RVS, Motor up ja muut ihmeaineet.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tätä aihetta tutkinu noiden laatikkoaineiden suhteen, oman pirssin koneeseen ei tartte laittaa mitään ku se toimii hyvin, mutta loota kaipaisi synkroille jotain lisämönjää. Vaihoin tuossa kuukaus sitte uudet lootaöljyt (Teboil Syncrogear 75W-80) ja huomasin vaihteiston keventyneen lähes välittömästi ja hetkenaikaa synkrot toimi verrattain hienosti. Mutta, synkrot on taas alkanu takkuilemaan, etenki kolmosvaihteelle ku pistää pykälää ni se hyvin usein menee nytkähtäen tupaan, ja välillä lievästi karahtaen, jonka tuntee kädellä. Autolla tosin ajettu vasta 70 tkm siistiä perusajoa, joten en usko että loota olisi vielä rikki.


Joten kysymys kuuluu, että olisiko tuollainen Liqui Moly kokeilemisen arvoinen tuote tuonne laatikkoon ? Arvostelujen puolesta tuotteen maine plussan puolella mitä netistä lueskellu juttua.

https://www.motormarket.fi/vaihteistooljyn-lisaaine-20-g-lqm1040-3.html

No mikset laita rvs laatikkoon tarkoitettua ainetta ja katso saatko siitä mitään apua?
 
Koska hintaero. Liqui Molyn tökötti tulee halvemmaksi, jos sillä saavuttaa saman lopputuloksen. Ja eiks toi RVS oo nimenomaan se eniten keskusteltu ja kyseenalaisin noista ?
Liquid Moly taisi olla lisäaine, eli joka kerta lisättävä, kun taas RSVtä mainostetaan pysyvänä. Mene ja tiedä, mutta voisi itse testata tuota RSV:tä omaan vanhukseen.

Edit: ja kerran on erääseen päästöistä failanneeseen autoon laitettu jotain noista bensan sekaan menevistä aineista sekä V-poweria shelliltä ja sen jälkeen meni päästöistä läpi. :)
 
Vaikea uskoa, että öljyn iällä niin kauhean suurta vaikutusta olisi. Puristuksiinhan vaikuttaa pääasiassa huono männänrenkaan ja sylinteriseinän kontakti, männänrenkaan katkovälit, mahdolliset murtumat ring landeissa ja sitten tietysti nämä kannen asiat, joilla ei ole öljyn kanssa tekemistä. Toki sillä voisi olla ja tuo voisi olla ihan perusteltua esim niin, että ensin tuoreilla öljyillä puristukset, sitten käytetyillä ennen ekaa rvs käsittelyä ja siitä sit sen jälkeen. Vaihtoehtosesti toki sen rvs kierroksen jälkeen vois ajaa yhdet öljyt myös loppuun ja tsekata sitten.

Kokeilin itse vastaavaa Xado merkillä myytävää ainetta. Mulla ainakin ykkös sylinterin puristuspaineet korjaantuivat tuon aineen jälkeen. En tosin tiedä oliko siellä sitten jokin männänrengas vaan jumissa, kun oli ajettu pitkään vanhoilla öljyillä tai auttoiko öljynvaihto, mutta samapa se.



Videossa oli jokin ongelma äänien kanssa, ei todellisuudessa ole mitkään ralliäänet.
 
Laitoin mamman saappiin tuplakäsittelyn kun sen pitäisi sillä vuosi vielä kitkutella ennen vaihtoa ja kilsoja alkaa olemaan aika reilusti.
Eron kyllä huomaa, varsinkin tyhjäkäynnillä. Esim. valoissa kiekat laskevat normi tyhjäkäynti tasolle samantien, kun aikaisemmin joutui odottelemaan
jopa about 10 sekuntia. Kallistahan tuo käsittely on, 60 purkki *2, mutta saappin gm öljy on motonetissä niin pirun halpaa että kerrankos sitä.
Kulutus etanolilla on ajotietokoneen mukaan tippunut about 0.5-0.6l/100km, mutta tuo on vain sellainen tilastollinen tieto, kulutus vaihtelee riippuen
siitä kuinka paljon itse lainaan autoa. Nyt kun on uusi turbo niin ei enää fuel cuttaa kun laittaa läpykän ihan pohjaan ja pääsee nauttimaan pikkuviiveellä kaikista 221 hevosvoimasta.
 
Ostin hiljattain Honda Accord 2012 2-litraisella bensakoneella 240tkm ajettu, ja ongelmana on moottoriöljyn häviäminen (ei siis valu mistään). Auto on huollettu 4000km sitten (joskin aikaa tästä n. vuosi) merkkihuollossa, ja siihen on vaihdettu jotkin GM:n öljyt. Öljyä on mennyt tällä 4000km ajolla ihan ylärajalta ihan alarajalle, arviolta vajaa litra vaikka näissä ei pitäisi kulua tippaakaan. Ajattelin nyt vaihtaa tähän Hondan suosittelemat varmasti oikeat öljyt ettei tuosta vaan kulutus johdu.

Anyways, mietin pitäisikö samalla laittaa vanhoihin öljyihin vaihton yhteydessä STP Engine Flushia tai vastaavaa? Mietin että jos kulutus johtuisi jumittuneista männänrenkaista ja tällä saisi jotain apua. Sitten törmäsin muutamiin artikkeleihin ja youtube-videoon jossa ei missään nimessä suositella tällaisten aineiden käyttöä. Onko täällä kellään ollut mitään ongelmia näiden käytöstä? Hondan huollossa suosittelivat vielä Forte-käsittelyä (mikä on kaiketi ihan vastaava kuin STP) öljynvaihdon yhteydessä kun tästä siellä juttelin.
 
Viimeksi muokattu:
Turha maksella noista forteista sun muista kun kerosiini/lamppuöljy/nafta ajaa ihan sama asian puhdistuksessa.
 
Turha maksella noista forteista sun muista kun kerosiini/lamppuöljy/nafta ajaa ihan sama asian puhdistuksessa.

Ja ihan normaali hanadieselikin ajaa, mutta eipä tuo stp flush toisaalta maksa kuin 6-7e

Toimi se ainakin yhessä lähipiirin autossa, ei enää ole tarvinnut lisätä öljyä vaihtovälillä.
 
Juu, käytän nafta sanaa hanadieselistä :)

Jos oikein kunnolla haluaa puhdistaa niin ensin vähän naftaa vanhojen öljyjen sekaan ja tyhjäkäynnillä pyöritystä puolituntia, sitten öljyt pois ja öljyn sijaan pelkkää naftaa tupaan (lämpimään lohkoon).
Sitten antaa sen lillua siellä tunnin kaksi (autoa ei tietenkään käynnistetä), halutessa pidempäänkin. Naftat ulos ja normaalia paksumpaa öljyä sisään joilla ajellaan 500-1000km jonka jälkeen öljynvaihto ja normaalit öljyt tupaan.
 
Ei, puhuin että jos oikein kunnolla haluaa, jos haluaa samanlaisen pika putsauksen kuin stpllä niin käyttää naftaa stp sijaan ja toimii ihan samalla tavalla kuin stpn kanssa.
 
Valvoline maxlife öljyjä (saa ainakin prismasta) voi kokeilla mikäli speksit riittää. Siinä oleva lisäaineistus elvyttää kumiosat.

RVS ei itellä lopettanut öljynkulutusta. Polttoineenkulutus pieneni 0,4 litraa ajotietokoneen mukaan, moottori kävi hiljaisemmin ja viileämmin sekä persedynon mukaan toiminta herkistyi. Pari tuhatta moottori kesti ja sitten alkoi käymään 3 pytyllä, jotain fyysistä vikaa siinä oli ja tänään lähti kuusakosken kyytiin. :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Ei, puhuin että jos oikein kunnolla haluaa, jos haluaa samanlaisen pika putsauksen kuin stpllä niin käyttää naftaa stp sijaan ja toimii ihan samalla tavalla kuin stpn kanssa.

Itse kun tein käsittelyn lamppuöljyllä niin KHCF foorumilla heti huutelivat että siihen meni turbo kun ei tuollaiseen ole tarkoitettu....
 
Menihän se. Muttei siihen vaan ihan kilometrien takia n. vuoden päästä.
 
Mä tein Mondeoon aikanaan niin että STP lämpimään koneeseen öljyjen sekaan jonka jälkeen 20min tyhjäkäyntiä ja välillä hieman korotettua. Sitten väliaikaiset öljyt ja suodatin sisään ja 100km lenkki motarilla kovemmilla kierroksilla (5000-6000rpm) heti ajosta öljyt pois ja taas uudet lopulliset öljyt+suodatin ja normaalia ajoa.

Aikasemmin 20tkm ajolla vuodessa hävisi vajaa litra (tikussa ylämerkistä --> alamerkkiin) ja tuon jälkeen vajosi 1-2mm vuodessa ja pysyi samana noin 50tkm sen jälkeenkin.

Öljyn vaihto tuohon omilla öljyillä ja alkuperäisellä suodattimella oli alle 50€ niin ei ollut mikään kustannut tehdä kahta öljynvaihtoa, mutta se hyöty kun sen väliaikaisen öljyn sieltä laski pois oli se jo aivan pikimustaa 100km ajon jälkeen. Toiset öljyt pysyi sitten jo huomattavasti puhtaampana ja vielä 10tkm jälkeen näytti lähes käyttämättömiltä.
 
Mä tein Mondeoon aikanaan niin että STP lämpimään koneeseen öljyjen sekaan jonka jälkeen 20min tyhjäkäyntiä ja välillä hieman korotettua. Sitten väliaikaiset öljyt ja suodatin sisään ja 100km lenkki motarilla kovemmilla kierroksilla (5000-6000rpm) heti ajosta öljyt pois ja taas uudet lopulliset öljyt+suodatin ja normaalia ajoa.

Aikasemmin 20tkm ajolla vuodessa hävisi vajaa litra (tikussa ylämerkistä --> alamerkkiin) ja tuon jälkeen vajosi 1-2mm vuodessa ja pysyi samana noin 50tkm sen jälkeenkin.

Öljyn vaihto tuohon omilla öljyillä ja alkuperäisellä suodattimella oli alle 50€ niin ei ollut mikään kustannut tehdä kahta öljynvaihtoa, mutta se hyöty kun sen väliaikaisen öljyn sieltä laski pois oli se jo aivan pikimustaa 100km ajon jälkeen. Toiset öljyt pysyi sitten jo huomattavasti puhtaampana ja vielä 10tkm jälkeen näytti lähes käyttämättömiltä.
Tätä mietin myös pitäisikö kahteen kertaan vaihtaa, jos vaikka jotkut halvimmat litkut tuohon välille "huuhteluöljyiksi".
 
Juu, kyllä se kannattaa jotkut väliöljyt käytättää keräämässä ne paskat pois.
 
No mikset laita rvs laatikkoon tarkoitettua ainetta ja katso saatko siitä mitään apua?

RVS periaatteessa vain huonontaa synkrojen toimintaa, koska tekee juuri päinvastaisen reaktion liukastaen sitä.

Kuluneille synkroille voi jotain käärmeöljyjä kokeilla ja paksumpi öljylaatu voi tilannetta vähän helpottaa, mutta ne kun sileäksi menee, niin vaihtohommia on tiedossa.
 
Voisko synkro murheiselle apua olla lukkoperän limited slip öljyt joissa on myös vaihdelaatikkoon sopiva luokitus eli molemmat GL4 ja GL5. Pelkkä GL5 peräöljy kun olis keltametalli synkrojen surma yksinään.

Ainakaan ei kannata tavallista GL4/GL5 käyttää vaan pelkkää GL4 joka ei yhtä liukasta.

Teboil Syncrogear75W-80 on just pelkkä GL4 kun useat Mobilin on GL4/GL5.
 
Viimeksi muokattu:
Voisko synkro murheiselle apua olla lukkoperän limited slip öljyt joissa on myös vaihdelaatikkoon sopiva luokitus eli molemmat GL4 ja GL5. Pelkkä GL5 peräöljy kun olis keltametalli synkrojen surma yksinään.

Ainakaan ei kannata tavallista GL4/GL5 käyttää vaan pelkkää GL4 joka ei yhtä liukasta.

Teboil Syncrogear75W-80 on just pelkkä GL4 kun useat Mobilin on GL4/GL5.

Nykyiset GL5 öljyt ei tuhoa messinkiä. Jotkut halvat pilipaliöljyt voi sen tehdä.

Minullakin synkrot on kulahtanut ja Red lineä sun muuta siinä tuli käytettyä, mutta olikohan Comman mineraaliöljy, jonka viimeksi siihen laitoin, niin on toiminut parhaiten.
 
Autolla tosiaan ajettu sen 70 tkm, joten kulunu toi laatikko tuskin on, ja tuntuis olevan yleinen vaiva tossa laatikkotyypissä et kolmonen erityisesti menee vähän silleen nytkähtäen tupaan, joka viittaa selkeästi siihen että sen synkro vaatis jotain lisäainetta toimiakseen paremmin. Aikani ku tutkinu ni tää Liqui Molyn tavara vaikuttais just semmosselta, mikä auttais tuohon vaivaan.


Gear-Oil Additive




Tuollakin mainitaan että tuo muodostaa liukupinnoille semmoisen heavy duty tyylisen voitelun, ja se on just sitä mitä synkrot tarvii, jottei ne oo liian liukkaat.

Ei ne kilometrit lootan kunnosta mitään kerro. 70tkm jossain kaupunkiajossa tekee aika paljon vaihtoja ja kolmonen useimmin pesässä.

The MoS2 additive creates a heavy-duty lubricant film on all frictioning and sliding metal surfaces. It reduces friction, wear and decreases temperature peaks. The result is a smoother run, softer shifting and a nearly wear-free running-in in gear wheels, friction couples and tribological pairings. Reliability and antifriction properties are significantly increased.

Tuo aine saattaa vain liukastaa entisestään.
 
Voisko synkro murheiselle apua olla lukkoperän limited slip öljyt joissa on myös vaihdelaatikkoon sopiva luokitus eli molemmat GL4 ja GL5. Pelkkä GL5 peräöljy kun olis keltametalli synkrojen surma yksinään.

Ainakaan ei kannata tavallista GL4/GL5 käyttää vaan pelkkää GL4 joka ei yhtä liukasta.

Teboil Syncrogear75W-80 on just pelkkä GL4 kun useat Mobilin on GL4/GL5.

Lukkoperäöljyssä on kitkanmuunninta, joka vähentää kitkaa. Tavallisella öljyllä kitkalukkoperä pitää liian hyvin ja sillä kitkanmuuntimen määrällä voidaan säätää lukon pitävyyttä/luistoa.

Synkro murheiselle voisi kokeilla Lubegardin Gear Fluid -lisäainetta. Sanotaan tuossakin vähentävä kitkaa, mutta parantavan myös synkrojen toimintaa. Mistä näistä tietää... Lubegard Gear Fluid vaihteiston lisäaine.
 
Ei se RVS varmaan juuri synkroihin vaikuta kun kitka niissä niin vähäistä vs muu laatikko. Laittakaa sitä redlinen lighweight shockproofia, roimii kuluneil synkroilla.
 
Nykyiset GL5 öljyt ei tuhoa messinkiä. Jotkut halvat pilipaliöljyt voi sen tehdä.

Niin. Lukeehan niissä nykyisin GL4/GL5 suurimmassa osassa. Arpomaan ei kannata lähteä ja GL5 on liukkaampaa tavaraa joten synkroille juuri haastavampaa.

Juuri halvempi öljy saattaa toimia laatikossa paremmin vähemmän liukkaana.

Lukkoperäöljyssä on kitkanmuunninta, joka vähentää kitkaa. Tavallisella öljyllä kitkalukkoperä pitää liian hyvin ja sillä kitkanmuuntimen määrällä voidaan säätää lukon pitävyyttä/luistoa.

Synkro murheiselle voisi kokeilla Lubegardin Gear Fluid -lisäainetta. Sanotaan tuossakin vähentävä kitkaa, mutta parantavan myös synkrojen toimintaa. Mistä näistä tietää... Lubegard Gear Fluid vaihteiston lisäaine.

Hyvä tosiaan et tuli toi LS öljyn suhteen tarkistettua kummin päin toimiikaan. Sen verran harvois missään tarvinnut kun jarrut hoitaneet perälukkojen virkaa niin ei ole tullut luettua mitä käytännössä LS tekee.
 
Mitä ainetta kannattaisi laittaa 167tkm ajettuun TSI-koneeseen öljynvaihdon yhteydessä? Tekeekö noilla halvemmilla motonetin litkuilla mitään? Ja onko vaarana, että liikkeelle lähtevä karsta tukkii jotain tai menee turbon laakereihin?
 
Turvallisinta on vaihtaa tunnetun valmistajan moottoriöljyt ja jokin laatusuodatin.

Long Life vaihtoväli on pahin uhka moottorille.
 
Turvallisinta on vaihtaa tunnetun valmistajan moottoriöljyt ja jokin laatusuodatin.

Long Life vaihtoväli on pahin uhka moottorille.

Samaa mieltä, monessa vagin "ongelmamoottorissa" on ongelmat vähentyneet kun öljynvaihtoväliksi muutettu 15tkm..

Jos jotain haluat kokeilla niin Rvs:ää yksi tai kaksi käsittelyä. Tuskin noi halvemmat mitään rikkoo mutta muutamaa kokeillut eikä mainittavaa hyötyä ole ollut. Rvs:n hyödyistä on ihan omakohtaista kokemusta.
 
Mitä ainetta kannattaisi laittaa 167tkm ajettuun TSI-koneeseen öljynvaihdon yhteydessä? Tekeekö noilla halvemmilla motonetin litkuilla mitään? Ja onko vaarana, että liikkeelle lähtevä karsta tukkii jotain tai menee turbon laakereihin?

Rvs jos jotain kokeilla haluat. Omakohtaista kokemusta löytyy.
 
Olisi niin helppo kokeilla tuota RVS eukolle kun kirjaa kaikki kulutukset yms. todella tarkkaan ylös, mutta omassa dieselissä se kokeilu oikeasti olisi tarpeen. Pitää kyllä luonnostaankin niin karkeaa meteliä, mutta jos vähän saisi ääntä leikattua.

Vaihdelaatikossa taas onkin jo vittumainen vika, nelonen täryyttää lämpimänä, siihen taas voisi tosissaan kokeilla RVS:ää. Käytetty vaihdelaatikko suabbi purkamolla näytti olevan n.500€, siihen työt päälle niin toi 63€ kokeilu voisi olla ihan hyvä arpa. Taidan mötönetin lahjakortin käyttää vaihdelaatikkoon ja sitten seuraava puteli eukolle "salaa". :kahvi:
 
Olisi niin helppo kokeilla tuota RVS eukolle kun kirjaa kaikki kulutukset yms. todella tarkkaan ylös, mutta omassa dieselissä se kokeilu oikeasti olisi tarpeen. Pitää kyllä luonnostaankin niin karkeaa meteliä, mutta jos vähän saisi ääntä leikattua.

Vaihdelaatikossa taas onkin jo vittumainen vika, nelonen täryyttää lämpimänä, siihen taas voisi tosissaan kokeilla RVS:ää. Käytetty vaihdelaatikko suabbi purkamolla näytti olevan n.500€, siihen työt päälle niin toi 63€ kokeilu voisi olla ihan hyvä arpa. Taidan mötönetin lahjakortin käyttää vaihdelaatikkoon ja sitten seuraava puteli eukolle "salaa". :kahvi:

Omat kokemukset moottoriin laitettavasta Rvs:stä ovat todella hyviä. Diesel koneessa äänet väheni ja kulutus tippui. Helppo todeta kun vaimon työmatka on vakio ja ruuhkia eikä liikennevaloja ole niin kulutuskin on vakio. Tein autoon kaksi käsittelyä. Sama juttu kaverin 1,8t vaggineessa.

Laatikkoon (manuaali) tein tosta innostuneena myös käsittelyn mutta siinä ei huomattu mitään eroa. En tiedä mitä kokemuksia muilla noista laatikko yms Rvs:istä on.
 
Ootteko laittanu manuaalilootaan RVS:ää?

28 vuotiaan Audin loota alkanut vähän pitämään ääntä...
 
Omat kokemukset moottoriin laitettavasta Rvs:stä ovat todella hyviä. Diesel koneessa äänet väheni ja kulutus tippui. Helppo todeta kun vaimon työmatka on vakio ja ruuhkia eikä liikennevaloja ole niin kulutuskin on vakio. Tein autoon kaksi käsittelyä. Sama juttu kaverin 1,8t vaggineessa.

Mikä kone ja kuinka paljon ajettu? Kuinka paljon kulutus tippui ja miten teit käsittelyn ?
 
Onko kellään x-1r:stä kokemuksia?

Kaveri kehui tuota ja sitten Liqui Moly Ceratecciä. Itsellä ei ole kokemusta kummastakaan joten en ota kantaa tietojen oikeellisuuteen :D Jotain tuollaista tekisi mieli kokeilla, mutten ihan hiffannut mitä eroa esmes. noilla Liqui Molyn Mos2, Ceratec ja Motor Protect aineilla on.
 
Mikä kone ja kuinka paljon ajettu? Kuinka paljon kulutus tippui ja miten teit käsittelyn ?

250tkm ajettu Octavia 2, 1,9tdi bxe. Kulutus tippui n. 0,3l/100km (aika tarkka keskiarvo). Ensimmäisen käsittelyn tein ihan paketin ohjeiden mukaan, tämän jälkeen n. 350km normi työmatka-ajoa jonka jälkeen öljynvaihtoon. Uudet öljyt+ suodatin ja toinen käsittely parin päivän päästä uusiin öljyihin.
 
1.2 bensakone, 120tkm. RVS sisään 10tkm ajettuihin normaalin näköisiin öljyihin suoraan ajosta, 10minuutin kohdalla tyhjäkäyntiä moottori hiljeni ja tasoittui huomattavasti. Pullollisen jälkeen 400km tuttua maantiepätkää ja maantiellä vähän vaikeuksien rajamailla menevä auto väänsikin tutut mäet selvästi kevyemmin. Sitä en osannut odottaa. Öljystä oli tuon 400km aikana tullut aivan pikimustaa palaneen käryistä lirua.

Kyllähän tuotteesta hyvä mieli jäi. Pelkkä vahva tunne siitä, että kismittävän hintainen käärmeöljy on ollut onnistunut ja kannattava uhraus romun tekohengittämiseksi, on ihan riittävä vastine rahalle.
 
Bensankulutuksen väheneminenhän on tolla ihan todistettua, mutta tehon paranemista tuskin voi huomata. Jos bensaa kuluu esim 4% vähemmän niin oot netonnut sen verran käytännössä tehoa
 
Tehosta en tiedä, eiköhän tehojen sijaan tuo vehje väänny solmuun jos kierroksia nostaa. Kulutuskaan ei tässä isolohkossa kiinnosta.

Vääntö pintakaasulla ajaessa alle 2500 rpm kuitenkin lisääntyi. Auto kulkee nyt pienemmällä kaasupolkimen annostelulla eikä hyydy niin helposti. Ehkä sama olisi tapahtunut millä tahansa konetta öljyt mustaksi putsaavalla aineella.
 
Siis kestääkö moottori ajoa ilman öljyä tämän rvs-aineen kanssa?
Silloinhan kalliit öljynvaihdot ovat turhia.
 
Mistähän löytyisi niin yksinkertainen vapaastihengittävä autonmoottori jossa öljyllä on todellakin pelkkä voitelufunktio eikä koneessa ole yhtäkään osaa joka jäähtyy öljyllä? Moderneissa moottoreissa jäähdytetään mäntiä öljysuihkulla, ehkä kevyellä ajolla niihin ei sula reikää? Kuplavolkkarissa saattaisi onnistua :lol:
 
Mistähän löytyisi niin yksinkertainen vapaastihengittävä autonmoottori jossa öljyllä on todellakin pelkkä voitelufunktio eikä koneessa ole yhtäkään osaa joka jäähtyy öljyllä? Moderneissa moottoreissa jäähdytetään mäntiä öljysuihkulla, ehkä kevyellä ajolla niihin ei sula reikää? Kuplavolkkarissa saattaisi onnistua :lol:

Ainakaan Kuplavolkkarissa se ei onnistu.
Kuplassa sattumoisin perustuu auton ainoa jäähdydytys öljynkautta jäähdytysripoihin johtumiseen ilmajäähdytteinen kone kun on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 316
Viestejä
4 509 293
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom