Jep todella hyvä motivoija! Kun sälää on useammassa omaisuuserässä kiinni niin kokonaistilanne yhdessä käppyrässä avaa tilannetta mukavasti. Samalla ei ole sidoksissa siihen, että pakko käyttää vaikka pelkkää Nordnettiä niin saa nätit käppyrät. Tärkein näissä on ettei sorru itsensä huijaamiseen mm. asunnon nettoarvolla ja muulla vaikeammin arvostettavalla asialla. Toki mulla on siellä autokin listattuna niin, että ekana vuonna lähti 20% arvosta ja nyt pitäisi muuttaa varmaan 15% kohdille kun arvonlasku vähän tasaantuu.
Itse olen niin huono taikuroimaan mitään tyhjästä niin muokkasin täällä olevaa pohjaa:
Näin aloitat varallisuusseurannan
Toisella välilehdellä mulla on omaisuuserä taulukko mihin käyn loppukuusta lätkäsemässä tilien saldot, osakkeiden arvot yms. 10min homma joka kuu kun jotuu käsipelillä kaikki käymään. En edes hanskaa sitä, että saisin tuolta tiedot siirtymään automaattisesti tuohon varallisuusseuranta taulukkoon, mutta vielä selviää naputtelemalla
. Mutta jo 1,5v aikana ihan mukavaa dataa tullut. Ehdottomasti kannattaa aloittaa jos säästäminen ja sijoittaminen kiinnostaa!
Toinen talouden pidon selkäranka itsellä on tulot ja menot taulukko mistä tulee säästöprosentti. Blogeista lukenut aivan uskomattomista säästöprosenteista ihan onnettomilla tuloillakin. Itse ei tollasiin kykene, mutta en otakkaan oikein ressiä asiasta vaikka olisihan se mukavempi saada isommalla prosentilla säästöön. -19 huideltiin 21% paikkeilla ja -20 35% kohdille (suurin syy nousuun oli lyhennysvapaa), mutta joku yli 50% on aika dream on ellei ala leikkaamaan kulutusta isosti. Toki ihmiskokeena olisi kyllä omasta mielestä mielenkiintoista jos asuisi yksin.