Ei tuollaisia pusseja kannata nollan seutuvilla käyttää kuin peittona
Juuh, itselläni ainakin tulisi erittäin kylmä -12,5 comfort pussilla -18 asteessa, ellei välissä ole untuvatakkia ja housua. Osa makuupussivalmistajista tykkää vääntää aiheesta, koska haluavat tietenkin markkinoida pussiaan lämpimämpänä kuin se oikeasti on ja samalla haluavat tehdä vertailun muiden valmistajien pusseihin vaikeaksi. Nuo miesten ja naisten arvot ovat ihan roskaa. Osa naisista pärjää vähän viileämmällä pussilla ja osa miehistä tarvitsee lämpimämmän pussin, sitä varten se comfort ja comfort limit on, että löytyy suuntaa antava skaala jossa se comfort arvo on sellainen että suurin osa pärjää ilman kuumavesipullotemppuja tai suurta vaatemäärää. Esimerkiksi minä vs. vaimoni, useimmiten pärjätään suunnilleen samalla pussilla, mutta jos olen syönyt vähän huonosti palelen siinä missä vaimoni nukkuu mukavasti.
Esim. tuo Cumulus Teneqa 850 on comf (mitä marmot markkinoisi miehille) -15 ja limit (marmotin naisten lämpö) -23. Olen sellaisella nukkunut -22 asteessa, mutta paksuun untuvatakkiin ja untuvahousuihin pukeutuneena, eikä siinä erityisen lämmin ollut. Toisaalta joskus se on tuntunut vähän kylmältä -13 asteessakin, eikä todellakaan kävisi mielessäkään nukkua sillä -23 asteessa ilman reipasta lisäuntuvakerrosta.
Jos kuitenkin kysytään -15 comfort pussia, pitää ottaa huomioon että tuo on ilmeisesti oikeasti aika viileä siinä kisassa.