Retkeily, vaellus ja telttailu

Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
67
Lokakuussa Kuusamossa lienee yöt pakkasella. Def4 tästä pärjäisi, mutta on kyllä aikamoinen jytky painonsa ja kokonsa puolesta. Suosin untuvaa, mutta tässä hinnat nousee.

Menin muutama vuosi sitten elo-syys vaihteessa karhunkierroksen. Varusteissa Carinthia tropen ja ScandinavianOutdoor solumuovialusta. Yöt oli selviytymistä eikä nukkumista ja rinkalla oli painoa n. 25kg, niin ei päivätkään olleet herkkua.

En itsekään tunnistaudu kevytretkeilijäksi, mutta rinkan painaessa lähemmäs 15kg matkamukavuus on aivan eri luokkaa. Carinthiat ja muut ovat nyt niitä "oppirahoja" vaikka olivatkin halpoja, silti turha väliostos. Vähän niinkuin plugari ennen sähköautoa.
Joo, painoa ja kokoahan tuolla olisi mutta inttikokemuksieni mukaan kuitenkin hyvä pussi - muistan kun joskus kesän yön yli retkeä hankin jonkun +3(?) comfort Haglöfssin pussin, paskan alustan kera. Yöllä hytisin kylmissäni ja kaveri kuorsasi yön läpi jossain Tokmannin 10e pussissa alustoineen. Eli lämmin pussi saa olla itselle :D
 
Liittynyt
03.02.2019
Viestejä
173
Itsellä kokemusta vain Vaeltaja-merkin alla myytävistä retkituoleista (Tokmanni yms) ja niitä ei voi ainakaan kestävyyden puolesta kehua. Ensimmäinen ratkesi liitoksistaan jo kolmen käyttökerran jälkeen ja muilla tuntuu olleen samaa ongelmaa. Kyllä jos laadukasta kaipaat, niin parhaiten ehkä löytyy jostain nettikaupasta tai erikoisliikkeestä, jossa myydään sitten sitä laatua ja kalliilla.
Walkstool Comfort L kesti 10-vuotta ja siinä oli istuttu paljon, ostin samanlaisen tilalle.
 

UPC

Liittynyt
10.08.2020
Viestejä
266
Joo, painoa ja kokoahan tuolla olisi mutta inttikokemuksieni mukaan kuitenkin hyvä pussi - muistan kun joskus kesän yön yli retkeä hankin jonkun +3(?) comfort Haglöfssin pussin, paskan alustan kera. Yöllä hytisin kylmissäni ja kaveri kuorsasi yön läpi jossain Tokmannin 10e pussissa alustoineen. Eli lämmin pussi saa olla itselle :D
Untuvapussissa on painon lisäksi se etu että käyttölämpötila-alue on laajempi. Untuva ei hiosta vaikka comfortti olisi reilusti ulkolämpötilaa alempi. Thermarestin makuualustan lisäksi kannattaa vilkasta Big Agnesin alustoja, Varustenet myy Suomessa niitä.
 

MI7

Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
286
Lämpö-painosuhde on untuvapussissa parempi. Sitten jos untuvapussi pääsee kastumaan jostain syystä, ei se enää lämmitä siten miten pitäisi.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
881
Onko jotain suosituksia kevyestä untuva makuupussista comfort jossain -15 asteen tietämillä?
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
66
Lokakuussa pitäisi lähteä karhunkierrokselle. Mitä makuupussia + alustaa suosittelisitte? Olen itse harkinnut tuttua ja turvallista armeijan makuupussia eli Carinthian Defence 4:ää, mielipiteitä?
Mulla kyseinen makuupussi ollut käytössä useamman vuoden, keväästä syksyyn ja tullut muutama yö talvellakin nukuttua tässä (muutamia asteita ollut pakkasta). Kesällä tätä tulee lähinnä käytettyä peittona/nukuttua pussi auki.

Onhan tuo vähän kömpelön kokoinen ja painoakin varmaan turhan paljon, mutta tämä tuli joskus ostettua ja toisaalta olen kyllä tykännytkin tästä pussista.

Kompaktimpi pussi olisi taas rinkan pakkaamisen kannalta parempi ja olisihan se kiva vähän viilata tässäkin grammoja. Toisaalta kaverin kanssa viimeksi tehty viikon vaelluksella kummankin rinkan painot olivat 23kg.

Itse haluaisin ehkä päivittää rinkan ja vähän haaveillut fjellun kajka 75, nykyisen savotta jääkäri L tilalle. Savotta kun on vähän pieni ja siihen joutunut ostamaan isot ulkopuoliset taskut, että saa kaikki tavarat mahtumaan mukaan, mutta silti taitaa toi kajka olla kilon painavempi.

Näköjään meni vastaus jo vähän ohi kysymyksen.
 
Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
67
Mulla kyseinen makuupussi ollut käytössä useamman vuoden, keväästä syksyyn ja tullut muutama yö talvellakin nukuttua tässä (muutamia asteita ollut pakkasta). Kesällä tätä tulee lähinnä käytettyä peittona/nukuttua pussi auki.

Onhan tuo vähän kömpelön kokoinen ja painoakin varmaan turhan paljon, mutta tämä tuli joskus ostettua ja toisaalta olen kyllä tykännytkin tästä pussista.

Kompaktimpi pussi olisi taas rinkan pakkaamisen kannalta parempi ja olisihan se kiva vähän viilata tässäkin grammoja. Toisaalta kaverin kanssa viimeksi tehty viikon vaelluksella kummankin rinkan painot olivat 23kg.

Itse haluaisin ehkä päivittää rinkan ja vähän haaveillut fjellun kajka 75, nykyisen savotta jääkäri L tilalle. Savotta kun on vähän pieni ja siihen joutunut ostamaan isot ulkopuoliset taskut, että saa kaikki tavarat mahtumaan mukaan, mutta silti taitaa toi kajka olla kilon painavempi.

Näköjään meni vastaus jo vähän ohi kysymyksen.
Kiitos tiedosta! Itse ostin Kajka 75L hiljattain Prismasta edullisesti (200e). Vaikuttaa kyllä laadukkalta peliltä, valitettavasti en voi sinulle (vielä) siitä mitään erikoista kertoa, ennenkuin olen päässyt sitä testailemaan kunnolla. Runko vaikuttaa tukevalta ja sisältää hyvät säätömahdollisuudet. Paljon on kaikenlaista säädettävää repussa ja itse yläosan saa irroitettua vaikka joskikin "olkalaukuksi" mikä lienee käytännöllistä jos rinkan kanssa matkustat julkisilla tm. Missä täytyy saada arvotavarat vaikka kulkemaan sylissä kun rinkka matkaa ruumassa.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
66
Kiitos tiedosta! Itse ostin Kajka 75L hiljattain Prismasta edullisesti (200e). Vaikuttaa kyllä laadukkalta peliltä, valitettavasti en voi sinulle (vielä) siitä mitään erikoista kertoa, ennenkuin olen päässyt sitä testailemaan kunnolla. Runko vaikuttaa tukevalta ja sisältää hyvät säätömahdollisuudet. Paljon on kaikenlaista säädettävää repussa ja itse yläosan saa irroitettua vaikka joskikin "olkalaukuksi" mikä lienee käytännöllistä jos rinkan kanssa matkustat julkisilla tm. Missä täytyy saada arvotavarat vaikka kulkemaan sylissä kun rinkka matkaa ruumassa.
Kaverilla on tuo kyseinen rinkka ja mitä tullut juteltua ja nähtyä, niin on mielestäni varsin pätevä rinkka. Esimerkiksi juurikin että saat avattua rinkan kokonaan eli ei tarvitse räjäyttää koko rinkkaa jonkun pohjinmaisen tavaran löytämiseksi.

Tuon yläosan kun saa irroitettua päivärepuksi on myös kätevä ominaisuus. Viime reissulla tehtiin basecamp josta tehtiin päivävaellus, niin kaverilla oli tuo yläosa pelkästään mukana ja itselläni taas koko rinkka melkein tyhjänä mukana, eipä se kyllä paljoa painanut, mutta taas kokonsa puolesta ehkä tyhmää raahata koko rinkkaa mukana.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
66
Lokakuussa pitäisi lähteä karhunkierrokselle. Mitä makuupussia + alustaa suosittelisitte? Olen itse harkinnut tuttua ja turvallista armeijan makuupussia eli Carinthian Defence 4:ää, mielipiteitä?
Vastataan vielä makuualusta kysymykseen. Itselläni on tämä Exped DownMat XP 7 LW | Ilmatäytteiset makuualustat | Varuste.net ostin joskus blackfriday alennuksista ja olen kyllä tykännyt, eikä mielestäni kahise mitenkään pahasti. Tuostahan on saatavissa myös se malli missä on itsessään se pumppu, mutta ajattelin että tuolla tyhjiöpussilla täyttäminen on varmempi ratkaisu kuin se alustaan integroitu pumppu.
 
Liittynyt
22.02.2021
Viestejä
66
Kaverilla on tuo kyseinen rinkka ja mitä tullut juteltua ja nähtyä, niin on mielestäni varsin pätevä rinkka. Esimerkiksi juurikin että saat avattua rinkan kokonaan eli ei tarvitse räjäyttää koko rinkkaa jonkun pohjinmaisen tavaran löytämiseksi.
Täällä myös 2kpl tyytyväisiä Kajkan kantajia (vaimolla myös). Mukava kantaa, hyvät säädöt ja tuo kokonaan avautuminen on todella näppärä niin kotona pakatessa kuin korvessakin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
444
Kajkaa itsekkin kannan ja helkkarin hyvä rinkka on ollut. Ainoa haittapuoli on tosiaa tuo paino mutta muuten ihan mahtava on ollut.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 158
Onko jotain suosituksia kevyestä untuva makuupussista comfort jossain -15 asteen tietämillä?
Cumulus Teneqa 850 ei ole hassumpi pussi. On ollut muutaman vuoden, eikä mitään pahaa sanottavaa. Ei tosin enää kilpaile hinnallaan samalla tapaa kuin kuin ostaessani (389€)

Vastataan vielä makuualusta kysymykseen. Itselläni on tämä Exped DownMat XP 7 LW | Ilmatäytteiset makuualustat | Varuste.net ostin joskus blackfriday alennuksista ja olen kyllä tykännyt, eikä mielestäni kahise mitenkään pahasti. Tuostahan on saatavissa myös se malli missä on itsessään se pumppu, mutta ajattelin että tuolla tyhjiöpussilla täyttäminen on varmempi ratkaisu kuin se alustaan integroitu pumppu.
Minulla oli tuollainen DownMat, mutta myin sen muutaman vuoden jälkeen kun untuvat aina vain pakkautuivat mössöksi ja joutui käyttämään tuntikaupalla aikaa niiden möykkyjen avaamiseen ja untuvien levittämiseen uudestaan. Käyttö ihan tavallista talvitouhuilua ja säilytys aina aukinaisena, mutta jotenkin se untuva vaan siinä tyhjennys/pumppaus sykleissä ajan kanssa pakkaantui. Noin 10-20 yötä meni hyvin, sitten kylmeni pikkuhiljaa ja taas sai sormet verillä rikkoa niitä möykkyjä.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 177
Miettinyt tosiaan tätä pussin päivitystä itsekin, tämä onkin hyvä keskustelu aiheeseen liittyen, niin nyt olisi XXL tarjouksissa Alta Spring V 65€ (99€ norm.)

  • Kausi: Kesä
  • T-comfort: 5 °C
  • T-limit: 0 °C
  • T-extreme: -15 °C
  • Paino: 1630g
Painoa on vain liikaa...
Tuossa olisi samoilla lämmöillä, mutta 700g kevyempänä, toki jonkun kympin kalliimpana (99€). Ei ole merkistä saati ko. pussista kokemusta, mutta käsittääkseni ihan brändimerkki, joten tuskin ihan kuraan leimaansa laittavat.

 
Liittynyt
24.08.2023
Viestejä
236
Onko jollain kokemusta hyvästä retkituolista. Siis tarkoitan sellaisesta jota kantaa mukavasti sen max 10-15km.

Siis semmoinen jossa voisi mukavasti istua ja toimisi jopa syksyllä ja pikku pakkasessakin. Yllättävän usein tulee istuttua jossain puun tai kiven päällä ja pehmuste lentelee minne sattuu.

Reppuviritelmää en halua koska matkassa kuitenkin rinkka (molemmilla) ja näitä tuoleja tarvitaan kaksi.

Niin ja siis unohdetaan nyt ne 500km kuukauden vaellukset, lähinnä siis semmoiseen käyttöön että "bilteman kylmälaukku" toisella puolella tai kylmemmällä säällä "Glögilasi"

Monenlaista hökötystä on markkinoilla (Just istun takapihalla Bilteman jossain vastaavassa) painaa ainakin 10kg ja tätä ei viitsi raahata edes pihalla kun leviää joka suuntaan jo kantaessa.

Kai se pitää käydä jossain retkeilyliikkeessä katsomassa.
Semmonen 3-jalkatuoli riittänyt, ei halvimpia kovavihreäistuimella koska ratkeavat mutta joku vähän parempi malli. Jalkatulpat kannattaa liimata heti kunnolla.
 
Liittynyt
24.08.2023
Viestejä
236
Otatteko aina makuupussin mukaan? Voiko korvata vaatetuksella tms.? Kunhan retkipatja eristää alhaalta.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 220
Otatteko aina makuupussin mukaan? Voiko korvata vaatetuksella tms.? Kunhan retkipatja eristää alhaalta.
Enemmin kysyisin miksi ei ottaisi pussia mukaan. Ilmeisesti kesäretkeily kyseessä, niin eihän se pussi juurikaan paina mitään.

Voihan sitä nukkua vaatteet päällä, mutta onhan se vähän nuhjaista touhua. Varsinkin jos vaatteet kastuvat.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
502
Onko jotain suosituksia kevyestä untuva makuupussista comfort jossain -15 asteen tietämillä?
Marmotin Never Summer ollut kyllä hyvä ja lämmin. En tiedä onko kevyt, mutta tarkenee. Näyttää olevan alle 300 Kärkkäisellä.
 
Viimeksi muokattu:

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 158
Marmotin Never Summer ollut kyllä hyvä ja lämmin. En tiedä onko kevyt, mutta tarkenee. Näyttää olevan alle 300 Kärkkäisellä.
Ilmoittavat jonkun oman "comfort" lukemansa, joka on -18 astetta. Aiemmin ilmoittivat standardilukeman, joka oli -12,5 astetta, joka on lähempänä totuutta. On tosiaan vähän painava speksiin nähden kun kevyet comfort -15 pussit ovat puoli kiloa kevyempiä.

EDIT:
Sivuilla lukee näemmä nykyään että ISO-tested, mutta lukemat samat -18 comfort.

Esim. Scandinavian outdoor sanoo näin:
"Never Summer on sitä lämpöluokkaa, jossa EN-testi ei enää kuvaile makuupussien lämpöeroja kovin hyvin. Marmot ilmoittaakin tälle pussille vain oman comfort-luokituksensa joka on -18ºC."
ja toisaalla samalla speksillä oleva vanha arkistoista löytynyt saitti sanoo -12,5 comfort.

EDIT2:
Ilmeisesti tuo uusi malli tosiaan on -18C ja vanha oli 350 g kevyempi tolla -12,5 comfortilla ja -18 "comfortilla". Kylläpä on sekavasti malli vaihdellut.

EDIT3:
En tosin vieläkään ihan usko että toi pitää paikkansa. Sillä Marmot ilmoittaa muissa pusseissa ihan puutaheinää olevia suosittelulämpötiloja (tuossa never summerissa niiden omalla saitilla aivan kummalliset luvut), esim:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
502
Tuossa oli naisille ja miehille ilmoitettu eri lämmöt, -20,4'C miehet ja -12,5'C naiset. Tuolla .eu sivulla kyllä jotain typoja noissa tiedoissa. Noh on se hemmetin lämmin jokatapauksessa, nollan tienoilla tuossa tulee hiki meikäläiselle. En ole kyllä ihan -15 koskaan testannut, mutta en usko että tulisi kylmä. Voi kyllä olla et tuostakin joutuu nykyään sen 400 maksamaan.

Mulla on siis tällainen tuote, olettaisin että uusi on sama mutta eri värinen vaan
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 158
Tuossa oli naisille ja miehille ilmoitettu eri lämmöt, -20,4'C miehet ja -12,5'C naiset. Tuolla .eu sivulla kyllä jotain typoja noissa tiedoissa. Noh on se hemmetin lämmin jokatapauksessa, nollan tienoilla tuossa tulee hiki meikäläiselle. En ole kyllä ihan -15 koskaan testannut, mutta en usko että tulisi kylmä. Voi kyllä olla et tuostakin joutuu nykyään sen 400 maksamaan.

Mulla on siis tällainen tuote, olettaisin että uusi on sama mutta eri värinen vaan
Ei tuollaisia pusseja kannata nollan seutuvilla käyttää kuin peittona :)

Juuh, itselläni ainakin tulisi erittäin kylmä -12,5 comfort pussilla -18 asteessa, ellei välissä ole untuvatakkia ja housua. Osa makuupussivalmistajista tykkää vääntää aiheesta, koska haluavat tietenkin markkinoida pussiaan lämpimämpänä kuin se oikeasti on ja samalla haluavat tehdä vertailun muiden valmistajien pusseihin vaikeaksi. Nuo miesten ja naisten arvot ovat ihan roskaa. Osa naisista pärjää vähän viileämmällä pussilla ja osa miehistä tarvitsee lämpimämmän pussin, sitä varten se comfort ja comfort limit on, että löytyy suuntaa antava skaala jossa se comfort arvo on sellainen että suurin osa pärjää ilman kuumavesipullotemppuja tai suurta vaatemäärää. Esimerkiksi minä vs. vaimoni, useimmiten pärjätään suunnilleen samalla pussilla, mutta jos olen syönyt vähän huonosti palelen siinä missä vaimoni nukkuu mukavasti.

Esim. tuo Cumulus Teneqa 850 on comf (mitä marmot markkinoisi miehille) -15 ja limit (marmotin naisten lämpö) -23. Olen sellaisella nukkunut -22 asteessa, mutta paksuun untuvatakkiin ja untuvahousuihin pukeutuneena, eikä siinä erityisen lämmin ollut. Toisaalta joskus se on tuntunut vähän kylmältä -13 asteessakin, eikä todellakaan kävisi mielessäkään nukkua sillä -23 asteessa ilman reipasta lisäuntuvakerrosta.

Jos kuitenkin kysytään -15 comfort pussia, pitää ottaa huomioon että tuo on ilmeisesti oikeasti aika viileä siinä kisassa.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 883
Ei tuollaisia pusseja kannata nollan seutuvilla käyttää kuin peittona :)

Juuh, itselläni ainakin tulisi erittäin kylmä -12,5 comfort pussilla -18 asteessa, ellei välissä ole untuvatakkia ja housua. Osa makuupussivalmistajista tykkää vääntää aiheesta, koska haluavat tietenkin markkinoida pussiaan lämpimämpänä kuin se oikeasti on ja samalla haluavat tehdä vertailun muiden valmistajien pusseihin vaikeaksi. Nuo miesten ja naisten arvot ovat ihan roskaa. Osa naisista pärjää vähän viileämmällä pussilla ja osa miehistä tarvitsee lämpimämmän pussin, sitä varten se comfort ja comfort limit on, että löytyy suuntaa antava skaala jossa se comfort arvo on sellainen että suurin osa pärjää ilman kuumavesipullotemppuja tai suurta vaatemäärää. Esimerkiksi minä vs. vaimoni, useimmiten pärjätään suunnilleen samalla pussilla, mutta jos olen syönyt vähän huonosti palelen siinä missä vaimoni nukkuu mukavasti.

Esim. tuo Cumulus Teneqa 850 on comf (mitä marmot markkinoisi miehille) -15 ja limit (marmotin naisten lämpö) -23. Olen sellaisella nukkunut -22 asteessa, mutta paksuun untuvatakkiin ja untuvahousuihin pukeutuneena, eikä siinä erityisen lämmin ollut. Toisaalta joskus se on tuntunut vähän kylmältä -13 asteessakin, eikä todellakaan kävisi mielessäkään nukkua sillä -23 asteessa ilman reipasta lisäuntuvakerrosta.

Jos kuitenkin kysytään -15 comfort pussia, pitää ottaa huomioon että tuo on ilmeisesti oikeasti aika viileä siinä kisassa.
Makuualusta vaikuttaa olennaisesti. Pussilla voi kompensoida alhaalta karkaavaa lämpöä ja kääntäen, jos makuualustan kautta lämpöä vuotaa, niin comfort arvokaan ei riitä.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 158
Makuualusta vaikuttaa olennaisesti. Pussilla voi kompensoida alhaalta karkaavaa lämpöä ja kääntäen, jos makuualustan kautta lämpöä vuotaa, niin comfort arvokaan ei riitä.
Toisaalta lämpiminkään alusta ei tee pussista sen lämpöisempää. Omat kokemukset ovat siis Thermarest NeoAir Xtherm alustalla (lisättynä 2 r-arvon solumuovialustalla kun oikein kylmä), josta alusta ei oikeastaan lämpimämmäksi mene.

Jos vielä lisää muuttujia halutaan niin untupussihan viilenee usein reissun edetessä kun se kerää kosteutta, mutta itse pussia verratessa en ota kuin ensimmäisen yön tuntemukset huomioon.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 883
Toisaalta lämpiminkään alusta ei tee pussista sen lämpöisempää. Omat kokemukset ovat siis Thermarest NeoAir Xtherm alustalla (lisättynä 2 r-arvon solumuovialustalla kun oikein kylmä), josta alusta ei oikeastaan lämpimämmäksi mene.

Jos vielä lisää muuttujia halutaan niin untupussihan viilenee usein reissun edetessä kun se kerää kosteutta, mutta itse pussia verratessa en ota kuin ensimmäisen yön tuntemukset huomioon.
Se, että onko kylmä vai ei, niin siinähän on kyse siitä miten keho tuottaa lämpöä ja miten se lämpö kokonaisuutena karkaa. Kyseessä on siis sen makuualustan ja makuupussin summa. Isona muuttujana on se, että miten se makuualustan alla oleva pinta ottaa lämpöä vastaan. Kylmä kallio vs paksu kanervikko on aivan eri asioita.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 220
Kyllä kunnon makuualusta on pakollinen talvella. vaikka olis millainen pussi, kun pussi on litistyneenä ihmisen ja maan väliin, niin sen eristyskyky on ihan erinlainen kuin muualla. Litistyneenä siinä ei ole ilmaa juurikaan, ja ilma on se eriste.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 158
Se, että onko kylmä vai ei, niin siinähän on kyse siitä miten keho tuottaa lämpöä ja miten se lämpö kokonaisuutena karkaa. Kyseessä on siis sen makuualustan ja makuupussin summa. Isona muuttujana on se, että miten se makuualustan alla oleva pinta ottaa lämpöä vastaan. Kylmä kallio vs paksu kanervikko on aivan eri asioita.
Talvipusseja arvioidessa kanervikko ja kallio ovat sinänsä aika epärelevantteja alustoja. :)

Mainitsin tuon alustan sen takia että tuo comfort arvo (ei limit) juuri ja juuri riittää minulle kun arvo vastaa vallitsevaa ulkolämpötilaa (ei teltan sisälämpötilaa, joka voi olla muutaman asteen korkeampi), vaikka alusta on lähimain parasta (lämpimintä) mitä rahalla saa. Tämä viitaten siihen että limit olisi jollain tavalla lämpötila jossa mies nukkuisi kyseisellä pussilla mukavasti (olen mies).

Makuupussi ei juurikaan eristä alustasta koska täytteet painuvat kasaan nukkujan alla eivätkä vangitse ilmaa.
Pitää paikkansa, siksi moni makuupussi on selästä kevyemmin eristetty.
 
Liittynyt
23.02.2023
Viestejä
10
Olisiko herrasväellä suositella hyvää makuupussia tyttöystävälle syysvaelluksiin? Comfort olisi hyvä olla jossain -10 tienoilla, koska palelee helposti. Budjetti olisi n.200e, mutta mieluummin kuulemma alle. Pituutta hänellä 165cm ja muutenkin pienen kokoinen.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 883
Olisiko herrasväellä suositella hyvää makuupussia tyttöystävälle syysvaelluksiin? Comfort olisi hyvä olla jossain -10 tienoilla, koska palelee helposti. Budjetti olisi n.200e, mutta mieluummin kuulemma alle. Pituutta hänellä 165cm ja muutenkin pienen kokoinen.
Pohtisin vielä budjettia ja vaatimuksia. Tuo kymmenen pakkasasteelle pussi vaatimus nostaa pussin painoa lähemmäs kahta kiloa, se pussi on sitten jo rinkassa iso. Pienikokoinen kantaja tähän yhdistettynä ei ole kiva. Untuva pussia ei noilla vaatimuksilla ja budjetilla vielä saa.

STOIC:n Nijak untuva pussi -2 comfortilla lähtee just 200€:lla. Se on kevyt. Sitten jos sen 250€ maksaa, niin pääsee -7 asteen comfortiin. Bergfreunde myy noita, ihan pätevä pussi.

Keinokuitu pusseissakin aika vaikea löytää tuolla budjetilla riittävän lämmin ja edullinen, koska retkeilijän pieni koko rajaa pois minusta kaikki armeija pussit.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 885
Pohtisin vielä budjettia ja vaatimuksia. Tuo kymmenen pakkasasteelle pussi vaatimus nostaa pussin painoa lähemmäs kahta kiloa, se pussi on sitten jo rinkassa iso. Pienikokoinen kantaja tähän yhdistettynä ei ole kiva. Untuva pussia ei noilla vaatimuksilla ja budjetilla vielä saa.
Onhan tähän se ratkaisuna myös että nainen kantaa myös isoa rinkkaa, mies kantaa painavia enemmän. Pikkurinkalla en tosiaan osaa itsekään sanoa miten syysvaellukset mahdollisessa pakkasessa onnistuvat. Joku minimalisti kai pitää löytyä sitten.
Kannoin tosin viimekin vaelluksella 6 kilon kameraa rinkassa mukana, että sen puoleen ei niin tarkkaa, syksyllä vaan olisi kaikki tuskaisempaa kun on muutakin tavaraa enemmän.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 158
Onhan tähän se ratkaisuna myös että nainen kantaa myös isoa rinkkaa, mies kantaa painavia enemmän. Pikkurinkalla en tosiaan osaa itsekään sanoa miten syysvaellukset mahdollisessa pakkasessa onnistuvat. Joku minimalisti kai pitää löytyä sitten.
Kannoin tosin viimekin vaelluksella 6 kilon kameraa rinkassa mukana, että sen puoleen ei niin tarkkaa, syksyllä vaan olisi kaikki tuskaisempaa kun on muutakin tavaraa enemmän.
Kaikki on suhteellista. Joillekin riittää 45 litrainen rinkka syysvaelluksellakin, kun toisilla pitää olla 100 litrainen Kajka täyteen survottuna keskellä kesää. Se mikä myös on suhteellista on mukavuus, ainakin siltä kantilta että kävely on aina mukavempaa mitä kevyempi rinkka on.

Jos kuitenkin kysymys on pussispeksistä, en tiedä onko vastaus silloin että mies voi kantaa enemmän (oliko jossain mainittu että jokin mies lähtee aina vaellukselle mukaan kantamaan)?
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 883
Onhan tähän se ratkaisuna myös että nainen kantaa myös isoa rinkkaa, mies kantaa painavia enemmän. Pikkurinkalla en tosiaan osaa itsekään sanoa miten syysvaellukset mahdollisessa pakkasessa onnistuvat. Joku minimalisti kai pitää löytyä sitten.
Kannoin tosin viimekin vaelluksella 6 kilon kameraa rinkassa mukana, että sen puoleen ei niin tarkkaa, syksyllä vaan olisi kaikki tuskaisempaa kun on muutakin tavaraa enemmän.
Vähän hassua ehkä ostaa henkilölle oma makuupussi siten, ettei se speksien puolesta sitten sovellu hänen käyttöönsä... Mut siis onhan tuo käytännössä monesti se toteutus.
 

UPC

Liittynyt
10.08.2020
Viestejä
266
Tuossa oli naisille ja miehille ilmoitettu eri lämmöt, -20,4'C miehet ja -12,5'C naiset. Tuolla .eu sivulla kyllä jotain typoja noissa tiedoissa. Noh on se hemmetin lämmin jokatapauksessa, nollan tienoilla tuossa tulee hiki meikäläiselle. En ole kyllä ihan -15 koskaan testannut, mutta en usko että tulisi kylmä. Voi kyllä olla et tuostakin joutuu nykyään sen 400 maksamaan.

Mulla on siis tällainen tuote, olettaisin että uusi on sama mutta eri värinen vaan
Marmot never summerissa on mielestäni huono hupun kiristys/,lämpökaulus sillä perusteella mitä kaupassa hypistelin. Katsoisin mieluummin Rap:in tai Helsportin pusseja,niissä saa lämpövuodot minimiin kauluksen kautta.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
881
Vähän vaikeaa tuo pussin valinta. Ei nyt välttämättä pahimmille pakkasille tarvi metsään lähteä, joten defense 4 saattaa tulla kyseeseen.Ehkä jopa XP Down. Sisäpussilla saa ilmeisesti joitain asteita lisää.Tuohon neloseen siis, jos tarvitsee. Keinokuitupussi toki painavampi.
Varustus muutenkin reserviläistyyppinen joten joku pinkki pussi ei oikein sovi kuvaan.
Viime yö Nuuksiossa Defense1:llä turhankin lämmin. Muuten mahtava ilta/yö Iso-Holmassa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
883
Ostin joskus 2012 tietämillä Prismasta Haltin 100€ 1,8kg painoisen kuitumakuupussin, jolla nukuin ongelmitta 2-5C lämpötiloissa. Se kuitenkin vei suhteelisen paljon tilaa ja oli painavahko.

Noh, luulin materiaalien kehittyneen vuosien mittaan ja ostin vuosi sitten uuden Rab:n kuitumakuupussin Solar Eco 2 Sleeping Bag (-2C), jossa Lim, Comfort jne. luvut olivat pari astetta parempia kuin tuossa vanhassa Haltin pussissa ja paino luokkaa 1,2kg.

UKK puistossa syyskuussa oli uusi pussi koeajossa ja pari kylmää yötä teltassa vähän nollan yläpuolella ja oli kylymä yö uudessa pussissa!

Ei kai pitäsi sokeasti luottaa noihin lämpötilaarvoihin vaikka kai joku standardi niiden takana on?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 883
Ostin joskus 2012 tietämillä Prismasta Haltin 100€ 1,8kg painoisen kuitumakuupussin, jolla nukuin ongelmitta 2-5C lämpötiloissa. Se kuitenkin vei suhteelisen paljon tilaa ja oli painavahko.

Noh, luulin materiaalien kehittyneen vuosien mittaan ja ostin vuosi sitten uuden Rab:n kuitumakuupussin Solar Eco 2 Sleeping Bag (-2C), jossa Lim, Comfort jne. luvut olivat pari astetta parempia kuin tuossa vanhassa Haltin pussissa ja paino luokkaa 1,2kg.

UKK puistossa syyskuussa oli uusi pussi koeajossa ja pari kylmää yötä teltassa vähän nollan yläpuolella ja oli kylymä yö uudessa pussissa!

Ei kai pitäsi sokeasti luottaa noihin lämpötilaarvoihin vaikka kai joku standardi niiden takana on?
Siihen palelemiseen vaikuttaa niin moni muukin asia. Miten on syönyt, miten väsynyt kroppa on. Ilmankosteudella on yllättävän iso vaikutus kuten myös onko teltta miten suojaisessa paikassa vai ottaako siihen tuuli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 508
No tuossa pussissa nukkuu mukavasti alimmillaan +4 asteessa keskikokoinen aikuinen aluskerraston kanssa, nukuit ilmeisesti lähellä nollaa, joten ei ihme, että oli kylmää. Pussi on liian ohut sun käyttöön.
Suomessa kolmen vuodenajan pussin comfort-lämpötilan pitäisi olla reilusti miinuksen puolelle, jotta olisi toimiva oman kokemuksen mukaan. Limit-lämpö tarkoittaa sikiöasennossa nukkumista mieheltä ja todennäköisesti pientä palelua.
Monet tuntuvat vähättelevän noita lukuja aina ja netissä tuntuu, että joka toinen kertoo nukkuvansa hyvin pussien extreme lämpötiloissa, uskoo ken haluaa.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 158
Ostin joskus 2012 tietämillä Prismasta Haltin 100€ 1,8kg painoisen kuitumakuupussin, jolla nukuin ongelmitta 2-5C lämpötiloissa. Se kuitenkin vei suhteelisen paljon tilaa ja oli painavahko.

Noh, luulin materiaalien kehittyneen vuosien mittaan ja ostin vuosi sitten uuden Rab:n kuitumakuupussin Solar Eco 2 Sleeping Bag (-2C), jossa Lim, Comfort jne. luvut olivat pari astetta parempia kuin tuossa vanhassa Haltin pussissa ja paino luokkaa 1,2kg.

UKK puistossa syyskuussa oli uusi pussi koeajossa ja pari kylmää yötä teltassa vähän nollan yläpuolella ja oli kylymä yö uudessa pussissa!

Ei kai pitäsi sokeasti luottaa noihin lämpötilaarvoihin vaikka kai joku standardi niiden takana on?
Tuossa vähän ylempänä on aiheesta juuri juteltu. Valmistajat mainostavat usein harjaanjohtavasti limits arvolla, joka aika harvalla on sopiva lämpötila kyseisellä pussilla. Tuo on Comfort +4 pussi, voi olla viileä +6 asteessakin jos olosuhteet ovat sopivat.

Ei varsinaisesti materiaalikysymys, vaan pussi on speksattu väärin jos tarkoitus on nukkua nollassa tai jopa sen alle. Itse nukun pikkupakkasilla comf +4 pussilla, mutta päällä untuvatakki ja paksut mammarit.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
206
Onkos kellään mielipidettä tästä teltasta: MSR Hubba Hubba NX
Myynnissä monessa paikassa ja mainostetaan suht paljon.
Puolesta/vastaan argumentteja?
Täällä MSR Mutha Hubba (eli vastaava mutta 3 henkilön teltta) ollut käytössä yli 5 vuotta ja ei ole kuin hyvää sanottavaa. Erittäin simppeli pystyttää ja kaikin puolin laadukkaan oloinen vielä tänäkin päivänä. Ainut mitä 10+ kansallispuistojen yöpymisissä on jäänyt kaipaamaan on isompi absidi mutta tuollakin on pärjännyt kun on ollut vain 2 yöpyjää.

MSR on ymmärtääkseni kasvattanut noiden telttojen mittoja sen jälkeen kun ostin. Silloin nimittäin täyty ostaa 3 hengen teltta 2 hengen käyttöön että tilaa on järkevästi, varsinkin pieni absidi huomioiden. Mutta varmistaisin vielä että koko riittää.
 
  • Tykkää
Reactions: Ana

Mustalaa

Lepakkona Ozzfesteillä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
526
Onkos kellään mielipidettä tästä teltasta: MSR Hubba Hubba NX
Myynnissä monessa paikassa ja mainostetaan suht paljon.
Puolesta/vastaan argumentteja?
Me jätettiin muistaakseni tuo kauppaan, koska kepit tulee kiinni sisätelttaan ja ulkoteltta kiinnitetään sen päälle. Periaatteessa hankalampi kasata ylimääräisen vaiheen vuoksi vs kepit ulkoteltassa ja sisäteltta kiinnittyy ulkotelttaan. Lisäksi vesisateella ikävä, kun tarvitsee kastella sisäteltta pystyttäessä ennen ulkoteltan laittamista. Saattaa siihen toki pystyä jonkun virityksen tekemään.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
250
Täällä MSR Hubba NX solo ja hyvin on sekin palvellut. Kasaaminen tässäkin tosiaan siten että ensin sisäteltta pystyyn, mutta ei ole toistaiseksi ollut tarvetta kasata vesisateessa.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
881
Eli tuo MSR voisi olla ihan kelvollinen ostos... Katsellut myös noita Nemon telttoja. Jenkeissä ilmeisesti suositumpia. Varmaan ihan soivia pelejä nekin...
 
Liittynyt
24.08.2023
Viestejä
236
Ostin joskus 2012 tietämillä Prismasta Haltin 100€ 1,8kg painoisen kuitumakuupussin, jolla nukuin ongelmitta 2-5C lämpötiloissa. Se kuitenkin vei suhteelisen paljon tilaa ja oli painavahko.

Noh, luulin materiaalien kehittyneen vuosien mittaan ja ostin vuosi sitten uuden Rab:n kuitumakuupussin Solar Eco 2 Sleeping Bag (-2C), jossa Lim, Comfort jne. luvut olivat pari astetta parempia kuin tuossa vanhassa Haltin pussissa ja paino luokkaa 1,2kg.

UKK puistossa syyskuussa oli uusi pussi koeajossa ja pari kylmää yötä teltassa vähän nollan yläpuolella ja oli kylymä yö uudessa pussissa!

Ei kai pitäsi sokeasti luottaa noihin lämpötilaarvoihin vaikka kai joku standardi niiden takana on?
Eiköhän parempi ole katsoa eristeen määrää esim. 2 vai 3 x 100g, jos nyt ei hirveä hintaero ole. Eli 1.8kg pussi melko varmasti lämpimämpi kuin 1.2kg
 

Ana

Tukijäsen
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
144
Täällä MSR Mutha Hubba (eli vastaava mutta 3 henkilön teltta) ollut käytössä yli 5 vuotta ja ei ole kuin hyvää sanottavaa. Erittäin simppeli pystyttää ja kaikin puolin laadukkaan oloinen vielä tänäkin päivänä. Ainut mitä 10+ kansallispuistojen yöpymisissä on jäänyt kaipaamaan on isompi absidi mutta tuollakin on pärjännyt kun on ollut vain 2 yöpyjää.

MSR on ymmärtääkseni kasvattanut noiden telttojen mittoja sen jälkeen kun ostin. Silloin nimittäin täyty ostaa 3 hengen teltta 2 hengen käyttöön että tilaa on järkevästi, varsinkin pieni absidi huomioiden. Mutta varmistaisin vielä että koko riittää.
Yhden-kahden hengen käytössä ollut täälläkin useamman vuoden tuo kolmen hengen malli ja yhden hengen käytössä aivan mahtava, kahden hengen käytössä saisi tosiaan olla tilavammat absidit ja kolmen hengen käytössä ei toimi. Muuten ei pahaa sanottavaa, tuulettuu hyvin, mukava kasata, menee omaan pussiinsa nätisti eikä paina ihan mahdottomia. Ja kolmelle hengelle ottasin muutenkin mukaan kahdet teltat, mukavampi yöpyä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
304
Onkos kellään mielipidettä tästä teltasta: MSR Hubba Hubba NX
Myynnissä monessa paikassa ja mainostetaan suht paljon.
Puolesta/vastaan argumentteja?
Itsellä käytössä naturehiken mongar 2, joka käsittääkseni on kopio msr:n teltasta. Sopivan kokoinen koiran kanssa retkeillessä, mahtuu hyvin tavaroiden kanssa sisälle. Helppo ja nopea pystyttää ja pitää sadettakin hyvin. Kahden hengen majoitteena vaatisi kyllä lisävarusteena saatavan lisä-absidin varusteille.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
13
Me jätettiin muistaakseni tuo kauppaan, koska kepit tulee kiinni sisätelttaan ja ulkoteltta kiinnitetään sen päälle. Periaatteessa hankalampi kasata ylimääräisen vaiheen vuoksi vs kepit ulkoteltassa ja sisäteltta kiinnittyy ulkotelttaan. Lisäksi vesisateella ikävä, kun tarvitsee kastella sisäteltta pystyttäessä ennen ulkoteltan laittamista. Saattaa siihen toki pystyä jonkun virityksen tekemään.
Joo toi ulkoteltta on ainut (iso) miinus tuossa teltassa. Ollut käytössä pari vuotta, onneksi ei ole tarvinnut sateessa kasata. Footprintin kanssa kikkailemalla onnistuu ensin kasata ulkoteltta, löytyy youtubesta video kun joku kasaa niin.

Plussana tietty, että jos/kun ei sada niin voi käyttää ilman ulkotelttaa ja katella tähtitaivasta. Ja on kyllä nopeesti kasattu toi sisäteltta.

Jos ja kun tulee ostettua uusi teltta joskus, niin varmaan Durstonin valikoimista valikoituu uusi teltta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 038
Viestejä
4 317 678
Jäsenet
71 961
Uusin jäsen
rm49

Hinta.fi

Ylös Bottom