Robottiruohonleikkuri kokemuksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Vastaus itse itselleni. Se olikin Clas ohlson missä näitä tappeja ja johtoa myydään suht edukkaasti. Onneksi löytyy suht läheltä.

Paljon jättäisitte rajalangan Husqvarna 310 mallissa jyrkähkön ojan reunasta?

Varoituksen sana tai lähinnä tiedoksi. Jos satutte nappaamaan clasulta tarvikkeita, niin ne vihreät jatkoliittimet eivät ole mitään kummoisia. Omalla alueella 6 vihreää liitintä ja kolmessa näistä esiintynyt ongelmia. Korjaantunut pienellä nytkyttelyllä, mutta aivan varmasti uusii tovin päästä. Clasulla myydään myös sinisiä jatkoliittimiä, jotka ovatkin sitten 2 x saman hintaisia kuin nuo vihreät. Siniset ovat samanalaisia mitä ainakin Mcullochin paketissa tuli mukana, eli langat laitetaan rivissä liittimeen ja puristetaan kiinni. Vihreä liitin on t-liitin.
Ei ehkä syytä säästää liittimissä, vaan nappaa sitten näitä sinisiä mukaan.

Ite kans hommasin netistä näitä mccullochin mukana tulleita geeliliitoksia. Oli aika paljon halvempia siellä, yllättäen. Kätevä liitos pelkillä pihdeillä. Olen myös tinakutistejatkoilla jatkanut/korjannut.

Varoituksen sana tai lähinnä tiedoksi. Jos satutte nappaamaan clasulta tarvikkeita, niin ne vihreät jatkoliittimet eivät ole mitään kummoisia. Omalla alueella 6 vihreää liitintä ja kolmessa näistä esiintynyt ongelmia. Korjaantunut pienellä nytkyttelyllä, mutta aivan varmasti uusii tovin päästä. Clasulla myydään myös sinisiä jatkoliittimiä, jotka ovatkin sitten 2 x saman hintaisia kuin nuo vihreät. Siniset ovat samanalaisia mitä ainakin Mcullochin paketissa tuli mukana, eli langat laitetaan rivissä liittimeen ja puristetaan kiinni. Vihreä liitin on t-liitin.
Ei ehkä syytä säästää liittimissä, vaan nappaa sitten näitä sinisiä mukaan.
Noita sinisiä saa esim Aliexpressistä halvalla 2€/10kpl. Tietty akuuttiin tarpeeseen ei auta.

Eikös tuo tinaus ja kutistesukka päälle ole kuitenkin se "fiksuin" (ei kuitenkaan helpoin ja nopein) liitos jos pintaan asentaa. Tulee slimmi liitos eikä mitään molkeroita pullota maasta.

Eikös tuo tinaus ja kutistesukka päälle ole kuitenkin se "fiksuin" (ei kuitenkaan helpoin ja nopein) liitos jos pintaan asentaa. Tulee slimmi liitos eikä mitään molkeroita pullota maasta.

Itse upotin liittimet maan alle vaikka kaapeli pintaan tulikin. Tinajatkos ei käynyt silloin mielessä.

Itse upotin liittimet maan alle vaikka kaapeli pintaan tulikin. Tinajatkos ei käynyt silloin mielessä.

Juu sama täällä. Eli ne originaalit ja tarvikeliittimet kaivan maan sisään riippumatta tullaanko maan päällä vai alla. Noi liittimet ei oikeestaan eroa mitenkään muuten normaaleista sähköliittimistä kuin että sisällä on se vaseliini jonka pitäis estää hapettuminen. Erona vihreissä on kuitenkin sinisiin se, että puristamalla liitin kiinni ei näytä kosketuspintaa kunnolla syntyvän. Mitäs liittimiä ammattilaiset käyttää tilanteissa jossa ollaan ulkotilan kosteuden ja pakkasen kanssa tekemisissä? Vois löytyä ihan perus kraudastakin joku sopivasti suojattu liitin tähän tarkoitukseen.

Juu, mutta sitä johdon riittävyyttä on vaikea arvioida etukäteen ja se riittämättömyys tulee monelle ilmi jossain siellä takapihan perällä missä ei ole pistorasiaa kolville.

Juu, mutta sitä johdon riittävyyttä on vaikea arvioida etukäteen ja se riittämättömyys tulee monelle ilmi jossain siellä takapihan perällä missä ei ole pistorasiaa kolville.
Ei tarvii kolvia, ihan kaasutoholla, sytkärillä saa kans juotettua.. niitä on sellaisia valmiita pätkiä kutistesukkaa joissa keskellä tina.. johdot sinne ja lämpöä ja se on siinä...

Laitoin tilaukseen Mcculloch rob s400 -leikkurin. Toivottavasti tuo robo pysäyttää sammaleen leviämisen tai poistaa sen kokonaan.

Onko muut Mcculloch rob s600:n käyttäjät samaa mieltä kanssani. Jos alue1 käytössä, niin leikkuri aloittaa halutulla prosentilla alue1:stä leikkaamaan (eli hakukaapelin toisesta päästä), mutta loput ajot leikkuri aloittaa useimmiten telakan läheltä, mutta joskus hakukaapelin varrelta mistä milloinkin sattuu?
OIen kuvitellut tämän aiemmin ongelmana ja miettinyt, että mistä syystä leikkuri kulkee hakukaapelia pitkin vain puoleen väliin olettaen, että leikkuri olisi matkalla alue1:lle eli hakukaapelin loppuun mutta ei syystä tai toisesta pääse perille asti. Olen mielestäni korjannut näitä kapeita kohtia mutta näemmä turhaan jos arvioni osuu oikeaan. Guide calibration siis on toiminut ensimmäisistä ajoista asti päästä päähän, ja robotti palaa alue1:n leikkuusta nätisti hakukaapelia kotiin asti.

Laitoin tilaukseen Mcculloch rob s400 -leikkurin. Toivottavasti tuo robo pysäyttää sammaleen leviämisen tai poistaa sen kokonaan.
En tiedä auttaako se leikkuri sammaleeseen mitään. Kalkkia, lannotusta ja ilmaamista kehiin. Se hyvä robotissa kyllä että jää enemmän aikaa muuhun nurmikon hoitoon :joy:

Miten käy voikukkien? Kuoleeko ne robotin myötä pois vai pitäisikö nyppiä juurineen maasta?

Voikukat kukkii ja voi hyvin edelleen, paskiaiset kasvattavat 1cm pituisen varren jossa sitten kukka nätisti kukkii ja jää leikkaamatta.

Mowox on ollut aikamoinen pettymys. Jää todella herkästi sutimaan estettä vasten, koska törmäystunnistin ei ole herkimmästä päästä (vaikka törmää esteeseen luotisuoraan edestä, ei vaikutusta), siinä sutisi varmasti akun loppuun. Ehkä kolme kertaa kymmenestä tajuaa esteen. Voihan tämä olla laitevikakin. Tai sitten halvalla ei saa hyvää (olisi ehkä kuitenkin pitänyt hommata Rob S400....). Muutaman kerran jäänyt keskelle nurmikkoa, järjellistä vikaa stopille ei löydy. Uusin firmis inessä, ei vaikutusta. Laitoin myyjälle reklamaation, kiva nähdä vastaus.

Rob S400 tuli eilen Mowox RM 30:n tilalle ja pienillä modauksilla kävi Mowoxin piuhoihin. Kotiinpaluupiuhan vedin jo aiemmin.

Joo-o, onhan näissä eroa kuin yöllä ja päivällä. Rob meni Mowoxille vaikeat kohdat kuin vettä vaan. Törmäystunnistinkin toimii kuin unelma

Voikukat kukkii ja voi hyvin edelleen, paskiaiset kasvattavat 1cm pituisen varren jossa sitten kukka nätisti kukkii ja jää leikkaamatta.

Mites tolleen käy? Täällä ei ole näkynyt enää kuin yksittäisiä normaalipituisia varsia siellä täällä ja nekin katoaa hiljalleen pois. Voikukkaa on kyllä aiemmin joutunut nyppimään juurineen pois jos haluaa ettei kasva. Tapahtuuko siis tiheän leikkuun seurauksena niin, että varsi ei kasva mutta voikukka voi hyvin?

Mites tolleen käy? Täällä ei ole näkynyt enää kuin yksittäisiä normaalipituisia varsia siellä täällä ja nekin katoaa hiljalleen pois. Voikukkaa on kyllä aiemmin joutunut nyppimään juurineen pois jos haluaa ettei kasva. Tapahtuuko siis tiheän leikkuun seurauksena niin, että varsi ei kasva mutta voikukka voi hyvin?
Onhan se väsytystaistelua voikukkia vastaan. Tänä kesänä voikukat kasvoi ensin pihan täyteen, sen jälkeen lyhytvartisiksi ja lopuksi katosivat pihasta kokonaan. Tämä käytännössä kolmessa viikossa. Muistelisin, että samoin kävi viime vuonnakin. Itse olen ajatellut, että kukat koittaa kasvaa ylöspäin ja juuret kuolee tuohon kasvupyrkimykseen.

...Tapahtuuko siis tiheän leikkuun seurauksena niin, että varsi ei kasva mutta voikukka voi hyvin?
Juuri noin. Voikukka tekee ns. hätäkukinnon eli varsi jää lyhyeksi mutta kukka on komea :)
Mulla on landroidissa noi ACSt niin se väistää kukkivat voikukat vähän turhankin hyvin. Piti käydä viikatteella kaatamassa kukat erikseen.

Nyt se otsikko jo kuntoon. Vuodesta toiseen ensimmäisellä sivulla pysyttelevä räikeästi väärin kirjoitettu otsikko sattuu silmiin pahasti.

Yllättänyt kyllä positiivisesti tämän Worx M500 leikkausajat. Tänäänkin lähti ensimmäiselle rundille 9.00, aloitti leikkaamisen n. 9.07, leikkasi reilut 1,5h ja oli takaisin telakassa 10.57.

Nopeamman laturin voisi hommata kun kustannus ei ole kuin 20e, mutta akkua aika turha alkaa vaihtamaan kun tämä 2Ah jaksaa ainakin nyt vielä uutena näin hyvin.

Nyt se otsikko jo kuntoon. Vuodesta toiseen ensimmäisellä sivulla pysyttelevä räikeästi väärin kirjoitettu otsikko sattuu silmiin pahasti.
Eiköhän siihen ole ihan syy miksi se on pidetty noin ja se syy on Google.

• Tykkää
Reactions: xp9
Mistä noin halvalla nopeampi laturi? Linkki kiitos. Itse en ole alta neljänkympin löytänyt ja se on jo summa, minkä takia ostaisi jo mieluummin alkuperäisen, mikä maksaa 66,5 € + 10 € pk täällä:

Mistä noin halvalla nopeampi laturi? Linkki kiitos. Itse en ole alta neljänkympin löytänyt ja se on jo summa, minkä takia ostaisi jo mieluummin alkuperäisen, mikä maksaa 66,5 € + 10 € pk täällä:
Saksalaiset on noita Leicken virtalähteitä onnistuneesti käyttäneet:

Itse pystyn tuon pistämään sisälle ja johto ikkunasta, niin ip-luokalla ei ole väliä.

Yllättänyt kyllä positiivisesti tämän Worx M500 leikkausajat. Tänäänkin lähti ensimmäiselle rundille 9.00, aloitti leikkaamisen n. 9.07, leikkasi reilut 1,5h ja oli takaisin telakassa 10.57.

Nopeamman laturin voisi hommata kun kustannus ei ole kuin 20e, mutta akkua aika turha alkaa vaihtamaan kun tämä 2Ah jaksaa ainakin nyt vielä uutena näin hyvin.

Eiköhän siihen ole ihan syy miksi se on pidetty noin ja se syy on Google.
Meneekö automaattisen schedulen mukaan vai laitoikko ite? Mulla näytti automaatti laittavan vasta 11 leikkaamaan.

Meneekö automaattisen schedulen mukaan vai laitoikko ite? Mulla näytti automaatti laittavan vasta 11 leikkaamaan.
Aikataulu, jota manuaalisesti muutettu. Ehkä muutan tuon leikkausajan iltaan niin ruoho on yleensä kuivempaa. Näyttäisi, että 5h pitää päivässä ajella, jotta saa kaksi ajoa loppuun saakka vietyä. 4h työajalla jättää toisella ajolla akkuun vielä yli 50% virtaa.

Laitteen etenemiskyky on myös yllättänyt positiivisesti. Siitäkin pengerryksestä, mitä ennen ostoa epäilin, nousee ihan nätisti ylös. Yhdessä kohtaa alhaalla tuo nousu alkaa niin jyrkästi, että tökkää siihen välillä, mutta hienosti osaa kuitenkin vekslata itsensä toiseen suuntaan jatkamaan. Nyt mennyt jo kaksi päivää ilman jumeja.

Alueiden välisiä pullonkauloja pitää vielä säätää, yhä edelleen menee niistä liian usein läpi.

Ok, pitää varmaankin muuttaa tuota aikataulutusta niin, että leikkaisi enemmän per päivä. Ehkä odottelen vielä muutaman päivän ja katson riittääkö automaattiaikataulutus.

Mitenköhän se äppiin lisätty nurmikon ala vaikuttaa? Ja lähettääkö leikkuri johonkin pilveen jotain dataa, että älyäisi paremmin minkä mallinen nurmikko on kyseessä?

Itellä on vielä pari kohtaa mihin satunnaisesti jää jumiin. Taitaa eturengas pyörähtää kuorikatteelle, jolloin leikkuri menee rajan väärälle puolelle.

En tiedä onko tätä jo joku kysynyt, mutta kysyn kuitenkin. Minulla on aika monimuotoinen nurmi alue talon ympärillä. Haku kaapelin vedin kaukaisimmalle alueelle, mutta ongelmaksi muodostui toinen alue joka on talon toisella puolella. Leikkuri meni sinne mutta ei enää löytänyt hakukaapelia, jotta palaisi lataukseen. Onko siis mahdollista liittimellä haaroittaa hakukaapelia tälle toiselle alueelle ja liittää siellä lähimpään rajakaapeliin? Vai pitääkö tämän hakukaapelin olla vain yksi osainen? Haaroittamisessa tulisi ehkä ongelmaksi etäaloituspisteen valinta?

En tiedä onko tätä jo joku kysynyt, mutta kysyn kuitenkin. Minulla on aika monimuotoinen nurmi alue talon ympärillä. Haku kaapelin vedin kaukaisimmalle alueelle, mutta ongelmaksi muodostui toinen alue joka on talon toisella puolella. Leikkuri meni sinne mutta ei enää löytänyt hakukaapelia, jotta palaisi lataukseen. Onko siis mahdollista liittimellä haaroittaa hakukaapelia tälle toiselle alueelle ja liittää siellä lähimpään rajakaapeliin? Vai pitääkö tämän hakukaapelin olla vain yksi osainen? Haaroittamisessa tulisi ehkä ongelmaksi etäaloituspisteen valinta?
Mikä robo? Millainen piha?

Kuinka usein vaihdatte teriä, 100h vai useammin?

Muistan aika monen täälläkin kirjoitelleen, että "pari kertaa kesässä". Itsellä ekat terät vielä kiinni ja leikkuri on leikannut kuukauden päivät. Terät näyttävät suht ok kuntoisilta, mutta ajattelin vaihtaa kohta uusiin teriin kun on pihan kaikki esteet nyt käyty kolkuttelemassa läpi (ja korjattu).

Kuinka usein vaihdatte teriä, 100h vai useammin?
Itse vaihdoin ekaa kertaa terät nyt kun on kuukauden pyrinyt. Tunteja kertynyt 330. Alkaa olla paikat, joihin robo jää kiinni, löytynyt joten ajattelin ettei enää ottaisi niin paljoa osumaa. Mulla käytössä noi husqvarnan pitkä reikäiset terät, mitkä kai kestää vähän kauemmin.

Hommaa robotti mihin saa kaksi hakukaapelia.

Onkos joku vertaillut kestoa/leikkuujälkeä alkuperäisten ja noiden halppis terien välillä? Clasulta saa melko edukkaasti teriä, mutta onko minkälainen laatu? Löytyykö Amazonista/ebaysta parempia ja/tai halvempia?

McCullochin leikkuri siis vasta tuloillaan, mutta kivahan noita olisi jo valmiiksi hankkia eikä vasta siinä vaiheessa suunnitella kun paketin varaterät on myös tylsät :)

Viimeksi muokattu:
Onkos joku vertaillut kestoa/leikkuujälkeä alkuperäisten ja noiden halppis terien välillä? Clasulta saa melko edukkaasti teriä, mutta onko minkälainen laatu? Löytyykö Amazonista/ebaysta parempia ja/tai halvempia?

McCullochin leikkuri siis vasta tuloillaan, mutta kivahan noita olisi jo valmiiksi hankkia eikä vasta siinä vaiheessa suunnitella kun paketin varaterät on myös tylsät :)

Näissä en ole huomannut eroa McCullochin alkuperäisiin verrattuna:

Sotkee alueen signaalin, tekee haaroitetusta hakukaapelista käytännössä rajakaapelin eikä mene haaroitetuista osista yli.

Oma worx saapui eilen... illalla lataukseen ja aamulla pikaseen rakentaa koe aitaus noin 100m2. Ku pakkohan se oli ajoon heti saada ja näin oppis jo paljon rajalangasta ja miten laittaa yms mä kun en ohjeita jaksa lukee, itse pitää kantapäänkautta aina kaikki oppia. Ilosesti oon yllättynyt kuinka näppärästi ja helposti ainakin nyt toimii, ja näkee miten kuoppaisessa maastossa toimii, mihin lisätä multaa ja tasoittaa hiukan sekä ko nurtsi on liian pitkää nyt ni näkee kulkureittejä selkeesti.
Hyvin osaa väistellä ilman acs:sää, vaikka pienen pusun toki aina si antaa. Jumeista selviää tosi näppärästi ainakin tähänmennessä.

• Tykkää
Reactions: xp9

Itelle tuli just Amazon.destä 36kpl titanium teriä, johtuen 10€ postikuluista maksoi 21,27€.

Razorize® 18 Titanium Replacement Blades for Gardena Mähroboter and Husqvarna Automower, Heavy Duty (3.1 g/0.75 mm with Screws (Pack of 18)

Mikä robo? Millainen piha?

Robotti on gardena sileno life smart 1000.

Notes 1 20200617133802.png

Yllä on nopea luonnos pihasta. Vihreä väri on luonnollisesti nurmikko. Sininen on latausasema siitä lähtee nykyinen kuvassa punaisella värillä oleva hakukaapeli tuonne kaukaisimpaan nurkkaan. Mietin, että pitäisikö minun katkaista hakukaapeli ja jatkaa sitä tekemään tuo lilan värinen lenkki. Silloin robo ehkä aina löytäisi hakukaapelin jossain vaiheessa. Ja pystyisi etäohjaamaan tuonne talon vasemmalle sivulle.

Yllä on nopea luonnos pihasta. Vihreä väri on luonnollisesti nurmikko. Sininen on latausasema siitä lähtee nykyinen kuvassa punaisella värillä oleva hakukaapeli tuonne kaukaisimpaan nurkkaan. Mietin, että pitäisikö minun katkaista hakukaapeli ja jatkaa sitä tekemään tuo lilan värinen lenkki. Silloin robo ehkä aina löytäisi hakukaapelin jossain vaiheessa. Ja pystyisi etäohjaamaan tuonne talon vasemmalle sivulle.

Jos et saa latausasemaa siirrettyä vasemmalle niin lenkki toimii, käytin yhden kesän samaa keinoa. Vaikka tyhmältä tuntuukin kun sitten leikkuri kiertää sen lenkin aina lataukseen mennessään. Tee mahdollisimman loiva lenkki ja muista että leikkuri ajaa hakukaapelin vasemmalla puolella latausasemaan päin katsottuna joten sinne puolelle enemmän tilaa.

Vaikuttaa kuvassa aika selkeälle, itsellä tavallaan vastaavanlainen. Yllä tulikin hyvä vinkki, jos tien vieressä on liian ahdas käytävä, niin kaapeli pitää olla oikealla etäisyydellä, ikä tosiaan saa liian tiukasti käätyä laturiin. Pientä hienosäätöä..

Jos joku muu sattuu oleen yhtä innokas uuden leikkurin tulille laitos ku mä, ja tekee vaan alustavat rajavedot ni pari vinkkiä... jos nurtsi jo pitkää ja haluu nähä leikkurin jälen, aja matalalta rajalangan reitti eka jollain muulla. Älä jätä loppukelaa liika liki telakkaa.. selkeesti vääristys m500 kotiin meno ko kela oli vaan telakan takana.. just 20-30cm ennen latausta päätti kääntyä sinne telakan taaksse ja si oli hukassa....
Terveisiin nimimerkki rajalankaa tinakutistesukalla paikannut, sekä kelaa kauvemmas tyrkkäillyt
Edit: niin ja sen loppukelan ko vie ja tuotakas telakan oikealta puolelta ni jelppaa kans.. ite eka oikasin ja kela meni tulosuunnan puolelta taakse.. mut kuten sanoin aikasemmas viestis jossain.. mä tykkään opetella kantapään kautta, muistaa ja oppii paremmin... eikä mua fiksailut haittaa

Näitä tekevälle sattuu, ite kokeilin tänään kiertyykö rajakaapeli siimaleikkurilla hyvin solmuun.. Ei mennyt ihme kyllä poikki...

Langoitin nyt Landroidille toisenkin puolen pihasta. Samaa nurtsia se olis, mutta koiria varten verkko välissä. Tein 15cm kujan, että menisi toisena zonena.
Onkohan mitään konstia saada leikkuri pysähtymäön tuohon kujalle kun akku loppuu?
Nyt koittaa puskea verkkoaitaa kunnes luovuttaa ja jatkaa pyörimistä lankaa pitkin varmaankin akun loppumiseen saakka.

Langoitin nyt Landroidille toisenkin puolen pihasta. Samaa nurtsia se olis, mutta koiria varten verkko välissä. Tein 15cm kujan, että menisi toisena zonena.
Onkohan mitään konstia saada leikkuri pysähtymäön tuohon kujalle kun akku loppuu?
Nyt koittaa puskea verkkoaitaa kunnes luovuttaa ja jatkaa pyörimistä lankaa pitkin varmaankin akun loppumiseen saakka.
Nyt se itseasiassa oli pysähtynyt juuri siihen minne toivoinkin.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
299 639
Jäsenet
81 683
Uusin jäsen
Euforinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom