Taisi tulla vastaa ainakin Yuka miniä koskeva bugi:
1. tee kartta
2. lisää toinen leikkuualue
3. yhdistä ne käytävällä apista tehtynä
4. kaikki toimii hienosti
Ja sitten bugiin / ominaisuuteen:
5. laajenna erillisen aiemmin luomasi leikkuualueen rajaa niin, että rajat osuvat alkuperäiseen karttaan jättäen käytävän piiloon. Käytävät eivät näy enää kartassa.
6. leikkuri ei osaa mennä seuraavana päivänä enää tuolle erilliselle alueelle. Pysähtyy ennen toisen alueen rajaa ja ilmoittaa olevansa jumissa (ei ole). Mikäli viet leikkurin toiselle alueelle kantaen ei leikkuri löydä enää tietään lataukseen. Mikäli leikkuualueiden rajat osuva vain hieman toisiinsa on mahdollista, että homma toimii. Tällöinkin oli ongelmaa lataukseen pääsemisessä. "Laturi blokattu".
7. avaa kartta editori ja poista kartalta tekemäsi "käytävät". Tallenna kartta. Käytävät poistuvat kartasta, mutta leikkuri ei silti mene toiselle alueelle. Eikä myöskään suostu tekemään uutta käytävää. Itsellä sanoo, että käytävä on jo olemassa (ei ole).
8. Ainoa ratkaisu oli pienentää uudelleen tehtyjen karttojen rajoja niin, että alueiden väliin jää tyhjää. Tallenna mappi ja yhdistä nämä kartat taas erillisillä käytävillä = toimii.
Tarinan opetus 6/2025. Älä yritä yhdistää erillisiä leikkuualueita yhtenäiseksi alueeksi vaan jätä niiden väliin pieni hajurako.
Näin neljän käyttöpäivän jälkeen kokemuksia Yuka Mini 800.
Minulla on tontti jaettu viiteen alueeseen, missä alueet 1-4 on kytköksissä toisiinsa ja viides kokonaan erillään. En ole huomannut tuota
@Terrance kuvailemaa ongelmaa, mutta olenkin ajattanut robotilla erilliset tehtävät seuraavasti:
1) alue 1
2) alue 2 + 4
3) alue 3
4) alue 5
Eli minulla leikkuri ei siirry yhden alueen lopetettuaan heti vieressä olevalle, vaan tehtävän 2) ollessa kyseessä se ylittää alueen 3. päästäkseen alueelle 4.
Olen palastellut tontin noin lähinnä siksi, että robotti pystyy ajamaan kunkin tehtävän yhdellä täydellä akulla ilman välilatauksia. Alueet 1-2, 2-3, 3-4 overläppää jonkin verran toisiaan.
Olen päätynyt ajamaan shakkilautakuviolla, koska varsinkin alueella 3. on paljon kierrettäviä esteitä, niin sillä oletus ees-taas ajolla jää ajamattomia kohtia, mutta shakkilaudalla nekin tulee ajettua tarkemmin.
Wifi:stä ja Mesh -verkosta olen huomannut, että robotti pitää jääräpäisesti kiinni siitä tukiasemasta missä se sattui olemaan ajon käynnistyessä. Vasta kun yhteys katkeaa kokonaan, se osaa liittyä eri tukariin. Onneksi tuo ei ole iso ongelma, koska navigaatio on radiolla robotin ja antennin välillä. Haittaa lähinnä vaan etäkäyttöä, mutta sekään ei ole ongelma kun robotin näkee aina jostakin ikkunasta enkä ajasta tehtäviä silloin kun en ole kotona (etätyö ftw)