Robottiruohonleikkuri kokemuksia

Liittynyt
01.01.2020
Viestejä
176
Niin suotta sitä liian isoa, jos pienemmällä pärjää. Onhan Robista pienempiäkin,
Logiikka pelaa jos se pienempi leikkaa ilman välilatauksia koko halutun alueen myös parin vuoden kuluttua akun jo vähän "vanhennuttua".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
127
Juu niin oli. Kitisen silti kun manuaali sanoo, että leikkuukorkeuden säätö on mahdollista tehdä välillä 2-5cm. Asteikossa on kuitenkin tuo max. joten onko se 5cm, vai yli 5cm. Jos se on yli 5cm, niin aijaa. Jos ei, niin jännä asteikko jossa numeroidut 2 -5 ei merkitsekään manuaalissa mainittuja senttejä 2cm -5cm. Mun mielestä toi manuaali on ala-arvoinen.
Sulla on joku eriversio rob1000 kun mulla. Ihan erilainen paneli. Onko sulla uudempi versio? Itellä viime kesänä ostettu.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
64
Gardena päässyt viimein ajelemaan kunnolla, käyttötunteja takana 13h ja sinä aikana reppana ei ole saanut koko nurmikkoa ajettua vaikka sitä on noin 800m2 ja mulla on tuo 1000m2 malli leikkurista. Nurmikon pinta-ala on kokonaisuudessaan 1000m2 kunhan nuo loputkin jälkikäteen kylvetyt alueet alkaa kasvaa ruohoa.

- Sitten kun se viimein löytää kotiin niin 3/5 kerrasta laite ajaa laturiin niin vinoon, ettei osu siihen ja yrittää uudelleen... uudelleen... uudelleen ja välillä ei pääse lataukseen ilman avustusta, välillä onnistuu useamman yrityksen jälkeen ja on ihan helvetin vinossa laturissaan. Ongelma syntyy kun leikkuri ihan viime tingassa päättää korjata kurssia ja ajaa ohi. Sitä ennen se näyttää olevan menossa juuri oikeaan kohtaan. Toivon, että hakulangan siirto niin, että se menee paljon pidemmän matkaa suoraan kun se lähtee laturista auttaisi tähän.
Niin, eikös noiden kapasiteetti ole jotain luokkaa 50m2 tunnissa (hihasta vetäistynä), joten ei se 13 tunnissa ihmeitä ehdi tehdä.
Mutta kyllähän se varmasti tuon alan siistinä pitää kunhan antaa sen touhuta pihassa riittävän pitkään.

Oma gardena on kanssa speksien mukaan juuri ja juuri riittävä, mutta ihan helposti se käytännössä riittää. Pari ekaa päivää tosin nurtsi aina näyttää kamalalta.

Tuossa latausasemaan ajossa on ainakin omassa mallissa selkeä suunnitteluvirhe. Jos hakukaapelin vetää telakassa kaapelille olevaan uraan, niin robo ei pääse ikinä laturiinsa. Pitää vetää kaapeli ~10cm sivuun niin sitten se pelaa kuten pitääkin. Mulla tosin on jo vanha robotti, kuudes kesä kai nyt lähti liikkeelle
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 107
Päivän tunnit täys. Pitää odottaa että vuorokausi vaihtuu niin jatkaa.
Niinpä. on ollut nyt 9h päällä ja sit herjaa tommosta. ohjeissa sanotaan että jos nurmikon ala on 500 neliötä niin laita siihen 9h. mitäs jos nurmikon ala on 600neliöö mihin kone on tehty niin pitäisi laittaa lähemmäs 11h aikaa niin nyt se valittaa jo tuosta 9h kohdalla?
Mitä en oikein tajuu(siis tästä ruohonleikkuri jutusta)
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
607
Onnistuuko gardenalle kahden hakukaapelin kytkeminen?
Piha on kuvan mukainen ja ilmeisesti leikkuri siis voi jäädä joko etupihalle tai tuonne "sivupihalle" nalkkiin, jossei se löydä hakukaapelia.

Punainen raksi osoittaa suunnitellun telakan sijainnin ja siniset viivat luonnollisesti hakukaapeleita. Etupihalle en mielellään haluaisi telakkaa sijoittaa, koska aurinko porottaa siihen lähes koko päivän ja lähellä kulkee yleinen tie.
Piha.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.06.2020
Viestejä
1
Husse toimii hyvin rinteissä, vaikka rajalanka on rinteen alaosassa. On kuviota renkaissa ja tehty robon kääntyminen jotenkin järkevästi vaikka painaa rinnettä ylä tai alaviistoon. Monella muulla merkillä on ongelmia tuollaisilla alueilla.
Itsellä leikattavalla alueella melko suuri osuus rinnettä. Mites muilla leikkureilla

a) kulku rinteessä. Kaarteleeko alarinteen suuntaan vai onko kulku suoraviivaista myös rinnettä poikittain / vinottain?

b) kääntyilyt rinteen alaosassa olevalla rajalangalla. Nurmikkoni on tällä hetkellä sellainen, että rajalankaa pitäisi vetää välittömästi rinteen alaosaan siten, että kääntyilyä tapahtuu myös kaltevalla aluella. Onko tuo muilla merkeillä mahdollista? Vai onko edessä maisemanmuokkausta? Liekö eroa 3 vs. 4 -pyöräisillä leikkureilla...

Nurmikkoni kokonaisala on noin 800 neliötä. Siitä tuota kaltevaa aluetta on ~100 neliötä. Onko kaltevan alueen leikkuu merkittävästi hitaampaa verrattuna tasaiseen nurmikkoon? Jonkun Landroid-videon löysin netistä, jossa leikkuri ikäänkuin pätkittäin "jarrua kiristämällä ja löysäämällä" eteni rinnettä alas.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Niinpä. on ollut nyt 9h päällä ja sit herjaa tommosta. ohjeissa sanotaan että jos nurmikon ala on 500 neliötä niin laita siihen 9h. mitäs jos nurmikon ala on 600neliöö mihin kone on tehty niin pitäisi laittaa lähemmäs 11h aikaa niin nyt se valittaa jo tuosta 9h kohdalla?
Mitä en oikein tajuu(siis tästä ruohonleikkuri jutusta)
Niin siis omassa Robissa leikkuualueeksi määritetty 600m2, joten laitekohtainen valmiusaika pitäisi ohjeen mukaan olla vähintään 10h päivässä ja arvioitu käyttötuntitarve laskentakaavan mukaan on n. 14h. Ajastin näyttää, että laite työskentelee klo 20.00 - 09.20 välisen ajan (13h 20min). Tuona aikana laite leikkaa ja käy sykleittäin laturissa = käyttötuntitarve. Jos klo 00.00 alkaen käyttötunnit nollataan, niin kaikki yön aikana aamuun klo 9.20 tehdyt tunnit lasketaan, eli yön aikana vrk-kohtaisista tunneista on käytetty jo 13h 20min. Tuosta jää saman vuorokauden illan työskentelyyn enää 40min, vaikkakin robotti näyttää leikkaavan joka ilta klo 20.00 - 21.30 (1h 30min) ja menee vasta sitten telakkaan ilmoittaen, että "daily limit reached".

En sun laitetta ole ikinä käyttänyt, mutta oletan että työskentelytunnit pitäis luontaisesti kasvaa jos pinta-ala kasvaa. Samalla tavalla voisin kuvitella, että valmiustila-aika taas pienenee käyttötuntien kasvaessa.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
174
Ostitko/tilasitko jonkun noista? Vielä on kaapelit ehjiä mutta voi se joskus tulla tarve. Eikä tosiaan silloin houkuttele se kaapelin katkaiseminen, siinähän voi pahimmassa tapauksessa joutua katkomaan sitä useita kertoja. Toi Clasun ja Woodsmanin laite näyttää samalta laitteelta.
Ostin Motonetistä tuon Laserliner Cablecheckerin. Lähetintä en tarvinnut, irroitin vain toisen rajalangan ja tuolla anturilla katkos löytyi nopeasti (olin lyönyt langan poikki toisaalla) . Uskoisin, että Clasun halvempi ajaisi täysin saman asian.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Tilasin Worx M500 + ACS silmät. Joutunee tänne sitten avautumaan kokemuksesta kunhan joskus saapuu :)
Ei toimi kaikilla pihoilla. Meillä on kymmeniä marjapensaita pitkin pihaa ja rajaaminen on käytännössä järjetöntä ja mahdotonta. Toisekseen itse en tuosta törmäilystä välitä, joten Robo saa leikata pensaiden alustankin nätiksi. Nuo muutamat viikot nyt sitten kun pensaat pitää suojata, niin täytyy innovoida. Noh tänä vuonna kun kaiken keksii niin on sitten seuraavana kautena olemassa. ;)
Mites omenapuut? Joku helkutin verkko pitäis olla rungossa lautasena että omput ei tippuisi maahan asti. Vaarana että piha alkaa näyttämään Kiasmalta.

silmät ei tunnu olevan mikään insinööritaidon mestarinäyte. toimii vaihtelevasti, varjot ja kirkas valo tuntuu joskus aiheuttavan ongelmia ison kiven knaanssa. mutta kyllä se luotettavasti esim. omenapuut väistää.

mitä tulee noihin partakoneen teriin niin eiväthän ne käytännössä juurikaan tee vauriota mihinkään kiinteään osuessaan vs. perinteinen kiinteä terä. massa on niin pieni.


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Niin, eikös noiden kapasiteetti ole jotain luokkaa 50m2 tunnissa (hihasta vetäistynä), joten ei se 13 tunnissa ihmeitä ehdi tehdä.
Mutta kyllähän se varmasti tuon alan siistinä pitää kunhan antaa sen touhuta pihassa riittävän pitkään.

Oma gardena on kanssa speksien mukaan juuri ja juuri riittävä, mutta ihan helposti se käytännössä riittää. Pari ekaa päivää tosin nurtsi aina näyttää kamalalta.

Tuossa latausasemaan ajossa on ainakin omassa mallissa selkeä suunnitteluvirhe. Jos hakukaapelin vetää telakassa kaapelille olevaan uraan, niin robo ei pääse ikinä laturiinsa. Pitää vetää kaapeli ~10cm sivuun niin sitten se pelaa kuten pitääkin. Mulla tosin on jo vanha robotti, kuudes kesä kai nyt lähti liikkeelle
Ite vedin hakukaapelin uraa pitkin ja löytää kyllä joka kerta hyvin lataukseen.

Onnistuuko gardenalle kahden hakukaapelin kytkeminen?
Piha on kuvan mukainen ja ilmeisesti leikkuri siis voi jäädä joko etupihalle tai tuonne "sivupihalle" nalkkiin, jossei se löydä hakukaapelia.

Punainen raksi osoittaa suunnitellun telakan sijainnin ja siniset viivat luonnollisesti hakukaapeleita. Etupihalle en mielellään haluaisi telakkaa sijoittaa, koska aurinko porottaa siihen lähes koko päivän ja lähellä kulkee yleinen tie.
Ei taida gardenassa olla kahden hakukaapelin mahdollisuutta, husqvarnasta (ainakin joistakin malleista) pitäisi löytyä. Katso latausasemaa löytyykö siitä liittimet kahdelle hakukaapelille.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
143
Mitä tarkittaa 305 husses päivittäinen raja saavutettu?
Paljoko pitää olla tunteja että tuollainen raja tulee vastaan?
Mulla ajaa nyt 12h päivässä 315x ei valita vielä ajoista mutta tuo on mulla vähän ylimitotettu konekin.
piha on 800m2 ja monimutkainen piha
koneelle luvataan 1600m2
 
Liittynyt
02.06.2020
Viestejä
25
Morjes,

Ruohonleikkaaminen ei enää innosta ja seuraavana hankintalistalla olis robottiruohonleikkuri.

Leikattava pinta-ala on noin 1000 m2 ja tontin pinta-ala 1450 m2. Tontti on tasainen ja jaettu ns. kahteen osaan eli on alapiha ja yläpiha. Yläpihalle mennään luiskan kautta, jossa erilaisia kaltevuuksia. Päältä-ajettavalla ainakin ihan mahdoton ajaa osa luiskasta, mutta miten tällainen robotti sen hoitaisi?

Kävin paikallisessa liikkeessä kattomassa Husqvarnan 315x -mallia mutta hinta kyllä jarruttaa sen ostamista. Tais olla n. 2000 € kampanjan kanssa. Sieltä saa toki asennuspalvelun myös.

Mitä muuta merkkiä suosittelette jossa hinta olis 1000 € - 1500 € ? Merkkejä on tullut markkinoille tosi monta. Saako noihin muihin malleihin asennuspalvelun helposti vai tekeekö itse ja korjailee sen mukaan miten leikkuri rupeaa käyttäytymään ? Tuskin tämä ekalla asennuskerralla putkeen menee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2018
Viestejä
138
Morjes,

Ruohonleikkaaminen ei enää innosta ja seuraavana hankintalistalla olis robottiruohonleikkuri.

Leikattava pinta-ala on noin 1000 m2 ja tontin pinta-ala 1450 m2. Tontti on tasainen ja jaettu ns. kahteen osaan eli on alapiha ja yläpiha. Yläpihalle mennään luiskan kautta, jossa erilaisia kaltevuuksia. Päältä-ajettavalla ainakin ihan mahdoton ajaa osa luiskasta, mutta miten tällainen robotti sen hoitaisi?

Kävin paikallisessa liikkeessä kattomassa Husqvarnan 315x -mallia mutta hinta kyllä jarruttaa sen ostamista. Tais olla n. 2000 € kampanjan kanssa. Sieltä saa toki asennuspalvelun myös.

Mitä muuta merkkiä suosittelette jossa hinta olis 1000 € - 1500 € ? Merkkejä on tullut markkinoille tosi monta. Saako noihin muihin malleihin asennuspalvelun helposti vai tekeekö itse ja korjailee sen mukaan miten leikkuri rupeaa käyttäytymään ? Tuskin tämä ekalla asennuskerralla putkeen menee.
Itsellä ollut sekä Husqvarna, että Gardena. Suosittelisin ehdottomasti Husqvarnaa, mites tämä: https://www.gplshop.fi/robottiruohonleikkuri-husqvarna-automower/husqvarna-automower-315.php Menee karvan yli budjetin vai oliko joku peruste miksi pitäisi olla tuo kalliimpi X-malli? Itse tuskailen tuon Gardenan kanssa kun on monenlaista hölmöyttä siinä, toki se maksoi noin 500€ vähemmän kuin Husqvarna mutta nyt alkaa huomata että tuli säästettyä väärässä paikkaa.
 
Liittynyt
02.06.2020
Viestejä
25
Itsellä ollut sekä Husqvarna, että Gardena. Suosittelisin ehdottomasti Husqvarnaa, mites tämä: https://www.gplshop.fi/robottiruohonleikkuri-husqvarna-automower/husqvarna-automower-315.php Menee karvan yli budjetin vai oliko joku peruste miksi pitäisi olla tuo kalliimpi X-malli? Itse tuskailen tuon Gardenan kanssa kun on monenlaista hölmöyttä siinä, toki se maksoi noin 500€ vähemmän kuin Husqvarna mutta nyt alkaa huomata että tuli säästettyä väärässä paikkaa.
Niin onhan tuo 300€ edullisempi kuin X -versio ja mitenkä paljon sitten jaksaa alkuhypetyksen jälkeen seurata / näyttää kavereille mobiililla, kun on poissa kotoa.

Tuohon mainitsemaasi hintaan tulee vielä 200 - 250€ sinkilät + kaapeli ja paikallisessa liikkeessä asennuspalvelu maksoi 250€, mutta tuskin tuohon hintaan kannattaa enää itse asentaa?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
Niin onhan tuo 300€ edullisempi kuin X -versio ja mitenkä paljon sitten jaksaa alkuhypetyksen jälkeen seurata / näyttää kavereille mobiililla, kun on poissa kotoa.

Tuohon mainitsemaasi hintaan tulee vielä 200 - 250€ sinkilät + kaapeli ja paikallisessa liikkeessä asennuspalvelu maksoi 250€, mutta tuskin tuohon hintaan kannattaa enää itse asentaa?
Ei todellakaan kannata. Meillä Husqvarnan asentaja laittoi parissa tunnissa 1,5km kaapelia maahan. Itseltä olis menny koko kesä moiseen. Osasi samalla katsoa parhaan paika laturille yms. Suosittelen kyllä asennusta jos vähänkin suurempi piha.
 
Liittynyt
02.06.2020
Viestejä
25
Ei todellakaan kannata. Meillä Husqvarnan asentaja laittoi parissa tunnissa 1,5km kaapelia maahan. Itseltä olis menny koko kesä moiseen. Osasi samalla katsoa parhaan paika laturille yms. Suosittelen kyllä asennusta jos vähänkin suurempi piha.
Joo näin minä ajattelin. Laturin paikka tosiaan olis vaikee miettiä sekä mitkä asiat kannattaa rajakaapelilla eristää. Mainitsin ton 1000 m2 leikattavaa alaa.

Onko Husqvarnan leikkureissa ollu minkäänlaisia ongelmia, että porukka joutunu ajamaan käsileikkurilla jonku aikaa? Trimmeri töitä joutuu varmasti tekemään mutta varmaan joutuu pakosti joitain kohtia ajamaan leikkurilla?
 
Liittynyt
16.12.2018
Viestejä
138
Joo näin minä ajattelin. Laturin paikka tosiaan olis vaikee miettiä sekä mitkä asiat kannattaa rajakaapelilla eristää. Mainitsin ton 1000 m2 leikattavaa alaa.

Onko Husqvarnan leikkureissa ollu minkäänlaisia ongelmia, että porukka joutunu ajamaan käsileikkurilla jonku aikaa? Trimmeri töitä joutuu varmasti tekemään mutta varmaan joutuu pakosti joitain kohtia ajamaan leikkurilla?
Minä olen kahteen pihaan laittanut kaapelit itse (800m2 ja 1000m2), päivän kun varaa niin saa hyvin tehtyä, sitten niitä pitää hieman siirrellä kun näkee miten leikkuri leikkaa ja jääkö jonnekin reunaan vähän nurmikon tupsua ja leikkuri voisi mennä lähemmäs ja taas toisessa paikkaa huomaat, että leikkuri törmää turhaan johonkin esteeseen kun rajalanka on pikkasen liian lähellä. Sitä säätelyä kestää hetken ja luulen et joudut tekemään sitä vaikka kävisi ammattilainen tekemässä asennukset.

Mulla ei leikkurin mukana tullut rajalankoja eikä sinkilöitä, ostin tämän paketin Clasulta. 500m rajalankaa meni varsin hupaseen tuohon mun 1000m2 pihalle kun tykkään kierrellä sillä puskat, pensaat ja kukkapenkit. Oikeasti jäi vajaa 100m jäljelle ja nyt kun vielä joudun korjaamaan hakulankaa että se kiertää pihan toisella reunalla niin voi mennä koko 500m. Sinkilät tosin loppuu kesken kun laitoin niitä hieman ohjetta tiheämpään sen vuoksi että pihalla vilistää pentuja eikä ne älyä varoa sitä rajalankaa niin halusin varmistaa ettei se varmasti ole missään kohtaa koholla niin että kenkä tarttuu kiinni.

Trimmeröinnin tarve riippuu ihan siitä miten sulla on erinäisten kohteiden reunat tehty. Nurmikon reunassa pitää olla semmonen 10-15cm tilaa leikkurin ajaa "yli" jotta se saa leikattua sen reunan niin tarkkaan ettei trimmeriä tartte näyttää. Tämä harvemmin toteutuu normaalissa pihassa ja sulle jää nurmialueen reunat joissa on kiinteä/korkea este ja kaikki kukkapenkit ja puut joihin leikkuri ei voi ajaa tarpeeksi lähelle niin trimmattavaksi. Sitten on tietty se mahdollinen tontin ja tien välinen nurmialue joka kuuluu myös asukkaan hoidettavaksi, se pitää käsipelillä leikata. Oman tontin sisällä pihamaalla en ole tarvinnut normaalia leikkuria käyttää koskaan robotin hankkimisen jälkeen. Jos joutuu niin jotain on tehnyt väärin rajakaapelia asentaessa :)
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
143
Niin onhan tuo 300€ edullisempi kuin X -versio ja mitenkä paljon sitten jaksaa alkuhypetyksen jälkeen seurata / näyttää kavereille mobiililla, kun on poissa kotoa.

Tuohon mainitsemaasi hintaan tulee vielä 200 - 250€ sinkilät + kaapeli ja paikallisessa liikkeessä asennuspalvelu maksoi 250€, mutta tuskin tuohon hintaan kannattaa enää itse asentaa?
ehdottomasti x malli jossa on mobiili toiminta ja gps.
mobiili appi ei ole vain esittely käyttöön vaan esim jos alkaa vesi sade saat sen nappia painamalla palaamaan omaan koppiinsa
Voit muokata leikkuu aikoja sillä
jos tulee virheilmoitus että on jumissa niin näät missäpäin pihaa se on esim.mainitsit ylä/ala pihan kuten meilläkin niin helppo paikallistaa missäpäin on jumissa.
GPS mallissa ei tarvitse merkata aloitus pisteitä vaan se hoitaa leikkuun joka paikassa 5vk on nyt ajellu
ohjaus kaapeli on vielä asentamatta mutta silti löytää hyvin laturiinsa joka on yläpihalla leikkimökin ja hiekkalaatikon välissä.
alussa ei meinannut löytää laturiinsa mutta nyt ajaa jo sinne suoraan.

hinta on kyllä suolanen kone+250M lankaa maksoi kamppanjassa 2050€
asennus olisi ollut +1000€ meilläpäin ja olis saanut jonku 3V lisätakuun.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Itselleni ei tule robottiruohonleikkuria ikinä tämän takia:

Siili ei juokse robottiruohonleikkuria pakoon, vaan kääriytyy kerälle ja jää terän hampaisiin - valmistaja huolestui

Sen verran välitän uhanalaisista eläimistä, että leikkelen itse käsipelillä samalla saa vähän liikuntaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Itselleni ei tule robottiruohonleikkuria ikinä tämän takia:

Siili ei juokse robottiruohonleikkuria pakoon, vaan kääriytyy kerälle ja jää terän hampaisiin - valmistaja huolestui

Sen verran välitän uhanalaisista eläimistä, että leikkelen itse käsipelillä samalla saa vähän liikuntaa.
Olet selkeästi päätöksesi tehnyt. Ja ymmärrämme sinua ja toki lisäksi arvostamme mielipidettäsi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Itselleni ei tule robottiruohonleikkuria ikinä tämän takia:

Siili ei juokse robottiruohonleikkuria pakoon, vaan kääriytyy kerälle ja jää terän hampaisiin - valmistaja huolestui

Sen verran välitän uhanalaisista eläimistä, että leikkelen itse käsipelillä samalla saa vähän liikuntaa.
Toki jos pihalla on paljon siilejä, niin tuo voi olla ongelma. Toisaalta ole kuullut, että siilejä olisi Suomessa kovin usein jäänyt roboleikkurin alle.

Omalla pihalla ei ole yhtä ainoaa siiliä näkynyt sen sen kolmen kesän aikana mitä tässä on asuttu.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
124
Aina on ollut joku ale. Välissä voinut olla päivän tai pari ilman alea, mutta sitten taas ale.
Itse laitoin juuri M500 tilaukseen, kun varmistin, että siihen saa neljä eri zonea. Sen verran vaikean muotoinen piha, että täytyy ajattaa neljässä eri osassa. Toisaalta se myös tarkoittaa sitä, että tulee kerralla niin pienet alueet, että tuo M500 riittää varmaan ilman isomman akun tai pikalaturin ostamista :)
Eli laitoit tilaukseen myrobotcentteristä? Onko tilaus vielä edennyt eli lähtenyt tms.? Itse tilasin sunnuntaina ja mietin, että montakohan kertaa tässä pitää vielä pukkia ruoho käsinpelin. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Eli laitoit tilaukseen myrobotcentteristä? Onko tilaus vielä edennyt eli lähtenyt tms.? Itse tilasin sunnuntaina ja mietin, että montakohan kertaa tässä pitää vielä pukkia ruoho käsinpelin. :)
Itse tilasin M500:n perjantaina, mutta eipä ole vielä mitään kuulunut. Nyt näyttää sivuillakin varastosaldo plussaa. Luulisi kohta lähtevän matkaan.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
324
ehdottomasti x malli jossa on mobiili toiminta ja gps.
mobiili appi ei ole vain esittely käyttöön vaan esim jos alkaa vesi sade saat sen nappia painamalla palaamaan omaan koppiinsa
Voit muokata leikkuu aikoja sillä
jos tulee virheilmoitus että on jumissa niin näät missäpäin pihaa se on esim.mainitsit ylä/ala pihan kuten meilläkin niin helppo paikallistaa missäpäin on jumissa.
GPS mallissa ei tarvitse merkata aloitus pisteitä vaan se hoitaa leikkuun joka paikassa 5vk on nyt ajellu
ohjaus kaapeli on vielä asentamatta mutta silti löytää hyvin laturiinsa joka on yläpihalla leikkimökin ja hiekkalaatikon välissä.
alussa ei meinannut löytää laturiinsa mutta nyt ajaa jo sinne suoraan.

hinta on kyllä suolanen kone+250M lankaa maksoi kamppanjassa 2050€
asennus olisi ollut +1000€ meilläpäin ja olis saanut jonku 3V lisätakuun.
Eikö nämä premium-leikkurit seuraa itse sadetta? Nämä hinnat-alkaen Worxit (pihassa M700) palaavat heti telakkaan sateen sattuessa oman anturinsa ohjaamana.
 
Liittynyt
02.06.2020
Viestejä
25
ehdottomasti x malli jossa on mobiili toiminta ja gps.
mobiili appi ei ole vain esittely käyttöön vaan esim jos alkaa vesi sade saat sen nappia painamalla palaamaan omaan koppiinsa
Voit muokata leikkuu aikoja sillä
jos tulee virheilmoitus että on jumissa niin näät missäpäin pihaa se on esim.mainitsit ylä/ala pihan kuten meilläkin niin helppo paikallistaa missäpäin on jumissa.
GPS mallissa ei tarvitse merkata aloitus pisteitä vaan se hoitaa leikkuun joka paikassa 5vk on nyt ajellu
ohjaus kaapeli on vielä asentamatta mutta silti löytää hyvin laturiinsa joka on yläpihalla leikkimökin ja hiekkalaatikon välissä.
alussa ei meinannut löytää laturiinsa mutta nyt ajaa jo sinne suoraan.

hinta on kyllä suolanen kone+250M lankaa maksoi kamppanjassa 2050€
asennus olisi ollut +1000€ meilläpäin ja olis saanut jonku 3V lisätakuun.
Kiitos näistä kokemuksista. Noista aloituspisteistä en ollut lukenutkaan. Pitää tutkia tarkemmin. Eihän tätä tarvihe sateella laittaa omaan koppiin? Ajeleehan se sillonkin mutta onko järkevää?
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
127
Morjes,

Ruohonleikkaaminen ei enää innosta ja seuraavana hankintalistalla olis robottiruohonleikkuri.

Leikattava pinta-ala on noin 1000 m2 ja tontin pinta-ala 1450 m2. Tontti on tasainen ja jaettu ns. kahteen osaan eli on alapiha ja yläpiha. Yläpihalle mennään luiskan kautta, jossa erilaisia kaltevuuksia. Päältä-ajettavalla ainakin ihan mahdoton ajaa osa luiskasta, mutta miten tällainen robotti sen hoitaisi?

Kävin paikallisessa liikkeessä kattomassa Husqvarnan 315x -mallia mutta hinta kyllä jarruttaa sen ostamista. Tais olla n. 2000 € kampanjan kanssa. Sieltä saa toki asennuspalvelun myös.

Mitä muuta merkkiä suosittelette jossa hinta olis 1000 € - 1500 € ? Merkkejä on tullut markkinoille tosi monta. Saako noihin muihin malleihin asennuspalvelun helposti vai tekeekö itse ja korjailee sen mukaan miten leikkuri rupeaa käyttäytymään ? Tuskin tämä ekalla asennuskerralla putkeen menee.
Papukaijana sullekin suositus McCulloch Rob1000. Ei se langan itse laittaminen rakettitiedettä ole, eikä niin työläskään. Jos ei nyt hirveä sokkelo piha ole. Itse ajoin perinteisellä ruohonleikkurilla suunnitellut rajat ihan lyhyeksi, mitä koneesta sai. Sen jälkeen pinta-asennus sinkilöillä, ja alkuun robosta korkea leikkuuasento. Kasvaa nopeasti rajalanaka piiloon. Johonkin voi jättää vähän löysää lenkkiä, jos epäilee että joutuu korjaamaan.

25 asteen kaltevuus robissa uudemassa S mallissa tais olla 35 astetta. Itse laitoin pieneen jyrkkään kohtaan rinne angervo puskia, niin ei tarvii trimmeröidä. Paitsi ne hankalat kohdat, mitä väkisinkin jää.

Rahalla saa sit vähän enemmän hifiä ja tyyliä, jos ne tärkeitä. Tai sit sitä asennusta. Joudut ehkä ostamaan extra kaapelikerän ja sinkilä pussin. Itse ajattelin että robin hinnalla ostan niitä 2, vs yhden hussen. Saa nähdä kannattiko säästää, mutta yhden sesongin ja toisen alun jälkeen vielä tyytyväinen.

Edit: Niin ja mulla ajelee sateellakin, ukkosella ei. Kaatosateella itse laitan tauolle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
485
Eli laitoit tilaukseen myrobotcentteristä? Onko tilaus vielä edennyt eli lähtenyt tms.? Itse tilasin sunnuntaina ja mietin, että montakohan kertaa tässä pitää vielä pukkia ruoho käsinpelin. :)
Itse tilasin M500:n perjantaina, mutta eipä ole vielä mitään kuulunut. Nyt näyttää sivuillakin varastosaldo plussaa. Luulisi kohta lähtevän matkaan.
samasta paikasta tilasin lauvantaina.. ja on ennakotilauksia.. sanoivat sielä et tavara lähdössä 3.6 eli huomenna, ja sit tulee infoa.. eli huomista odotellessa..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
573
Einhellin on saanut avattua pelin tälle kesää robottiruohonleikkureiden osalta. Käyttävät samoja akkuja kuin muut Einhellin vehkeet.




Saksalaisessa arvostelussa näyttää pärjäävän melko hyvin kalliimpiin kilpailijoihin verrattuna:


Tämä kyllä todella kiinnostaa, kun 1200m2 paketin saa 800e hintaan Suomestakin.
 
Liittynyt
02.06.2020
Viestejä
25
Papukaijana sullekin suositus McCulloch Rob1000. Ei se langan itse laittaminen rakettitiedettä ole, eikä niin työläskään. Jos ei nyt hirveä sokkelo piha ole. Itse ajoin perinteisellä ruohonleikkurilla suunnitellut rajat ihan lyhyeksi, mitä koneesta sai. Sen jälkeen pinta-asennus sinkilöillä, ja alkuun robosta korkea leikkuuasento. Kasvaa nopeasti rajalanaka piiloon. Johonkin voi jättää vähän löysää lenkkiä, jos epäilee että joutuu korjaamaan.

25 asteen kaltevuus robissa uudemassa S mallissa tais olla 35 astetta. Itse laitoin pieneen jyrkkään kohtaan rinne angervo puskia, niin ei tarvii trimmeröidä. Paitsi ne hankalat kohdat, mitä väkisinkin jää.

Rahalla saa sit vähän enemmän hifiä ja tyyliä, jos ne tärkeitä. Tai sit sitä asennusta. Joudut ehkä ostamaan extra kaapelikerän ja sinkilä pussin. Itse ajattelin että robin hinnalla ostan niitä 2, vs yhden hussen. Saa nähdä kannattiko säästää, mutta yhden sesongin ja toisen alun jälkeen vielä tyytyväinen.

Edit: Niin ja mulla ajelee sateellakin, ukkosella ei. Kaatosateella itse laitan tauolle.
Joo tää oli hyvä nosto. Onko järkevää ostaa 1000m2 leikkuri jos saman verran on leikattavaa? Kiinnostaa myös miten McCulloch suoriutuu hankalista kohdista ? Tarviiko jokaisen leikkuun aikana käydä avustamassa ?

Meillä on yllättävän helppo pihamaa kun ei oo hirveitä kerenny pihaan vielä tulla.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 107
No nyt veti kummaksi. Kone menee 8h jälkeen asemaan ja sanoo että päivä täys. Ohjeita ku luki niin siellä puhutaan että 10h tekee max töitä ja 14 huilii. Kerkeshän se tossa 8h leikata jo 4 tuntia siis kone uus 305 husse.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
607
Onnistuuko gardenalle kahden hakukaapelin kytkeminen?
Piha on kuvan mukainen ja ilmeisesti leikkuri siis voi jäädä joko etupihalle tai tuonne "sivupihalle" nalkkiin, jossei se löydä hakukaapelia.

Punainen raksi osoittaa suunnitellun telakan sijainnin ja siniset viivat luonnollisesti hakukaapeleita. Etupihalle en mielellään haluaisi telakkaa sijoittaa, koska aurinko porottaa siihen lähes koko päivän ja lähellä kulkee yleinen tie.
No olisiko kahden hakukaapelin sijaan järkevämpää vain jakaa piha kahteen osaan ja nostaa leikkuri käsin leikkaamaan tuota B-aluetta kun nurmikko on kasvanut tarpeeksi?

Piha.png
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
127
Joo tää oli hyvä nosto. Onko järkevää ostaa 1000m2 leikkuri jos saman verran on leikattavaa? Kiinnostaa myös miten McCulloch suoriutuu hankalista kohdista ? Tarviiko jokaisen leikkuun aikana käydä avustamassa ?

Meillä on yllättävän helppo pihamaa kun ei oo hirveitä kerenny pihaan vielä tulla.
Määrittele hankala kohta.. Mulla on viisteitä pihassa, pensaita, saareketta, trampoliini, rinne..

Pensaaseen törmää ja kääntyy. Isot kivet, kukkapenkit yms olen langalla rajannut. Rinteet menee hyvin, kunhan ei ole viistettä liikaa nurmikon reunalla, jolloin esim sateella saattaa liukua normaalia pidemmälle ja näin päätyy ulos alueelta. Rajalanka vaan riittävän etäälle. Tämä siis jos jyrkkä kohta, muuten ei ongelmaa. Saarekkeen taakse on kaksi kapeaa käyntiä ja molemmista selviää 100% ilman hakukaapelia ja löytää tiensä pois.
Kuvassa mun piha. Keltainen viiva näyttää jyrkän reunuksen mistä olen tehnyt saarekkeen. Punainen näyttää missä ja minne on viisteet. Lila näyttää hakukaapelin.

20200602_194956.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.06.2020
Viestejä
25
Määrittele hankala kohta.. Mulla on viisteitä pihassa, pensaita, saareketta, trampoliini, rinne..

Pensaaseen törmää ja kääntyy. Isot kivet, kukkapenkit yms olen langalla rajannut. Rinteet menee hyvin, kunhan ei ole viistettä liikaa nurmikon reunalla, jolloin esim sateella saattaa liukua normaalia pidemmälle ja näin päätyy ulos alueelta. Rajalanka vaan riittävän etäälle. Tämä siis jos jyrkkä kohta, muuten ei ongelmaa. Saarekkeen taakse on kaksi kapeaa käyntiä ja molemmista selviää 100% ilman hakukaapelia ja löytää tiensä pois.
Kuvassa mun piha. Keltainen viiva näyttää jyrkän reunuksen mistä olen tehnyt saarekkeen. Punainen näyttää missä ja minne on viisteet. Lila näyttää hakukaapelin.

Hyvältä tuokin kuulostaa. Paljos teidän tontin pinta-ala on? Onkohan toi Rob1000 liian pieni vaan mun tontille jos +- 20% on vaihteluväli 1000m2? Vai selviytyykö se vaan hommasta mutta pidemmällä leikkausajalla?

Hintahan tuossa on enemmän kuin kohdallaan.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
127
Hyvältä tuokin kuulostaa. Paljos teidän tontin pinta-ala on? Onkohan toi Rob1000 liian pieni vaan mun tontille jos +- 20% on vaihteluväli 1000m2? Vai selviytyykö se vaan hommasta mutta pidemmällä leikkausajalla?

Hintahan tuossa on enemmän kuin kohdallaan.
Google earth mittatilan avulla mitattuna 850m² on leikattava ala. Ja eikös sullakin se ollut 1000m²? Kyllähän toi mulla pyörii 05-01 välisen ajan. En ole niinkään ajatellut niitä ajo aikoja. Leikkaa mitä leikkaa..

En usko että mitään ongelmaa sullakaan. Kunhan sijoitat latauspisteen järkevästi. Kyllähän eka viikko varmaan menee pikku alue säätöjä tehdessä. Mut ne on nopeita tehdä. Ja kutistejatkot on hyviä korjaus, muokkaus tarpeita.
 

ATR

Liittynyt
01.06.2020
Viestejä
112
Eikö nämä premium-leikkurit seuraa itse sadetta? Nämä hinnat-alkaen Worxit (pihassa M700) palaavat heti telakkaan sateen sattuessa oman anturinsa ohjaamana.
Husqvarna-konsernin koneissa ei ole sadetunnistinta yhdessäkään mallissa. Ei automowereissa, ei Gardenoissa eikä McCullocheissa.
 
Liittynyt
02.06.2020
Viestejä
25
Google earth mittatilan avulla mitattuna 850m² on leikattava ala. Ja eikös sullakin se ollut 1000m²? Kyllähän toi mulla pyörii 05-01 välisen ajan. En ole niinkään ajatellut niitä ajo aikoja. Leikkaa mitä leikkaa..

En usko että mitään ongelmaa sullakaan. Kunhan sijoitat latauspisteen järkevästi. Kyllähän eka viikko varmaan menee pikku alue säätöjä tehdessä. Mut ne on nopeita tehdä. Ja kutistejatkot on hyviä korjaus, muokkaus tarpeita.
Kyllä, googlella mittasin vielä niin sain ~1000m2.

Mitäs mieltä oot tuosta latausaseman paikasta Meneekö robotti sepelillä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.05.2020
Viestejä
39
LX790 nyt toista kesää käytössä. Clasulta ostin aikoinaan ja maksoi n. 450e. On kyllä erittäin pätevä laite hintaansa nähden. Ideanahan tuossa on juuri se, että se ajelee ristiin rastiin joka päivä ja n. viikon päästä huomaat että nurmikko pysyy jatkuvasti siistinä ja vasta leikatun näköisenä koko ajan. Kannattaa säätää nurmialueen alaksi maksimi 600m2, niin tuo leikkaa vähän kauemmin ja pysyy 300m2 nurmikko varmasti siistinä. Uusimmalla 3.08 firmiksellä oletusleikkausaika on (600m2 asetuksella) Ma-Pe klo 09-14. La ja Su ei leikkaa, jollei manuaalisesti käynnistä.
Hei kiva huomata että muitakin LX790 omistajia täällä!
Clasulta hommasin myös omani 8/2019. Oli "halpa" kun paketista puuttui muuntaja ja rajakaapeli+sinkilät..
Minulla ollut uudesta asti ongelmana E1 -virhekoodi kun konetta yrittää lähettää latausasemasta. Latausaseman latauskoskettimissa on mikrokytkin joka sammuttaa rajakaapelin signaalin kun kone latautumassa. Kone ei suostu lähtemaan automaattisesti liikkeelle, vaan pitää tönätä irti laturista ja painaa start.

Minulta siis puuttuu alkuperäinen 20V 1.5A muuntaja, jonka olen korvannut Lenovon 20V 7A muuntajalla.. Yleismittarilla olen tarkastanut että lenovon muuntaja antaa 20,7V ulos jne, mutta robotista kun imasee login usb-tikulle niin siellä näkyy että akku ladattu 0-kertaa??
Tuleeko ideoita mistä vois johtua?!
Ois kiva päästä kokeilemaan omaa konetta toisten latausasemassa, josko vika olisi siinä? (kukaan LX790 omistaja Kanta-Hämeessä tai lähistöllä ??)
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
151
- Leikkuri on todella riippuvainen hakulangasta, minulle oli todella pettymys, että Gardenan latausasema ei osaa lähettää mitään signaalia leikkurille "hei täällä laturi" kuten Husqvarna osasi.
Saako kysyä että miksi vaihdoit Huskun Gardenaan?
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
151
Tilasin Worx M500 + ACS silmät. Joutunee tänne sitten avautumaan kokemuksesta kunhan joskus saapuu :)
Itse tilasin vasta pelkän robon.. koitin ton acs systeemin värtiä täällä kyselläkin.. kovasti kiinostaisi si kuulla eroa miten robo käyttäytyy silmillä ja ilman samoissa kohissa
Mulla on edellisen sukupolven Worx, niin siihen ei tuollaisia saa. Tuli kuitenkin mieleen, että tollanen maksaa äkkiä ittensä takaisin tietyissä tilanteissa. Tuli ostettua tytölle sellainen Air Gym patja (Airgym | The best inflatable sport equipment in the world) ja olen hänelle ohjeistanut, että nostaa aina käytön jälkeen siihen taloa vasteen pois nurmikolta. Oli yksi päivä sen siihen unohtanut ja minä korjasin sen talteen illalla (robotti leikkaa aamuisin). Keppariaidat se on osannut tähän asti kerätä, varman ilman robottia kaikki romut olis pihalla sikin sokin, mutta oppinut hyville tavoille kun kertonut että ne menee rikki. En nyt lähde testailemaan, mutta kun se patja vähän antaa periksi niin pahimmassa tapauksessa robotti vois rikkoa nurmikolla olevan patjan. Air Gymit kuitenkin maksaa yli 200€, vaikka itse sainkin alennuksesta euron alle, niin yhden patjan hinnalla saisi nuo silmät. Ehdottomasti laittasin nyt nuo, jos omaan leikkuriin sopisi.
 
Liittynyt
16.12.2018
Viestejä
138
Saako kysyä että miksi vaihdoit Huskun Gardenaan?
Saat :) Husqvarna oli edellisessä paritalossa hoitamassa molempien nurmikkoa ja kun muutimme pois se jäi sinne ja on suunnitelmissa mennä kesämökille. Husqvarna on siis vielä tallella, mutta en oikein voi päikseen niitä vaihtaa kun tämän Gardenan leikkuualue ei riitä alkuunkaan sinne kesämökille. Pistin sitten ostohousut jalkaan ja ajattelin että Gardena kun on Husqvarnan tuote niin ei se voi olla paska, halvempi vaan. Katselin videoarvosteluita, kävin messuillakin Husqvarnan osastolla ja suosittelivat et tää Gardena on kova, osta sellanen. Nyt huomaa kuinka väärässä sitä olikaan. Minä nyt vielä annan tälle Gardenalle mahdollisuuden kunhan parantelen noita kaapelivetoja niin josko siitä vielä saisi kelpo kesäkaverin.
 
Liittynyt
28.05.2017
Viestejä
365
On ruvennut robottileikkuri houkuttamaan vaikka leikattavaa nurmialaa on alle 200 neliötä ja piha todella yksinkertainen, muutama puu mitä pitäisi pystyä kiertämään mutta siinäpä se. Mitä leikkuria suositellaan pienten pihojen trimmaamiseen? Tuntuu kaikki suositellut mallit olevan 500+ neliön pihoille, joten saako esimerkiksi Worx M500 halvemmalla käypää peliä vai onko sama ostaa vähän suuremmalle pihalle tehty malli?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Worx S300 taitaa olla Worxin valikoimasta pienin versio, ja jotain satasen halvempi.
 
Liittynyt
28.05.2017
Viestejä
365
Worx S300 taitaa olla Worxin valikoimasta pienin versio, ja jotain satasen halvempi.
Joo tätä vähän tuli katsottua, mutta hintaero M500 näyttää olevan (myrobotcenterissä) vain 80e niin voi olla, että ei ole säästyneen rahan väärti. Näyttää puuttuvan mm cut to edge toiminto ja joskus joskus kaipaakin vähän isompaa leikkuria niin ei loppuisi kapasiteetti ihan heti kesken
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
127
Kyllä, googlella mittasin vielä niin sain ~1000m2.

Mitäs mieltä oot tuosta latausaseman paikasta? Liitteenä hahmotelma pihasta ja pistorasioista. Meneekö robotti sepelillä?
Ei mahda sepelille kovin häävi vetää rajakaapelia, ja pysyykö ehjänäkään. Eipä tossa oikein ole muuta paikkaa kuin kuvan alareunaan talon päätyyn, ja siitä hakukaapeli käännetyn J-kirjaimen muodossa nurmialueen yläosaan. Luiska jos ei ole lyhyt ja jyrkkä, niin kokeilisin miten menee siinä. Myöhemmin helppo tehdä "lasso" ympärille jos sen vaatii.. En tiedä sit kuinka aurinkoinen paikka toi pääty on, jos eteläpuolella? Onko varjoa päivän aikana?
 
Liittynyt
01.01.2020
Viestejä
176
Google earth mittatilan avulla mitattuna 850m² on leikattava ala. Ja eikös sullakin se ollut 1000m²? Kyllähän toi mulla pyörii 05-01 välisen ajan. En ole niinkään ajatellut niitä ajo aikoja. Leikkaa mitä leikkaa..
Nukutteko neljä tuntia vai oletteko investoineet myös pihan aitaamiseen ja/tai kameravalvontaan sillä yön aikaanhan joku pitkäkyntinen tai vandaali voisi napata tuntikausia hyrräävän laitteen mukaansa vaikkei sillä välttämättä pystyisi todennäköisten lukituskoodien vuoksi mitään tekemäänkään. Näin mökin omistavana kerrostaloasukkina olisi ainakin melko rasittavaa laskeskella ja ajastaa etukäteen että robotti ehtii leikkata koko halutun alueen ennen kuin on jälleen suunnattava takaisin kaupunkiin ja siirrettävä leikkuri sitä ennen turvaan sisätiloihin...
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 296
Viestejä
4 156 646
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom