Romutuspalkkio

Yksi syy on se, että se auto on jo valmistettu ja suurin osa sen elinkaaren päästöistä on jo tapahtunut, loppuiän päästöt on käytännössä olemattomat. Vähän sama kun vanhan paidan heittäsi roskiin vain koska ostaa uuden paidan, vaikka sillä vanhalla olisi olemattoman rahallisen arvon lisäksi vielä mahdollisesti paljonkin käyttöarvoa. On aika lyhyttä matematiikkaa laskea niin, että jos mahdollisimman monta halpisautoa yhtäkkiä vaihtuisi sähköautoiksi, silloin kokonaispäästöt pienentyisivät.

Parin tonnin auto on vielä uusi auto sille, joka nyt ajaa sillä tonnin autolla, luonnollisen siirtymän kautta autokanta paljon helpommin uudistuisi ja reilummin, kun tuo tukijärjestelmä suunniteltaisiin ihan toisin päin, koskemaan sitä tonnin autoa, joka vaihtaa uudempaan kahden tonnin autoon. Tai koskemaan ihan ketä tahansa, joka vaihtaa uudempaan autoon, myös ilman että se olisi tuliterä.
Vanhalla paidalla on suuremmat käytön aikaiset päästöt?

Varmaan tarkoitus on kokonaisuutena päästä vanhimmasta päästä eroon ja saada vähäpäästöistä, turvallista ja kauppaa piristävää pirssiä liikenteeseen. EU alkaa varmaan muuten antaa raippaa.

Olisi melko koomista tukea jotain 2000€ omistamista. Jeesus sentään.

Olisi melko koomista tukea jotain 2000€ omistamista. Jeesus sentään.
Koomista on se, jos joku näkee ainoastaan yhden ainoan absoluuttisen oikean tavan toimia tavoitteen saavuttamiseksi.

Se ihan sama tonnin auto sieltä liikenteestä poistuu molemmissa skenaarioissa ja vaihtuu uudempaan.

Esimerkiksi minä en ajattele ostavani uutta sähköautoa nyt. En myöskään ole ajatellut juuri nyt luopua mistään pihan autoista muutenkaan, siellä on muutama halpis ja sitten on parempia käytettyjä. Jos kuitenkin myös vanhan auton vaihtamista uudempaan tuettaisiin jollakin tavalla, voisin hyvinkin harkita vaihtavani jonkin niistä ihan reilustikin uudempaan ja vaikka sitten vähäpäästöisempäänkin.

Viimeksi muokattu:
Ihan samaa paskaa ne järjestäen ovat alle 5 k€ luokassa. Huonolla pidolla ollutta ei pikkaisen kovempi hinta pelasta ja hyvällä pidolla ollutta taasen alempi arvo ei heikennä. Tuki uuteen on ainoa järkevä tapa saada kantaa reilummin uusiksi. Tässä kun on mukana myös yleinen kauppojen vauhdittaminen ja ne alv-tulot uusista…

No niin no, maksakaa te rauhassa satoja euroja per kk niitä lainalyhennyksiä ja arvoalenemia. Mä ajan noilla 90 luvun laitteilla ja korjaan itse, osien hinnat lasketaan parinsadan luokkaan per vuosi ja bensaan menee murto osa siitä mitä jonkun uudehkon auton lainalyhennykseen per kk. Ainiin ja semmonen pitää vielä vakuuttaakin kalliisti, mulla maksaa liikennevakuutus 100-150€ vuodessa autosta riippuen.

Ei noiden uusien hommaamisessa ole mitään järkeä eikä niille voi tehdä mitään kun ne sekoaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
281 566
Jäsenet
78 260
Uusin jäsen
jarsand

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom