Romutuspalkkio

Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 574
Ruotsin liikennevirasto ajaa romutuspalkkiota

Ruotsin liikenneturvallisuus paranisi tuntuvasti, jos yli 20 vuotta vanhat autot saataisiin pois liikenteestä, arvioi maan liikennevirasto. Ruotsin radion mukaan virasto esittää selvitettäväksi,
pitäisikö Ruotsissa ottaa käyttöön romutuspalkkio.

– Jos pääsemme eroon kaikista vuotta 1999 vanhemmista autoista ja korvaamme ne enintään kymmenen vuotta vanhoilla, voimme pelastaa 30 henkeä vuodessa, laskee viraston analyytikko Matteo Rizzi.

Krafftin mukaan vanhojen autojen omistajat eivät välttämättä ostaisi aivan uutta autoa, mutta voisivat palkkion avulla vaihtaa vähän uudempaan.

– Siitä syntyy ketjureaktio. Silloin ei vaadita kovin paljon rahaa, jotta vaihto lähtisi käyntiin, Krafft sanoi.

Toimisiko tämä Suomessa? Olisiko Techiläisillä parempia ehdotuksia? :D
 
30 henkeä vuodessa,eli ei mitään järkeä,moninkymmen jos ei sata kertainen määrä väkeä pelastuisi jos roskaruokapaikat kiellettäisiin tuon sijaan,koskee kyllä suomeakin.
 
Aina on olemassa tietty joukko ihmisiä, jotka ajavat noilla 15-30 vuotta vanhoilla muutaman satasen pommeilla, heille 10 vuotta vanha autokin on liian kallis tai sitten siihen autoon ei haluta käyttää yhtään enemäpää rahaa, kuin on pakko.
Eivät he silloin vaihda toimivaa autoaan uudempaan, vaikka vanhasta saisikin jonkun tonnin hyvityksen, kun kuitenkin siihen uudempaan autoon pitäisi pistää taas joku tonni omaa rahaa kiinni.
Lisäksi osa porukasta tykkää ajella noilla vanhoilla autoilla, eikä heitä edes kiinnosta vaihtaa uudempaan.

Tämän lisäksi myös normaalisti uudemmilla autoilla ajavilla tai jopa täysin autottomilla ihmisillä on välillä tarvetta halvalle väliaikaisautolle, jolloinka näiden muutaman satasen tai tonnin autojen markkinat pysyvät elossa, eikä ehjää ja toimivaa autoa kannata toimittaa romutukseen.

Jos valtio ajaa voimaan jonkun romutuspalkkion, oli se sitten 500€, 1000€, 1500€ tai 2000€ per romutettu auto, nostaa se vain näiden nykyisten muutaman satasen ropposten hintaa tuonne romutuspalkkion tuntumaan.
 
Jäin nyt muistelemaan, mikä maaginen turvallisuusparannus vm 2009 oli siis tullut vm 1999 verrattuna? Eikö noissa 1999 autoissa alkanut jo olemaan luistonestoja ym toisin kuin artikkelissa mainitaan - ainakin tyyliin Volvoissa?

"– Niissä ei esimerkiksi ole automaattisia turvavyönkiristimiä tai luistonestojärjestelmiä. Nämä kaksi tekijää pelastavat monta henkeä, sanoi Krafft. "
 
Jäin nyt muistelemaan, mikä maaginen turvallisuusparannus vm 2009 oli siis tullut vm 1999 verrattuna? Eikö noissa 1999 autoissa alkanut jo olemaan luistonestoja ym toisin kuin artikkelissa mainitaan - ainakin tyyliin Volvoissa?

"– Niissä ei esimerkiksi ole automaattisia turvavyönkiristimiä tai luistonestojärjestelmiä. Nämä kaksi tekijää pelastavat monta henkeä, sanoi Krafft. "
ESP tuli joskus 2004, kun Volvo V50 ja Peugeot 407 autoista se ainakin löytyy. 2010 on tosiaan jo varmaan kaikissa.

Ja 2001 Peugeot 406 ja Citroen Xantia autoista puuttuu ESP, kun autot on niin vanhoja.
 
ESP tuli joskus 2004, kun Volvo V50 ja Peugeot 407 autoista se ainakin löytyy. 2010 on tosiaan jo varmaan kaikissa.

Ja 2001 Peugeot 406 ja Citroen Xantia autoista puuttuu ESP, kun autot on niin vanhoja.
Tosiaan wikipedian mukaan vuonna 2003 Ruotsissa 15%:ssa uusista autoista oli ESP/ESC ja vuonna 2004 jo 58% (jos tulkitsen sanamuotoa oikein), niin juuri 2004 ilmeisimmin yleistyi.

Itsellä kai huonomuistisena oli jäänyt muistiin se, kun 90-luvun lopulla noita alkoi tulla lisävarusteena joihinkin autoihin (markkinoille vuonna 1997)
 
No Suomessahan on romutuspalkkio ollut jo pariinkin otteeseen käytössä, että ei tuo nyt mikään uusi juttu ainakaan täällä ole. Viimeisimpänä summat oli 1500e tavalliseen vähäpäästöiseen autoon ja 2500e sähköön tai hybridiin. Sinänsä mielenkiintoista, että miksi tuota ei ole jatkettu, koska ilmeisesti viimeksikin valtio jäi reippaasti plussan puolelle mitä kuluihin tulee.

Tänä vuonna on vielä tulossa erittäin suurella todennäköisyydellä sähköautojen ja plugarien suhteen kovia tarjouksia valmistajilta itseltään päästösakkojen välttämisen johdosta, niin nyt olisi erittäin otollinen aika vauhdittaa sähköön siirtymistä romutuspalkkiokampanjalla, mutta eipä taida olla tulossa.
 
Jäin nyt muistelemaan, mikä maaginen turvallisuusparannus vm 2009 oli siis tullut vm 1999 verrattuna? Eikö noissa 1999 autoissa alkanut jo olemaan luistonestoja ym toisin kuin artikkelissa mainitaan - ainakin tyyliin Volvoissa?

"– Niissä ei esimerkiksi ole automaattisia turvavyönkiristimiä tai luistonestojärjestelmiä. Nämä kaksi tekijää pelastavat monta henkeä, sanoi Krafft. "
Jossain 90-luvun lopun autoissa ESP oli lisävarusteena, esim. itsellä oli 4-veto Passatti johon olisi saanut lisärinä (ei ollut, paljon hauskempi ilman).

Vaikka noissa oli kuutta airbagia, sivutörmäyssuojaa, jne - niin olihan jossain noita kolaritestejä esim. isolla vanhalla Volvolla (700-sarja?) jotka osoittautuivat mainettaan huonommiksi *nykypäivänä*.
Autojen rakenteet ja passiivinen turvallisuus on kasvanut kohisten. Ja sitten on vielä nuo aktiiviset varusteet; esim. Volvo suositteli turvatyynyjen vaihtoa 10-vuoden iässä (ellen väärin muista) - monessako on vaihdettu? Voiko 100% luottaa että vyönkiristimet ja bagit toimivat 20 vuotta vanhassa autossa? Osassa kun saattaa olla kolmannen jobbarikäynnin jälkeen bagin valo sammutettu tai pahimmillaan joku vastus laitettu bagin tilalle ettei anna vikakoodia...
 
No Suomessahan on romutuspalkkio ollut jo pariinkin otteeseen käytössä, että ei tuo nyt mikään uusi juttu ainakaan täällä ole. Viimeisimpänä summat oli 1500e tavalliseen vähäpäästöiseen autoon ja 2500e sähköön tai hybridiin. Sinänsä mielenkiintoista, että miksi tuota ei ole jatkettu, koska ilmeisesti viimeksikin valtio jäi reippaasti plussan puolelle mitä kuluihin tulee.

Tänä vuonna on vielä tulossa erittäin suurella todennäköisyydellä sähköautojen ja plugarien suhteen kovia tarjouksia valmistajilta itseltään päästösakkojen välttämisen johdosta, niin nyt olisi erittäin otollinen aika vauhdittaa sähköön siirtymistä romutuspalkkiokampanjalla, mutta eipä taida olla tulossa.
Pitäisi myös miettiä jatkoa tuolle sähköautojen hankintatuelle? Kun ensi vuonna se jo loppuu. Koska olisihan se nyt hyvä tietää jatkosta ja osassa autoja on myös pitkä toimitusaika.

"auto on ensirekisteröitävä 1.1.2018 – 30.11.2021"


Olisikohan fiksua luopua tuosta ja palauttaa taas romutuspalkkio tilalle?
 
Jossain 90-luvun lopun autoissa ESP oli lisävarusteena, esim. itsellä oli 4-veto Passatti johon olisi saanut lisärinä (ei ollut, paljon hauskempi ilman).

Vaikka noissa oli kuutta airbagia, sivutörmäyssuojaa, jne - niin olihan jossain noita kolaritestejä esim. isolla vanhalla Volvolla (700-sarja?) jotka osoittautuivat mainettaan huonommiksi *nykypäivänä*.
Autojen rakenteet ja passiivinen turvallisuus on kasvanut kohisten. Ja sitten on vielä nuo aktiiviset varusteet; esim. Volvo suositteli turvatyynyjen vaihtoa 10-vuoden iässä (ellen väärin muista) - monessako on vaihdettu? Voiko 100% luottaa että vyönkiristimet ja bagit toimivat 20 vuotta vanhassa autossa? Osassa kun saattaa olla kolmannen jobbarikäynnin jälkeen bagin valo sammutettu tai pahimmillaan joku vastus laitettu bagin tilalle ettei anna vikakoodia...

900- sarjasta nyt löytyy se yleensä esillä oleva törmäystestivideo tuoreempaa rellua vastaan, mutta tuo vertailu on jo alusta lähtien melko järjetön. Vaikka 900- sarjaa on kaupasta saanut vielä -98 vuonna niin oikesti tuo on hyvin pitkälti 700- sarjan Volvo hyvin pienillä päivityksillä ja sitämyöten korin suunnittelu on suoraan sieltä 80- luvun ensimmäisiltä vuosilta. Noin pitkän elinkaaren omaavia laitoksia on automaailmassa hyvin vähän. Oikeasti tuo testi olisi pitänyt tehdä 850 Volvolla joka edusti sitä todellista 90-luvun suunnittelua.

Parasta ennen päivät löytyy kaikista airbageista merkistä riippumatta ja tuskimpa niitä on mihinkään vaihdettu ikinä ihan vain päiväyksen takia. Ja mitä tulee airbagin valojen sammutteluun ja varsinkin johonkin vastusvirittelyihin niin se on ihan täyttä paskapuhetta, että Suomessa moista jotekin järjestelmällisesti harjoitettaisiin. Jos moista tehtäisiin niin kyllä niitä silloin myös vastaan tulisi, itselläkin on autopurkaamomaailma varsin tuttua niin enpä ole kuullut ensimmäistäkään tapausta, että olisi vastusvirityksiä autosta löytynyt bägien tilalta.
 
900- sarjasta nyt löytyy se yleensä esillä oleva törmäystestivideo tuoreempaa rellua vastaan, mutta tuo vertailu on jo alusta lähtien melko järjetön. Vaikka 900- sarjaa on kaupasta saanut vielä -98 vuonna niin oikesti tuo on hyvin pitkälti 700- sarjan Volvo hyvin pienillä päivityksillä ja sitämyöten korin suunnittelu on suoraan sieltä 80- luvun ensimmäisiltä vuosilta. Noin pitkän elinkaaren omaavia laitoksia on automaailmassa hyvin vähän. Oikeasti tuo testi olisi pitänyt tehdä 850 Volvolla joka edusti sitä todellista 90-luvun suunnittelua.

Parasta ennen päivät löytyy kaikista airbageista merkistä riippumatta ja tuskimpa niitä on mihinkään vaihdettu ikinä ihan vain päiväyksen takia. Ja mitä tulee airbagin valojen sammutteluun ja varsinkin johonkin vastusvirittelyihin niin se on ihan täyttä paskapuhetta, että Suomessa moista jotekin järjestelmällisesti harjoitettaisiin. Jos moista tehtäisiin niin kyllä niitä silloin myös vastaan tulisi, itselläkin on autopurkaamomaailma varsin tuttua niin enpä ole kuullut ensimmäistäkään tapausta, että olisi vastusvirityksiä autosta löytynyt bägien tilalta.
Mulla oli V70 Volvossa (2004 mallinen) ihan ovissa tarra noille bageille missä luki koska ne tulisi vaihtaa. Auto tosin meni lunariin ennen vaihtopäivää.

Mitä noihin bagivirityksiin tulee, niin itse törmäsin yhteen valonsammuttelija-jobbariin (Raisiossa), joten vaikka otanta on pieni, niin se on ihan henkilökohtainen. :D
 
Taisi olla tämä ensimmäisen kopan a-mersu (w168) jossa tuo ESP oli vakiovarusteena 1998-1999. Tämäkin ratkaisuna vissiin niihin kaatumisiin, mitä sattui testeissä.
 
Taisi olla tämä ensimmäisen kopan a-mersu (w168) jossa tuo ESP oli vakiovarusteena 1998-1999. Tämäkin ratkaisuna vissiin niihin kaatumisiin, mitä sattui testeissä.
Noihinhan niitä laitettiin "takaisinkutsuna". Taidettiin Audi TT:lle tehdä samaa myöhemmin - vai miten ne sen kaatumisongelmat korjasivat? ;)

Mutta faktahan on että ESP tuli pakolliseksi joskus 2014 marraskuussa, joten varsinkin "hinnat alkaen" malleissa ja pikkuautoissa sitä ei 2000-luvun alkupuolelta löydy.

Tuulilasin mukaan:
Euroopassa 84 prosenttia kaikista uusista ajoneuvoista oli varustettu ESP-järjestelmällä vuonna 2014. Maailmanlaajuisesti vastaava luku on toistaiseksi vasta 59 prosenttia.

Riippumattomien tutkimusten mukaan jopa 80 prosenttia suistumisonnettomuuksista voitaisiin estää, mikäli kaikki ajoneuvot varustettaisiin luistonestojärjestelmällä.
 
Noihinhan niitä laitettiin "takaisinkutsuna". Taidettiin Audi TT:lle tehdä samaa myöhemmin - vai miten ne sen kaatumisongelmat korjasivat? ;)

Mutta faktahan on että ESP tuli pakolliseksi joskus 2014 marraskuussa, joten varsinkin "hinnat alkaen" malleissa ja pikkuautoissa sitä ei 2000-luvun alkupuolelta löydy.

Tuulilasin mukaan:

Eikö audi TT:ssä lisätty massaa taka-akselille kun sillä oli taipumus nostaa perää kovissa vauhdeissa.
 
Eikö audi TT:ssä lisätty massaa taka-akselille kun sillä oli taipumus nostaa perää kovissa vauhdeissa.

Miten minulla on jäänyt sellainen mielikuva, että lisäsivät joskus 2000-luvun taitteessa sen pienen takaspoilerin painamaan perää kohti maata kovemmissa vauhdeissa?
 
Miten minulla on jäänyt sellainen mielikuva, että lisäsivät joskus 2000-luvun taitteessa sen pienen takaspoilerin painamaan perää kohti maata kovemmissa vauhdeissa?

Kyllä, ne lisäsi sen ja samalla takapuskurin taakse tuli lisäpainoja ja jotain muuta alustamuutoksia...
 
Romutuspalkkion jos sais lapaan, niin olis kyllä hetkessä romutettu 100 000 autoa. Siis niin, ettei olis velvoitetta ostaa mitään tilalle. Mutta se nyt ei tietysti monestakin syystä käy.
 
Romutuspalkkion jos sais lapaan, niin olis kyllä hetkessä romutettu 100 000 autoa. Siis niin, ettei olis velvoitetta ostaa mitään tilalle. Mutta se nyt ei tietysti monestakin syystä käy.
Jep. Ihme motivaattori tuo raha. Jonkun pitäisi vinkata hallitukselle, että romutuspalkkion tilitystavan muuttaminen voisi vähentää yksityisautoilua jollain logiikalla, niin alkaisi tapahtua.

Vähän asiaan liittyen: aikalaisanekdootit kertovat, kun Kuusakoski meni Venäjälle romubisnekseen, niin kylistä alkoivat hävitä metalliset kaivonkannetkin, kun jengi raahasi rahankiilto silmissä näitä Kusarille :)
 
Viimeksi muokattu:
Vähän asiaan liittyen: aikalaisanekdootit kertovat, kun Kuusakoski meni Venäjälle romubisnekseen, niin kylistä alkoivat hävitä metalliset kaivonkannetkin, kun jengi raahasi rahankiilto silmissä näitä Kusarille :)

Noitahan on hävinnyt neukuissa niin kauan kun niitä on valmistettu. Esim. ysärillä suurlähetystön mersu veti pimeällä tollasee kannettomaan kaivoon ja akseli poikki. Siellä ei myöskään ole välttämättä samoin merkitty tietyömaita ja yhden työmaan (pimeästä) puomista meni jälleen Mersu läpi sinne kuoppaan.
 
Jaahas, romutuspalkkiota pukkaa taas:


Suomessa kaksi kertaa toteutettu romutuspalkkiokampanja saa jatkoa vielä tämän vuoden puolella. Yksityiskohtia tarkastellaan vielä, sillä laki on lausuntokierroksella 19.10.2020 saakka.

Tämän hetkisen lakiesityksen mukaan romutuspalkkioon tullaan varaamaan kahdeksan miljoonaa euroa. Lain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2020 lopussa ja olla voimassa vuoden 2021 loppuun saakka.

Tilalle hankittavan auton tulisi olla kaasuauto, täyssähköauto, ladattava hybridi, tai jokin muu auto, jonka hiilidioksidipäästöt ovat korkeintaan 95 grammaa kilometriltä.
Päästörajoitus tulee koskemaan myös ladattavia hybridiautoja. Valtioneuvoston tiedotteessa ei mainita, koskeeko päästöraja myös kaasuautoja.

Hankittavan auton käyttövoimasta riippuen romutuspalkkiota myönnettäisiin 1 000–2 000 euroa. Joukkoliikennelipun tai sähköavusteisen polkupyörän hankkimiseen myönnettäisiin
korkeintaan 1 000 euroa. Tukea voisi saada kerran tukikauden aikana, ja sitä myönnettäisiin ainoastaan yksityishenkilöille.

Tuleeko tällä olemaan käytännön merkitystä? Melko pienistä summista kuitenkin kyse.
 
Ei ole merkitystä. Pelkkää näpertelyä ja menee suoraan kauppiaiden katteisiin. Saman alennuksen saa ihan tinkimällä.
 
Eikös tuossa uudessa mallissa vilauteltu myös mahdollisuutta, että romutuspalkkion saisi myös sähköpyörään vaihtaessa?
Minusta tuo kuulostaisi monelle ihan järkevältä vaihtoehdolta, jollei tuosta saatava alennus jäisi johonkin sataseen tai kahteen.
 
30 henkeä vuodessa,eli ei mitään järkeä,moninkymmen jos ei sata kertainen määrä väkeä pelastuisi jos roskaruokapaikat kiellettäisiin tuon sijaan,koskee kyllä suomeakin.

"Kuoleman arvoksi muodostuu noin 2,77 milj. euroa, vakavan loukkaantumisen arvoksi noin 0,79 milj. euroa ja lievän loukkaantumisen arvoksi noin 34000 euroa" (Tervonen, 2016, s. 51).

Yhdenvuoden aikana siis säästyisi rahaa pelkästään säästyneillä ihmishengillä sen verran, että 2000e romutuspalkkioita voisi jakaa palttiarallaa 41 000kpl. Kuulostaa omaan korvaan kohtuullisen fiksulta.
Ruotsissahan liikennekuolemia väestöön suhteutettuna vielä reilusti vähemmän. Viimevuonna Ruotsissa 223 ja Suomessa 211.

 
Viimeksi muokattu:

Autoala: Vanhojen autojen romutuskampanja uhkaa jäädä piippuun – syynä liian tiukoiksi vedetyt päästörajat.

Autoala ehdottaa päästörajan korottamista, jotta vanhan autonsa romuttavilla on varaa hankkia uusi ja entistä vähäpäästöisempi henkilöauto.

Hallituksen joulukuulle tähtäämä vanhojen autojen romutuskampanja uhkaa pahimmassa tapauksessa jäädä telineisiin. Syynä ovat entistä huomattavasti tiukemmat päästörajat,
joita kampanjan lakiesitys asettaa uusille henkilöautoille.

Esityksen mukaan romutuspalkkion voi käyttää 95 grammaa kilometriä kohden päästävän auton hankintaan. Päästöraja on asetettu uuden WLTP-mittaustavan mukaisilla päästöillä.

Ongelmana on, että päästörajan alittavien WLTP-kelpoisten autojen keskihinta on noin 60 000 euroa.
Näyttää siltä, että kalusto ja romutuspalkkioon turvautuvien asiakkaiden ostovoima eivät välttämättä kohtaa.


Ruosteeton Luupää joutunut paaliin.. :oops:
 
Viimeksi muokattu:
"Ongelmana on, että päästörajan alittavien WLTP-kelpoisten autojen keskihinta on noin 60 000 euroa.
Näyttää siltä, että kalusto ja romutuspalkkioon turvautuvien asiakkaiden ostovoima eivät välttämättä kohtaa."

Raflaavia kommentteja saa myynnissä olevien autojen keskihinnalla. Kuitenkin raja-arvoihin tippuu ihan corollankin kokoisia autoja 25 tuhannella eurollakin.
 
"Ongelmana on, että päästörajan alittavien WLTP-kelpoisten autojen keskihinta on noin 60 000 euroa.
Näyttää siltä, että kalusto ja romutuspalkkioon turvautuvien asiakkaiden ostovoima eivät välttämättä kohtaa."

Raflaavia kommentteja saa myynnissä olevien autojen keskihinnalla. Kuitenkin raja-arvoihin tippuu ihan corollankin kokoisia autoja 25 tuhannella eurollakin.
Uusia autoja 25t eurolla tuohon päästörajaan?
Ei tosiaan taida olla. Corollassa on liian suuret päästöt. Ainoana uusi Yaris hybrid menee rajan alle.
 
Näinpä. Tuolla hinnalla vaihtoehtoja on E-up/Citigo/Mii, Smart fortwo tai Yaris. 30t euroon nostaessa mukaan tulee Rellun Zoe ja hankintatuella ilmeisesti volkkarin Id.3
 
Jep, nettiauton päästörajat teki tempun kun näytti liian pieniä lukemia. Mutta 30-35 teur nurkilla alkaa jotain kuitenkin löytymään ns. normikokoluokan autoissakin.
 
Monellako romutusta vaativalla autolla ajavalla on varaa edes siihen 20k€ riisikippoon? Näitä "ajan auton loppuun, vaikka oliskin varaa uuteen" sankareita oon pian 40v elämäni aikana tavannut yhden. Yleensä noilla romisautoilla ajetaan pakosta, kun parempaan ei ole varaa.
 
Monellako romutusta vaativalla autolla ajavalla on varaa edes siihen 20k€ riisikippoon? Näitä "ajan auton loppuun, vaikka oliskin varaa uuteen" sankareita oon pian 40v elämäni aikana tavannut yhden. Yleensä noilla romisautoilla ajetaan pakosta, kun parempaan ei ole varaa.

Olisikin omasta mielestä paljo fiksumpaa jos noita romutuspalkkioita vois käyttää myös käytettyihin autoihin. Alle 10v vanha auto on hinnaltaan monelle realistisempi, liikenneturvallisuuden kannalta parempi ja päästötkin pienemmät.
 
Monellako romutusta vaativalla autolla ajavalla on varaa edes siihen 20k€ riisikippoon? Näitä "ajan auton loppuun, vaikka oliskin varaa uuteen" sankareita oon pian 40v elämäni aikana tavannut yhden. Yleensä noilla romisautoilla ajetaan pakosta, kun parempaan ei ole varaa.
Mulle on tulossa vähän alle 19 000€ maksava Seat Mii electic joskus 6/2021. Tuohon olisi mukava käyttää romutuspalkkio, jos se vaan on vanhaan tilaukseen mahdollista enää lisätä?

Citroen C3 maksoi kesällä 200€ ja toisena vaihtoehtona Pösö 406, mutta se on katsastamatta. Täytyisi siis katsastaa se, jos vaatimuksena on liikennekelpoinen auto. Mieluummin romuttaisin tuon Pösön, kun siinä on kalliimmat maksut.
 
Monellako romutusta vaativalla autolla ajavalla on varaa edes siihen 20k€ riisikippoon? Näitä "ajan auton loppuun, vaikka oliskin varaa uuteen" sankareita oon pian 40v elämäni aikana tavannut yhden. Yleensä noilla romisautoilla ajetaan pakosta, kun parempaan ei ole varaa.
Itselläni tavoite on juuri tällainen, kun tuli uusi 20 k€ auto hankittua just hetki sitten 2015, romutuspalkkioaikaan. Laskin silloin, että se mahdollinen taloudellinen järki tulee siitä, että autonvaihdon myynti/ostotappiot harvenevat rankasti, ja siitä, jos heti uutena lisäruostesuojattu auto kestääkin (luonnollisesti asiallisesti huollettuna) sen muutaman vuoden pidempään kuin jos hankkisi samanlaisen muutaman vuoden käytetyn, jolle todennäköisesti tätä ei ole tehty.

Mutta kysymykseen: useilla ruuhka-Suomen ulkopuolella asuvilla sukulaisillani on kyllä hallit täynnä vanhoja autoja, osa museoikäisiä mutta osa "vain" 20 vuotta vanhoja. Suurin osa ei liene uusina ostettuja, mutta ei niitä ole koskaan pois myytykään. Ne perheen käyttöautot ovat taas suhteellisen uusia, tosin ei niitäkään tarvitse joka vuosi uusia.

Mielestäni ehtojen viilauksessa näkyy vähäsen nykyhallituksen koostumus: keskustan isännät saavat uuden ykkös- tai kakkosauton alennuksella kun laittavat jonkun ikiaikaisen menopelinsä lihoiksi. Ne cityviheriöivät, joilla on juuri loppuun ajettu auto, taas hankkivat tuella käytännöllisen sähköpyörän ja ostavat pikkaisen uudemman käytetyn auton edellisen tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Kaasuautossa tuota raja-arvoa ei katsota vaan kaikki kaasuautot kuuluu tuon romutuspalkkion piiriin. Niitä löytyy aika halpojakin kaupasta ja esim. farmareitakin saa alkaen 25 000€ hinnalla.
 
Monellako tonni pommilla ajavalla on varaa 30-35k€ autoon. :hmm:

Tuskin kovin monella ja tämä varmaan kiihdyttäisi kivasti autokauppaa jos sen parin sadan euron pommin voisi vaihtaa käytettyyn 10v vanhaan autoon. Tuo jo yksinään uudistaisi todella paljon autokantaa vaikka hieman autojen hintaa saattaisi nostaakin (tosin eiköhän noita autoja riitä euroopassa).
 
Ajan vm -92 tonnin pommilla 3-4 tkm vuoteen. Kiinnostaisi tämä romutus+sähköautokampanja jos silloin saa sen 4500e boonusta uuteen sähköautoon vaihdettaessa. Kuitenkin kriteerinä olisi alle 20k normihinta autolle - bonarit, 5 henkeä mahtuu istumaan ja farmari/tai muu ratkaisu jonne mahtuu 1-2 lätkäkassia peräkonttiin. Näitä ei ole vielä ihan hirveästi tullut kai markkinoille?
 
"Kuoleman arvoksi muodostuu noin 2,77 milj. euroa, vakavan loukkaantumisen arvoksi noin 0,79 milj. euroa ja lievän loukkaantumisen arvoksi noin 34000 euroa" (Tervonen, 2016, s. 51).

Yhdenvuoden aikana siis säästyisi rahaa pelkästään säästyneillä ihmishengillä sen verran, että 2000e romutuspalkkioita voisi jakaa palttiarallaa 41 000kpl. Kuulostaa omaan korvaan kohtuullisen fiksulta.
Ruotsissahan liikennekuolemia väestöön suhteutettuna vielä reilusti vähemmän. Viimevuonna Ruotsissa 223 ja Suomessa 211.


[OFFTOPIC]
Mielenkiintoista, miten henkilövahinkojen hinnoittelu tomii tilanteen mukaan.
Tieliikenteessä kuolleesta tulee 540K aineellisia kustannuksia ja hyvinvoinnin menetyksestä 1,8 miljoonaa.
Haluaisin nähdä kun vaikka henkirikoksen uhrin omaiset yrittävät saada syylliseltä korvauksia noiden lukujen perusteella.
[/OFFTOPIC]
 
Tuo sähköavusteiseen polkupyörään saava tuki kiinnostaa kyllä itseä. Pihassa noin ~700€ arvoinen kakkosauto, jonka läpimeno keväällä koittavasta katsastuksesta on kaikkea muuta kuin varmaa, niin mielellään sen veisin romuttamolle jos saisin 1000€ sähköpyörän vaihdossa :tup:
 

Ostettavan auton pitäisi olla ”kaasuauto, flexfuel-auto eli korkeaseosetanoliauto, täyssähköauto, enintään 95 grammaa kilometriltä päästöinen ladattava hybridi tai muu auto,
jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 120 grammaa kilometriä kohden”.

Aiemmin lausuntokierroksella ollutta ministeriön esitystä on korjattu siltä osin, että päästöraja on nostettu 120 g/km muilta kuin lataushybrideiltä.
Aiemmassa esityksessä päästöraja oli myös ei-hybrideiltä 95 g/km.
 
Jotenkin ihmetyttää, että miten noin selvä virhe pääsi edes läpi. Vaihtoehtoja on kaksi, esitys oli joku vanha pruju kopioituna NEDC-ajoilta, koska NEDC-päästöillä tuo 95g/km olisi ollut ihan kohtuullinen. Toinen vaihtoehto on se että kukaan lausuntoehdotuksen tekijöistä ei tuntenut automarkkinoita tai tekniikkaa sitä vertaa, että olisi tajunnut ehdotetun päästölukeman olevan aivan pielessä.
 
Toinen vaihtoehto on se että kukaan lausuntoehdotuksen tekijöistä ei tuntenut automarkkinoita tai tekniikkaa sitä vertaa, että olisi tajunnut ehdotetun päästölukeman olevan aivan pielessä.
Ehtivät ensitilassa ministeriöstä sitä alkuperäistä rajaa jo puolustaa, joten kallistun tähän. Ja se ei taas yllätä ketään. Ihan haistavittu juttu koko palkkio muutenkin.
 
Tuo sähköavusteiseen polkupyörään saava tuki kiinnostaa kyllä itseä. Pihassa noin ~700€ arvoinen kakkosauto, jonka läpimeno keväällä koittavasta katsastuksesta on kaikkea muuta kuin varmaa, niin mielellään sen veisin romuttamolle jos saisin 1000€ sähköpyörän vaihdossa :tup:

Kannattaa toki perehtyä sähköpyöriin edes vähän, ja katsoa minkä (kiinan pommin) sillä saa. Hyvä sähköpyörä maksaa nimittäin vähän enemmän, jos yhtään laatumerkkejä katsoo sekä ominaisuuksia. Kaverin hyvää sähköpyörää kun pääsin kokeilemaan, niin vähän vilkuilin mitä kunnollinen sellainen maksaisi ja kyllähän siihen useamman tonnin saisi upotettua.
En siis ostanut sähköfillaria, koska oman laiskuuden tietäen eipä olisi ollut paljon käyttöä.
 
Eihän tuossa sähköpyörien hankkimisen tukemisessa olisi mitään järkeä. Näkyykö tuota missään tarkemmin?

Eli tässä on se ehdotus. Itse lakiteksti lopussa, ensin pitkälti jotain toisarvoista jorinaa.


Alkuperäinen laki vuodelta 2017

sekä tuossa uudessa ehdotuksessa monesti viitatut muutokset vuodelta 2018.

Tässä kyllä puhutaan polkupyöristä.

Mutta siis itse eduskunnalle esitettävässä ehdotuksessa ei sitten missään? Häh?
 
Kannattaa toki perehtyä sähköpyöriin edes vähän, ja katsoa minkä (kiinan pommin) sillä saa. Hyvä sähköpyörä maksaa nimittäin vähän enemmän, jos yhtään laatumerkkejä katsoo sekä ominaisuuksia. Kaverin hyvää sähköpyörää kun pääsin kokeilemaan, niin vähän vilkuilin mitä kunnollinen sellainen maksaisi ja kyllähän siihen useamman tonnin saisi upotettua.
En siis ostanut sähköfillaria, koska oman laiskuuden tietäen eipä olisi ollut paljon käyttöä.

Aika tyypillinen Tekniikan Maailmasta tuttu kommentti, josta paistaa läpi mielikuvamarkkinoinnin uhriksi jääminen ja omien oikeiden kokemusten puuttuminen sähköpyöristä.

Googlettamalla kyllä löytyy helposti, paljonko todellisuudessa ongelmia näiden boschien, shimanoiden ym. kanssa on. Vaikkapa Shimanon uusi EP8-moottori. Ja kuinka kalliiksi se puuhastelu tulee. Mutta elämä on valintoja.

Kiinalaisista valmistajista mm. Bafang tekee laadukkaita moottoreita ja komponentteja, eri asia sitten kuinka kelvottomaan kokonaisuuteen niitä on asennettu. Toki kaikki ei pidä näiden yksinkertaisemmasta ja suoraviivaisemmasta avustuksesta, itselle sopii oikein hyvin.

Hyvä paketti Bafangilla esim. tämä: GZR Black Raw 2020 26" -sähköfatbike, 17" 1 990,00
Itsellä kokemusta vastaavasta nyt reilu 3 tkm ja reilu vuosi. Hemmetin hauska vekotin. :)
 
Romutuspalkkio varmistui käytännön tasolla ja odottaa nyt vain Tasavallan presidentin vahvistusta. Samalla myös kaasukäyttöiset kuorma-autot saavat tukea.
Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa lait perjantaina 27.11.2020 ja ne tulisivat voimaan 1.12.2020.
Valtio maksaa romutuspalkkiota 1.12.2020-31.3.2022. Hakemus tulee kuitenkin jättää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille viimeistään 31.12.2021.
Valtio maksaa kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatukea 1.12.2020-31.12.2022.
Monikohan tarttuu tilausuutteen?
 
Kannattaa toki perehtyä sähköpyöriin edes vähän, ja katsoa minkä (kiinan pommin) sillä saa. Hyvä sähköpyörä maksaa nimittäin vähän enemmän, jos yhtään laatumerkkejä katsoo sekä ominaisuuksia. Kaverin hyvää sähköpyörää kun pääsin kokeilemaan, niin vähän vilkuilin mitä kunnollinen sellainen maksaisi ja kyllähän siihen useamman tonnin saisi upotettua.
En siis ostanut sähköfillaria, koska oman laiskuuden tietäen eipä olisi ollut paljon käyttöä.
Biltemassa on sähköpyöriä alle tonnilla ja olen ajanutkin sellaisella naisten pyörällä . Yllätyin miten hyvä, moitteettomasti toiminut puoli vuotta lähipiirissä. Liekö vain hyvää tuuria?
 
Monellako tonni pommilla ajavalla on varaa 30-35k€ autoon. :hmm:

Itse näen vain sellaisen mahdollisuuden jotta tämä hyödyttäisi persaukisia, jos uutta kallista autoa ostava "varakas" ekana ostaisi joltain köyhältä sen hänen pommin kalliimmalla ja sitten antaisi sen pommin vaihdossa kun itse ostaa uuden kalliin sähköauton ja ottaisi valtiolta romutuspalkkiot. Köyhä saisi paskasta autostaan vähän enemmän rahaa kuin mikä sen arvo on ja ehkä pystyisi ostamaan hieman paremman pommin tilalle. Mitenhän toteutuu käytännössä... tuskin... ainakaan itse en jaksaisi alkaa säätämään jonkun toisen vanhojen romujen myynnin ja oston kanssa vain pienen alennuksen takia, jos olen menossa ostamaan kallista autoa.
 
Biltemassa on sähköpyöriä alle tonnilla ja olen ajanutkin sellaisella naisten pyörällä . Yllätyin miten hyvä, moitteettomasti toiminut puoli vuotta lähipiirissä. Liekö vain hyvää tuuria?

Tuuria lähinnä, ettei osu mikään maanantaikappale kohdalle, mutta jotkut ovat ajelleet tyytyväisinä Bilteman fillarilla: Biltema 27,5 MTB sähköpyörä vuoden kokemukset - Sivu 3

Itsekin kävin koeajelemassa noita keväällä paikallisen Bilteman parkkiksella, ja hyvä ajotuntuma noissakin. Ei mihinkään reikäpäisiin DH-juttuihin tarkoitettuja, mutta ajelee varmasti hiukan kuoppaisempia metsäpolkuja helposti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 785
Viestejä
4 547 037
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
ookooo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom