Mä lähtisin purkamaan tätä sen hankalimman asian kautta, eli veden. Jos vesi sulatetaan lumesta, niin kahden hengen telttakunta käyttää reilun litran bensaa vuorokaudessa. Veden keittely teltan ulkopuolella on tympeää (tunturissa tuulen takia jopa mahdotonta) ja teltassa keittely vaatii keitinlaatikon, jos sen haluaa tehdä turvallisesti. Pakkasessa vesi tuppaa jäätymään joten päivän vedet pakkaa mielellään termareihin. Lämmin lounas on kiva, mutta keittimien virittely sitä varten etenkin tuulisena päivänä ongelmallista, joten lounaan tekee mielellään aamulla ruokatermariin (jälleen lisää kannettavaa) tunturi vaatii tukevat teltat, lapiot yms. jos retki suuntautuu kauemma avusta, niin jotain varavälineitäkin tarvitsee (esim aika riski lähteä ilman varakeitintä liikenteeseen) Suomessa puhelin kuuluu kohtuu hyvin, mutta etenkin Ruotsin-Lapissa voi olla tilanteita että kenttää ei ole moneen päivään tarjolla. Kaloreitakin tarvitaan talvella huomattavasti kesää enemmän.
Olen kuullut että jotkut vetää talvivaelluksia rinkalla, mutta itse en siihen pystyisi. Ja tunturi voi kovalla kelillä olla oikeasti hengenvaarallinen paikka, eikä aina tarvitse mennä niin kauaskaan kuten muutaman viikon takaiset Pallastunturin kuolemat muistutti - talvivaellus vaatii taitoa/opiskelua ja kunnon varusteet. Kevät on helpompi, mutta sekään ei takaa sitä että kelit pysyisivät turvallisena koko vaelluksen.
Olen kuullut että jotkut vetää talvivaelluksia rinkalla, mutta itse en siihen pystyisi. Ja tunturi voi kovalla kelillä olla oikeasti hengenvaarallinen paikka, eikä aina tarvitse mennä niin kauaskaan kuten muutaman viikon takaiset Pallastunturin kuolemat muistutti - talvivaellus vaatii taitoa/opiskelua ja kunnon varusteet. Kevät on helpompi, mutta sekään ei takaa sitä että kelit pysyisivät turvallisena koko vaelluksen.
Viimeksi muokattu: