Hammastanko tiputti läpi ohjaustehostimen nesteitä kunnolla, siitä jo viimevuonna katsuri kirjoitti korjauskehotuksen rekkariin, niin nyt kävin kaiken uhallakin ostamassa Motonetistä "ihmeainetta":
MAG1 Ohjaustehostimen tiivistysaine 354ml | Motonet Oy
Tippuminen ainakin väheni huomattavasti, en ole auton alle jaksanut mennä katsomaan tilannetta tarkemmin, mutta ainakin uusi leima tuli huomautuksetta
Eihän tuon pitäisi pystyä mitään valtavia vuotoja korjaamaan, mutta eiköhän se öljy tule noillakin paineilla ulos pelkän kovettuneen tiivisteen takia, joten voi hyvinkin olla ihan fiksu korjaus. Itsekin olisin tuossa tilanteessa testannut, koska vaihtoehtoisesti olisi pitänyt purkaa puoli autoa lumihangessa kontaten.
Eipä tuossa aineessa mielestäni mitään ihmeellistä ole. Itsekin laitoin vastaavaa litkua moottoriin, kun mm. venttiilikopan tiiviste hikoili. Hikoilu väheni selvästi jollei sitten loppunut kokonaan. Kuivalta ainakin näyttää.
Katsastusmies ei toki vielä valittanut, mutta vituttaa räplätä öljyistä konetta ja pakosarjan päällä käryävä öljytippa haisee pahalle.
Samalla pehmeni kaikki muutkin kumitiivisteet ennaltaehkäisevästi.
Ei tuommoiseen vanhaan paalipaskaan kannata edes venttiilikopan tiivisteitä vaihtaa, jos ei ole ihan pakko. Usemman kympin arvoinen setti, koska siihen kuuluu vaikka mitä tilpehööriä. Ja joku uusi kiinakumi voi pahimmassa tapauksessa vuotaa vielä enemmän.
Motox öljyvuodonesto 500 ml | Motonet Oy Tuosta riittää useampaan romuun, jos tarvitsee muitakin paskoja elvytellä ja hintakin on melko kohtuullinen varsinkin jos tuolla onnistuu "korjaamaan" jonkun aavistuksen pöllyttävän venttiilikumin tmv. työlään kohteen.
Öljypohjakin hikoilee vanhan romun tapaan, mutta se on tehtaalla liimalla tiivistetty, joten siihen tuo kumia pehmentävä/turvottava litku ei tietenkään toimi. Sama koskee luonnollisesti rikkinäisiä tiivisteitä.
Onhan tuolla samalla aineella "korjailtu" esim. hallitunkkejakin ym. romuja.
En jaksa uskoa, että tämän aineen teho perustuisi taikuuteen tai joukkohallusinaatioon.
Muistaakseni moottoriöljytkin sisältävät enempi tai vähempi lisäainetta, minkä pitäisi pitää tiivisteet kunnossa.
"Korjauksen" kestosta ei ole käytännön kokemusta, mutta joku jenkki väitti, että hallitunkki ei ollut tihkunut 20 vuoteen tuon käsittelyn jälkeen. Liekö totta vai tarua.
Entisöinnissä vaihdetaan toki kaikki mahdolliset tiivisteet tuoreisiin, mutta minun tapauksessa riittää sekin, että öljyt pysyy suurinpiirtein koneessa vielä parin vuoden ajan.
Pehmensin minä vanhat koppurat talvikumitkin dieselin ja moottoriöljyn seoksella. Muutaman päivän niitä pariin otteeseen pensselillä sudin pakkaskelissä ja hetken jo luulin, että muuttuivat liian pehmeäksi.
En oleta, että paremmasta pidosta saa nauttia edes talven yli, mutta tulipahan mielenkiinnosta testattua, koska tuotakin on väitetty mahdottomaksi.
Uusille kumeille saattaisin tarjota ruokaöljyä kesän ajaksi.