Rallin MM-sarja Kausi 2024

Tänakilla rengas losahti ja eikun tunkkaamaan.

Tana.jpg
 
Päivän päätteeksi Sordo ottaa vähän aikasakkoa niin huppista prkle Neuville keulassa. Menee taas huumorin puolelle koko MM-sarja.
 
Tänak ajaa aika kovaa siihen nähden että jos rengas puhkeaa niin on keskeytys edessä.
 
Tänakilla on niin raju ajotyyli että kaksi rengasrikkoa mennee ihan omaan piikkiin..ja vielä samalle ek:lle...
 
Minua henkilökohtaisesti vtuttaa nuo Latvalan kommentit sarjan tulevaisuudesta.

"– Uskon ja toivon, että homma jatkuu, vaikka se muuttuisi jonkun toisen tiimin ajattamaksi. Tehtaan rahallinen tuki voisi olla silti taustalla."

Onhan tämä stana nähty miten siinä käy. Kannattaa katsota kuinka "hyvinvoiva" talli Ford on.

Äijä itse pyörittää Toyotan avoimella shekkivihkolla tallia. Aikaisemmin ulisi kun FIA yritti muuttaa autoja 2025 kaudelle.

No mikä noissa kommenteissa nyt vituttaa? Ja mitä tulee noihin autojen muuttamiseen ensi kaudeksi, niin sitä ei puoltanut kyllä kukaan muukaan. Eikö Kallekin siitä sanonut ties kuinka monta kertaa, että ei mitään järkeä, kun autot muuttuu täysin joka tapauksessa 2026 kaudelle, ja taisi Huyndain tallipäällikkökin olla vastaan.
 
No mikä noissa kommenteissa nyt vituttaa? Ja mitä tulee noihin autojen muuttamiseen ensi kaudeksi, niin sitä ei puoltanut kyllä kukaan muukaan. Eikö Kallekin siitä sanonut ties kuinka monta kertaa, että ei mitään järkeä, kun autot muuttuu täysin joka tapauksessa 2026 kaudelle, ja taisi Huyndain tallipäällikkökin olla vastaan.

Kuskit haluaa aina nopean auton. Kaikki heikennykset ei tunnu kivalta.

Ajatellaan hieman toisella tavalla. Nyt kun Neuville voittaa maailmanmestaruuden. Onko mielestäsi hänen mestaruus yhtä kova suoritus kuin Alenin, Vatasen, Mikkolan tai Salosen? Hekin on yhden mestaruuden miehiä.

Se vtuttaa että vastustetaan kilpailua. Käsi ylös kuka oli iloinen että Sesks ajeli ilman hybridiä ja ilmeisesti ajelee myös Chilessäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Kuskit haluaa aina nopean auton. Kaikki heikennykset ei tunnu kivalta.

Ajatellaan hieman toisella tavalla. Nyt kun Neuville voittaa maailmanmestaruuden. Onko mielestäsi hänen mestaruus yhtä kova suoritus kuin Alenin, Vatasen, Mikkolan tai Salosen? Hekin on yhden mestaruuden miehiä.

Se vtuttaa että vastustetaan kilpailua. Käsi ylös kuka oli iloinen että Sesks ajeli ilman hybridiä ja ilmeisesti ajelee myös Chilessäkin.
Miten Neuvillen mahdollinen mestaruus nyt liittyy mihinkään? Ja Alen ei ole virallisesti maailmanmestari, koska maailmanmestaruudesta alettiin ajamaan vasta seuraavana vuonna kun Alen sarjan voitti.

Ja mitä järkeä noita autoja olis ollut muuttaa yhden kauden takia ja polttaa niiden kehitykseen rahaa? 2026 tulee kuitenkin uudet autot. Huyndaihan oli testannut sellaista autoa, mitä ensi kaudeksi kaavailtiin ja tallipäällikkö taisi sanoa että aivan hirveä auto, eikä hyvällä tavalla.
 
Miten Neuvillen mahdollinen mestaruus nyt liittyy mihinkään? Ja Alen ei ole virallisesti maailmanmestari, koska maailmanmestaruudesta alettiin ajamaan vasta seuraavana vuonna kun Alen sarjan voitti.

Ja mitä järkeä noita autoja olis ollut muuttaa yhden kauden takia ja polttaa niiden kehitykseen rahaa? 2026 tulee kuitenkin uudet autot. Huyndaihan oli testannut sellaista autoa, mitä ensi kaudeksi kaavailtiin ja tallipäällikkö taisi sanoa että aivan hirveä auto, eikä hyvällä tavalla.

Hyundain Rally 2:lle nauraa naapurin lehmätkin, niin surkea viritys se on.
 
Kuskit haluaa aina nopean auton. Kaikki heikennykset ei tunnu kivalta.

Ajatellaan hieman toisella tavalla. Nyt kun Neuville voittaa maailmanmestaruuden. Onko mielestäsi hänen mestaruus yhtä kova suoritus kuin Alenin, Vatasen, Mikkolan tai Salosen? Hekin on yhden mestaruuden miehiä.

Se vtuttaa että vastustetaan kilpailua. Käsi ylös kuka oli iloinen että Sesks ajeli ilman hybridiä ja ilmeisesti ajelee myös Chilessäkin.
Miten Latvalan kommentti liittyy tähän? Näin sivustaseuranneena ei ymmärrä
 
Pakko myöntää, että en oo kyllä yhtään kärryillä puhutaanko me samoista asioista ollenkaan.
Niin se auto ehdotushan oli että otetaan Rally 2:t aihioksi ja lisätään siihen aeroa, jousitusta + muuta. Sanoit että Hyundai oli testannut sellaista (itse en tällaisesta ole tietoinen) eli oletettavasti heidän oma Rally 2:n kyseessä.

@Emeron Liittyy siten että mm. Latvalan "ei muutoksia" asenteen myötä tämän vuoden mestaruus näyttää vähän halvalta kun ei ole todellista kilpailua.
 
Viimeksi muokattu:
Oma veikkaus on että kun kaksi kautta vielä ajetaan tällä nyky autolla niin sitten käy kato huippu kuskeissa WRC 1 sarjassa. En usko että esim Kalle jää ajelemaan alitehoisilla jos se siihen menee.. Puhutaan että Kallella on monivuotinen sopimus Toyotalle.No 1+1 on jo monivuotinen ja vuoden jälkeen voi heittää hanskat tiskiin jos haluaa..Ja tuollaista sopimusta veikkaan hänellä olevan.
 
Eipä ole Evansista ja Takamotosta apuja "super-sunnuntainakaan" Ogierille ja tallille.. Katsuta ajaa toki ensimmäisenä, mut Evansilla pitäis jo vähä kyytiä löytyä enemmän.
 
Rally TV sekoilee taas ja näyttää RX lähtöjä. Onneksi Powerin näkee mtv3-kanavalta

edit ei kun saa sen näkyyn kun menee tv-guiden kautta ja painaa power-ek kohdalla (siinä live-feed jutussa pyörii rx)
 
Viimeksi muokattu:
Tiukaksi meni Pajarilla rengasrikon myötä. Tyypit iha tasoissa viikonlopun jälkeen :D Maikkarilla jotain yhdestä kymmenyksestä puhuvat? Varmaan jotain sadasosia Pajari eellä ja pyöristyny loppuaika vaa noin?

e: oli siis vissii 28,5xx sekuntia johdossa ennen pätkää ja ajanoton mukaan hävisi 28,4xx sekuntia?

Näyttökuva 2024-9-8 kello 13.47.26.png


e2: Pajari sit voitti, koska enemmän nopeimpia pätkiä?
 
Viimeksi muokattu:
Tasan oli kait kokonaisajat Pajari ja Virves lopulta tuon haastattelun mukaan(?) ja voitto Pajarille ek1 nopeamman ajan myötä(nopeampi siellä kuin Virves).

Mä luulin että tasapelissä olisi katsottu ek voittojen määrä kisassa kellä enemmän niitä (ja jos tuo vika ek tasa-aika 0.1s tarkkuudella niin ei lasketa kummankaan voitoksi, tai kumpikin saa 0.5 siitä)
 
"Normaalit" pätkät kellotetaan 0.1 sekunnin tarkkuudella. Tasatilanteessa voittaja on se, joka kellotti ensimmäiselle pätkälle joka ei ole super spessu (yleisöpyöritys) nopeimman ajan, jos nuokin tasan katsotaan seuraava pätkä jne.
Poweri kellotetaan tuhannesosan tarkkuudella, mutta sitä extra tarkkuutta ei käytetä rallin kokonaistilanteen ratkaisuun.

Näin ymmärsin säännöistä.
 
"Normaalit" pätkät kellotetaan 0.1 sekunnin tarkkuudella. Tasatilanteessa voittaja on se, joka kellotti ensimmäiselle pätkälle joka ei ole super spessu (yleisöpyöritys) nopeimman ajan, jos nuokin tasan katsotaan seuraava pätkä jne.
Poweri kellotetaan tuhannesosan tarkkuudella, mutta sitä extra tarkkuutta ei käytetä rallin kokonaistilanteen ratkaisuun.

Näin ymmärsin säännöistä.
Kaikkea uutta sitä oppii :)
 
Nyt pitää toivoa esim Chilestä Tänakille voittoa ja Neuvillelle keskeytystä sunnuntailla, niin pistetilannehan olisi sen jälkeen jotakuinkin tasan.
 
Nyt pitää toivoa esim Chilestä Tänakille voittoa ja Neuvillelle keskeytystä sunnuntailla, niin pistetilannehan olisi sen jälkeen jotakuinkin tasan.
Hyundai nössöilee ja antaa Neuvillelle voitot, että eivät nyt kisaileen rupea. Tarttee ainaki pari keskeytystä Neuvillelle.
 

Johan on herkkää. Tuliko Ott:lle ehdollista rangaistusta kun toivoi Latviassa että toivottavasti tuomaristolla on hyvät viinit ruokailun lisänä kun ajoi tien tukkineeseen mainoskaareen? Ei?
Lappi ja Rovanperäki tainnu joskus jotain lausua. Monet kuskit ilmiselvästi todella vittuuntuneita siitä mitä sarja on. Ainaki rivien välistä sen on kuullut. Vois autonvalmistajat laittaa hynttyyt yhteen ja tehdä uuden sarjan. Tartteeko sen FIA:n alaisuudessa olla?

e: ja Ogierin ei kyl olis tarvinut mitään pahoitella tästä:
– On ärsyttävää nähdä, ettei lajimme opi koskaan. Me pyydämme, me tiedämme, että meillä tulee olemaan pölyä. Siellä on leijuvaa pölyä. He sanovat, että ei. Mitä päänne sisällä liikkuu? Ei mitään. Se on hullua, Ogier kertoi tuomariston päätöksen mukaan.

e2: ei perhana oo vielä tuloksiakaan wrc:n sivuilla. Piti yleltä tsekata. Ei tuo nyt vielä iha maailmanloppu ole, 38 pistettä eroa ja kolme kisaa. Ogierille iso pistepotti Neuvillen keskeyttäessä, nii olis vielä ihan Ogierin käsissä. Tänää kyl Ogier teki pahan virheen, vaikkakin ymmärtää, että pakko oli painostaa + hankkia itselle täys pistepotti. Ei kyl enää pelkällä ajamisella kärkipaikka vaihdu. Tänakia en mainitse, koska ei ikävä kyllä varmasti saa mahdollisuutta ellei Neuville keskeytä 2 kisaa kolmesta.

Korjataas sen verran, että Ogierilla olikin hänen mukaan rengasrikko ja sit tuliki mutkaa yllättäen.

Näyttökuva 2024-9-8 kello 20.05.17.png
 
Viimeksi muokattu:
Jos oisin Toyotalla, nii loppukisoihin tulisi Rovanperä ja Pajari mukaan. Pajarin pitää toki vissii ainaki yks rally2 kisa ajaa, mut Toyotan puolesta ei olisi mitää hävittävää ajattaa häntä sisään. Rovanperä taas, no mitälie on sopimuksessa, mut häntä tarvittaisiin. Oletuksena keräisi enemmän pisteitä, kuin Takamoto ja Evans yhteensä.
 
Kovan työn on tehnyt Hyundain tiimi ja FIA, että ~neljänneksi paras kuski saadaan voittajaksi.
On kyllä todella ärsyttävää, että tuo nyt sitten voittaa. Tanakilla kai mahikset vielä haastaa, mutta eihän Huyndai sellaista salli. Tosin Tanak olisi lähes yhtä ärsyttävä voittaja.
 
Välillä noita mestaruuksia voitataan tasaisuudella, ja Neuvillellä joka kisaviikonlopusta minimissään 9 pinnaa. Ottanut tuosta tyhmästä pistejärjestelmästä kaiken irti, mutta ei ole hänen vika.
 
Kovan työn on tehnyt Hyundain tiimi ja FIA, että ~neljänneksi paras kuski saadaan voittajaksi.
On kyllä todella ärsyttävää, että tuo nyt sitten voittaa. Tanakilla kai mahikset vielä haastaa, mutta eihän Huyndai sellaista salli. Tosin Tanak olisi lähes yhtä ärsyttävä voittaja.
Sarjassa on tasan kaksi autoa ja neljä kuskia jotka ajaa mestaruudesta. Toisessa tallissa on kaksi kuskia jotka ajaa Rally 3 tasolla ja toisessa yhdellä kuskilla hajoaa jatkuvasti auto. Tämä yksi jäljellä oleva kuski sitten ajaa "varmasti kotiin" tasolla mestariksi. :tup:

@Cereal killah Eikä tuo 9pts ole edes huonoin kisa. Italiassa hän oli 41. ja sai silti 12pts. :wtf:
 
Viimeksi muokattu:
@Cereal killah Eikä tuo 9pts ole edes huonoin kisa. Italiassa hän oli 41. ja sai silti 12pts. :wtf:
Typerää, mutta siltiki ärsytti, ku lauantain jälkeen puhuttiin kisan sijoituksista. No vau, Ogier ohitti Sordon. Mitä-vitun-väliä, ku pisteet (ehdolliset) on jo jaettu.. Ogier toki tänää hyötyi tosta pelleilystä ryömimällä maaliin. En ihmettelis, jos iha tahallaan olis extra-hitaasti vetänyt korostaakseen pointtiansa.
 
Kyllä ne muuttaa tuon pistelasku systeemin. Itse tekisin näin. Voittajalle lukittaisiin jo lauantain päätteeksi 23 pistettä.
Sunnuntaina pikkukisa ja siitä 7 pinnaa voittajalle. Power Stage jäisi pois. Sunnuntaina saisi kaikki ajaa täysillä ja varmoja pisteitä olisi silti plakkarissa.
 
Kyllä ne muuttaa tuon pistelasku systeemin. Itse tekisin näin. Voittajalle lukittaisiin jo lauantain päätteeksi 23 pistettä.
Sunnuntaina pikkukisa ja siitä 7 pinnaa voittajalle. Power Stage jäisi pois. Sunnuntaina saisi kaikki ajaa täysillä ja varmoja pisteitä olisi silti plakkarissa.
Tostaki puuttuu se rallin perusasia, että se nimenomaan on kisa paikasta a paikkaan b (siirtymätkin on osa rallia) ja voittaja julistetaan sunnuntaina ajan perusteella. Sunnuntain extra sprinttikisa kuulostaa halvalta. Toisaalla en ole sitä vastaan, että kisoja lyhennettäisiin ajallisesti. Jotenki typerää, että välillä eka pätkä ajetaan torstaina ja 3-4 pätkää sunnuntaina. Mahtuisivat kyllä pe-la välillekkin.
 
  • Tykkää
Reactions: KUK
Kunhan keskittyisivät siihen ihan olennaisimpaan asiaan eli useita talleja ja autonvalmistajia kisaamassa nopeimmilla autoilla. Kun tuo puoli on kunnossa, niin ei tarvita kikkailuja erilaisten päällekkäisten pistejärjestelmien kanssa.
Ja en todellakaan halua mitään "pe-la kisat" ja "sunnuntaikisat" systeemiä joka jossain määrin romuttaisi rallin historiallista merkitystä ja sitä että mikä ylipäänsä on osakilpailuvoitto. MM-ralli on sen verran ohuen köyden varassa että ei kannata kadottaa yhteyttä historiaansa.
 
Taka telakalle, Pajari tilalle

Ralliautoilun MM-sarjan pääluokassa väläytellyt suomalaiskuljettaja Sami Pajari ja hänen kartanlukijansa Enni Mälkönen saavat kaksi rallia lisää Toyotan WRC-auton ohjaimissa. Suomalaisautokunta ajaa syyskuun lopussa Chilen ja lokakuun lopussa Keski-Euroopan MM-ralleissa.

Varmaan ihan fiksu päätös, Taka pelastamaan taas kasvot sitten Japaniin.
 
Taka telakalle, Pajari tilalle



Varmaan ihan fiksu päätös, Taka pelastamaan taas kasvot sitten Japaniin.
Korjattava sen verran, että Taka ajaa CER ja Japanin kisat. Toyota siis ilmeisesti keski-eurooppaan neljällä autolla; Ogier, Evans, Taka ja Sami. Kalle ajaa nyt Chilessä ja sitten todennäkösesti vielä Japanissa.
 
Juu, tässäpä listaus TGR:n mukaan:
Chile: Evans, Ogier, Rovanperä ja Pajari
CER: Evans, Ogier, Katsuta ja Pajari
Japani: Evans, Ogier, Katsuta (ja todennäköisesti Rovanperä)

Pajari lisäksi iha vaa kokemusta ajamassa, ei tartte merkkimestaruuksilla päätänsä vaivata.

 
Hyundai on jättämässä MM sarjan.

Kohta saa vaihtaa nimeksi sarjalle Toyota sarjan.
 
Tähän juttuun viittasin. Managerin reaktiot on sellaiset, että taitaa ollu huhulla melkoisesti lihaa luiden ympärillä.


"Rallin MM-sarjaa ravisteli viime viikolla odotettu ja pelätty jättiuutinen, kun MM-sarjan toisen tehdastallin Hyundain uutisoitiin ilmoittaneen virallisesti aikomuksistaan liittyä WEC-rata-autoilusarjaan.

Rallin MM-sarjalle uutinen on synkkä, koska Hyundain ei uskota ajavan samaan aikaan WRC:ssä ja WEC:ssä."
 
– Niin kuin Kallekin on sanonut, että sarjassa kuin sarjassa on kaksi tai kolme kaveria, jotka voi voittaa. Se on ihan sama, onko kuskeja 15 tai 20 tai 30. Parhaat on parhaita. Sillä tavalla tilanne ei muutu, mutta tietenkin tuo lisää mielenkiintoa, kun on paljon erilaisia vaihtoehtoja.

No jaa. Antakaa vaikka sille 15 kuskille kilpailukykyinen kalusto, niin katsotaan pitääkö asia kutinsa. Kaikille Toyotat alle kaudeksi tai pariksi, niin sillähän se selviää. Ja veikkaan että formuloissakin olisi enemmän voittajia, jos kaikki ajaisivat samalla kalustolla, että ihan purematta en Kallen väittämää niele, jos se nyt noin on itse sanonut.
 
Onhan siellä välillä neljä Toyotaa ja jyvät erottuu akanoista, Kalle ja Sebi loistaa taidoissaan sillä hienoisella viimeisellä silauksella.
Harmi jos ykköset loppuu, ei noita alempia sarjoja juuri ole jaksanut seurata paitsi tietty Pajarin edesottamuksia.

Kymi Ringillä olis ens kesänä WRX:ää, olis kiva mennä katsomaan.
Kymi Ringillä kisataan ensi kesänä rallicrossin MM-osakilpailu
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 103
Viestejä
4 502 077
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom