Rallin MM-sarja Kausi 2024

Miten helvetissä Gregoir Munster on neljäntenä perjantain jälkeen? :O Tyypillä on vissii sit kuitenki jotain lahjoja?
Onhan GM ihan rattimies parhaimmillaan,toki nyt on muilla ollut ohjelmaa ja muuta murhetta,jos saa varmuutta tekemiseen niin on kyllä mahdollisuuksia mihin vain, vaatii toki että saa ajopaikan kärkitallissa.
 
Miten helvetissä Gregoir Munster on neljäntenä perjantain jälkeen? :O Tyypillä on vissii sit kuitenki jotain lahjoja?
Jos oikein muistan niin voitin Munsterin karting-radalla noin 10 vuotta sitten. Ei ehkä ollut hänen laji, eikä kyllä munkaan, mutta hauska päivä oli. Ne oli paikalla 8 hengen seurueessa joista ainakin vanhimmat olivat kuulemma ihan ammattilaisautoilijoita. Ei jäänyt muita nimiä mieleen, mutta tuo jäi koska katottiin edeltävänä vuosikymmenenä perheen voimin semmoista ohjelmaa kuin the Munsters, jossa oli semmosia hirviöitä ja sen semmosta.

Mutta jääköön tämä nyt tällaiseksi "sillon kun mä olin ferrarilla" -anekdootiksi.
 
Perhana ku olis tulosliuska näyttänyt hyvältä ennen Ogierin virhettä. Nyt Neuville ajelee kirkkoon. Toivottavasti kostautuu ja parissa vikassa kisassa tulee teknisiä ongelmia ja häviää lopulta parilla pisteellä, jotka olisi ollut otettavissa aiemmissa kisoissa :D Ottanu aina varman päälle, esim ei juuri koskaan ole rallia voittaessaan koittanu powerpisteitä.

Pajarille taas kehuja, vain parin sekan päässä Rovanperästä. Suomi-Rallin tulevaisuus edelleen valoisa.
 
Onhan GM ihan rattimies parhaimmillaan,toki nyt on muilla ollut ohjelmaa ja muuta murhetta,jos saa varmuutta tekemiseen niin on kyllä mahdollisuuksia mihin vain, vaatii toki että saa ajopaikan kärkitallissa.
Oma mielleyhtymä on, että on yleensä "valovuoden" päässä tallitovereitaan ja kisaa rally1:lla rally2 -autoja vastaan :D
 
Vähä semmonen fiilis, että Rovanperä ajelee minkä jaksaa ja siirtyy muualle. Ei hamuile Sebien ennätyksiä, vaa tekee historiaa toisella tapaa. Laajemmin moottoriurheilussa.
En yllättyisi jos Rovanperä lopettaa 2026 kun nykyisillä WRC 1 autoilla ajot loppuu..
 
Evans nostettu rallin johtoon.

"Tänak johti kisaa perjantain erikoiskokeiden jälkeen 0,4 sekunnin marginaalilla Evansiin, mutta kun rallin ensimmäiselle erikoiskokeelle alun perin annetut laskennalliset ajat korjattiin päivän päätteeksi, kärkeen nousi Evans kolmen sekunnin marginaalilla."

 
Menee sesksillä sormi suuhun kun pitää vetää vähän teknisempää sorapätkää aura-autona.
 
Tuuri pitää ansaita mutta onhan tämä huvittavaa. Neuvillelle ei osu mikään paskasäkä kohdalle. Muilla hajoilee autot, kivet repii tukivarret irti yms. Tällä kertaa Ogier.
 
flag

Lapland Esapekka - Ferm Janne
"We slid wide in the beginning on the muddy corner, just soft gravel took the bumper away. It was tricky to see, it stayed in front of me and turned up. I saw a cut and used that to rip it off 😁"

LAPPI.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ogier osu kiveen. Onnea Neuvillelle 99% varmasta mestaruudesta jo.
 
Veikkailin aiemmin, että Evans ei kestä tätä vauhtia, mut näemmä sopii hälle tää kisa. Tolleen ois vaa voinu koko kauden ajaa. e: liekö alkanu penkki kuumentuun huonojen otteiden jälkeen? Vituttaa varmaan myös, ku enskaudella on taas täyspäiväinen Rovanperä vastassa. Tää oli se vuosi, ku oli mahis mestaruuteen. Pajari kans tulollaan, 1-2 kautta hälle annamma aikaa, kuten Rovanperällekki joka sit vähä etuajassa toimitti :D
 
Viimeksi muokattu:
Veikkailin aiemmin, että Evans ei kestä tätä vauhtia, mut näemmä sopii hälle tää kisa. Tolleen ois vaa voinu koko kauden ajaa. e: liekö alkanu penkki kuumentuun huonojen otteiden jälkeen? Vituttaa varmaan myös, ku enskaudella on taas täyspäiväinen Rovanperä vastassa. Tää oli se vuosi, ku oli mahis mestaruuteen.
Mietin kans ihan samaa että säikähtikö evanssi kun katsuta laitettiin kylmästi sivuun että ajaa nyt riskillä koko ajan niin tulee tulostakin. Evanssilla on vaan ollu ongelma kun johtaa niin sunnuntaina viimeistään ajaa jonku mutkan pitkäksi ja pilaa koko kisansa, toivottavasti nyt ei käy niin
 
Lapilla taas Hyundai paskana. Tuolla luotettavuudella ei myydä ensimmäistäkään Huyndaita suomessa.

Edit: Ajaakin terveisiä
 
Lapilla taas Hyundai paskana. Tuolla luotettavuudella ei myydä ensimmäistäkään Huyndaita suomessa.
No ovat toistaiseksi mestaruutta voittamassa kuitenki.. Ei vissii nappaa huoltaa autoja, paitsi parin kärkikuskin. Niistäki molemmilla teoreettinen mahis voittaa mestaruus, mut luultavasti kaikki paukut Neuvillelle. Oksettavaa, ku tuotu f1-maailmasta tallipäällikkö ja se näkyy.
 
Lappi aina ennenkin ajanut körökörökirkkoon vauhtia sumussa. Ei mitään uutta auringon alla. Ottikohan tahallaan AT:tä, että voi körötellä? No en sentäs ihan usko.
 
Lappi aina ennenkin ajanut körökörökirkkoon vauhtia sumussa. Ei mitään uutta auringon alla. Ottikohan tahallaan AT:tä, että voi körötellä? No en sentäs ihan usko.
Tota vähän ihmetellyt. MAhdollisesti viimeinen mm-ralli hepulle. Miksi ei vaa vetäis all-in, vaikka talli sanois mitä? Toki "eläkkeelläkin" on varmaan jotain duunikuvioita olemassa, nii ei kannata polttaa välejä talliin. Oma yrityskin samalla alalla..
 
Tota vähän ihmetellyt. MAhdollisesti viimeinen mm-ralli hepulle. Miksi ei vaa vetäis all-in, vaikka talli sanois mitä? Toki "eläkkeelläkin" on varmaan jotain duunikuvioita olemassa, nii ei kannata polttaa välejä talliin. Oma yrityskin samalla alalla..
Taitaa se craig breenin pois meno vaikuttaa edelleen kun perhe edellä menee ettei löydy enään rohkeutta ajaa mm sarjan keulassa
 
Taitaa se craig breenin pois meno vaikuttaa edelleen kun perhe edellä menee ettei löydy enään rohkeutta ajaa mm sarjan keulassa
No ei. Breenin kuolema oli totaallinen outous. Siihen ei ralliautojen vauhti liittynyt. Uskomatonta "epäonnea" vain. Ei vaa nappaa enää, ku vuodesta toiseen sylkykuppina tallissa. Tässäki rallissa jo etukäteen tiedossa, että ei voi voitosta taistella. Maikkarilta tällaisen muistan lukeneeni. Hyundai on paskatalli.

e: veikkaan, että Toyota ei olisi tehnyt tallimääräyksiä vaikka Rovanperä olisi ollut Ogierin edellä, kuskit saa itse näistä päättää ja sopia. Neuvillen eteen on tehty kaikki ainaki pari vimeistä kautta. Lappi ainaki ollut yks kärsijöistä eikä Tänakillakaa ole mitää mahiksia, vaikka teoreettisesti vielä olisi..

e2: Neuvillen mestaruus on paskin mestaruus vuosikymmeniin.
 
Viimeksi muokattu:
No mutta Rovanperä nousi kärkeen. Toivottavasti enskaudella fokus on kunnossa ja ottaa kolmannen mestaruuden.
 
No ei. Breenin kuolema oli totaallinen outous. Siihen ei ralliautojen vauhti liittynyt. Uskomatonta "epäonnea" vain. Ei vaa nappaa enää, ku vuodesta toiseen sylkykuppina tallissa. Tässäki rallissa jo etukäteen tiedossa, että ei voi voitosta taistella. Maikkarilta tällaisen muistan lukeneeni. Hyundai on paskatalli.

e: veikkaan, että Toyota ei olisi tehnyt tallimääräyksiä vaikka Rovanperä olisi ollut Ogierin edellä, kuskit saa itse näistä päättää ja sopia. Neuvillen eteen on tehty kaikki ainaki pari vimeistä kautta. Lappi ainaki ollut yks kärsijöistä eikä Tänakillakaa ole mitää mahiksia, vaikka teoreettisesti vielä olisi..

e2: Neuvillen mestaruus on paskin mestaruus vuosikymmeniin.
Mun muistaakseni Lappi sanoi jossain haastattelussa tuosta breenistä että laittanu asiat tärkeysjärjestykseen ja mainosti nyt ettei ole raha summaa millä lähtis koko kaudeksi ajamaan rallia.
Neuville ei kyllä ole mikään mestari mutta ikävä kyllä se on ajanu tasaisemman kauden kuin muut , evanssin ja katsutan piikkiin tän sem mestaruus nyt menee
 
Mun muistaakseni Lappi sanoi jossain haastattelussa tuosta breenistä että laittanu asiat tärkeysjärjestykseen ja mainosti nyt ettei ole raha summaa millä lähtis koko kaudeksi ajamaan rallia.
Neuville ei kyllä ole mikään mestari mutta ikävä kyllä se on ajanu tasaisemman kauden kuin muut , evanssin ja katsutan piikkiin tän sem mestaruus nyt menee
Joo niinhä se on sanonut ja mielestäni vaakakupissa on ollut se, että reissut vie iha liikaa aikaa lapsien elämästä. ei lajin vaarallisuus ole yhtäkkiä ukkoa pelottanut.

Neuville on tossa tilanteessa, koska pistesysteemi. Ogier olisi ollut lähes tasoissa pari kisaa sit. Nyt sit ensin nuottivirhe ja tässä kisassa yllättävä kivi ja peli on selvä.. e: eiku eka keskeytys johtu omasta ajovirheestä.

Tänak olisi kans jopa johdossa ilman käsittämätöntä epäonnea.
 
No ei. Breenin kuolema oli totaallinen outous. Siihen ei ralliautojen vauhti liittynyt. Uskomatonta "epäonnea" vain. Ei vaa nappaa enää, ku vuodesta toiseen sylkykuppina tallissa. Tässäki rallissa jo etukäteen tiedossa, että ei voi voitosta taistella. Maikkarilta tällaisen muistan lukeneeni. Hyundai on paskatalli.

e: veikkaan, että Toyota ei olisi tehnyt tallimääräyksiä vaikka Rovanperä olisi ollut Ogierin edellä, kuskit saa itse näistä päättää ja sopia. Neuvillen eteen on tehty kaikki ainaki pari vimeistä kautta. Lappi ainaki ollut yks kärsijöistä eikä Tänakillakaa ole mitää mahiksia, vaikka teoreettisesti vielä olisi..

e2: Neuvillen mestaruus on paskin mestaruus vuosikymmeniin.
Ennen kisaa Lapille sanottu, että pitää Neuvilleä auttaa.
 
Mun muistaakseni Lappi sanoi jossain haastattelussa tuosta breenistä että laittanu asiat tärkeysjärjestykseen ja mainosti nyt ettei ole raha summaa millä lähtis koko kaudeksi ajamaan rallia.
Neuville ei kyllä ole mikään mestari mutta ikävä kyllä se on ajanu tasaisemman kauden kuin muut , evanssin ja katsutan piikkiin tän sem mestaruus nyt menee
Sanoi, ettei 50 miljoonallakaan ajaisi täyttä kautta. Haluaa relata ja olla perheen kanssa.
 
Joo niinhä se on sanonut ja mielestäni vaakakupissa on ollut se, että reissut vie iha liikaa aikaa lapsien elämästä. ei lajin vaarallisuus ole yhtäkkiä ukkoa pelottanut.

Neuville on tossa tilanteessa, koska pistesysteemi. Ogier olisi ollut lähes tasoissa pari kisaa sit. Nyt sit ensin nuottivirhe ja tässä kisassa yllättävä kivi ja peli on selvä.. e: eiku eka keskeytys johtu omasta ajovirheestä.

Tänak olisi kans jopa johdossa ilman käsittämätöntä epäonnea.
Niin eli neuville ajanu tasaisemmin kuin muut, turha sitä on vedota epäonneen ja muuhun joutavaan spekulaatioon, en minäkään tykkää ajatuksesta että tuosta ikuisesta kakkosesta tulee mm mestari 2024 wrc rallista mutta laji on tämmöstä ,kaikilla oli mahdollisuus kauden alussa
 
Ennen kisaa Lapille sanottu, että pitää Neuvilleä auttaa.

Sanoi, ettei 50 miljoonallakaan ajaisi täyttä kautta. Haluaa relata ja olla perheen kanssa.
Molemmat vissii käsittelin, mut hyvä ku löysit itse artikkelitkin :D
 
Niin eli neuville ajanu tasaisemmin kuin muut, turha sitä on vedota epäonneen ja muuhun joutavaan spekulaatioon, en minäkään tykkää ajatuksesta että tuosta ikuisesta kakkosesta tulee mm mestari 2024 wrc rallista mutta laji on tämmöstä ,kaikilla oli mahdollisuus kauden alussa
Säälipisteillä Tänakillaki vielä teoreettiset mahikset on. Hänkin ite maininnut, että melkoista paskaa saada noin paljon pisteitä huonosta kisasta. En jokaista kisaa nyt muista, mut aivan typerä kausi tämä on ollut. Ottakoot Neuvillen mestaruudesta ilon he jotka ottaa, ei ole multa pois. En omassa kirjanpidossa kuite pidä minään.

e: naurettavaa, että osa-aika kuski oli jo hätyyttelemässä mestaruutta, kunnes hälle todella epätyypillisesti tapahtui kaks keskeytystä putkeen.. Rovanperän mestaruudetkin olisi ollu paljon tiukempia, jos olisi ollu yhtä tylsä vässykkä, ku Neuville.
 
Viimeksi muokattu:
e2: Neuvillen mestaruus on paskin mestaruus vuosikymmeniin.

Mistä tuo Neuville-viha kumpuaa... tyypillä on kuitenkin 21 voittoa ajettuna monelta sellaiselta vuodelta jolloin kilpailu on ollut erittäin kovaa. Sillä ollaan kaikkien aikojen listalla kahdeksas ja kaikki edellä olevat on luonnollisesti maailmanmestareita. Tällä kaudella nyt sitten keskittyy ottamaan mestaruuden (FIAn asettamalla systeemillä) ja näyttäisi siinä onnistuvan.
 
Mistä tuo Neuville-viha kumpuaa... tyypillä on kuitenkin 21 voittoa ajettuna monelta sellaiselta vuodelta jolloin kilpailu on ollut erittäin kovaa. Sillä ollaan kaikkien aikojen listalla kahdeksas ja kaikki edellä olevat on luonnollisesti maailmanmestareita. Tällä kaudella nyt sitten keskittyy ottamaan mestaruuden (FIAn asettamalla systeemillä) ja näyttäisi siinä onnistuvan.
Juuri näin.

Ralli on joukkueurheilua. Sen kuskin takana on kymmenien henkien tiimi tekemässä kaikkensa sen kuskin eteen. Olisi aika typerää ja itsekästä kuskin osalta, jos hän ei toimisi sen tiimin edun mukaisesti. Tallimääräykset tehdään sen koko tiimin edun takia. Totta hemmetissä ne kuuluvat lajiin eikä niissä ole mitään pahaa, vaikka välillä oma suosikki niistä kärsisi.
 
Sinänsähän Lapin osalta tuo määräys on merkityksetön ja ollut jo aiemmissakin ralleissa, koska nopeuden osalta ei pystyisi ajamaan voitosta muutenkaan.
Lapin ongelma on epätasaisuus.Hetkittäin pystyy kärki vauhtiin..siis jos paras päivä..Hyvin harvoin koko viikonlopun... Ja silloinkin vaatii muutaman ulosajon muilta..
 
Ihanaa jossittelua, mut jos Kallella olisi Ruotsi ja Portugal menny ilman isoja ongelmia/virheitä ja Suomenki kivi-episodia ei olisi tapahtunut, niin Rovanperä voisi olla jotakuin samoilla pisteluvuilla ku Neuville. Ja tämä neljä kisaa vähemmän ajaneena.

Tänak on "vain" 29 pisteen päässä. Melkoinen ylläri oikeastaan sekin, ku on iha hyvin epäonnea ollut kaudella.
 
Ihanaa jossittelua, mut jos Kallella olisi Ruotsi ja Portugal menny ilman isoja ongelmia/virheitä ja Suomenki kivi-episodia ei olisi tapahtunut, niin Rovanperä voisi olla jotakuin samoilla pisteluvuilla ku Neuville. Ja tämä neljä kisaa vähemmän ajaneena.

Tänak on "vain" 29 pisteen päässä. Melkoinen ylläri oikeastaan sekin, ku on iha hyvin epäonnea ollut kaudella.
Kyllä tuo sarja Neuvillen täyden romutusta kaipaisi. Kalle ja Tänak on antanut vähän liikaa tasoitusta.
 
Kyllä tuo sarja Neuvillen täyden romutusta kaipaisi. Kalle ja Tänak on antanut vähän liikaa tasoitusta.
Ehkäpä siellä kädet alkaa väpättää, ku "ei mitenkää voi enää mestaruutta hävitä" :D No eiköhä Neuville ajele varmasti mestaruuteen. Tallimestaruus tosin on vielä iha auki, ku Toyota tän kisan myötä kavensi eron 17? pisteeseen.
 
Se oli ainakin Fermin viimenen päivä WRC-luokassa, saa jännätä miten Lapin kanssa käy ja kuka mahdollisesti rinnalle jos ura jatkuu ens vuonna.
Komea suomalainen MM-ralliura on ohi
Eiköhän lappikin lopeta kun mennyt aika huonosti ajot ja kotona haluaa enemmän viettää aikaa.
Mielenkiintoista nähdä ottaako Hyundai ens kaudelle sen kolmannen täyspäiväsen auton ja kuka sitä ajaa
 
Ehkäpä siellä kädet alkaa väpättää, ku "ei mitenkää voi enää mestaruutta hävitä" :D No eiköhä Neuville ajele varmasti mestaruuteen. Tallimestaruus tosin on vielä iha auki, ku Toyota tän kisan myötä kavensi eron 17? pisteeseen.
Ai silleen kuin Kallekin kruisaili pari vikaa pätkää Jyskän voittoon? ;)

Nämä Solbergit on kyllä rallin huonoimpia häviäjiä.
 
Ai silleen kuin Kallekin kruisaili pari vikaa pätkää Jyskän voittoon? ;)
Mitä tarkoitat? Toihan oli täysin ukko ylijumalan tekosia. Ei Kallen tekemisellä ollu mitää vaikutusta. Mut jos tarkoitat, että Neuvillellekki voi tapahtumaa tulla, nii toki. Pitäis vaa tulla molemmissa jäljessäolevissa, ku Hyundai kyl Neuvillen pitää edellä muuten. e: Toki mahdollista, että Tänak ei välitä määräyksistä.. :D
 
Viimeksi muokattu:
Tosi kaukaa haettua, mut olisko välit Toyotan kans kunnossa ja Tänak palaamassa? :D

Tänak ja Rovanperä juonivat yhdessä palkintokorokkeella. Kaksikko keskusteli keskenään ja katsoi sitten Toyota-pomo Jari-Matti Latvalan suuntaan. Latvala ehti sanoa ”ei, ei”, mutta liian myöhään. Kuskit kastelivat Latvalan kuohujuomalla.

Sunisella oli jännä arvio Lapin etupuskurin hinnasta. Toki lähellä on lajia ja tietää asioita, mut..
Esapekka Lapin ralli puolestaan päättyi keskeytykseen. Lapin auto pyörähti toiseksi viimeisellä erikoiskokeella mutkassa ja törmäsi keula edellä penkereeseen.

Auton keula tuhoutui, sillä etupuskuri irtosi kokonaan. Menopelissä kuljettajan puolen kyljessä roikkui irrallaan ollut palanen.

– Osuin soraan. Menin mutkaan aggressiivisesti ja siinä oli ura. Osuin soraan. Puskuri irtosi heti, Lappi sanoi.

MTV:n asiantuntijana työskentelevä rallikuski Teemu Suninen arvioi tv-lähetyksessä, että pelkästään etupuskuri maksaa Hyundaille 50 000–100 000 euroa.
No ei takuulla maksa 100 kiloeuroa. Sen kehitys on ehkä maksanut paljon rahaa, mut sen rikkoontuminen ei varmasti noin paljoa kustanna :D

 
Viimeksi muokattu:
Onhan se aika surullista että tällä hetkellä mestaruus ei mene sarjan parhaalle kuskille, Kallellakin 4 voittoa. Nuevillellä kaksi. Et onhan toi pistejärjestelmä aivan idioottimainen.
 
No jos formulaan maksaa etusiipi yli 100 kiloa niin miks ei maksais tuon verran?
Kun kappalemäärät on pieniä, nii tuleehan niille hintaa jos se kehitys lasketaan mukaan. Varsinki, ku tuppaavat käyttään tyyliin yhdessä kisassa yhtä versiota, kärjistettynä. Tuskin f1-autonkaan etusiiven itse valmistuskustannukset 100ke ole.

Jos rally1 on arviolta miljoonan euron luokkaa ja pyrkivät 400ke tulevaisuudessa, nii kovasti saavat auton korin kustannuksissa säästää, jos valmistus olisi noin kallista :D

Tarkoitan, ku puhutaan rikkoontumiskustannuksista, nii eipä siihen enää kehityskustannuksia tarvi laskea mukaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 730
Viestejä
4 564 129
Jäsenet
75 013
Uusin jäsen
52375

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom