No niin no, maksakaa te rauhassa satoja euroja per kk niitä lainalyhennyksiä ja arvoalenemia. Mä ajan noilla 90 luvun laitteilla ja korjaan itse, osien hinnat lasketaan parinsadan luokkaan per vuosi ja bensaan menee murto osa siitä mitä jonkun uudehkon auton lainalyhennykseen per kk. Ainiin ja semmonen pitää vielä vakuuttaakin kalliisti, mulla maksaa liikennevakuutus 100-150€ vuodessa autosta riippuen.
Ei noiden uusien hommaamisessa ole mitään järkeä eikä niille voi tehdä mitään kun ne sekoaa.
Fiksua tosiaan opetella itse korjaamaan ja huoltamaan. Uusissa on vielä sekin, että pakko "huoltaa" kalliisti, että takuu säilyy (poislukien ehkä Tesla, jossa ei ole tuota velvoitetta?).
Jo siinä 15k€-25k€ hintaluokassakin kasko on järkevä olla ja esim tuohon omaan autoon vakuutus ja kasko maksaa 885€ ja sekin on vain kaikkein karsituin. Esim lasiturva maksaa vielä 219€ siihen lisää.
Toki jos ei itse osaa korjata, niin uusi voi olla järkevä ja ajaa se sitten paaliin. Lisäksi vaikka Dacian bensa-auto on myös järkevämpi, kuin sähköauto, koska on noin puolet halvempi ja yksinkertaisempi korjatakin? Ostamalla uuden ja ajamalla se paaliin asti, niin voihan siihenkin tehdä öljynvaihdot itse? Ei ole niin väliä merkkiliikkeen leimoista. Täytyy vain kehdata ajaa sillä Daciallaan erittäin kauan
Itse olen jo asennoitunut ajamaan tuolla 8 vuoden ikäisellä Model S 90D:llä tosi kauan, jos vaan toimii. Käyttöarvoa sillä on, mutta myyminen kalliilla hintaa aika mahdotonta. Sitäkin pystyi vielä itse korjaamaan. Ilmastoinnin kompressori (130tkm ajettu purkuosa, 180€) oli helppo vaihtaa itse. Ei tarvinnut laittaa autoa tietokoneeseen kiinni, kun 8/2016 FL. Täyttö toki ammattilaisella ja oikealla kaasulla ja öljyllä, mutta sekin vaan 130€.
Nyt mittarissa melkein 239tkm. Eli purkuosilla nuo kannattaa korjata. Esim motonetin tarvike kompressori olisi ollut 1300€. Uusi mutta ei siis alkuperäinen. En edes teettänyt mitään korjausarviota, vaan vähän mutulla vahdoin/räpelsin vaan toisen kompuran kiinni. Ainakin Teslaan saa aika paljon vinkkejä myös FB:stä. Teslassa myös service valikko, joka näyttää kaikki vikakoodit, eli mitään vikakoodin lukijaa ei tarvitse ostaa. Toki uudemmat Teslat vaatii erillisen maksullisen ohjelman (ainakin tiettyihin juttuihin).
1.1.2025 lähtien melkein 15tkm tullut ajettua. Ei siinä toki mitään säästöä ole tullut, kun pakettiautoksi rekattu diesel riittäisi myös omiin ajoihin.
Uskoisin silti, että 2025 bensa-auto (esim Dacia) ei olisi niin vaikea korjata? Verrattuna mihin vaan sähköautoon. Jos siis sähköauto sattuisi menemään joskus rikki. Esim moottori(t) tai akku.