiä, mutta en selkeästi vieläkään ymmärrä että miten tuo tuotto nordnetissä lasketaan.
Alle 3kk vanha jenkkipositio jonka arvo noussut sen ~3,4 dollaria hankintahintahuomioidusta keskikurssista eli 35 kappaleen osakemäärällä tuottoa pitäs olla meikän järjen mukaan yli sata dollaria.
Ymmärrän, että dollarin arvo suhteessa euroon muuttuu, mutta ei kai nyt kolmessa kuukaudessa arvo voi heilahtaa niin pahasti, että sadan dollarin tuotto kuihtuu euroissa pakkaselle? Vai? Eihän tässä ois mitää järkeä omistaa jenkkiosakkeita, jos näin on? Mitä en ymmärrä?
Ymmärrän kyllä täysin, en vain tiennyt että eurodollarisuhde on sukeltanut noin hurjaa vauhtia. Myönnän että talousseuranta ei ole ykkösintressejä, niin ei ole tullut todellakaan seurattua valuutta-arvoja kun kaikki paukut menee firmojen yleiseen seurantaan.Et ymmärrä että tappio valuuttakurssista realisoituu siinä kohtaa kun vaihdat taaloja euroiksi. Jos sinulla on valuuttatili Nordnetissä tai kiirettä myydä noita lappuja ei tuosta kannata välittää. Itselläni on ihan sama mm. Microsoftin osakkeiden kanssa, tuotto näyttää pienemmältä kuin itse laskemalla. Mutta ei paljon jaksa kiinnostaa, ei ole tarkoitus myydä kyseisiä lappuja koskaan:
Onhan noita Eurojakin tuutattu painosta ulos parilla tuhannella miljardilla viimeisten vuosien aikana. Mutta jenkkien katsotaan kait kärsivän pahemmin koronasta kuin Euroopan. tjsp.Dollaria on printattu viimesen vuoden aikana muistaakseni reilu 35% kaikista dollareista.
Voi lahjoittaa ja DVV:llä ei ole asiaan nokan koputtamista. Viime vuonna eräs toimija ei heti uskonut, kuukauden päivät helsingin DVV:n kanssa asiaa ihmettelivät ja tulivat samaan lopputulokseen vaikka mulla oli faktat jo ekassa yhteenotossa mukana. Pahoittelivat että heille on aikoinaan viranomaisen toimesta näin kerrottu ja he ovat sitten siitä pitäneet kiinni.Onko jollakin kokemusta rahasto-osuuksien lahjoittamisesta alaikäiselle? Kyseessä on erikoissijoitusrahasto ja olen ymmärtänyt, että maistraatti tai nykyään kai DVV ei ole hirveän suopeasti suhtautunut näihin. Mutta ymmärtääkseni lahjoituksena saatuihin osuuksiin ei virasto voi puuttua. Päteekö rahasto-osuuksiin sama periaate kuin osakkeisiin, jossa hankintahinnaksi tulee lahjan saajalle sen hetkinen arvo. Näin voisi kätevästi kuitata tulevia veroja, vaikka varallisuus säilyisi perheen sisällä, tietysti huomioiden lahjaveron alaraja.
Lisää penkoen reddittiä sieltä löytyy lisää vastaavia ja ainakin tässä väitetään asiaa kysytyn IB:ltä itseltään
Mulle tyyppi ei kuitenkaan sanonut tuosta mitään. Täytyy kyllä sanoa että nyt on pisteet kyllä kovassa pudotuksessa ko. lafkan osalta. Tuohan on ihan amatöörimäistä puuhastelua...
Sitten löytyy tämmöinen ja tuon mukaan sitten taas hommat jotenkin voisi jopa jatkuakin jos ei siirrä, IB itse lupaa vain myyntiä ja todellisuudessa mun toisen tilin pääsy edes account managementtiin on jo estetty ....
Mitenköhän tää homma LYNXillä toimii, eukolla on tili siellä, mutta ei oo lainaa...
Ihan newbienä kysäsen tähän.. eikö se mee niin että ko vaihtaa valuutan ja ostaa osakeita. Parasta ko valuuttakurssikin helkutiste vihreenä. Sitten ei välitä noususta/laskusta omalla valuutalla vaan osakkeen paikallisella valuutalla? Ja kun myy/vaihtaa takas euroiks ni pare olla valuutta paljon punasella? Jolloin voittoa kyllä tulee si huomattavasti enempi ku mitä esim nordnet kertoi voiton olleen euroissa? Vai olenko mä ihan metsässä? Kandeeko vaan jatkaa mun sijoitusuraa ihan lottoamalla?No jo saatana on.
Itse en nyyppänä oikeen valuutta-arvojen suhteita ole koskaan seurannut, onko tämmösissä jotain sinikäyrämäistä syklisyyttä vai onko nyt vaan paskat housussa? Eikös tällaiset tapaukset tee tälleen ulkomaalaisena jenkkimeisinkeihin sijottamisen iha järjettömäks poislukien jotku kurssinsa tuplaavat lappuset?
Miten tällä painetaan hurja määrä rahaa?Onkos kukaan sijoittanut genomiikkaan? (esim ARKG)
Tuon ark investin perustaja sanonut että saattaa tulla siitä seuraavat FANG yhtiöt ja paljon hypetystä mm. redditissä
Miten tällä painetaan hurja määrä rahaa?
Ideoita, ajatuksia mitä perus eunl / is3n kaveriksi - mihin te muut säästätte noiden lisäksi?
Kiinnostava postaus, kiitoksia. Tuohon ylläolevaan ainoastaan kommentoin, että ei niiden indeksien ole tarkoituskaan lentää, vaan tuottaa vakaasti markkinoiden keskituottoa vuodesta toiseen. Sille keskituotolle sitten me osakepoimijat pitkässä juoksussa lähes väkisin häviämme.Indeksejä kokeiltiin reilu vuosi sitten, jotenkin ne ei vain näyttäneet lentoon lähtevät niin myin kaikki pois.
Eihän sille väkisin häviä. Jos sijoitat kaikki rahat yhteen osakkeeseen sinulla on lähes 50% mahdollisuus voittaa indeksi. Valtaosalla osakepoimijoista vaan hajauttaa rahansa niin moneen osakkeeseen että ylituoton tekeminen on vaikeaa. Uskoisin että myös peesaamalla Inderesin mallisalkkua tai ostosuosituksia voittaa indeksin.Kiinnostava postaus, kiitoksia. Tuohon ylläolevaan ainoastaan kommentoin, että ei niiden indeksien ole tarkoituskaan lentää, vaan tuottaa vakaasti markkinoiden keskituottoa vuodesta toiseen. Sille keskituotolle sitten me osakepoimijat pitkässä juoksussa lähes väkisin häviämme.
Toivottavasti, koska jälkimmäistä mainitsemistasi taktiikoista noudatan itse.Uskoisin että myös peesaamalla Inderesin mallisalkkua tai ostosuosituksia voittaa indeksin.
Olisko jollain lyhyt ja helppo selitys miten tää tulisi toimimaan 10-15v päästä jos kaikki verohommat on samat kun nykyään:
Sanotaan että on panostanut 5 tai 10 vuotta kahteen etf:ään ja yhteen yritykseen nordnetin kautta EUNL + SXR8 + microsoft
Oliko siinä joku vero homma että miten vanhaa juttua holdaa? Muistaakseni oli just 5 ja 10v ne rajat että vähemmän tarvii maksaa veroa?
Ja jos on noi rajat niin miten se lasketaan jos alat 10v päästä myymään EUNL jota olet ostanut yli 10v, lasketaanko se jonkun keskiarvon mukaan, sen vanhimman oston mukaan vai mistä?
Sit bonuskysymyksenä kun en ole nähnyt tähän vastausta mut siinä systeemissä missä säästetään esim 70% tuloista 10v ja jatketaan sen jälkeen samaa rataa kulutuksessa mutta nyt voit alkaa myymään jonkun 5% vuodessa osakkeita, onkohan tohon laskettu veroja mukaan vai pitääkö nekin vielä nykästä jostain tohon laskuun? En nyt yhtään muista millä nimellä toi juttu meni.
Tuskin ehtii. Itsehän tein tuon virheen viime vuonna. Taisin jo ennen joulua myydä indeksirahastonsuomea vajaalla tonnilla ja kauppa sitten totrutui vasta tammikuussa.Oon mahdollisesti vähän myöhässä, mutta jos huomenna laitan myyntiin kaksi rahasto Handelsbanken Eurooppa Indeksi ja Nordnet Indeksirahasto Suomi niin ehitävätkö vielä tämän vuoden myynteihi? Kysymys siis oikeastaan lasketaanko myynti aika siitä kun tuote laitetaan myyntii (jolloin ehtii) vai kun tuote myyty ja rahat Nordnetin tilillä (jolloin voi olla, että ei kerkä tämän vuoden myynteihin = en halua myydä)? Molemmissa cut-off aika klo 13 päivittäin.
Kiinnostava postaus, kiitoksia. Tuohon ylläolevaan ainoastaan kommentoin, että ei niiden indeksien ole tarkoituskaan lentää, vaan tuottaa vakaasti markkinoiden keskituottoa vuodesta toiseen. Sille keskituotolle sitten me osakepoimijat pitkässä juoksussa lähes väkisin häviämme.
Eihän sille väkisin häviä. Jos sijoitat kaikki rahat yhteen osakkeeseen sinulla on lähes 50% mahdollisuus voittaa indeksi. Valtaosalla osakepoimijoista vaan hajauttaa rahansa niin moneen osakkeeseen että ylituoton tekeminen on vaikeaa. Uskoisin että myös peesaamalla Inderesin mallisalkkua tai ostosuosituksia voittaa indeksin.
Kyllä mä ymmärsin että lapsen tili on hänen omansa, ja lahjoitus tapahtuu kun siirrät sinne massia ostoa varten. Kun lapsi täyttää 18 siirtyy hänelle hallintaoikeus, mutta omistus jo aikasemmin.
Mä ainakin annan hallinnan tuossa vaiheessa ilman kikkailua. Jos lapsi on niin tyhmä että törsää heti niin parempi mokata nuorempana jos siitäkin sitten oppis.
Et ole ilmeisesti laskenut paljonko tuossa on lopputulemaToi lapselle "myöhemmin lahjoittaminen" toimii hyvin jos summat on lopussa pieniä (tyyliin se lapsilisä ~18v ajan), koska tuolloin kertyneen omaisuuden saa lahjoitettua ilman veroja järjellisessä ajassa ja hankintamenokin resetoituu jolloin rahat on käytettävissä "per heti".
Et ole ilmeisesti laskenut paljonko tuossa on lopputulema
Laskinhan, a) jos haluat lahjoittaa 25k niin se kannattaa tehdä heti eikä myöhemmin - ainakin jos niitä rahoja hillotaan sijoituksissa seuraavat 60v ja ne lahjoitetaan T+20v hetkellä koska itse olettavasti vaihdat hiippakuntaa välissä joten itselläsi et voi niitä tuota 60v mitenkään pitää . b) vastaavasti jos haluat lahjoittaa 25k ja oletuksena on sen realisointi ~20v päästä niin sun kannattaa hillota tuota itsellä ja lahjoittaa 20v päästä kertynyt potti 100k jonka vastaanottaja cashaa +1v päästä (tämän 1v aikana kertyvät tuotot jäi huomioimatta).Et ole ilmeisesti laskenut paljonko tuossa on lopputulema
Onko joku syy miksi noiden päälle pitää saada vielä jotain? Nuohan toimivat pääsääntöisesti erittäin hyvin jo kahdestaankin. Tietysti jos haluaa vaikka osinkopapereita tai panostaa lisää johonkin tiettyyn kohdealaan, vaikka lääketeollisuuteen tai AI-hommiin, niin sitten eri asia. En kuitenkaan osaa tai halua suositella tuohon mitään lisäksi. Pitkälti riippuu siitä mitä sillä lisäyksellä hakee tai miksi kokee tarvitsevansa kaveria noille.
Itse säästin EUNL/IS3N ohella Nordnetin supereihin. Syynä oli lähinnä rahastojen tuomat edut, saa tarpeen tullen myytyä ja ostettua joustavammin. ETF ei viitsi myydä pieniä määriä pois kulujen takia mutta esimerkiksi plussalla olevien rahastojen kanssa voi hyödyntää vuosittaisia alle 1000€ verottomia myyntejä. Nykyään ei tosin tule ostettua mitään näistä vaan kaikki nuo ovat itselläni korvaantuneet SPP Globalilla. Yhdistää omassa käytössäni melko hyvin aiempien ratkaisujen hyvät puolet (hajautus ja jousto) ja säästää samalla sen ETF 2,5€ kuukausimaksun vaikka muut kulut ovat hieman korkeammat.
Mikäs on näkemys osakesäästötilistä jos meinaa nostaa rahat ulos 2-3 vuoden kuluttua, olettaen että arvo on vähintään säilynyt samana? Onko mitään hyötyä tai haittaa?
Yleisesti sanoisin, että osakkeisiin ei kannata sijoittaa noin lyhyellä tähtäimellä. On liian iso riski, että arvosta on kadonnut kymmeniä prosentteja. Ja yleensä kun aikajänne on tuo, on rahoille joku ihan tärkeä kohde, joten jättäisin sijoittamatta osakkeisiin.
Jenkkipörssistä pitäisi kyllä saada osingot uudelleensijoittavia kansainvälisille markkinoille sijoittavia ETF:iä, joiden kulut ovat hyvin alhaiset.Mitä mieltä olette kansainvälisen hajauttamisen tarpeellisuudesta amerikkalaisille ja Amerikassa asuville? Siis suomalaisten ei varmaankaan ole järkevää sijoittaa kaikkia rahojaan Helsingin pörssissä listattuihin yhtiöihin, mutta riittääkö Amerikassa, että hajauttaa pitkin Wall Streetiä esim. seuraamalla jotain S&P 500 -indeksiä? Kansainvälisten rahastojen ongelma täällä USA:ssa on suppeahko valikoima, epäilyttävän alhaiset voluumit, yleensä kai korkeammat kulut ja ilmeisesti myös hieman epäedullisempi osinkojen verotus.
Käytännössä kyllä, ajattelepa vaikkapa monessako maassa myydään coca colaa, toki sitä varmaan myydään eniten jenkeissä, mutta eiköhän firma itsessään seuraa aika hyvin maailmaindeksiä myynniltään, osa muista sitten ehkä enemmän/vähemmän jenkkimarkkinoilla. Vertaa vaikka sp500 ja maailmaindeksiä keskenään, ero ei ole suuri.Mitä mieltä olette kansainvälisen hajauttamisen tarpeellisuudesta amerikkalaisille ja Amerikassa asuville? Siis suomalaisten ei varmaankaan ole järkevää sijoittaa kaikkia rahojaan Helsingin pörssissä listattuihin yhtiöihin, mutta riittääkö Amerikassa, että hajauttaa pitkin Wall Streetiä esim. seuraamalla jotain S&P 500 -indeksiä?
Tuo on hölmö perustelu kun maailmanindeksi on about 70% painolla USA:aa.Vertaa vaikka sp500 ja maailmaindeksiä keskenään, ero ei ole suuri.
Osinkojen uudelleensijoitus ei toimi USA:ssa samalla tavalla kuin Suomessa, eli osingoista joutuu täällä aina maksamaan verot. Tosin tämän sivun mukaan esim. tuossa VXUS:ssa n. 65 % osingoista menee ns. "qualified dividend" -kategoriaan, jolloin verokohtelu ei eroa amerikkalaisista osingoista. Eli hyvältä näyttää siinäkin mielessä.Jenkkipörssistä pitäisi kyllä saada osingot uudelleensijoittavia kansainvälisille markkinoille sijoittavia ETF:iä, joiden kulut ovat hyvin alhaiset.