Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
762
Lähtökohtana kun pitää, että ketään ei kiinnosta "vanhat" maalit niin se mielessä laskeskelee menekkiä seuraavalla kerralla. Ehkä joku saattaa ostaa johonkin jämähommiin mut koita saada vaihdettua johonkin tms.
Firma maalasi ja hankki ihan liikaa maalia, nyt jälkikäteen taas mietittynä ois pitäny reklamoida tuostakin, 37l maalia nurkissa joiddn ovh melked 700e. 3 avaamatonta pönttöä ja sisällä säilytetty ni tuskin mener miksikää. Toki talvella nyt varmaan kukaan muutenkaan ulkomaalia osta ja kuitenkin aika spesifi sävy.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
305
Firma maalasi ja hankki ihan liikaa maalia, nyt jälkikäteen taas mietittynä ois pitäny reklamoida tuostakin, 37l maalia nurkissa joiddn ovh melked 700e. 3 avaamatonta pönttöä ja sisällä säilytetty ni tuskin mener miksikää. Toki talvella nyt varmaan kukaan muutenkaan ulkomaalia osta ja kuitenkin aika spesifi sävy.
Kyllä ne maalit säilyy kunhan vaan säilyttää lämpimässä, juuri sen takia ne ei oikeen tee kauppaansa kun ei ole varmuutta että onko niitä säilytetty lämpimässä. Kyllä niistä eroon pääsee kun laittaa hinnan kohdilleen, eli alas.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Näin tännää töissä yhtä tuttua, ketä sähköhommia tehnyt ikänsä. Sano että voihan siitä ottaa, kun isot sulakkeet on tuossa lämmityksessä, enkä ajatellu mitää järjetöntä kuormaa tuohon kohdistaa.
Tulloopi joku viikko tekemää sit kunha posti tuo tarvikkeet :thumbsup:

Sitten vielä toinen kysymys.
Vessan peilikaappiin vaihdoin vanhoje loisteputkien tilalle led putket ja niihin sytyttimet (ne pienet palpurat). Välillä toimii hyvin, kuten pitääkin, mutta välillä tuntuu vähän "särisevän" se valo? Mitäs tuohon suosittelette, olen testannut toisilla putkilla myös.
Oisko vielä pitänyt vaihtaa se kuristinkin (varsinkin jos on vanha) vai mikä sen virallinen nimi on, tai se uusi sytytin ei toimi. Toi sähköasioita käsittelevä ketju voi olla parempi paikka kysellä.
 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
404
Varmaan hieman naamapalmu kyssäri mutta:
Olisi tarkoitus ripustaa TV "levyseinään".. Mutta ei ole mitään käryä että mitä materiaalia kyseinen seinä on. Kaippa se kestää sen ~20kg TVn sama mitä oli? Kyseessä alle 20 vuotta vanha asunto.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Varmaan hieman naamapalmu kyssäri mutta:
Olisi tarkoitus ripustaa TV "levyseinään".. Mutta ei ole mitään käryä että mitä materiaalia kyseinen seinä on. Kaippa se kestää sen ~20kg TVn sama mitä oli? Kyseessä alle 20 vuotta vanha asunto.
Kestänee, jos on ko. seinään (sen TV:n painon kestävä) tarkoitettu kiinnike. Kipsilevyssä hyvinkin oleellinen asia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Sitten vielä toinen kysymys.
Vessan peilikaappiin vaihdoin vanhoje loisteputkien tilalle led putket ja niihin sytyttimet (ne pienet palpurat). Välillä toimii hyvin, kuten pitääkin, mutta välillä tuntuu vähän "särisevän" se valo? Mitäs tuohon suosittelette, olen testannut toisilla putkilla myös.
Eihän kyseessä ole sarjaan kytketty valaisin? Niissä lediputket ei välttämättä toimi mutta tuurilla voi toimia.

Sarjaan kytketyn valaisimen tuntee siitä, että siinä on vain yksi kuristin (eli se n. 10x5x2 cm laatikko johon menee johdot).
 
Liittynyt
22.03.2018
Viestejä
82
Rakennan mökkiä alueelle jossa 3G/4G verkko toimii aika tahmeasti, valokuitu ei ole mahdollisuus, tukiasemia on kuitenkin ~3-6km päässä. Haluaisin kuitenkin mökkiin kohtuullisesti toimivan netin joten ainoa vaihtoehto lienee 4G modeemi ja ulkoinen antenni. Kysymys kuuluu, miten ennakoin tämän rakennusvaiheessa? Ajattelin että laitan mökin toiseen päähän antennitolpan ja vetäisin siitä parvelle väliseinän sisässä "antennipistorasian", jonka viereen voin sijoittaa sitten 4G modeemin. Noh, 3G/4G modeemien kanssa on tullut pelattua ennen, mutta ei antennien. Onko tuohon olemassa joku standardi pistorasia? Ilmeisesti SMA on aika vakio liitintyyppi, onko se sama kuin perinteinen tv antennirasia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
188
Ulkoinen modeemi mieluummin, niin mahdollisen antennimaston voi sijoittaa vapaammin esim. kauemmas talosta (ei tarvitse välittää signaalin heikkenemisestä pitkillä antennijohdoilla)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 016
Ulkoinen modeemi mieluummin, niin mahdollisen antennimaston voi sijoittaa vapaammin esim. kauemmas talosta (ei tarvitse välittää signaalin heikkenemisestä pitkillä antennijohdoilla)
Ei vaan ulkoiset antennit ja mahdollisimman lyhyet kaapelit.(se 10m mikä niissä monesti tulee mukana on hyvä.)
Et pääse sillä muovilootalla maston nokassa millään sellaisiin vahvistuksiin kun kunnon suunta-antenneilla.

Olen useamman kerran jopa testannut molempia vaihtoehtoja, kun noita tulee satakunta antennia vuodessa laitettua.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Rakennan mökkiä alueelle jossa 3G/4G verkko toimii aika tahmeasti, valokuitu ei ole mahdollisuus, tukiasemia on kuitenkin ~3-6km päässä. Haluaisin kuitenkin mökkiin kohtuullisesti toimivan netin joten ainoa vaihtoehto lienee 4G modeemi ja ulkoinen antenni. Kysymys kuuluu, miten ennakoin tämän rakennusvaiheessa? Ajattelin että laitan mökin toiseen päähän antennitolpan ja vetäisin siitä parvelle väliseinän sisässä "antennipistorasian", jonka viereen voin sijoittaa sitten 4G modeemin. Noh, 3G/4G modeemien kanssa on tullut pelattua ennen, mutta ei antennien. Onko tuohon olemassa joku standardi pistorasia? Ilmeisesti SMA on aika vakio liitintyyppi, onko se sama kuin perinteinen tv antennirasia?
1. Kupari (maadoitukset)
2. Ylesikaapelointi, eli CAT kaapeli ulos , Samalla rahalla/vaivalla useampi, jos nuukailee niin ainakin yksi vähän laadukkaampi säätä kestävä. (kaikkiin kuvitteellisiin pisteihin, kamera , anturi ym valmius)
3. Putkitus, tulevia kaapeleita varten, kuitua, powerointia.
4. Mahdollinen 230v virransyöttö ulos.

Miksi.
Tänää voi vielä vedellä pari koaksi kappaletta, ehkä neljäkin. Jos hilut on valittu ja haluat sen modeemin välttämättä sisälle, niin asenna valmiiksi + putkitus. Mutta muista se yleiskaapelointi.

Jos paikka niin haastava että ensimmäisessä vaiheessa jodut käyttämään suuntaavia erillisiä antenneita, niin jos teet sen ulkomodeemin kanssa, niin kaapeli jumppa vähäisempää. Eli se kortti on käytössä vaikka ei koaksia sisään vetäisikään

jos varaudut hinta edellä touhuun, eli jotain sisämökkulaa, niin laitetila, eli sopiva boxi mihin voi tunkea sen sisämökkulan siellä ulkona. Jos jokin omaan silmään siedettävä paikka on löydettävissä.

Sitten kun aika laittaa modeemeja tulille, niin kartottaa tilanne ja millä raudalla lähtee eteneen.

Perus CAT on halpaa, mutta jos tilalet ulkokelpoista, nini kysy hintaa, hintahaarukka on iso, eli siinä voi vähän pohtia minkä tasosta kananttaa vedellä minnekkäkin. Jos sinne tänne naruja, mille ei käyttöä, niin vaan idea halvalla varauksia, niin ei tarvi pöytäkirjoja ja rasioita/liittimiä.

Laite boxia ei tarvi heti laittaa, jos ei koe tarpeelliseksi, mutta jos sopiva laatikkolöytyy, ja paikka sille, niin mieti onko sun juttu.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Olisi tässä työn alla keittiön kalustamisen mietintä ja nyt on kaikista vaihtoehdoista karsiutunut kaksi parasta joiden väliltä pitäisi osata valita parempi. Josko täältä saisi sysäykseen oikeaan suuntaan.

Vaihtoehto 1 saarekkeella:
1639316417119.png

Vaihtoehto 2 niemekkeellä:
1639316475071.png

Molemmissa vaihtoehdoissa on tarkoitus tehdä jääkaapin ja oikeassa alakulmassa olevan korkean kaapin väliin kaksi valekaapin ovea, jotka toimii sisäänkäyntinä ruokakomeroon. Vasemmalla yläreunassa oleva leveä aukinainen sivu johtaa olohuoneeseen, eli tässä on kyseessä sellainen puoliksi avonainen ratkaisu. Keittiö on seinän takana piilossa, mutta ruokailutila suorassa yhteydessä olkkariin.

Itse tykkään ehkä enemmän tuosta saarekkeellisesta versiosta, mutta huonona puolena siinä on se, että laskutilaa ja kaappitilaa on vähemmän kuin niemekkeellisesssä versiossa. Myöskään paikkaa erillisille kuivauskaapille ei ole, vaan tiskialtaaseen täytyisi virittää joku kuivausteline- Hyvänä puolena taas se, että saarekkeen ansiosta kulku olkkarista keittiöön on helpompaa ja idea joka suunnasta käytettävissä olevasta saarekkeesta tuntuu kätevältä.

Parempi puolisko tykkää niemekeratkaisusta enemmän laajempien laskutilojen takia.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
802
Saarekkeen 110cm kulkutilat sivuilla on turhan naftit, saisi olla sen noin 130cm, tulee herksti sumppu etenkin siinä mikron ja aamiaiskaapin luona. Toisaalta niemekkeen kanssa kannattaa miettiä, että oisko hieman pienempi kuin tuo 140cm parempi, koska niemekkeen ja mikro/aamiaiskaapin väli on jo melko pitkä siinä välissä touhuamiseen.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 262
Olisi tässä työn alla keittiön kalustamisen mietintä ja nyt on kaikista vaihtoehdoista karsiutunut kaksi parasta joiden väliltä pitäisi osata valita parempi. Josko täältä saisi sysäykseen oikeaan suuntaan.

Vaihtoehto 1 saarekkeella:


Vaihtoehto 2 niemekkeellä:


Molemmissa vaihtoehdoissa on tarkoitus tehdä jääkaapin ja oikeassa alakulmassa olevan korkean kaapin väliin kaksi valekaapin ovea, jotka toimii sisäänkäyntinä ruokakomeroon. Vasemmalla yläreunassa oleva leveä aukinainen sivu johtaa olohuoneeseen, eli tässä on kyseessä sellainen puoliksi avonainen ratkaisu. Keittiö on seinän takana piilossa, mutta ruokailutila suorassa yhteydessä olkkariin.

Itse tykkään ehkä enemmän tuosta saarekkeellisesta versiosta, mutta huonona puolena siinä on se, että laskutilaa ja kaappitilaa on vähemmän kuin niemekkeellisesssä versiossa. Myöskään paikkaa erillisille kuivauskaapille ei ole, vaan tiskialtaaseen täytyisi virittää joku kuivausteline- Hyvänä puolena taas se, että saarekkeen ansiosta kulku olkkarista keittiöön on helpompaa ja idea joka suunnasta käytettävissä olevasta saarekkeesta tuntuu kätevältä.

Parempi puolisko tykkää niemekeratkaisusta enemmän laajempien laskutilojen takia.
Lieden, vesipisteen ja jääkaapin pitäisi olla lähellä toisiaan, jotta keittiössä on helppo työskennellä. Näissä molemmissa liesi on kaukana. Kuivauskaapin arvon huomaa ehkä vasta, kun sitä ei enää ole. Näistä syistä piirtäisin vielä kokonaan uusiksi. Sinänsä paremman puoliskon näkemykselle kannattaa antaa paljon arvoa.

Tuossa lisää vinkkejä
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Saarekkeen 110cm kulkutilat sivuilla on turhan naftit, saisi olla sen noin 130cm, tulee herksti sumppu etenkin siinä mikron ja aamiaiskaapin luona. Toisaalta niemekkeen kanssa kannattaa miettiä, että oisko hieman pienempi kuin tuo 140cm parempi, koska niemekkeen ja mikro/aamiaiskaapin väli on jo melko pitkä siinä välissä touhuamiseen.
Joo vähän noitten kulkujen leveydet mietityttää. Saarekettahan voisi vähän kaventaa tuossa konfiguraatiossa, että aamiaskaapille jäisi enemmän tilaa. Toisella sivulla ei mielestäni samanlaista tilantarvetta ole, koska sillä seinällä ei ole mitään aukeavia kaappeja tms, vaan se on ihan vaan kulkua varten.

Toinen asia mikä tässä saarekeratkaisussa hiertää on se, että tiskiallas ja liesi on eri tasoilla. Tämä johtaa siihen, että jotain märkiä astioita joutuu siirtämään tuosta käytävän yli ja vettä valuu lattialle. Sitä saa olla kokoajan pyyhkimässä tai hyväksyä se, että se on likainen. Saarekkeeseen ei mielestäni mahdu lieden lisäksi myös vesipiste, koska sitten työtilaa jää liian vähän. Niemekeratkaisussa tätä ongelmaa ei olisi.

Lieden, vesipisteen ja jääkaapin pitäisi olla lähellä toisiaan, jotta keittiössä on helppo työskennellä. Näissä molemmissa liesi on kaukana. Kuivauskaapin arvon huomaa ehkä vasta, kun sitä ei enää ole. Näistä syistä piirtäisin vielä kokonaan uusiksi. Sinänsä paremman puoliskon näkemykselle kannattaa antaa paljon arvoa.

Tuossa lisää vinkkejä
Hyvä artikkeli. Olen noita suunnitteluartikkeleita jonkinverran lukenut juuri noitten mittojen takia. Monissa puhutaan "keittiökolmiosta" jääkaapin, tiskialtaan ja lieden välillä. Olen molemmissa suunnitelmissani tehnyt tuon kolmion eikä nuo nyt mielestäni liian kaukana toisistaan ole.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Toinen asia mikä tässä saarekeratkaisussa hiertää on se, että tiskiallas ja liesi on eri tasoilla. Tämä johtaa siihen, että jotain märkiä astioita joutuu siirtämään tuosta käytävän yli ja vettä valuu lattialle. Sitä saa olla kokoajan pyyhkimässä tai hyväksyä se, että se on likainen. Saarekkeeseen ei mielestäni mahdu lieden lisäksi myös vesipiste, koska sitten työtilaa jää liian vähän. Niemekeratkaisussa tätä ongelmaa ei olisi.
En kyllä näe tätä skenaariota ongelmaksi. Missä tilanteessa otat hellalta jotain joka valuu pitkin lattioita tai siirrät mitään valuvaa/märkää hellalle? Jos nyt satunnaisesti on "just tiskattu" kattila tai pannu, niin kai sen voi pyyhkäistä vaikka paperilla ennen kuin siirtää hellalle? Eikä muutama vesipisara haittaa mitään, toki sukka voi kastua hieman.

Meilläkin on hella ja tiskiallas vastakkaisilla puolilla, eikä lattia ole mitenkään likainen siitä tai vaadi mitään erityistoimenpiteitä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
En kyllä näe tätä skenaariota ongelmaksi. Missä tilanteessa otat hellalta jotain joka valuu pitkin lattioita tai siirrät mitään valuvaa/märkää hellalle? Jos nyt satunnaisesti on "just tiskattu" kattila tai pannu, niin kai sen voi pyyhkäistä vaikka paperilla ennen kuin siirtää hellalle? Eikä muutama vesipisara haittaa mitään, toki sukka voi kastua hieman.

Meilläkin on hella ja tiskiallas vastakkaisilla puolilla, eikä lattia ole mitenkään likainen siitä tai vaadi mitään erityistoimenpiteitä.
Kai se riippuu mihin tottunut, miten toimii.
Jos taso on lavuaarin vieressä, niin osa niitä likaisia juttuja sinne lavuaariin laittaa, ilman että ennen siirto jollain paperilla putsaa. Toinen on sitten sen tason putailu, jollain rätillä, toki huolellinen pärjää sen lattia yli, joku toinen vähän ronskimpi.

Vettäkin ruanlaitossa saattaa tarvita, jos ruunalaittoon lasketaan ne asiat mitä tasolla tavikset tekee.

Jos joku kivilattia tai vastaava, ilman mattoja, niin kai sen lattia voi putsailla siinä kun aiemmin pöydän.

Miettiä mit lisäarvoa on siitä että saareekkeessa on levyt, jos levytlä suoraan syö saarekkeen ääressä, niin sitten omat etunsa.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Olisi tässä työn alla keittiön kalustamisen mietintä ja nyt on kaikista vaihtoehdoista karsiutunut kaksi parasta joiden väliltä pitäisi osata valita parempi. Josko täältä saisi sysäykseen oikeaan suuntaan.

Vaihtoehto 1 saarekkeella:


Vaihtoehto 2 niemekkeellä:


Molemmissa vaihtoehdoissa on tarkoitus tehdä jääkaapin ja oikeassa alakulmassa olevan korkean kaapin väliin kaksi valekaapin ovea, jotka toimii sisäänkäyntinä ruokakomeroon. Vasemmalla yläreunassa oleva leveä aukinainen sivu johtaa olohuoneeseen, eli tässä on kyseessä sellainen puoliksi avonainen ratkaisu. Keittiö on seinän takana piilossa, mutta ruokailutila suorassa yhteydessä olkkariin.

Itse tykkään ehkä enemmän tuosta saarekkeellisesta versiosta, mutta huonona puolena siinä on se, että laskutilaa ja kaappitilaa on vähemmän kuin niemekkeellisesssä versiossa. Myöskään paikkaa erillisille kuivauskaapille ei ole, vaan tiskialtaaseen täytyisi virittää joku kuivausteline- Hyvänä puolena taas se, että saarekkeen ansiosta kulku olkkarista keittiöön on helpompaa ja idea joka suunnasta käytettävissä olevasta saarekkeesta tuntuu kätevältä.

Parempi puolisko tykkää niemekeratkaisusta enemmän laajempien laskutilojen takia.
Jos nyt näistä kahdesta on pakko valita, niin IMO saareke on parempi. Tuossa on paljon enemmän yhtenäistä työtilaa kuin niemekkeessä.

Laittaisin saarekkeeseen vielä lieden viereen pienen vesipisteen kun se ilmeisesti on mahdollista. Ja sitä miettisin pitääkö tuon päävesipisteen altaiden olla noin suuret. Yhdellä altaalla jäisi enemmän työtilaa altaan viereen.

Kumpikaan vaihtoehdoista ei kyllä vaikuta mitenkään erityisen hyvältä ja viimeisen päälle mietityiltä? Eivät varmaankaan ole ammattilaisen suunnittelemia? Kannattaisi ehkä sellaista käyttää.
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Laskutilaa ja säilytystilaa harvoin on liikaa. Uuni mielestäni vähän hassussa paikassa, aamiaiskaappi on tämänpäivän trendi, mutta onko oikeasti tarpeellinen (tuonnekin syvennykseen säilytys/laskutilaa?)? :tdown:

Keittiö kannattaa tehdä sen ihmisen preferenssien mukaan, joka sitä kaikkea tulee (eniten) käyttämään. Meillä ainakin jääkaappi=aamiaiskaappi, kaikki mitä syödään aamulla löytyy joko sieltä tai sen vierestä kuivakaapista.
 
Liittynyt
22.03.2018
Viestejä
82
1. Kupari (maadoitukset)
2. Ylesikaapelointi, eli CAT kaapeli ulos , Samalla rahalla/vaivalla useampi, jos nuukailee niin ainakin yksi vähän laadukkaampi säätä kestävä. (kaikkiin kuvitteellisiin pisteihin, kamera , anturi ym valmius)
3. Putkitus, tulevia kaapeleita varten, kuitua, powerointia.
4. Mahdollinen 230v virransyöttö ulos.

Miksi.
Tänää voi vielä vedellä pari koaksi kappaletta, ehkä neljäkin. Jos hilut on valittu ja haluat sen modeemin välttämättä sisälle, niin asenna valmiiksi + putkitus. Mutta muista se yleiskaapelointi.

Jos paikka niin haastava että ensimmäisessä vaiheessa jodut käyttämään suuntaavia erillisiä antenneita, niin jos teet sen ulkomodeemin kanssa, niin kaapeli jumppa vähäisempää. Eli se kortti on käytössä vaikka ei koaksia sisään vetäisikään

jos varaudut hinta edellä touhuun, eli jotain sisämökkulaa, niin laitetila, eli sopiva boxi mihin voi tunkea sen sisämökkulan siellä ulkona. Jos jokin omaan silmään siedettävä paikka on löydettävissä.

Sitten kun aika laittaa modeemeja tulille, niin kartottaa tilanne ja millä raudalla lähtee eteneen.

Perus CAT on halpaa, mutta jos tilalet ulkokelpoista, nini kysy hintaa, hintahaarukka on iso, eli siinä voi vähän pohtia minkä tasosta kananttaa vedellä minnekkäkin. Jos sinne tänne naruja, mille ei käyttöä, niin vaan idea halvalla varauksia, niin ei tarvi pöytäkirjoja ja rasioita/liittimiä.

Laite boxia ei tarvi heti laittaa, jos ei koe tarpeelliseksi, mutta jos sopiva laatikkolöytyy, ja paikka sille, niin mieti onko sun juttu.
Miten tuolta ulkomodeemilta tuodaan netti sisälle? Tuleeko se wifillä vai tuodaanko CAT:illa sisääntulo teknisen tilan jakamoon josta se tulee yleiskaapeleita pitkin eri huoneisiin ja mahdolliseen wifi reitittimeen?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Miten tuolta ulkomodeemilta tuodaan netti sisälle? Tuleeko se wifillä vai tuodaanko CAT:illa sisääntulo teknisen tilan jakamoon josta se tulee yleiskaapeleita pitkin eri huoneisiin ja mahdolliseen wifi reitittimeen?
CATilla sisään (ethernet).
Se sitten makuasia mitä sen perään laittaa, joidekin ulkomodeemien mukana tulee kaikenalista sälää, tyypillistä jokin sisäreitin jossa POE virransyöttö ulkomodeemille (POE, power over ethernet). Eli kaapelointi sinne tekniseen tilaan, samoin kuin muut CAT kaapelit.

Sisältä siis IVO booti mahdollisuus, eli jos akkuvarmistuksia niin laita ne sisälle tai muuten helposti päästävään paikkaan, ettei tarvi tuiskussa kiipeillä katolla uudelleen käynnisteleen.

Ulkomodeemissa on huonoa se että joutuu SIM vaihdot tekee ulkona., jos ei eSIMiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 777
Olisi tässä työn alla keittiön kalustamisen mietintä ja nyt on kaikista vaihtoehdoista karsiutunut kaksi parasta joiden väliltä pitäisi osata valita parempi. Josko täältä saisi sysäykseen oikeaan suuntaan.

Vaihtoehto 1 saarekkeella:


Vaihtoehto 2 niemekkeellä:


Molemmissa vaihtoehdoissa on tarkoitus tehdä jääkaapin ja oikeassa alakulmassa olevan korkean kaapin väliin kaksi valekaapin ovea, jotka toimii sisäänkäyntinä ruokakomeroon. Vasemmalla yläreunassa oleva leveä aukinainen sivu johtaa olohuoneeseen, eli tässä on kyseessä sellainen puoliksi avonainen ratkaisu. Keittiö on seinän takana piilossa, mutta ruokailutila suorassa yhteydessä olkkariin.

Itse tykkään ehkä enemmän tuosta saarekkeellisesta versiosta, mutta huonona puolena siinä on se, että laskutilaa ja kaappitilaa on vähemmän kuin niemekkeellisesssä versiossa. Myöskään paikkaa erillisille kuivauskaapille ei ole, vaan tiskialtaaseen täytyisi virittää joku kuivausteline- Hyvänä puolena taas se, että saarekkeen ansiosta kulku olkkarista keittiöön on helpompaa ja idea joka suunnasta käytettävissä olevasta saarekkeesta tuntuu kätevältä.

Parempi puolisko tykkää niemekeratkaisusta enemmän laajempien laskutilojen takia.
Kyl tuo saarakkeellinen on parempi. Tuossa niemekkeessä tulee äkkiä ahasta jos on useempi puuhaamassa ja ei pääse kuin yheltä puolelta kulkemaan.
Samaa mieltä olen myös kuin edellisetkin vastaajat ettei ole kovin viimeistelty pohja ja on aika oudosti sijoitettu nuo toiminnot.
Äkkiseltään siirtäisin jääkaapin tuohon aamiaiskaapin viereen ja ehkä laittaisin ne niin että ensin olisi aamiaiskaappi ja sen jälkeen jääkaappi. Voi olla ettei tietty onnistu enään kun joku syvennyt näyttää olevan missä nuo on niin ei taia pystyä kolon mittoja muuttaa?
Sit tiskialtaan viereen pitäisi saada myös toiselle puolelle laskutaso ja viereen sit pitäisi siirtää tuo uuni niin olisi järkevämmällä kohtaa lähettyvillä noita muita toimintoja.

Nuo etäisyydet on muuten aika hyvät kun 120cm pitäisi olla aina minimissään jotta molemman puolen ovet/laatikot mahtuisi aukeamaan yhtä aikaa.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 283
Jos nyt näistä kahdesta on pakko valita, niin IMO saareke on parempi. Tuossa on paljon enemmän yhtenäistä työtilaa kuin niemekkeessä.

Laittaisin saarekkeeseen vielä lieden viereen pienen vesipisteen kun se ilmeisesti on mahdollista. Ja sitä miettisin pitääkö tuon päävesipisteen altaiden olla noin suuret. Yhdellä altaalla jäisi enemmän työtilaa altaan viereen.

Kumpikaan vaihtoehdoista ei kyllä vaikuta mitenkään erityisen hyvältä ja viimeisen päälle mietityiltä? Eivät varmaankaan ole ammattilaisen suunnittelemia? Kannattaisi ehkä sellaista käyttää.
Komemntoin vain, että todellakin 70-80cm allas. Suorastaan hölmöä laittaa pienempi, jos tilaa on. Ja toivottavasti rakentajana et tee klassikkomokaa, eli että roskis on altaan alla ---> parempi on ylävetokaapissa (siis sen alatason) altaan vieressä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
En kyllä näe tätä skenaariota ongelmaksi. Missä tilanteessa otat hellalta jotain joka valuu pitkin lattioita tai siirrät mitään valuvaa/märkää hellalle? Jos nyt satunnaisesti on "just tiskattu" kattila tai pannu, niin kai sen voi pyyhkäistä vaikka paperilla ennen kuin siirtää hellalle? Eikä muutama vesipisara haittaa mitään, toki sukka voi kastua hieman.

Meilläkin on hella ja tiskiallas vastakkaisilla puolilla, eikä lattia ole mitenkään likainen siitä tai vaadi mitään erityistoimenpiteitä.
Kyllä itellä tuntuu useinkin tulevan sellainen tilanne, että jotain märkää tiskialtaalta liedelle. Esimerkiksi kun keittää pastaa, niin pasta kaadetaan siiviläään ja sitten siivilä siirretään hellaa kohti, kun se vielä valuttaa vähän vettä. Tai sitten siirtää pesun jälkeen vihannekset lieden lähelle, kun ne ovat märkiä. En tiedä kuinka iso ongelma tuo oikeasti olisi...

Jos nyt näistä kahdesta on pakko valita, niin IMO saareke on parempi. Tuossa on paljon enemmän yhtenäistä työtilaa kuin niemekkeessä.

Laittaisin saarekkeeseen vielä lieden viereen pienen vesipisteen kun se ilmeisesti on mahdollista. Ja sitä miettisin pitääkö tuon päävesipisteen altaiden olla noin suuret. Yhdellä altaalla jäisi enemmän työtilaa altaan viereen.

Kumpikaan vaihtoehdoista ei kyllä vaikuta mitenkään erityisen hyvältä ja viimeisen päälle mietityiltä? Eivät varmaankaan ole ammattilaisen suunnittelemia? Kannattaisi ehkä sellaista käyttää.
Nämä on siis minun omia tuherruksia. Tarkoitus puhua tästä perjantaina arkkitehdin kanssa. Toivottavasti häneltä löytyy hyviä ideoita.

En ole ihan varma halutaanko kahta tiskiallasta, mutta ainakin yksi todella iso allas olisi hyvä olla. Niin iso, että siinä mahtuu uunin pellin pesemään roiskimatta vettä pitkin tasoja. Samoin joku iso keittokattila saisi mahtua mukavasti sinne.


Laskutilaa ja säilytystilaa harvoin on liikaa. Uuni mielestäni vähän hassussa paikassa, aamiaiskaappi on tämänpäivän trendi, mutta onko oikeasti tarpeellinen (tuonnekin syvennykseen säilytys/laskutilaa?)? :tdown:

Keittiö kannattaa tehdä sen ihmisen preferenssien mukaan, joka sitä kaikkea tulee (eniten) käyttämään. Meillä ainakin jääkaappi=aamiaiskaappi, kaikki mitä syödään aamulla löytyy joko sieltä tai sen vierestä kuivakaapista.
Aamiaiskaappihan ei sinällään vähennä laskutilaa, koska siellä on sisällä taso, jonka päälle saa laitettua vaikka kahvinkeittimen ja leivänpaahtimen, jotka muuten olisivat syömässä normaalia laskutilaa. Hyödyllisyys tulee myös siitä, että saa vähän noita laitteita ja niiden johtoja piiloon. Tarkoituksena olisi saada sen avulla keittiöstä vähän siistimmän näköinen.

Mitä tulee uuniin ja mikroon, niin niitten tarkoitus olla korotettuja, jotta niitä olisi mukavampi käyttää. Ajattelin, että uunin voi huoletta siirtää keittiö kauimmaiseen nurkkaan, koska sinne yleensä vain laitetaan ruuat paistumaan valmistelun jälkeen. Se on operaatio, joka tehdään vain kerran ja sen takia sen ei tarvitsisi viedä tilaa tuolta ikkunaseinältä.

Kyl tuo saarakkeellinen on parempi. Tuossa niemekkeessä tulee äkkiä ahasta jos on useempi puuhaamassa ja ei pääse kuin yheltä puolelta kulkemaan.
Samaa mieltä olen myös kuin edellisetkin vastaajat ettei ole kovin viimeistelty pohja ja on aika oudosti sijoitettu nuo toiminnot.
Äkkiseltään siirtäisin jääkaapin tuohon aamiaiskaapin viereen ja ehkä laittaisin ne niin että ensin olisi aamiaiskaappi ja sen jälkeen jääkaappi. Voi olla ettei tietty onnistu enään kun joku syvennyt näyttää olevan missä nuo on niin ei taia pystyä kolon mittoja muuttaa?
Sit tiskialtaan viereen pitäisi saada myös toiselle puolelle laskutaso ja viereen sit pitäisi siirtää tuo uuni niin olisi järkevämmällä kohtaa lähettyvillä noita muita toimintoja.

Nuo etäisyydet on muuten aika hyvät kun 120cm pitäisi olla aina minimissään jotta molemman puolen ovet/laatikot mahtuisi aukeamaan yhtä aikaa.
Veikkaan, että noiden ikkunaseinän ja saarekkeen / niemekkeen väliin voitaisiin halutessamme saada 150cm tila, jos vähän pienennetään olohuoneeseen johtavaa aukkoa. Rullamitan kanssa testaten 120cm tuntuu kyllä todella pieneltä, jos keittiössä on enemmän kuin 1 ihminen puuhaamassa.

Syvennystä voi kyllä muuttaa, mutta vain kapeammaksi. Leventäminen pilaisi kodinhoitohuoneen.

Jääkaappi aamiaskaapin paikalla voisi sinänsä olla ihan toimiva ratkaisu, koska siten jääkaappi olisi lähempänä ruokailutilaa, mutta toisaalta kauempana liedestä ja tiskialtaista.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Kyllä itellä tuntuu useinkin tulevan sellainen tilanne, että jotain märkää tiskialtaalta liedelle. Esimerkiksi kun keittää pastaa, niin pasta kaadetaan siiviläään ja sitten siivilä siirretään hellaa kohti, kun se vielä valuttaa vähän vettä. Tai sitten siirtää pesun jälkeen vihannekset lieden lähelle, kun ne ovat märkiä. En tiedä kuinka iso ongelma tuo oikeasti olisi...
Tiskiallas heti lieden viereen ja allas niin iso että sinne voi toisiaan pellin ja paistinpannun laittaa likoamaan. Mitä vanhemmaksi tulet sitä enemmän arvostat.

Minusta ei ole mikään virhe laittaa roskakoria lieden alle, se on oikea paikka sille, kunhan muistaa suojata ne putket helposti irrotettavin törmäyssuojin.
Nämä on siis minun omia tuherruksia. Tarkoitus puhua tästä perjantaina arkkitehdin kanssa. Toivottavasti häneltä löytyy hyviä ideoita.
Joo kysellä heiltä kannattanee. Sekä tietenkin talon kokilta, ellet itse se ole :)

jääkaappi olisi lähempänä ruokailutilaa, mutta toisaalta kauempana liedestä ja tiskialtaista.
Samaa mieltä periaatteesta kuvaasi en ole katsanut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
286
Mitä tulee uuniin ja mikroon, niin niitten tarkoitus olla korotettuja, jotta niitä olisi mukavampi käyttää.
Korotetusta puheen ollen, missä astianpesukone tulee olemaan? Itse en mistään hinnasta nimittäin luopuisi korotetusta astianpesukoneesta. Sen verran useasti tuon saa täyttää/tyhjentää, että ärsyttäisi kumarrella.
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Korotetusta puheen ollen, missä astianpesukone tulee olemaan? Itse en mistään hinnasta nimittäin luopuisi korotetusta astianpesukoneesta. Sen verran useasti tuon saa täyttää/tyhjentää, että ärsyttäisi kumarrella.
Nykyään kun on noita nousevia alakoreja, niin alkaa tarve nostolle olemaan pieni.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Korotetusta puheen ollen, missä astianpesukone tulee olemaan? Itse en mistään hinnasta nimittäin luopuisi korotetusta astianpesukoneesta. Sen verran useasti tuon saa täyttää/tyhjentää, että ärsyttäisi kumarrella.
Heh, nuorempana olin kanssasi samaa mieltä :) Nyt mietin, että siitä saa hyvää luonnollista venytystä itselleen. Sekä sen yläpuolen työpöytäkäyttöön. Oikeastihan se on miten sen haluamme kokea.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
895
Meilläkin pidettiin tärkeämpänä käyttökelpoista tasoa APK:n päällä kuin koneen nostoa. Nostettava alakori näyttää kätevältä konseptilta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Toki kannattaa muistaa, että paikoin keittiössä voi olla tarve kaappitilalle siinä määrin, että on lattiasta kattoon kaappilinjoja ja tällöin uunin ja apk:n integroiminen korkeammalle ei vähennä työtasotilaa, sillä astianpesukoneen tilalle työtason alle jää kaappitilaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 354
Toki kannattaa muistaa, että paikoin keittiössä voi olla tarve kaappitilalle siinä määrin, että on lattiasta kattoon kaappilinjoja ja tällöin uunin ja apk:n integroiminen korkeammalle ei vähennä työtasotilaa, sillä astianpesukoneen tilalle työtason alle jää kaappitilaa.
Mutta viedäänkö apk:lla silloin kaappitilaa vai laitetaanko se niin korkealle että sen alle mahtuu jotain järkevää? Itse olen ihan tyytyväinen lattialla seisovaan koneeseen, mutta en sano etteikö vaikka 30 senttiä korkeammalla voisi olla optimaalisempi, mutta eikös tuo tarkoita 16cm sokkelin kanssa käytännössä jotain uunin peltilaatikkoa? Oudolta tuntuisi aterimet laittaa kainalon korkeudelle, mutta ehkä se sitten on kätevämpi kun tottuu :hmm: Nyt (lattialla) kuitenkin välinetaso on pikkaisen alle työtasokorkeuden (ihan ok) ja lasit menee ylätasolle ilman kumartelua, mutta lautaset alatasolla jäävät sen 15-20cm sormista.

Ehkä tämä on vain keskimittaisen mietiskely ja Muron Tekkiläiset kaksimetriset uroot katselevat vain nenänvarttaan alaspäin :think:
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Mutta viedäänkö apk:lla silloin kaappitilaa vai laitetaanko se niin korkealle että sen alle mahtuu jotain järkevää? Itse olen ihan tyytyväinen lattialla seisovaan koneeseen, mutta en sano etteikö vaikka 30 senttiä korkeammalla voisi olla optimaalisempi, mutta eikös tuo tarkoita 16cm sokkelin kanssa käytännössä jotain uunin peltilaatikkoa? Oudolta tuntuisi aterimet laittaa kainalon korkeudelle, mutta ehkä se sitten on kätevämpi kun tottuu :hmm: Nyt (lattialla) kuitenkin välinetaso on pikkaisen alle työtasokorkeuden (ihan ok) ja lasit menee ylätasolle ilman kumartelua, mutta lautaset alatasolla jäävät sen 15-20cm sormista.

Ehkä tämä on vain keskimittaisen mietiskely ja Muron Tekkiläiset kaksimetriset uroot katselevat vain nenänvarttaan alaspäin :think:
Parempaa liikuntaahan tuolla saa, nostat sen lautasen korkeammalle ja maanvetovoima pitää huolen, että teet työtä :)
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Itsellä pieni kaksio, eteistä ja keittiötä rajoittaa naulakko ja kolme kaappia. Keittiö sen 1,5mx1,5m. (nämä vastakkain). Välillä ahdistaa tuo keittiötilan ahtaus. Mietin jo jos purkaisi tuota seinää naulakkoon asti, mutta, pitäisi keksiä siivouskaapille uusi paikka.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
593
Itsellä pieni kaksio, eteistä ja keittiötä rajoittaa naulakko ja kolme kaappia. Keittiö sen 1,5mx1,5m. (nämä vastakkain). Välillä ahdistaa tuo keittiötilan ahtaus. Mietin jo jos purkaisi tuota seinää naulakkoon asti, mutta, pitäisi keksiä siivouskaapille uusi paikka.
Jos oikein ymmärsin skenaarion niin tuo tekee kyllä yleensä joko eteiskäytävästä tai keittiöstä ahdistavan hämärän. Jos ei pieni nettitutkiminen ja järjestely haittaa, niin mitäs jos nuo kolme kaappia vaihtaisi pelkkiin alakaappeihin ja heittäis pöytälevyn päälle? Saisit pidettyä keittiön pöytä-ja laatikkotilan, ja kaapeista ei tartteis luopua kokonaan vaan alakaapistosta varmasti löytyis tarpeeksi tilaa kaksion siivoustarvikkeille, käytännössä tuosta tulis pitkä saareke jossa ois pöytätilaa vaikka kuinka paljon. Imurille toki pitää löytää paikka, mutta olisko se mahdollista laittaa vaikka naulakon alle/sisään, tms? Tai sitten jättäs yhden kaapin ja purkais kaksi viimeistä rivistä...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
86
Olisi tarvetta imurille Bosch 1600W jiirisirkkelin pölyn poistoont yökalupistokkeella. Onko suosituksia? Mitenkä tämä mahtaisi toimia? Vai onko liki toivotonta MDF-pölyn poisto hintaluokassa <250€?

 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Pitäisi saada vanhaan, epämääräisen kokoisella oviaukolla varustettuun kylmään autotalliin joku kevyt ovi pitämään isoimmat metsän eläimet ulkopuolella. Korkeutta aukolla on käyttöä katsoa riittävästi, n. 230 cm, mutta leveyttä vain 205 cm, eli olisi kiva olla joku ylöspäin nouseva ovi, jotta koko aukon leveys jäisi käytettäväksi auton sovittelua varten.

Ainoat löytämäni vaihtoehdot ovat olleet useamman sentin paksuisia eristettyjä nosto-ovia. Semmoisesta kun ottaa vielä mittatilauskoon, niin oven hinta alkaa ylittämään muun tallin arvon. Olisiko mitään yksinkertaisempia vaihtoehtoja kellään mielessä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 354
Pitäisi saada vanhaan, epämääräisen kokoisella oviaukolla varustettuun kylmään autotalliin joku kevyt ovi pitämään isoimmat metsän eläimet ulkopuolella. Korkeutta aukolla on käyttöä katsoa riittävästi, n. 230 cm, mutta leveyttä vain 205 cm, eli olisi kiva olla joku ylöspäin nouseva ovi, jotta koko aukon leveys jäisi käytettäväksi auton sovittelua varten.

Ainoat löytämäni vaihtoehdot ovat olleet useamman sentin paksuisia eristettyjä nosto-ovia. Semmoisesta kun ottaa vielä mittatilauskoon, niin oven hinta alkaa ylittämään muun tallin arvon. Olisiko mitään yksinkertaisempia vaihtoehtoja kellään mielessä?
Jos tosiaan ei eristysvaatimuksia jne. niin ottaisin mallia ladosta. Ihan sellaiset kaksi sivulle aukeavaa lautaovea, ei syö käytännössä yhtään tilaa aukosta kun asentaa saranat vain tarpeeksi leveälle. Toinen vaihtoehto olisi liukuovi, mutta valmiit mekanismit maksavat ja paskalla menee käyttäessä hermot. Jos itsellä on valmiudet tuollaisen rakenteluun tai naapurin "kyläsepälle" voi antaa projektin niin toki sitten, sinänsä tuohan ei kuitenkaan ole kuin kisko ja rullat. Edit. Löytyyhän noita liukuovikiskoja kilkkeineen ihan hyvään hintaa esim. puuilosta, mikäköhän silloin oli erikoiskriteeri kun aikoinaan ei erääseen projektiin löytynyt mieleistä. Mahdollisesti hellasärö tms. :hmm:

Yleensähän homma menee niin että 500€ tuote kaupassa on liian kallis, mutta 400€ työkalut ja 200€ osat ostamalla säästää 300€ kun "työkaluja käyttää muuhunkin ja omat työtunnit ilmaisia" :cigar2:

Jos halpa DIY kiinnostaa niin pressu ja vaijeri, mutta jos tarkoitus on avata ja sulkea oviaukko 2x päivässä niin en ehkä tekisi näin. Toki tuossa tapauksessa joka tapauksessa harkitsisin vain sähköovea kaukosäätimella ;)
Edit. asuin muuten joskus kerrostalossa jossa taloyhtiön parkki sisäpihalla oli aidattu ja siinä sähköinen portti. Oven avaus kulkulätkällä portin vierestä, oli muuten kohtuullisen rasittavaa nousta aina autosta sisään ja ulos ajaessa varsinkin kun autot kuitenkin olivat taivasalla niin ei ollut edes mitään parkkiluolan tms. hyötyjä :btooth:
Jalankulkijoille oli kuitenkin käyntiportti niin ei mitään suurta turvallisuusaspektiakaan, ehkä pelättiin autovarkauksia :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 777
Pitäisi saada vanhaan, epämääräisen kokoisella oviaukolla varustettuun kylmään autotalliin joku kevyt ovi pitämään isoimmat metsän eläimet ulkopuolella. Korkeutta aukolla on käyttöä katsoa riittävästi, n. 230 cm, mutta leveyttä vain 205 cm, eli olisi kiva olla joku ylöspäin nouseva ovi, jotta koko aukon leveys jäisi käytettäväksi auton sovittelua varten.

Ainoat löytämäni vaihtoehdot ovat olleet useamman sentin paksuisia eristettyjä nosto-ovia. Semmoisesta kun ottaa vielä mittatilauskoon, niin oven hinta alkaa ylittämään muun tallin arvon. Olisiko mitään yksinkertaisempia vaihtoehtoja kellään mielessä?
Miten olisi aukon isonnus/pienennys standardikokoiseksi?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Jos tosiaan ei eristysvaatimuksia jne. niin ottaisin mallia ladosta. Ihan sellaiset kaksi sivulle aukeavaa lautaovea, ei syö käytännössä yhtään tilaa aukosta kun asentaa saranat vain tarpeeksi leveälle. Toinen vaihtoehto olisi liukuovi, mutta valmiit mekanismit maksavat ja paskalla menee käyttäessä hermot. Jos itsellä on valmiudet tuollaisen rakenteluun tai naapurin "kyläsepälle" voi antaa projektin niin toki sitten, sinänsä tuohan ei kuitenkaan ole kuin kisko ja rullat. Edit. Löytyyhän noita liukuovikiskoja kilkkeineen ihan hyvään hintaa esim. puuilosta, mikäköhän silloin oli erikoiskriteeri kun aikoinaan ei erääseen projektiin löytynyt mieleistä. Mahdollisesti hellasärö tms. :hmm:

Yleensähän homma menee niin että 500€ tuote kaupassa on liian kallis, mutta 400€ työkalut ja 200€ osat ostamalla säästää 300€ kun "työkaluja käyttää muuhunkin ja omat työtunnit ilmaisia" :cigar2:

Jos halpa DIY kiinnostaa niin pressu ja vaijeri, mutta jos tarkoitus on avata ja sulkea oviaukko 2x päivässä niin en ehkä tekisi näin. Toki tuossa tapauksessa joka tapauksessa harkitsisin vain sähköovea kaukosäätimella ;)
Edit. asuin muuten joskus kerrostalossa jossa taloyhtiön parkki sisäpihalla oli aidattu ja siinä sähköinen portti. Oven avaus kulkulätkällä portin vierestä, oli muuten kohtuullisen rasittavaa nousta aina autosta sisään ja ulos ajaessa varsinkin kun autot kuitenkin olivat taivasalla niin ei ollut edes mitään parkkiluolan tms. hyötyjä :btooth:
Jalankulkijoille oli kuitenkin käyntiportti niin ei mitään suurta turvallisuusaspektiakaan, ehkä pelättiin autovarkauksia :hmm:
Tuommoiset ladonovet tuossa nyt on, mutta ne eivät ole suorassa, vaan tykkäävät menemään kiinni itsekseen. Leveisiin oviin on hankala löytää mitään mekanismiakaan auki pitämiseen. Nykyratkaisu on tiiliskivi. Pressu on vähän liian ghetto kun talli kuitenkin näkyy suoraan tielle.

Ne työkalut on jo hankittu, ja pysyvät kyllä kädessäkin, joten itse asennettavissa oleva ratkaisu olisi oikein jepa, jos vaan olisi sopivan kokoinen.

Miten olisi aukon isonnus/pienennys standardikokoiseksi?
Sitä kyseltiin kun tallin viereen rakennutettiin katos, mutta raksasetä epäili oven karmien ympärillä olevien palkkien olevan osa kantavia rakenteita, eikä suostunut hommaan. Saisi kai ne väliaikaisesti tuettua ja rakennettua uudet, mutta siinä hommassa parit mittatilausovet häviävät budjetin pyöristysvirheisiin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Nosto-ovien asennusohjeita tutkimalla tulin siihen johtopäätökseen, että ovi asennetaan aukon sijaan sisäseinään, eikä näin pitäisi haitata vaikka ovi on liian leveä. Kunhan on vaan riittävästi vapaata tilaa sivuilla, ja sitä on. Aukon korkeus on taas enemmän kuin perusovissa, mutta se on helposti korjattu parilla puunpalalla.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Nosto-ovien asennusohjeita tutkimalla tulin siihen johtopäätökseen, että ovi asennetaan aukon sijaan sisäseinään, eikä näin pitäisi haitata vaikka ovi on liian leveä. Kunhan on vaan riittävästi vapaata tilaa sivuilla, ja sitä on. Aukon korkeus on taas enemmän kuin perusovissa, mutta se on helposti korjattu parilla puunpalalla.
Siellä se ovi nyt lepää. Tämmöisen tilasin ja asennus onnistui kahdestaan, vaikka asennusohjeita kyllä oli kolme eri versiota ja kaikki hieman eri mieltä keskenään: Isomatic Autotallin nosto-ovi Nordic 2375x2125mm vaakauritettu + avaaja Liftronic 500

Kapeampi aukko ei tosiaan haitannut lainkaan, mutta sivuille piti tehdä pienet tuet, koska asennuskohta osui juuri rungon pystypuiden sivuille. Korkeus taas piti olla vain vetolaitteen kiinnitystä ja yläpeltiä varten kohdillaan, eli siihen ei varsinaisesti kohdistu kuormaa ja riitti kakkosnelonen poikittain.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
575
Olisi tarkoitus aloitella mökin täydellistä remonttia ympärivuotiseen käyttöön. Mökki on 50-luvulla rakennettu 1,5 kerroksinen puurunkoinen hyvin kevyesti eristetty vain kesäkäytössä ollut. Mökissä on kantovesi saunaan ja saunasta vedet menee imeytyskenttään. Mökin kulmalle tulee kuitenkin kunnan vesi ja viemäri eli ne olisi tarkoitus ottaa käyttöön. Tässä on hahmotelma mökin pohjapiirroksesta (Ei sattunut ihan mittakaavaan. Piirroksessa katkoviivalla näkyy yläkerran paikka):
1642964134794.png

Vaatimukset/haluja:
-Ympärivuotiseen käyttöön
-Sisävessa
-Kaksi etätyöpistettä (toinen yläkertaan ja toinen alakertaan)
-Ilmastointi

Yläkertaan kulku on nyt pukuhuoneesta tikkaita pitkin. Täytyy rakentaa kunnon portaat ja näillä näkymin ne tulisi vasempaan yläkulmaan.

Remontti on jo alkanut yläkerran purkamisella ja tarkoituksena on saada yläkerta valmiiksi tämän vuoden aikana ja ensi vuonna sitten alakerta.

Yläkertaan täytyy saada mahdutettua yksi etätyöpiste, parisänky, säilytystilaa vaatteille ja pari vierassänkyä. Tila jää ehkä yhtenäiseksi tai sitten väliin tulee yksi seinä. Ongelmia aiheuttaa tilan mataluus ja katon keskikohtaa on tarkoitus korottaa 190 cm:iin. Kattotuolien väli on 100 cm. Löytyykö mitään paneelia, joka kestäisi noin pitkän koolausvälin vai onko seinät ja katto levytettävä? Tietysti kattotuolien väleihin voisi laittaa ylimääräiset koolaukset. Tilaa madaltavaa koolausta haluan välttää.

Alakertaan tulisi sitten keittiö, olohuone, sauna, suihku, kodinhoitohuone ja vessa. Pohjaa ei ole millään tavalla vielä lyöty lukkoon eli periaatteessa se voi muuttua paljonkin nykyisestä. Saunaa voi joutua vähän pienentämään, että saa nykyiseen pukuhuoneeseen mahtumaan suihkun, kodinhoitohuoneen (eli käytännössä pyykkikone) ja vessa. Tuolta olisi myös hyvä päästä suoraan ulos kulkematta olohuoneen kautta.

Keittiö pysyy todennäköisesti nykyisellä paikallaan, mutta voi sitä muuallekin suunnitella. Nykyinen sijainti olisi paras putkien vetämisen kannalta. Takka ei ole pakollinen, mutta se jätetään, jos se mahtuu olemaan.

Kysymyksiä/pohdittavia asioita:
-Lämmitysmuoto? ILP+sähkö on ollut mietinnässä.
-Ilmanvaihdon toteuttaminen
-Välipohjassa ja seinissä on noin 10 m^3 purua. Kuinka se on järkevin poistaa?
-Hankintojen kilpailutus. Tavaraa tulee paljon, mutta useissa erissä. Saako rautakaupoista jotain alennusta näissä tapauksissa?

Saa esittää mielipiteitä ja antaa vinkkejä.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855
Kysymyksiä/pohdittavia asioita:
-Lämmitysmuoto? ILP+sähkö on ollut mietinnässä.
-Ilmanvaihdon toteuttaminen
-Välipohjassa ja seinissä on noin 10 m^3 purua. Kuinka se on järkevin poistaa?
-Hankintojen kilpailutus. Tavaraa tulee paljon, mutta useissa erissä. Saako rautakaupoista jotain alennusta näissä tapauksissa?

Saa esittää mielipiteitä ja antaa vinkkejä.
Pari ajatusta:
ILPillä lämmitys olisi varmasti kustannustehokkain ratkaisu, mutta melko varmasti tarvitset joko kaksi pumppua tai multi-split -laitteen, ellet sitten käytä osin sähköpattereita. Kesällä tietysti jäähdytysmahdollisuus iso plussa, joten itse panostaisin kahteen ilppiin helpomman säätelyn vuoksi. Ei ne kuitenkaan ihan hirveästi maksa kun ajattelee koko remppaa. Osta joku muu kuin Mitsun kone.

Ehdottomasti koneellinen ilmanvaihto jos on mahdollista laitella kanavat tässä yhteydessä. IV-koneeksi vaikka joku riittävän iso Vallox, lähinnä ajatellen sitä, ettei konetta tarvi huudattaa lähes täysillä vaan on pelivaraa kosteuden tai CO2:n poiston suhteen tarvittaessa. LTO säästää pitkällä aikavälillä lämmityskuluissa mukavasti kun hyötysuhde on keskimäärin luokkaa 70-80%, ja toimii myös kesällä viileän talteenotossa.

Jos jätät takan oikeaa käyttöä varten niin katso, saatko saneerattua sille tuloilman jotenkin muuten kuin huoneilmasta.

Rautakauppojen hinnoissa on aina hyvin paljon ilmaa, ja tietysti isompi alennus jos ostokset on isompia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
575
Pari ajatusta:
ILPillä lämmitys olisi varmasti kustannustehokkain ratkaisu, mutta melko varmasti tarvitset joko kaksi pumppua tai multi-split -laitteen, ellet sitten käytä osin sähköpattereita. Kesällä tietysti jäähdytysmahdollisuus iso plussa, joten itse panostaisin kahteen ilppiin helpomman säätelyn vuoksi. Ei ne kuitenkaan ihan hirveästi maksa kun ajattelee koko remppaa. Osta joku muu kuin Mitsun kone.

Ehdottomasti koneellinen ilmanvaihto jos on mahdollista laitella kanavat tässä yhteydessä. IV-koneeksi vaikka joku riittävän iso Vallox, lähinnä ajatellen sitä, ettei konetta tarvi huudattaa lähes täysillä vaan on pelivaraa kosteuden tai CO2:n poiston suhteen tarvittaessa. LTO säästää pitkällä aikavälillä lämmityskuluissa mukavasti kun hyötysuhde on keskimäärin luokkaa 70-80%, ja toimii myös kesällä viileän talteenotossa.

Jos jätät takan oikeaa käyttöä varten niin katso, saatko saneerattua sille tuloilman jotenkin muuten kuin huoneilmasta.

Rautakauppojen hinnoissa on aina hyvin paljon ilmaa, ja tietysti isompi alennus jos ostokset on isompia.
Koitan saada ILP:lle sellaisen paikan, että puhaltaa ylä- ja alakertaan. Jos ei onnistu, niin sitten täytyy olla kaksi laitetta. Kyllä tosiaan täytyy laitella koneellinen ilmanvaihto lämmöntalteenotolla. Onneksi ilmanvaihtoputkille on hyvin tilaa.
Saunakin on tietysti puukiukaalla joten sillekin täytyy saada tuloilma ulkoa. Ei pitäisi olla mikään mahdoton homma.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855
Koitan saada ILP:lle sellaisen paikan, että puhaltaa ylä- ja alakertaan. Jos ei onnistu, niin sitten täytyy olla kaksi laitetta. Kyllä tosiaan täytyy laitella koneellinen ilmanvaihto lämmöntalteenotolla. Onneksi ilmanvaihtoputkille on hyvin tilaa.
Saunakin on tietysti puukiukaalla joten sillekin täytyy saada tuloilma ulkoa. Ei pitäisi olla mikään mahdoton homma.
Itse ajattelin tuota lämmitys/jäähdytys -tarvetta kahden laitteen kannalta. Lämmittäessä paras paikka sisäyksikölle on alakerta ja jäähdyttäessä juuri toisin päin. Asumismukavuuden kannalta yhdellä laitteella voi tulla ongelmia eli jompi kumpi kerros kärsii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
693
Ilp hyvä lämmitykseen, tosin ainoana lämmityksenä sitä en käyttäisi jos rakennuksen täytyy pysyä plussalla (vesiputket yms.) vaan ne sähköpatterit sinne varalle kuten ehkä ajattelitkin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Kysymyksiä/pohdittavia asioita:
-Lämmitysmuoto? ILP+sähkö on ollut mietinnässä.
-Ilmanvaihdon toteuttaminen
-Välipohjassa ja seinissä on noin 10 m^3 purua. Kuinka se on järkevin poistaa?
-Hankintojen kilpailutus. Tavaraa tulee paljon, mutta useissa erissä. Saako rautakaupoista jotain alennusta näissä tapauksissa?

Saa esittää mielipiteitä ja antaa vinkkejä.
Kuten jo aiemmin sanottiin, niin pari ilppiä ja sähköpatterit, niin pitäisi lämmityksen hoitua.

Koneellinen ilmanvaihto hyvällä IV-koneella ja kanavat joutuu vaan vetämään julmasti sinne mihin mahtuu ja sitten koteloimaan niiltä osin, kun se on tarpeellista.

Purut kannattaa imaista pois suurtehoimuautolla, jos sellainen on jostain järkevän matkan päästä saatavilla, tuon 10 kuution pitäisi justiinsa mennä yhteen pytylliseen.

Kannattaa kilpailuttaa hankinnat useammasta paikasta isompina erinä ja sopia sitten osatoimituksista tai ottaa koko mälli kerralla tontille, jos siellä on varastointimahdollisuus.
 
Liittynyt
26.10.2019
Viestejä
71
Onko porukka tilannut suihkuja ulkomailta Latviasta tms? Itsellä kylpyhuoneen päivitys menossa ja mietinnässä millaiset suihkut sinne kannattaa laittaa ja mistä parhaimpaan hintaan. Tällä hetkellä mielessä jokin Hans Grohen/Grohe sadesuihku, koska ovat ilmeisesti laadukkaimpia. Onko suihkuissa eri hintaisissa isojakin eroja vai onko vain markkinamiesten höpinöitä?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 407
Viestejä
4 197 955
Jäsenet
70 903
Uusin jäsen
peeki7i

Hinta.fi

Ylös Bottom