RVS, Motor up ja muut ihmeaineet.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Kokemuksia STP fuel injection cleaner tuotteista tai vastaavista. Onko ollut hyötyä? Kulutus, joutokäynti tms. havaintoja.
 
Kippari 7/2015 on ollut testi suuttimien puhdistusaineista.
Testissä hyvin pärjännet olivat:

- Forte Fuel System Cleaner *****
- Forte Gas Treatment *****
- Liqui Moly Fuel Injection Cleaner *****
- Liqui Moly Carburettor & Valve Cleaner *****
- Star Tron Entsyymi Polttoaineen lisäaine ****
- STP Complete Fuel System Cleaner ****
- Red Line SI-1 ****
- CRC Injector Cleaner ****
- CRC Gasoline Additive ****
- Biltema Bensiinin lisäaine ****
 
Viime vuonna katsastaja onnistui myymään mulle 60€:lla:) Forte Fuel System Cleanerin kun oli vähän koholla jotkut päästöarvot.
Mutta kyllä tuntui että selvästi parani moottorin käynti.
 
Liqui Moly näytti saavan yhtä monta tähteä tuossa testissä kuin Forte, ja Fixuksella maksaa vain 10.50€.

Oletko testannut?
Olen vain öljyjen sekaan menevää käyttänyt ja siitä jäi ainakin ihan positiivinen kuva. Tarkoitus ollut myös tuota ostaa kokeiluun vaikka se kohtuu hintavaa onkin.
 
Rvs löytyy myös bensan sekaan laitettava aine suuttimille.

Oletko testannut tuota?

Rvs:ltä olen itse käyttänyt vain moottoriöljyn sekaan laitettavaa ainetta ja se on ollut kyllä ihan hintansa arvoista tavaraa.

Dieselkoneisiin ei rvs:ltä löydy polttoaineen sekaan laitettavaa lisäainetta.
 
Oletko testannut tuota?

Rvs:ltä olen itse käyttänyt vain moottoriöljyn sekaan laitettavaa ainetta ja se on ollut kyllä ihan hintansa arvoista tavaraa.

Dieselkoneisiin ei rvs:ltä löydy polttoaineen sekaan laitettavaa lisäainetta.

 
Mikähän olis tehokkain moottorin sisäpesuaine? Eli ennen öljynvaihtoa olis tarkotus huuhtasta ja kohteena Ford Duratec 2.0 bensakone ajomäärällä 240 tkm.

Tulee mieleen lähinnä Forte (varmaankin kallein), Pro-Tec, Motul (Motonetissa 10€). Liekö noissa isompia eroja?
 
Mikähän olis tehokkain moottorin sisäpesuaine? Eli ennen öljynvaihtoa olis tarkotus huuhtasta ja kohteena Ford Duratec 2.0 bensakone ajomäärällä 240 tkm.

Tulee mieleen lähinnä Forte (varmaankin kallein), Pro-Tec, Motul (Motonetissa 10€). Liekö noissa isompia eroja?
RVS pesee kyllä itsessn
 
Mistä tiesit, että suuttimet tarvitsivat alun perinkään puhdistusta?
Eipä toi ole nyt niin vaikea imusarjaan ruuttaavissa todeta ja puhdistus aineiden vaikutus on ollut näkyvääkin sekä mitattavissa. Etanolilla ajavilla tapana välillä tankillinen ajella bensalla kun bensa vahvempi liotin ja liottaa mitä etanoli ei. Eri liottimet kun tehoaa eri aineisiin ja kertymät tulee aineista joita liotin jota käytetään ei poista. Se riittääkö polttoaineen seassa oleva aina liottamaan niin ei tietenkään. Aina ei edes riitä irttoitettuna kylvyssä pitäminenkään. Näis mitattavuus suht helppoakin.

Onko sinulla kokemuksia tai tietoa kyseisestä tuotteesta?
Klassinen käärmeöljyjen perustelu. Josta vaan enemmän jää mielikuvat sissimarkkinoinnista. Öljyyn on toki lisäaineita mitkä toimii hyvin ja joita on jouduttu poistamaankin niistä aikojen saatosssa.

Jos nykymoottorrissa on männänrenkaiden kanavien karstoittuminen ongelma niin mikä takaa ettei pinnoille kertyvä aine kerry myös noihin pahentaen tilannetta. Kun kulutuksen takia nykymoottorien suunnittelukin sellaista heikompien männänrenkaiden takia että niiden toimintaan kuuluu pieni öljyn kulutus. Joka ylensä myös siten korostaa kertymien kertymistä.
 
Laitoin omaan autoon ennaltaehkäisevänä toimena D6 käsittely ennen öljynvaihtoa ja diesel ruiskupumpun käsittely. Nyt öljyn vaihdon jälkeen toinen D6 satsi ja ohjaustehostinkäsittely kokeiluun. Auto -08 A6 3.0tdi aj. 260tkm ja näissä kuulemma ohjelmoitaessa huomataan jos ruiskupumppu on vanhuuttaan väljä eikä pysty syöttöjä nostaa halutulle tasolle.
 
RVS pesee kyllä itsessn
Rvs pesee itsessään ja siitä syystä laitetaan kaksi käsittelyä


1594576658092.png




Eli ei se korvaa moottoripesuainetta. Epäpuhtaudet lähtee ainoastaan niiltä alueilta mihin ite RVS vaikuttaa. Eli siis semmosilta missä on jotain mekaanista hankausta tjsp.
 
Moni tekee perinteisen moottoripesun ennen rs:ää.. Eli vanhoihin öljyihin vaikka Stp:n engine flush, öljyt ja suodatin vaihtoon (varmaan halvin ko. auton luokitukset täyttävä öljy ja tarvike suodatin). Rvs sisään ja 400-500km ajoa jonka jälkeen uudet öljyt ja suodatin. Uusiin öljyihin toinen satsi rvs:ää.

Kallista? No ei välttämättä, tuleepa tehtyä perusteellisesti.
 
Tuli itsekkin ostettua kaksi käsittelyä G4:sta audiin, kone on ehjä, joten haen rvs:llä lähinnä suojausta. Odotan myös pieneneekö bensan ja öljynkulutus ja muuttuuko käyntiääni mihinkään suuntaan. Käsittelyn teen varmaan vasta tuossa elokuun lopussa.

Tarkoitus ottaa myös käyntiäänistä videot ennen käsittelyä, ekan käsittelyn jälkeen ja lopuksi kun käsittely on valmis ja laittaa nuo tubeen, riippuen toki siitä onko mitään eroja eri vaiheissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli joskus yli 10 vuotta sitten tehtyä RVS käsittely kaasutin Corollaan. Pieni öljyn kulutus pieneni käsittelyn jälkeen, sekä osakaasulla tuntui kulkevan herkemmin.
Tarkemmin ei tullut mittailtua, enkä muista nousiko tyhjäkäynti, niin kuin joskus kerrotaan käyneen.

Kohta pitäisi tehdä sama käsittely vanhaan Nissan Almera N15 -kulkineeseen. Tässä tulen mittaamaan kulutusta ennen ja jälkeen käsittelyjen, sekä
mittaamaan puristukset ennen ja jälkeen käsittelyjen.
En tiedä, huomaisiko käyntiäänessä eroa, nätisti tuo nytkin käy. Voihan sitä nyt kuitenkin ottaa ääninäytteet, nyt kun otit asian esille. :)
 
Tuli joskus yli 10 vuotta sitten tehtyä RVS käsittely kaasutin Corollaan. Pieni öljyn kulutus pieneni käsittelyn jälkeen, sekä osakaasulla tuntui kulkevan herkemmin.
Tarkemmin ei tullut mittailtua, enkä muista nousiko tyhjäkäynti, niin kuin joskus kerrotaan käyneen.

Kohta pitäisi tehdä sama käsittely vanhaan Nissan Almera N15 -kulkineeseen. Tässä tulen mittaamaan kulutusta ennen ja jälkeen käsittelyjen, sekä
mittaamaan puristukset ennen ja jälkeen käsittelyjen.
En tiedä, huomaisiko käyntiäänessä eroa, nätisti tuo nytkin käy. Voihan sitä nyt kuitenkin ottaa ääninäytteet, nyt kun otit asian esille. :)
Omassa tapauksessa vertailua häiritsee viskon vaihtuminen 5w40:stä 0w30:seen. itse odotan 0w30:llä bensankulutuksen pienenemistä maks n.3dl satasella et jos yli sen pienenee reippaammin niin sen voi sitten jo laittaa rvs:n piikkiin.
 
Liekö kulutusero noiden viskositeettien välillä 1-2% Voi olla laboratorion ulkopuolella vaikeasti mitattavissa.. :hmm:
 
Samaa mieltä, tuolla viskositeetin muutoksella ei normi käyttäjä edes huomaa kulutuksessa muutosta. 3dl/100km tuskin toteutuu.
 
Kari Kulmala Neste Oiliilta on tehnyt tutkimuksen, jossa hän on mitannut moottoripenkissä ja kenttätesteillä eri moottoriöljyjen
vaikutusta polttoaineen kulutukseen kahdella eri raskaan kaluston moottorilla, Volvon ja Scanian.
Tutkimuksessa kävi ilmi että vaihtamalla 15W-40 moottoriöljy 0W-/5W-/ tai 10W-30 luokan moottoriöljyyn mahdollisti
noin 2 % pienemmän polttoaineen kulutuksen Volvon moottoreissa ja ≤1%Scanian moottoreissa.

 
Eli jos normi kulutus on 15-30l/100 niin se 3dl tiputus on mahdollinen.. Paitsi tutkimuksessa lähtökohta on 15w-40 mitä henkilöautoissa ei ole käytössä kuin kasari vehkeissä. Raskaassa kalustossa se on ihan normaaliöljy.
 
30l kulutuksella 2% olis 6dl vähemmän satasella. Omassa tapauksessa n. 2dl, mitä voi olla aika vaikea nähdä, mutta rvs:n kanssa luulis jo näkyvän, tai sitten ei, toisilla kulutus on kuulemma pudonnut puoli litraa ja toiset väittävät pudonneen jopa litran, on sitten näitäkin kenellä ei ole pudonnut yhtään. no myöhemmin näkee miten omassa autossa käy. :)
 
30l kulutuksella 2% olis 6dl vähemmän satasella. Omassa tapauksessa n. 2dl, mitä voi olla aika vaikea nähdä, mutta rvs:n kanssa luulis jo näkyvän, tai sitten ei, toisilla kulutus on kuulemma pudonnut puoli litraa ja toiset väittävät pudonneen jopa litran, on sitten näitäkin kenellä ei ole pudonnut yhtään. no myöhemmin näkee miten omassa autossa käy. :)
Noista hurjista väitteistä tulee mieleen Pari polttoöljyn lisäaine. Kas kun sitä ei dieseliin ole sekoiteltu. Moni väittää sen tehoavan ja TM testasi.
 
Eka satsi laitettu G4:sta öljyjen joukkoon, n. 100km ajettu ja kurkkasin öljytikkuun miltä näyttää, no mustaahan se aika hyvin jo oli, et aika kiitettävästi irrottaa paskaa koneesta kyllä jo 100km aikana, 300km vielä jäljellä. Tänään kävin vaihtamassa motonetissä toisen g4:sen g6:seen, audin öljytilavuus on 4.5l, eli vähä vajaaksi jää g4, niin eipähän sitte jälkeenpäin jää kaivelemaan et olisko se g6 kuitenki hoitanu asiansa paremmin. Yhden jälleenmyyjän kertomana pienempikin pakkaus riittää ensimmäiseen pesevää käsittelyyn, mutta se toinen on ehdottomasti oltava oikean kokoinen pakkaus.
 
Eka satsi laitettu G4:sta öljyjen joukkoon, n. 100km ajettu ja kurkkasin öljytikkuun miltä näyttää, no mustaahan se aika hyvin jo oli, et aika kiitettävästi irrottaa paskaa koneesta kyllä jo 100km aikana, 300km vielä jäljellä.

Tuo olisi ehkä parempi ollut tarkistaa öljynsuodattimesta onko sinne tullut jotain, väri ei oikein kerro mitään.
 
Tuo olisi ehkä parempi ollut tarkistaa öljynsuodattimesta onko sinne tullut jotain, väri ei oikein kerro mitään.
Joo no siitähän sen parhaiten näkee, mutta tossa 100km matkalla öljyt on mustunu ihan selvästi, eli kyllä se paskaa näyttää irrottavan niin ku sen kuuluiskin tehdä.
 
1594576658092.png




Eli ei se korvaa moottoripesuainetta. Epäpuhtaudet lähtee ainoastaan niiltä alueilta mihin ite RVS vaikuttaa. Eli siis semmosilta missä on jotain mekaanista hankausta tjsp.

Joo no siitähän sen parhaiten näkee, mutta tossa 100km matkalla öljyt on mustunu ihan selvästi, eli kyllä se paskaa näyttää irrottavan niin ku sen kuuluiskin tehdä.

Minulla taas öljyn väri ei silmin nähden muuttunut lainkaan ensimmäisen käsittelyn jälkeen, yhtä läpikuultavaa oli.
 
Minulla taas öljyn väri ei silmin nähden muuttunut lainkaan ensimmäisen käsittelyn jälkeen, yhtä läpikuultavaa oli.

Joo oli kyllä tiedossa että irrottaa vain käsiteltäviltä pinnoilta. Tuo paskan määrä riippuu paljo koneesta, ainaki nämä tfsi koneet ja taitaa yleisesti turbokoneet kerätä enemmän paskaa koneeseen, toisin ku esim. vaparit, vaimon Astrassa on venttiilikoneisto täysin puhdas, et jos tuohon heittäis rvs:t kävis varmasti niin ku sullaki, ei varmaan väri hirveesti muuttuis mihinkään.
 
Omasta vaparista irroitti paljon ryönää, öljy on lähes mustaa about 1000km ajon jälkeen. Huomenna uutta öljyä tilalle. Käytin vähän alakanttiin olevan määrän RVS:ää, muuta vaikutusta tuolla ei ollut kun tuo öljyn mustuminen. Ehkä uutta käsittelyä vielä tuoreisiin öljyihin.
 
Tosi tuntuvasti herkisti kaasua Liqui Moly Pro-Line kaasuläpän/imusarjan puhdistusaine.
Ohjeiden mukaan piti laittaa runsaasti ja sitten vielä loput moottorin käydessä, mutta en viitsinyt alkaa sellaiseen, pruutailin vain vähän kaasuläppään ja imusarjan sisälle. Silti piti vähän aikaa startata ennen kuin lähti käyntiin.

Laitoin myös Liqui Molyn Fuel Injection Cleaneriä tankkiin mutta en huomannut mitään vaikutusta.
 
On jäänyt vähä epäselväksi tuo ohjeissa mainittu totutusajo, eli sen 400km jälkeen toisesta käsittelystäkö voi alkaa taas antaa autolle happea kunnolla vai vasta tuon 1500-2000km jälkeen kun käsittely on valmis?
 
On jäänyt vähä epäselväksi tuo ohjeissa mainittu totutusajo, eli sen 400km jälkeen toisesta käsittelystäkö voi alkaa taas antaa autolle happea kunnolla vai vasta tuon 1500-2000km jälkeen kun käsittely on valmis?
"Aja ensimmäiset 400 km (8 tuntia) normaaliin tapaan, mutta vältä moottorin suurta kuormittamista (totutusajo). RVS-aine on jäljellä moottorissa seuraavaan normaaliin öljynvaihtoon saakka, mielellään kuitenkin vähintään 1500–2000 kilometriä (30–40 tuntia). Käsittely on loppuunsuoritettu n. 1500–2000 kilometrin (30–40 tunnin) ajon jälkeen. "

Tuon ohjeen mukaan itse tehnyt. Mitäköhän tapahtuisi jos ajaisi vaikka radalla ensimmäiset 400km? Jäisikö aine reagoimatta ja pinta muodostumatta, toisaalta sen vaikutus on suurimmillaan rasitukselle ja kitkalle joutuvilla pinnoilla.
 
Eli 400km jälkeen voi laittaa taas kaasun pohjaan. Ja mikähän sitten on sitä normaalia ajoa ja ne suuret rasitukset/kierrokset, no itse en ole nostanut kierroksia yli 2500rpm, ei ainakaan voi itseä syyttää että olisi rasitettu liikaa. :D
 
Eli 400km jälkeen voi laittaa taas kaasun pohjaan. Ja mikähän sitten on sitä normaalia ajoa ja ne suuret rasitukset/kierrokset, no itse en ole nostanut kierroksia yli 2500rpm, ei ainakaan voi itseä syyttää että olisi rasitettu liikaa. :D
Tuskin se on niinkään kierroksista kiinni vaan enemmänkin kuormasta.
 
500km nyt ajettu toisen käsittelyn jälkeen, vielä ei oo valmista, mutta vaikuttaa tässä vaiheessa jo todella lupaavalta. :tup: Kerrotaan lopputulos kun käsittely valmis.
 
Olisi niin helppo kokeilla tuota RVS eukolle kun kirjaa kaikki kulutukset yms. todella tarkkaan ylös, mutta omassa dieselissä se kokeilu oikeasti olisi tarpeen. Pitää kyllä luonnostaankin niin karkeaa meteliä, mutta jos vähän saisi ääntä leikattua.

Vaihdelaatikossa taas onkin jo vittumainen vika, nelonen täryyttää lämpimänä, siihen taas voisi tosissaan kokeilla RVS:ää. Käytetty vaihdelaatikko suabbi purkamolla näytti olevan n.500€, siihen työt päälle niin toi 63€ kokeilu voisi olla ihan hyvä arpa. Taidan mötönetin lahjakortin käyttää vaihdelaatikkoon ja sitten seuraava puteli eukolle "salaa". :kahvi:

Kattelin tossa spritmonitoria että aikalailla on kulutukset lähtenyt alaspäin, mutta toki Rvs käsittelyn jälkeen tuli ajorutiinin muutos työpaikan vaihtumisen vuoksi, joka ei anna koko kuvaa, katsotaan miten tämän talven jälkeen näyttää.

Laitoin rvs käsittelyn eli yhden putelin koneeseen ja vaihdelaatikkoon.

Kone hiljeni hieman ja omaan selkärankamutuun sanoisin että käynti tasottui, tuntuu jopa hieman vikkelämmältä, tiedä sitten onko placeboa vai toimiko tökötti oikeasti. Jossain kohtaa unohdin tehdä sen toisen käsittelyn öljyn vaihdon jälkeen ja ajelinkin noilla Rvs-öljyillä yhteensä 14000km. Hups!

Vaihteiston osalta olin toiveikas, ääni hiljeni lähes kokonaan, ehdin jo ilakoida kunnes ääni alkoi palaamaan hiljoksiin ennalleen.

Olen nyt pohtinut jos tekisin molemmat käsittelyt uudiksi.
 
Viimeksi muokattu:
On muuten IKH ottanut RVS:t myyntiin myös ja löytyy paketit 30l moottoreillekin.

 
IKH tuskin ottaisi valikoimaan jos ei olisi luottoa aineeseen. Eli ei se mikään turha käärmeöljy ole.
 
IKH tuskin ottaisi valikoimaan jos ei olisi luottoa aineeseen. Eli ei se mikään turha käärmeöljy ole.
Vaiko pikemminkin, että katteet on kunnossa. IKH:n hinnat on aika sikamaiset siihen nähden, että myyvät kiinantinaa omalla leimallaan. Nehän jäi myös hiljattain kiinni hintojen sanelusta, ettei tulisi liikaa kilpailua jälleenmyyjien kesken.
 
Kävin tänään hakemassa setin. Pumpulle kärmekset laittamatta, vaihdelaatikko ja moottori sai käsittelyn. Ajelin noin 100km enimmäkseen tuolla jyrinä alueella 65-75kmh pikkuteita. Ääni vaimeni jo tuolla ajelulla, ei poistuinut. Katsotaan miten käy, talvea kun mennään eteenpäin niin saadaan kulutuksen osaltakin vertailulelpoista dataa. Palataan asiaan.
 

Liitteet

  • F20973BA-8336-4ECC-95E2-70C638EBA5A9.jpeg
    F20973BA-8336-4ECC-95E2-70C638EBA5A9.jpeg
    2,1 MB · Luettu: 103
Mikähän aine sopii polttoaineen kulutuksen laskemiseen ja voisi kerta käsittely riittää? Onko vaihdelaatikon lisäaineista ja öljyn lisäaineista kokemuksia?

On kokemusta sukulaisten kanssa vain polttoaineisiin lisättävistä aineista ja ainoat ns "toimivat" ovat olleet tähän asti "cleanerit ja savuttamista vähentävät aineet".
Moni jättää myymälässä lukematta ohjeita ja tunkee polttoaineeseen lisättävän purkin täyteen tankkiin, vaikka ohjeissa ja testeissä suoritetaan pienellä määrällä polttoainetta muutamaan kertaan.
Vielä ei ole oikeasti polttoaineen kulutusta vähentävää ainetta löytynyt, vaikka yli puolet kauppojen purkeista sukulainen läträillyt eri autoihin. Jos auto on käytetty ja likanen, niin sitten näkee, mutta jos auto on käytetty ja puhdas ja tehdaskuntosta vastaava niin ei eroa oikeen huomaa.

Seuraavana testaana euron poteloja huvikseni sukulaisten kanssa. Muiden tilauksien yhteydessä euron ulkomaisista lisäaineista ei lompakkoa paina.
Monet lisäaineet sisältävät samaa tavaraa merkistä riippumatta.
1601199080473.png
STP® INJECTION TRIM....
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän aine sopii polttoaineen kulutuksen laskemiseen ja voisi kerta käsittely riittää? Onko vaihdelaatikon lisäaineista ja öljyn lisäaineista kokemuksia?
Eihän mikään aine ehjän koneen kulusta pienennä. RVS saattaa auttaa jos kulunut kone ja vanhan vaihteiston (ja perän) käsittely saattaa herkistää sen verran että kulutusero olisi mitattavissa. Taitaa suurimmat hyödyt ja käytöttarkoitus olla muualla kuin kulutuksen pienentäminen.
 
Mikähän aine sopii polttoaineen kulutuksen laskemiseen ja voisi kerta käsittely riittää? Onko vaihdelaatikon lisäaineista ja öljyn lisäaineista kokemuksia?

Seuraavana testaana euron poteloja huvikseni sukulaisten kanssa. Muiden tilauksien yhteydessä euron ulkomaisista lisäaineista ei lompakkoa paina.

Tuskin niistä mitään hyötyäkään on. Ja mistä tietää mitä euron pullojen sisällä oikeasti on..
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 291
Viestejä
4 508 147
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom