RVS, Motor up ja muut ihmeaineet.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Mikähän aine sopii polttoaineen kulutuksen laskemiseen ja voisi kerta käsittely riittää?
Tällä kysymyksellä ja tehtävänannolla: ei yhtään mikään. Ei kulutusta vähentävää ihmeainetta varsinaisesti ole olemassakaan.

Keraamiset käsittelyt saattavat kai vaikuttaa jopa ehjän ja hyväkuntoisen moottorin kulutukseenkin vähentämällä moottorin sisäistä kitkaa, niin vaikutus ei voi olla kovin iso henkilöauton pikkukoneessa, kun ei kitkahäviökään ole iso. Kitkahäviötä voi vähän(ja täten kulutusta vielä vähemmän) pienentää käyttämällä matalakitkaista ja -viskositeettista öljyä(moottorivalmistajan suosittelema ACEA-luokitus), ja sellaistahan ei kuulu käyttää ellei sitä ole ko. moottorissa erikseen sallittu tai määrätty(tai omin päin jos "tietää mitä tekee", minkä voi kovin harva tästä sanoa - en minä ainakaan). Viskositeettiluokallakin on normaaliöljyjen (esim. 0W30 vs. 10W40) välillä jokin merkitys, mutta käsittääkseni tätäkin pienempi.

Mitä tahansa temppuja teetkään, niin tuskin saatu hyöty riittää kuittaamaan kuluja. Jos esimerkiksi saavuttaisit 1% säästön, niin 15 000 kilometriä vuodessa ajaen polttoainemenoilla 10€/100km säästäisit 15 euroa vuodessa. Edes neljän vuoden säästöllä ei saa kovin ihmeellisiä käärmeöljypulloja eikä montaa kannua kallista öljyä.

Jos taas koneessa on jotain puhdistusaineella hoidettavaa harmia kuten paskaa/karstaa vaikka suuttimissa, oikea aine voi korjatessaan ongelman vähentää kulutusta merkitsevästi. Tämä on kuitenkin mielestäni vähän eri juttu, koska kulutuksen pienentyminen on vain yksi jopa konetta vaarantavan ja ajoa haittaavan ongelman poistumisesta seuraava hyöty.

Vielä ei ole oikeasti polttoaineen kulutusta vähentävää ainetta löytynyt, vaikka yli puolet kauppojen purkeista sukulainen läträillyt eri autoihin.
Kulutus ei ole muuttunut, mutta käärmeöljy on kyllä toiminut juuri niin kuin piti. Niiden tarkoitus on tuottaa rahaa valmistajalle ja myyjälle - bonusta on, jos tämä tapahtuu rikkomatta asiakkaan autoa.

Edit: Normaaliöljyn esimerkkinä toki piti olla jotain oikeasti normaalia eikä aivan älytöntä, hups. Paranneltu.

Esimerkkinä kunnon käärmeöljystä mainittakoon "tulitehoa" eli "PARI" polttoöljyn lisäaine(jossa toki kai muistetaan mainita että toimii myös dieselmoottoreissa). Lupauksena on täysin järjettömiä termodynamiikan vastaisia hyötyjä. Aine on jotain tavallista lamppuöljyä, lentopetrolia ja/tai pakkasdieseliä jollain epäpuhtauksilla höystettynä. Ohjeen mukainen tai vähän reilumpikaan käyttö ei yleensä haittaa mitään(polttoöljyyn, vanhan traktorin tankkiin tai jopa modernin koneen dieselpolttoaineen sekaan voi yleensä vaurioitta pienen lisäyksen laittaa melkein mitä tahansa ja valopetrooli tai etenkin jetti on harmittomimmasta päästä), mutta tietenkään mitään toivottuakaan vaikutusta ei ole. Paitsi tietenkin markkinoijan(en kehtaa puhua edes valmistajasta) lompakon lihottaminen. Tuote on yksinkertaisille ihmisille suunnattu. Luulisi että nykyään ihmiset ovat käyneet muutakin kuin 3-6 vuotta kiertokoulua, mutta ei. Materiaalista päätellen ilmeisesti rannikolta löytyy asiakkaita. Ymmärtäisin että jossain dieselpunkvaihtoehtomaailmassa, jossa maalaiset eivät osaa lukea, kirkossa puhutaan latinaa ja vielä noitavainotkin hoidetaan perinteiseen malliin, tuota paskaa joku ostaisi.

Suuttimien puhdistusaineet, sylinterin puhdistusaineet, jäähdytinpesut, moottoriöljypesut sun muut eivät sinänsä ole käärmeöljyä. Ne eivät tee ihan ihmeitä, mutta niistä on hyötyä vain jos on jokin ongelma korjattavana ja riskinsäkin monissa on. Voi niitä silti käyttää kärmesöljynä jos umpimähkäisesti alkaa kokeilla niitä yksi kerrallaan siinä toivossa, että ehjän tai kunnoltaan tuntemattoman moottorin polttoainetalous paranisi. Todennäköisempää tällä setillä on paskoa jotain kuin saada etua.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on n. 1470km ajettu toisen rvs käsittelyn jälkeen ja ne vaikutukset? Öljyn kulutus loppunut kokonaan, ennen käsittelyä öljy on maistunut koneelle 1.5-2dl/1000km, castrolia paloi 1.5dl ja edellinen öljy mobil x1 paloi 2dl, nyt 1470km myöhemmin tikku on edelleen ylärajassa. :tup: Alavääntöä on tullut selkeästi lisää tuosta 1500rpm alaspäin, nyt voi ajaan yhden vaihteen isommalla ilman että tekee pahaa auton puolesta, myös käyntiääni pehmeni vähäsen. Eli omassa tapauksessa ainakin toimi paremmin kuin hyvin, eikä rahat menny hukkaan, öljynkulutus loppui kokonaan, alavääntöä tuli lisää ja auto käy vähän pehmeemmin, kulutuksesta en osaa sanoa oikeen mitään kun ajot on ollut niin sekalaista tässä lomautuksen aikana.
 
Tiedän tunteen, aild. Itsellä aika loppuun ajettu diesel automaatti, rvs meni koneeseen (säästi varmaan turbon vaihdolta, ajettu 230tkm), vaihteistoon ja ohjaustehostimeen. Uskallan väittää että nuo kaikki saivat lisäaikaa. Köytös muuttui sivistyneemmäksi.
 
Tuossa vielä video ennen ja jälkeen, ero ei mikään järisyttävä ole, mutta kuulee kyllä että on sellanen karkeus pehmentynyt.

 
Rohkeeta vetää pintoihin jäävää lisäainetta koneisiin joissa männissä öljykanavien tukkeutumisen ongelmia.
 
Rohkeeta vetää pintoihin jäävää lisäainetta koneisiin joissa männissä öljykanavien tukkeutumisen ongelmia.
RVS ei pinnota mestoja missä ei oo mekaanista kitkaa, ja ne kerrokset on ihan molekyylitasolla tapahtuvia, joten tuskin vaikuttaa tollaseen mitenkään.
 
RVS ei pinnota mestoja missä ei oo mekaanista kitkaa, ja ne kerrokset on ihan molekyylitasolla tapahtuvia, joten tuskin vaikuttaa tollaseen mitenkään.
Siinä vaiheessa jos männänrenkaat ei enää liiku koloissaan on peli menetetty. Siihen saakka ne kokee myös kitkavoimia mäntään nähden.
 
Rohkeeta vetää pintoihin jäävää lisäainetta koneisiin joissa männissä öljykanavien tukkeutumisen ongelmia.
Joo ei tosiaan vaikuta mitenkään ja se öljyrenkaiden tukkeutumis ongelma koskee uudempaa ea888 moottoria (gen1 ja gen2) tässä vanhemmassa ea113 moottorissa ei ole tuota ongelmaa.
 
Käytiin serkun kaa jälleenmyyjällä tunkee tätä sen suzukin öljyntankkiin. Eipä vaikuttanut muuten mitenkään (pari tkm ajoa) paitsi ääni vaimeni noin pari desibeliä pelkästään moottorissa. Jälleenmyyjä pyytää tunkee tätä litkua kaikkiin paikkoihin. Serkun mielestä ihan mikä vain käärmeöljy toimii jos tunkee kaikkialle, mutta pitäisi olla tungettavissa vain yhteen paikkaan lupauksensa anastamiseks ja pari tkm ajossa voi olla et jtn muuta tapahtunut. Muilla samanlaisia kokemuksia, että vain vaimentaa hyvin vähän moottoria vain?


1601847845805.png
 
Tänään löräytin RVS:t 120 tkm ajettuun 1.5 Ecoboost -moottoriin. Mielenkiinnolla odottelen tuloksia. :comp:
Auto on sen verran vähän ajettu että et välttämättä mitään huomaa, koska kulumaa ei pitäisi paljoa vielä olla, (riippuen öljynvaihto väleistä) ajotietokone voi kyllä näyttää vähän pienempää kulutusta. Suojauksen antaa moottorille, joten normi kuluminen pienenee ja siten käyttöikä pitenee.
 
Auto on sen verran vähän ajettu että et välttämättä mitään huomaa, koska kulumaa ei pitäisi paljoa vielä olla, (riippuen öljynvaihto väleistä) ajotietokone voi kyllä näyttää vähän pienempää kulutusta. Suojauksen antaa moottorille, joten normi kuluminen pienenee ja siten käyttöikä pitenee.
Aikaisemmin olen tuplakäsitellyt PSA:n EW10-moottorin. Siinä persdyno havaitsi alavääntöä tulleen lisää ja ääni muuttui sivistyneemmäksi. Kaikki muu sitten lopulta hajosikin siitä autosta.
 
Nyt on n. 1470km ajettu toisen rvs käsittelyn jälkeen ja ne vaikutukset? Öljyn kulutus loppunut kokonaan, ennen käsittelyä öljy on maistunut koneelle 1.5-2dl/1000km, castrolia paloi 1.5dl ja edellinen öljy mobil x1 paloi 2dl, nyt 1470km myöhemmin tikku on edelleen ylärajassa. :tup: Alavääntöä on tullut selkeästi lisää tuosta 1500rpm alaspäin, nyt voi ajaan yhden vaihteen isommalla ilman että tekee pahaa auton puolesta, myös käyntiääni pehmeni vähäsen. Eli omassa tapauksessa ainakin toimi paremmin kuin hyvin, eikä rahat menny hukkaan, öljynkulutus loppui kokonaan, alavääntöä tuli lisää ja auto käy vähän pehmeemmin, kulutuksesta en osaa sanoa oikeen mitään kun ajot on ollut niin sekalaista tässä lomautuksen aikana.
Päivitelläänpäs tätä kohta vuoden takaista käsittelyä, öljynkulutus ei loppunutkaan kokonaan, toisen käsittelyn yhteydessä laitoin ensimmäistä kertaa autoon LL öljyt, viskositeetti 0w30 ja tätä on palanut nyt 1.5dl/1000km, kohta vaihtuu takaisin perinteiseen 5w40 öljyyn mitä on tullut käytettyä niin näkee sen todellisen kulutuksen. Vääntö on edelleen tallella. Taisi myös rvs pelastaa viime talvena moottorin sihdin jäädyttyä ajon aikana, moottori käy edelleen normaalisti, eikä mitään ylimääräsiä ääniä kuulu koneesta eikä turbosta, tuolloin oli ajettu 4000km toisen käsittelyn jälkeen.
 
Päivitelläänpäs tätä kohta vuoden takaista käsittelyä, öljynkulutus ei loppunutkaan kokonaan, toisen käsittelyn yhteydessä laitoin ensimmäistä kertaa autoon LL öljyt, viskositeetti 0w30...

Suositushan on tai on ollut, ettei käsittelyn yhteydessä käytettäisi "liian" hyviä öljyjä.
 
Suositushan on tai on ollut, ettei käsittelyn yhteydessä käytettäisi "liian" hyviä öljyjä.
Meinasin lähinnä tuota viskositeettia, aikaisemmin ilmoittamani öljynkulutus on ollut ajettu 5w40 öljyillä, eikä kokemusta oo tässä koneessa kulutuksesta ohkasilla öljyillä. Ei tuossa kuulemma muuta haittaa oo ajaa paremmilla öljyillä ku se että pinta muodostuu hitaammin.
 
Olisi moottoripyörässä uusi sylinteri mäntineen menossa paikalleen, kun kerkeäisi asentamaan, niin kannattaisikohan RVS:t heittää heti kärkeen sisään vaiko ajella ensin normaalia sisäänajoa?
 
Olisi moottoripyörässä uusi sylinteri mäntineen menossa paikalleen, kun kerkeäisi asentamaan, niin kannattaisikohan RVS:t heittää heti kärkeen sisään vaiko ajella ensin normaalia sisäänajoa?
Rvs-facebook sivuilta kysymällä saat varmimmin vastauksen mutta muistaakseni jossain foorumeilla tätä puitu ja vasta sisäänajon jälkeen puhtaan öljyn sekaan. Tällainen muistikuva.
 
Kaipa siihenkin saa yhtä monta erilaista "asiantuntian" neuvoa kuin sisäänajoon ylipäänsä. Jotta vastauksella edes voisi olla jokin mielekäs merkitys, pitäisi ensin tietää, suositteleeko ko. ekspertti sisäänajoa rauhallisesti vai kovalla kuormituksella, ja mistä syistä tällä kertaa.

Ainoa yhteinen nimittäjä sisäänajo-ohjeissa kun taitaa olla se käsitys, että pitkää ajoa vakiokierroksilla tulee välttää - paitsi tietysti siinä koulukunnassa, jonka mukaan totutusajo on ylipäänsäkin turhaa.

Oma mutuni on sen suuntainen, että etenkin vain männän ja sylinterin ollessa uutta kova rasitus lienee ideaalista. Miten tämä suhtautuu ihmeaineen käyttösuosituksiin? En kehtaa edes arvata. Jos kuitenkin oikein hifistellään pitäytyen kovan rasituksen hyötyjen teoriassa, niin oletuksena ensimmäinen sisäänajoöljy vaihdetaan varotoimena melko pian. Tällä logiikalla laittaisin ihmeaineet vasta ensimmäisellä vaihdolla muutaman tunnin ajon jälkeen, jotta ne ehtisivät tehdäkin jotain. Ihan jo pelkästä saituudesta.
 
Tuli kokeiltua STP:n jäähdyttimenpaikkausainetta.

Kiireessä tuli tulkittua käyttöohjetta väärin, kun oletin lauseen "aja moottori lämpimäksi (ei kuumaksi)" viittaavan moottorin normaalin käyttölämpötilan saavuttamiseen. Ilmeisesti kuitenkin tökötti olisi ollut tarkoitus lisätä vain hiukan lämmenneeseen jäähdytinnesteeseen eikä normaalilämpöiseen sellaiseen, jotta tökötti ehtii jähmettyä moottorin vielä käydessä.

Mitä tuosta mokasta voi seurata? Aine tukkii jäähdyttimen kanavat?
 
Tuli kokeiltua STP:n jäähdyttimenpaikkausainetta.

Kiireessä tuli tulkittua käyttöohjetta väärin, kun oletin lauseen "aja moottori lämpimäksi (ei kuumaksi)" viittaavan moottorin normaalin käyttölämpötilan saavuttamiseen. Ilmeisesti kuitenkin tökötti olisi ollut tarkoitus lisätä vain hiukan lämmenneeseen jäähdytinnesteeseen eikä normaalilämpöiseen sellaiseen, jotta tökötti ehtii jähmettyä moottorin vielä käydessä.

Mitä tuosta mokasta voi seurata? Aine tukkii jäähdyttimen kanavat?
Jos vain käytit moottorin lämpimäksi, ehtiköhän edes termostaatti avautua? Ties vaikka suurin osa jäähdytinnesteestä oli vielä kylmää.
 
Jos vain käytit moottorin lämpimäksi, ehtiköhän edes termostaatti avautua? Ties vaikka suurin osa jäähdytinnesteestä oli vielä kylmää.
Aineen lisäys tapahtui kauppareissun päätteeksi kotipihalla, kilometrejä tuli varmaankin parikymmentä. Eli eiköhän ihan kunnolla lämmin ollut.
 
Aineen lisäys tapahtui kauppareissun päätteeksi kotipihalla, kilometrejä tuli varmaankin parikymmentä. Eli eiköhän ihan kunnolla lämmin ollut.
Eiköhän se silti ihan oikein mennyt. Lämmin tai kuuma, kuka sitä alkaa niin tarkasti mittaamaan. :)
 
Morot. Olis yks tämmönen mazda L (duratec) öljyä syövä kone. Pcv venttiili ja huohotinputki ok. Voisiko forte tai stp engine flusheilla ja/tai rvs aineilla saada tuon öljyn kulutuksen loppumaan tai edes vähenemään? Koneella ajettu 145tkm. Aikaisemmalta omistajalta oli jäänyt huomaamatta että termostaatti oli jumissa auki. Motin lämmöt nousi 65C maksimissaan. Voisiko tuollakin olla syynsä että esim mäntien öljyrenkaat on jumittuneet(oletetusti)?
 
Morot. Olis yks tämmönen mazda L (duratec) öljyä syövä kone. Pcv venttiili ja huohotinputki ok. Voisiko forte tai stp engine flusheilla ja/tai rvs aineilla saada tuon öljyn kulutuksen loppumaan tai edes vähenemään? Koneella ajettu 145tkm. Aikaisemmalta omistajalta oli jäänyt huomaamatta että termostaatti oli jumissa auki. Motin lämmöt nousi 65C maksimissaan. Voisiko tuollakin olla syynsä että esim mäntien öljyrenkaat on jumittuneet(oletetusti)?
Jos tavallista enemmän syö niin ite tekisin ensi engine flush käsittelyn sen jälkeen tupla rvs käsittely perään ohjeiden mukaan, toisen rvs käsittelyyn öljyiks vielä valvolinen maxlifea tiivisteitä turvottamaan.
 
RVS toimii kitkan avulla, joten öljyiksi niin "huonot" kuin kehtaa laittaa.. :hmm:
Vasta käsittelyn jälkeen ne Max Lifet tms.
 
RVS toimii kitkan avulla, joten öljyiksi niin "huonot" kuin kehtaa laittaa.. :hmm:
Vasta käsittelyn jälkeen ne Max Lifet tms.
Hyvän kun korjasit, joo niinhän se olikin että molybdeenia sisältäviä öljyjä ei kannata käyttää koska se tekee sen verran kestävän pinnan kitkapinnoille ettei rvs pääse läpäisemään sitä ja max life sisältää sitä aika paljon. Eli ei max lifea rvs käsittelyyn! :x3: Muuten ei oo väliä, mitä öljyä käyttää, käsittely vaan kestää kauemmin valmistua mitä parempaa öljyä on.
 
Eli, nykyisiin öljyihin stp engine flush ja vaihdetaan öljyt. Ajattelin laittaa tota motorcraftin 5w30. Siihen lisätään rvs g6. Ajetaan min. 400km ja vaihdetaan taas öljyt. Taas motorcraft 5w30 ja lisätään taas rvs g6. Ajetaan ??? Km ja sitten valvolinen max lifet?
Meneekö oikein? Paljon tolla toisella rvs käsittelyllä ajetaan kunnes laitetaan max lifet sisään?
 
Eli, nykyisiin öljyihin stp engine flush ja vaihdetaan öljyt. Ajattelin laittaa tota motorcraftin 5w30. Siihen lisätään rvs g6. Ajetaan min. 400km ja vaihdetaan taas öljyt. Taas motorcraft 5w30 ja lisätään taas rvs g6. Ajetaan ??? Km ja sitten valvolinen max lifet?
Meneekö oikein? Paljon tolla toisella rvs käsittelyllä ajetaan kunnes laitetaan max lifet sisään?
Normaali öljynvaihtoväli ajetaan toisella käsittelyllä, eli se toinen rvs satsi saa jäädä koneeseen pyörimään vuodeksi, olettaen että vuosi/15.000km välein vaihdat öljyt. Vuoden päästä siis voi vaihtaa ne max lifet koneeseen jos siltä tuntuu. Itse käsittely pitäisi olla valmis 2000km jälkeen, mutta toiset sanoo että vaikutuksia tuli vasta 4000-5000km:ssä. Voi toki ne max lifet vaihtaa aikasemminki.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jny
Itselläkin tuollainen 2.0 Duratec koneella varustettu Ford, mittarissa 213tkm. Huvituttavaa sinänsä että kun auton ostin, en katsonut öljyjä 5 kuukauteen. Sitten ihmettelin kun on aivan minimissä. Nyt on mennyt vajaa 5 litraa öljyä puolessa vuodessa. Ajoin kesällä Mikkeli - Järvenpää välin moottoritietä 140kmh vakkari päällä koko matka, kierrokset 4000 rpm niin öljyn mittatikku oli tuollaisella ajolla minimissä - ja hieman alle puolet tankistakin kului..
Normaalilla ajoprofiililla lisään n. 1dl joka viikko. Ajan melkein pelkästään nurkka-ajoa, tosin esilämmitän autoa lähes koko aika. Aina kun alle 5c.
Katsastuksista meni läpi ilman mitään huomautusta mistään. Menin tosin lämpimällä koneella varmuuden vuoksi. Arvoja en muista, mutta lambda ainakin oli alle 1.00.

Varsinainen kysymys on mitä mieltä tällaisesta:

540€ eräässä paikassa koko setti. Vai onko parasta vain lisätä öljyä joka viikko?
 
Itselläkin tuollainen 2.0 Duratec koneella varustettu Ford, mittarissa 213tkm. Huvituttavaa sinänsä että kun auton ostin, en katsonut öljyjä 5 kuukauteen. Sitten ihmettelin kun on aivan minimissä. Nyt on mennyt vajaa 5 litraa öljyä puolessa vuodessa. Ajoin kesällä Mikkeli - Järvenpää välin moottoritietä 140kmh vakkari päällä koko matka, kierrokset 4000 rpm niin öljyn mittatikku oli tuollaisella ajolla minimissä - ja hieman alle puolet tankistakin kului..
Normaalilla ajoprofiililla lisään n. 1dl joka viikko. Ajan melkein pelkästään nurkka-ajoa, tosin esilämmitän autoa lähes koko aika. Aina kun alle 5c.
Katsastuksista meni läpi ilman mitään huomautusta mistään. Menin tosin lämpimällä koneella varmuuden vuoksi. Arvoja en muista, mutta lambda ainakin oli alle 1.00.

Varsinainen kysymys on mitä mieltä tällaisesta:

540€ eräässä paikassa koko setti. Vai onko parasta vain lisätä öljyä desi joka sunnuntai?

Teet käsittelyn ite stp engine flushilla, maksaa alle 20€.

ainakin mulla Fiestan öljynkulutus loppui sillä. Taisin kyllä useamman kerran tehdä, ja reilulla annoksella, en tarkkaan muista.

Kaikki noi moottorin pesuaineet kuitenkin perustuu kerosiiniin / naftaan, mikä herkistää hyvin öljyrenkaat männistä. ei mitään järkeä maksaa 500€ käsittelystä.

Jos haluat tehdä tehopuhdistuksen niin moottoriöljyt pois koneesta, tilalle Puhdistusöljy ja sitten joku vartti tyhjäkäyntiä lämpimällä koneella. Pesuaineet ulos ja uudet moottoriöljyt tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tiedosta. Mieluummin suoraan tehopuhdistus ilman lisäaineita.

Jos haluat tehdä tehopuhdistuksen niin moottoriöljyt pois koneesta, tilalle Puhdistusöljy ja sitten joku vartti tyhjäkäyntiä lämpimällä koneella. Pesuaineet ulos ja uudet moottoriöljyt tilalle.
Ei muuta? Tarvitseeko tietää muuta erikoista vai tosiaan näin simppeli?
 
Kiitos tiedosta. Mieluummin suoraan tehopuhdistus ilman lisäaineita.


Ei muuta? Tarvitseeko tietää muuta erikoista vai tosiaan näin simppeli?

Ei muuta. Tuo puhdistusaine on ohutta tavaraa, voi laskea vähän öljynpainetta joissain autoissa mutta kun tarkkailee sen 10-15min ettei mitään vikavaloja syty niin ei mitään hätää.
 
Nyt on stp huuhtelu tehty ja uudet öljyt koneessa. Seuraavaksi rvs sisään. Mietin vain että miksi noilla ekoilla rvs:llä ajetaan se 400km mut sitten seuraavilla jo tuhansia? Eikö nyt uusiin öljyihin lisätty rvs riitä?
 
Nyt on stp huuhtelu tehty ja uudet öljyt koneessa. Seuraavaksi rvs sisään. Mietin vain että miksi noilla ekoilla rvs:llä ajetaan se 400km mut sitten seuraavilla jo tuhansia? Eikö nyt uusiin öljyihin lisätty rvs riitä?

Rvs ei ole suoraan moottorin puhdistusaine mutta ensimmäinen käsittely myös puhdistaa moottoria ja saa paskan liikkeelle.. Tämän takia niin nopea öljynvaihto ensimmäisen käsittelyn jälkeen. Tietty jos on käyttänyt motor flushia ennen ensimmäistä käsittelyä voidaan miettiä tarvitseeko 400km jälkeen vaihtaa öljyt ja tehdä toinen käsittely..
 
Rvs ei ole suoraan moottorin puhdistusaine mutta ensimmäinen käsittely myös puhdistaa moottoria ja saa paskan liikkeelle.. Tämän takia niin nopea öljynvaihto ensimmäisen käsittelyn jälkeen. Tietty jos on käyttänyt motor flushia ennen ensimmäistä käsittelyä voidaan miettiä tarvitseeko 400km jälkeen vaihtaa öljyt ja tehdä toinen käsittely..
Sanovat että ensimmäinenkin käsittely tekee jo pintaa kitkapinnoille, tekisin varman päälle sen toisenkin käsittelyn.
 
Nyt on stp huuhtelu tehty ja uudet öljyt koneessa. Seuraavaksi rvs sisään. Mietin vain että miksi noilla ekoilla rvs:llä ajetaan se 400km mut sitten seuraavilla jo tuhansia? Eikö nyt uusiin öljyihin lisätty rvs riitä?
Ilmottele ihmeessä auttoiko. Itse tein vastaavan käsittelyn 2.0 Duratec HE Focukseen, toistaiseksi öljy maistuu yhä mut 2. käsittelyn jälkeenkin ajettu vasta n. 1500 km. Täytyy vuoden päästä jos auto on yhä omistuksessa päivitellä onko öljynkulutus vähentynyt. Vetoja/vääntöä kyllä tuli RVS-käsittelyjen myötä lisää.
 
  • Tykkää
Reactions: Jny
Olisko kokemusta tai näkemyksiä tämmöisestä

Auton hanskalokerossa odottelee tyhjentämistä moottoriin..
 
Tämä toimii autoissakin...
Käyttäen vanhaa sanontaa "paska lentää kun varpusparvi" kun tota ruiskuttelet varovaisesti, putsaa kaasarin/ruiskurungon ja imupuolen sekä injektorit jos annat muhia pytyssä (tulppa vittuun, mäntä yläkuolokohtaan ja ruiskista ruiskis) aika tehokkaasti.

Samaten löytyy Yamahan "ring free" ainetta mikä putsaa öljyrenkaat, toimii autossa aivan yhtä hyvin kuin perämoottorissakin....

3468214x1024x0_FFFFFF_E.jpg
 
Tuli tehtyä Ford Focus 1.8TDCi koneelle RVS D6 x2 käsittely. Reilut 400km ajoin ensimmäisellä käsittelyllä ja äsken vaihdoin öljyt ja tein toisen käsittely. Onhan öljy aina dieselissä mustaa, mutta näillä oli ajettu vain 10tkm vs. normaaliin 20tkm millä olen vaihtanut ja vanhat öljyt olivat kuin hiiltä. Ei paljon valo läpäissyt mustaa väriä. Siis likaisemmat mitä olen vielä koskaan nähnyt.

N. 100km ajon jälkeen ensimmäisestä käsittelystä huomasi että moottorin ääni oli todella paljon hiljaisempi. Ei ollutkaan traktorimainen kuten fordin pikku nelonen on aina ollut, vaan muuttui paljon pehmeämmäksi. Muutenkin tuntuu rullaavan kone herkemmin. Kulutuslukemia en ole vielä päässyt stabiileissa olosuhteissa testaamaan mutta varmaan lähiviikkoina sen näkee..

Tähän käsittelyyn minut ajoi vian selvitys. Ajossa auto äänsi ja pitkän tutkimuksen jälkeen vian epäilin olevan joko kaksoismassavauhtipyörässä tai turbossa. Ajattelin että jos kyseessä on turbo, niin mitä paljon keskusteluja luin niin voi olla että laakerin ääni hiljenisi käsittelyn myötä edes hieman -> tietäisin syyn. Noh, heti RVS käsittelyn jälkeen sain syyn eri kautta varmistettua tuohon kytkimen kaksoismassavauhtipyörään ja käsittely tuli tehtyä "turhaan".

Päivittelen myöhemmin jonkun 2000km jälkeen kokemuksia tarkemmin mutta jo pelkästään käyntiäänen hiljeneminen näin radikaalisti olisi itselläni jo perusteltu syy laittaa tämä aine. Tehoja/vääntöä tms. en osaa vielä sanoa kun tuossa ensimmäisessä käsittelyssä neuvottiin kuitenkin olemaan rasittamatta konetta liikaa.. Ei voi sanoa olevan mutu tuntumaa kun on aivan kuin yöllä ja päivällä käyntiäänen ero RVS:n hyväksi tämän 400km jälkeen.

Olin ennen käsittelyä varovaisen skeptinen näitten RVS aineiden suhteen, mutta nyt olen varovaisen positiivinen että ehkä nämä tekevätkin mitä valmistaja lupaa - ainakin osittain.
 
Mistä käyntiäänen hiljeneminen johtuu? Olen luullut että diiselin karkea ääni tulee suuttimista/palotapahtumasta.
 
Mistä käyntiäänen hiljeneminen johtuu? Olen luullut että diiselin karkea ääni tulee suuttimista/palotapahtumasta.
Eikös tuo mahdollinen äänen hiljeneminen johdu siitä että rvs korjaa moottorin kuluneisuutta tekemällä pintaa kitkapinnoille jolloin välykset pienenee moottorissa. Paljoko @Warra on kilsoja kertyny?
 
Eikös tuo mahdollinen äänen hiljeneminen johdu siitä että rvs korjaa moottorin kuluneisuutta tekemällä pintaa kitkapinnoille jolloin välykset pienenee moottorissa. Paljoko @Warra on kilsoja kertyny?
Ei johdu siitä, toi kerros on niin ohut, ettei se välyksiin vaikuta. Sellaseen toki voi vaikuttaa, että esim laahaavalla nokalla nokka liukuu entistä paremmin tms, eli venttiilikoneistossa voi jotain hiljenemistä tapahtua. Dieselissä tuskin ero niin iso on, mutta joissain bensakoneissa voi olla eroa. Omassa en huomannut eroa käyntiäänessä.
 
Ei johdu siitä, toi kerros on niin ohut, ettei se välyksiin vaikuta. Sellaseen toki voi vaikuttaa, että esim laahaavalla nokalla nokka liukuu entistä paremmin tms, eli venttiilikoneistossa voi jotain hiljenemistä tapahtua. Dieselissä tuskin ero niin iso on, mutta joissain bensakoneissa voi olla eroa. Omassa en huomannut eroa käyntiäänessä.
Mites selität sitten esim. puristusten kasvun ennen ja jälkeen käsittelyiden?

edit.
RVS:n mukaan 0.001mm - 0.03mm paksuuden kuulemma tekee.
DACCA8F4-6AB8-44F8-9D2D-39436C9627DF.png
13D5D0D6-B7BB-4612-88CE-A73E34C0DA43.png
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 291
Viestejä
4 508 188
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom