Robottiruohonleikkuri kokemuksia

Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
197
Samaa kuin edellä, viime vuonna hankittu cardena on toiminut loistavasti mökillä. Nyt talven jäljiltä oli kaksi liitoskohtaa katkennut, ne löytyi onneksi vaivatta. Sen jälkeen non-stop leikkuutta ajastuksen mukaan. Vanha eka sukupolven worx oli aivan susi tähän verrattuna.
Worx 2015 softalla oli kuin arka marsu. 2021 Landxcape (Worx halpismalli) menee kuin RS sarjan Robomow, sinnikäs ja neuvokas pikkuveijari. Me likes♥
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
556
Väki pohtinu trampan kanssa lautoja yms.. ni tässä mun ratkasu... trampan jalan ympäri multaa paljon ja se ankuroi si sen luonnonvarasesti maahaan jos tuulee... robolle vaan pikku mäki...
 

Liitteet

Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
499
Mietteny tässä robon hommaamista ja Gardenan sileno on aika lukittuna ellei joku ole toistamieltä. Nurmikkoa on noin 1000neliötä ja 1200 jos laskee puut mukaan mitä pitää kiertää parissa paikassa. Nurmikko ympäröi talon jokapuolelta niin gardenan ohjausnarulla voisi kivasti alueet jakaa jos ei osaa itse mennä. Liitteenä googlemaps kuva ja ääriviivailtu alue missä sen pitäisi leikata.
 

Liitteet

Liittynyt
09.10.2017
Viestejä
15
Mietteny tässä robon hommaamista ja Gardenan sileno on aika lukittuna ellei joku ole toistamieltä. Nurmikkoa on noin 1000neliötä ja 1200 jos laskee puut mukaan mitä pitää kiertää parissa paikassa. Nurmikko ympäröi talon jokapuolelta niin gardenan ohjausnarulla voisi kivasti alueet jakaa jos ei osaa itse mennä. Liitteenä googlemaps kuva ja ääriviivailtu alue missä sen pitäisi leikata.
Täältä ei tule ainakaan suositusta Gardenalle. Ostin Sileno life smart 750 ja perjantaina lähti työskentelemään. 1 päivä meni ihan ok, mutta lauantaina se jo hajos. Pyöränmoottorissa ongelma. Eilen aamuna vein huoltoon eikä vielä tietoa viasta ja millon saa takaisin.Toiselta foorumilta luin, että Hussen koneissa ollut samaa ja muillakin mennyt parin päivän jälkeen paskaksi. Gardena siis samaa puljua. Eli tyyppivika, johon vissiin pitää vaihtaa siru ja kuuleman mukaan Gardenalla toimitusvaikeuksia siruissa.

Kyllä ärsyttää, että päivässä menee 1100€ maksava kone huoltokuntoon eikä tiedä, milloin saa takaisin käyttöön!
 
Liittynyt
05.05.2021
Viestejä
92
Täältä ei tule ainakaan suositusta Gardenalle. Ostin Sileno life smart 750 ja perjantaina lähti työskentelemään. 1 päivä meni ihan ok, mutta lauantaina se jo hajos. Pyöränmoottorissa ongelma. Eilen aamuna vein huoltoon eikä vielä tietoa viasta ja millon saa takaisin.Toiselta foorumilta luin, että Hussen koneissa ollut samaa ja muillakin mennyt parin päivän jälkeen paskaksi. Gardena siis samaa puljua. Eli tyyppivika, johon vissiin pitää vaihtaa siru ja kuuleman mukaan Gardenalla toimitusvaikeuksia siruissa.

Kyllä ärsyttää, että päivässä menee 1100€ maksava kone huoltokuntoon eikä tiedä, milloin saa takaisin käyttöön!
Aika masentavaa palvelua kyllä.. =(
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
590
Mietteny tässä robon hommaamista ja Gardenan sileno on aika lukittuna ellei joku ole toistamieltä. Nurmikkoa on noin 1000neliötä ja 1200 jos laskee puut mukaan mitä pitää kiertää parissa paikassa. Nurmikko ympäröi talon jokapuolelta niin gardenan ohjausnarulla voisi kivasti alueet jakaa jos ei osaa itse mennä. Liitteenä googlemaps kuva ja ääriviivailtu alue missä sen pitäisi leikata.
Itse ajellut nyt kaksi viikkoa Gardena Sileno life smart 750 :lla ja ei voi muuta kuin kehua. Yllätyin positiivisesti kuinka hyvin toimii. Hommasin liikkeestä johonka voi palauttaa jos asiakas ei ole tyytyväinen (olin vähän skeptinen kuinka tuo oikeasti toimii). Ei tarvi palauttaa, jää käyttöön! Itselläni kaksi kapeaa kujaa jotka joutuu menemään lpi ja ohjauslangan avulla toimii hienosti. Ohjauslanka oli nimenomaa syy miksi tähän malliin päädyin. Hoitaa kyllä hommansa enemmän kuin hyvin. Kauanko tulee kestämään melkein jokapäiväistä ajoa jää nähtäväksi. Tuo nähdään sitten aikanaan mutta 3 vuoden takuu turvaa sentään jotain. Sen verran tyytyväinen itse ollut, että uskaltanut suositella jo kahdelle kaverillekin. Ostivat saman.

Gardenalla toimitusvaikeuksia siruissa.
Tämä ei ole pelkästää Gardena vika tällä hetkellä. Sirutoimituksista kärsii kaikki jotka jotain sirua yleensä käyttävät. Toivotaan, että tilanne normalisoituu.
 
Liittynyt
09.10.2017
Viestejä
15
Täältä ei tule ainakaan suositusta Gardenalle. Ostin Sileno life smart 750 ja perjantaina lähti työskentelemään. 1 päivä meni ihan ok, mutta lauantaina se jo hajos. Pyöränmoottorissa ongelma. Eilen aamuna vein huoltoon eikä vielä tietoa viasta ja millon saa takaisin.Toiselta foorumilta luin, että Hussen koneissa ollut samaa ja muillakin mennyt parin päivän jälkeen paskaksi. Gardena siis samaa puljua. Eli tyyppivika, johon vissiin pitää vaihtaa siru ja kuuleman mukaan Gardenalla toimitusvaikeuksia siruissa.

Kyllä ärsyttää, että päivässä menee 1100€ maksava kone huoltokuntoon eikä tiedä, milloin saa takaisin käyttöön!
Noniin huoltoliike ilmoitti, että samaa piirikorttivikaa, jota ollut pelkästään Lahdessa useissa Gardenan roboissa tänä kesänä. Uusi piirikortti tulee 2-3 viikossa. Eli jos ostaa nyt Gardenan, kannattaa varautua, että se lähtee heti alkuunsa muutamaksi viikoksi huoltoon.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
590
Noniin huoltoliike ilmoitti, että samaa piirikorttivikaa, jota ollut pelkästään Lahdessa useissa Gardenan roboissa tänä kesänä. Uusi piirikortti tulee 2-3 viikossa. Eli jos ostaa nyt Gardenan, kannattaa varautua, että se lähtee heti alkuunsa muutamaksi viikoksi huoltoon.
Miten tuo vika ilmeni? täytyy pitää omaakin silmällä.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
437
Smart Sileno+ R160Li -mallissa ei ole tosiaan ollut ongelmia. Toista kesää duunaa. Kaksi kertaa olen firmiksenkin saanut onnellisesti päivitettyä. Eroja näissä näyttää olevan.
 
Liittynyt
06.06.2021
Viestejä
9
Nyt on pari päivää ollut toiminnassa oma Landroid L2000. Muuten ihan hyvin mennyt mutta ahnehdin liikaa noita ojan pientareita. Jumiin jää ja nyt on nostettu kaapeleita pois ojan pohjalta vähemmän jyrkille kohdille. Tilasin lisävarusteena offlimitsin ja yllätys oli suuri kun ei sopinutkaan koneeseen. En edes tiennyt että niitä on erilaisia! Paljastui että L1000 malliin on uus, pidempi malli. Virhe oli itseasiassa lähettäjän kun vahvistuksessa oli oikea mallinro. Uus tulossa..
Nyt on OffLimits käytössä ja hyvin tuntuu toimivan. Herkästi sutii pyörät ja ajautui luiskissa pois alueelta. Suunnittelin jo pyörien vaihtoa tai virittelyä nastoilla mutta päädyinkin laittamaan pienen painon takapäähän. Nyt on pito ihan erilainen eikä enää jumittele! Suosittelen. Saas nähdä joutuuko rajalangan taas siirtämään lähemmäs ojan pohjaa..onneksi en katkonut niitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
188
Itsekin laitoin pari viikkoa sitten r1000 malliin painoa takapäähän. Nyt n. 2,5 kg. Nyt ei sudi tukkoisillakaan renkailla, ja käännökset onnistuu kuten pitääkin.
7A6BFC4F-F397-47F9-812B-CDFA019CF1B1.jpeg
 
Liittynyt
06.06.2021
Viestejä
9
Itsekin laitoin pari viikkoa sitten r1000 malliin painoa takapäähän. Nyt n. 2,5 kg. Nyt ei sudi tukkoisillakaan renkailla, ja käännökset onnistuu kuten pitääkin.
Mulla 1,5 kiloa. Mä en oo huomannut että kuluttais akkua enempää. Mites sulla?
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
908
Mulla Worxissa on ruuvit nastoina. Voisi lisäksi ehkä laittaa pienen lisäpainon, jos ei se akun kestoon vaikuta. Mahtuisko sinne akun tykö piiloon mitään?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
188
Mulla 1,5 kiloa. Mä en oo huomannut että kuluttais akkua enempää. Mites sulla?
En ole huomannu akunkestossa mitään ihmeempää muutosta, tosin enpä ole sitä mitenkään kyllä kellottanutkaan. Painoa voin tiputtaa kahteen kiloon poistamalla prikat ja mutterin, ja todennäköisesti sekin riittäisi. Metallilätkä on kiinni kaksipuoleisella teipillä.
 
Liittynyt
06.06.2021
Viestejä
9
Mulla Worxissa on ruuvit nastoina. Voisi lisäksi ehkä laittaa pienen lisäpainon, jos ei se akun kestoon vaikuta. Mahtuisko sinne akun tykö piiloon mitään?
Tässä mun ratkaisu: Bilteman halkaisukiila roudarinteipillä kiinni. Täytyy varmaan ettiä joku tarranauha tms. Akkukotelon sisältä voi olla vaikea tilaa löytää.IMG_20210615_202654.jpg
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
613
Päätin upottaa kaapelin, koska pinnassa vedetty ärsyttää haravoidessa ja robo on pariin otteeseen katkaissut kaapelin kaivaessaan itseään jumiin.

Kätevinä työkaluina upottamiseen toimii kirves ja kulmahiomakoneen laikan vaihtotyökalu. Kirveellä saa vedettyä noin neljän sentin syvyyteen uran ja vaihtotyökalun U:n muotoisella päällä saa painettua kaapelin paikoilleen kun uran täyttää sormilla.
 
Liittynyt
05.05.2021
Viestejä
92
Mulla 1,5 kiloa. Mä en oo huomannut että kuluttais akkua enempää. Mites sulla?
Mielenkiintoinen viritys =) Pitää laittaa harkintaan toi ja renkaiden piikitys. Välillä vetelee rinteessä myös ulos langalta ja sutii/tuskailee käännöksissä
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
197
Gardian jos ilmoittaisi viallisten piirikorttikoneiden valmistusnumerot niin helpottaisi ehjien yksilöiden ostamista. Lisämassa (hyvä idea pito-ongelmiin imo.) lyhentää aina Worxin toimintaikaa mutta eihän sillä ole käytännössä merkitystä niin kauan kuin leikkuri pääsee takaisin lataukseen.
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
197
OT: Mulla suti vanha Worx (viimeisin softa ehkä 2017) nurmikon rinteestä jopa ihan multaurille ja luisui sitten alueen ulkopuolelle. 2018 Landxcape taas osasi annostella voimaa hienosti ja hiljensi myös vauhtia alamäkeen ennakoivasti, ei sutinut. Iso ero samalla pihalla pihalla.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
590
Päätin upottaa kaapelin, koska pinnassa vedetty ärsyttää haravoidessa ja robo on pariin otteeseen katkaissut kaapelin kaivaessaan itseään jumiin.
Kätevinä työkaluina upottamiseen toimii kirves ja kulmahiomakoneen laikan vaihtotyökalu. Kirveellä saa vedettyä noin neljän sentin syvyyteen uran ja vaihtotyökalun U:n muotoisella päällä saa painettua kaapelin paikoilleen kun uran täyttää sormilla.
Itse käytin isoa rälläkkää katkaisulaikalla. Tuli hienoa 3mm viivaa nurmikkoon mihin vaan painoi johdon sisään. Vähän talloi jalalla uraa kiinni kun johto sisässä. Aika nopea ja helppo laittaa. Naapurit tosin ihmetteli, että mitä pirua mä rälläköin pitkin nurmikkoa :)
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
613
Olen tähän asti kolvannut ja sukittanut aina kaapelin jatkot kiinni, mutta onko teillä toiminut myös nuo napsuttimet vuosia?
 

ATR

Liittynyt
01.06.2020
Viestejä
112
Mikä on syy siihen että kaapeli on katkennut?
joku galluppi pystyyn asiasta:hmm:
Tämmöisiä syitä on itsellä tullut vastaan, kun käynyt etsiskelemässä ja korjailemassa kaapeleita:

1. Tehty ihan itse lapiohommia väärässä paikassa
2. Lanka jätetty liian löysälle ja robotti katkaissut
3. Vedetty pystyleikkurilla nurtsi ja unohdettu, että siellä on kaapelia
4. Tehty kaapelilla käytävä murskeella olevan pihatien poikki ilman suojaputkea

Yleisimmät syyt tuntuvat olevan numerot 1 ja 2. Itse onnistuin toissapäivänä katkaisemaan kaapelin, kun riehuin k... otsassa nurmikkoharavan kanssa keräämässä koivunoksia nurtsilta kovan tuulen jälkeen. Harvemmin upotettu kaapeli katkeaa esim. routimisen seurauksena, mutta jos maaperä on juurakkoista tai kivikkoista, niin ei sekään mahdotonta ole.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 359
Itsellä:
1. Jänis tai joku muu elukka käynyt nakertamassa kaapelin poikki (tästä löytyy kuvakin ketjusta)
2. Traktorin lumilingon jalakset. Täytyykin syksyllä hankkia aurauskeppejä, niin josko ensi kesänä välttyisi korjailuilta :)

e: linkki viestiin jossa kuvat: Robottiruohonleikkuri kokemuksia
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
78
Onko jollain ylimääräisenä Worxin acs moduulia ja haluaisi luopua siitä? Voisin ostaa kokeiluun
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Itsellä tuli tänä keväänä ruohonleikkuukauden taas alettua sellainen tunne että olisiko vihdoin aika hommata se robotti, ja kun tätä ketjua luin (joka onkin melkoisen pitkä) niin jossain vaiheessa se päätös sitten tuli tehtyä ja eilen lähti tilaukseen Myrobotcenteristä Worx Landroid M700 (WR142E) koska oli hyvässä tarjouksessa tuolla (699€, norm 999€). Mukaan tuli vielä sääsuojakin. Tilasin myös 2x100 kpl rajakaapelin kiinnitystappeja samalla kun oli 7,50/pss.

Mutta tämä oma piha aiheutti (ja aiheuttaa) edelleen päänsärkyä, että mitenkä tämä kannattaa tehdä, etenkin kun tuossa Worxissa on jostain syystä rajattu rajakaapelin pituudeksi 350m (vaikka joku kyllä täällä sanoi että 400m toimii myös?). Tässä olen vähän hahmotellut tilannetta:
robottiruohonleikkuri-rajasuunnitelma.jpg

Yritin arvioida rajakaapelin menekkiä kuvasta ja sain tulokseksi tällä suunnitelmalla 343m. Kokeilin myös sitä appia jossa on nurmikon pinta-alalaskuri ja se näytti vähemmän, harmi kyllä en muista enää mitä näytti koska se ei jäänyt talteen vaikka yritin tallentaa (guest moden syy ehkä), nyt näyttää 250m2 ja rajan pituus 63m mikä ei voi pitää paikkaansa.

Joka tapauksessa, nuo keltaiset suunnittelin rajaavani pois sillä off-limits -magneettisysteemillä (jota en ole vielä tilannut) mutta tuolla suunnitelmalla sitäkin nauhaa menisi 75m eli kalliiksi tulisi. Jos taas jotenkin rajaan ne tuolla ulkorajakaapelilla niin sitten menee kyllä 400 metriäkin varmasti rikki, vaikka olisinkin arvoinut tuon kaapelin menekin väärin.

Siniset pallot ovat mahdollisia latausaseman paikkoja. Tuo alimmainen olisi tuijien alla, siinä on ehkä metrin sorakäytävä ennenkuin nurmikko alkaa. Oikella puolella taas olisi varaston nurkassa paikka mutta tuo Worx taitaa vaatia pitkän suoran linjan... Sitten taas nuo kaksi aittarakennuksen luona olevaa eivät nyt tällä suunnitelmalla toimi koska ovat off-limits -rajalla. Tuo ylimmäinen pallo olisi varmaan kyllä sopivin sikäli että siihen ei aurinko juuri paista ja siinä olisi suoraa linjaa aitan seinän vieressä molempiin suuntiin...

Myös nuo kapeat käytävät (etenkin tuon ylimmän off-limits-alueen luona) ovat mietityttäneet, ohjeessa sanotaan että off limits-kaapelin ja rajakaapelin etäisyys pitäisi olla minimissään 2 metriä, mikä tuntuu kyllä oudolta. Tuolla on käytävänkin leveys vain 90cm keltaisen ja punaisen viivan välissä... Kasvihuoneen vasemmalla puolella menee nyt 60cm käytävä aika lähellä tuota antennia, mutta sen ajattelin hoitaa pois 2x4 kpl 30cm betonilaatoilla ja siksi rajasin sen noin. Vaikka Worx ilmeisesti hanskaa 60cm käytävätkin nykyään...

Yksi ratkaisu voisi olla jos rajaan tuon ylemmän hankalan alueen kokonaan pois niin että vedän rajakaapelin suoraan tuon keltaisen alueen alapuolelta, jolloin kaapelia vapautuisi vaikka tuon aittarakennuksen rajaamiseen saarekkeeksi? Sitten onhan tuossa vielä kyllä pari marjapuskaa ja hiekkalaatikko ongelmana...

Mitenköhän tämä nyt kannattaisi tehdä? Ehdotuksia otetaan vastaan :)
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
No niin, tuo Worxin appi toimii vähän miten sattuu, enkä tiedä miten luotettava on, mutta kävelin tuon edellisessä postissa olevan punaisen linjan läpi ja näytti että olisi 367m2 ja 196m kaapeli tarvittaisiin. Mietin sitten että jos oikeasti ollaankin noin kaukana tuosta 350 metristä niin keksin että jos tekisin tuon aittarakennuksen ja alempana olevan kolmiokukkapenkin saarekkeina tähän tyyliin:
robottiruohonleikkuri-rajatv2edit.jpg

Tuolla tavalla toteutettuna appi näytti että olisi 402m2 (miten pinta-ala voi KASVAA kun rajattu alue pieneni?) ja rajalankaa menisi 245m. Jos vielä rakentelen tuolle ylemmälle keltaiselle alueelle jonkun matalan lauta-aidan, ja tuon keltaisen ympyrän (miniomenapuu) hoidan runkosuojalla niin sitten ei tarvittaisi tuota off-limits lisäosaa ollenkaan. Pitää vielä miettiä miten tuo keltaisen ympyrän vieresä oleva hiekkalaatikko hoituu (se on aika matala mutta ehkei nyt lähde kiipeämään kuitenkaan) ja sen vieressä olevat pari marjapuskaa, ehkä nakutan jotkut puutapit maahan puskan ympärille niinkuin joku oli jo tehnytkin...
Ehkä tämä tästä :)
 
Liittynyt
06.12.2018
Viestejä
7
Minkälainen tuntuma roboleikkureiden omistajilla on niiden kapasiteetista? Husqvarnan konetta olen kaavaillut itselle mutta kokoluokka on hakusalla. Pihan koko on n. 1000m2 ja vaihtoehtoina ovat 405X (työskentelyalueen kapasiteetti 600m2) tai 415X (työskentelyalueen kapasiteetti 1500m2). Molemmille luvataan kuitenkin 63m2 leikkuukapasiteettia / tunti. Jos kone liikkuu viikon aikana 5 tuntia / päivä niin eikö tuon pienemmänkin pitäisi tuolla leikkuumäärällä kiertää nurmikko jo pariin kertaan. Miten tämä robotin koko pitäisi miettiä ettei pihi osta liian pientä, mutta toisaalta ei tule hankkineensa turhaan liian kallistakaan.
 
Liittynyt
21.06.2021
Viestejä
12
Viikko sitten ummikkona kyselin ja päädyin sitten myyjänkin kanssa juteltuani Gardena (=Husqvarna) Sileno Life 1250 malliin joka reilusti ylimitoitettu pihan kokoon nähden. Se on kuulemma vaivaton, toimintavarma ja ohjauskaapelin ansiosta monimutkaiselle pihalle sopiva. Neljä päivää kone pyörinyt nyt niin tässä kommentit.

Plussat
  • Selkeä softa, jossa on tuntuu olevan just ne asiat mitä tarvitsee eikä mitään ylimääräistä härpäkettä. Ajastukset tietysti ja sitten pystyy määrään 4 aloituspistettä ohjauskaapelin varrelta ja niihin prosentit kuinka usein mistäkin aloittaa.
  • Toimii sen kummemin säätämättä. Välillä suorastaan ihmettelee kun menee viistosti alamäessä olevaan rajakaapeliin ja perä itsestään valuu rajakaapelin yli peruuttaessa niin silti osaa aina sompailla itsensä takaisin oikealle puolelle.
  • Kevyt ja pienikokoinen ja matala
  • Äänetön
  • Menee hyvin möykkyselläkin nurmikolla, mutta silti tajuaa pystähtyä matalaankin esteeseen.
  • 5v takuu
Miinukset
  • Pakettiin kuuluu liian vähän rajakaapelia. Vaikka ostin selvästi suuremman pihan version niin silti loppui. Gardenan oma lisäkaapeli törkeän hintaista.
  • Jotkut koneet jättää vähän vähemmän reunoihin trimmattavaa. Tosin kun sen joutuu trimmaan niin eipä leveydellä ole paljon väliä.
  • Maksimileikkauskorkeus 5cm on aika matala. Itselle sopiva, mutta voisi kuvitella, että joku esimerkiksi möykkysemmän pellon omistaja voisi haluta leikata korkeemmaksi.
Mutta joo, onhan tuo makeeta jos näin pienellä vaivalla on nurtsi noin komeena koko ajan.
Täälläkin tuore Sileno Life 1250 omistaja, värkki pyörinyt nyt pari päivää tontilla. Kerran on jäänyt kuoppaan jumiin mutta muuten toimii hienosti. Verkkokauppa.comista ostin kun oli tarjouksessa 1099 eur. Plussaa youtuben suomenkielisistä videoista joilla asennus onnistui näppärästi, samoin bluetoothin kautta toimiva kännykkäsovellus toimii hyvin.

Sellainen vinkki roboa miettiville että katsokaa paikkatietoikkunan tai karttapaikan kautta tonttinne ilmakuva; sieltä voi nätisti laskea leikattavan pinta-alan sekä tarvittavan rajakaapelin pituuden + hakukaapelin pituuden.

Esitteen mukaan tässä silenossa tulee lankaa 200m ja 300 kiinnikettä. No lankaa oli kyllä 250m (200 + 50m). Ostin lisäksi vielä husqvarnan m-kokoisen asennuspaketin (140eur) jossa tuli 250m kaapelia ja 400 kiinnikettä. Kiinnikkeet ei vieläkään riittäneet vaan jouduin ostaa 200kpl lisää. Gardenan / Husqvarnan kiinnikkeet täysin samoja, huskun logoa myöten.

Hyvä nyrkkisääntö on laskea kiinnikkeet 0,5m / kiinnike, ei 0,7m kuten neuvovat. Saarekkeissa jne. joutuu laittaa tiheämpään.

Noin 8 tuntia meni omassa asennuksessa, tosin tuo aika sisältää myös latauspaikan valmistelutyöt (terassin alle + pieni pala laatoitusta eteen). Yllätyksenä tuli että tämä vaatii aika paljon tilaa sivusuunnassa kun kääntää itsensä 180 astetta mennessä/tullessa tuossa latauspaikan luona.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 931
Minkälainen tuntuma roboleikkureiden omistajilla on niiden kapasiteetista? Husqvarnan konetta olen kaavaillut itselle mutta kokoluokka on hakusalla. Pihan koko on n. 1000m2 ja vaihtoehtoina ovat 405X (työskentelyalueen kapasiteetti 600m2) tai 415X (työskentelyalueen kapasiteetti 1500m2). Molemmille luvataan kuitenkin 63m2 leikkuukapasiteettia / tunti. Jos kone liikkuu viikon aikana 5 tuntia / päivä niin eikö tuon pienemmänkin pitäisi tuolla leikkuumäärällä kiertää nurmikko jo pariin kertaan. Miten tämä robotin koko pitäisi miettiä ettei pihi osta liian pientä, mutta toisaalta ei tule hankkineensa turhaan liian kallistakaan.
No on näissä m2-arvioissa tietenkin sellainen perä, että työtunnit on laskettu sen maksetun kapasiteetin mukaisesti. Lähtokohtaisesti itse ostaisin omaa tarvetta lähimpänä olevaa neliökapaa tarjoavan leikkurin. Sun casessa se olisi tuo 405x :)
Samaan hengenvetoon sanonkin, että 600m2:n leikkurilla voi leikata 1000m2 aluetta. Yhtä tehokkaasti ei pienemmillä työtunneilla joka paikkaa höylätä, mutta uskaltaisin veikata, että kukaan ei huomaa 1000m2 nurmikossa eroa, leikataan sitä sitten 600m2 tai 1500m2 laitteella. Kannattaa myös huomioida, että ne keskiarvo leikkuutunnit joita valmistajat ilmoittaa on arvioita. Nurmikon kunnossa pysymiseen vaikuttaa todella paljon se, että kuinka paljon juuri se sinun pihasi nurmikko oikeasti kasvaa. Ja lisäksi +/-20% löytyy perälautaa (tai perälauta on lyhyempi) riippuen pihan haasteellisuudesta. Jos tasaista lääniä, niin Husse lupaa 405x:lle jo 720m2 kapasiteettia suoraan.
 
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
32
Minkälainen tuntuma roboleikkureiden omistajilla on niiden kapasiteetista? Husqvarnan konetta olen kaavaillut itselle mutta kokoluokka on hakusalla. Pihan koko on n. 1000m2 ja vaihtoehtoina ovat 405X (työskentelyalueen kapasiteetti 600m2) tai 415X (työskentelyalueen kapasiteetti 1500m2). Molemmille luvataan kuitenkin 63m2 leikkuukapasiteettia / tunti. Jos kone liikkuu viikon aikana 5 tuntia / päivä niin eikö tuon pienemmänkin pitäisi tuolla leikkuumäärällä kiertää nurmikko jo pariin kertaan. Miten tämä robotin koko pitäisi miettiä ettei pihi osta liian pientä, mutta toisaalta ei tule hankkineensa turhaan liian kallistakaan.
Itsellä on 1600 m2 leikattava ala. Kone on Husse 420 jonka maksimit on 2200 m2 tai 90 m2/h. Nyt leikkaa 11 h / päivä ja täytyy jossain vaiheessa tiputtaa vielä vähän ( oli 13 h / päivä aikaisemmin ).

Tämähän on ilman GPS -muduulia jolloin ei ole yhtä älykäs kuin nuo X -mallit eli ei tiedä missä on vähän leikattua aluetta niinkuin noissa paremmissa malleissa.

Tontti on muuten kuin perunapelto mutta muuten ei ole kuin yksi leikkimökki ja kuusi koivua leikattavalla alalla.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
853
Meillä pienehkö ok tontti ja nurmikkoa maksimissaan hieman alle 400m2, varmaan lähempänä 350m2. Onko kokemuksia tuosta Gardena Sileno Minimo 500:sta? Talon takana alle 1m leveä käytävä joka yhdistää etupihan nurmet. Gardena saattaisi osata seikkailla puolelta toiselle takakautta ja ajaa molemmat puolet. Tai voiko näitä ohjata ylittämään pihalaatoitus ja jatkaa toiselta puolelta?

Gardena Robottiruohonleikkurit Robottiruohonleikkuri SILENO minimo 500 m²
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
590
Meillä pienehkö ok tontti ja nurmikkoa maksimissaan hieman alle 400m2, varmaan lähempänä 350m2. Onko kokemuksia tuosta Gardena Sileno Minimo 500:sta? Talon takana alle 1m leveä käytävä joka yhdistää etupihan nurmet. Gardena saattaisi osata seikkailla puolelta toiselle takakautta ja ajaa molemmat puolet. Tai voiko näitä ohjata ylittämään pihalaatoitus ja jatkaa toiselta puolelta?

Gardena Robottiruohonleikkurit Robottiruohonleikkuri SILENO minimo 500 m²
Itselläni samankaltainen tapaus. Nurmikko noin 400m2 mutta useammassa osassa kahdella kapealla käytävällä. Ostin sileno life 750 mallin jotta olisi "tehokkaampi" ja yksi valintaan vaikuttava oli, että on kaksilla takarenkailla (tuo minimo 500 on yhdellä keskellä olevalla takarenkaalla). Ajattelin, että olisi tukevampi. En tiedä, tyytyväinen olen ollut.
Ohjauslangan avulla toimii hienosti nurmialueella liikkuminen kapeassa kujassa. Pihalaattojen ylitystä ei voi tehdä jos tuohon ei tee kujaa rajalangalla. Jos rajalangalla aukaisee tuohon kujan ja ohjauslanka keskeltä läpi niin sitten onnistuu. Sitten tosin luultavasti jää takana oleva käytävä leikkaamatta. Tuollainen 1m käytävä menee hienosti ohjauslankaa pitkin. no problem.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
853
Itselläni samankaltainen tapaus. Nurmikko noin 400m2 mutta useammassa osassa kahdella kapealla käytävällä. Ostin sileno life 750 mallin jotta olisi "tehokkaampi" ja yksi valintaan vaikuttava oli, että on kaksilla takarenkailla (tuo minimo 500 on yhdellä keskellä olevalla takarenkaalla). Ajattelin, että olisi tukevampi. En tiedä, tyytyväinen olen ollut.
Ohjauslangan avulla toimii hienosti nurmialueella liikkuminen kapeassa kujassa. Pihalaattojen ylitystä ei voi tehdä jos tuohon ei tee kujaa rajalangalla. Jos rajalangalla aukaisee tuohon kujan ja ohjauslanka keskeltä läpi niin sitten onnistuu. Sitten tosin luultavasti jää takana oleva käytävä leikkaamatta. Tuollainen 1m käytävä menee hienosti ohjauslankaa pitkin. no problem.
Oli puoli ilmaiseksi amazonilla tuo minimo mutta aikailin niin kerkesi menemään. Tarvii kyttäillä uusia tarjouksia mutta hyvä tietää että Gardena taipuu tuollaiseenkin pihaan.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Kysymys erityisesti Landroidien omistajille, saa muutkin vastata :) Ajattelin siis nakutella tuon keltaisen alueen (vattupuskat) ympärille 28mm pyörökeppejä maahan pystyyn jotta leikkuri törmää niihin ja vaihtaa suuntaa, mutta kysymys kuuluu että miten tiheään noita kannattaa nakutella? Mahdollisimman harvakseltaan tietysti mielelään, mutta kuitenkin niin ettei leikkuri jää jumiin kahden kepin väliin. Ilmeisesti Landroid ei kyllä ihan helposti jumittele mutta...
robottiruohonleikkuri-vatut.jpg
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
908
Kysymys erityisesti Landroidien omistajille, saa muutkin vastata :) Ajattelin siis nakutella tuon keltaisen alueen (vattupuskat) ympärille 28mm pyörökeppejä maahan pystyyn jotta leikkuri törmää niihin ja vaihtaa suuntaa, mutta kysymys kuuluu että miten tiheään noita kannattaa nakutella? Mahdollisimman harvakseltaan tietysti mielelään, mutta kuitenkin niin ettei leikkuri jää jumiin kahden kepin väliin. Ilmeisesti Landroid ei kyllä ihan helposti jumittele mutta...
Leikkurin leveys on vähän reilu 40cm. Eli laita vähän kapeammalle, ei se niistä läpi tule kunhan on riittävästi nurmikon sisällä.
 
Liittynyt
21.06.2021
Viestejä
12
Minä laitoin vattupuskien ympärille painekyllästetystä laudasta "kehikon" 3m x 30cm jonka löin vielä maahan kiinni, saa törmäillä rauhassa eikä tarvitse kikkailla saarekkeiden kanssa.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Leikkurin leveys on vähän reilu 40cm. Eli laita vähän kapeammalle, ei se niistä läpi tule kunhan on riittävästi nurmikon sisällä.
Ajattelin sellaista tilannetta että leikkuri tulee sopivassa kulmassa vinoon ja jumittaa itsensä jotenkin kahden tapin väliin :) Mutta taisin laskeskellakin kun tuota pyörökeppiä ostin että laittaisin 30cm välein noita, joten se siis ainakin riittää.
Minä laitoin vattupuskien ympärille painekyllästetystä laudasta "kehikon" 3m x 30cm jonka löin vielä maahan kiinni, saa törmäillä rauhassa eikä tarvitse kikkailla saarekkeiden kanssa.
Tuo varmasti toimii, en vaan viitsisi mitään korkeita lautavirityksiä tehdä, siksi nuo tapit... Mutta onko kokemuksia miten korkeiden esteiden yli kiipeää? 15cm on ilmeisesti manuaalin mukaan se raja jonka yli ei lähde yrittämään, ja tämä meneekin jännäksi kun meillä taitaa olla hiekkalaatikon korkeus kansi päällä 15,5 cm, kansi päällä sitten vähemmän. Pitäneekö tehdä saareke siitäkin sitten... Ja ehkäpä sitten pitää ne tapitkin jättää ainakin 16cm maanpinnan yläpuolelle?
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 652
Ajattelin sellaista tilannetta että leikkuri tulee sopivassa kulmassa vinoon ja jumittaa itsensä jotenkin kahden tapin väliin :) Mutta taisin laskeskellakin kun tuota pyörökeppiä ostin että laittaisin 30cm välein noita, joten se siis ainakin riittää.
Tuossa voi tulla eteen sellainen ongelma, että jos se leikkuri tulee sopivasti sivusta siihen tappiin ja yrittää kääntyä, mutta kääntyessään osuu toiseen tappiin, niin helposti kaivaa takarenkailla itsensä jumiin. Worx on todella huono näiden törmäysten tunnistamisessa ja helposti jumittaa itsensä etenkin jos maa on vähänkään pehmeämpää mitä se usein pensaiden juurella on. Laittaisin niitä tappeja siis selvästi tiheämpään kuin 30cm.
Tuo varmasti toimii, en vaan viitsisi mitään korkeita lautavirityksiä tehdä, siksi nuo tapit... Mutta onko kokemuksia miten korkeiden esteiden yli kiipeää? 15cm on ilmeisesti manuaalin mukaan se raja jonka yli ei lähde yrittämään, ja tämä meneekin jännäksi kun meillä taitaa olla hiekkalaatikon korkeus kansi päällä 15,5 cm, kansi päällä sitten vähemmän. Pitäneekö tehdä saareke siitäkin sitten... Ja ehkäpä sitten pitää ne tapitkin jättää ainakin 16cm maanpinnan yläpuolelle?
Oletan että hiekkalaatikossa on pystysuorat seinät. Ei se leikkuri silloin mitenkään pääse sinne kiipeämään - ei lähellekään. Worxissa on todella pieni maavara, eli tökkää helposti jo johonkin 5cm korkeaan esteeseen, 10cm on jo ihan varma blokki.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Tuossa voi tulla eteen sellainen ongelma, että jos se leikkuri tulee sopivasti sivusta siihen tappiin ja yrittää kääntyä, mutta kääntyessään osuu toiseen tappiin, niin helposti kaivaa takarenkailla itsensä jumiin. Worx on todella huono näiden törmäysten tunnistamisessa ja helposti jumittaa itsensä etenkin jos maa on vähänkään pehmeämpää mitä se usein pensaiden juurella on. Laittaisin niitä tappeja siis selvästi tiheämpään kuin 30cm.
Ahaa, kovasti mainostavat että tämä AIA-navigointiteknologia olisi selvästi fiksumpi... Noiden pensaiden ympärillä on nurmikkoa, pensaat sitten kyllä pehmeämmässä mutta voisiko olla että kun Worxissa on ne varsinaiset vetävät renkaat takana, niin nehän pysyvät joka tapauksessa kiinteällä nurmikolla ellei Worx sitten päätä peruuttaa jotenkin tuonne? Ehkä tämä jää nähtäväksi sitten...
Oletan että hiekkalaatikossa on pystysuorat seinät. Ei se leikkuri silloin mitenkään pääse sinne kiipeämään - ei lähellekään. Worxissa on todella pieni maavara, eli tökkää helposti jo johonkin 5cm korkeaan esteeseen, 10cm on jo ihan varma blokki.
Joo, on pystysuorat seinät. Tuo on hyvä uutinen että jo 10cm riittää, miksiköhän ohjeissa puhuvat että 15cm pitäisi vähintään olla...
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Tuossa voi tulla eteen sellainen ongelma, että jos se leikkuri tulee sopivasti sivusta siihen tappiin ja yrittää kääntyä, mutta kääntyessään osuu toiseen tappiin, niin helposti kaivaa takarenkailla itsensä jumiin. Worx on todella huono näiden törmäysten tunnistamisessa ja helposti jumittaa itsensä etenkin jos maa on vähänkään pehmeämpää mitä se usein pensaiden juurella on. Laittaisin niitä tappeja siis selvästi tiheämpään kuin 30cm.
Entä jos tekisinkin tuosta saarekkeen tähän tyyliin, voisiko toimia vaikka väliin jääkin vain kapeat käytävät kummallekin puolelle?
robottiruohonleikkuri-vatut2.jpg

Tuossa kummallakin puolella on käytännössä käytävää vain 90cm, jonka ulkopuolelle leikkuri ei saisi mennä, ja vaikka tuon pitäisikin kyetä kulkemaan 60cm käytävistä, niin jos rajalangan sijoittaa kummallakin puolella 24cm päähän reunasta, jää rajalankojen väliin enää 90-24-24=42 senttiä. Meneekö liian kapeaksi vai miten tuo 60cm käytävä oikein lasketaan? Pahoittelut kysymyksistä mutta yritän saada suunnitelman kerralla oikein (niin varmaan :) ) ja kun netistä löytyy lähinnä ohjeita jalkapallokentän kiertämiseen jossa saarekkeena on yksi puu, ei niistä ole oikein apua tällaisen monimutkaisen pihan kanssa :)

Mitenkä muuten jos (tai kun) ensiasennus menee joltain osin pieleen, oletteko jättäneet tiettyihin kohtiin rajakaapelia ylimääräiselle kiepille vai miten? Tuo kaapelihan on tarkoitus pingottaa sen verran kireälle ettei se kyllä kovin paljon jälkikäteen säätämistä mahdollista...
 
Liittynyt
21.06.2021
Viestejä
12
Tuo varmasti toimii, en vaan viitsisi mitään korkeita lautavirityksiä tehdä, siksi nuo tapit...
Eihän tuo lauta ole kuin n.10cm korkea, siis yksi lauta lappeelleen josta kehikko. Vattujen alle heitin kuorikatteet jotka toivottavasti estää heinien isomman puskemisen sieltä alta.

Asennusta mietin useamman päivän miten se on järkevä tehdä, mutta jos nyt ihan menee väärin niin ei kait siinä ole kuin katkaisee sopivasta kohdasta, tekee liitoksen ja langoittaa uudestaan. Ylimääräistä kieppiä ei kannata jättää.

Noista saarekkeista sen verran että Gardena ohjeistaa laittamaan saarekkeeseen menevät/palaavat kaapelit samalla kiinnikkeellä ihan vieri viereen, että leikkuri osaa ajaa niiden yli. Taloon.com "opetusvideo" kertoi että voi jättää 2cm väliä, helpompi asentaa, osaa kyllä mennä yli. No eipä osannut tuolla 2cm välillä vaan leikkuri tökkäsi siihen ja palasi takaisin. Nuo saarekekohdat jouduin tehdä uudestaan laittamalla johdot vieri viereen ja johan alkasi toimia. En tosin käyttänyt samaa kiinnikettä kahdelle johdolle kun oli aika ahdasta tukkia kahta johtoa samaan kiinnikkeeseen.
 

ATR

Liittynyt
01.06.2020
Viestejä
112
Noista saarekkeista sen verran että Gardena ohjeistaa laittamaan saarekkeeseen menevät/palaavat kaapelit samalla kiinnikkeellä ihan vieri viereen, että leikkuri osaa ajaa niiden yli. Taloon.com "opetusvideo" kertoi että voi jättää 2cm väliä, helpompi asentaa, osaa kyllä mennä yli. No eipä osannut tuolla 2cm välillä vaan leikkuri tökkäsi siihen ja palasi takaisin. Nuo saarekekohdat jouduin tehdä uudestaan laittamalla johdot vieri viereen ja johan alkasi toimia. En tosin käyttänyt samaa kiinnikettä kahdelle johdolle kun oli aika ahdasta tukkia kahta johtoa samaan kiinnikkeeseen.
Kyllä nuo Gardena oman kokemuksen perusteella tuppaa menemään yli, vaikka olisi miltei 5 cm väliä langoilla. Itse en koskaan laita niitä samaan kiinnikkeeseen, kun herkästi menevät silloin ristiin.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Eihän tuo lauta ole kuin n.10cm korkea, siis yksi lauta lappeelleen josta kehikko. Vattujen alle heitin kuorikatteet jotka toivottavasti estää heinien isomman puskemisen sieltä alta.

Asennusta mietin useamman päivän miten se on järkevä tehdä, mutta jos nyt ihan menee väärin niin ei kait siinä ole kuin katkaisee sopivasta kohdasta, tekee liitoksen ja langoittaa uudestaan. Ylimääräistä kieppiä ei kannata jättää.

Noista saarekkeista sen verran että Gardena ohjeistaa laittamaan saarekkeeseen menevät/palaavat kaapelit samalla kiinnikkeellä ihan vieri viereen, että leikkuri osaa ajaa niiden yli. Taloon.com "opetusvideo" kertoi että voi jättää 2cm väliä, helpompi asentaa, osaa kyllä mennä yli. No eipä osannut tuolla 2cm välillä vaan leikkuri tökkäsi siihen ja palasi takaisin. Nuo saarekekohdat jouduin tehdä uudestaan laittamalla johdot vieri viereen ja johan alkasi toimia. En tosin käyttänyt samaa kiinnikettä kahdelle johdolle kun oli aika ahdasta tukkia kahta johtoa samaan kiinnikkeeseen.
Ah niin tietysti, tuo 3m x 30cm oli tietysti sen eristämäsi alueen koko, jotenkin ymmärsin ensin että olisi ollut 30cm korkea lauta-aita siinä edessä :D Kuorikatetta minullakin on tuossa, vattupenkki on vain monta vuotta vanha niin etenkin siitä nurmikon ja katteen rajalta pukkaa heinää ylös...
Kyllä nuo Gardena oman kokemuksen perusteella tuppaa menemään yli, vaikka olisi miltei 5 cm väliä langoilla. Itse en koskaan laita niitä samaan kiinnikkeeseen, kun herkästi menevät silloin ristiin.
Kaikissa Worksin ohjeissa tosiaan mainitaan että saarekkeen kohdalle laitetaan samoissa kiinnikkeissä sekä saarekkeen "meno" että "paluu" -johdot koska silloin signaali kumoaa itsensä, mutta mainitaan myös ettei saisi mennä ristiin nuo johdot. Nyt alkoi mietityttämään että mikä ongelma siinä on jos menee ristiin? Blokkaako se jotenkin sitten sinne saarekkeeseen menevän signaalin siitä kohdasta eteenpäin kun meni ristiin? Jos tuolla on oikeasti merkitystä, niin vaikeaa niitä kyllä on samaan kiinnikkeeseen laittaa niin etteivät missään kohdassa menisi ristiin...
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
590
Kaikissa Worksin ohjeissa tosiaan mainitaan että saarekkeen kohdalle laitetaan samoissa kiinnikkeissä sekä saarekkeen "meno" että "paluu" -johdot koska silloin signaali kumoaa itsensä, mutta mainitaan myös ettei saisi mennä ristiin nuo johdot. Nyt alkoi mietityttämään että mikä ongelma siinä on jos menee ristiin? Blokkaako se jotenkin sitten sinne saarekkeeseen menevän signaalin siitä kohdasta eteenpäin kun meni ristiin? Jos tuolla on oikeasti merkitystä, niin vaikeaa niitä kyllä on samaan kiinnikkeeseen laittaa niin etteivät missään kohdassa menisi ristiin...
Itse laitoin Gardena leikkurilla saarakkeet (omenapuut) samaan kiinnikkeeseen. Suoran osan ristiin menolla ei ole merkitystä kunhan tulosuunta pysyy järjestyksessä. Itselläni samassa rälläkällä tehdyssä reiässä "päällekkäin" ja hyvin toimii.
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
197
^^ onko tällä merkitystä että leikkuri ei luule saareketta ulkorajalangaksi ja jää kiertämään sitä kotiinpaluun toivossa?
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
^^ onko tällä merkitystä että leikkuri ei luule saareketta ulkorajalangaksi ja jää kiertämään sitä kotiinpaluun toivossa?
Riippuu kai merkistä mutta Worxin sivujen mukaan leikkurin "älykkyyden" vuoksi jos se etsii kotia ja löytää saarekkeen langan, se kiertää saarekkeen kerran ja sen jälkeen lähtee etsimään lankaa muualta.
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
197
Teoreettinen kysymys tietäjille: Minulla on kallionlipare jota en haluaisi rajata saarekkeeksi enkä tehdä siihen mitään rakennelmia esteeksi. Onko olemassa mitään systeemiä millä voisi harhauttaa roboa niin että se luulee kallion päällä olevan rajalangan ja vaihtaa suuntaa? Roboossa on myös ultraäänisensorit mutta en keksi että niistä olisi tässä apua.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 652
Tuossa kummallakin puolella on käytännössä käytävää vain 90cm, jonka ulkopuolelle leikkuri ei saisi mennä, ja vaikka tuon pitäisikin kyetä kulkemaan 60cm käytävistä, niin jos rajalangan sijoittaa kummallakin puolella 24cm päähän reunasta, jää rajalankojen väliin enää 90-24-24=42 senttiä. Meneekö liian kapeaksi vai miten tuo 60cm käytävä oikein lasketaan? Pahoittelut kysymyksistä mutta yritän saada suunnitelman kerralla oikein (niin varmaan :) ) ja kun netistä löytyy lähinnä ohjeita jalkapallokentän kiertämiseen jossa saarekkeena on yksi puu, ei niistä ole oikein apua tällaisen monimutkaisen pihan kanssa :)
Kyllä se tuollaisesta käytävästä menee läpi. Ja se 24cm on vähän yliturvallinen ohje, 20cm riittää monessa paikkaa.
Mitenkä muuten jos (tai kun) ensiasennus menee joltain osin pieleen, oletteko jättäneet tiettyihin kohtiin rajakaapelia ylimääräiselle kiepille vai miten? Tuo kaapelihan on tarkoitus pingottaa sen verran kireälle ettei se kyllä kovin paljon jälkikäteen säätämistä mahdollista...
Voi sitä jättää vaikka ei se jatkaminenkaan jälkikäteen kovin vaikeaa ole (geeliliittimillä tai juotos+kutistesukka). Lainaan itseäni parin sivun takaa:
En varsinaisesti tarkoituksella ole jättänyt säätövaraa, mutta pariin kohtaa muutosten myötä jäänyt ylimääräistä, jota en viitsinyt pätkästä pois. Laitoin vain samaan tapaan kuin saarekkeen teko, eli ensin jonkin matkaa (min 20cm) langat kiinni toisissaan ulospäin ja sitten loput kiepille ja kiiloilla maahan kiinni. Ei näytä vaikuttavan mihinkään, eli robotti ei tuota lenkkiä näe mitenkään.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 143
Viestejä
4 192 855
Jäsenet
70 868
Uusin jäsen
Kaskii

Hinta.fi

Ylös Bottom