- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 12 703
Tällä kysymyksellä ja tehtävänannolla: ei yhtään mikään. Ei kulutusta vähentävää ihmeainetta varsinaisesti ole olemassakaan.Mikähän aine sopii polttoaineen kulutuksen laskemiseen ja voisi kerta käsittely riittää?
Keraamiset käsittelyt saattavat kai vaikuttaa jopa ehjän ja hyväkuntoisen moottorin kulutukseenkin vähentämällä moottorin sisäistä kitkaa, niin vaikutus ei voi olla kovin iso henkilöauton pikkukoneessa, kun ei kitkahäviökään ole iso. Kitkahäviötä voi vähän(ja täten kulutusta vielä vähemmän) pienentää käyttämällä matalakitkaista ja -viskositeettista öljyä(moottorivalmistajan suosittelema ACEA-luokitus), ja sellaistahan ei kuulu käyttää ellei sitä ole ko. moottorissa erikseen sallittu tai määrätty(tai omin päin jos "tietää mitä tekee", minkä voi kovin harva tästä sanoa - en minä ainakaan). Viskositeettiluokallakin on normaaliöljyjen (esim. 0W30 vs. 10W40) välillä jokin merkitys, mutta käsittääkseni tätäkin pienempi.
Mitä tahansa temppuja teetkään, niin tuskin saatu hyöty riittää kuittaamaan kuluja. Jos esimerkiksi saavuttaisit 1% säästön, niin 15 000 kilometriä vuodessa ajaen polttoainemenoilla 10€/100km säästäisit 15 euroa vuodessa. Edes neljän vuoden säästöllä ei saa kovin ihmeellisiä käärmeöljypulloja eikä montaa kannua kallista öljyä.
Jos taas koneessa on jotain puhdistusaineella hoidettavaa harmia kuten paskaa/karstaa vaikka suuttimissa, oikea aine voi korjatessaan ongelman vähentää kulutusta merkitsevästi. Tämä on kuitenkin mielestäni vähän eri juttu, koska kulutuksen pienentyminen on vain yksi jopa konetta vaarantavan ja ajoa haittaavan ongelman poistumisesta seuraava hyöty.
Kulutus ei ole muuttunut, mutta käärmeöljy on kyllä toiminut juuri niin kuin piti. Niiden tarkoitus on tuottaa rahaa valmistajalle ja myyjälle - bonusta on, jos tämä tapahtuu rikkomatta asiakkaan autoa.Vielä ei ole oikeasti polttoaineen kulutusta vähentävää ainetta löytynyt, vaikka yli puolet kauppojen purkeista sukulainen läträillyt eri autoihin.
Edit: Normaaliöljyn esimerkkinä toki piti olla jotain oikeasti normaalia eikä aivan älytöntä, hups. Paranneltu.
Esimerkkinä kunnon käärmeöljystä mainittakoon "tulitehoa" eli "PARI" polttoöljyn lisäaine(jossa toki kai muistetaan mainita että toimii myös dieselmoottoreissa). Lupauksena on täysin järjettömiä termodynamiikan vastaisia hyötyjä. Aine on jotain tavallista lamppuöljyä, lentopetrolia ja/tai pakkasdieseliä jollain epäpuhtauksilla höystettynä. Ohjeen mukainen tai vähän reilumpikaan käyttö ei yleensä haittaa mitään(polttoöljyyn, vanhan traktorin tankkiin tai jopa modernin koneen dieselpolttoaineen sekaan voi yleensä vaurioitta pienen lisäyksen laittaa melkein mitä tahansa ja valopetrooli tai etenkin jetti on harmittomimmasta päästä), mutta tietenkään mitään toivottuakaan vaikutusta ei ole. Paitsi tietenkin markkinoijan(en kehtaa puhua edes valmistajasta) lompakon lihottaminen. Tuote on yksinkertaisille ihmisille suunnattu. Luulisi että nykyään ihmiset ovat käyneet muutakin kuin 3-6 vuotta kiertokoulua, mutta ei. Materiaalista päätellen ilmeisesti rannikolta löytyy asiakkaita. Ymmärtäisin että jossain dieselpunkvaihtoehtomaailmassa, jossa maalaiset eivät osaa lukea, kirkossa puhutaan latinaa ja vielä noitavainotkin hoidetaan perinteiseen malliin, tuota paskaa joku ostaisi.
Suuttimien puhdistusaineet, sylinterin puhdistusaineet, jäähdytinpesut, moottoriöljypesut sun muut eivät sinänsä ole käärmeöljyä. Ne eivät tee ihan ihmeitä, mutta niistä on hyötyä vain jos on jokin ongelma korjattavana ja riskinsäkin monissa on. Voi niitä silti käyttää kärmesöljynä jos umpimähkäisesti alkaa kokeilla niitä yksi kerrallaan siinä toivossa, että ehjän tai kunnoltaan tuntemattoman moottorin polttoainetalous paranisi. Todennäköisempää tällä setillä on paskoa jotain kuin saada etua.
Viimeksi muokattu: