Retkeily, vaellus ja telttailu

Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Mulla on räikeän punaisia silnylon pusseja. Tykkään niiden narukiristyksestä, saa nopeasti auki ja kiinni, ja pysyy varmasti kiinni. Narusta voi pusseja tarvittaessa myös nostella ja kanniskella. Rinkkavalmistaja kehui, että kun ompelusaumat tiivistää, pysyy rinkka vesitiiviinä. Siihen olen ainakin tänä syksynä luottanut, eikä toistaiseksi ole ollut ongelmia. Tollaset veltot ohuesta kankaasta tehdyt pussit muotoutuvat helposti, ja saa tilan tehokkaasti käytettyä. Jotkut drybagit mitä joskus kokeilin, olivat kuin jotain pahvia tönkköytensä kanssa.
 
Liittynyt
16.02.2017
Viestejä
76
Olen huomannut itsestäni, että selatessa retkeily kamoja niin melkein aina purasee motivaatio piikki ja tulee lähdettyä metsään. Ekat pakkas yöt piti käydä kokeilemassa.

Toinen kerta menossa, tällä kertaa 3 cm itsestään täyttyvä ilmapatja selän alla ja keinussa vietän yön. Jos jollakin teistä on kokemuksia keinun alle laitettavasta lämpösuojasta niin kuulisin mielellään kokemuksia.

Hommasin jo semmoisen maksuimman solumuovi talvialustan kylmempiä kelejä varten. Eniten osto tapahtumassa panttas sen helvetillinen koko. No pari kertaa se on ollut mukana ja repun pituus suunnassa se on reppuun solmittu. Iso häkkyrä, mutta eipä sitä tule katseltua kun eteen päin menee.
 
Liittynyt
16.02.2017
Viestejä
76
Katselin jotain kamoja taas ja huomasin, että jossakin promo kuvassa makuu patja oli laitettu pussin sisään, eipä ole tullut itselleni mieleenkään.

Toki kyseessä oli semmoinen juuri sopiva, tarvii testata sillein seuraavaksi kun menee, että otan keinun ja tuommoisen 3 mm, eli ohuimman makuualustan, jossa se "hopeoitu pinta" - ja laitan sen makuupussiin.

Keinun ongelmahan on se alaselkä josta se lämpö karkaa. 'Varmaan loppu viikosta pääsee kokeilemaan, toki talvi säkki jo otettu käyttöön. #2,3 kilonen, joka toimii kyllä hyvin, -7 oli tuon pussin comfort....yks viimeisistä kerroista kun olin reissussa niin, yöllä hikosin ihan vitusti ja pussi oli pitkään auki aina napaan saakka ja jalatkin ulkona välillä kun puski nestettä.. No siinä sitten 2 tuntia pussi auki ja äijä alko jäähtymään niin pääsin nukkumaan oikeasti. Heräsin yöllä siihen, että t-paita melkein likimärkä yhdessä semmoisen ohuen pitkän T-paidan kanssa. Aamulla kun heräsin niin olin täysin kuiva. Lämpötila oli yön aikana jotain 8-3 asteen välillä.

-Ihmettelin asiaa pikkasen ja kelasin, että pitikö se makuupussin toimiakin just tällein.. No hyppäsin pussista pois ja katselin pussin selkä puolta, niin sisäpuoli kuiva ja ulkopuoli melkein koko selänpituudelta märkänä. Alla oli se kaikista paksuin solumuovi hässäkkä, josta tuossa ylhäällä olin jo kommentoinut muutaman sanan.

Käytin tuon pussin myös pesukoneessa, pieni kone ja toi säkki sinne, vetuketju kiinni ja pesuun. Pesusta kun tuli, niin eka fiilis oli, että onkohan tätä edes pesty sisältä tietenkin täysin kuiva, oletan ettei vesi edes ole päässyt sinne ??

No naaman ja hupun kohtaan pientä kosteutta, että ainakin se viimetalven hikipaska on +pesty siitä naaman kohdalta..

Ostin jossain vaiheessa semmoisen teltan lämmittimen ja sillä kyllä lämpenee teltta ja semmoinen pieni 2 henken laavu kun pistään aukon umpee ja laittaa kaasupäälle. Se pieni 300 ? gramman puteli kesti noin 5h.. Ihan vaan tiedoks jos joku joskus tarvii, saksan ebaystä tuli ostettua ja hinta jotain alta 10 egee.

Sehän laitetaan siihen normi kaasu #keittimen päälle, se on semmoinen ~20 senttiä pitkä ja ehkä vajaa 10 leveä metalli häkkyrä jossa on aukkoja ja metalli kerroksia.
Toimii todella hyvin!!!

Teltan saa saunaksi jos haluaa !

Seuraavaksi tulee nro 30 !!! -kertaa lähtenyt "testaamaan" !!!!

Ehkä semmoinen paksumpi n 8-9 senttimen ilmapatja vielä pitää ostaa.. KUN se Kompo, että paksuin solumuovi ja 3 sentin itse täyttävä tuntu jotenkin epämukavalta kun sitä kokeilin.. Jotenkin se tuntu kovalta, ja yhteensä noi vei tilaa aivan liikaa. Kun itselläni on semmoinen 50 litran pikku rinkka, johon saa kyllä ulkoisesti, joka paikaa laitettua tavaraa kiinni.

Kesällä kevyimillään oli kyydissä 13,6 kiloa ja talvella ja oliko se viime kerralla aina 21 kiloon saakka. Mulla on tuossa tuommoinen roikkuva vaaka, jonka tarkoitus on just vaan ottaa numerot talteen ennen kuin lähden, niin saa itselleni tilastoa - toki en niitä mihinkään ylös laita..

Ja tätä mä oon kanssa kuolannut olis mulle täydellinen :


https://www.karkkainen.com/verkkoka...click&utm_term=ANAR+Anar+Hunter+Forest+rinkka
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
375
Vielä hetken aikaa halvalla: MACKENZIE Hiking Hammock With Tarp Green
Riippumatto+tarppi

Onkohan mistään kotoisin? Ei taida tulla kiinnitysnaruja ym. mukana, Tarppi kelvollinen yksistään käytettäväksi? Vai lieneeköhän jonninsortin combo ja ovat toisissaan kiinni? Tuotetiedot olemattomat ja Googlekaan ei osannut auttaa, lienee toi MACKENZIE joku XXL:n oma tuotemerkki.

Mackenzie Hiking Hammock With Tarp Green - Riippumatot | XXL
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Onko ideoita miten kasataan tälläinen tosi vanha harjateltta, johon ei tietenkään ole ohjeita mukana. Kuva on liitteenä.



Erityisesti kiinnostaisi mitä noilla metalliosilla on tarkoitus tehdä, varmaankin tukea telttaa mutta miten?
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
^ Metalliputket kasataan teleskooppisesti kumpaankin päätyyn pystyyn (piikki ylöspäin) ja oranssit olettavasti maakiiloja joilla narut kiristetään ja kiinnitetään maahan. Pienimmillä orassisilla osilla varmaan pystyy kiristämään narua irroittamatta maakiilaa jos sen laittaa naruun kiinni. Vai oliko tämä joku kompakysymys?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Ei ollut kompakysymys, eipä ole tullut koskaan telttaa kasattua. Itse asiassa nuo metalliputket kasaantui niin että piikki on ylös ja alaspäin, sitten naruilla loppukiristys. Mietin vaan että onko tuo oikeasti tuo metalliputki suoraan tuon oviaukon edesssä, mutta vissiinkin se niin on. No leffakäyttöön tämä tulee, että vaatimustaso on se, että se näyttää teltalta:)
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
375
Millasella kokoonpanolla porukka tekee yön, kahden reissuja(vuodenaika huomioonottaen), erityisesti nyt tähän vuoden aikaan, kun yölämpötilat alkaa lähennellä +5 tai nollaakin.

Kiinnostaa niin telttailevat, kuin riippumattoilevat ja millaisella, erityisesti minkä kokoisella repulla(millaset kamat) voi tulla toimeen?

Tuli tuossa, jo viime syksynä haalittua tarjouksista wild country zephyros 2 teltta ja XXL:stä, jokin MacKenzie hammock + tarppi. Ei ole sitten ollut vielä inspiraatiota testata kumpaakan. Riipparille lienis suotavaa hankkia jotkin puunhalaajat, ehkä jokin kätevämpi "ripustussarja". Nyt tossa tulee vaan irto narut ja tarveis varmaan opetella oikeanlaiset solmutkin tekemään...

Ennestään löytyy pari pienempää rinkkaa, 30l ja 45+15l, sekä BW:n jääkärireppu, jota käyttäny päiväretkillä. Makuupussi Retki -15, joka on kyllä todella iso. Comfort lukee päällä -5, mutta taitaa todellisuudessa olla +5 ja silloinkin meinas olla vilponen, eli kolmen vuodenajan makuupussi. Sitten on jokin Anar itsetäyttyvä makuualusta.

Tossa nyt mallailin kamoja, niin taitaa toi 45+15l rinkka olla ihan minimi, että järkevästi saa kamat mukaa ja sittenkin pitää ripustaa ulkopuolelle, tai makuupussi rinkkaan ilman kompressiopussia ja ei jää hirveästi tilaa oikein muille kamoille enään. Onko se untuvamakuupussi käytännössä pakko hankinta, ja muutkin gramman viilaajan kamat, jos ei halua min. 60l rinkan kanssa liikkua ja saada kaikki kamat rinkan sisälle? Kolmen vuodenajan keinokuitupussit mm. taitaa olla järjestään tota vajaa 2kg luokkaa? Teltta tietysti on semmonen, että vielä aina paljon tilaa ja toi Zephyroskaan ei ole kaikkein pienin, eikä kevyin.

Olen ihmetellyt miten porukka tekee yön yli reissuja noiden kohtuukokosten reppujen kanssa, esim Savotta jääkäri ja kamat jopa repun sisällä? Ei taida onnistua kuin lämpimällä kesäkelillä, riipparin kanssa, kesämakuupussilla, minimaalisella underblanketilla tai ilman?

Riippumaton kanssa reitkeily kyllä kiinnostaa enisten, tavoitteena kohtuullisen kokoiset/painoiset kamat, mitä järkevään hintaan saa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 378
Se nyt vähän riippuu. Tuntuu, että junnuna mukana oli paljon vähemmän kamaa kuin nykyään. Sota-ajan satulareppu riitti ihan hyvin. Sittemmin on ollut kannossa monia eri kantolaitteita: Savotta 906 (+80L), Haglöfs Victor 50, Osprey Argon 70 ja Fjällräven Kajka 85. Kaikilla tehty viikonlopun kesä/talvireissuja ja Savotalla sekä Ospreylla viikon kesäreissuja. Victorin 50L vetävyys ihmetyttää vieläkin. Siellä kun oli kaikkea todella paljon tilaa vievää: Intin Tena 80LA:ta suurempi 100L makuupussi (3kg), normimakuualusta, pakki, ruoat ja juomaa, saha + muuta kamaa ja jossain vaiheessa myös intin sarka mantteli :)

Viimeisin hankinta on tuo Fjällräven Kajka 85, koska Argon jäi välillä pieneksi, pakkaaminen oli vähän ikävää, taskuja heikosti ja pakkaus tulee pitkälle ulos selästä. Kantolaite muuten kyllä pirun hyvä.

Hyvällä kelillä kesällä pärjää aika kevyillä, vaikka itse tulee raahattua ihan liikaa. Kaappeihin on kertynyt vähän liikaakin kamaa, mutta minimalistireissulle lähtisi mukaan varmaan (suluissa "ehkä mukaan" kamaa):
  • Joutsen QTM 600 makuupussi (+ Cocoon MummyLiner Coolmax)
  • Joku ohut makuualustan riekale (tai Exped Downmat 7 M)
  • Varusteleka Terävä puukko (+ Fiskars X7 kirves)
  • MSR Pocket Rocket 1 keitin + pieni kaasu + tulivälineet + ruokailuvälineet
  • Pari pussia jotain kylmäkuivatua retkiruokaa + leipätarpeet (laiskana vaikka tekee voikkarit valmiiksi)
  • Vähän EA tarpeita, wc-paperia, pikku tilpehööriä ja ehkä radio
  • Vaihtovaatteita todella minimaalisesti, kesällä hikoilun takia ehkä jotain
  • Hanwag Tatra Wide GTX kengät (+ ehkä jotkut släbärit / crocsit)
Kelistä riippuen sitten t-paita + shortsit voi mennä koko reissun tai sitten joutuu jotain näistä sumplimaan:
  • Vaude Alpinist Pro eVent takki
  • Haglöfsin fleece (+ Haglöfs Bivvy untuvatakki)
  • Fjällräven Keb G1000 housut (+ Haglöfs LIM GTX housut)

Se mikä itseltä uupuu, on majoite, jos pressua ei lueta. Tulee reissattua aina kaverien kanssa, niin en ole viitsinyt heittää +500€ telttaan, mille ei tunteja juuri kertyisi. Riippumattokin olisi turha paino, koska porukalla on kuitenkin se teltta / laavu mukana. Nuo kamat oli helppo luetella, koska ovat copy/paste aiemmin postaamastani. Pitäisikin testata saisiko ne mahtumaan Deuter TransAlpine 28 pro reppuun.

EDIT:
Ehkä jotkut UL kalavehkeetkin saisi ujutettua mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
427
Millasella kokoonpanolla porukka tekee yön, kahden reissuja(vuodenaika huomioonottaen), erityisesti nyt tähän vuoden aikaan, kun yölämpötilat alkaa lähennellä +5 tai nollaakin.

Riippumaton kanssa reitkeily kyllä kiinnostaa enisten, tavoitteena kohtuullisen kokoiset/painoiset kamat, mitä järkevään hintaan saa.
Yön, parin reissu nyt: Talvimakuupussi -15, halpa perusteltta, hyvä makuualusta, 2 fleece-huopaa, yks pressu, jonka viritän fiiliksistä riippuen teltan eteen sukkasilleen liikkumiseen tai sitten osittain päälle sadetta suojaamaan. Trangia on nykyisin aina mukana vaikken sitten ehkä jaksakkaan keittää mitään aamupalaa, mutta jos onkin sadekeli niin se lämmin ruoka/juoma jotenkin piristää paljon enempi.

Itse tehdyt leivät, suklaata ja pähkinöitä ja tietty teet ja sokerit.
 

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 424
Yön tai parin reissut menee särmän isolla rynnäkkörepulla, cumulus liteline 400 pussina, yleensä pelkkä tarppi sateen varalta. Thermarestin ilmatäytteinen makuualusta. Jos teltta on mukana niin se on robens voyager 3 mutta tämä vain jos kaksi ihmistä reissussa. Hyvin mahtuu repun sisään kaikki kamat.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Helpoin keino saada kamat pieneen nippuun on untuvapussi+kompressiosäkki, ilmatäytteinen makuualusta sekä UL-teltta, biwak tai tarppi.
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
375
Itselle yksin retkeillessä, joku kunnollinen majoite varmaan ainakin tärkeä. Voisi alkuun käyttää, jotain valmiita laavuja ym. yöpymiseen mutta koskaan ei tiedä pääseekö niille. Suositummilla retkeilypaikoilla ne usein on jo vallattu. Itse pysyttelen mielummin sivussa ja varmaan omine majoitteineenkin vaihtaisin paikkaa, jos leiripaikan jo jokin lapsiperhe tms. on vallannut.

Monenlaista komboa sitä porukalla varmasti on ja näin alkuun itselle vähän hankalaa sitä löytää. Mutta hyödyllistä lueskella muiden juttuja ja varustelistoja.

Näin syksyllä lienee aika pakollinen jonkinlainen hyttysverkko, eli teltassa tai sitten riippumatossa jossa hyttysverkko. Pelkkä tarppi vois muuten ollakkin aika kopakti ratkasu, vaikka varmaan joku erillinen hyttysverkko voisi toimia? Hyttyset ei oo kyllä oikeestaan vielä vaivannut mitä oon metsässä liikkunu, mutta hirvikärpäsistä on ollut riesaa.

Tuli tossa koepakattua rinkkaa ja kyllä se melko täysvarustukselta tuntuu, että tosiaan untuvapussi, ilmapatja, tarppi ym. linjalla mentävä, jos kompaktisti haluaa mennä. Pidemmille vaelluksille, kyllä sitten ihan kunnon rinkkaa, jos tästä innostuu, mutta viikonloppuretkeilyyn, jotenkin haluaisi päästä kevyemmin.

E: Te jotka retkeilette/vaellatte teltan kanssa (ja muutkin), valitsetteko rinkan/repun sen mukaan, että kaikki kamat (myös teltta) mahtuu sen sisäpuolelle?
 
Viimeksi muokattu:

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 424
Mulla on, silloin kun teltan kanssa menen, niin toi Kajka 75 sitä varten. Jopa tuo 3-hengen tunneli pakkautuu pelkästään rinkan sivutaskuihin ja toiseen jää vielä silloin tilaa esim. muutamalle muonapakkaukselle. Teltta on valittu mulla osittain rinkan mukaan, eli telttakeppien pituuteen kiinnitin ostettaessa sen verran huomiota, että mahtuvat sivutaskuun.

Majoite kuitenkin vie eniten tilaa, eli tosiaan jos pikkurepun kanssa liikkuu niin siinä helpointa säästä tuo tila. Tarpin pakkauskoko on noin 15x15x5cm ja paino siinä 600-900g, en ole tarkkaan punninnut.

Hyttyset ei oo mulle olleet koskaan ongelma etelässä retkeillessä, pohjoisessa taas on aina ollut teltta mukana ja sielläkin useimmiten liikkeellä sellaiseen aikaan, etttei hyttysiä vielä/enää ole.

Thermacellin pieni butaanikäyttöinen hyttyskarkotin on ollut pohjoisessa päivän pelastaja jos on hyttysiä vielä ollut. Tuota kun vartin verran käyttää teltan absidissa ennen levolle käymistä, ja sammuttaa sitten kun laittaa teltan kiinni niin ei ole hyttysistä haittaa! Sama esim. ruokaillessa, hienosti pitää tyynellä kelillä hyttyset loitolla noin 5m säteeltä ja se peruspakkaus riittää helposti viikon reissulle. Tuulella hyttysiä ei muutenkaan juuri ole.

Tuo oma lite line 400 -pussi on comfort -4c ja pakkautuu kompressiopussin kanssa todella pieneen, noin 10x20x20cm tilaan, painaa 700g. Thermarestin alusta menee suunnilleen samaan tilaan ja painaa myös reippaasti alle kilon. Mulla siinä on jonkinlainen eriste myös ilman lisäksi, siitä tulee vähän lisäpainoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
870
Kaikkien tavaroiden mahtuminen rinkan sisään on hyvä tavoite, mutta viikon vaelluksilla ruokaa tulee sen verran mukaan että alkumatkasta kaiken mahdollisen mahduttaminen vaatisi liian ison ja painavan rinkan. Eli itsellä tulee alkumatkasta kannettua makuupussia ulkopuolella ja siirrettyä se sitten ruokien huvettua rinkan sisään. Vinkkinä pieni 3-vuodenajan keitinsetti: https://www.optimusstoves.com/us/us/16999-8019748-optimus-elektra-fe 230g kaasupullo menee kattilan sisään niin tuo pakkautuu todella pieneen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
870
Hyvällä kelillä kesällä pärjää aika kevyillä, vaikka itse tulee raahattua ihan liikaa. Kaappeihin on kertynyt vähän liikaakin kamaa, mutta minimalistireissulle lähtisi mukaan varmaan (suluissa "ehkä mukaan" kamaa):
  • Joutsen QTM 600 makuupussi (+ Cocoon MummyLiner Coolmax)
  • Joku ohut makuualustan riekale (tai Exped Downmat 7 M)
  • Varusteleka Terävä puukko (+ Fiskars X7 kirves)
  • MSR Pocket Rocket 1 keitin + pieni kaasu + tulivälineet + ruokailuvälineet
  • Pari pussia jotain kylmäkuivatua retkiruokaa + leipätarpeet (laiskana vaikka tekee voikkarit valmiiksi)
  • Vähän EA tarpeita, wc-paperia, pikku tilpehööriä ja ehkä radio
  • Vaihtovaatteita todella minimaalisesti, kesällä hikoilun takia ehkä jotain
  • Hanwag Tatra Wide GTX kengät (+ ehkä jotkut släbärit / crocsit)
Kelistä riippuen sitten t-paita + shortsit voi mennä koko reissun tai sitten joutuu jotain näistä sumplimaan:
  • Vaude Alpinist Pro eVent takki
  • Haglöfsin fleece (+ Haglöfs Bivvy untuvatakki)
  • Fjällräven Keb G1000 housut (+ Haglöfs LIM GTX housut)
Tauko-/leiritakki on musta suhteellisen välttämätön varuste kesälläkin. Merinovillasta saa hyvin keveitä paitoja myös kesäkäyttöön ja ainakin mulle riittää yleensä pari. Päiväpaita ja "yöpaita". Päiväpaita kuivaa ja tuulettuu yöt ja kuivalla ja puhtaalla yöpaidalla on kiva käydä nukkumaan. Ohut merinokerrasto korvaa mulla myös linerit jotka olen kokenut hankaliksi. Fleecepaita/takki (polar tms.) painaa enemmän kuin kevytuntsikat, mutta fleecellä pärjää pienellä sateella ilman kuortakin, kun se säilyttää lämpöisyyden kohtuullisesti hieman kosteanakin.

Ilmavat, mutta varpaat suojaavat tauko/leirikengät on kanssa tärkeä varuste, jotta jalat pysyy kunnossa. Thermarestin kennotäytteiset alustat pakkautuu untavaisia pienemmiksi, ovat paksuuden ansiosta myös mukavempia nukkua ja eristävät todella hyvin. Miinuksena alustojen kahina voi haitata herkimpiä nukkujia.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 802
Noniin... Tuo Tokmannin 15€ maksava comfort 15c makuupussi oli ihan liian viileä kun aamulla oli 6 astetta lämmintä.

Haluan siis kunnollisen makuupussin. Tarve tuolle olisi kiipeilyreissuilla loppu keväästä syksylle. Eli siten, että vaatetta kun siedettävästi laittaa niin ei tarvisi huolia vaikka lämpötila laskisi yöllä melkeen nollaan.

Katselin Prismassa myytävää Fjälräven Skule two season makuupussia hintaan 79€, jossa limit +2c.

Mitenkä tuota comfort tai limit lukemaa kannattaa tulkita. Olen tuolla Tokmannin makuupussilla nukkunut kuitenkin alle 10 asteessa ihan tyytyväisenä kun ollut makuupussilakana ja vähän vaatetta päällä, eli fleece paita ja housut.

Onko näkemyksiä, olisko tuo Skule ihan ok valinta? Vai joku muu fiksumpi hintaluokkaan maks 150€.
 

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 424
Yleensä ilmoitettu comfort -lukema on alin lämpötila, missä mies mukavasti nukkuu ilman lisäeristettä vielä. Itse olen huomannut tuon heittelevän aika paljon, vaikka siihen periaatteesa joku standardi saattaakin olla olemassa. Hyvä nyrkkisääntö on ottaa yhtä pykälää kylmempään lämpötilaan suunniteltu pussi, missä sitä meinaa käyttää. Esim itse kolmen vuodenajan pussina tuo cumulus lite line 400, comfort taitaa olla -4c, mutta en itse koe mukavaksi sitä alle nollan lämpötiloissa muuta kuin teltassa.

Jos tarvitset pussia kylmimmillään noin 5 asteen lämpötiloissa, ota pussi, missä comfort on 0... -5 celciusasteen välillä. Untuvapussi on kevyempi sekä mukavampi nukkua, sillä se pysyy hikoillessakin kuivemman tuntuisena.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Itselläni satunnaisiin yön yli pyöräreissuihin Mountain Hardwear Phantom Spark, MSR AC-bivi ja Thermarest Neoair Xlite alustana. Makuupussin sisällä vielä joku Vauden silkkipussi. Näillä mennään mukavasti muutamalle pakkasasteelle. Painoa yöpymiskamoille noin 1,8 kiloa, pakkauskokoa suurinpiirtein 7 litraa kaiken kaikkiaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
870
Mitenkä tuota comfort tai limit lukemaa kannattaa tulkita.
Nyrkkisääntönä on että Limit arvolla pysyt juuri ja juuri hengissä ja comfort on lämpötila, jossa keskimääräinen mies pystyy vielä nukkumaan. Osa valmistajista antaa eri arvot miehille ja naisille, ja tämä johtuu siitä että miehillä on keskimäärin enemmän lämpöä tuottavaa lihasmassaa. Kylmänsietokyky on hyvin yksilöllistä, lämpötilojen antamiseen ei ole olemassa kovin tarkkoja standardeja ja asiaan vaikuttaa makuualusta, ilmankosteus jne jne, eli homma on todellisuudessa aikamoista salatiedettä. Jos omaat normaalin kylmänsietokyvyn, niin valitse pussi jonka comfort arvo on pienempi kuin pienin lämpötila jossa kuvittelet nukkuvasi, äläkä aliarvioi makuualustan merkitystä etenkään kylmemmillä keleillä. Pidemmille talvivaelluksille valitsisin keinokuitupussin, mutta muuten untuva on parempi valinta lähes kaikkeen jos vaan lompakko kestää. Lisäksi toivoisin että porukka miettisi untuvan kanssa eettisyyttä, eli sitä että untuva on peräisin paikasta missä ei aiheuteta linnuille kohtuutonta kärsimystä (esim nyppimällä untuva kiinanmalliin eläviltä linnuilta) Laatuvalmistajilla on lähes poikkeuksetta joku sertifikaatti untuvalle.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
133
Nyrkkisääntönä on että Limit arvolla pysyt juuri ja juuri hengissä ja comfort on lämpötila, jossa keskimääräinen mies pystyy vielä nukkumaan. Osa valmistajista antaa eri arvot miehille ja naisille, ja tämä johtuu siitä että miehillä on keskimäärin enemmän lämpöä tuottavaa lihasmassaa.
EN 13537 -standardi antaa neljä arvoa, joista comfort, limit, extreme arvoja kannattaa tarkkailla. Comfort lämpötilassa keskivertonainen (160cm/60kg) nukkuu yön hyvin. Limit lämpötilassa keskivertomies (173cm/73kg) nukkuu sikiöasennossa heräämättä. Extreme lämpötilassa et vielä kuole hypotermiaan.

Itse ostan makuupussin hoikan ruumiinrakenteen vuoksi comfort arvon perusteella. Kylmänsietoon vaikuttaa myös päivän rehkintä, ravinto, ym. Kunnon makuualusta auttaa myös.

wikipedia sanoi:
The standard measures four temperature ratings:

  • Upper Limit — the temperature at which a standard male can sleep without excessive perspiration. It is established with the hood and zippers open and with the arms outside of the bag.
  • Comfort — the temperature at which a standard female can expect to sleep comfortably in a relaxed position.
  • Lower Limit — the temperature at which a standard male can sleep for eight hours in a curled position without waking.
  • Extreme — the minimum temperature at which a standard female can remain for six hours without risk of death from hypothermia (though frostbite is still possible).
These ratings are taken assuming that the subject is using a sleeping pad, tent and is wearing one base layer of thermal underwear.

For the purpose of these measurements, a "standard man" is assumed to be 25 years old, with a height of 1.73 m and a weight of 73 kg; a "standard woman" is assumed to be 25 years old, with a height of 1.60 m and a weight of 60 kg.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
642
Mitäs hyviä ruokavinkkejä olis viikon vaellukselle? Olisiko myös hyviä ideoita voin ja kookosöljyn pakkaamiseen? Onko kellään kokemusta jauhelihan kuivaamisesta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Mitäs hyviä ruokavinkkejä olis viikon vaellukselle? Olisiko myös hyviä ideoita voin ja kookosöljyn pakkaamiseen? Onko kellään kokemusta jauhelihan kuivaamisesta?
Mimä kuivailin jauhelihaa aiemmin hyvin tuloksin. Mahdollisimman rasvatonta ja esim talouspaperin päällä 50c uunissa luukku raollaan kunnes on rapeaa. Muistelen että piti kypsentää kevyesti ennen kuivausta. Papereita voi vaihtaa välillä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
220
Mimä kuivailin jauhelihaa aiemmin hyvin tuloksin. Mahdollisimman rasvatonta ja esim talouspaperin päällä 50c uunissa luukku raollaan kunnes on rapeaa. Muistelen että piti kypsentää kevyesti ennen kuivausta. Papereita voi vaihtaa välillä.
Mahdollisimman vähärasvaista jauhelihaa, kypsennys ja kuivaus. Itse olen kypsentänyt keittämällä ja kuivannut kiertoilmauunissa.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Jauheliha on ihan näppärä kuivattava. Toki tässä jos missä soijarouhe korvaa lihan erinomaisesti. On valmiiksi kuivaa ja maku on yhtä olematon kuin pieneksi murskatussa jauhelihassa tuon prosessin jäljiltä - itsellä yleensä näitä n. 50-50 suhteella (koska "liha se miehen tiellä pitää"), mutta varmaan pelkkä soija olisi fiksumpaa.

Kun kuivaamaan alkaa, niin samalla voi laittaa pakastevihanneksia sattumiksi. Menevät tosi kevyiksi, kun vesi poistuu.

Pidemmän reissun ensimmäisinä ruokina kannattaa melkein olla jotain tuoretta/painavaa esim. metvurstia, jos vaan selkä kestää, niin saa vähän vaihtelua. Muuten sitten riisi/pasta/kuskus + kuivattua (jauhe-)lihaa/ soijaa + kuivattuja kasviksia sattumiksi. Itsellä lounaana yleensä surkean hinta per kalorimäärän omaavia, mutta nopeita valmiita retkimuonia (Blåband, Real, jne.) ja illalla leirissä sitten iso jööti noita edellämainittuja. Välipaloiksi suklaapatukoita reippaan energiasisällön takia ja lisäksi pähkinöitä, joissa rasvan lisäksi hyvin proteiineja.
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
667
Tein heräteostoksena halpistelttaostokset Tokmannilla tänä kesänä. 2x makuupussi 2x makuualusta 1x teltta, yhteensä vähän alle 50€. Pitihän se tietää että halvalla sai paskaa, ekana yönä mikä mökin läheisyyteen laitettiin niin tuuli sen verran että meni poikki halpalaatuiset kaarikepit ja piti löntystellä yöllä takas sisälle nukkumaan. :D Onneksi ei oltu kauempana.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
145
Minkälaisen päivä/viikonloppurepun ostaisi? ei olisi pahitteeksi, että saisi makuupussin/alustan kiinnitettyä remmeillä. Hinta mahdollisimman pieni kun vasta aloittelemassa harrastusta.
 

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 424
6 päivän reissulta pohjois-norjasta kotiuduttu, kala ei oikein vielä syönnillään korkealla kun ei ihan lehti yltänyt puuhun, mutta hiukka etelämmässä skoganvarressa jo taimen mukavasti syönnillään. Luoteistuulta aika kylmänä oli koko reissun mutta muuten erinomainen vaellussää.
 
Liittynyt
08.04.2019
Viestejä
60
Minkälaisen päivä/viikonloppurepun ostaisi? ei olisi pahitteeksi, että saisi makuupussin/alustan kiinnitettyä remmeillä. Hinta mahdollisimman pieni kun vasta aloittelemassa harrastusta.
Tokmannin se vihreä 60l. Ei niihin varusteisiin tarvi laittaa miljoonaa. Kunhan meet sinne mettään vaan niin se riittää hyvin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
475
Tekeeköhän tällaisella Lidlin teltalla mitään? En ole mikään vaeltaja, varmaan nukkuisin satunnaisesti mökin pihassa, leirintäalueella ja saattaisin jopa yhden yön reissun tehdä ihan metsäänkin joskus. Yleensä Lidlin käyttötavarat on ihan ok-tasoa.

EDIT: Katselin että jotkut teltat ovat erikseen pimentäviä, tuo ei ole. Mitenhän pimeä ns. tavallisessa teltassa on tähän vuodenaikaan, kun aurinko nousee niin aikaisin? Tarvitseeko olla jokin side silmillä jos on huono nukkumaan valoisassa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
870
Sisäteltta näyttää vähän turhan umpinaiselta, eli todennäköisesti kerää jonkun verran kosteutta, mutta halpisteltaksi rakenne ei näytä yhtään huonoimmalta mahdolliselta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
EDIT: Katselin että jotkut teltat ovat erikseen pimentäviä, tuo ei ole. Mitenhän pimeä ns. tavallisessa teltassa on tähän vuodenaikaan, kun aurinko nousee niin aikaisin? Tarvitseeko olla jokin side silmillä jos on huono nukkumaan valoisassa?
Kannattaa ottaa joku side jos on herkkä valolle, kaikki omat teltat ovat olleet todella valoisia kesällä, nykyisessä teltassa on kirkkaan keltainen sisäteltta ja kyllähän siellä valoa piisaa yölläkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
98
Miten mahtaa vertautua tähän? Vaellusteltta 2 hengelle
Itselläni on tuollainen, mutta olen vain koonnut testiksi. Kaaren kestävyyttä en osaa arvioida, mutta ainakin muuten vaikutti riittävän kestävältä. Telttakepit puuttuivat, vaikka pitäisi tulla mukana. Kai tuolla johonkin uskaltaa lähteä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
870
Yksi kaari = istumakorkeuksinen tila teltassa nollissa
Ei ilmanvaihtoluukkuja = epämukava, hiostava (näitä on muistaakseni jopa vedetty markkinoilta hengenvaarallisina)
"Absidiin" ei taida saada edes kenkiä niin että pysyvät sateella kuivana
lasikuitukaarien kestävyys on kanssa mitä on..

Eli lyhyesti sitä perinteisempää halpistelttalaatua. Mun mielestä rahat kannattaisi laittaa mieluummin lainapeitteeseen josta saa laavun ja johonkin hyttyssuojaan.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
343
Halvoista teltoissa tämä voisi toimia jopa vähän tuulisemmassa ja huonommassa kelissäkin, 119€ hintaan nähden varmaan ihan asiallinen teltta tunnetulta valmistajalta:
Helsport Nordmarka 2 - Vihreä - Teltat | XXL

Lasikuitukaarelliset jättäisin suosiolla kauppaan ja samoin muutkin halvimmat kupolit, jotka voivat pettää jo hyvin kevyessä tuulessa ja ovat joko painavia tai yksi kerroksisia.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Tekeeköhän tällaisella Lidlin teltalla mitään? En ole mikään vaeltaja, varmaan nukkuisin satunnaisesti mökin pihassa, leirintäalueella ja saattaisin jopa yhden yön reissun tehdä ihan metsäänkin joskus. Yleensä Lidlin käyttötavarat on ihan ok-tasoa.

EDIT: Katselin että jotkut teltat ovat erikseen pimentäviä, tuo ei ole. Mitenhän pimeä ns. tavallisessa teltassa on tähän vuodenaikaan, kun aurinko nousee niin aikaisin? Tarvitseeko olla jokin side silmillä jos on huono nukkumaan valoisassa?
https://www.matkavaruste.fi/p55551-cocoon-eye-shades-silmalaput-musta-fi.html

On vähän gay, mutta käytän. Korvatulppien jälkeen eniten vastinetta rahoille. Vaatii totuttelua kuten korvatulpat, mutta en enää herää klo 02-03. Itsehän olen pahimman luokan outdoor-kamarunkkailija jolla ihan liikaa rahaa kiinni varusteissa, mutta luontoa tai huonounisuutta vastaan ei voi tapella. Jos jostain löytyy teltta joka pimentää riittävästi Suomen kesässä, niin se samalla toiminee ruumispussina aamulla (eli ei siellä voi elossa nukkua).

Itse olen sitä mieltä että halvallakin saa hyviä kamppeita ja pääsee paremmin kuin hyvin alkuun, mutta sitten kun olosuhteet huononee, reissut pitenee, korkeuserot kasvaa tai mennään vuoden ympäri, jne. niin halvalla ei saa enää niin hyvää ja toimivaa jolloin voi ruveta nyppimään ja innostus hiipuu.

Eli jos innostuu retkeilystä muutenkin kuin kesällä, niin kannattaa hankkia esim. ale:sta tai käytettynä pikkuhiljaa hyviä, kestäviä sekä monikäyttöisiä varusteita. Itsellä esim. Hillebergin Unna teltta, jossa kesäaikaan (sikahintainen) hyttys-sisäteltta ja talvella sitten normimoodissa. Lisäksi on Gore-Tex hooped biwak joka menee läpi Keski-Euroopassa vuorilla, kun ei ole jokamiehen oikeuksia. Molemmat käytettynä hankittu järkevämpään hintaan ja toimivat 4-vuodenaikaa sekä ovat kevyitä ja pieniä. Tietenkin kannattaa laskea paljon niitä ulkona viettyjä öitä tulee, mutta itse olen nukkunut 2 Suomen talvea ulkona hyvillä kamppeilla, joilla tekisi mieli tehdä uudestaan se jos mahdollisuus tulisi, rahallisesti ja ajallisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
98
Yksi kaari = istumakorkeuksinen tila teltassa nollissa
Ei ilmanvaihtoluukkuja = epämukava, hiostava (näitä on muistaakseni jopa vedetty markkinoilta hengenvaarallisina)
"Absidiin" ei taida saada edes kenkiä niin että pysyvät sateella kuivana
lasikuitukaarien kestävyys on kanssa mitä on..

Eli lyhyesti sitä perinteisempää halpistelttalaatua. Mun mielestä rahat kannattaisi laittaa mieluummin lainapeitteeseen josta saa laavun ja johonkin hyttyssuojaan.
Yhdelle hengelle tuossa tuntui olevan riittävästi korkeaa tilaa, mutta kahdelle toki hyvin ahdas. Tuossa on kyllä takana ilmanvaihtoluukku. Kaari sen verran huolestuttaa, että tarvinnee jonkinlaiseen korjaukseen varautua.

Nordmarka 2 on kyllä houkutteleva. Ehkä viimeistään yhtä kokemusta viisaampana täytyy investoida tuohon tai vastaavaan :)
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
343
Yhdelle hengelle tuossa tuntui olevan riittävästi korkeaa tilaa, mutta kahdelle toki hyvin ahdas. Tuossa on kyllä takana ilmanvaihtoluukku. Kaari sen verran huolestuttaa, että tarvinnee jonkinlaiseen korjaukseen varautua.

Nordmarka 2 on kyllä houkutteleva. Ehkä viimeistään yhtä kokemusta viisaampana täytyy investoida tuohon tai vastaavaan :)
Nordmarka 2 on muistaakseni aika matala, joten mikään tila ihme ei sekään ole. Kuitenkin tuohon 100e pintaan vaikuttaisi aika varteenotettavalta.

Halvoissa teltoissa harvoin löytyy keveys, tilavuus ja kestävät materiaalit samasta teltasta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
475
Hyviä vastauksia, kiitos. Lidlin teltta varmaan olisi ihan ok mutta muutaman pointin takia taidan jättää ostamatta, ainakaan helposti katkeavat kaaret ei houkuta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
870
DAC:n valmistamia alumiinikaaria pidetään pitkälti parhaina ja kestävimpinä telttakaarina. Tuossa LIDLn teltassa tuskin on DACn kaaria, mutta alumiinikaaret kuitenkin, ja voisi olettaa että ne kestää jotain. Kolmikaarinen rakenne msksimoi istumakorkeuksisen tilan lattiapinta-alaan nähden. Lasikuitukaaretkin kestää satunnaista käyttöä, mutta ainakin mun kokemuksen mukaan ne alkavat porsimaan ennemmin tai myöhemmin. Alumiinikaaria en ole saanut hajalle vielä ensimmäistäkään (tosin mun telttojen kaaret on kaikki DAC:n valmistamia). Lasikuitukaaria pystyy fiksailemaan ilmastointiteipillä johinkin pisteeseen asti.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
343
Hyviä vastauksia, kiitos. Lidlin teltta varmaan olisi ihan ok mutta muutaman pointin takia taidan jättää ostamatta, ainakaan helposti katkeavat kaaret ei houkuta.
Jos avotuntureille tai tuuliselle rannikolle on suunnitellut menoa, niin tuon Lidlin teltan kaaret voi olla alimitoitetut siihen käyttöön. Suojaisampaan maastoon varmasti kuitenkin riittävät hieman tuulisemmalla kelilläkin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 378
MSR Hubat näyttävät ihan asiallisilta ja Verkkokaupan hinnatkin melko jees verrattuna muihin kauppoihin. Nousi vaan heti kysymys, kuinka tuo pystytetään ulkoteltta ensin. Huonossa kelissä pakollinen ominaisuus, jottei sisätelttä kastu. Voin olla väärässä, mutta vaatii ilmeisesti erikseen myytävän maavaatteen (lattiasuoja, mikä pidentää myös sisätelta pohjan ikää). Tässä maavaatteessa on sitten paikat kaarille, jotta ne pysyvät pailallaan ilman sisätelttaa. Verkkokaupan hinnoilla tuo on 76€ lisää.

EDIT: Näkymmä pienemmät Hubba ja Hubba Hubba mallit saa pystyy pelkällä ulkoteltalla ilman tuota maavaatetta.



Kyllä tuolla onnistuu talvireissilukin, vaikka speksien mukaan 3-vuodenajan teltta.


Vanhojen klassikoiden hinnat ovat kyllä nykyään poskettomia ja seuranneet Hillebergin hintoja. Fjällräven Akka teltan korvanneet mallit ovat lähellä tuhatta euroa :eek:
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
343
MSR Hubat näyttävät ihan asiallisilta ja Verkkokaupan hinnatkin melko jees verrattuna muihin kauppoihin. Nousi vaan heti kysymys, kuinka tuo pystytetään ulkoteltta ensin. Huonossa kelissä pakollinen ominaisuus, jottei sisätelttä kastu. Voin olla väärässä, mutta vaatii ilmeisesti erikseen myytävän maavaatteen (lattiasuoja, mikä pidentää myös sisätelta pohjan ikää). Tässä maavaatteessa on sitten paikat kaarille, jotta ne pysyvät pailallaan ilman sisätelttaa. Verkkokaupan hinnoilla tuo on 76€ lisää.

EDIT: Näkymmä pienemmät Hubba ja Hubba Hubba mallit saa pystyy pelkällä ulkoteltalla ilman tuota maavaatetta.



Kyllä tuolla onnistuu talvireissilukin, vaikka speksien mukaan 3-vuodenajan teltta.


Vanhojen klassikoiden hinnat ovat kyllä nykyään poskettomia ja seuranneet Hillebergin hintoja. Fjällräven Akka teltan korvanneet mallit ovat lähellä tuhatta euroa :eek:
Tuo sisäteltta ensiksi pystytys on hieman kaksipiippuinen asia. Joskus helkutin kiva nukkua pelkällä sisäteltalla (hyönteissuojana), kun kelit sallii tai suorastaan pakottaa siihen. Sateella pystyttäessä taasen sisätelttakin useimmiten märkä jo pystyksesestä lähtien.

Omista teltoista halvin "sisäteltta ensiksi" kupoli on kesäisin melko kovassa käytössä tuon hyönteissuoja ominaisuuden takia. Sateen yllättäessä saa kuitenkin sadesuojan päälle hyvin nopeasti niin tarvittaessa. Hubba hubbaa katsellut kanssa, kun tuossa "halvassa" kupolista alkaa käytön jäljet näkymään.

Hubba Hubbasta tullut lähiaikoina uusi versio, joka hieman kevyempi kuin vanha, mikä voisi osaltaan selittää halpaa hintaa tuossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
870
Virallisesti ei pysty pystyttämään ulkoteltta ensin, mutta on kuitenkin mahdollista (ainakin 1h ja 2h mallit) - ensin ulkoteltta, sitten sisäteltan nurkat kiinni ulkoteltan suojissa, ja oviaukoista pystyy napsuttelemaan sisäteltan paikoilleen. 1- ja 2-hengen telttojen kanssa rakenne ei ole kovin vahva tuulen kanssa (isommista ei ole kokemusta), eli joskus on pitänyt kovemmassa tuulessa nojailla seiniin, kun teltta on alkanut vääntyilemään suht ikäviin muotoihin. Talviseen avotunturiin en noiden kanssa lähtisi missään tapauksessa, mutta talviseen suomimetsään sopivat erinomaisesti. Laatu ei ole ihan samaa premiumia kuin Fjellun tai Hillen teltoissa, mutta MSR on kuitenkin laatumerkki. Teltat ovat erittäin kevyitä kestävyyteensä nähden ja olen ollut muutenkin tyytyväinen omaan Hubba Hubbaan. Isoimmat valituksen aiheet on päätytaskut tavaroille (todella onnettomat ja herättävät kysymyksen onko telttoja testattu ollenkaan ennen tuotantoa) ja toisena pienet, kohtuu suojattomat absiditilat. Sisämitatkaan ei ole ihan mitä luvataan.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 367
Viestejä
4 158 690
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom