Rallin MM-sarja Kausi 2024

Voi saakeli mistähän toi kivi oli ilmestyny...
Liekö ikivanhoja aikoja sitten huonosti rakennettuja teitä 50-60 luvuilta ja sieltä tulee maakivet esiin.

Mä olen ihmetellyt tuolla noita kunnon ojien puuttumista, että eikö nuo tiet mene ihan mutaliejuksi kun lumet sulaa keväällä ja maa vielä roudassa niin vesi ei imeydy ja vesi jää tielle kun ei ole edes ojia mihin valuisi pois.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tuossa mitään voi tehdä, kivi suoraan linjalla ja siitä on mentävä. Et sä siihen jarruttaakkaan voi, yhtälailla ulosajon riski.
 
Aika isolta näytti se kivi, ainakin jotain 15cm korkea/paksu ja jos maavaraa on korkeintaan 20cm ja tulet mutkaan jarrulla niin keula putoaa siinä ehkä jopa 10cm alaspäin niin kyllä kopsahtaa pohjapanssariin. Renkaat vielä urissa ja kivi siinä urien välissä keskellä ylempänä nii ei ollut edes 20cm maavaraa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko Kallen ulosajosta näkynyt videota missään (muualla kuin maksupalveluissa)?
 
Kivi prkl.jpg
:rage:
 
No ei näytä edes 15cm korkealta, ehkä 10cm ja vaikuttaa ihan irtonaiselta ettei ole kiinni maassa enää, mutta sekin näköjään riittää. Ja onhan noita nähty muissakin ralleissa että ei tarvi olla iso maakivi että heittää auton linjalta jos kiilautuu jumiin auton alle.
 
Tätä pelkäsin, Kalle ei vaan malttanut ottaa voittoa. Kallen olisi pitänyt reagoida kun etuspoileri nosti ison kiven pari kilometriä ennen ulos ajoa ja laskea vauhtia. Kivi sinkoutui pitkälle näkyi incar- kuvassa.
 
Kivi Ogier ennen Kallea.jpg
Sama kohta kun Ogier meni siitä ennen Kallea.
 
On tämä raakaa. Käy oikein sääliksi Kallea. Jo niin monta kertaa yrittänyt ja aina näyttänyt voitto varmalta, mutta aina ovat penkat kutsuneet. Toisaalta niin kauan kun Jyväskylän voitto puuttuu, Kalle tuskin jättää ajorukkaset naulaan, meni sen metsästyksessä vaikka seuraavat 10 vuotta.
 
Tätä pelkäsin, Kalle ei vaan malttanut ottaa voittoa. Kallen olisi pitänyt reagoida kun etuspoileri nosti ison kiven pari kilometriä ennen ulos ajoa ja laskea vauhtia. Kivi sinkoutui pitkälle näkyi incar- kuvassa.
Ei tuota voi mitenkään Kallen piikkiin pistää,huonoa tuuria.Jos rupeaa himmailemaan joka kiven ja kuopan jälkeen niin ei ole mitään mahdollisuutta pärjätä MM tasolla.
 
– Huonoa tuuria. Iso irtokivi oli suoraan ajolinjalla. Ei niitä noissa nopeuksissa voi väistää. Ei ollut mitään tehtävissä. Koko viikonlopun teet virheetöntä työtä ja sitten käy näin. On se aika perseestä, Rovanperä harmitteli.
 
Ei tuota voi mitenkään Kallen piikkiin pistää,huonoa tuuria.Jos rupeaa himmailemaan joka kiven ja kuopan jälkeen niin ei ole mitään mahdollisuutta pärjätä MM tasolla.
Tämä erottaa muut kuskit Ranskan suurmestareista, Sebastianit osaa himmata kun siihen on varaa,eiköhän Kalle opi kun ikää tulee lisää. Pistäisin puolet kyllä tallipäälikön piikkiin,meni hyvät tallipisteet vessasta alas.
 
Tämä erottaa muut kuskit Ranskan suurmestareista, Sebastianit osaa himmata kun siihen on varaa,eiköhän Kalle opi kun ikää tulee lisää. Pistäisin puolet kyllä tallipäälikön piikkiin,meni hyvät tallipisteet vessasta alas.
Sebastian ajoi myös kiven yli, mutta vasta Kallen ajokerralla kivi oli kaivautunut kokonaan esiin.

Ei ollut nyt tuuria, kun auto kimposi metsän/sähkötolpan puolelle.
 
Kallen suusta.

"– Se oli tosiaan Moksin viimeinen ajettava mutka, kovavauhtinen nelosvaihteella ajettava mutka. Sinne menin ihan normaalisti ja vähän jopa himmailin, kun oli pätkän viimeinen mutka. Sieltä tulikin sitten vastaan todella iso irtokivi. Se oli suoraan tiellä.

– Noissa vauhdeissa tässä rallissa ei enää voi niitä kierrellä. Ei ollut mitään tehtävissä. Osuttiin kiveen ja se heitti auton pois ajolinjalta. Sen jälkeen auto ei enää pysynyt pyörillään, osui pylvääseen ja siitä sitten kaaduttiin.

– Se oli tilanne, että ei voinut tällä kertaa tehdä mitään. Ei siinä kerkeä tehdä mitään. Jos jarruttaa, niin osuu kovemmin ja väistää ei ehdi."

 
Kallen suusta.

"– Se oli tosiaan Moksin viimeinen ajettava mutka, kovavauhtinen nelosvaihteella ajettava mutka. Sinne menin ihan normaalisti ja vähän jopa himmailin, kun oli pätkän viimeinen mutka. Sieltä tulikin sitten vastaan todella iso irtokivi. Se oli suoraan tiellä.

– Noissa vauhdeissa tässä rallissa ei enää voi niitä kierrellä. Ei ollut mitään tehtävissä. Osuttiin kiveen ja se heitti auton pois ajolinjalta. Sen jälkeen auto ei enää pysynyt pyörillään, osui pylvääseen ja siitä sitten kaaduttiin.

– Se oli tilanne, että ei voinut tällä kertaa tehdä mitään. Ei siinä kerkeä tehdä mitään. Jos jarruttaa, niin osuu kovemmin ja väistää ei ehdi."

ja noille "ei ollut malttia"-trolleille:
– Ajoin pätkän ilman mitään riskejä, jotta ”Sebi” (Ogier) olisi voinut olla edellä sunnuntain pisteissä. Siinäkin mielessä uskomaton homma, Rovanperä päivitteli.
 
Onhan tämä täysin absurdia että osa-aikakuljettaja on hyvin lähellä voittaa maailmanmestaruuden. Miksi ei osa-aikaisia lähetetä ensimmäisenä liikkeelle rallin alkuun? Loppuisi tämä pelleily ja tasoittaisi myös kokoaikaisten mahdollisuuksia toisiinsa verrattuna.
 
Onhan siinä Neuvillella etumatkaa, mut neljä kisaa jäljellä vielä

Näyttökuva 2024-08-04 kello 14.18.22.png
 
Ogier taistelee MM-tittelistä ja haastaa Neuvillen.
Aikoo ajaa kauden kaikki loput kisat.
 
Mikäs tän rallin tilanne on nykyään? Onko ihan totista hommaa vai enemmän harrastus? Miksi porukkaa ajelee puolikkaita kausia?
 
Mikäs tän rallin tilanne on nykyään? Onko ihan totista hommaa vai enemmän harrastus? Miksi porukkaa ajelee puolikkaita kausia?
Kausi on pitkä, niin voi olla liian raskasta? Mukava vähän lomailla välillä.
Kallekin ajanut jo 2 mestaruutta, niin 2025 taas täysillä koko kausi.
 
Ogier jäähdyttelee
Kalle ajanut jo 10vuotta elämästään täyspäiväisesti rallia halusi tänä vuonna vähemmän kisoja että ehtii tehdä muutakin kun on vielä nuori, on ajanut ratakisoja Porschella, drift kisoja jne, jotain vanhaa RB F1 autoakin testaa kait vielä tänä vuonna)

Sordo, Lappi, Mikkelsen jakavat Hyundailla ajovuoroja kun kallista ajattaa 4-5 autoa joka kisassa (Sordo jäähdyttelee, Lapilla nuoria lapsia)
 
Ogier jäähdyttelee
Kalle ajanut jo 10vuotta elämästään täyspäiväisesti rallia halusi tänä vuonna vähemmän kisoja että ehtii tehdä muutakin kun on vielä nuori, on ajanut ratakisoja Porschella, drift kisoja jne, jotain vanhaa RB F1 autoakin testaa kait vielä tänä vuonna)

Sordo, Lappi, Mikkelsen jakavat Hyundailla ajovuoroja kun kallista ajattaa 4-5 autoa joka kisassa (Sordo jäähdyttelee, Lapilla nuoria lapsia)
Eli käytännössä mestaruuden kannalta on aika vahvoilla jos jaksaa ajaa koko kauden?
 
Eli käytännössä mestaruuden kannalta on aika vahvoilla jos jaksaa ajaa koko kauden?
Siis siellä on kuskit jotka ajaa täyden kauden kaikki kisat, muut ovat keikkakuskeja. Ogier on ajanut hyvin ne kisat mihin osallistunut joka nyt 3kisaa vähemmän kuin mm-sarjaa johtava Neuville ja on nyt sen 27pistettä perässä. Muut on sählänneet enemmän ja jääneet pisteittä kisoista kuten nyt Tänak+Evans 0pojoa Suomesta. Ogier ajaa mestaruudesta eli ehkä osallistuu loppukisoihin, mutta jos tulee huono kisa/kisoja seuraavaksi niin ehkä jää pois joistain kun/jos mahkut mestaruuteen on mennyt.

Toyota: Evans, Katsuta
Hyundai: Neuville, Tänak
M-Sport: Fourmaux, Munster

Ja kyse ei ole jaksamisesta vaan siitä että on liian kallista ajattaa joka kisassa 4-5 Rally1 autoa, kuskeja voi aina nostaa Rally2 ajamaan koko kautta. Siellä on Sesks joka ajoi kovaa Puolassa ja Latviassa Ford Rally1, siellä on Oliver Solberg joka jo ajanut Rally1 autoa koko kauden 2022, siellä on Suninen, Lindholm, Pajari ym suomalaisia ja ulkomaisia
 
Viimeksi muokattu:
Kallen ulosajo tänään oli kyllä helvetin iso pettymys ja todella epäuskoinen olo kun se tapahtui..Mutta tuo on se rallin suola.Mitä vain voi tapahtua.Tänakilla kävi sama.Ei ole kovin kauaa kun sillä oli kivi tiellä ja se otti pohjaan ja ohjaus katosi.Ja penkka kutsui...
 
Ei oo vaalempi, vaalea on kyllä kuoriutunu enempi esiin Kallen kuvassa.
Olisko sen vaalenkiven takaa pilkottava tummempi kivi.
Tämä erottaa muut kuskit Ranskan suurmestareista, Sebastianit osaa himmata kun siihen on varaa,eiköhän Kalle opi kun ikää tulee lisää. Pistäisin puolet kyllä tallipäälikön piikkiin,meni hyvät tallipisteet vessasta alas.
Ei se taidosta ole kiinni, ei sitä ole voinut nuotittaa jos se on tullut vasta edellä ajavan seurauksena, aino millä siitä olisi selvinnyt olisi ollut se että kartturille olisi saatu tieto kivestä ajoissa. Ilmeisesti edellä ajannut ei tiedostannut kiven nousemista.
Parempi tietenkin se että varalla oleva porukka olisi sen tuuppinut sivuun, mutta oliko siinä väkeä joka sen edes näki.

Näytti myös sen verran isolta kiveltä ettei edes säädöillä olisi selvinnyt. ja sekin olisi vaatinut sen että kiviä olisi pitänyt odottaa.

Tästä seurasi pisten laskun yksi tilanne, kuski joka vetelee pohjia, on kisan kärjessä toistapäivää, ja keskeyttää lopussa ilman omaa tai auton syytä, ja pisteita kerää sellaiset jotka käyneet metsässä, keskeyttäneetkin välillä, mutta nykäseen yhdellä EK maalii riittävän kärjessä.
 
Kyllä siinä voi rallin johtaja tehdä paljonkin varmistelua vauhdin kustannuksella. Esim. auton ajokorkeutta ylöspäin (vauhti hidastuu, mutta kestää paremmin kiviä). Kalle oli väliajoissa kiinni pohja-ajassa. Ogier monesti ajoi tuossa tilanteessa +10s pohja-ajasta. Toki välillä veti pohjiakin vielä su, kun oli niin ylivoimainen. Mutta Kallella olisi ollut varaa ajaa hitaamminkin. Lähti vaan hakemaan niitä sunnuntaipisteitä myös. Että siinä mielessä tallipäällikön piikkiin voi laittaa vähän..

Toki rallissa sattuu ja tapahtuu aina odottamattomia asioita, kuuluu lajiin. Mutta voi niitä riskejä minimoida. Ja siinä nimenomaan Ogier on hyvä. Tässäkin rallissa totesi, ettei pysty haastamaan Kallea, joten ajeli turvallista vauhtia just siinä takana ja pääsikin korjaamaan koko potin. Erittäin ärsyttävää, mutta toimivaa. Viime vuonna Lapilla ei oikein vauhti riittänyt pohja-aikoihin, niin nosti vaan riskikynnystä kunnes ajoi pihalle kunnolla. Ogier ei koskaan tekisi niin.
 
Kyllä siinä voi rallin johtaja tehdä paljonkin varmistelua vauhdin kustannuksella. Esim. auton ajokorkeutta ylöspäin (vauhti hidastuu, mutta kestää paremmin kiviä). Kalle oli väliajoissa kiinni pohja-ajassa. Ogier monesti ajoi tuossa tilanteessa +10s pohja-ajasta. Toki välillä veti pohjiakin vielä su, kun oli niin ylivoimainen. Mutta Kallella olisi ollut varaa ajaa hitaamminkin. Lähti vaan hakemaan niitä sunnuntaipisteitä myös. Että siinä mielessä tallipäällikön piikkiin voi laittaa vähän..

Toki rallissa sattuu ja tapahtuu aina odottamattomia asioita, kuuluu lajiin. Mutta voi niitä riskejä minimoida. Ja siinä nimenomaan Ogier on hyvä. Tässäkin rallissa totesi, ettei pysty haastamaan Kallea, joten ajeli turvallista vauhtia just siinä takana ja pääsikin korjaamaan koko potin. Erittäin ärsyttävää, mutta toimivaa. Viime vuonna Lapilla ei oikein vauhti riittänyt pohja-aikoihin, niin nosti vaan riskikynnystä kunnes ajoi pihalle kunnolla. Ogier ei koskaan tekisi niin.
No oliko sen Ogierin auto kuinkamonta senttiä korkeammalla ?
Ja eikö nimenomaa Ogier ollut se joka kiven kaivo esiin ?

Ja nuo ajaa rallia, kilpaa, eikä mitään ely keskuksen mittausautoa.

Mikä on sellainen sopiva maavara , mikä kantsii olla jos radalla on jotain sellaista mitkä ei ole odotettavaa.
 
No oliko sen Ogierin auto kuinkamonta senttiä korkeammalla ?
Ja eikö nimenomaa Ogier ollut se joka kiven kaivo esiin ?

Ja nuo ajaa rallia, kilpaa, eikä mitään ely keskuksen mittausautoa.

Mikä on sellainen sopiva maavara , mikä kantsii olla jos radalla on jotain sellaista mitkä ei ole odotettavaa.
:sfacepalm:

Juuri näistä asioista oli kyse täksi vuodeksi tehdyissä sääntömuutoksissa. Tarkoituksena saada lisää kilvanajoa sunnuntaille. Se onnistuikin ja tällä kertaa kärsijänä oli Kalle.
 
Onhan tuo vähän isompi pikkukivi. "Olisiko sellaiset kymmenen kiloa?"
9510728.jpg
Fake news, ukko roudas väärän kiven kotiinsa!
Täällä oikea kivi:
Näin tuhoisalle kivelle kävi Jonne Halttusen käsissä – Harri-isä kyynelehti ja riensi lohduttamaan Kalle Rovanperää

Turhaan Jonne katsojille avautui, kyseisellä kohdalla heliparkki eikä tuonne tielle muutenkaan pääse hyppelemään miten sattuu, tietty kaveria vitutti ja avautuminen herkässä.

Isä Harri väänsi taas itkua :cry:
 
Kyllä siinä voi rallin johtaja tehdä paljonkin varmistelua vauhdin kustannuksella. Esim. auton ajokorkeutta ylöspäin (vauhti hidastuu, mutta kestää paremmin kiviä). Kalle oli väliajoissa kiinni pohja-ajassa. Ogier monesti ajoi tuossa tilanteessa +10s pohja-ajasta. Toki välillä veti pohjiakin vielä su, kun oli niin ylivoimainen. Mutta Kallella olisi ollut varaa ajaa hitaamminkin. Lähti vaan hakemaan niitä sunnuntaipisteitä myös. Että siinä mielessä tallipäällikön piikkiin voi laittaa vähän..
Noh käytännössä lopputulos ois ollu sama vaikka olis tullu siihen paikkaan joku 20-30kmh vähemmän. Siinä urissa ajaessa sitä maavaraa ei vaan käytännössä ole yhtään, ei ainakaan tuollaisen kiven verran. Se kivihän löi auton pohjapanssariin ja nosti keulaa ylös, jolloin autosta hävisi ohjattavuus kokonaan keskellä mutkaa. Ei siinä ole mitään tehtävissä.
Kalle ajo muutenkin omien sanojensa mukaan koko sunnuntain sitä perusvauhtia, jolla ei ota yhtään turhia riskejä. Se vauhti nyt vaan näytti olevan tuollaista pohja-aika kyytiä. Jos tuolla alkaa oman ajorytmin kustannuksella himmailemaan, niin se metsähallituksen puoli kutsuu vielä herkemmin kun rytmin kadotuksen seurauksena alkaa tulemaan helppoja virheitä. Kuulostaa ehkä maallikon korviin hassulta, mutta näin nuo kuskit haastatteluissa useasti kertovat.
 
Fake news, ukko roudas väärän kiven kotiinsa!
Täällä oikea kivi:
Näin tuhoisalle kivelle kävi Jonne Halttusen käsissä – Harri-isä kyynelehti ja riensi lohduttamaan Kalle Rovanperää

Turhaan Jonne katsojille avautui, kyseisellä kohdalla heliparkki eikä tuonne tielle muutenkaan pääse hyppelemään miten sattuu, tietty kaveria vitutti ja avautuminen herkässä.

Isä Harri väänsi taas itkua :cry:
Siinä saattaa olla se, no jos tuo oli se niin ei tarvi olla ihan niin isoa maavaraa, kuin ksml jutun kivelle, mutta jos varman päälle pelaa, ja tuollaisia (ksml) tiellä pyörii, niin mitä sitä pihtailla. :)
kuva_2024-08-04_202718715.png

Montakohan kiveä tuolta viety muistoksi, kenellä isoin.


Jos nyt tuosta Rovanperän kivestä puhut, niin älä nyt maalikkon tyhmyyttä pilkkaa, kuinka iso maavara Rovanperällä olisi pitänyt olla että se olisi tuosta selvinnyt ?

Tarkoitatko nyt rallinjohtajalla järjestäjäpuolen, vai tallin johtajaa ?

Edit, eikun tarkoitat varmaan Rovanperää ( oli kärjessä) ja hänen tallin johtajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Noh käytännössä lopputulos ois ollu sama vaikka olis tullu siihen paikkaan joku 20-30kmh vähemmän. Siinä urissa ajaessa sitä maavaraa ei vaan käytännössä ole yhtään, ei ainakaan tuollaisen kiven verran. Se kivihän löi auton pohjapanssariin ja nosti keulaa ylös, jolloin autosta hävisi ohjattavuus kokonaan keskellä mutkaa. Ei siinä ole mitään tehtävissä.
Kalle ajo muutenkin omien sanojensa mukaan koko sunnuntain sitä perusvauhtia, jolla ei ota yhtään turhia riskejä. Se vauhti nyt vaan näytti olevan tuollaista pohja-aika kyytiä. Jos tuolla alkaa oman ajorytmin kustannuksella himmailemaan, niin se metsähallituksen puoli kutsuu vielä herkemmin kun rytmin kadotuksen seurauksena alkaa tulemaan helppoja virheitä. Kuulostaa ehkä maallikon korviin hassulta, mutta näin nuo kuskit haastatteluissa useasti kertovat.
Se nyt vaan on yksi niistä taidoista, millä tullaan multimestariksi. Nimittäin se, että osaa ajaa hiljempaakin flow:n hajoamatta. Ja painotan edelleen, että suorastaan vihaan Ogieria, mutta pakkohan se on tunnustaa, että osaa se nämä hommat.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
255 586
Viestejä
4 440 476
Jäsenet
73 576
Uusin jäsen
pexlo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom